CAN-väylät, siunaus vai kirous?
CAN-väylät, siunaus vai kirous?
Viime joulun alla oma C oli 4kk parkattuna kylmään talliin käyttämättömänä. Herjaili oikeaa takavaloa ja rekkarivaloa. Takavalo toimi ja eiku huoltamolta uus rekkaripolttimo, mut ku ei pelittäny vieläkään..., yleismittari näytti ettei jännitettä tuu, vaikka toinen polttimo vieressä palo. Yön yli puhaltelin valoa sisätilan lämmittimellä jonka jälkeen toimi normaalisti. Samassa yhteydessä takapenkin sisävalo oli lakannut toimimasta, eikä toimi vieläkään. Ovikatkaisimet toimii koska varottavat aukinaisesta ovesta. Sulakkeesta ei oo kyse koska sulake on elektroninen, testerin mukaan oikosulku.
Seuraavaksi hiukan kiusallisempi homma, jotakuinki joka toinen lähtökerta on alkanu mennä automaattiaski häiriötilaan, eli kakkonen ainoastaan käytössä. Asia kyllä korjaantuu ku sammuttaa masiinan ja starttaa uusiks, mut jotain hämminkiä. Aikasemmin teki saman erittäin satunnaisesti muutaman kuukauden välein. Tähän vaivaan testeri näyttää: Ohjainlaite EGS1, virtapiirille tulee alijännite, koodi P2600, sekä: Venttiilien jännitteensaannissa on vika, koodi P2602. Korjaamolla tais vilahtaa seki mahollisuus että askin sisällä olevassa piirilevyssä on katkos. Asentaja oli sitä mieltä ettei toistaseks niin vakavaa että tarttis telakalle laittaa, koska A-huolto pian ajankohtanen. Onkelma ilmaantu ekojen yöpakkasten aikaan.
Sitte hiukan munkkilatinaa aikasemmin mainitusta sisävalosta testerin kielellä:
Mittausarvo ei ole kunnossa!
Mahdollinen syy ja aputoimenpide:
- Johto rakenneosasta E15/3 (takasisävalo) (pistoke A, napa 2) rakenneosaan N70 (ohjainlaite kattokäyttöyksikkö) (pistoke 2, napa 8 )
- Johto rakenneosasta E15/3 (pistoke B, napa 1) rakenneosaan W19 (maadotuspiste poikkipalkki oikea etuistuin)
- Johto rakenneosasta E15/3 (pistoke A, napa 1) rakenneosaan N10/2 (SAM-ohjainlaite, kun sulake-ja relemoduli takana) (pistoke 17, napa 1)
- N70 (ohjainlaite kattokäyttöyksikkö)
Kelläpä lie moisiin ilmotuksiin kommentoitavaa, siis selkokielellä.
Mistä vois kenties etsiä kytkiksiä kyseiseen autoon, muualta ku Veholta? Netistä yritin muttei ainaka heti tärpänny. Entä onko foorumilaisilla mitään kokemuksia vastaavista onkelmista? Tai yleensä CAN-väylistä?
Auto siis C 270CDI -01
"Aika kallista! Niin, elämä on...) Toivottavasti ei!!!
Seuraavaksi hiukan kiusallisempi homma, jotakuinki joka toinen lähtökerta on alkanu mennä automaattiaski häiriötilaan, eli kakkonen ainoastaan käytössä. Asia kyllä korjaantuu ku sammuttaa masiinan ja starttaa uusiks, mut jotain hämminkiä. Aikasemmin teki saman erittäin satunnaisesti muutaman kuukauden välein. Tähän vaivaan testeri näyttää: Ohjainlaite EGS1, virtapiirille tulee alijännite, koodi P2600, sekä: Venttiilien jännitteensaannissa on vika, koodi P2602. Korjaamolla tais vilahtaa seki mahollisuus että askin sisällä olevassa piirilevyssä on katkos. Asentaja oli sitä mieltä ettei toistaseks niin vakavaa että tarttis telakalle laittaa, koska A-huolto pian ajankohtanen. Onkelma ilmaantu ekojen yöpakkasten aikaan.
Sitte hiukan munkkilatinaa aikasemmin mainitusta sisävalosta testerin kielellä:
Mittausarvo ei ole kunnossa!
Mahdollinen syy ja aputoimenpide:
- Johto rakenneosasta E15/3 (takasisävalo) (pistoke A, napa 2) rakenneosaan N70 (ohjainlaite kattokäyttöyksikkö) (pistoke 2, napa 8 )
- Johto rakenneosasta E15/3 (pistoke B, napa 1) rakenneosaan W19 (maadotuspiste poikkipalkki oikea etuistuin)
- Johto rakenneosasta E15/3 (pistoke A, napa 1) rakenneosaan N10/2 (SAM-ohjainlaite, kun sulake-ja relemoduli takana) (pistoke 17, napa 1)
- N70 (ohjainlaite kattokäyttöyksikkö)
Kelläpä lie moisiin ilmotuksiin kommentoitavaa, siis selkokielellä.
Mistä vois kenties etsiä kytkiksiä kyseiseen autoon, muualta ku Veholta? Netistä yritin muttei ainaka heti tärpänny. Entä onko foorumilaisilla mitään kokemuksia vastaavista onkelmista? Tai yleensä CAN-väylistä?
Auto siis C 270CDI -01
"Aika kallista! Niin, elämä on...) Toivottavasti ei!!!
Nykynen:
W203 270 CDI -01
Exät:
Opel Record 1900 Coupe -67
Opel Ascona 2.0S -80
W123 300D -83
W202 240C -97
W203 270 CDI -01
Exät:
Opel Record 1900 Coupe -67
Opel Ascona 2.0S -80
W123 300D -83
W202 240C -97
Eli: Takasisävalo ei pala. Myös testerin vikailmoituksen mukaan joko sisävalo, sen maajohto tai SAM-ohjaimelle menevä kuuma johto on poikki, eli moduli on päätellyt ihan oikein. Kun auto on ollut kylmässä tallissa niin kosteuden aiheuttamat hapettumat tuntuisi aika todennäköisiltä katkoksen syiltä (Sama vika saattaa olla laatikossakin) Vika saattaa tietysti olla siellä ohjaimen sisälläkin mutta yleensä ne on senverran tiukassa rasiassa että kosteus ei pääse sisään.
