Viton (W 638) perä maassa..
Viton (W 638) perä maassa..
Perä maassa, ilmakompura ei lähde käyntiin. Ajattelin, josko sen ilmajousitusta ohjaavan releen katsoisi eka, olisi varmaan halvempi vika kuin kompura, mutta missäs se sijaitsee? Elikkä kärry on V 220 cdi
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Kuskin penkin alla. Ohjauskäämin toiseen päähän tulee jatkuva 12V, voi kokeilla maadoittaa ohjausyksikölle menevän piuhan jolloin kompuran pitäisi pärähtää. Kunhan vain löytää ensin oikean nastan...
Älä käytä pakko-ohjaamalla 2s kauempaa, venttiilit on kiinni ja kompura voi hajota.
Älä käytä pakko-ohjaamalla 2s kauempaa, venttiilit on kiinni ja kompura voi hajota.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Vianhaku on helpointa aloittaa ohjausyksiköltä käsin (hanttimiehen puolella takapaksin verhoilun alla). Kaikki komponentit pystyy testaamaan kerralla samasta paikkaa.
Ohjausyksikön töpseliltä maadoittamalla voi ohjata päälle kompuran tai 3 eri venttiiliä (naksahdus kuuluu auton alta).
Kahteen nastaan pitää tulla +12V, toiseen aina ja toiseen virta päällä.
Yhdestä nastasta tulee ulos +5V tasoantureille, tasoanturien paluu karvoissa kuuluu olla jännite 2-3V välissä ja se muuttuu kun autoa nostaa/laskee.
Nämä hommat voi tehdä ohjausyksikön liittimeltä kun se on paikallaan (töpselin kansi lähtee irti). Ohjausyksikkö em testeistä ei hajoo jos ei sohi johtoja oikosulkuun
Ohjausyksikön töpseliltä maadoittamalla voi ohjata päälle kompuran tai 3 eri venttiiliä (naksahdus kuuluu auton alta).
Kahteen nastaan pitää tulla +12V, toiseen aina ja toiseen virta päällä.
Yhdestä nastasta tulee ulos +5V tasoantureille, tasoanturien paluu karvoissa kuuluu olla jännite 2-3V välissä ja se muuttuu kun autoa nostaa/laskee.
Nämä hommat voi tehdä ohjausyksikön liittimeltä kun se on paikallaan (töpselin kansi lähtee irti). Ohjausyksikkö em testeistä ei hajoo jos ei sohi johtoja oikosulkuun
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Re: Viton (W 638) perä maassa..
esukille: pystytkö tarkentamaan tuota ohjainyksikön paikkaa!! Elikkä onko se siinä viimeisten penkkien kohdalla muovikyljessä vai missä? Kyse on siis Vito ja siitä V malli V220 cdi vm. -99
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Tästä voisi löytyä apuja:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 36#p643936" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 36#p643936" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Takatilan oikeanpuoleinen sivuverhous irti, ohjausboksi löytyy takimmaisen ikkunan alapuolelta.
Kytkentäkaaviosta on iso apu hommassa, löytyy suoraan pinninumerot. WIS:istä löytyy mutta sieltä ei saa ulos kuin printtaamalla, vai saako?
Kytkentäkaaviosta on iso apu hommassa, löytyy suoraan pinninumerot. WIS:istä löytyy mutta sieltä ei saa ulos kuin printtaamalla, vai saako?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Eikös ihan painamalla PrtScrn ja sitten pastettaa johonkin kuvankäsitelyohjelmaan (vaikka paint) ja talletus jpg:nä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Joo onnistuihan se noinkin. Tuolta löytyy:
http://kuvablogi.com/blog/23774/4/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/blog/23774/4/" onclick="window.open(this.href);return false;
