Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollista?
Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollista?
Tuon 722.6-laatikon käyttäminen vanhemmassa W201-korissa bensaturbon kanssa kiinnostaa. Valmiita ohjaimia löytyy muutamia, mutta niiden hinta on tätä nykyä lähempänä tonnia, joka on paljon verrattuna käytetyn laatikon tai koneen hintaan. Tarve olisi saada laatikosta manuaalisesti haluttu vaihde käyttöön, terävät vaihdot ja turbiinin lukitus tarpeen mukaan. Jenkkien nelivaihteisia sähkölaatikoita (kaksi solenoidia vaihteille ja yksi turbiinin lukitukseen) voi ilmeisesti ohjata muutaman kytkimen tai releen kautta, ks. tästä. Onnistuuko tällainen yksinkertainen systeemi 722.6-laatikolle (kuusi solenoidia?) vai estävätkö PWM-ohjatut solenoidit tai muut ominaisuudet tällaisen käytön? Ilmeisesti asia ei ole kovin yksinkertainen, muutenhan tällaisia manuaaliohjaimia olisi tarjolla runsaasti, eikö niin?
Jos joku osaa neuvoa, pyydän sellaisia ohjeita, joita ymmärtävät muutkin kuin elektroniikkainsinöörit tai Arduino-gurut, kiitos.
tomant
Jos joku osaa neuvoa, pyydän sellaisia ohjeita, joita ymmärtävät muutkin kuin elektroniikkainsinöörit tai Arduino-gurut, kiitos.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... phO1pbLSU1" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta katsot mitkä solenoidit kytketään milläkin vaihteella ja jollain teollisuus logiikalla toteutus.
Tuolta katsot mitkä solenoidit kytketään milläkin vaihteella ja jollain teollisuus logiikalla toteutus.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
itselläni on c123 yk auton ohjain.Siemenssin teollisuus logiikka,momenttilukko napilla vaihteet vaihtuu ratista AMG paddleilla..on ihan simppeli meininki ei keskustele minkään muun kanssa mitä kuski käskee...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
vuonna 2016 oli 550euroa,en tiedä mikä on hinta nykyään..et ei tohon hintaan kauheesti omaa kannata mun mielest käyttää...
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Tarkoittaako teollisuuslogiikka ON-OFF -kytkentöjä? Tuon linkin takaa ei löytynyt mitään PWM-arvoja eikä jännitearvoja. Laitetaanko solenoidit 12 voltilla päälle kuten ahtimen (kompressorin) magneettikytkin? Onko tuosta teollisuuslogiikasta lisää vinkkejä?jukkis. kirjoitti:...Tuolta katsot mitkä solenoidit kytketään milläkin vaihteella ja jollain teollisuus logiikalla toteutus.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
YK auton facebook-sivuilla ei ole mitään hintatietoja eikä paljon muutakaan tietoa ohjaimista. Hinta taitaa olle turhan lähellä Olefejerin laitetta, jota voinee säätää monipuolisesti.St bertils kirjoitti:itselläni on c123 yk auton ohjain.Siemenssin teollisuus logiikka,momenttilukko napilla vaihteet vaihtuu ratista AMG paddleilla..on ihan simppeli meininki ei keskustele minkään muun kanssa mitä kuski käskee...
Jotain tuontapaista etsin, mahdollisimman simppeliä ja edullista, jolla saisi laatikon toimimaan.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
tomant kirjoitti:Tarkoittaako teollisuuslogiikka ON-OFF -kytkentöjä? Tuon linkin takaa ei löytynyt mitään PWM-arvoja eikä jännitearvoja. Laitetaanko solenoidit 12 voltilla päälle kuten ahtimen (kompressorin) magneettikytkin? Onko tuosta teollisuuslogiikasta lisää vinkkejä?jukkis. kirjoitti:...Tuolta katsot mitkä solenoidit kytketään milläkin vaihteella ja jollain teollisuus logiikalla toteutus.
tomant
Pulssisuhteet ja jännitteet taitaa sitten löytyä wissistä.