Korjaustoimenpiteeksi suosittelisin CRC:tä kaikkiin mahdollisiin takavalon ja vaihdelaatikon liittimiin ja vähän mekaanista kiillotusta päälle (ei kuitenkaan millään kissannahalla.jottei hankaussähkö tapa moduleita). Akku tarttis irrotttaa liittimien irroittelun ajaksi ja sen takaisinkytkennän jälkeen kaikki laitteet pitäis palauttaa normaalitilaan, (ikkunat alhaalle ja ylös jne.)
Ja vielä: ilmoitusten mukaan vika ei ole siinä CAN-väylässä vaan ihan suorassa johdossa ohjaimelta takavalolle tai laatikkoon (voi olla myös ohjaimessa) mutta sen väylän ansiosta onneksi nämä aparaatit pystyy kertomaan mistä kohtaa homma ei toimi
Korjaustoimenpiteeksi suosittelisin CRC:tä kaikkiin mahdollisiin takavalon ja vaihdelaatikon liittimiin ja vähän mekaanista kiillotusta päälle (ei kuitenkaan millään kissannahalla.jottei hankaussähkö tapa moduleita). Akku tarttis irrotttaa liittimien irroittelun ajaksi ja sen takaisinkytkennän jälkeen kaikki laitteet pitäis palauttaa normaalitilaan, (ikkunat alhaalle ja ylös jne.)
Ja vielä: ilmoitusten mukaan vika ei ole siinä CAN-väylässä vaan ihan suorassa johdossa ohjaimelta takavalolle tai laatikkoon (voi olla myös ohjaimessa) mutta sen väylän ansiosta onneksi nämä aparaatit pystyy kertomaan mistä kohtaa homma ei toimi
Laatikon ohjainlaitteelle saattaa olla joku jännitteensyöttörele joka juonittelee.
Kerran oli yksi w203 jossa avain ei kääntynyt virtalukossa (vanhanaikainen vika
). Virtalukolle tuli jännitteet jokaiseen napaan ja maadoitukset Ok.
Vaan yhteen karvaan tulikin vain 2volttia. Yhdessä releessä oli kosketushäiriö ja koko auto oli halviossa! Rattilukko päällä ja vaihteisto P-asennossa...
Kerran oli yksi w203 jossa avain ei kääntynyt virtalukossa (vanhanaikainen vika

Vaan yhteen karvaan tulikin vain 2volttia. Yhdessä releessä oli kosketushäiriö ja koko auto oli halviossa! Rattilukko päällä ja vaihteisto P-asennossa...
Joku mersupurkaamo??
Jep, osasin kyllä päätellä jokseenkin millä välillä vika piilee sisävalossa, epäselvää vain missä ja minkä näkönen on SAM-ohjain? Saattaa vähän joutua miettimään myös liittimien ja nastojen järjestystä. Sen takia lähinnä tuo kytkis kiinnostaa. Huomena soitan Kokkolan Käyttöautoon, jospa sieltä sais kytkiksen.
Luultavaa on että polttimohommat johtuu kosteudesta, laatikko vaan alko reistailla vasta tänäsyksynä ja auto on ollu jatkuvassa käytössä. Liitimien putsaus oli kyllä heti mielessä, vaan mistäpä ne löytää? Mielellään alkais heti oikeasta suunnasta, vaihtoehtoja lienee 2, eli keskikonsolin kautta tai alakautta. Eka menee kyllä kotona kylmässä tallissa, toisessa on jo käytettävä korjaamon apua.
Mikä lienee riittävä jännite, testeriraportin mukaan 10 V:n molemmin puolin on olleet arvot. Akku ei ainaka käynnistettäessä oo osottanu vähävirtasuutta.
Yleisesti ottaen CAN-väylistä on varmaan hyötyä auton toiminnasta saatavassa informaatiossa ja toimintojen ohjauksessa. Ekassa Mesessä, vm-83, mieleen muistuu ainostaan yhden sulakepitimen satunnainen rapsuttelu puhtaaks, lämppärin puhaltimen vaihto sekä laturin vaihto. Kymmenen vuoden aikana kerty ajokilometrejä 400 tuhatta. Edellisessä C:ssä vm-98, lamppujen vikailmoitin toimi erittäin luotettavasti eikä minkäänlaista muuta sähkövikaa ollu.
Otsikon oli tarkotus olla yleinen toteamus uudesta tekniikasta ja mietityttää sen toimivuus kun auto on ollut käytössä kymmenen vuotta. Elektroniikan määrä moninkertaistuu ja liittimiä kymmeniä jossei satoja. Niissä sitä riittää putsailemista. Suomen olosuhteet on varmaan maailman rankin testikenttä. Tämän ei ollu tarkotus olla mikään merkkikohtanen kommentti, vaan ongelmia löytyy merkistä riippumatta ihan mukavasti, ei se siitä vaihtaen parane, jossei vanhempaan. Ja morsian nuorempaan
Kiitos vinkeistä asianosaisille.
Luultavaa on että polttimohommat johtuu kosteudesta, laatikko vaan alko reistailla vasta tänäsyksynä ja auto on ollu jatkuvassa käytössä. Liitimien putsaus oli kyllä heti mielessä, vaan mistäpä ne löytää? Mielellään alkais heti oikeasta suunnasta, vaihtoehtoja lienee 2, eli keskikonsolin kautta tai alakautta. Eka menee kyllä kotona kylmässä tallissa, toisessa on jo käytettävä korjaamon apua.
