’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4727
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Niin onko toi limp mode mihin menee eikä ahtopaineen ongelma ollenkaan. Ecu näkee että egr virtaus ei toteudu, ja heittää limp modeen. Ei vetoja eikä ahtoja. Selittäisi kun tasakaasulla ajelee ja hetken kun tyhjäkäyttää niin haluiais egr virtausta mitä ei tule tulppauksesta johtuen.

On kyllä ilman staria melkoista hakuammuntaa.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1284
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kyllä nyt munkin on pakko kysyä, että onko aivan 100-varmasti orkkisohjelma. Ettei ole kalle koodari jossain vaiheessa blokannut herjoja? Eikä mitään viribokseja roiku missään piuhojen päässä?
Avatar
kataja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 18.11.2005 10:38
Paikkakunta: Kangasalabama

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja kataja »

Ei ole muutettu ohjelmaa, eikä ole extroja löytynyt mistään piuhojen varsilta. Olen saanut ymmärtää että tän ikänen 270 ei tarvi, tai että ei onnistu, egr:n poisto ohjelmallisesti. Ainakin samanikäset ml ja e on lähipiirissä, joissa on vaan tulpattu ja hyvin toiminu niiltä osin jo pitkään. Kokeilin toki jo poistaa egr tulppauksetkin, mutta ei muutosta. Ja egr:n olen pessyt ja testannut toimivaksi.

Minne niitä boxeja sitten vois piilotella, jos sellanen olis? Ja kuinka tuollaisen egr shunttauksen löytää, mikäli sellaista on tehty?

Ei mene limppiin eikä muutenkaan sen enempää vikatilaan. Vain siipien ohjaus tipahtaa pelistä pois. Autolla voi ajaa ihan sen minkä pääsee, mutta on kuin turbottomalla ajais. Juuri ajelin siivua motarilla ja nyt kun on mekaaninen ahtopainemittari kiinni, näin että ahdot nousee 3000rpm jälkeen noin 0,3-0,4bar. Kun taas jokaisen uudelleen starttauksen jälkeen toimii hetken normaalisti ja silloin ahdot täysin normaalisti pelissä.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...

S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Avatar
kataja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 18.11.2005 10:38
Paikkakunta: Kangasalabama

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja kataja »

Ja juu, löysään ahtimen jälkeisen ja testaan. Ja katselen vielä egr:n ympäristön, poistan tulppauksen ja päivitän tilanteen huomenna kunhan pääsen jälleen auton kimppuun. Aina välillä (kuten nyt) täytyy viettää hetki perheenkin kanssa...
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...

S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1284
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No on se kummallista, jos ei * anna mitään vinkkiä. Eikä se näytä siihen turbon siipien säätöön liittyvän, kun se näyttäisi toimivalta. Se nyt vaan on vähän sellainen perälauta siellä.

*:rissa on kyllä kaikenlaisia testejä laite kerrallaan, kannattanee jatkaa hakua piuhan päässä. Ja en ole aivan varma siitäkään, voiko sen egr:n noin vaan tulpata saamatta moottoria jonkinlaiseen suojaustilaan noinkaan vanhassa. MAF:illekin löytyy testi. Mut siihen egr:ään tämä munkin mielestä vahvasti liittyy.

Jos nyt siis otetaan jonkinnäköinen maalaisjärki käyttöön, niin se turbon siipimoottori ei takuulla vikaannu siellä aina kun ajat vähän aikaa matalilla kierroksilla ja sitten startista korjaudu. Se tulee muualta.
Avatar
kataja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 18.11.2005 10:38
Paikkakunta: Kangasalabama

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja kataja »

Juu, puran tulppaukset sieltä egr:ltä vielä pois ja ajelen hetken aikaa sekä starttailen muutaman kerran. Ja heti kun pääsen tähteen, täytyy alkaa testaamaan yksitellen ohjauksia!
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...

