-89 250 D:n oikeasta etunurkasta kuuluu nopeassa ulosjoustossa kolinaa ja hitaassa ulosjoustossa narinaa. Ääni kuuluu oikean etujousen/pyöräntuennan tienoilta. Pyöriä käännellessä kuuluu samoilta seutuvilta lievää narinaa. Pikaisessa tarkistuksessa pyörän kiinnityksestä, jousesta, nivelistä eikä pyöränlaakerista löytynyt väljää.
Jousina viime kesänä asennetut H&R:n -30mm satsi ja iskunvaimentimina syksyllä asennetut Bilsteinin Sprintit. Pyöränkulmat kohdallaan.
Voisiko vika olla iskunvaimentimen yläpään kiinnityksessä? Käsin kokeillen ei väljää löydy.
Ajotuntumassa ei ilmene mitään erikoista, mutta ulosjouston kolina syö hermoja rotan lailla.
Alapallot uusittu vuosi sitten. Niissä ei väljää, kokeiltu pyörä ylhäällä alumiinikangella. Ja alapallon narina myös tuntui ohjauksen jäykistymisenä.
Toimiiko iskarin yläpään kiinnike laakerina pyörän kääntyessä?
Voiko alkuperäinen alapallonivel mennä vuodessa 30tkm matkalla?
Narina kaiketi alkaa ja johtuu voitelurasvan kuivumisesta, muttta kolina kaiketi edellyttää jo kohtalaista kulumista.
Kolinaäänen huomasin viime maanantaina ensimmäistä kertaa.
"Voiko alkuperäinen alapallonivel mennä vuodessa 30tkm matkalla? "
Kyllä se on mahdollista.
Voihan se kolina tietysti kuulua muualtakin - mutta narina tuskin.
Alapallonivelen välyshän ei tunnu, ellei autoa nosteta alatukivarren alta, vaan niin lienet tutkinutkin ?
Pitää tutkia lisää. Työmatkalla Helsingissä poikkesin korjaamossa, jossa pikaisesti tsekattiin, ettei mitään ajoa estävää vikaa näy.
Prkle. Veronpalautukset tulevat muistaakseni perjantaina. Murphyn laki, eipä tarvitse miettiä ostaako korin keppanaa vai uuden alapallon, taitavat olla samoissa hinnoissa.
Alapallonivel siellä kummittelee, voi mennä tosi äkkiä eri syistä, väärä asennus, huono laatu ja ennenkaikkea ajotapa. Taksissa kaupunkipyörityksessä saa ainakin Volvossa ja mesessä hyvin ajettua väljäksi.
Ohjausgeometriakin vaikuttaa, mm BMW E36, E46 kulutustavaraa jo 30 tkm jälkeen kun kunnolla revittelee.
Löylyä lissää. Minulla kolisee joustoissa, narinaa ei mielestäni kuulu. Nykyään talvirenkailla paikallaan rattia nopeasti pyörittäessä "pompottaa" rattia. Johtunee siitä, että talvirenkailla (kitkat) sen verran enempi vastustaa paikallaan kääntäessä (nihkeällä pakkaslumella), että pääsee pomppimaan. Eli iskarin yläpään kiinnitys? Pikaisesti yks ilta kaverin kanssa paikallistin vikaa, ja ainakin iskarin yläpään "kumi" kovasti värisi kääntäessä...
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Vakaajan kumit..
Joustoissa ja ohjauspyörän kääntelyssä kuuluva narina antamillasi viitetiedoilla johtavat vakaajan kumeihin. Halpa setti - 7 Eur - ja nopea vaihtaa.
Kumi vanhenee ja menettää kimmoaan ja syntyy välys tangon ja kumipuslien väliin. Vakaajatanko ei ole enää stabiili vaan pääsee liikkumaan kuvatunlaisissa tilanteissa ja nariseehan se kuiva kumi ja metalli kohdatessaan. Voit kokeilla ensin vaikka ruiskuttamalla esim. silikonia puslien juuriin jolloin narinan pitäisi kadota.