Mulla taisi aikanaan olla Pcs:n ohjaimen kanssa pulssisuhteet siellä lähempänä sataa että uskoisin että ihan on-off hommakin jollain lailla toimii.
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
OK, kunhan wis aikanaan taas toimiijukkis. kirjoitti:...Pulssisuhteet ja jännitteet taitaa sitten löytyä wissistä.
Mulla taisi aikanaan olla Pcs:n ohjaimen kanssa pulssisuhteet siellä lähempänä sataa että uskoisin että ihan on-off hommakin jollain lailla toimii.

Onko tuollainen PCS:n TCM-2800 johtosarjoineen hyvä vaihtoehto Olefejerille? Hintaa tulee vissiin enemmän, jos joutuu jenkeistä tilaamaan tullien ja verojen kanssa, vai saisiko sitä jostain EU:sta edullisemmin?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Tämä oli vissiin jo luettu: http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... ght=ohjain" onclick="window.open(this.href);return false;
hyvää pohdintaa tuosta 722.6:n ohjaamisen problematiikasta.
hyvää pohdintaa tuosta 722.6:n ohjaamisen problematiikasta.
Rossin dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12 | W212 E 220 CDI -11 | W204 C 200 CDI -11
Ja harrastuslaite
W201 190E M111 turbo -93
C218 CLS 350 CDI 4matic -12 | W212 E 220 CDI -11 | W204 C 200 CDI -11
Ja harrastuslaite
W201 190E M111 turbo -93
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Näissä lähes kaikissa jutuissa lähdettä siitä että vaihteistoa ohjaukseen hoitaa joku muu kuin org boxsi,
halvempaa voisi olla ajatella asiaa niin että antaa sen hoitaa ohjauksen tekee siihen sen ja kohde auton väliin sovitin boxsin vaikka jostain semmoisesta halvast yhdenpiirilevyn tietokoneesta mikä sitten syötää sille org boxsile sopivat singnalit/tietdot
eli muutamsast anturista tietoa sovitin boxsiin sisään ja mikä sitten muttettan siinä sovitin bovsissa tarpeeliseksi määräksi org boxsille sopivia
halvempaa voisi olla ajatella asiaa niin että antaa sen hoitaa ohjauksen tekee siihen sen ja kohde auton väliin sovitin boxsin vaikka jostain semmoisesta halvast yhdenpiirilevyn tietokoneesta mikä sitten syötää sille org boxsile sopivat singnalit/tietdot
eli muutamsast anturista tietoa sovitin boxsiin sisään ja mikä sitten muttettan siinä sovitin bovsissa tarpeeliseksi määräksi org boxsille sopivia
Mökkillä
'
'
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Juu, ja mui on kehitellyt ohjainta pidemmällekin tässä jutussa, mutta Arduino ja sen ohjelmointi menee liian vaikeaksi meikäläiselle. Yritän päästä helpommalla ja tarve on pääasiassa täyskaasuvaihdoille, sunnuntaiajelua ja pehmeitä vaihtamisia en tarvitse. Käyttöautossa on sitä varten pienempi 722.6, joka toimii erittäin pehmeästi ja mukavasti.Dieselross kirjoitti:Tämä oli vissiin jo luettu: http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... ght=ohjain" onclick="window.open(this.href);return false;
hyvää pohdintaa tuosta 722.6:n ohjaamisen problematiikasta.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Kuullostaa hyvältä ajatukselta, että alkuperäisen boksin saisi pelaamaan vanhemmassa autossa. Millä tavalla vaihtokohtien kierroslukua, paineita ym. saadaan säädettyä?FinlandMerceds kirjoitti:Näissä lähes kaikissa jutuissa lähdettä siitä että vaihteistoa ohjaukseen hoitaa joku muu kuin org boxsi,
halvempaa voisi olla ajatella asiaa niin että antaa sen hoitaa ohjauksen tekee siihen sen ja kohde auton väliin sovitin boxsin vaikka jostain semmoisesta halvast yhdenpiirilevyn tietokoneesta mikä sitten syötää sille org boxsile sopivat singnalit/tietdot
eli muutamsast anturista tietoa sovitin boxsiin sisään ja mikä sitten muttettan siinä sovitin bovsissa tarpeeliseksi määräksi org boxsille sopivia
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Puukottamalla tcun softaa, mutta hos arduino on jo vaikea niin unohda koko homma orkkis tcun kohdalta.
