tää hulluutes alko joskus 2016 ja on ollu suhteelliseen hitaan puoleista toimintaa mutta aina jotaki pientä, vähä päiväs ja paljo viikos, vai kuinka se meni.
jotkut varmaa on tästä nähnykki joitaki kuvia facesta ku sinne päivittelin mut ajattelin että kai sitä ny tännekki vois aikansa kuluuksi laittaa, jos jotaki kiinnostaa.
kiitoksia mainittakoon tähän mennes ainaki sukulaasmiehelle ja kavereille, jokka on neuvonu ja tietenki ilman internettiä olis tutkimustyöt ollu kyllä työläämpiä

turha kai se on sen kummemmin mitää satuulla tänne ku kuvat kertoo enempi.
pahoottelen, ku kuvia ja tekstiä tulee yhtäkkiä kerralla rutostivitusti (3 vuoden ajalta) ja vähä sinänsä häiritseväs järjestykses, mutta oikeas järjestykses ajallisesti.
vm 92 autos on suht hyvät varusteet tehtaalta mm. automaatti-ilmastointi, rest-toiminto, kattoluukku, turvatyynyt (vakiovaruste tietääkseni vm 93 eteenpäin) vaahtosammutin, takalasinverho sähköllä, sähkölasit edes, sähkösäätöinen ratti ja lukkoperä.
moottori:
m103 2.6ltr
ensitöinä kansi ja lohko oikaistu
laakeroitu (glygo)
männänrenkaat (npr 6 settiä+1 puristusrengas, koska oppirahat ei oo ilmaasia

victor reinz kansipahvi (levein "liekkirengas", ku vertasin elringiin ja febi bilsteiniin)
uudet vakiopultit ala ja yläkertaan (jos pahvi vuotaa niin sitte vaan 12.9)
öljysumut männille
tuplavenajouset
kansi portattu
holset hx35 16 pakopesällä
turbosmart pro gate style 50mm hukkis
mishimoton välijäähdytin
2,5" ahtoputket
bosch ev14 1100 suuttimet
oil sandwich
laatikon + moottoriöljynjäähdyttimet
omavalmistepakosarja
omavalmistepakoputki 3"
toyota supran imusarja muokattu aftermarket tuotteesta
ooppelin kaasuläppä
nissan rb25 bensakisko
moottorinohjaus freedrive ms3 prossulla
gptech nokan asentotunnistin
kampuran asentotunnistimen saa kätevästi 722.6 vauhtiksesta, näin ollen ei tartte tehä mitää triggeri virityksiä kampialeksin etupäähän.
+ tietenkin kaikki tiivisteet jne, laturi, startti, vesipumppu, syyläri, visko jne jne
puuttuu vielä ainaki moottorinohjauksen asennus ja kaikennäköstä pikkukikkaretta, eli ei lähe ekalla polkasulla käyntii viä hetkeen.
kaikki alustan ja moottorin osat on hiekkapuhallettu ja polttomaalattu.
voimansiirto:
722.6 + shiftkit
laatikonohjaus ofgear
w210 270cdi kartaanit mallia lyhennetty
kunkkulukkoperä 3.69 välityksellä
w208 32mm vetarit
alusta:
taka-akseli läpikäyty, kaikki uutta
taakse säädettävät camber-tangot
etupää läpikäyty myös, kaikki sinne kans
eteen 4maticin iskarin yläpäät
eteen e320 vakaajatanko
bilsteinin b8 sportti-iskarit
eibachin jouset
jarrut:
r129 sl500 nelimäntäsatulat, 300x28 levyillä
r129 sl500 takasatulat 278x9 levyillä (samat vissiin r129 300/320 jne, w124 280/300/320)
w210 tuplakalvonen jarrutehostin
teräspunos jarruletkut
muuta:
kaikki jarruputket uusittu
kaikki bensaputket 8mm sisämitalla, vakio tais olla 6mm (melko mielenkiintonen käsin taitella autoon päin muotoonsa)
kaikki lukkoperän putket
keulaa on joutunu leipomaan ja rälläköimään jonku verran et saa kaikki osat sopimaan
ilmastoinninlauhduttimelta jouduin ottaan yhen tuulettajan ropellin pois et sai mahtumaan noi öljynjäähdyttimet siihen tilalle
+ hulvattoman paljo kaikkia mikä ei oo oleellista ja ne mitä ei muista
sitte kun auto alkaa olla teknisesti valmis, laitan amg korisarjan ja ylimaalaus koko autolle ja mahdollisesti ton karo sisustan mustat kangas reunukset olis nätti verhoiluttaa nahalla.
entisestä purkuautosta olis tallella vielä: vakionopeudensäätimen viiksi + johtosarja, taakse sähköikkunat + johtosarja, ulkolämpötilamittarin johdot (itte näyttöä ei oo), sitä en tiä sitte tulooko näitä ikinä laitettua.
pakosarjahommia, laipat ostettu joskus jostaki mutta muuten värkätty itte, heppailin läjään ja tig-hitsauksen ulkoistin. tuli suht hyvännäkönen kun huomioi, että tämä on ensimmäinen pakosarja minkä tein.