S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1284
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Merkkihuolloissa käytettäessä on hyvinkin myös voinut käydä niin, että ecu:n softa on päivitetty. Siellä on sellainen paha tapa. Eli että vanhassa lintassa voisi EGR:n vaan tulpata, ei välttämättä Esson baarin kertomana pidäkään enää paikkaansa, vaikka joskus pitikin. Otapa huomioon.
Avatar
kataja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 18.11.2005 10:38
Paikkakunta: Kangasalabama

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja kataja »

Juu, en väitä vastaan. Palautan sen huomenna normaaliksi. Ja tuota on kyllä tampereen veholla huollettu ajansaatossa. Ainakin huoltokirjamerkinnöistä mitä kattelin.

Mutta äsken vielä varmistin ja kyllä tuttuni joka ohjelmia asentaa, sanoi kanssa ettei tuosta olisi edes ohjelmallisesti saatu egr poistettua vaikka olisin halunnu... En nyt alkanu enempää kyselemään miksi tms, mutta uskon kyllä että se on niin, kun sanoi. Ei tämä ensimmäisen mersu sille ollu, vaikka kaikkia mahollisia laitteita piteleekin. Ja kyselin tosiaan etukäteen, kun oli tarkoitus optimoida kun siellä kävin, mutta tehdään se vasta sitten kun kaikki on kunnossa... Jos on...
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...

S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1284
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No sitten tässä täytyy olla sellainen harvinainen tilanne, ettei softa ollenkaan käsittele EGR:ää...
Avatar
kataja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 18.11.2005 10:38
Paikkakunta: Kangasalabama

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja kataja »

Ja nimenomaan niin, että jostainpäin autoa nyt tulee sellaista signaalia, että tekee tuon kyseisen tempun. Ja aion kyllä tähden perään auton laittaa, kunhan saan jonkun kanssa aikataulut yksiin.

Ja en tainnut vielä sanoa, että vika siis alkoi oirehtia jo ennenkuin egs:n tulppasin. Itse asiassa siksi tulppasin egr:n ja siitä ei vikoja aiheutunut. Pahoitteluni, kun vauhdilla kirjoitan.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...

S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1284
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ei susta ota selvää pirukaan, rauhoita nyt tahtia vähän. Ja lue.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6#p1255016
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

kataja kirjoitti:Ei ole muutettu ohjelmaa, eikä ole extroja löytynyt mistään piuhojen varsilta. Olen saanut ymmärtää että tän ikänen 270 ei tarvi, tai että ei onnistu, egr:n poisto ohjelmallisesti. Ainakin samanikäset ml ja e on lähipiirissä, joissa on vaan tulpattu ja hyvin toiminu niiltä osin jo pitkään. Kokeilin toki jo poistaa egr tulppauksetkin, mutta ei muutosta. Ja egr:n olen pessyt ja testannut toimivaksi.

Minne niitä boxeja sitten vois piilotella, jos sellanen olis? Ja kuinka tuollaisen egr shunttauksen löytää, mikäli sellaista on tehty?

Ei mene limppiin eikä muutenkaan sen enempää vikatilaan. Vain siipien ohjaus tipahtaa pelistä pois. Autolla voi ajaa ihan sen minkä pääsee, mutta on kuin turbottomalla ajais. Juuri ajelin siivua motarilla ja nyt kun on mekaaninen ahtopainemittari kiinni, näin että ahdot nousee 3000rpm jälkeen noin 0,3-0,4bar. Kun taas jokaisen uudelleen starttauksen jälkeen toimii hetken normaalisti ja silloin ahdot täysin normaalisti pelissä.
egr poisto käytöstä onnistuu tästä ja mainituista muistakin ohjelmasta helposti,
mutta ei tästä ilman sitä ja jos nuo muut autot on samaa ikää niin ei niistäkään
(jos on onnistunut niin ilmamassa mittarissa vikaa tai tuo mainittu vastus viritelmä)
ja auton toiminnassa jollain kierros aluella havaitavissa jotain ei normalia,
vain harvat(alkuupään) cdi koneet sietää egr tulpauksen ilman mitään oireita ilman ohjelma muutosta

vahavasti alkaa näytämään että ei tule kuntoon hyvästä yrityksestä huolimatta ilman pitempiä starilla tukimisia, johto sarjojen läpi käyntejä
Mökkillä
'
Avatar
kataja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 18.11.2005 10:38
Paikkakunta: Kangasalabama