Alapallot ja vakaaja on tyypillisiä kolistimia, mutta annetaan prosentin mahdollisuus iskarin yläpäälle: omalle kohdalle on vielä sattunut sekin, että iskarin yläpään iso mutteri oli melko löysällä. Pidä kiinni kuusiokoloavaimella iskarin yläpäästä ja kiristät lenkillä isoa mutteria, jos kiertyy helposti niin siinä saattaa olla niin paljon väljää että kolistaa ajettaessa esim. hidastetöyssyjen yli. Ainakin tämä vaihtoehto on helppo kokeilla ja sulkea pois.
Arvoitus ei ole ihan vielä ratkennut. Vakaajan kumit vaihdettu ja apusimpukan korjaussarja asennettu alustasarjan asennuksen yhteydessä, jolloin kaikki etupyöräntuentaan liittyvät komponentit tsekattiin ja kuluneet vaihdettiin.
Alapallonivelistä ei tutkimalla sisällä ja hyvässä valossa ajankaan kanssa löytynyt väljää, eikä narinan aiheuttavaa nahkeutta.
Ensimmäinen tutkimustapa Leathermanilla hangessa ei vielä antanut varmuutta.
Iskarin yläpään kiinnitykset tsekkasin ja varmuuden vuoksi hieman kiristin. Ei apua ongelmaan.
Ajan kanssa pyöriä käännellessä maassa ja välillä tunkin varassa raidetangoista löytyi väljää tarkemmin määrittelemättömästä paikasta.
Ohjausvaihteessa oli myös hieman väljää, mutta olettaakseni kuulamutteriohjausvaihteessa pitää ollakin, kun auto ei käy ja tehostimen pumppu ei anna painetta.
Ohjausakselin alapään rättinivelessä on myös pientä välystä.
Summa summarum, KL-varaosien korjauspaketilla, jossa mukaan tulee raidetangot, keskitanko, alapallot, ja apusimpukan korjaussarja luulisi ongelman ratkeavan.
Sanoisin että olis alapallo.Paras tapa todeta pallon kunto jos kerran
narisee niin ruiskuta reilusti crc:tä tai jotain muuta moskaa suojakumin alle
ja kääntelet pyörää.Sitten koeajolle niin melkein satavarmasti on pallo p**kana.Itellä oli pikku v***umainen vika kanssa kun käänsi pyöriä niin narisi
ja kun joustoa tapahtui niin taas narisi.Meni jokunen viikko ennenkuin hokasin
kokeilla crc:tä ja vika löytyi heti.On muuten ikävä vaihtaa kehnoilla työkaluilla.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
Haa, vika löytyi! Kolina voimistui kilometri kilometriltä ja tämänpäiväisen vääntelyn ja kääntelyn jälkeen selvisi, että sivuttainen väljäliike on pääasiassa iskunvaimentimen männänvarren ja rungon välillä.
Kolina ja ryskähdys sisään- ja etenkin ulosjoustossa etenkin vasempaan kaarrettaessa oli jo melkoista.
KL-osien tuotevastuu tuntuu hyvin hoidetulta. Uusi Bilsteinin Sprint -vaimennin lähti saman tien matkahuoltoon.
Ei aivan otsikon mukainen vika mutta sinnepäin ja W124. Omassa autossa on alkanut kuulua pientä naputusta edestä. Tämä ääni kuuluu epäsäännöllisesti välillä häviten kun ajaa suoraa hyvää asfalttitietä n. 30-50 km/h. Mutkittelu (kaartelu), hidasteiden yli ajo eikä montuihin ajo aiheuta ääntä. Mistä ääni voi tulla?
123, 300td: kuskin puoleine etuiskari oli alapäästä enää 1:llä pultilla löysästi kii. kolis ikään kuin löysät jarrupalat. katsastuksen iskari-testistä aina läpi. vika löyty aivan sattumalta jotai muuta, esim pudonnutta työkaluu etsiessä