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Onko Suomessa tuota Mersun tcu:n softaa avattu ja arvoja muutettu? Jenkeissä moparin NAG1-bokseja saa modattuna 300 taalan pintaan.MJPfin kirjoitti:Puukottamalla tcun softaa, mutta hos arduino on jo vaikea niin unohda koko homma orkkis tcun kohdalta.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Olen mä omaani peukaloinut mutta homma on aika opettelu vaiheessa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Homma ajteltu niin että sitä vakio tcuta ei puukotetta vaan siitä sovitemessa muttettan singnalit sopiviksi ja siinä samalla sitten se hieno säätö. satais olla vasta alkajalle helpompi niin siihen muuntimeen kun pitää kuitenkin rakenta ohjelma niin miksipä tehdä kahteen paikaantomant kirjoitti:Kuullostaa hyvältä ajatukselta, että alkuperäisen boksin saisi pelaamaan vanhemmassa autossa. Millä tavalla vaihtokohtien kierroslukua, paineita ym. saadaan säädettyä?FinlandMerceds kirjoitti:Näissä lähes kaikissa jutuissa lähdettä siitä että vaihteistoa ohjaukseen hoitaa joku muu kuin org boxsi,
halvempaa voisi olla ajatella asiaa niin että antaa sen hoitaa ohjauksen tekee siihen sen ja kohde auton väliin sovitin boxsin vaikka jostain semmoisesta halvast yhdenpiirilevyn tietokoneesta mikä sitten syötää sille org boxsile sopivat singnalit/tietdot
eli muutamsast anturista tietoa sovitin boxsiin sisään ja mikä sitten muttettan siinä sovitin bovsissa tarpeeliseksi määräksi org boxsille sopivia
tomant
tcu softia on mökki naapuri nim CDI203 tietävästi ronkkinut joskus ja tuorellatan nim MJPfin
siinä taitta olla suomessa jotain vakio tcun softasta jotain tietävät
Mökkillä
'
'
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
tuleeko se tomant sulla varttimailin ajoon?..mites sulla stallin tarttis olla?.Mersun turbiinista on tosi vaikea saada korkeita kierroksia viivalle,kokonsa puolesta kun öljytilavuus on suuri..ettei tuu pettymystä vaikka bensa kones onki.saahan siihen jenkki turbiinin ja täten saa mitä vaan stallia,mut maksaa rahaa ja aikaa?.Yk autosta laita viestiä Eetyzk,kille jos olet siitä kiinnostunut.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Mul roikkuu vertaan naulas käyttämätön PCS purkki jos tykkäät tutkia..saat ilman.
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Varttimailille on tulossa, liikennekäyttöön saaminen on vielä epäselvää. Tuohon stall speediin en vielä ole perehtynyt, ennen nykyistä manuaalia ajoin vanhalla M102-koneella vakio 722.4-laatikolla, missä paransin 1-2 vaihtoa ja nostin paineita niin paljon, kuin uskalsin. Nuo jenkkilän turbiinit saattaa jäädä hinnan puolesta paitsioon. Eikö joku firma Suomessakin laita noita turbiineja, vai onko kyse vain korjaamisesta ja vahvistamisesta?St bertils kirjoitti:tuleeko se tomant sulla varttimailin ajoon?..mites sulla stallin tarttis olla?.Mersun turbiinista on tosi vaikea saada korkeita kierroksia viivalle,kokonsa puolesta kun öljytilavuus on suuri..ettei tuu pettymystä vaikka bensa kones onki.saahan siihen jenkki turbiinin ja täten saa mitä vaan stallia,mut maksaa rahaa ja aikaa?.Yk autosta laita viestiä Eetyzk,kille jos olet siitä kiinnostunut.
