Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Vähän sivuun ehkä aiheesta mutta ajattelin avautua kuitenkin.
Joku vuosi takaperin tilasin jostain euroopan nettikaupasta itselleni ja kaverinpyörään
eturenkaat ku helvatin halvalla sai.Eli kyse moottoripyöristä.
Ja nimeomaan kyse oli Michelinin renkaista.
No lopputulos oli ihan perseestä.
Kummankin pyörä meni pilalle näiden renkaiden takia.
Aivan helvetillinen joblaus kummassakin pyörässä kun löysäsi kaasun normi nopeuksissa!
Kummaankaan pyörän kohdalla ei auttanut kuin renkaan vaihto.Ja voblaukset loppui siihen.
Oma mutu tuntuma ja tämä on vain minun mielipide! On että myydäänkö siellä
nettikaupoissa jotain kakkoslaadun renkaita?
Joku vuosi takaperin tilasin jostain euroopan nettikaupasta itselleni ja kaverinpyörään
eturenkaat ku helvatin halvalla sai.Eli kyse moottoripyöristä.
Ja nimeomaan kyse oli Michelinin renkaista.
No lopputulos oli ihan perseestä.
Kummankin pyörä meni pilalle näiden renkaiden takia.
Aivan helvetillinen joblaus kummassakin pyörässä kun löysäsi kaasun normi nopeuksissa!
Kummaankaan pyörän kohdalla ei auttanut kuin renkaan vaihto.Ja voblaukset loppui siihen.
Oma mutu tuntuma ja tämä on vain minun mielipide! On että myydäänkö siellä
nettikaupoissa jotain kakkoslaadun renkaita?
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Eka tonni takana linglongeilla 213:n alla eikä pahaa sanottavaa. Täysin värinättömät, ei vetele, äänitasokin kunnossa. Vähän toki äänitaso nousi kitkojen jälkeen, etenkin kun vannekoko kasvoi tuumalla ja sitä myöten profiili mataloitui. Jatkan näiden suosittelua jatkossakin 

X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Mikähän syö takarenkaita w220 s500 alla? Ei tolla tule poltettua kumia vaikka reippaasti toki on tullut ajeltua. Takana 265 40 18 goodyear f1eagle assymetric 2 tai 3 . Edessä sama rengas 225 vai olikos 245 leveenä kulunut jonnekkin 6-7 milliin mutta takana meni ekat 0 milliin ja seuraavistakin lähtenyt jo pari milliä. Edestä edestä kulunut siis n 3mm ja takaa noin 11mm. Rengaspaineet ollut n 3-3.2kiloa. Takapyörät kulunut keskeltä eli pitäuskö lisätä painetta vielä lisää ja kuinka paljon... Kulmia ei ole kyllä säädetty kun kulkee suoraan. Ratti on kyllä vähän vinossa ehkä yhden booriuran verran jos kääntäisi niin olisi suorassa. Oisko kilometrejä tullut toki paljon eli n 60tkm - talviajot joita ehkä 25-tkm. Mutta miksi edestä ei kulu juuri nimeksikään?
Edit: Korjattu ajatus uuden talvirenkaan urasyvyydestä kun kyse kesärenkaasta.
Lisäksi talvirenkaat kuluneet tasaisesti edessä ja takana.
Yhtökaikki ei ole vastaavan tehoisessa kulunut näin suurella erolla. Toki c on kevyempi kuin s.
Edit: Korjattu ajatus uuden talvirenkaan urasyvyydestä kun kyse kesärenkaasta.
Lisäksi talvirenkaat kuluneet tasaisesti edessä ja takana.
Yhtökaikki ei ole vastaavan tehoisessa kulunut näin suurella erolla. Toki c on kevyempi kuin s.