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja kataja »

TPLtre kirjoitti:Ei susta ota selvää pirukaan, rauhoita nyt tahtia vähän. Ja lue.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6#p1255016
Luin...

Kertaus rauhassa kirjoittaen:
- Autosta alkoi teho loppumaan ylämäkeen ajettaessa. Silloin ei vielä ollut ahtopainemittaria kiinni, mutta nyt on ja näen että ahtoja ei ole ennenkuin kierrokset ylittävät ~3000rpm. Silloin 0,3-0,4bar. Eli ei normaali. Tuntui vaan ”potkulta” kun ahdot noilla kierroksilla ylipäänsä nousee (kun sanoin aiemmin että toimii normaalisti, niin tuntui vaan siltä, ei ollut mittaria silloin asennettu vielä).
- Olin menossa kaverini luo vaihdattamaan öljyt laatikkoon. Samalla tarkistettiin onko ohjelmoitu, ei ollut.
- Kotiin palattuani putsasin EGR:n ja varmistin alipaineella että toimii. Toimi, mutta ei auttanut.
- Tulppasin EGR:n. Ei vaikutusta. Ei myöskään vikakoodeja tai limp moodeja.
- Kävin läpi ahtoputket ja coolerin, ei vuotoja.
- Tässä välissä myös katselin piuhoja ja niiden yleistä kuntoa jälleen. En ainakaan silloin löytänyt ylimääräisiä ”paksunnoksia” johtosarjoista tai ylimääräisiä osia muitakaan. En tosin tiedä katsoinko kaikista ”oikeista” paikoista.
- Kokeilin useampaa paineenmuunninta. Ei auttanut.
- Laitettiin * ja katsottiin koodit, ei ollut kuin jalkatilan läppä jäykkä.
- Vilkaistiin paineenmuunnin y31/5 pulssisuhdetta joka oli heti startin jälkeen 85, ja tipahti 4:n kun vapautti alipaineet turbon kellolta. Ei tullut vikakoodia tällöinkään. Ja EGR oli myös tällöin tulpattu.
- Testasin mittarilla varustetulla alipainepumpulla turbon alipainekellon (ja myös egr:n vielä varmuuden vuoksi, kun palautin senkin toimintaan välissä, kunnes taas tulppasin) ja alipainelinjat, jotka kunnossa. Mittasin myös moottorin alipainepumpun toimintaa. Tekee n. -0,55bar alipainetta, parin-kolmen sekunnin kuluessa startista.
- Laitoin alipainemittarin kiinni haaralla alipainelinjaan ja moottorin käyntiin. Totesin, että kun paineenmuunnin päästää alipaineet turbolta, linjan alipaine ei heilahda ollenkaan, joten tapahtuma lienee sähköinen niiltä osin.
- Useimpien vihjeiden pohjalta päätin vaihtaa ilmamassamittarin, kun aiempi oli jo vuonna ’09 valmistettu valuleiman mukaan. Enkä ollut varma vanhan imm ohjausjännitteistä, mitkä niiden olisi pitänyt olla. Mittaustuloksen jo aiemmin kerroin.
- Epäilin MAPpia, mutta vain koska ei heti tullut mieleen, että tietenkin se näyttää absoluuttista ilmakehänpainetta aina, kun on ilmakehässä. Täytyyhän sen toimia korkeudenvaihteluiden mukaan.
- Nyt viimeisimpänä epäilynä voisi olla tukkoiset katit. Kone on käynyt kylmänä, ollut usein vikatilassa viallisen esp-ohjaimen takia ja ajettu paljon lyhyitä matkoja.