Tuo kiinnostaa kovasti, laitan yv:tä.St bertils kirjoitti:Mul roikkuu vertaan naulas käyttämätön PCS purkki jos tykkäät tutkia..saat ilman.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- pikkukankkunen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 125
- Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Yksihän muistaakseni G-mersuun rakenteli megasquirt/megashift tjsp ohjaamaan 722.6 ja joutui tekemään fyysisiä muutoksia venttiilikoneistoon (tarkemmin en enää muista mikä homma oli tarkemmin, muistaakseni G + OM606 oli pohjana)
Minun ymmärryksen mukaan yksinkertaisesti järkevin on ostaa tuo valmis ohjain, ellei ole halukas enempi aukomaan/ muokkaamaan vaihteiston venttiilipöytää.
Toki jos löytyisi suht helppo(halpa) lootan ohjain niin olisi hyödyllinen itsellekkin, kun väykyn loota tykkää arpoa omiaan toisinaan, mutta taitaa vaan pakosti vaatia joko suuren ymmärryksen elektroniikkaan ja vaihteiston toimintaan tai sen tonnin ylimäärästä valmiiseen ohjaimeen.
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=8405" onclick="window.open(this.href);return false; Tässä löyty nopeasti joku keskustelu toiselta foorumilta, kuin sais ajettua 722.6 megalla, halpahan tuo megashift vissiin olis mikä montaa houkuttelisi..
Minun ymmärryksen mukaan yksinkertaisesti järkevin on ostaa tuo valmis ohjain, ellei ole halukas enempi aukomaan/ muokkaamaan vaihteiston venttiilipöytää.
Toki jos löytyisi suht helppo(halpa) lootan ohjain niin olisi hyödyllinen itsellekkin, kun väykyn loota tykkää arpoa omiaan toisinaan, mutta taitaa vaan pakosti vaatia joko suuren ymmärryksen elektroniikkaan ja vaihteiston toimintaan tai sen tonnin ylimäärästä valmiiseen ohjaimeen.
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=8405" onclick="window.open(this.href);return false; Tässä löyty nopeasti joku keskustelu toiselta foorumilta, kuin sais ajettua 722.6 megalla, halpahan tuo megashift vissiin olis mikä montaa houkuttelisi..
s211 /648 käyttis
s202 /605/hx35/7.7
hy40v + mynä 8 odottelee hyllyssä..
w124 -88 300E
w201 useita
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________

s202 /605/hx35/7.7

w124 -88 300E
w201 useita
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Juu, olen tutustunut tuon nimim. Turbiinin juttuun finsquirtissä, mutta Mega ei tainnut oikein osata kaikkia 722.6 temppuja. Muutenkin tuo Mega-maailma on minusta hankala ja laitteet aika arvokkaita, jos ei ole elektroniikkarakentelija.
Tuo valmis ohjain on yksi vaihtoehto. Mersun oma ja sen tuunaus olisi toinen, jos sen saa pelaamaan ilman CAN-väylää. Valmiita ohjaimia olen löytänyt kolme erilaista, pari Euroopasta alle tonnilla ja yksi jenkeistä lähempänä kahta tonnia.