Viimeksi muokannut AK47, Ma 22.04.2019 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
No ei niissä uusissa goodyear eagle f1 3 renkaissa todellakaan ole pintaa 13mm, uutena pintaa alle 8mm... Eli olet noilla ajanut noin 35tkm eli ihan kohtuullisesti on kestäny reipaalle kaasujalalle tollaset renkaat. Ihan normaalia että tehokaalle takavedolle takarenkaat kuluu kaks kertaa nopeammin kuin eturenkaat vaikka ei revittelis... Mulla itellä oli kaks kesää alla fulda sportscontrol 2 renkaat 18tuumasen w204 alla ja kilsoja tuli se 36tkm ja ohjauskulmat säädettiin viimesen päälle, niin etusissa vielä pintaa vähö reilu 5mm ja takarenkaat sileänä ja noissa oli uutena pintaa 7,7mm... Ja ne rengaspaineet kannattaa mitata kylmästä renkaasta eikä ajon jälkeen ja niitä kannattaa mittailla useammin kuin kerran kesässään. Jos laitat kesällä ajon jälkeen sinne sen 3bar nii siellä on kylmänä olessaa useampi kymmennys vähemmän... Jos on keskeltä kuluneemat niin painetta liian vähän mikä viittaa kyllä siihen että jos siellä on se 3bar tai vähä yli ollu että sen sinne olet lämpösenä laittanu... Ja jos se rengas ehtii lähteä kulumaan keskeltä nii et oikeen sitä saa enää korjaantumaan riitävillä paineilla, uudesta lähtien sinne sopiva paine kylmänä niin kuluu tasaisesemmin. Luulisi ton 3bar tai himppu yli olevan riittävästi...AK47 kirjoitti:Mikähän syö takarenkaita w220 s500 alla? Ei tolla tule poltettua kumia vaikka reippaasti toki on tullut ajeltua. Takana 265 40 18 goodyear f1eagle assymetric 2 tai 3 . Edessä sama rengas 225 vai olikos 245 leveenä kulunut jonnekkin 6-7 milliin mutta takana meni ekat 0 milliin ja seuraavistakin lähtenyt jo pari milliä. Edestä edestä kulunut siis n 5mm ja takaa noin 13mm. Rengaspaineet ollut n 3-3.2kiloa. Takapyörät kulunut keskeltä eli pitäuskö lisätä painetta vielä lisää ja kuinka paljon... Kulmia ei ole kyllä säädetty kun kulkee suoraan. Ratti on kyllä vähän vinossa ehkä yhden booriuran verran jos kääntäisi niin olisi suorassa. Oisko kilometrejä tullut toki paljon eli n 60tkm - talviajot joita ehkä 25-tkm. Mutta miksi edestä ei kulu juuri nimeksikään.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tilasin itselle S213 alle Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 renkaat. Eteen 245/40/19 ja taakse 285/35/19. Saapas nähdä millaiset ovat. Yleisesti ottaen olen ollut Hankookiin tyytyväinen, mutta aiemmat mallit ovat olleet Ventus Prime 2 ja 3.
Ps. kohta tulee myyntiin S213:n alkuperäiset 17” Avantgarde vanteet renkaineen (kokoa 225/55/17) ja rengaspaineantureineen. Jos kiinnostaa niin lähetä yksityisviestiä.
Ps. kohta tulee myyntiin S213:n alkuperäiset 17” Avantgarde vanteet renkaineen (kokoa 225/55/17) ja rengaspaineantureineen. Jos kiinnostaa niin lähetä yksityisviestiä.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
nikopetterii kirjoitti: No ei niissä uusissa goodyear eagle f1 3 renkaissa todellakaan ole pintaa 13mm, uutena pintaa alle 8mm... Eli olet noilla ajanut noin 35tkm eli ihan kohtuullisesti on kestäny reipaalle kaasujalalle tollaset renkaat. Ihan normaalia että tehokaalle takavedolle takarenkaat kuluu kaks kertaa nopeammin kuin eturenkaat vaikka ei revittelis... Mulla itellä oli kaks kesää alla fulda sportscontrol 2 renkaat 18tuumasen w204 alla ja kilsoja tuli se 36tkm ja ohjauskulmat säädettiin viimesen päälle, niin etusissa vielä pintaa vähö reilu 5mm ja takarenkaat sileänä ja noissa oli uutena pintaa 7,7mm... Ja ne rengaspaineet kannattaa mitata kylmästä renkaasta eikä ajon jälkeen ja niitä kannattaa mittailla useammin kuin kerran kesässään. Jos laitat kesällä ajon jälkeen sinne sen 3bar nii siellä on kylmänä olessaa useampi kymmennys vähemmän... Jos on keskeltä kuluneemat niin painetta liian vähän mikä viittaa kyllä siihen että jos siellä on se 3bar tai vähä yli ollu että sen sinne olet lämpösenä laittanu... Ja jos se rengas ehtii lähteä kulumaan keskeltä nii et oikeen sitä saa enää korjaantumaan riitävillä paineilla, uudesta lähtien sinne sopiva paine kylmänä niin kuluu tasaisesemmin. Luulisi ton 3bar tai himppu yli olevan riittävästi...
Korjattu toi ajatus talvirenkaan urasyvyydestä.
Kysymyshän on siitä että etupää painaa enempi ja ajotyylilläni jarrutetaan vähintäänkin yhtä lujaa kuin kiihdytetään. Edessä kapeampi ja vähemmän kuluvaa ja silti ei kulu.. Takaa taas häipyy nopeammin kuin missään muussa (c36 ja s600 kului kyllä paljon tasaisemmin). Jossa tehoa suuruusluokkana saman verran. Samoja gyf1 kumeja enimmikseen olen käyttänyt. Tämä on siis poikkeus totuttuun.
Ei tohon muuta keksi kun väärät paineet, kulmat tai että takarenkaissa on paljon pehmeämpi seos kuin eturekaissa.
Olen kyllä paineita tarkistellut ja pääsääntöisesti pidän reippaita paineita. Outo havainto kun kurkistelin gy sivuille että siellä väitettiin paineiden noston kuluttavan keskeltä... Käsittääkseni nykyrenkailla juurikin päinvastoin...