Mikä lienee riittävä jännite, testeriraportin mukaan 10 V:n molemmin puolin on olleet arvot. Akku ei ainaka käynnistettäessä oo osottanu vähävirtasuutta.
Yleisesti ottaen CAN-väylistä on varmaan hyötyä auton toiminnasta saatavassa informaatiossa ja toimintojen ohjauksessa. Ekassa Mesessä, vm-83, mieleen muistuu ainostaan yhden sulakepitimen satunnainen rapsuttelu puhtaaks, lämppärin puhaltimen vaihto sekä laturin vaihto. Kymmenen vuoden aikana kerty ajokilometrejä 400 tuhatta. Edellisessä C:ssä vm-98, lamppujen vikailmoitin toimi erittäin luotettavasti eikä minkäänlaista muuta sähkövikaa ollu.
Otsikon oli tarkotus olla yleinen toteamus uudesta tekniikasta ja mietityttää sen toimivuus kun auto on ollut käytössä kymmenen vuotta. Elektroniikan määrä moninkertaistuu ja liittimiä kymmeniä jossei satoja. Niissä sitä riittää putsailemista. Suomen olosuhteet on varmaan maailman rankin testikenttä. Tämän ei ollu tarkotus olla mikään merkkikohtanen kommentti, vaan ongelmia löytyy merkistä riippumatta ihan mukavasti, ei se siitä vaihtaen parane, jossei vanhempaan. Ja morsian nuorempaan

Kiitos vinkeistä asianosaisille.
Nykynen:
W203 270 CDI -01
Exät:
Opel Record 1900 Coupe -67
Opel Ascona 2.0S -80
W123 300D -83
W202 240C -97
W203 270 CDI -01
Exät:
Opel Record 1900 Coupe -67
Opel Ascona 2.0S -80
W123 300D -83
W202 240C -97
...jatkoa
Aikasemmin oli juttua vaihelootan toimintahäiriöistä. Hiukan uutta kokemusta on aiheesta kertynyt.
Hesasta oli tarkotus lähteä 28.12 aamupäivällä kotiappäin. Laatikossa häiriö päällä, eikä suostunut poistumaan parinkymmenen käynnistyksen jälkeenkään. Ei millään hotsittanu lähteä ajamaan yli 400km kakkosvaihteella. Siispä nokka kohti Pitäjänmäkeä ja pikahuoltoa. Kaveri huollossa oli asiallinen, valitteli että jonossa on 5 autoa ennen meikäläistä. Varalta kyselin jo sijaisautoa jos korjaus sattumalta kestäis yli 2 tuntia. Pikahuollon kaveri soitti viiden maissa ja ilmoitti että kunnossa on. Eiku hakemaan ja menoks pohjanmaalle. Työ 66€, pikatesti 34, O-renkaat, sinetti ja pientarvikkeet 6 ja öljy 12€. En tiedä on pikahuolto kalliimpaa, 66€:n tuntivelotus tuntuu aika suolaselta tänne periferian hintoihin verrattuna. Vaihdelaatikon kyljessä olevan moninapaisen liittimen sisälle oli päässyt vuotamaan öljyä.
To 30pv häiriö jälleen päällä, onneks poistu sillä kertaa sammuttamalla. Viikonlopun yli tarkkailin tilannetta, kylmänä häiriö uusiutu ja poistu sammuttamalla ja käynnistämällä. Maanantaina soitto Vehon jälkimarkkinointipäällikölle ja neuvottelun tuloksena lupasivat hyvittää 60€ seuraavan korjauksen yhteydessä. Ehkä olis pitäny olla tiukempi vaatimuksissaan. Eipä oo ollu aikasemmin kokemuksia näistä jutuista.
Lauantaina reissu maitokauppaan eikä häiriö poistu monista käynnistyskerroista huolimatta. Onneks perässä kori kaliaa ja pääsi v***sta hoitelehan. Tänään käynti läheisellä korjaamolla tutkimassa josko liitin taas pahasti öljyinen, sisällä ei ollu ku aavistus öljyä, lähinnä kostea, luultavasti aiemman vuodon jäljiltä. Huomenna kai soiteltava merkkihuoltoon ja varattava korjaamoaika. Saas nähä minkä sikakalliin sähköhärpäkkeen ne vaihtaa, kylmää jo etukäteen.
Hesasta oli tarkotus lähteä 28.12 aamupäivällä kotiappäin. Laatikossa häiriö päällä, eikä suostunut poistumaan parinkymmenen käynnistyksen jälkeenkään. Ei millään hotsittanu lähteä ajamaan yli 400km kakkosvaihteella. Siispä nokka kohti Pitäjänmäkeä ja pikahuoltoa. Kaveri huollossa oli asiallinen, valitteli että jonossa on 5 autoa ennen meikäläistä. Varalta kyselin jo sijaisautoa jos korjaus sattumalta kestäis yli 2 tuntia. Pikahuollon kaveri soitti viiden maissa ja ilmoitti että kunnossa on. Eiku hakemaan ja menoks pohjanmaalle. Työ 66€, pikatesti 34, O-renkaat, sinetti ja pientarvikkeet 6 ja öljy 12€. En tiedä on pikahuolto kalliimpaa, 66€:n tuntivelotus tuntuu aika suolaselta tänne periferian hintoihin verrattuna. Vaihdelaatikon kyljessä olevan moninapaisen liittimen sisälle oli päässyt vuotamaan öljyä.
To 30pv häiriö jälleen päällä, onneks poistu sillä kertaa sammuttamalla. Viikonlopun yli tarkkailin tilannetta, kylmänä häiriö uusiutu ja poistu sammuttamalla ja käynnistämällä. Maanantaina soitto Vehon jälkimarkkinointipäällikölle ja neuvottelun tuloksena lupasivat hyvittää 60€ seuraavan korjauksen yhteydessä. Ehkä olis pitäny olla tiukempi vaatimuksissaan. Eipä oo ollu aikasemmin kokemuksia näistä jutuista.
