ABS, ESP Inoperative öljynvaihdon jälkeen
ABS, ESP Inoperative öljynvaihdon jälkeen
Vaihdon öljyt CLS:n (W219 350 CGI -06) ja onnistuin roiskaisemaan öljyä moniurahihnan päälle. Älkää kysykö miten. WIS/ASRA ohjelman huoltoohjeissa oikein erikseen sanottiin että laita rättejä moniurahihnan päälle öljynvaihdon ajaksi, mutta ennen en ole onnistunut tekemään vahinkoa vaikka auto on minulla jo kohta 10 v. ollut. Joka tapauksessa puhdistin moniurahihnan hyvin ja öljynvaihdon jälkeen auto käyntiin. Auto kävi jonkin aikaa ja kaikki toimi.
Seuraavana päivänä kun lähdin liikkeelle, niin tallista ulos ajattuani tulee ilmoitus ”ABS, ESP Inoperative Check User Manual" ja "Run Flat Indicator Inoperative". Ohjaustehostin toimi, mutta tuntui hiukan raskaammalta. Ajattelin että nyt se moniurahihna alkoi sitten luistamaan. Onneksi hihna on halpa, joten uusi kaupasta, hihnapyöriin huolellinen puhdistus ja hihna paikalleen. Tarkastin myös sulakkeet ja ne näyttivät olevan kunnossa. ”Run flat indicator inoperative” hävisi, mutta ”ABS, ESP Inoperative Check User Manual” on edelleen päällä ja ESP ei tosiaan toimi. Myös ohjaus tuntuu edelleen raskaammalta, eli jostain syystä ohjaustehostin ei pelitä täysillä.
Voisiko olla, että jotain on vaurioitunut siinä yhteydessä jos moniurahihna luisti vähän öljynvaihdon jälkeen? Saako ESP:n jotenkin resetoitua?
Muissa ketjuissa ja netissä on syinä kyseiseen vikaan ollut huono akku, ABS nopeusanturien likaisuus tai jarruvalon kytkin. Akku on syksyllä uusittu AGM. Jos kyseessä olisi ABS nopeusanturien likausuus, niin ihmetyttää vain että vika ilmaantui tallissa ja juuri öljynvaihdon yhteydessä, eikä ajossa jolloin kura lentää. Jäljelle jäisi jarruvalon kytkin. Onko muita ideoita?
Seuraavana päivänä kun lähdin liikkeelle, niin tallista ulos ajattuani tulee ilmoitus ”ABS, ESP Inoperative Check User Manual" ja "Run Flat Indicator Inoperative". Ohjaustehostin toimi, mutta tuntui hiukan raskaammalta. Ajattelin että nyt se moniurahihna alkoi sitten luistamaan. Onneksi hihna on halpa, joten uusi kaupasta, hihnapyöriin huolellinen puhdistus ja hihna paikalleen. Tarkastin myös sulakkeet ja ne näyttivät olevan kunnossa. ”Run flat indicator inoperative” hävisi, mutta ”ABS, ESP Inoperative Check User Manual” on edelleen päällä ja ESP ei tosiaan toimi. Myös ohjaus tuntuu edelleen raskaammalta, eli jostain syystä ohjaustehostin ei pelitä täysillä.
Voisiko olla, että jotain on vaurioitunut siinä yhteydessä jos moniurahihna luisti vähän öljynvaihdon jälkeen? Saako ESP:n jotenkin resetoitua?
Muissa ketjuissa ja netissä on syinä kyseiseen vikaan ollut huono akku, ABS nopeusanturien likaisuus tai jarruvalon kytkin. Akku on syksyllä uusittu AGM. Jos kyseessä olisi ABS nopeusanturien likausuus, niin ihmetyttää vain että vika ilmaantui tallissa ja juuri öljynvaihdon yhteydessä, eikä ajossa jolloin kura lentää. Jäljelle jäisi jarruvalon kytkin. Onko muita ideoita?
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: ABS, ESP Inoperative öljynvaihdon jälkeen
voi olla tullut matala jännite kun laturi on sutinut. Ehkä koodi vain muistissa ja nollaantamalla pysyisi poissa?
W212 E350cdi
Re: ABS, ESP Inoperative öljynvaihdon jälkeen
Pari kertaa olen ABS/ESP vikoja ihmetellyt W211:ssä. Toisessa oli liitin kai huonosti ja toisessa johto poikki. Auton nostaminen voisi saada johdon katkeamaan lopullisesti.
ABS/ESP resetoituu ajamalla, kun vian saa pois. En muista pitikö ratti pyöritellä ääriasennosta toiseen. Ohjaus oli myös raskas, koska ohjaustehostin on nopeuden mukaan säätyvä. ABS/EPS-vian aikaan tehostin on pois tai vain osittain päällä.
ABS/ESP resetoituu ajamalla, kun vian saa pois. En muista pitikö ratti pyöritellä ääriasennosta toiseen. Ohjaus oli myös raskas, koska ohjaustehostin on nopeuden mukaan säätyvä. ABS/EPS-vian aikaan tehostin on pois tai vain osittain päällä.