Onkos kellään havaintoa vastaavasta gy kumien osalta? En nyt haluaisi yhtä kuluvaa rengasta laittaa vaikka pitoahan nuissa on kohtuullisesti ollut.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 333
- Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
- Paikkakunta: Savo
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Taitaa nykyrengas kulua keskeltä liian alhaisilla ja liian kovilla paineilla... Ja leveämpi rengas kuluu yleensä nopeammin kuin kapea, vaikka siihen pienempi paino kohdistuukin kuin kapeaan renkaaseen, lisäksi leveämmät renkaat useasti on ja voi olla urasyvydeltään matalemmat uutena kuin kapeammat. Ja luulisin että leveämpi rengas tehdään pehmeämmästä seoksesta kuin kapea että saadaan pito pysymään vähintäänkin samanlaisena kuin kapeassa ja silloin se kuluu nopeammin(tää vain olettamus) .. Ja renkaan nopeusluokkakin vaikuttaa kulutuskestävyyteen, taitaa nooeammat renkaat kulua nopeammin.. Ja onhan siellä renkaassa treadwear lukema ilmoitettu josta saa myös vähän suuntaa kulutuskestävyydestä...AK47 kirjoitti:nikopetterii kirjoitti: No ei niissä uusissa goodyear eagle f1 3 renkaissa todellakaan ole pintaa 13mm, uutena pintaa alle 8mm... Eli olet noilla ajanut noin 35tkm eli ihan kohtuullisesti on kestäny reipaalle kaasujalalle tollaset renkaat. Ihan normaalia että tehokaalle takavedolle takarenkaat kuluu kaks kertaa nopeammin kuin eturenkaat vaikka ei revittelis... Mulla itellä oli kaks kesää alla fulda sportscontrol 2 renkaat 18tuumasen w204 alla ja kilsoja tuli se 36tkm ja ohjauskulmat säädettiin viimesen päälle, niin etusissa vielä pintaa vähö reilu 5mm ja takarenkaat sileänä ja noissa oli uutena pintaa 7,7mm... Ja ne rengaspaineet kannattaa mitata kylmästä renkaasta eikä ajon jälkeen ja niitä kannattaa mittailla useammin kuin kerran kesässään. Jos laitat kesällä ajon jälkeen sinne sen 3bar nii siellä on kylmänä olessaa useampi kymmennys vähemmän... Jos on keskeltä kuluneemat niin painetta liian vähän mikä viittaa kyllä siihen että jos siellä on se 3bar tai vähä yli ollu että sen sinne olet lämpösenä laittanu... Ja jos se rengas ehtii lähteä kulumaan keskeltä nii et oikeen sitä saa enää korjaantumaan riitävillä paineilla, uudesta lähtien sinne sopiva paine kylmänä niin kuluu tasaisesemmin. Luulisi ton 3bar tai himppu yli olevan riittävästi...
Korjattu toi ajatus talvirenkaan urasyvyydestä.
Kysymyshän on siitä että etupää painaa enempi ja ajotyylilläni jarrutetaan vähintäänkin yhtä lujaa kuin kiihdytetään. Edessä kapeampi ja vähemmän kuluvaa ja silti ei kulu.. Takaa taas häipyy nopeammin kuin missään muussa (c36 ja s600 kului kyllä paljon tasaisemmin). Jossa tehoa suuruusluokkana saman verran. Samoja gyf1 kumeja enimmikseen olen käyttänyt. Tämä on siis poikkeus totuttuun.
Ei tohon muuta keksi kun väärät paineet, kulmat tai että takarenkaissa on paljon pehmeämpi seos kuin eturekaissa.
Olen kyllä paineita tarkistellut ja pääsääntöisesti pidän reippaita paineita. Outo havainto kun kurkistelin gy sivuille että siellä väitettiin paineiden noston kuluttavan keskeltä... Käsittääkseni nykyrenkailla juurikin päinvastoin...
Onkos kellään havaintoa vastaavasta gy kumien osalta? En nyt haluaisi yhtä kuluvaa rengasta laittaa vaikka pitoahan nuissa on kohtuullisesti ollut.
Kannattanee tarkistuttaa kulmat autostasi, tarkistus ei maksa käytännössä mitään, jos ei tarvitse tai et anna säätää. Mulla renkaat kului aiemmin tasaisempaan tahtiin edessä ja takana, mutta viime kerralla etupää säädettiin aurauksien osalta aivan suositusten alarajaan, eli edessä ei aurausta juurikaan ja takana aurausta suositus arvojen keskivaiheen ja ylärajan puolen välin paikkeille. Ja menee kuin juna ja tuollaisten aurauksien jälkeen eturenkaiden kuluminen pieneni huomattavasti ja takarenkaiden lisääntyi aavistuksen, takarenkailla ajan sen vajaa 40tkm ja eturenkailla vähintäänkin tuplat jos ajelen sakkorajalle asti.
Onko sulla nyt siis edessä ja takana saman merkkiset renkaat ja onko ne valmistettu samaan aikaan ja samassa maassa? Ja paljonko treadwear luku etu ja takarenkaassa? Ja minkä kokoiset ne renkaat olikaan?