Lauantaina reissu maitokauppaan eikä häiriö poistu monista käynnistyskerroista huolimatta. Onneks perässä kori kaliaa ja pääsi v***sta hoitelehan. Tänään käynti läheisellä korjaamolla tutkimassa josko liitin taas pahasti öljyinen, sisällä ei ollu ku aavistus öljyä, lähinnä kostea, luultavasti aiemman vuodon jäljiltä. Huomenna kai soiteltava merkkihuoltoon ja varattava korjaamoaika. Saas nähä minkä sikakalliin sähköhärpäkkeen ne vaihtaa, kylmää jo etukäteen.
Nykynen:
W203 270 CDI -01
Exät:
Opel Record 1900 Coupe -67
Opel Ascona 2.0S -80
W123 300D -83
W202 240C -97
W203 270 CDI -01
Exät:
Opel Record 1900 Coupe -67
Opel Ascona 2.0S -80
W123 300D -83
W202 240C -97
can-väylä hässäkkää w210:ssä
Huomenta!
Omassa autossa ilmaantui loppukesästä sellainen ongelma, että apumiehen puoleinen etuikkuna lakkasi toimimasta. Tarkemman tutkailun jälkeen huomasin, ettei myöskään ovivalo, peilin säätö tahi lämmitys pelannut lainkaan. Vänkärin puolen etuoven toiminnot siis täysin mykkänä.
Ei muuta kuin tuohduksissa akku irti ja johtoja räpläilemään. Akku takaisin kiinni ja avot, kaikki pelaa taas! Ainakin hetken...
Vika ilmeni aina varsin pian uudelleen akun irroituksen jälkeen 30 min - 2 pv, ja jossain vaiheessa se siirtyi myös kuljettajan oveen, eli parhaimpina hetkinä olivat molemmat etuovet aivan mykkinä. Tuli otollinen aika kääntyä merkkikorjaamon puoleen, jossa vikaa ihmeteltiin varsin hartaasti, ensimmäinen toimipiste lopulta luovutti tämän osalta, joten oli siirryttävä seuraavaan toimipisteeseen.
Lopulta usean käynnin jälkeen vika löytyi takaikkunannostimesta. Nostimen kanssa samassa paketissa on ovikohtainen ohjainlaite, joka oli siis mitä ilmeisemmin poikinut. Vika siis oli aivan toisaalla kuin missä se oli esiintynyt. Autoon kyllä kokeiltiin osaa jos toistakin mm. virtalukko ja molemmat etuovien ohjainlaitteet. Kauan se kesti mut pääasia et nyt jälleen pelittää.
Omassa autossa ilmaantui loppukesästä sellainen ongelma, että apumiehen puoleinen etuikkuna lakkasi toimimasta. Tarkemman tutkailun jälkeen huomasin, ettei myöskään ovivalo, peilin säätö tahi lämmitys pelannut lainkaan. Vänkärin puolen etuoven toiminnot siis täysin mykkänä.
Ei muuta kuin tuohduksissa akku irti ja johtoja räpläilemään. Akku takaisin kiinni ja avot, kaikki pelaa taas! Ainakin hetken...
Vika ilmeni aina varsin pian uudelleen akun irroituksen jälkeen 30 min - 2 pv, ja jossain vaiheessa se siirtyi myös kuljettajan oveen, eli parhaimpina hetkinä olivat molemmat etuovet aivan mykkinä. Tuli otollinen aika kääntyä merkkikorjaamon puoleen, jossa vikaa ihmeteltiin varsin hartaasti, ensimmäinen toimipiste lopulta luovutti tämän osalta, joten oli siirryttävä seuraavaan toimipisteeseen.
Lopulta usean käynnin jälkeen vika löytyi takaikkunannostimesta. Nostimen kanssa samassa paketissa on ovikohtainen ohjainlaite, joka oli siis mitä ilmeisemmin poikinut. Vika siis oli aivan toisaalla kuin missä se oli esiintynyt. Autoon kyllä kokeiltiin osaa jos toistakin mm. virtalukko ja molemmat etuovien ohjainlaitteet. Kauan se kesti mut pääasia et nyt jälleen pelittää.
Henkka
Mini Cooper Clubman -09
ex. Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
ex. E 200 CDI -99
Mini Cooper Clubman -09
ex. Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
ex. E 200 CDI -99
Re: can-väylä hässäkkää w210:ssä
piitkä huokaus, kun/jos autoon on laitettu noinkin nerokas väylä kuin CAN väylä on niin luulisi merkkihuollon osaavan sen vianselvityksen. Vikaa ei todellakaan pidä etsiä osia vaihtamalla vaan väyläliikennettä kuuntelemalla ja analysoimalla. Tarvittaessa tiputtamalla toimilaitteita yksi kerrallaan irti väylästä. Tuota varten on omat analysaattorinsa, mutta luonnollisesti niitä ei löydy joka huollosta.Henu kirjoitti:Lopulta usean käynnin jälkeen vika löytyi takaikkunannostimesta. Nostimen kanssa samassa paketissa on ovikohtainen ohjainlaite, joka oli siis mitä ilmeisemmin poikinut. Vika siis oli aivan toisaalla kuin missä se oli esiintynyt. Autoon kyllä kokeiltiin osaa jos toistakin mm. virtalukko ja molemmat etuovien ohjainlaitteet. Kauan se kesti mut pääasia et nyt jälleen pelittää.
nim: 'CAN väyläprojektissa aikoinaan mukana ollut'
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tämä CAN-väylä on selvästi hieman kirosana kaikille niille, jotka eivät sitä tekniikkaa sen tarkemmin tunne.
