W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Mikähän mahtaa olla vikana W164 320CDI Airmaticissa, kun moottoritilassa olevan sulakerasian "piirilevyn" johdin palaa Airmaticin releen alta? Sulakerasian saa siis helpohkosti purettua niin, että piirilevyn saa esille. Tinasin piirilevyn kuntoon, toimi jonkun aikaa ja sitten oli taas johdin poikki. Kompressorin käyntiääni on ihan hyvä, 30a sulake kesti kun annoin kompressorille virtaa suoraan irtoakusta, joten en usko vian olevan kompressorissa. Kompressorin rele on myös uusittu.
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Paljonko lienee latausjännite? Oisko säädin rikki?Motti M kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vikana W164 320CDI Airmaticissa, kun moottoritilassa olevan sulakerasian "piirilevyn" johdin palaa Airmaticin releen alta? Sulakerasian saa siis helpohkosti purettua niin, että piirilevyn saa esille. Tinasin piirilevyn kuntoon, toimi jonkun aikaa ja sitten oli taas johdin poikki. Kompressorin käyntiääni on ihan hyvä, 30a sulake kesti kun annoin kompressorille virtaa suoraan irtoakusta, joten en usko vian olevan kompressorissa. Kompressorin rele on myös uusittu.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Motti M kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vikana W164 320CDI Airmaticissa, kun moottoritilassa olevan sulakerasian "piirilevyn" johdin palaa Airmaticin releen alta? Sulakerasian saa siis helpohkosti purettua niin, että piirilevyn saa esille. Tinasin piirilevyn kuntoon, toimi jonkun aikaa ja sitten oli taas johdin poikki. Kompressorin käyntiääni on ihan hyvä, 30a sulake kesti kun annoin kompressorille virtaa suoraan irtoakusta, joten en usko vian olevan kompressorissa. Kompressorin rele on myös uusittu.
Tarkista myös johdot
Mökkillä
'
'
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Kompressorin ilmansuodatin ja vedenpoisto kunnossa? Liittyykö pakkasiin?
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Rengaspaineetkin olisi hyvä joskus tarkistaa. Ei kyllä sekään liity tuohon piirilevyn palamisongelmaan.
Minusta sen piirilevyn pitäisi kestää mikä tahansa kuorma jos kompressorin sulake on oikea kooltaan. Olisi ollut mukava kuulla aiemmista ehdotuksista tarkempi selitys miksi se SAM:in sisäinen "johdotus" kestäisi normaalisti mutta ei väärällä latausjännitteellä, katkenneilla tai oikosulussa olevilla johdoilla tai jos kompressorissa on vettä. Liiallinen käyntikään ei saisi sitä SAMia rikkoa.
Olisi kyllä mukava nähdä mistä kohtaa kytkentäkaaviossa se palaminen tapahtuu.
Minusta sen piirilevyn pitäisi kestää mikä tahansa kuorma jos kompressorin sulake on oikea kooltaan. Olisi ollut mukava kuulla aiemmista ehdotuksista tarkempi selitys miksi se SAM:in sisäinen "johdotus" kestäisi normaalisti mutta ei väärällä latausjännitteellä, katkenneilla tai oikosulussa olevilla johdoilla tai jos kompressorissa on vettä. Liiallinen käyntikään ei saisi sitä SAMia rikkoa.