Ja edelleen sulla on virhe tuolla yhessä viestissä kun puhut että takaa on kulunut noin 11mm, niin ei se ole mahdollista ku noissa mainitsemissasi renkaissa ei ole uutena kulutuspintaa kuin alle 8mm...
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Auton paino / voimavarat, vaikkei suttautakaan. Laatumerkki kuluu nopeammin, noin keskimäärin...AK47 kirjoitti:Mikähän syö takarenkaita w220 s500 alla? Ei tolla tule poltettua kumia vaikka reippaasti toki on tullut ajeltua.
wiimax.fi
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kummatkohan tuota laittais 204:ään kesärenkaiksi, Michelin Primacy 4 vai Conti Premiumcontact 6? Conti lienee varma valinta, mutta jotenkin tuo Michelin houkuttelisi.
S204
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tuota Micheliniä olen katsellut seuraavaksi renkaaksi. Itselläni on juuri tuo PremiumContact 6 ja se tuntuu olevan aika meluisa ainakin C-sarjalaisessa. Lisäksi huono vierintävastus näkyy suoraan kulutuksessa. Muuten kyllä on hyvä rengas.
Koko on 225/45/17.
Koko on 225/45/17.
S205 facelift AMG Line, 2019
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Takana menossa jo toinen kierros, laskin ne kulumiset yhteen niin saa vertailuarvoa etupäähän.nikopetterii kirjoitti:Taitaa nykyrengas kulua keskeltä liian alhaisilla ja liian kovilla paineilla... Ja leveämpi rengas kuluu yleensä nopeammin kuin kapea, vaikka siihen pienempi paino kohdistuukin kuin kapeaan renkaaseen, lisäksi leveämmät renkaat useasti on ja voi olla urasyvydeltään matalemmat uutena kuin kapeammat. Ja luulisin että leveämpi rengas tehdään pehmeämmästä seoksesta kuin kapea että saadaan pito pysymään vähintäänkin samanlaisena kuin kapeassa ja silloin se kuluu nopeammin(tää vain olettamus) .. Ja renkaan nopeusluokkakin vaikuttaa kulutuskestävyyteen, taitaa nooeammat renkaat kulua nopeammin.. Ja onhan siellä renkaassa treadwear lukema ilmoitettu josta saa myös vähän suuntaa kulutuskestävyydestä...AK47 kirjoitti:nikopetterii kirjoitti: No ei niissä uusissa goodyear eagle f1 3 renkaissa todellakaan ole pintaa 13mm, uutena pintaa alle 8mm... Eli olet noilla ajanut noin 35tkm eli ihan kohtuullisesti on kestäny reipaalle kaasujalalle tollaset renkaat. Ihan normaalia että tehokaalle takavedolle takarenkaat kuluu kaks kertaa nopeammin kuin eturenkaat vaikka ei revittelis... Mulla itellä oli kaks kesää alla fulda sportscontrol 2 renkaat 18tuumasen w204 alla ja kilsoja tuli se 36tkm ja ohjauskulmat säädettiin viimesen päälle, niin etusissa vielä pintaa vähö reilu 5mm ja takarenkaat sileänä ja noissa oli uutena pintaa 7,7mm... Ja ne rengaspaineet kannattaa mitata kylmästä renkaasta eikä ajon jälkeen ja niitä kannattaa mittailla useammin kuin kerran kesässään. Jos laitat kesällä ajon jälkeen sinne sen 3bar nii siellä on kylmänä olessaa useampi kymmennys vähemmän... Jos on keskeltä kuluneemat niin painetta liian vähän mikä viittaa kyllä siihen että jos siellä on se 3bar tai vähä yli ollu että sen sinne olet lämpösenä laittanu... Ja jos se rengas ehtii lähteä kulumaan keskeltä nii et oikeen sitä saa enää korjaantumaan riitävillä paineilla, uudesta lähtien sinne sopiva paine kylmänä niin kuluu tasaisesemmin. Luulisi ton 3bar tai himppu yli olevan riittävästi...
Korjattu toi ajatus talvirenkaan urasyvyydestä.
Kysymyshän on siitä että etupää painaa enempi ja ajotyylilläni jarrutetaan vähintäänkin yhtä lujaa kuin kiihdytetään. Edessä kapeampi ja vähemmän kuluvaa ja silti ei kulu.. Takaa taas häipyy nopeammin kuin missään muussa (c36 ja s600 kului kyllä paljon tasaisemmin). Jossa tehoa suuruusluokkana saman verran. Samoja gyf1 kumeja enimmikseen olen käyttänyt. Tämä on siis poikkeus totuttuun.
Ei tohon muuta keksi kun väärät paineet, kulmat tai että takarenkaissa on paljon pehmeämpi seos kuin eturekaissa.