Itse toimin erään suuren hyötyajoneuvovalmistajan palveluksessa ja vastaan juuri laitteiden sähköisen laadunvarmennuksen ja testauksen suunnittelusta/seurannasta lopputuotannossa.
CAN = Controller Area Network
Tässä on melkoisen vaikeaa alkaa pitää luentoa, mitä kaikkea tuo CAN-väylätekniikka pitää sisällään, mutta pelkistettynä voisi sanoa, että kyseinen väylä pystyy kuljettamaan nopeasti melkoisen määrän erilaista anturi- ja mittaustietoa auton eri osista keskitetysti auton tietokoneelle(prosessorille) ja tiedonsiirtoon riittää useimmissa tapauksissa huomattavasti yksinkertaisempi johdotus, kuin perinteisellä monikaapelitekniikalla. Normaali CAN-väylässä tiedonsiirtoon käytetään joko suojattua- tai kierrettyä kaksinapaista johdinta, joten vaatimukset johdotukselle sinällänsä ovat melko yksinkertaiset.
Itse CAN-väylä on rakennettu melko tunteettomaksi ulkopuolisille häiriöille, matalaimpedanssisena se voi kuljettaa luotettavasti informaatiota pitkiäkin matkoja, mutta koska linjassa kulkee kaksi eri melko matalaa jännitetasoa, HIGH ja LOW, ja viestit ovat lähinnä pienivirtaisia purskeita, niin myös samalla liitäntöjen laatu ja luotettavuus ovat erittäin tärkeitä tiedonsiirrossa.
Ja juuri noissa liitäntäpinnoissa punnitaan sitten tekijän ammattitaito ja työnlaatu, oli se sitten kytkentärobotti Mersun tehtaalla tai maahantuojan sähkäri tekemässä lisälaitemuutoksia auton elektroniikkaan. Jokainen liitos on se mahdollinen vikapaikka, kun aikaa kuluu ja kytkentäpinnat pääsevät hapettumaan, oli syynä sitten huonosti suojattu liitinpaketti tai väärillä pihdeillä tehty puristusliitos.
Vuosien kokemus CAN-väylätekniikasta sanoo, että itse väylät, prosessorit ja anturit ovat sittenkin erittäin pitkäikäisiä ja kestävät ammattikäytössäkin käsittämättömissä olosuhteissa. Yleensä ongelmatilanteessa vika löytyy aina huonosti tehdystä liitoksesta jossakin väylän johtimessa. Harvoin vikaa löytyy itse CAN-prosessoreista tai ohjelmista.
Eli sitä CAN-tekniikkaa ei kannata syyttää auton huonosta toiminnasta, se on luotettavaa ja vähemmän vikaherkkää kuin perinteinen auton tiedonsiirtotekniikka, vika löytyy todennäköisesti jostakin huolimattomasti tehdystä "maanantaipäivän" liitoksesta, joka ei tule ilmi edes auton lopputestauksessa, vaan valitettavasti juuri siellä pahimmassa lumipyryssä Lapin perukoilla.
Itse toimin erään suuren hyötyajoneuvovalmistajan palveluksessa ja vastaan juuri laitteiden sähköisen laadunvarmennuksen ja testauksen suunnittelusta/seurannasta lopputuotannossa.
CAN = Controller Area Network
Tässä on melkoisen vaikeaa alkaa pitää luentoa, mitä kaikkea tuo CAN-väylätekniikka pitää sisällään, mutta pelkistettynä voisi sanoa, että kyseinen väylä pystyy kuljettamaan nopeasti melkoisen määrän erilaista anturi- ja mittaustietoa auton eri osista keskitetysti auton tietokoneelle(prosessorille) ja tiedonsiirtoon riittää useimmissa tapauksissa huomattavasti yksinkertaisempi johdotus, kuin perinteisellä monikaapelitekniikalla. Normaali CAN-väylässä tiedonsiirtoon käytetään joko suojattua- tai kierrettyä kaksinapaista johdinta, joten vaatimukset johdotukselle sinällänsä ovat melko yksinkertaiset.
Itse CAN-väylä on rakennettu melko tunteettomaksi ulkopuolisille häiriöille, matalaimpedanssisena se voi kuljettaa luotettavasti informaatiota pitkiäkin matkoja, mutta koska linjassa kulkee kaksi eri melko matalaa jännitetasoa, HIGH ja LOW, ja viestit ovat lähinnä pienivirtaisia purskeita, niin myös samalla liitäntöjen laatu ja luotettavuus ovat erittäin tärkeitä tiedonsiirrossa.
Ja juuri noissa liitäntäpinnoissa punnitaan sitten tekijän ammattitaito ja työnlaatu, oli se sitten kytkentärobotti Mersun tehtaalla tai maahantuojan sähkäri tekemässä lisälaitemuutoksia auton elektroniikkaan. Jokainen liitos on se mahdollinen vikapaikka, kun aikaa kuluu ja kytkentäpinnat pääsevät hapettumaan, oli syynä sitten huonosti suojattu liitinpaketti tai väärillä pihdeillä tehty puristusliitos.
Vuosien kokemus CAN-väylätekniikasta sanoo, että itse väylät, prosessorit ja anturit ovat sittenkin erittäin pitkäikäisiä ja kestävät ammattikäytössäkin käsittämättömissä olosuhteissa. Yleensä ongelmatilanteessa vika löytyy aina huonosti tehdystä liitoksesta jossakin väylän johtimessa. Harvoin vikaa löytyy itse CAN-prosessoreista tai ohjelmista.
Eli sitä CAN-tekniikkaa ei kannata syyttää auton huonosta toiminnasta, se on luotettavaa ja vähemmän vikaherkkää kuin perinteinen auton tiedonsiirtotekniikka, vika löytyy todennäköisesti jostakin huolimattomasti tehdystä "maanantaipäivän" liitoksesta, joka ei tule ilmi edes auton lopputestauksessa, vaan valitettavasti juuri siellä pahimmassa lumipyryssä Lapin perukoilla.
niinpä niin, hullulta se mustakin vaikutti kun osia vaihtui varsin tiiviiseen tahtiin. Oleellista mun kantilta oli kuitenkin se että maksoin vaan sen palikan mikä oli viallinen.
