Rikkaampi seos w123 230 Te:hen?
Rikkaampi seos w123 230 Te:hen?
Onko Kuusiokoloruuvi ilmanputsarissa oikea paikka säätää seosta rikkaamalle w123 230 Te:ssä (bensa)?
Katsastusta varten otettu pakokaasutesti ilmoitti seuraavaa...
% vol CO 0.14
% CO cor. 0.18
% vol CO2 11.77
ppm vol HC 117
% vol 02 2.8
Kone oli ajettu kohtuu lämpimäksi ennen testiä ja CO:n näyttää siltä että seosta pitäisi saada rikkaammalle. Testin suorittanut asentaja olikin sitä mieltä etta CO arvon pitäisi olla vanhassa koneessa välillä 1.5 - 2. Asentaja yrittikin sitten säädellä ensin ilmanputsarissa olevaa ruuvia mutta mitään ei tapahtunut testilaitteen näytöllä lukuisista yrityksistä huolimatta.
Säätöhommat jäi sitten kesken CO-arvon osalta.
- Jarmo -
Katsastusta varten otettu pakokaasutesti ilmoitti seuraavaa...
% vol CO 0.14
% CO cor. 0.18
% vol CO2 11.77
ppm vol HC 117
% vol 02 2.8
Kone oli ajettu kohtuu lämpimäksi ennen testiä ja CO:n näyttää siltä että seosta pitäisi saada rikkaammalle. Testin suorittanut asentaja olikin sitä mieltä etta CO arvon pitäisi olla vanhassa koneessa välillä 1.5 - 2. Asentaja yrittikin sitten säädellä ensin ilmanputsarissa olevaa ruuvia mutta mitään ei tapahtunut testilaitteen näytöllä lukuisista yrityksistä huolimatta.
Säätöhommat jäi sitten kesken CO-arvon osalta.
- Jarmo -
Eikös tuollaisessakin ole Boschin K-jetronic ruisku?Jos on niin määräjakajan päällähän se ruuvi on.Tuolta ffp:ltä löytyy tarkempia ohjeita,jos kerran tuo sama ruisku löytyy mersustakin.
http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php
http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php
Re: Rikkaampi seos w123 230 Te:hen?
imu vuoto, älä ruuvaa ennen kuin korjattu, myös pakoputken vuoto voi vaikuttaa mut ei noin paljon..sitten vasta säätään.fellu kirjoitti:% vol 02 2.8
- Jarmo -
Imuvuoto? joo kyllä se näyttää kieltämättä 2.8 aika isolta mutta eikös tässä ole max 5.00?
Siinä mielessä en nyt nuista arvoista ole huolestunut kun koneen toiminnassa
ei ole mitään ongelmia ja eihän tämä nyt mikään uusi kone ole kun on vm-81.
Koneella on tietojen mukaan ajettu 277 tkm ja saksalainen huoltokirja löytyy
aina 190 tkm asti ja sen jälkeinen historia on kohtuullisen hyvin selvillä.
Ostin Te:n kolmisen viikkoa sitten ja ennen ostoa teetin siihen kuntotestin.
Jäi sitten vain mieleen katsastajan kommentti että seos voisi olla rikkaampi,
jonka johdosta jäin miettimään näitä pakokaasuarvoja.
Pakoputken vuotokin on täysin mahdollista kun sitä oli aikaisempi omistaja
korjuuttanut hitsaamalla, muistaakseni ensimmäisen pöntön takaliitoksesta.
Mitenkäs sitten lie eri tekijät mittarit, koneen lämpö yms.
vrt.
(12.11.2004) (03.12.2004)
% vol CO 0.166 (max 3,5) % vol CO 0.14 (max 3,5)
% CO cor. = ? % CO cor. = 0.18
% vol CO2 = 13.59 % vol CO2 = 11.77
% vol HC = 117 ppm (max 600) %vol HC = 117 ppm (max 600)
% vol 02 = 2.26 (max 5.00) % vol 02 = 2.8 (max 5.00)
Imuvuodon paikallistaminen ?