Olen kyllä paineita tarkistellut ja pääsääntöisesti pidän reippaita paineita. Outo havainto kun kurkistelin gy sivuille että siellä väitettiin paineiden noston kuluttavan keskeltä... Käsittääkseni nykyrenkailla juurikin päinvastoin...
Onkos kellään havaintoa vastaavasta gy kumien osalta? En nyt haluaisi yhtä kuluvaa rengasta laittaa vaikka pitoahan nuissa on kohtuullisesti ollut.
Kannattanee tarkistuttaa kulmat autostasi, tarkistus ei maksa käytännössä mitään, jos ei tarvitse tai et anna säätää. Mulla renkaat kului aiemmin tasaisempaan tahtiin edessä ja takana, mutta viime kerralla etupää säädettiin aurauksien osalta aivan suositusten alarajaan, eli edessä ei aurausta juurikaan ja takana aurausta suositus arvojen keskivaiheen ja ylärajan puolen välin paikkeille. Ja menee kuin juna ja tuollaisten aurauksien jälkeen eturenkaiden kuluminen pieneni huomattavasti ja takarenkaiden lisääntyi aavistuksen, takarenkailla ajan sen vajaa 40tkm ja eturenkailla vähintäänkin tuplat jos ajelen sakkorajalle asti.
Onko sulla nyt siis edessä ja takana saman merkkiset renkaat ja onko ne valmistettu samaan aikaan ja samassa maassa? Ja paljonko treadwear luku etu ja takarenkaassa? Ja minkä kokoiset ne renkaat olikaan?
Ja edelleen sulla on virhe tuolla yhessä viestissä kun puhut että takaa on kulunut noin 11mm, niin ei se ole mahdollista ku noissa mainitsemissasi renkaissa ei ole uutena kulutuspintaa kuin alle 8mm...
Samaan aikaan ostettu se "eka" kierros ja treadweari pitäis olla sama. Mutta ei pysty tarkistamaan kun ne takarenkaat jo kierrätyksessä.
Pitänee kulmia säädättää - ainakin tarkistuttaa.
Kokohan oli 265 40 18 ja edessä 245 45 18. Talvirenkaat taas 225 55 17 ja kuluneet tasaisesti verrattuna kesärenkaisiin ja kuten sanottu olen kovempi jarruttaja kuin kiihdyttäjä. Aiemmin on vastaavan tehoisissa kuluneet tasaisemmi joten joko ässä painaa enempi ja asialle ei voi mitään tai sitten huonot paineet tai kulmat.
Olisiko kulmiksi suosituksia? Varsinkin takapäähään.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
dealer kirjoitti:Auton paino / voimavarat, vaikkei suttautakaan. Laatumerkki kuluu nopeammin, noin keskimäärin...AK47 kirjoitti:Mikähän syö takarenkaita w220 s500 alla? Ei tolla tule poltettua kumia vaikka reippaasti toki on tullut ajeltua.
No, kun se paino on etupäässä enimmikseen .... Muutenhan hyvinkin loogista. Ja ennen vastaava rengas kulunut tasaisemmin... Mutta hidastahan tää on kokeilemalla selvitellä. Voi tosiaan olla ettei asialle voi mitään.
Oisko suosituksia kulmiksi, alusta korkeus aika konservatiivinen, keskellä ohjearvoja.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Hmm... takavetoisissa yleensä kyllä aika fifty - fifty mielestäni...AK47 kirjoitti:dealer kirjoitti:Auton paino / voimavarat, vaikkei suttautakaan. Laatumerkki kuluu nopeammin, noin keskimäärin...AK47 kirjoitti:Mikähän syö takarenkaita w220 s500 alla? Ei tolla tule poltettua kumia vaikka reippaasti toki on tullut ajeltua.
No, kun se paino on etupäässä enimmikseen ....
.
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Mielestäni tämä minun w140 on jopa 49/51%RH kirjoitti:Hmm... takavetoisissa yleensä kyllä aika fifty - fifty mielestäni...AK47 kirjoitti:dealer kirjoitti:Auton paino / voimavarat, vaikkei suttautakaan. Laatumerkki kuluu nopeammin, noin keskimäärin...AK47 kirjoitti:Mikähän syö takarenkaita w220 s500 alla? Ei tolla tule poltettua kumia vaikka reippaasti toki on tullut ajeltua.
No, kun se paino on etupäässä enimmikseen ....
.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Eikös se nyky Suomessa ala olemaan sillä lailla, että aivan sama mitkä renkaat sitä alle laittaa ne on kesän jälkeen kaatopaikka tavaraa, siis jos paljon tulee kilometrejä. Suomen tiet ovat urilla ja välillä jopa semmosta raastinrautaa, että rengas kuluu silmissä. Tähän vielä leveä matalaprofiilin kumi ja rengasliike tulee tutuksi.
Vuosi sitten kesällä 205/60R16 kumet kului väykän takaa kesän aikana aivan piloille, keskellä lähti käytännössä kaikki kulutuspinta. Renkaissa ei ollut ainakaan alipainetta, ylipainetta varmasti muodostui koska oli niin kuuma kesä ja pitkät ajomatkat. Muistelisin että kun renkaan lämpötilä nousee 10 astetta se vastaa renkaan paineessa 0,1 bar.