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Kiitos kuvista! Ohjeesi mukaan testailtu, kompura toimii ja samoin rele. Sekä naksutus kuului venttiileistä!. Mittaustuloksista sen verran, että nostaessa auton tunkilla " normaali" asentoon saatiin
tulokseksi tuli toiselle 2,4V ja toiselle 2,33V. Kun auto laskettiin toisen puolen jännite laski ja toisen nousi, kuuluko sen toimia juuri näin?? Ala- asennossa
toisen puolen arvo oli 1,42V ja toisen 3,66V.
tulokseksi tuli toiselle 2,4V ja toiselle 2,33V. Kun auto laskettiin toisen puolen jännite laski ja toisen nousi, kuuluko sen toimia juuri näin?? Ala- asennossa
toisen puolen arvo oli 1,42V ja toisen 3,66V.
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Juuri noin asentoantureiden kuuluukin toimia. Kaikki siis oli kunnossa?
Jos painat kojelaudan nappia auton käydessä muutaman sekunnin niin lähteekö kompura käyntiin?
Jos painat kojelaudan nappia auton käydessä muutaman sekunnin niin lähteekö kompura käyntiin?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Ei lähde! Epäilys herää, että onko se ohjausboxi sökö.. Kompura lähti käyntii sen maadotuksen kautta, ei muuten.
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Joku täällä palstalla vaihtoi talvella ilmajousien tilalle tavalliset, sieltä voisi saada käytetytyn ohjausyksikön.
Alkaako vikavalo mittaristossa vilkkua kun painat nappia 3-4s?
Jos ei niin nappi voisi olla rikki, vaikka aika kaukaa haettua...
Alkaako vikavalo mittaristossa vilkkua kun painat nappia 3-4s?
Jos ei niin nappi voisi olla rikki, vaikka aika kaukaa haettua...
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Mites jos siltä ohjausyksiköltä puuttuu sähköt ?
Se varmaan kannattaa kaivaa esiin, avata kansi ja vähän silmäillä ja ravistella, tietysti liittoksia ja johtoja myös.
Se varmaan kannattaa kaivaa esiin, avata kansi ja vähän silmäillä ja ravistella, tietysti liittoksia ja johtoja myös.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Nappia painaessa alkaa valo vilkkumaan, joten varmaankin toimii. Ohjausyksikköön tulee virtaa, kahdesta nastasta auton käydessä yli 14V, muutamasta muustakin yli 11V. Purkkinäyttää aika "kompakti" paketilta, täytyy katsoa saisko sen auki.
Täytynee pistää kyselyä ohjauspurkista, en oo vielä edes kehdannut Veholta tiedustella, taitaa aika suolainen hinta olla...
Täytynee pistää kyselyä ohjauspurkista, en oo vielä edes kehdannut Veholta tiedustella, taitaa aika suolainen hinta olla...
Re: Viton (W 638) perä maassa..
http://www.online-teile.com" onclick="window.open(this.href);return false; 300e (Veholla varmaa hinta x2)
Tuolta ostin itselle kun kuvittelin että ohjausyksikkö on rikki, ja sain vielä palauttaa ja rahat takaisin kun vika olikin venttiilissä.
Mutta piti olla alkuperäispakkauksessa ja EI ASENNETTU.
Ennen kalliin boksin tilaamista kannattaisi ottaa kompressoripaketti pöydälle ja tarkistaa venttiilit että ilma kulkee läpi kun +12V on kytketty käämin päihin. Voihan olla että vaikka naksahtaa niin silti on viallinen. Osta vaikka samantien uudet venttiilit (Ebayssa koko venttiilipaketti oli 119e, tarvike, Veholla maksaa pelkkä käämi 110e).