tomant
Tuo valmis ohjain on yksi vaihtoehto. Mersun oma ja sen tuunaus olisi toinen, jos sen saa pelaamaan ilman CAN-väylää. Valmiita ohjaimia olen löytänyt kolme erilaista, pari Euroopasta alle tonnilla ja yksi jenkeistä lähempänä kahta tonnia.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- pikkukankkunen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 125
- Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Joo, nyt mitä taas lueksin aiheesta niin helppous/kustannuskantilta vieläkin järkevin taitaa olla Ofgear, jota saa tekijältä suoraan hintaan X, turbobanditilta 900€ ja suomesta 1300€.tomant kirjoitti:Juu, olen tutustunut tuon nimim. Turbiinin juttuun finsquirtissä, mutta Mega ei tainnut oikein osata kaikkia 722.6 temppuja. Muutenkin tuo Mega-maailma on minusta hankala ja laitteet aika arvokkaita, jos ei ole elektroniikkarakentelija.
Tuo valmis ohjain on yksi vaihtoehto. Mersun oma ja sen tuunaus olisi toinen, jos sen saa pelaamaan ilman CAN-väylää. Valmiita ohjaimia olen löytänyt kolme erilaista, pari Euroopasta alle tonnilla ja yksi jenkeistä lähempänä kahta tonnia.
tomant
Kyllähän tietysti jos on muutoin hyvä aihio (mikä sulla taitaa hyvinpitkälti olla) niin taitaa olla tuon investoinnin arvoinen, muistelisin että joskus oli jopa hiukka kalliimpikin.. YK-autokin nähtävästi ihan jees, mutta taitaa hiukka enempi vaatia puuhastelua ja ominaisuuksia puuttu ainakin jokuvuosi sitten
Tai entäjos oisit erilainen ja laittasit TH350 shift kitillä


s211 /648 käyttis
s202 /605/hx35/7.7
hy40v + mynä 8 odottelee hyllyssä..
w124 -88 300E
w201 useita
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________

s202 /605/hx35/7.7

w124 -88 300E
w201 useita
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Vaihtoehtoja on tosiaan muutama, taitaa vain tuo hinta olla ratkaisevaa, kun ajalle ei voi laskea hintaa.pikkukankkunen kirjoitti:Joo, nyt mitä taas lueksin aiheesta niin helppous/kustannuskantilta vieläkin järkevin taitaa olla Ofgear, jota saa tekijältä suoraan hintaan X, turbobanditilta 900€ ja suomesta 1300€.
Kyllähän tietysti jos on muutoin hyvä aihio (mikä sulla taitaa hyvinpitkälti olla) niin taitaa olla tuon investoinnin arvoinen, muistelisin että joskus oli jopa hiukka kalliimpikin.. YK-autokin nähtävästi ihan jees, mutta taitaa hiukka enempi vaatia puuhastelua ja ominaisuuksia puuttu ainakin jokuvuosi sitten
Tai entäjos oisit erilainen ja laittasit TH350 shift kitillä![]()
Tuo TH350 tai muu jenkkilaatikko olisi ehkä vielä kohtuuhintainen, mutta yritän vielä pysyä Mersun osissa ihan periaatteen vuoksi. Muuten autossa on jossain vaiheessa jenkkikasi Fordin ysituumaisella perällä eikä Mersusta oikein voi enää puhua (tosin suunnitteilla on nytkin bemarin perä palalukolla, pyydän anteeksi ,-)
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Voi luoja, mitä vaihtoehtoja. Joku jeesuksen aikainen th350. Jos varttimailia meinaa tahkota ja pakko saada jenkki loota niin ainoa vaihtoehto on powerglide, ei varttimaililla tartte kahta vaihdetta enempää jos voimaa on.
Asiaan, se mitä käyttää aikaa mersun tcun kytistelyyn ei ole hukkaan heitettyä, varsinkin jos sitä aikaa on aiheeseen paneutua.
Toi mesen laatikko kun on aika näppärä ja kiva sitten kun sen saa opetettua vaihdoiltaan järkeväksi. Ja voimaahan se kestää.
Asiaan, se mitä käyttää aikaa mersun tcun kytistelyyn ei ole hukkaan heitettyä, varsinkin jos sitä aikaa on aiheeseen paneutua.