AK:lla oli ne 265 leveät kumit niin kitkaa muodostuu huomattavasti enemmän kuin ohuissa ja näin ollen myös renkaan lämpötila nousee enemmän. Jos valmiiksi on kovat paineet esim 3.0 tienoilla ja ajat pitempää matkaa tai vastaavasti jarruttelet ja kiihdyttelet, niin renkaaseen muodostuu paljon kitkaa joka kompensoituu lämpötilan nousuna ja näin ollen paineet kasvavat. Näin siis ainakin teoriassa.
Itse mittaisin ensin paineet "viileistä" kumeista ja ajon jälkeen heti uudelleen lämpimistä ja katsoisin kuinka paljon on paineet noussut. Näin pystyy laskeskelemaan sitä optimaalisempaa painemäärää.
Siksi esim omassa autossa on suositus paineet renkaille 2,2 bar, koska siihen on laskettu saksan nopeilla teillä tuoma lämpötila vaihtelu ja paineen kasvu. Ajettaessa 200km/h.
Suomessahan tämä ei aivan päde samalla lailla, koska harvoin ajetaan edes reilusti yli 100km/h. Mutta silti se kannattaa ottaa huomioon.
Talvellahan rengas kuluu paljon hitaammin kun kesällä, koska kylmä sää jäähdyttää kumea ja tiet ovat monesti lumessa/jässä, joka ei syö rengasta samalla lailla kuin pelkkä asfaltti. Ja onhan se kumiseos erinlaista kesä ja talvi nakeissa.
Vuosi sitten kesällä 205/60R16 kumet kului väykän takaa kesän aikana aivan piloille, keskellä lähti käytännössä kaikki kulutuspinta. Renkaissa ei ollut ainakaan alipainetta, ylipainetta varmasti muodostui koska oli niin kuuma kesä ja pitkät ajomatkat. Muistelisin että kun renkaan lämpötilä nousee 10 astetta se vastaa renkaan paineessa 0,1 bar.
AK:lla oli ne 265 leveät kumit niin kitkaa muodostuu huomattavasti enemmän kuin ohuissa ja näin ollen myös renkaan lämpötila nousee enemmän. Jos valmiiksi on kovat paineet esim 3.0 tienoilla ja ajat pitempää matkaa tai vastaavasti jarruttelet ja kiihdyttelet, niin renkaaseen muodostuu paljon kitkaa joka kompensoituu lämpötilan nousuna ja näin ollen paineet kasvavat. Näin siis ainakin teoriassa.
Itse mittaisin ensin paineet "viileistä" kumeista ja ajon jälkeen heti uudelleen lämpimistä ja katsoisin kuinka paljon on paineet noussut. Näin pystyy laskeskelemaan sitä optimaalisempaa painemäärää.
Siksi esim omassa autossa on suositus paineet renkaille 2,2 bar, koska siihen on laskettu saksan nopeilla teillä tuoma lämpötila vaihtelu ja paineen kasvu. Ajettaessa 200km/h.
Suomessahan tämä ei aivan päde samalla lailla, koska harvoin ajetaan edes reilusti yli 100km/h. Mutta silti se kannattaa ottaa huomioon.
Talvellahan rengas kuluu paljon hitaammin kun kesällä, koska kylmä sää jäähdyttää kumea ja tiet ovat monesti lumessa/jässä, joka ei syö rengasta samalla lailla kuin pelkkä asfaltti. Ja onhan se kumiseos erinlaista kesä ja talvi nakeissa.
MB W163 270 CDI Final Edition 2005
MB W220 320 CDI 2004
Entiset
MB W220 320 CDI 2001
MB W203 200 CDI farkku 2005
MB W210 200 CDI 2001
MB W220 320 CDI 2004
Entiset
MB W220 320 CDI 2001
MB W203 200 CDI farkku 2005
MB W210 200 CDI 2001
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Onkos noista Goodyear F1 Asymmetric 3 kumeista muuten ajettavuuden suhteen kokemuksia? Hakeeko uria vai meneekö suoraan ilman vikurointia? Omassa tusinassa on edessä nyt jotkut Bridgestonet jotka on aivan kamalat näillä Suomen teillä. Continentalia pitäisin ykkösvaihtoehtona, mutta tuo tusinan 245/40-18 ja 265/35-18 (tai 275/35-18) kombinaatio rajoittaa vaihtoehdot aika vähiin jos haluaisi samalla kuviolla olevat molemmille akseleille, taakse ei ole kuin jotain vanhoja sportcontact kolmosia tarjolla esim. camskillillä.