Sellainen vaikutelma vaan jäi, ettei noilla testerin tuloksilla kuitenkaan voi aivan takuuvarmasti ongelmaa paikallistaa, vaan spesiaaliheppu tuon munkin auton ympärillä ihan viimetteeks pyöri ennenkuin vaiva selvisi.
muuten en ota kantaa auton korjaamiseen eri tekniikoiden puolesta, vaihtakoot vaikka osan kerrallaan, mut varmasti tee-se-itse miesten osalta noi CAN-väylät tulevat tulevaisuudessa olemaan turhia kustannuksia aiheuttava tekijä. esim. tuntuu aika luonnolliselta jos ei testeri saa yhteyttä oikeaan etuoveen, että vika olisi oviohjaimessa (n.140€/kpl) mutta kun ei niin ei)
Sellainen vaikutelma vaan jäi, ettei noilla testerin tuloksilla kuitenkaan voi aivan takuuvarmasti ongelmaa paikallistaa, vaan spesiaaliheppu tuon munkin auton ympärillä ihan viimetteeks pyöri ennenkuin vaiva selvisi.
muuten en ota kantaa auton korjaamiseen eri tekniikoiden puolesta, vaihtakoot vaikka osan kerrallaan, mut varmasti tee-se-itse miesten osalta noi CAN-väylät tulevat tulevaisuudessa olemaan turhia kustannuksia aiheuttava tekijä. esim. tuntuu aika luonnolliselta jos ei testeri saa yhteyttä oikeaan etuoveen, että vika olisi oviohjaimessa (n.140€/kpl) mutta kun ei niin ei)
Henkka
Mini Cooper Clubman -09
ex. Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
ex. E 200 CDI -99
Mini Cooper Clubman -09
ex. Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
ex. E 200 CDI -99
Täytyykö luopua kokonaan ajatuksesta ajaa joskus uudemmalla autolla. Kun katsoo näitä eri vikoja merkistä riippumatta niin säätämistä riittää aivan uusissakin autoissa liikaa.
W124-ukot eivät koskaan vaihda uudempaan ja mie pysyn tässä vanhassa C-sarjassa
Lopetettiinko 1990-luvun jälkeen oikeiden autojen tekeminen?
W124-ukot eivät koskaan vaihda uudempaan ja mie pysyn tässä vanhassa C-sarjassa

Lopetettiinko 1990-luvun jälkeen oikeiden autojen tekeminen?
MB C 180 vm. 1994
Ei se CAn mikään kirous tule olemaan,päin vastoin. Tunnettu standardi ja PC:lle saa CAN kortteja edullisesti -> kotikäyttöisiä analysointi/testiohjelmia on mahdollista ilmaantua. Oikeastaan juuri standardisointi tekee sen, että kotinikkarikin voi tutkia asioita ilman, että ostaa tsiljoonan maksavan erikoisanalysattorin.Henu kirjoitti:niinpä niin, hullulta se mustakin vaikutti kun osia vaihtui varsin tiiviiseen tahtiin. Oleellista mun kantilta oli kuitenkin se että maksoin vaan sen palikan mikä oli viallinen.
Sellainen vaikutelma vaan jäi, ettei noilla testerin tuloksilla kuitenkaan voi aivan takuuvarmasti ongelmaa paikallistaa, vaan spesiaaliheppu tuon munkin auton ympärillä ihan viimetteeks pyöri ennenkuin vaiva selvisi.
muuten en ota kantaa auton korjaamiseen eri tekniikoiden puolesta, vaihtakoot vaikka osan kerrallaan, mut varmasti tee-se-itse miesten osalta noi CAN-väylät tulevat tulevaisuudessa olemaan turhia kustannuksia aiheuttava tekijä. esim. tuntuu aika luonnolliselta jos ei testeri saa yhteyttä oikeaan etuoveen, että vika olisi oviohjaimessa (n.140€/kpl) mutta kun ei niin ei)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Can- väylä tulee varmasti enemmän helpottamaan asentajien töitä jatkossa. Ongelma vaan on se, ettei niiden väylien kanssa olla tekemisissä tarpeeksi, että ne voisi oppia ihan kunnolla. Harvemmin vika on väylässä. Useimmiten joku väylän komponentti on viallinen ja se sitten heittää herjaa vähän joka puolelle autoa.
Joku mersupurkaamo??
Can on tosi hyvä järjestelmä rahastaa tietämättömiä asiakkaita.
Työnjohtaja voi selitellä kummallisuuksia, kuten " ovien ohjausmoduli oli palanut, täytyi vaihtaa uusi (500€) tilalle" - tyyliin. Kuten joku aiemmin totesikin, nuo maanantailiitokset on arkipäivää vianhaussa nykyään can- systeemeissä . Ne ovat suurimmat vianaiheuttajat. Kunnon liittimillä saadaan paljon vikoja pois.
Touhuan can- väylän parissa päivittäin, sähköasentaja kun olen raskaan kaluston puolella. Lähinnä nuo vikasietotilat, kuten vaihteiston limb-in ( 2 päällä) pitäisi laittaa ohjelmallisesti päälle vasta silloin, kun autolla ei voi ajaa turvallisesti. Joku sähköikkunan nostimen toimimattomuus ei pitäisi pakottaa ihmisiä heti korjaamolle. Toivottavasti joku tekee noille diagnostiikkasoftat ja julkistaa ne kaikki. Ilman ohjelmia ei voi tehdä mitään muuta kun ottaa akun irti ja laittaa uudestaan kiinni ja toivoa, että purkit nollautuvat ja vika poistuu.