Toi mesen laatikko kun on aika näppärä ja kiva sitten kun sen saa opetettua vaihdoiltaan järkeväksi. Ja voimaahan se kestää.
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
No voimaa ei vissiin koskaan ole tarpeeksi, varsinkaan tällaisilla pikkumoottoreilla kuin mulla on ,-) Joka tapauksessa kiinnostaa viisivaihteinen loota, jolla saa paremmin vetoalueen käyttöön (jos etu ei huku vaihtoihin).MJPfin kirjoitti:Asiaan, se mitä käyttää aikaa mersun tcun kytistelyyn ei ole hukkaan heitettyä, varsinkin jos sitä aikaa on aiheeseen paneutua.
Toi mesen laatikko kun on aika näppärä ja kiva sitten kun sen saa opetettua vaihdoiltaan järkeväksi. Ja voimaahan se kestää.
Tuon mersun oman laatikon opiskelussa olen samoilla linjoilla: ensin pitäisi tietää. miten ohjain ja laatikko toimivat, jos aikoo yrittää niiden toiminnan parantamista. Yritän myös oppia kaikkien mahdollisten ohjainten toimintaa ja säätöjä, ennen kuin edes teen isompia hankintoja. Uskon vanhaan periaateeseen, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Tällä hetkellä on useampia tutkintalinjoja auki, mutta vahvasti kiinnostaa tuo FinlandMercedsin lähestymistapa:
FinlandMerceds kirjoitti:Näissä lähes kaikissa jutuissa lähdettä siitä että vaihteistoa ohjaukseen hoitaa joku muu kuin org boxsi,
halvempaa voisi olla ajatella asiaa niin että antaa sen hoitaa ohjauksen tekee siihen sen ja kohde auton väliin sovitin boxsin vaikka jostain semmoisesta halvast yhdenpiirilevyn tietokoneesta mikä sitten syötää sille org boxsile sopivat singnalit/tietdot
eli muutamsast anturista tietoa sovitin boxsiin sisään ja mikä sitten muttettan siinä sovitin bovsissa tarpeeliseksi määräksi org boxsille sopivia
Pitäisi vain varmistua, että Mersun oman ohjaimen ja PRND4321-kepin saa toimimaan vanhemmassa autossa ilman CAN-väylää, mutta oletan sen onnistuvan.FinlandMerceds kirjoitti:Homma ajteltu niin että sitä vakio tcuta ei puukotetta vaan siitä sovitemessa muttettan singnalit sopiviksi ja siinä samalla sitten se hieno säätö. satais olla vasta alkajalle helpompi niin siihen muuntimeen kun pitää kuitenkin rakenta ohjelma niin miksipä tehdä kahteen paikaan
tcu softia on mökki naapuri nim CDI203 tietävästi ronkkinut joskus ja tuorellatan nim MJPfin
siinä taitta olla suomessa jotain vakio tcun softasta jotain tietävät
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Jos CAN-väylän puuttumisesta ei ole tietoa, osaako joku kertoa, mitä tuollainen CAN-väylä vähimmillään vaatii toimiakseen vanhemmassa autossa? ATSG:n 722.6-korjausoppaan mukaan takapyörien nopeusanturit ja ESP voivat aiheuttaa Full Limp Mode-tilan, jolloin vaihtaminen päättyy kokonaan ja vikailmoituksen poistaminen vaatii STARin tms. CAN-väylään liittyviä vikailmoituksia, jotka aiheuttavat Limp Moden (poistuu Auto Resetillä) on 13 kpl ja näistä 4 kpl aiheuttaa Full Limp Moden. Voiko näihin vaikuttaa ennakolta poistamalla ohjelmallisesti joitakin ominaisuuksia ohjaimesta?tomant kirjoitti:Pitäisi vain varmistua, että Mersun oman ohjaimen ja PRND4321-kepin saa toimimaan vanhemmassa autossa ilman CAN-väylää, mutta oletan sen onnistuvan.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Taka anturien tieto ja moottorin kuormitus tieto menee laatikonohjaimelle can-väylän kautta.