Rossin dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12 | W212 E 220 CDI -11 | W204 C 200 CDI -11
Ja harrastuslaite
W201 190E M111 turbo -93
C218 CLS 350 CDI 4matic -12 | W212 E 220 CDI -11 | W204 C 200 CDI -11
Ja harrastuslaite
W201 190E M111 turbo -93
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kokeilin, ja eipä mennyt 885 LeMans 18x8 vanne S212 eemeliin edes ET35:llä... etujarrusatula oli senverta pahasti tiellä et olis tarvinnut niin jäätävän spacerin ettei mahdu kaaren sisään.
Vannetukun ja parin muunkin myyjän "hae auton merkillä" hakutoiminto antaa kummiskin vaihtoehdoksi nuo vanteet kun hakee auto+vuosimalli perusteisesti...
Laitoin tuonne tukkuun tossa illalla kyselyn onnistuuko palautus vaikka aikaa nyt onkin mennytkin yli sen 14vrk, saas nähdä mitä vastaavat...
Vannetukun ja parin muunkin myyjän "hae auton merkillä" hakutoiminto antaa kummiskin vaihtoehdoksi nuo vanteet kun hakee auto+vuosimalli perusteisesti...
Laitoin tuonne tukkuun tossa illalla kyselyn onnistuuko palautus vaikka aikaa nyt onkin mennytkin yli sen 14vrk, saas nähdä mitä vastaavat...
'14 S212 350 CDI BlueTEC 4Matic A
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Viime kesänä ostin omaan e-coupeen nämä Goodyearit.Taisi olla heinäkuuta kun nämä hankin.Dieselross kirjoitti:Onkos noista Goodyear F1 Asymmetric 3 kumeista muuten ajettavuuden suhteen kokemuksia? Hakeeko uria vai meneekö suoraan ilman vikurointia? Omassa tusinassa on edessä nyt jotkut Bridgestonet jotka on aivan kamalat näillä Suomen teillä. Continentalia pitäisin ykkösvaihtoehtona, mutta tuo tusinan 245/40-18 ja 265/35-18 (tai 275/35-18) kombinaatio rajoittaa vaihtoehdot aika vähiin jos haluaisi samalla kuviolla olevat molemmille akseleille, taakse ei ole kuin jotain vanhoja sportcontact kolmosia tarjolla esim. camskillillä.
Koko on 235/45-17.Viime kesänä ei tuntuneet hirveän meluisilta toisin kuin nyt.
Tietenkin verrokkina Contin kitkat jotka eivät pidä minkäänlaista ääntä.
Uraherkkyyttä en ole muuten havainnut kuin ainoastaan karhunuria jos on asfaltissa niin silloin vetelee.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kyllä ne taas heinäkuussa tuntuu hiljaisemmilta, kun nastojen pilaamat tien pinnat on vähän ajeltu vähemmille karheille. Kokeilepa ajella eri kohdilla kaistan leveyttä. Useimmilla suomalaisilla tieosuuksilla ero rengasmetelissä on dramaattinen, kun siirtyy metrin eri ajolinjalle.Julle15 kirjoitti:Viime kesänä ostin omaan e-coupeen nämä Goodyearit.Taisi olla heinäkuuta kun nämä hankin.Dieselross kirjoitti:Onkos noista Goodyear F1 Asymmetric 3 kumeista muuten ajettavuuden suhteen kokemuksia? Hakeeko uria vai meneekö suoraan ilman vikurointia? Omassa tusinassa on edessä nyt jotkut Bridgestonet jotka on aivan kamalat näillä Suomen teillä. Continentalia pitäisin ykkösvaihtoehtona, mutta tuo tusinan 245/40-18 ja 265/35-18 (tai 275/35-18) kombinaatio rajoittaa vaihtoehdot aika vähiin jos haluaisi samalla kuviolla olevat molemmille akseleille, taakse ei ole kuin jotain vanhoja sportcontact kolmosia tarjolla esim. camskillillä.
Koko on 235/45-17.Viime kesänä ei tuntuneet hirveän meluisilta toisin kuin nyt.
Tietenkin verrokkina Contin kitkat jotka eivät pidä minkäänlaista ääntä.
Uraherkkyyttä en ole muuten havainnut kuin ainoastaan karhunuria jos on asfaltissa niin silloin vetelee.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kiitos Julle, taidan laittaa tuon kierroksen seuraavaksi alle!
Rossin dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12 | W212 E 220 CDI -11 | W204 C 200 CDI -11
Ja harrastuslaite
W201 190E M111 turbo -93
C218 CLS 350 CDI 4matic -12 | W212 E 220 CDI -11 | W204 C 200 CDI -11
Ja harrastuslaite
W201 190E M111 turbo -93
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ajonautinto kaukana cls:llä ja leveillä renkailla suomen kelvottomilla teillä. On uraa, reikää ja päällystekaistaleita niin , että vetelee huolella suoralla tiellä. Ajoin ikivanhalla volkkarinromulla saman pätkän kapeilla renkailla ja meni kuin juna suoraan .
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Ärrässä huomasi myös todella voimakkaasti muutoksen kun heitti 255-leveät kesärenkaat alle 225-nastojen jälkeen, löytyy kyllä urat tiestä...