Tietenkään 100% en osaa sanoa ohjelmasta. Kysymys oli vain, että onko ohjelma vakio ja vastaus oli että on. Ei siinä alettu sen tarkempaa diagnoosia tekemään, että aiheellinen ajatus kyllä, jos jotain on ronkittu ja nyt ohjelmaa tarkasteltiinkin vain ”optimoinnin” tai tehonlisäyksen vinkkelistä, niin olisiko jotain jäänyt huomaamatta. Mene ja tiedä. Selvinnee tulevaisuudessa, kun nyt olen jo paljon vinkkejä saanut mitä tarkastella ja kysellä! Taikka kun saan auton osaavan tähtikäyttäjän tutkittavaksi.

Kiitos ja kumarrus!
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...

S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Avatar
kataja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 18.11.2005 10:38
Paikkakunta: Kangasalabama

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja kataja »

FinlandMerceds kirjoitti:
kataja kirjoitti:Ei ole muutettu ohjelmaa, eikä ole extroja löytynyt mistään piuhojen varsilta. Olen saanut ymmärtää että tän ikänen 270 ei tarvi, tai että ei onnistu, egr:n poisto ohjelmallisesti. Ainakin samanikäset ml ja e on lähipiirissä, joissa on vaan tulpattu ja hyvin toiminu niiltä osin jo pitkään. Kokeilin toki jo poistaa egr tulppauksetkin, mutta ei muutosta. Ja egr:n olen pessyt ja testannut toimivaksi.

Minne niitä boxeja sitten vois piilotella, jos sellanen olis? Ja kuinka tuollaisen egr shunttauksen löytää, mikäli sellaista on tehty?

Ei mene limppiin eikä muutenkaan sen enempää vikatilaan. Vain siipien ohjaus tipahtaa pelistä pois. Autolla voi ajaa ihan sen minkä pääsee, mutta on kuin turbottomalla ajais. Juuri ajelin siivua motarilla ja nyt kun on mekaaninen ahtopainemittari kiinni, näin että ahdot nousee 3000rpm jälkeen noin 0,3-0,4bar. Kun taas jokaisen uudelleen starttauksen jälkeen toimii hetken normaalisti ja silloin ahdot täysin normaalisti pelissä.
egr poisto käytöstä onnistuu tästä ja mainituista muistakin ohjelmasta helposti,
mutta ei tästä ilman sitä ja jos nuo muut autot on samaa ikää niin ei niistäkään
(jos on onnistunut niin ilmamassa mittarissa vikaa tai tuo mainittu vastus viritelmä)
ja auton toiminnassa jollain kierros aluella havaitavissa jotain ei normalia,
vain harvat(alkuupään) cdi koneet sietää egr tulpauksen ilman mitään oireita ilman ohjelma muutosta

vahavasti alkaa näytämään että ei tule kuntoon hyvästä yrityksestä huolimatta ilman pitempiä starilla tukimisia, johto sarjojen läpi käyntejä
Palautan huomenna EGR:n toimintaan ja ajelen! Kerron miten käy!
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...

S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MJPfin kirjoitti:Niin onko toi limp mode mihin menee eikä ahtopaineen ongelma ollenkaan. Ecu näkee että egr virtaus ei toteudu, ja heittää limp modeen. Ei vetoja eikä ahtoja. Selittäisi kun tasakaasulla ajelee ja hetken kun tyhjäkäyttää niin haluiais egr virtausta mitä ei tule tulppauksesta johtuen.