Mikä moottorin ohjain sulla on? Onko siinä mahdollisuus käyttää can-väylää? Jos näin olisi niin lisäksi vain abs boxi johon kiinni vain taka anturit.
Mikä moottorin ohjain sulla on? Onko siinä mahdollisuus käyttää can-väylää? Jos näin olisi niin lisäksi vain abs boxi johon kiinni vain taka anturit.
-
- Mersumies
- Viestit: 669
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Tossa tuli toisessa ketjussa muiden asioiden yhteydessä tälläinen W202 220d -97, jossa ei ole ESP:tä, jonkun lainen Ecu kait tuossakin vanhassa dieselissä on, mutta mitenköhän väylän kanssa?:
toozi kirjoitti:On 722.6. Tuli vissiin just -97 toi loota. Joten on varmaan myös kysyjän autossa, kun vuotta tuoreempi.Huttiainen kirjoitti:Mikä laatikko tässä edes on, ei kait 220d:ssä ollut vielä 722.6 lootaa?toozi kirjoitti:Omassa w202 220d -97 ei ollu proppua.
En kyllä tiedä onkos sitä kysyjänkään autossa?
Huttiainen kirjoitti:Tuota ajattelinkin. Foorumilla on paljon ollut juttua 722.6 laatikon siirrosta vanhempiin autoihin ja sen ohjauksesta. Alkuperäinen ohjain vaatii yleensä Esp:n siirronkin, mutta tuollaisen vanhan esp:ttömän ohjaus voisi olla helpommin rakennettavissa vanhaan autoon.toozi kirjoitti:Ei oo ESP:tä eikä muitakaan herkkuja. Ihan karvalakkimalli valitettavasti. Sukulaisella oli vastaava w202 250td -97 jossa kaikki noi herkut sitten oli.Huttiainen kirjoitti: Tutulla oli w210 220d -97 ja siinä oli vielä vanha laatikko, noihin aikoihin tuli 722.6, mutta en ole 220d sillä koskaan nähnyt.. Aiheen ohi, onko sulla ESP:tä tuossa autossa, jos siinä on 722.6 kerta?
2007 R 320cdi
Re: Halpa manuaaliohjain 722.6-vaihteistolle, onko mahdollis
Minulla on tasauspyörästössä vain yksi ABS-anturi ja moottorin kuormitustieto on MAP-anturi. Moottorin ohjain on Adaptronic e420d eikä se ymmärrä mitään CAN-väylää.jukkis. kirjoitti:Taka anturien tieto ja moottorin kuormitus tieto menee laatikonohjaimelle can-väylän kautta.
Mikä moottorin ohjain sulla on? Onko siinä mahdollisuus käyttää can-väylää? Jos näin olisi niin lisäksi vain abs boxi johon kiinni vain taka anturit.
Mikä on ABS-boxi? Minulla on konehuoneessa ABS-pumppu ja siinä jokin sähköinen yksikkö. Se ei ole missään yhteydessä nykyiseen moottorin ohjaukseen eikä ohjaus tiedä kuin moottorin kierrosnopeuden, sinne ei mene nopeustietoja tällä hetkellä. Tarvitseeko 722.6 pyörintänopeuden (esim. anturit kardaaniin?) lisäksi jonkun ylimääräisen ABS-boxin ja millaisen?
Miten tuollainen CAN-väylä rakennetaan tyhjästä?
Olen hankkinut W210 laatikonohjaimen A 021 545 11 32 (EGS51), jonka pitäisi toimia PRND4321-kepin kanssa. Tämä keppi ei ole CAN-väylässä. Ohjaimessa on paikat CAN Low- ja High-signaalille.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020