- Jarmo -
Siinä mielessä en nyt nuista arvoista ole huolestunut kun koneen toiminnassa
ei ole mitään ongelmia ja eihän tämä nyt mikään uusi kone ole kun on vm-81.
Koneella on tietojen mukaan ajettu 277 tkm ja saksalainen huoltokirja löytyy
aina 190 tkm asti ja sen jälkeinen historia on kohtuullisen hyvin selvillä.
Ostin Te:n kolmisen viikkoa sitten ja ennen ostoa teetin siihen kuntotestin.
Jäi sitten vain mieleen katsastajan kommentti että seos voisi olla rikkaampi,
jonka johdosta jäin miettimään näitä pakokaasuarvoja.
Pakoputken vuotokin on täysin mahdollista kun sitä oli aikaisempi omistaja
korjuuttanut hitsaamalla, muistaakseni ensimmäisen pöntön takaliitoksesta.
Mitenkäs sitten lie eri tekijät mittarit, koneen lämpö yms.
vrt.
(12.11.2004) (03.12.2004)
% vol CO 0.166 (max 3,5) % vol CO 0.14 (max 3,5)
% CO cor. = ? % CO cor. = 0.18
% vol CO2 = 13.59 % vol CO2 = 11.77
% vol HC = 117 ppm (max 600) %vol HC = 117 ppm (max 600)
% vol 02 = 2.26 (max 5.00) % vol 02 = 2.8 (max 5.00)
Imuvuodon paikallistaminen ?
- Jarmo -
No mutta kulkeeko se auto ihan OK ja nykimättä. Jos, niin imuvuoto ei liene todennäköinen -- mahdollisesta pakovuodosta johtuva ilman määrän lisäys taas kun ei kulussa tunnu mutta mittareissa kyllä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kuten jo kerroin niin itse koneen toiminnassa ei ole mitään ongelmia.
Lähtee käyntiin/pysyy käynnissä erittäin hyvin, ottaa kierroksia kakistelematta.
Auto kulkee ikäisekseen hyvin ei kolise mistään ja perä on hämmästyttävän äänetön (vai johtuneeko äänettömyyden tunne siitä kun on vielä muistissa 15-vuoden ajelu japanilaisilla maastureilla kera meluisat perät/voimansiirto).
Öljyn kulutus koneella on 'musta tuntuu' arvion mukaan 0,5 - 1 desi / 1000 km,
vaikea sanoa kylläkään vielä kovinkaan tarkasti.
Ainut mikä aiheuttaa jonkin sortin nykimistä eteenpäin on automaatti kun vaihtelee isompaan
Itse automaatista tuli eräältä koeajajalta kommentti että toimii paremmin kuin uusissa japanilaisissa mutta tiedä häntä kun en ole moisilla koskaan ajanut.
Pakoputki on vielä tutkimatta.
- Jarmo -
Lähtee käyntiin/pysyy käynnissä erittäin hyvin, ottaa kierroksia kakistelematta.
Auto kulkee ikäisekseen hyvin ei kolise mistään ja perä on hämmästyttävän äänetön (vai johtuneeko äänettömyyden tunne siitä kun on vielä muistissa 15-vuoden ajelu japanilaisilla maastureilla kera meluisat perät/voimansiirto).
Öljyn kulutus koneella on 'musta tuntuu' arvion mukaan 0,5 - 1 desi / 1000 km,
vaikea sanoa kylläkään vielä kovinkaan tarkasti.
Ainut mikä aiheuttaa jonkin sortin nykimistä eteenpäin on automaatti kun vaihtelee isompaan

Itse automaatista tuli eräältä koeajajalta kommentti että toimii paremmin kuin uusissa japanilaisissa mutta tiedä häntä kun en ole moisilla koskaan ajanut.