On kyllä ilman staria melkoista hakuammuntaa.
Siinpä se
ja niin kauan kun ajo on kovin vaihtelvaa ei oiretta tule kun hetken odotelle että tuleeko sitä kerran käytettyä vai ei niin siinä odettelu aikan vaihtelvassa ajossa ehtii pyynnit muutman niin että
kierätystä ei kaivatta


ihmetyttä muutenkin että aina ensimäisänen vikaa haetaan turbosta kun ahtoja ei tule vaikka systeemin kuuluukin se tipautta pois toiminasta kun vikoja havaitsee,
tiedossa muutama tapus missä turbo vaihdettu kun systeemiä ohjaavassa alipainen letkussa ollut vuoto
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4727
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Alipaine ohjattu egr? Sen solenodi ehjä? Kysyn koska en ko ikäistä ole sorkkinut.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

kataja kirjoitti:
TPLtre kirjoitti:Ei susta ota selvää pirukaan, rauhoita nyt tahtia vähän. Ja lue.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6#p1255016
Luin...

Kertaus rauhassa kirjoittaen:
- Autosta alkoi teho loppumaan ylämäkeen ajettaessa. Silloin ei vielä ollut ahtopainemittaria kiinni, mutta nyt on ja näen että ahtoja ei ole ennenkuin kierrokset ylittävät ~3000rpm. Silloin 0,3-0,4bar. Eli ei normaali. Tuntui vaan ”potkulta” kun ahdot noilla kierroksilla ylipäänsä nousee (kun sanoin aiemmin että toimii normaalisti, niin tuntui vaan siltä, ei ollut mittaria silloin asennettu vielä).
- Olin menossa kaverini luo vaihdattamaan öljyt laatikkoon. Samalla tarkistettiin onko ohjelmoitu, ei ollut.
- Kotiin palattuani putsasin EGR:n ja varmistin alipaineella että toimii. Toimi, mutta ei auttanut.
- Tulppasin EGR:n. Ei vaikutusta. Ei myöskään vikakoodeja tai limp moodeja.
- Kävin läpi ahtoputket ja coolerin, ei vuotoja.
- Tässä välissä myös katselin piuhoja ja niiden yleistä kuntoa jälleen. En ainakaan silloin löytänyt ylimääräisiä ”paksunnoksia” johtosarjoista tai ylimääräisiä osia muitakaan. En tosin tiedä katsoinko kaikista ”oikeista” paikoista.
- Kokeilin useampaa paineenmuunninta. Ei auttanut.
- Laitettiin * ja katsottiin koodit, ei ollut kuin jalkatilan läppä jäykkä.
- Vilkaistiin paineenmuunnin y31/5 pulssisuhdetta joka oli heti startin jälkeen 85, ja tipahti 4:n kun vapautti alipaineet turbon kellolta. Ei tullut vikakoodia tällöinkään. Ja EGR oli myös tällöin tulpattu.
- Testasin mittarilla varustetulla alipainepumpulla turbon alipainekellon (ja myös egr:n vielä varmuuden vuoksi, kun palautin senkin toimintaan välissä, kunnes taas tulppasin) ja alipainelinjat, jotka kunnossa. Mittasin myös moottorin alipainepumpun toimintaa. Tekee n. -0,55bar alipainetta, parin-kolmen sekunnin kuluessa startista.
- Laitoin alipainemittarin kiinni haaralla alipainelinjaan ja moottorin käyntiin. Totesin, että kun paineenmuunnin päästää alipaineet turbolta, linjan alipaine ei heilahda ollenkaan, joten tapahtuma lienee sähköinen niiltä osin.
- Useimpien vihjeiden pohjalta päätin vaihtaa ilmamassamittarin, kun aiempi oli jo vuonna ’09 valmistettu valuleiman mukaan. Enkä ollut varma vanhan imm ohjausjännitteistä, mitkä niiden olisi pitänyt olla. Mittaustuloksen jo aiemmin kerroin.
- Epäilin MAPpia, mutta vain koska ei heti tullut mieleen, että tietenkin se näyttää absoluuttista ilmakehänpainetta aina, kun on ilmakehässä. Täytyyhän sen toimia korkeudenvaihteluiden mukaan.
- Nyt viimeisimpänä epäilynä voisi olla tukkoiset katit. Kone on käynyt kylmänä, ollut usein vikatilassa viallisen esp-ohjaimen takia ja ajettu paljon lyhyitä matkoja.