Työnjohtaja voi selitellä kummallisuuksia, kuten " ovien ohjausmoduli oli palanut, täytyi vaihtaa uusi (500€) tilalle" - tyyliin. Kuten joku aiemmin totesikin, nuo maanantailiitokset on arkipäivää vianhaussa nykyään can- systeemeissä . Ne ovat suurimmat vianaiheuttajat. Kunnon liittimillä saadaan paljon vikoja pois.
Touhuan can- väylän parissa päivittäin, sähköasentaja kun olen raskaan kaluston puolella. Lähinnä nuo vikasietotilat, kuten vaihteiston limb-in ( 2 päällä) pitäisi laittaa ohjelmallisesti päälle vasta silloin, kun autolla ei voi ajaa turvallisesti. Joku sähköikkunan nostimen toimimattomuus ei pitäisi pakottaa ihmisiä heti korjaamolle. Toivottavasti joku tekee noille diagnostiikkasoftat ja julkistaa ne kaikki. Ilman ohjelmia ei voi tehdä mitään muuta kun ottaa akun irti ja laittaa uudestaan kiinni ja toivoa, että purkit nollautuvat ja vika poistuu.
Oma tarkoitukseni ei suinkaan ole arvostella (niinkuin sillä nyt olisi jotain merkitystä) tuon CAN-väylän hyödyllisyyttä, se on sitä varmasti, mkäpä muu moisen kehittämiseen olisi johtanutkaan. Epäkohta johon se kuitenkin johtaa on mielestäni se ettei valitettavasti merkkiorganisaatiossakaan ole riittävästi sellaista väkeä, joka osaisi täysin oikein tulkita järjestelmän tuottamaa informaatiota.
Se miksi valitettavasti uskon moisen väylätekniikan aiheuttavan jatkossa turhia kustannuksia on se, että tiedän paljonkin väkeä, joka käy Veholla testauttamassa autonsa ja hankkii ja asentaa testerissä vialliseksi tulkitut vimpaimet itse. Tässä kohtaa on se mahdollisuus mennä metsään ja pahoin. Tässä kohtaa tapahtuvaan turhaan osaruljanssiin ei toki ole syypää merkkiorganisaatio, vaan omistaja-asentaja-kuluttaja ihan itse, kun ei jätä autoaan tuon samaisen tahon vastuulle.
Kaikkien mielestä toimimaton ikkunannostin ei ole välttämättä akuutti syy hakeutua korjaamolle, ei munkaan mielestäni olisi, jossei joka päivä noita laseja tarvitsisi availla. Mullahan oli samanaikaisesti pimeänä myös peilien säätömahdollisuus, joka mun mielestä on kyllä tärkeempi kuin noi ikkunat.
Se miksi valitettavasti uskon moisen väylätekniikan aiheuttavan jatkossa turhia kustannuksia on se, että tiedän paljonkin väkeä, joka käy Veholla testauttamassa autonsa ja hankkii ja asentaa testerissä vialliseksi tulkitut vimpaimet itse. Tässä kohtaa on se mahdollisuus mennä metsään ja pahoin. Tässä kohtaa tapahtuvaan turhaan osaruljanssiin ei toki ole syypää merkkiorganisaatio, vaan omistaja-asentaja-kuluttaja ihan itse, kun ei jätä autoaan tuon samaisen tahon vastuulle.
Kaikkien mielestä toimimaton ikkunannostin ei ole välttämättä akuutti syy hakeutua korjaamolle, ei munkaan mielestäni olisi, jossei joka päivä noita laseja tarvitsisi availla. Mullahan oli samanaikaisesti pimeänä myös peilien säätömahdollisuus, joka mun mielestä on kyllä tärkeempi kuin noi ikkunat.
Henkka
Mini Cooper Clubman -09
ex. Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
ex. E 200 CDI -99
Mini Cooper Clubman -09
ex. Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
ex. E 200 CDI -99
Organisaatioiden tietotaito loppuu siihen, kun asentajat eivät saa tarpeeksi koulutusta asiaan. Autoliike keskittyy lähinnä myymiseen, eikä varsinaisesti korjaamiseen. Toki Veholla on asialliset korjaamot , mutta saksassa se tietotaito mersun can-systeemiin on. Ei Suomessa niitä suunnitella.
On vaan annettu kaaviot ja ohjeet, kuinka mitataan ja mitä.
Joku saksalainen suunnittelupäällikkö on saattanut käydä pitämässä muutaman tunnin kurssin suomessa huoltomiehille jotka eivät osaa kunnolla saksaa tai englantia. Valitettavaa, mutta faktaa.
On vaan annettu kaaviot ja ohjeet, kuinka mitataan ja mitä.
Joku saksalainen suunnittelupäällikkö on saattanut käydä pitämässä muutaman tunnin kurssin suomessa huoltomiehille jotka eivät osaa kunnolla saksaa tai englantia. Valitettavaa, mutta faktaa.
Tämähän se perusongelma varmasti onkin eli korjauspajan asentajalle ei ole koskaan annettu mitään syvällistä koulutusta näistä uusista ohjausjärjestelmistä. On katsottu, että riittää kun vaihtaa palikkaa sinne tänne ja ei mennäkään sinne logiikan sisäisen toiminnan ymmärtämiseen, vaikka moni vika voisi paljastua melko simppeliksi ja halvaksi asiakkaankin kannalta.eemeli kirjoitti:Organisaatioiden tietotaito loppuu siihen, kun asentajat eivät saa tarpeeksi koulutusta asiaan. Autoliike keskittyy lähinnä myymiseen, eikä varsinaisesti korjaamiseen. Toki Veholla on asialliset korjaamot , mutta saksassa se tietotaito mersun can-systeemiin on. Ei Suomessa niitä suunnitella.
On vaan annettu kaaviot ja ohjeet, kuinka mitataan ja mitä.