Toisaalta 213:ssa vain senttiä kapeammat eli 245 ja ei vetele yhtään. Ärrässä Matador ja E:ssä linglong.
Toisaalta 213:ssa vain senttiä kapeammat eli 245 ja ei vetele yhtään. Ärrässä Matador ja E:ssä linglong.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 179
- Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
- Paikkakunta: Mli
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Omien kokemusten mukaan renkaan leveyttä huomattavasti enemmän sen vetelyyn vaikuttaa merkki/malli. Todennäköisesti taustalla on renkaan "olan" jyrkkyys, terävämpiolkainen rengas vetelee huomattavasti herkemmin ja enemmän kuin pyöreäolkainen. Osa renkaista myös kuluu helpommin teräväolkaiseksi kuin toiset, tätä myöten myös vetely pahenee ajan myötä.
Edullisista merkeistä hyvinä kokemuksina on jäänyt Linglong Greenmax sekä etenkin Landsail LS388/588. Goodride ja Nokian jättivät vähän huonomman maun suuhun..
Ei toki käy kieltäminen sitä, että kapeammalla renkaalla auto on useimmiten parempi ajettava. Leveälläkin kumilla auto voi kuitenkin olla suuntavakaa ja vetelemätön.
Edullisista merkeistä hyvinä kokemuksina on jäänyt Linglong Greenmax sekä etenkin Landsail LS388/588. Goodride ja Nokian jättivät vähän huonomman maun suuhun..
Ei toki käy kieltäminen sitä, että kapeammalla renkaalla auto on useimmiten parempi ajettava. Leveälläkin kumilla auto voi kuitenkin olla suuntavakaa ja vetelemätön.
Star @ Mikkeli
Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Itsellä 213:ssa nyt 245/40r19 + 285/35r19 kombo (Hankook Ventus S1 Evo2) ja ei vetele urissa.luokyio kirjoitti:Ärrässä huomasi myös todella voimakkaasti muutoksen kun heitti 255-leveät kesärenkaat alle 225-nastojen jälkeen, löytyy kyllä urat tiestä...
Toisaalta 213:ssa vain senttiä kapeammat eli 245 ja ei vetele yhtään. Ärrässä Matador ja E:ssä linglong.

Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kenelläkään tietoa saako Mersujen renkaanpainevalvonnan ohjelmallisesti pois käytöstä. Rengasliikkeen kaveri kertoi akkujen kestävän noin 5-6v jonka jälkeen lähettimet uusittava. Ja ovat kuulema hyvän hintaisia. Meillä vanhempi kulkuväline alkaa lähestyä ko. ikää siksi alkoi kiinnostaa.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Starilla saa pois, ihan nyt tuotannossa olevista automalleista en tiedä.oskari_61 kirjoitti:Kenelläkään tietoa saako Mersujen renkaanpainevalvonnan ohjelmallisesti pois käytöstä. Rengasliikkeen kaveri kertoi akkujen kestävän noin 5-6v jonka jälkeen lähettimet uusittava. Ja ovat kuulema hyvän hintaisia. Meillä vanhempi kulkuväline alkaa lähestyä ko. ikää siksi alkoi kiinnostaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Mulla ainakin näyttää, ettei siitä patterien loppumisesta taida olla muuta haittaa, kun siitä ei sitten näy painearvoa. Nyt kun on joutunyt käyttämään vararengasta näytössä on muiden renkaiden kohdalla paine ja vararenkaan kohdalla viiva, ja ei mitään hälyytyksiä. Ja tuokin näkyy vaan silloi kun naputtelee paineet näyttöön.oskari_61 kirjoitti:Kenelläkään tietoa saako Mersujen renkaanpainevalvonnan ohjelmallisesti pois käytöstä. Rengasliikkeen kaveri kertoi akkujen kestävän noin 5-6v jonka jälkeen lähettimet uusittava. Ja ovat kuulema hyvän hintaisia. Meillä vanhempi kulkuväline alkaa lähestyä ko. ikää siksi alkoi kiinnostaa.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Tuossa w127 2016 sytyttää oranssin rengaspaineen varoitusvalon jos esim renkaanvaihdon jälkee ei resetoi ja aseta uutta referenssiarvoa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
X164 ja AMG paketin renkaat 295/40/21 ei oikein tunnu istuvan tähän Suomen tiestöön. Tietty alustakaan ei enää uusi. Nuo vanteet taitaa olla 10" leveät, mahtaiskohan vetely parantua jos seuraava rengassarja olis 265/45/21? Taitaa vaan olla harvinaisempi koko ja hinnatkin kovemmat.
Re: Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Kyllästyin omassa X164:ssa kamalaan urissa vetelyyn juurikin noilla 295/40/21 renkailla. Tilasin Goodyearin 275/45/21 renkaat kun olivat n.160€ per sarja halvemmat kuin 265/45/21 Nokiat. Saapa ensi viikolla nähdä minkä verran vaikutusta urien löytymiseen.
S124 1990 300 TE-24 Oettinger 3600
C140 1995 500
C140 1995 500