Tietenkään 100% en osaa sanoa ohjelmasta. Kysymys oli vain, että onko ohjelma vakio ja vastaus oli että on. Ei siinä alettu sen tarkempaa diagnoosia tekemään, että aiheellinen ajatus kyllä, jos jotain on ronkittu ja nyt ohjelmaa tarkasteltiinkin vain ”optimoinnin” tai tehonlisäyksen vinkkelistä, niin olisiko jotain jäänyt huomaamatta. Mene ja tiedä. Selvinnee tulevaisuudessa, kun nyt olen jo paljon vinkkejä saanut mitä tarkastella ja kysellä! Taikka kun saan auton osaavan tähtikäyttäjän tutkittavaksi.

Kiitos ja kumarrus!
tuosta ohjelamn tarkistuksesta... ei voi sanoa että on vakio jos egr on sieltä "tulpattu" se on silloin muuttetu,
ja tarkistus tavasta riippuen onko verrattu toiseen samanlaiseen aimein selitetyllä päälekäin laitolla jos niin sitä ei voi olla huomaamatta, tai jos on tarkistettu että chkesum luku on sama niin silloin ei voi olla muutetu jos se on sama,
(tuo että 2001 270cdi konesta ei saa suljettua ohjelmasta sitä tai ei tarvitse pistää kyllä miettimään että onko tarkistusta tehnnyt tiennyt asiasta yhtään mitään... siis jos nuo edellä olevat ajatukset on sieltä lähtöisin)
Mökkillä
'
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

MJPfin kirjoitti:Alipaine ohjattu egr? Sen solenodi ehjä? Kysyn koska en ko ikäistä ole sorkkinut.
Juu alipainen ohjautta on kaikissa(siis missä on egr) cr1 ja cr2
(pois lukien jotkut cr2 sprinterit)

jos solenoidi olisi rikki siitä tulisi vikakoodi
(olettaen että se ohjelma on vakio=muutelmaton)
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4727
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

On tullut vastaan solenoidi, missä kela oli ehjä mutta venttiili jumissa. Ei vikakoodia mut ei myöskään toimintoa.
Avatar
kataja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 18.11.2005 10:38
Paikkakunta: Kangasalabama

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja kataja »

Oli pakko vielä mennä roplaan, kun tajusin että en ole uudella MAFfilla kokeillut EGRrää käyttöön palautettuna. Ja olette olleet alusta asti oikeassa! EGRn palautin ja vielä kerran renasin että toimii varmasti. Imin vielä kertaalleen alipainepumpullakin ja nyt jumitteli jonkin verran. Liottelin vielä ja renasin lisää ja alkoi paremmin liikkumaan alipainekellon avulla! Paketti kasaan ja nyt toimi ainakin 40km ajelun normaalisti! Eli siinä se vika oli!

Ja juu, kyllä tämä tuttuni ja minä sekoitettiin autot joista puhuttiin. Useampia laitteita on ohjelmoinut ja nyt mentiin ristiin autoissa ja jutuissa. Kuten oli puhe, ohjelma oli vakio niinkuin pitikin ja EGR ohjelmoidaan pois, jos haluan, sitten kun ajetaan uusi ohjelma. Ihan niinkuin kuuluukin. Luuli että kysyin alkup.ohjelmasta josko oli ohjelmoitu pois ja siis sitä ei nyt siinä välissä poistettu vaan jatkettiin vakiolla. Mentiin niin vauhdilla etiäpäin, että mentiin jutuissa ristiin.