Joku saksalainen suunnittelupäällikkö on saattanut käydä pitämässä muutaman tunnin kurssin suomessa huoltomiehille jotka eivät osaa kunnolla saksaa tai englantia. Valitettavaa, mutta faktaa.
Lopputuloksena on sitten juuri nuo turhat yksiköiden vaihtokokeilut ja maksajana on sitten se auton omistaja, joka kiroaa kalliita "prosessoreita", vaikka olisi saattanut selvitä parinkympin liittimen vaihdolla.
Raskaamman ajoneuvoliikenteen puolella koulutusta on selvästi enemmän sekä asentajille, että jälkihuollon ammattilaisille. Sillä puolella ei kertakaikkiaan hyväksytä, että ihminen, jonka käsien kautta varmistuu mm. useiden muiden ihmisten turvallisuus, ei tietäisi tarpeeksi mitä on tekemässä. Ja myös viranomaiset valvovat asiaa, joten sillä puolella ei mitään haamuhuoltoja tehdä.
Mutta henkilöautoa pidetään niin yksityisenä asiana, että vastuu sen toiminnasta kaadetaan kuitenkin aina auton omistajalle. Ja siis samalla maksajalle. Ja siksi kusetus, tietoinen tai ei, jatkuu vuodesta toiseen meitä autoilijoita kohtaan.
Niin, siinähän voi käydä niinkin, että vaihdetaan "vikaantunut" laite uuteen ja ruiskitaan samalla CRC:tä liittimiin. Hienosti toimii ja asiakas maksaa. Vika olikin saattanut oikeasti olla siinä liittimessä, joka nyt tuli sitten kuntoon - ainakin vähäksi aikaa.. kunnes vaihdetaan sama laite uusiksi ja samalla ruiskitaan liittimiin CRC:täClassic kirjoitti: Lopputuloksena on sitten juuri nuo turhat yksiköiden vaihtokokeilut ja maksajana on sitten se auton omistaja, joka kiroaa kalliita "prosessoreita", vaikka olisi saattanut selvitä parinkympin liittimen vaihdolla.

Ooppeleissahan on paljon sähkövikoja (nyt puhun perinteisestä, en CAN-tekniikasta), jotka saadaan oikeasti kuntoon avaamalla ja ruiskuttamalla kaikki konehuoneen liittimet CRC:llä. Kampiakselin pyörimisnopeuden anturiakin vaihdellaan ihan huvin vuoksi, vaikka selviäisi maadoitusten korjaamisella..
Olisiko vielä niin, että CAN-väylä oireilee pienemmillä vuotovirroilla kuin perinteiset vermeet. Vanhat vehkeet toimii, vaikka saattaa virta välillä pätkiäkin. CAN-väylässä tulee ainakin vikamuistiin heti merkintä, jos on virta hiukan katkonut. Siinä sitä sitten ollaan vaihtamassa koko rojua, kun on ollut vain jokin "pikkuhäikkä".
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
veppe kirjoitti:Niin, siinähän voi käydä niinkin, että vaihdetaan "vikaantunut" laite uuteen ja ruiskitaan samalla CRC:tä liittimiin. Hienosti toimii ja asiakas maksaa. Vika olikin saattanut oikeasti olla siinä liittimessä, joka nyt tuli sitten kuntoon - ainakin vähäksi aikaa.. kunnes vaihdetaan sama laite uusiksi ja samalla ruiskitaan liittimiin CRC:täClassic kirjoitti: Lopputuloksena on sitten juuri nuo turhat yksiköiden vaihtokokeilut ja maksajana on sitten se auton omistaja, joka kiroaa kalliita "prosessoreita", vaikka olisi saattanut selvitä parinkympin liittimen vaihdolla.![]()
Ooppeleissahan on paljon sähkövikoja (nyt puhun perinteisestä, en CAN-tekniikasta), jotka saadaan oikeasti kuntoon avaamalla ja ruiskuttamalla kaikki konehuoneen liittimet CRC:llä. Kampiakselin pyörimisnopeuden anturiakin vaihdellaan ihan huvin vuoksi, vaikka selviäisi maadoitusten korjaamisella..
Olisiko vielä niin, että CAN-väylä oireilee pienemmillä vuotovirroilla kuin perinteiset vermeet. Vanhat vehkeet toimii, vaikka saattaa virta välillä pätkiäkin. CAN-väylässä tulee ainakin vikamuistiin heti merkintä, jos on virta hiukan katkonut. Siinä sitä sitten ollaan vaihtamassa koko rojua, kun on ollut vain jokin "pikkuhäikkä".
CAN-väylässä informaatio on todellakin hyvin pienivirtaista ja myös matalajännittestä pursketta, siitä seuraa juuri se, että liitospinnat hapettuvat helpommin kuin perinteisellä tekniikalla, jossa muutamien ampeerien virrat tavallaan pitävät kosketuspinnat puhtaina. Näen asian työssäni konkreettisesti, kun vanhemmissa pääosin releohjatuissa tuotteissamme ei juuri liitosvikoja esiinny.
Täytyy sanoa, että vaikka CAN-tekniikan myötä myös liittimien laatu on ihan toistaluokkaa kuin ennen ja kaikenkaikkiaan johdotukseen kiinnitetään muutenkin enemmän huomiota kuin "vanhan tekniikan" aikana, niin silti viat löytyvät useimmiten juuri itse johdotuksesta
Oman alani tuotteissa tietokone kyllä pistää vikamuistiin jokaisen pienenkin häiriön, mutta jos se on ollut sen verran vaaraton vika, niin koneen normaalitoimintojen annetaan jatkua eli siinä on puskuri, joka sallii tietynlaiset viat eikä pistä koko järjestelmää lukkoon.
Uusissa henkilöautoissa tuntuu tuo vikamuistin kynnys olevan turhan matalalla, onko se sitten sitä kaupallisuutta vai mitä ? Jokatapauksessa kalliiksi se mersumiehellekin saattaa tulla.