väyrysen jarrutehostin mahtuu juuri ja juuri. ei löytyny kuvaa kun on paikoillaan, mut kuva on vain havainnollistamassa sen, et on se heti suuremman näkönenki.

koritöitä piti sen verra tehä et pohjaan kaks pientä paikkaa ja molemmille puolille pätkät takakaarta ja kaikkiin nostokohtiin vaihtaa peltiä.
toki siinä samalla kertaa tuli kynsittyä kaikki pienet pintaruosteetki ja käsiteltyä ne niin että pitäs kestää suomen kesät.
käsittelemättömiin kohtiin en laittanu alustamassaa tai muutakaa peittävää/paksua koska hankala olis nähdä enää jos ruostumista alkaa tapahtuu,
niin tein alustarasvasta ja teräketjuöljystä (ei pitäs olla vesiliukoosia) sopivan sekotuksen, jonka kattilas lämmitin juoksevaksi litkuksi, ja sitte aiva pensselillä levitin pohjaan sen verran että sopivasti "kostuu", muttei kumminkaa niin paljo että se olis aiva töhnäs koko pohja. muutenhan siä olis aiva kauhia ruuvata mitää.
tämäntyyppisestä ruostesuojauksesta on kahta eri koulukuntaa ja itte kuulun toiseen niistä

ton nostokohdan muodon saa kätevästi ku laittaa pellinpalan ison hylsyn päälle ja pallopäävasaralla mänttää.
noihin lokareihin vedin vaan väliaikasen maalin päälle ilman pohjamaalia siksi aikaa ennenku ylimaalataan, eli täs vaihees ei pakkelia käytetty.
tuo "sauma" mikä näkyy tos ylhäällä on pakkelia, entisen omistajan aikana vaihdettu koko takasiipi ja näköjään pakkeloitukki, hitsisauma menee hiukan alempana (huono hitsari on hyvä hioja, eikö se niin mee



toi pissapojan edusta oli kans pintaruostees niin sen putsaalin ja maalaalin kilikolilla ja jotain lakkaa päälle, kelpaa ihan hyvin tollasenaan.

722.6 laatikko jumppaa, kyb-venttiilit ja shift-kit vaihtoon.



722.6 laatikon kans on melkolailla hankala sovittaa 124 mittaristonvaijeria ku laatikolta tulis mieluusti sähkööstä tietoa, eli nopeustaulu on ässä mersusta, jonka saa sopii ton laatikon kaa.
samallahan nuo viisarit tuli värjättyä.

taka-aleksi sai kaikki uudet osat, w208 32mm vetari muuten käy suoraa asd perään, kunhan on oikean mittaset. (jos meinaatta ostaa, niin tarkistakaa boorin halkaasia, niitäki tais olla eri kokoosia) itte ostin ebaystä 35€ kpl, putsaalin, maalaalin ja kummit vaihdoin niin eiköhän ne hetken mee.
oli suht nätti ja nopia suoritus vaihtaa paikallensa, ku oli jääny 280 purkumesen takakalusto nurkille, jonka sai rauhas kunnostaa. asennusvaihe oliki helppo, vanha pois, uus tilalle. samalla kertaa ku vanha kalusto oli irti, nii oliki tosi helppo suorittaa koritöitä sieltä takalkelkan tietämiltä, todella vähällä korityöllä on kyllä selvinny koko auton suhteen (saksantuonti joskus)
tehdaskunnostetun kunkkulukkoperän tilasin saksan ebaystä. taka-akselin telineen tein työmaalla roskiksesta löydetyistä jätepaloosta, se meniki samas kaupas ku myin vanhan takakaluston.
w210 270cdi kartaanin etu ja takapätkä piti molemmat lyhennellä että sai sopimaan. eipä siinä muuta ihmeellistä ollu ku että lyhentää takapätkää just oikian verran, että kartaanin kannatinlaakerin saa oikeaan kohtaan, loput lyhennykset sitte etupätkästä. ja se on kans vissii melko tärkeetä että booreilla on liukumavaraa sen 20-30mm sillon ku kartaani on asennettu, (jos liukumavaraa ei olisi niin alkaa hyvin nopiaa peräkalustoa tai moottoria/laatikkoa vituttamaan jos esim kartaanit on jo toisiinsa nähden pohjas ja haluaas mennä enemmänki, mutta ei pääse nii varmasti ei tee hyvää), täs tapaukses varaa on noin 25mm, vaikka eipä sillä teorias oo väliä kunhan se on ääriasennoissa booreilla vähintäänki halkaisian verran. kiitokset itse työstä kuuluu koneistusosaston työkaver(e)ille.