Olisi kyllä mukava nähdä mistä kohtaa kytkentäkaaviossa se palaminen tapahtuu.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Jos johdot sopivasti pääsee oikoseen(siis jostain välitä missä ei ole vielä sulketta) niin sitä kautta poltaisi sen "johtimen" releen alta, sehään ei tarkaleen ole kerrottu että mikä niistä se on herät, sen maa, vaiko se minkä rele yhdistää kompuralle,
tämän suuntainen ajatus
tietenkään sulkella suojattu piiri ei saa palaa jos sulke on oikean kokoinen
tämän suuntainen ajatus
tietenkään sulkella suojattu piiri ei saa palaa jos sulke on oikean kokoinen
Mökkillä
'
'
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Asiallinen perustelu ja selvennys aiemmalle kommentille.FinlandMerceds kirjoitti:Jos johdot sopivasti pääsee oikoseen(siis jostain välitä missä ei ole vielä sulketta) niin sitä kautta poltaisi sen "johtimen" releen alta, sehään ei tarkaleen ole kerrottu että mikä niistä se on herät, sen maa, vaiko se minkä rele yhdistää kompuralle,
tämän suuntainen ajatus
tietenkään sulkella suojattu piiri ei saa palaa jos sulke on oikean kokoinen
Tässä vaan huomioitavaa se että ainoa kompressorilta SAMille tuleva johto on se kompuran käyttösähkö. Muut Airmaticin johdot menee Airmatic ohjainlaitteelle tai runkoon (maa). Tietenkin vielä voisi kysyä että onko se varmasti Airmatic joka ne SAMin johdot polttaa. Ekassa viestissähän vain sanottiin että palaa Airmatic releen alta ja kompuraa oli testailtu. Tuon perusteella täytyy olettaa että sen palavan kohdan kuormana ei ole muuta kuin Airmatic kompura.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Ja vieleä sekin että mitä tuolla johtimella tarkoitetaan(kuva olisi hyvä) releen altaDBFI kirjoitti:Asiallinen perustelu ja selvennys aiemmalle kommentille.FinlandMerceds kirjoitti:Jos johdot sopivasti pääsee oikoseen(siis jostain välitä missä ei ole vielä sulketta) niin sitä kautta poltaisi sen "johtimen" releen alta, sehään ei tarkaleen ole kerrottu että mikä niistä se on herät, sen maa, vaiko se minkä rele yhdistää kompuralle,
tämän suuntainen ajatus
tietenkään sulkella suojattu piiri ei saa palaa jos sulke on oikean kokoinen
Tässä vaan huomioitavaa se että ainoa kompressorilta SAMille tuleva johto on se kompuran käyttösähkö. Muut Airmaticin johdot menee Airmatic ohjainlaitteelle tai runkoon (maa). Tietenkin vielä voisi kysyä että onko se varmasti Airmatic joka ne SAMin johdot polttaa. Ekassa viestissähän vain sanottiin että palaa Airmatic releen alta ja kompuraa oli testailtu. Tuon perusteella täytyy olettaa että sen palavan kohdan kuormana ei ole muuta kuin Airmatic kompura.
niin onpa joskus siitäkin "liitimestä/raudoista" mihin rele tökätään kuultu puhuttavan johtimena
jos siitä sattuu olemaan kyse niin sen sulamiseen huono kosketus, toistuvaan sulamiseen hiukan liikaa(sen verran että ei ihan sulaketta polta) kuormitusta lämmittää sen ja sitten löystymisen kautta taas "kipinöintiä" ja sulaminen
Mökkillä
'
'
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Siis SAMissa ei ole mitään vikaa, vaan vikaa on moottoritilassa olevassa sulake-/rele-rasiassa. Ja syyllinenkin saattoi löytyä, johtosarjan kompressorille menevä liitin oli hieman sulanut/muuttanut muotoa. Muistan kokeneeni tilanteen jossa kipinöinti on aiheuttanut sulamista muualla vaikka sulake ei olekkaan palanut.
Toiseen asiaan, tuleeko mitään merkkejä ennakkoon milloin ilmajousen vaihto olisi aiheellista? Onko ilmajousia missä edullisesti myynnissä?
Toiseen asiaan, tuleeko mitään merkkejä ennakkoon milloin ilmajousen vaihto olisi aiheellista? Onko ilmajousia missä edullisesti myynnissä?
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
No, joku paikka palanut ja ei tuosta saanut tarkkaan selvää onko se millä puolella sulaketta tai missä ylipäätään. Joku paikka kun savuaa niin on joko liikaa jännitettä tai virtaa tai se virta kulkee väärää reittiä. Tai jos sulake palaa niin se sulake vaihdettu liian pieneen jos muuten kunnossa. Ihme tapauksia nähty kyllä.DBFI kirjoitti:Rengaspaineetkin olisi hyvä joskus tarkistaa. Ei kyllä sekään liity tuohon piirilevyn palamisongelmaan.