Esa
E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
Re: ABS, ESP Inoperative öljynvaihdon jälkeen
Hyvä tietää. Eli, käytän autoa jonkun aikaa normaalisti ennen kuin vien piuhan päähän. Toivotaan että vika poistuu.[ESA-77] kirjoitti:ABS/ESP resetoituu ajamalla, kun vian saa pois. En muista pitikö ratti pyöritellä ääriasennosta toiseen. Ohjaus oli myös raskas, koska ohjaustehostin on nopeuden mukaan säätyvä. ABS/EPS-vian aikaan tehostin on pois tai vain osittain päällä.
Re: ABS, ESP Inoperative öljynvaihdon jälkeen
Mahdollisesti ei tule pyörintänopeutta joltain pyörältä, yleensä takaa ja syynä viallinen tunnistinkehä.
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: ABS, ESP Inoperative öljynvaihdon jälkeen
Vaihdoin juuri kesärenkaat autoon. Sen jälkeen abs ja kolmiovalo syttyivät.
Vikakoodit:
5136 L6/4 9right rear speed sensor) : Check installation position of sensor
5135 L6/4 (right rear speed sensor) : Implausible wheelspeed
Reserointi onnistuu joksikin aikaa.
Kun ajossa seuraa pyörien nopeusantureita ja ajaa vaikka 100 kmh n. 10 km matkan, pomppaa oikean takapyörän nopeus n. Sekunniksi yli 300 kmh ja vikavalot syttyvät.
Onko vikana mahdollisesti kehä (onko laakerissa kiinni?) Vai anturi vai taas joku takaSAM?
Vikakoodit:
5136 L6/4 9right rear speed sensor) : Check installation position of sensor
5135 L6/4 (right rear speed sensor) : Implausible wheelspeed
Reserointi onnistuu joksikin aikaa.
Kun ajossa seuraa pyörien nopeusantureita ja ajaa vaikka 100 kmh n. 10 km matkan, pomppaa oikean takapyörän nopeus n. Sekunniksi yli 300 kmh ja vikavalot syttyvät.
Onko vikana mahdollisesti kehä (onko laakerissa kiinni?) Vai anturi vai taas joku takaSAM?
Re: ABS, ESP Inoperative öljynvaihdon jälkeen
Mikähän auto kyseessä?
Kehiä mennyt aika monesta, veotonivelessä rinkula kiinni ja ruostuu irti.
Kehiä mennyt aika monesta, veotonivelessä rinkula kiinni ja ruostuu irti.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: ABS, ESP Inoperative öljynvaihdon jälkeen
Myös veikkaus kehä vialle
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: Su 15.03.2020 15:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: ABS, ESP Inoperative öljynvaihdon jälkeen
Jäi tosiaan kertomatta, että auto on 2006 ML.
Vianhaku alkoi sensoreiden keskinäisellä vaihdolla, jolloin ongelma siirtyi sensorin mukana. Sitten kauppaan ja mukaan vuoden takuulla oleva harakiriosa. Vikoja alkoi uudella sensorilla tulemaan enemmän. Mm. perän lukon väitettiin ylikuumenneen. Sensori ei antanut minkäänlaista nopeuslukemaa. Takaisin kauppaan ja alkuperäistasoinen anturi mukaan. Vika korjattu (ajettu 100 km ilman kyseistä (tai mitään muutakaan) vikaa).
Outo juttu oli se, että kuinka vika tuli juuri renkaiden vaihdon yhteydessä.
En tiedä saako mainostaa, mutta Seinäjoella Rengastien autotarvikkeella on osia hyvin ainakin tähän vehkeeseen hyllyssä ja vielä kilpailukykyisellä hinnallakin. Eräs toinen saman tien varrella oleva maanlaajuinen ketju, jonka nimi alkaa M:llä ja loppuu tavuun net, myy mm. näiden sensoreiden osalta eioota. Taannoin Boshin hehku M...netissä maksoi 25 € ja tässä ensin mainitussa kaupassa 15 € (M...netissä siis 67% enemmän). Ehkä kannattaa miettiä mitä kauppoja yleensäkin suosii.
Vianhaku alkoi sensoreiden keskinäisellä vaihdolla, jolloin ongelma siirtyi sensorin mukana. Sitten kauppaan ja mukaan vuoden takuulla oleva harakiriosa. Vikoja alkoi uudella sensorilla tulemaan enemmän. Mm. perän lukon väitettiin ylikuumenneen. Sensori ei antanut minkäänlaista nopeuslukemaa. Takaisin kauppaan ja alkuperäistasoinen anturi mukaan. Vika korjattu (ajettu 100 km ilman kyseistä (tai mitään muutakaan) vikaa).
Outo juttu oli se, että kuinka vika tuli juuri renkaiden vaihdon yhteydessä.
En tiedä saako mainostaa, mutta Seinäjoella Rengastien autotarvikkeella on osia hyvin ainakin tähän vehkeeseen hyllyssä ja vielä kilpailukykyisellä hinnallakin. Eräs toinen saman tien varrella oleva maanlaajuinen ketju, jonka nimi alkaa M:llä ja loppuu tavuun net, myy mm. näiden sensoreiden osalta eioota. Taannoin Boshin hehku M...netissä maksoi 25 € ja tässä ensin mainitussa kaupassa 15 € (M...netissä siis 67% enemmän). Ehkä kannattaa miettiä mitä kauppoja yleensäkin suosii.