Iso kiitos, kumarrus ja anteeksipyyntö asianomaisille! Olitte isosti avuksi. Toivottavasti tästä topicista on apua jollekin muullekin.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...

S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5935
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

kataja kirjoitti:Oli pakko vielä mennä roplaan, kun tajusin että en ole uudella MAFfilla kokeillut EGRrää käyttöön palautettuna. Ja olette olleet alusta asti oikeassa! EGRn palautin ja vielä kerran renasin että toimii varmasti. Imin vielä kertaalleen alipainepumpullakin ja nyt jumitteli jonkin verran. Liottelin vielä ja renasin lisää ja alkoi paremmin liikkumaan alipainekellon avulla! Paketti kasaan ja nyt toimi ainakin 40km ajelun normaalisti! Eli siinä se vika oli!

Ja juu, kyllä tämä tuttuni ja minä sekoitettiin autot joista puhuttiin. Useampia laitteita on ohjelmoinut ja nyt mentiin ristiin autoissa ja jutuissa. Kuten oli puhe, ohjelma oli vakio niinkuin pitikin ja EGR ohjelmoidaan pois, jos haluan, sitten kun ajetaan uusi ohjelma. Ihan niinkuin kuuluukin. Luuli että kysyin alkup.ohjelmasta josko oli ohjelmoitu pois ja siis sitä ei nyt siinä välissä poistettu vaan jatkettiin vakiolla. Mentiin niin vauhdilla etiäpäin, että mentiin jutuissa ristiin.

Iso kiitos, kumarrus ja anteeksipyyntö asianomaisille! Olitte isosti avuksi. Toivottavasti tästä topicista on apua jollekin muullekin.
Hyvä että tuli kuntoon :)
ei kauhean huonosti netin kautta sivuun menevillä tiedolla ja autoa näkemättä
varsin jos vertaa siihen että on ollut jollain näkösällä eikä vika selvinnyt starin piuhan päässä
Mökkillä
'
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4727
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jeps, hyvä että tuli kuntoon sehän on pääasia.
Avatar
kataja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 18.11.2005 10:38
Paikkakunta: Kangasalabama

Re: ’01 s203 270cdi ahtopaineensäädön paineenmuunnin y31/5

Viesti Kirjoittaja kataja »

FinlandMerceds kirjoitti:
Hyvä että tuli kuntoon :)
ei kauhean huonosti netin kautta sivuun menevillä tiedolla ja autoa näkemättä
varsin jos vertaa siihen että on ollut jollain näkösällä eikä vika selvinnyt starin piuhan päässä
MJPfin kirjoitti:Jeps, hyvä että tuli kuntoon sehän on pääasia.
Todella hienosti sain apua kyllä! On hienosti luettavissa, että on ennenkin oltu tekemisissä ongelmien kanssa! Yritinkin juuri siksi kuvailla mahd. tarkasti ongelmaa ja tehtyjä juttuja. Toivoen samalla että jotenkin saan kuvattua tilanteen ”reaaliajassa”... Ehkä turhankin paljolla tekstillä tosin välillä!

Mutta sanon vain, että on mahtava asia tällaiset kokeneiden käyttäjien foorumit, joiden kautta saa paljon lisää intoa, uskoa ja uskallusta tehdä toimenpiteitä. Ja varsinkin tietoa! Myös oma vähäinen tietotaito syvenee ja jaksaa touhuta omien ropposten kimpussa.

Ja nyt saan palauttaa laina-auton isäukolle, mikä on myös enemmän kuin mahtavaa! ...siksi pieni hoppu Ceen laitossa.
...katajaisen kansan itsesäälin määrään...

S210 290td a ’98
S203 270cdi a ’01
S202 220cdi a '98
T601 209 a ’83
T601 208 m ’84
T601 207 m ’89
W123 300d a ’80
Vastaa Viestiin