Katso ebaysta hakusanoilla: V-klasse, luftfederung, quersperrventil. Näytti olevan myös ohjausyksikkö myynnissä 45e mutta toimitus vain Saksaan. Voisi kysäistä myyjältä toimitusta Suomeen.
Tuolta ostin itselle kun kuvittelin että ohjausyksikkö on rikki, ja sain vielä palauttaa ja rahat takaisin kun vika olikin venttiilissä.
Mutta piti olla alkuperäispakkauksessa ja EI ASENNETTU.
Ennen kalliin boksin tilaamista kannattaisi ottaa kompressoripaketti pöydälle ja tarkistaa venttiilit että ilma kulkee läpi kun +12V on kytketty käämin päihin. Voihan olla että vaikka naksahtaa niin silti on viallinen. Osta vaikka samantien uudet venttiilit (Ebayssa koko venttiilipaketti oli 119e, tarvike, Veholla maksaa pelkkä käämi 110e).
Katso ebaysta hakusanoilla: V-klasse, luftfederung, quersperrventil. Näytti olevan myös ohjausyksikkö myynnissä 45e mutta toimitus vain Saksaan. Voisi kysäistä myyjältä toimitusta Suomeen.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Ite taistelin ilmajousituksen kanssa viime syksynä ja tulin siihen tulokseen että kompuran tuotto oli mennyt jo liian pieneksi, joten vaihdoin ilmajousituksen kierrejousitukseksi ainakin toistaiseksi. Katotaan jos siitä kompurasta sais vielä toimivan, mutta vaatisi uudet männärenkaat ja niitä ei näytä löytyvän. Oli vaan paljon mukavampi ajettava omasta mielestä ilmajousilla, jos tässä vielä ostaisi vaikka uuden kompuran tuolta saksanmaalta.
Olet varmaankin tarkistanut kaikki sulakkeet ilmajousitukselta
ENR controller 7.5 A
ENR relay / Kompressermotor 30 A
http://www.v-klasse-presser.de/shop/ima ... legung.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
ja rele löytyy tuolta
http://www.v-klasse-presser.de/shop/ima ... legung.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tuosta vähän lisäinfoa ENR:stä. Google chromella kun selaa nii kääntää automaattisesti kielen ymmärrettäväksi
http://www.v-klasse-presser.de/shop/scr ... anager.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Oletko käyttänyt täyttöventtiilien letkuja irti? Itse kerran kokeilin niitä väärinpäin niin sen jälkeen ei muistaakseni tapahtunut mitään.
Kannattaa muutenkin käyttää se kompura irti ja huoltaa kunnolla, vaikka siinä ei mitään varsinaista vikaa olisikaan. Imuilmansuodatin vaihta uuteen sekä ilmankuivain avata ja vaihtaa uudet sisälmykset. Itsellä oli alkuperäiset molemmat kun tuon auton laitoin niin itse puhaltamalla ei saanut putsarista ilmaa läpi ja ilmankuivaaja oli yksi iso kiinteä vetinen möykky
Mutta sen kun muistaa että kun letkuja käyttää venttiileistä irti niin suosiolla katkaisee putkenpäästä pätkän pois niin ei tule ongelmia liittimien kanssa. Tuntuu olevan aika herkkiä vuotamaan.
Olet varmaankin tarkistanut kaikki sulakkeet ilmajousitukselta
ENR controller 7.5 A
ENR relay / Kompressermotor 30 A
http://www.v-klasse-presser.de/shop/ima ... legung.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
ja rele löytyy tuolta
http://www.v-klasse-presser.de/shop/ima ... legung.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tuosta vähän lisäinfoa ENR:stä. Google chromella kun selaa nii kääntää automaattisesti kielen ymmärrettäväksi