Minusta sen piirilevyn pitäisi kestää mikä tahansa kuorma jos kompressorin sulake on oikea kooltaan. Olisi ollut mukava kuulla aiemmista ehdotuksista tarkempi selitys miksi se SAM:in sisäinen "johdotus" kestäisi normaalisti mutta ei väärällä latausjännitteellä, katkenneilla tai oikosulussa olevilla johdoilla tai jos kompressorissa on vettä. Liiallinen käyntikään ei saisi sitä SAMia rikkoa.
Olisi kyllä mukava nähdä mistä kohtaa kytkentäkaaviossa se palaminen tapahtuu.
Mutta tuollahan jo lukee että liittimen löysyys polttanut paikkoja. Hyvä ettei palanut koko auto.
Mullakin tossa secondary airpumppel päätti palaa... Ei mitään jumissa, laakeri pyörii kevyesti vaikka akseli sininen ja koko käämi ja staattorikollektoripaketti yhtä johdinta... Hiilet nätit huomioiden tilanteen. Yksi käämilanka poikki...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Siis vika ei ollut moottoritilan sulakerasiassa (etu-SAM) vaan moottoritilan sulakerasiassa (etu-SAM)? Itse ainakin joudun vielä tulkkaamaan kommenttia mutta näyttää siltä että kyseessä oli mökkiläisen yllä kuvaama heikko kontakti liittimessä.Motti M kirjoitti:Siis SAMissa ei ole mitään vikaa, vaan vikaa on moottoritilassa olevassa sulake-/rele-rasiassa.
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Kerron selvemmin uudelleen: Johdin paloi moottoritilassa olevasta rasiasta (sen sisältä, piirilevy tyyppinen levy jossa paikat sulakkeille ja releille, palanut johdin piirilevyn pinnalta löytyi kun rasian purki atomeiksi). En tiedä mistä etuSam edes tuli tähän keskusteluun (EtuSam on w164 penkin alla), olin ehkä epäselvä kun puhuin moottoritilassa olevasta sulekerasiasta ja jotkut sekoittivat sen moottorin sulakerasiaan (onko EtuSam moottorinsulakerasia?). Ja vian oletan löytyneen lämmenneestä kompressorin liittimestä (kompressorin päätyyn tulevasta liittimestä), seurataan tilannetta vieläkö temppuilee.
Onko vinkkejä edullisista ostopaikoista ilmajousille?
Onko vinkkejä edullisista ostopaikoista ilmajousille?
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Miksi kyselet pusseja. Ei niitä tarvi vaihtaa varmuudeksi
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
No, kun kysyy jokseenkin epätarkasti saa jokseenkin epätarkkoja vastauksia helpommin (kuva ois auttanut varmasti tässäkin), tosin yksi tähän vastannut on suomen paras mersutietäjiä ja sen kyllä huomaa kun muutaman viestin lukee tai juttelee muutaman lauseen mersuasioista.Motti M kirjoitti:Kerron selvemmin uudelleen: Johdin paloi moottoritilassa olevasta rasiasta (sen sisältä, piirilevy tyyppinen levy jossa paikat sulakkeille ja releille, palanut johdin piirilevyn pinnalta löytyi kun rasian purki atomeiksi). En tiedä mistä etuSam edes tuli tähän keskusteluun (EtuSam on w164 penkin alla), olin ehkä epäselvä kun puhuin moottoritilassa olevasta sulekerasiasta ja jotkut sekoittivat sen moottorin sulakerasiaan (onko EtuSam moottorinsulakerasia?). Ja vian oletan löytyneen lämmenneestä kompressorin liittimestä (kompressorin päätyyn tulevasta liittimestä), seurataan tilannetta vieläkö temppuilee.