etupää sai kans kaikki uudet palikat. r129 sl500 nelimäntäjarrut ja 300x28 levyt menee aiva bolt on paikallensa



suunnittelin hetken aikaa laittavani "ralli"renkaat, eli liekkirenkaat ja kyhäsin jonkulaisen työkalunki, mut silti jostaki syystä jäi käyttämättä, talles on toki silti.
nailonista sorvasin just sylinterin halkasian kokosen pätkän, ja pienen olakkeen jonka päälle noi muut rojut.
eli käytännös jos tekis liekkirengasurat, niin tarttis pudottaa työkalu sylinterin sisään ja sit vaikka pylväsporakoneella "jyrsiä" ura.
kuulemma 0,8mm syvä ura olis hyvä jos laittaa 1mm liekkirenkaan.
onnistuin aika hyvin noihin koe"moottorinlohkoihin" jyrsimään sopivan kokosen uran mutta en sitte uskaltanu lohkoon ruveta kokeileen jos ei jostain syystä onnistukkaa, mutta on toki mahdollisuus tehdä jos ostaa varaosakoneen tai jos täytyy joskus tuo nykyinen kone käyttää pois.



moottorista muutamat kuvat + nopeasti valmistettu työkalu roskiksesta löydetystä jäteraudasta ja laakerin sisäkoolista.
öljysumut asennettu laakeriliuskan alle, koska mahdollisuutta itse lohkoon ei oikein ollut (toisinkuin esim m103 3.0ltr), ne oli bmw tekeleet, (varanro talles jossain jos jotain kiinnostaa), aukeavat 1,5 bar jälkeen. kiitokset näiden asennuksesta ja kannen porttauksesta, muusta avusta ja tiedoista kuuluu paikalliselle gurulle.





huohotuksen lähtö, toisella puolella vastaavanlainen öljynpaluuta varte

w203 aidot amg vanteet, 17x7,5x8,5. sopii ilman spaceria.
oli pakko hommata toiset vanteet tilalle, ku ei nuo "monoblockit" enää sopinu alkuunkaa noiden isompien jarrujen kans, olis pitäny olla n.40mm spacerit edessä



tämä se vasta ikuisuusprojekti on ollukki, ainaki 4 vuotta ja silti kesken


laatikon takaosan kiinnitys, 722.4 vs 722.6. tosta väykyn kikkareesta piti muokata et reiät sopi 124 koriin ja kartaanin korkolinjaa piti samalla kans vähä säätää, ettei kauheesti söis rättiniveliä, joutuu varmaa säätään viä usiampaanki kertaan.

laatikon asennus on melko hidasta yksin. kaveri tuli jelppimään loppuajasta ku meinas olla hermot melko kiriällä..


työreissulla olles tuli joskus katottua ikkunastaki ulos, taisi olla lauantaipäivä kun jollekki paikkakuntalaiselle tuli väsy, kyllä siinä 2-3 tuntia nukkues meniki

pakoputken tein 3" rööristä, aiva fiksu sinänsä. bilteman "kisa"katin laitoin, tiä sitte minkämoonen on, tod näk. revin heti pois ku on leima.
jos olis hifistelly nii ois pitäny tehä v-band liitoksilla eikä nuolla toisiinsa sisään tuupattavilla liitoksilla. on siis toki kolmesta eri pätkästä, downpipe, keski ja takapätkä.

kerrankin löytyi oikeasti hyväkuntoinen 124 mese, tämä onki nykyinen käyttis, tuli siis w211 tilalle. m103 2.6 koneella ja manuaalilaatikolla, etelä-korean suurlähetystön entinen auto.

konehuoneesta muutama kuva, keulalla siis ilmastoinnin lauhdutin, öljynjäähdytin, jonka takana laatikon öljynjäähdytin.
hukkaportin lähdön hitsasin suoraan pakopesään. kuvat on sen verran vanhoja, että kuvista poiketen hukkiksen laipan sisäpuolelle on hitsattu väli/korokelevy, ettei "pulssit" mee sekaisin, mikäli tuota pakosarjaa kehtaa sellaiseksi sanoa. (vika kuva auttaa tajuamaan)
alkulämmöt, hitsaus, jälkilämmöt ja 100mm lämpövillat ympärille et tulis mahd. hidas jäähtyminen ja "paras" kesto, saa nähä kestääkö.






autosta kuvia aiva muuten vain sillon ku se oli viä ajos, jolloin tuli värkättyä joey mod ja hattuhyllylle ground zero hydrogen 8" subi, josta muistaakseni onki jo juttu tää, mutta pistetään ny samaan rytäkkään