http://www.v-klasse-presser.de/shop/scr ... anager.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Oletko käyttänyt täyttöventtiilien letkuja irti? Itse kerran kokeilin niitä väärinpäin niin sen jälkeen ei muistaakseni tapahtunut mitään.

Kannattaa muutenkin käyttää se kompura irti ja huoltaa kunnolla, vaikka siinä ei mitään varsinaista vikaa olisikaan. Imuilmansuodatin vaihta uuteen sekä ilmankuivain avata ja vaihtaa uudet sisälmykset. Itsellä oli alkuperäiset molemmat kun tuon auton laitoin niin itse puhaltamalla ei saanut putsarista ilmaa läpi ja ilmankuivaaja oli yksi iso kiinteä vetinen möykky

"ex. V 220 cdi -00"
Re: Viton (W 638) perä maassa..
No niin, kevät saapuu V:n ilmajousitukseen. Kaiken mittaamisen,releiden ja boxin vaihdon( nyt vanha kiinni ) ja muun "säätämisen" jälkeen ilmajousitus
toimii normaalisti
!! Aamulla oli tarkoitus lähtee selvittää rautajousi kuviota ja mielenkiinnosta kokeilin autoa ja tosiaan se toimii. Ja on toiminut koko päivän. Alkaa tuntua, että olisko kosteutta jossain vai maadoitus pielessä.
Kiitokset kaikille hyvistä neuvoista, katsotaan kauan kosla toimii...
toimii normaalisti

Kiitokset kaikille hyvistä neuvoista, katsotaan kauan kosla toimii...
Re: Viton (W 638) perä maassa..
vielä semmosen selvityksen kun sais että mitkä ne karvat on tarkalleen joista nuot arvot kokeillaan,, meni vähän kohellukseksi, virtaa tulee ja menee, välillä pyörii kompura, välillä naksuu venttiilit
lähinnä ne tasoanturat mietityttää ja johdot ja mitkä johdot kuuluu mihin ,,

lähinnä ne tasoanturat mietityttää ja johdot ja mitkä johdot kuuluu mihin ,,
Re: Viton (W 638) perä maassa..
eli siitä liittimestä josta mitataan niitä arvoja niin joku selko että mistä karvasta ja mitä,, kiitoksia jo etukäteen 

Re: Viton (W 638) perä maassa..
Ylempänä olevasta kytkentäkaaviosta pitäisi selvitä. Jos ei selviä niin pyydä joku sähkömies paikalle.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Itsellä V220 vm 2000, johon olen jo kertaalleen kompuran ja läjän muita osia vaihtanut, että perä toimii. Nyt on ollut tontissa vuoden verran tossa parkkipaikalla kompura rikkoutuneena.
Osaako joku suositella PK-seudulta pajaa, joka olisi kiinnostunut vaihtamaan kierrejouset taakse, niin että se menee myös katsastuksesta läpi. Missähän hinnoissa tällänen operaatio mahdollisesti liikkuu? Hirveästi tuohon ei jaksa enää rahaa hukuttaa :/
Osaako joku suositella PK-seudulta pajaa, joka olisi kiinnostunut vaihtamaan kierrejouset taakse, niin että se menee myös katsastuksesta läpi. Missähän hinnoissa tällänen operaatio mahdollisesti liikkuu? Hirveästi tuohon ei jaksa enää rahaa hukuttaa :/
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Mahtaako kukaan enää ostaa sellasen osia? Jos kokeilet myydä vaikka juhannukseen siitä osia ja sit loput myyt jollekkin kiloiksi?
Re: Viton (W 638) perä maassa..
Näin se täytyy tehdä, jos ei tekijää löydy kohtuu hintaan.
Auto maalattiin kauttaaltaan 2-3 vuotta sitten sekä koneeseen uusittiin kansi. Auto on melko ruosteeton ja tekniikaltaan OK(320tkm mittarissa). Tästä sais vielä hyvän kakkosauton firmalle, kunhan perän sais ylös
Auto maalattiin kauttaaltaan 2-3 vuotta sitten sekä koneeseen uusittiin kansi. Auto on melko ruosteeton ja tekniikaltaan OK(320tkm mittarissa). Tästä sais vielä hyvän kakkosauton firmalle, kunhan perän sais ylös

Re: Viton (W 638) perä maassa..
Kaverin firma Porissa tekee mahdottomalta tuntuviakin yksilöitä tuntitöinä välillä yötä/päivää, muistaakseni hinta oli alle 70€/h, sillä on käsittääkseni parhaat testerit yms ja sillä on paljon tietotaitoa, pari taitavaa vian etsijää ja siellä tehdään auto ehjäksi(jos haluat/pörssi on kunnossa).. Firman nimi on Satakunnan monimerkkikorjaamo.