Onko vinkkejä edullisista ostopaikoista ilmajousille?
Oisko ebay ja bilstein sopivan laadukas/edukas? Itselle köyhälle ei alkuperäinen ole ilmajousissa vaihtoehto. Toisaalta miessler ja muut on sit mitä on kinkkikamaa. Englantilaiset peruskorjaa mersun ilmajousia mutta kun kyselin mistä varaosat niin vastaus antoi ymmärtää rivien välistä että kinkkilästä. Englanti - tuo länsimaisen teknologian neuvostoliitto (en ole kuvausta itse keksinyt mutta allekirjoitan kyllä).
Vuotaako pussukat vai onko iskaritesti antanut huonot luvut?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Pussit vuotaa pakkasella. "Pakkasraja" koko ajan pienentynyt.AK47 kirjoitti: Vuotaako pussukat vai onko iskaritesti antanut huonot luvut?
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
simosami kirjoitti:Kompressorin ilmansuodatin ja vedenpoisto kunnossa? Liittyykö pakkasiin?
Kyselin tätä jo aiemmin.. (Jostain syystä olet päättänyt, että kompura on kunnossa?)
Kun kompura ei saa ilmaa, niin virrankulutus nousee monin kertaiseksi. Se selittää, miksi piirilevy sulaa.
Löysä liitos "kipinöi", eli kuumenee. Jostain "heikosta" kohdasta antaa periksi
Siksi releet myös jää jumiin, kun kärjet palaa kiinni.
Ekana kannattaa kuitenkin huoltaa kompura: uusi ilmansuodatin ja silica ryynit vaihtoon, (tai kuivaus).
Yleensä ns vuoto lakkaa. Se siis johtuu vedestä, joka jäätyy venttiileihin, ne jää raolleen.
Joskus menee muutama viikko, kunnes pussien sisälle päässyt vesi kuivuu pois.
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Kompuran ja koko airmaticin voi testata tietty starilla ja joskus se löytääkin syyn.simosami kirjoitti:simosami kirjoitti:Kompressorin ilmansuodatin ja vedenpoisto kunnossa? Liittyykö pakkasiin?
Kyselin tätä jo aiemmin.. (Jostain syystä olet päättänyt, että kompura on kunnossa?)
Kun kompura ei saa ilmaa, niin virrankulutus nousee monin kertaiseksi. Se selittää, miksi piirilevy sulaa.
Löysä liitos "kipinöi", eli kuumenee. Jostain "heikosta" kohdasta antaa periksi
Siksi releet myös jää jumiin, kun kärjet palaa kiinni.
Ekana kannattaa kuitenkin huoltaa kompura: uusi ilmansuodatin ja silica ryynit vaihtoon, (tai kuivaus).
Yleensä ns vuoto lakkaa. Se siis johtuu vedestä, joka jäätyy venttiileihin, ne jää raolleen.
Joskus menee muutama viikko, kunnes pussien sisälle päässyt vesi kuivuu pois.
Veikkaan pakkasoireilusta että kompuran tai venttiiliblokin vaihto ei auta. Muutoin ongelma tulisi aina tasan samassa eli 0 asteen jälkeen heti. Been there done that.
Vuotaako ilmat pois jos nostaa auton ilmaan ja kääntelee renkaita reunasta reunaan (renkaasta kääntämällä)? Jos siis etupää laskee?
Kompuraan toki saa männänrengasta ja sylinteriä huoltosarjoina mutta uusi wabco maksaa 200 kieppeillä halvemmillaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Starilla ei löydä kuivaimeen ja pakkasiin liittyviä ongelmia. Eikä löydä myöskään vaahdolla.
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Kompuran kuivaaminen on asiaa mutta tuossa kommentissa vähän sähkötermit sekaisin. Kompressorin ottama virta pienee jos se ei saa ilmaa (koska se ei silloin pysty tuottamaan painetta ja se pumppaaminen painetta vastaan vaatii tehoa eli virtalukema nousee).simosami kirjoitti:
Kun kompura ei saa ilmaa, niin virrankulutus nousee monin kertaiseksi.
Ajat varmaan takaa sitä että kompressorin käyntiaika kasvaa jolloin huono liitos lämpenee pidempään ja sitä kautta enemmän. Huono liitos kuitenkin pitää korjata eikä väistellä sen aiheuttamia ongelmia pitämällä kompressorin käyntiaika lyhyenä. Jos auto on kunnossa niin johdot ja liitokset kestää kyllä sen aikaa kunnes ohjainlaite päätyy suojatilaan.
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Tähän jäi vastaamatta: Kompressori on viime kesänä uusittu, entinen oli väljä. Sen jälkeen on välillä tullut auton korkeudesta varoitus "Visit workshop", ilmoitus on kuittaantunut auto sammuttamalla kunnes sitten kompressori lopetti toimimisen kokonaan. Aloin tutkimaan asiaa ja löysin sulakerasia vian. Sitten löytyi viallinen liitin, jota nyt epäilen sulakerasian johtimen palamisen aiheuttajaksi. Ja liittimen on mahdollisesti rikkonut vanha kompressori käymällä liian pitkiä aikoja (eihän sen pitäisi mitään rikkoa, mutta...).simosami kirjoitti:Kompressorin ilmansuodatin ja vedenpoisto kunnossa? Liittyykö pakkasiin?
Auton laskeutuminen pakkasella tonttiin on ollut nousu johteista

Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Minuakin kiinnostaa se "suojaaika". Mikä se on?
Varmaan siihen virrankulutukseen vaikuttaa, onko kompura paineeton, vai ei. Ja missä kohtaa se jää on siellä esim. venttiileissä?
Arvaisin, että kysyjä mittaili omaan kompuraa tallissa? (Ei pakkasta, ei jäätä) Ja sulaa se nopeasti, kun on ensin pyörinyt aikansa.
Olen kuullut monesta suusta, kun kompura ei vaan lopeta rallatusta, mutta auto ei silti nouse. (Pakkasilla)
Tallissa sitten taas toimii normaalisti.
Tuntuu jostain syystä, että jotkut suorastaan vastustaa kompuran huoltoa, joka maksaa muutaman kympin.
Mutta pussit kyllä myydään iloisesti. (n.2000€)
Itse teen toisin päin. Nyt perä on pysynyt ylhäällä yli 3v. Olisi kyllä nyt aika vaihtaa ryynit uudestaan. No ensi syksynä...
Varmaan siihen virrankulutukseen vaikuttaa, onko kompura paineeton, vai ei. Ja missä kohtaa se jää on siellä esim. venttiileissä?
Arvaisin, että kysyjä mittaili omaan kompuraa tallissa? (Ei pakkasta, ei jäätä) Ja sulaa se nopeasti, kun on ensin pyörinyt aikansa.
Olen kuullut monesta suusta, kun kompura ei vaan lopeta rallatusta, mutta auto ei silti nouse. (Pakkasilla)
Tallissa sitten taas toimii normaalisti.
Tuntuu jostain syystä, että jotkut suorastaan vastustaa kompuran huoltoa, joka maksaa muutaman kympin.
Mutta pussit kyllä myydään iloisesti. (n.2000€)
Itse teen toisin päin. Nyt perä on pysynyt ylhäällä yli 3v. Olisi kyllä nyt aika vaihtaa ryynit uudestaan. No ensi syksynä...
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Kuka sitä kompuran huoltoa vastustaa? Ei ole täällä foorumilla ketään silmään pistänyt. Merkkihuollossa varmasti vastustavat kun ei sille ole mitään virallista huolto-ohjelmaa mutta tuskin sielläkään omistajan itse tekemää huoltoa vastustavat. Muutamalla kympillä sen huoltaa vain itse. Tarpeeton pussien vaihto on kyllä peestä jos joku sitä harrastaa varaosakatteen takia.simosami kirjoitti:
Tuntuu jostain syystä, että jotkut suorastaan vastustaa kompuran huoltoa, joka maksaa muutaman kympin.
Mutta pussit kyllä myydään iloisesti. (n.2000€)
PS. omaan 212:een tein kompuran huollon, täysin puhtaan suodattimen tilalle uusi ja ryynien kuivaus, paino ryyneistä kyllä lähti. Samalla tavalla istui perä maassa kovilla pakkasilla.
PS2. nykyinen pirssi pitänyt kohta 5 vuotta korin ilmassa ilman minkäänlaista kompuran huoltoa.
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
No, ei sellaista kukaan kai vaadikkaan. Saippuavesispräytä olen itsekkin ruikkinut ja ei silläkään löydä aina. Joskus korvalla saattaa kuulla suhahduksia. Keulan nostaminen ilmaan ja renkaiden kääntely auttoi itsellä siihen että kompuran ja venttiiliblokin vaihdon jälkeen löytyi se vuotopaikka. Tosin keula alhaalla ajaminen pahensi vuodot joten ei niitä olisi muutoin löytynyt.simosami kirjoitti:Starilla ei löydä kuivaimeen ja pakkasiin liittyviä ongelmia. Eikä löydä myöskään vaahdolla.
Siltikin starilla näkee esim sen että saako auton ajettua lämpimässä ylös alas ylös alas jne ja haluttuun tasoon. Huono blokki itsellä aiheutti sen että ei mennyt säännöllisesti vaateriin. Uusi kompura nopeutti nousemista ja uuso blokki takasi että on vaaterissa 1mm tarkkuudella entisen kymmenien millien erojen sijaan.
Mutta kun tolppa on rikki niin ei siinä auta muu kuin tolpan vaihto. Toki kannattaa testata onko tolpan päässä oleva venttiili kunnossa ja muut airmatikin testit ennen kuin julistaa varmaa syypaikkaa.
Itse petin itseäni jäätyneen vesihelmen olosta venttiiliblokissa.
Mutta eiköhän tuokin auto kuntoon tule aikanaan. Mielenkiintoista toki aina kuulla että missä vika milläkin oireella.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Hyvin sanottu. Ainakin sellainen mielikuva foorumin eri tapauksista tulee että noissa ilmajousituksissa on monia eri tyyppivikoja (vakavia ja vähäpätöisiä mutta silti usein kiusallisia). Ei voi olettaa että omalla kohdalla tepsinyt korjaus toimii kaikissa tapauksissa, silti hyvä kuulla kaikista ja vielä yrittää sovittaa havaittuja oireita kuhuhunkin.AK47 kirjoitti:Mielenkiintoista toki aina kuulla että missä vika milläkin oireella.
Re: W164 Airmatic polttaa sulakepohjan johtimia
Nimenomaan näin. Autot ovat sarjatuotannon kruunun jalokiviä, joten niin ovat myös viat. Todella harvoin vika on uniikki lumihiutale, joka ei olisi toistunut kenelläkään muulla.DBFI kirjoitti:Hyvin sanottu. Ainakin sellainen mielikuva foorumin eri tapauksista tulee että noissa ilmajousituksissa on monia eri tyyppivikoja (vakavia ja vähäpätöisiä mutta silti usein kiusallisia). Ei voi olettaa että omalla kohdalla tepsinyt korjaus toimii kaikissa tapauksissa, silti hyvä kuulla kaikista ja vielä yrittää sovittaa havaittuja oireita kuhuhunkin.AK47 kirjoitti:Mielenkiintoista toki aina kuulla että missä vika milläkin oireella.
Juttelin puhelimessa erään tunnetun Mersu korjaajan kanssa ja hän sanoi törmänneensä sulake-/relerasian (ei siis SAM) pohjan vaurioihin W164 liittyen. Airmaticin 40A sulake johtaa aika ison virtamäärän palamatta. Kunnossa olevassa systeemissä ei ongelmaa tule, mutta laite on kuitenkin jo yli10 vuotta vanha, joten kaikenlaista kulumaa on ehtinyt tapahtua.