Pakoputki on vielä tutkimatta.
- Jarmo -
minä bensamersuista mitään tiedä mutta vastaan kuitenkin
Mitkä on tehtaan arvot koneen päästöille? Tuntuu kovin alhaiselle toi co 0,14 vaikka putki vuotaiskin.
Jotain voi päätellä tulppien väristä, jos on on valkoisessa karstassa käy kone tosi laihalla ja imuvuoto on tod.näk.
Öljyä kone ei syö kun HC arvo on alhainen.
Päästömittauksissa o2 pitäis olla alle 1% että konetta pystyis säätään kohdalleen. Kannattaa myös käyttää konetta 3 tonnissa ja katsoa mitä seokset silloin näyttää, ilmamäärämittarin jousi voi olla löystynyt.

Mitkä on tehtaan arvot koneen päästöille? Tuntuu kovin alhaiselle toi co 0,14 vaikka putki vuotaiskin.
Jotain voi päätellä tulppien väristä, jos on on valkoisessa karstassa käy kone tosi laihalla ja imuvuoto on tod.näk.
Öljyä kone ei syö kun HC arvo on alhainen.
Päästömittauksissa o2 pitäis olla alle 1% että konetta pystyis säätään kohdalleen. Kannattaa myös käyttää konetta 3 tonnissa ja katsoa mitä seokset silloin näyttää, ilmamäärämittarin jousi voi olla löystynyt.
Emännälle ostimme tammikuussa Toyta Yaris Verso Automaatin (uuden) jafellu kirjoitti: Ainut mikä aiheuttaa jonkin sortin nykimistä eteenpäin on automaatti kun vaihtelee isompaan
Itse automaatista tuli eräältä koeajajalta kommentti että toimii paremmin kuin uusissa japanilaisissa mutta tiedä häntä kun en ole moisilla koskaan ajanut.
- Jarmo -
jos vertaa vaihteiston toimintaa minun 451tkm ajettuun 260E vm-87 automaattiini, niin Mersu vie kirkkaasti voiton.
No nyt on tutkittua tietoa. Pakoputki on tiivis ei vuotoja.
Sitten ammattimiehelle hakemaan apua ongelmiin. Kerroin laihasta % vol CO 0.14 arvosta ja korkeasta % vol 02 2.8:tä. Tuli heti vastaus että laiha CO arvo vaikuttaa myös % vol 02:seen.
Sitten säätämään eli putki pakoputkeen ja kone käyntiin. Säätö ei onnistunut oikopäätä ilmanputsarissa olevaa ruuvista koska ruuvissa oli ns. 'securing plug', varmaankin suojana tee se itse mies asennuksille?
No sitten asentaja nappasi ilmaputsarin pois ja otti 'tee se itse esto' tulpan pois ja alkoi säätämään. Mitään ei tapahtunut mutta ennen kuin olin ennättänyt kertoa että pitää painaa ruuvia niin homma oli jo hanskassa.
Mitä sitten tapahtui oli se että % vol CO asettui arvoon 1.54 ja samalla % vol 02 putosi 0.98 tasolle. Mitä muuta tapahtui oli se että koneen kierrokset nousi ja niitä piti laskea.
Aikaa tähän ei mennyt kuin vartti tunti ja siinä oli vielä automaatin öljyn tarkistus
opastusta, kommenttia automaatin öljyn vaihdosta ja paljon muutakin mitä siinä ennätin kysellä.
Kiitokset neuvoista kyllä tässä vähän oikeilla jäljillä oltiin ja itse ainakin vähän
viisastuin kuinka noita pakollisia pakokaasutestin arvoja tulkitaan. Itse asiassa eihän tämä 'pakokaasutesti' mikään höpö testi ole siinä mielessä kun siitä voi päätellä aika paljon moottorin kunnosta ja säädöistä.
Kysymyksiä tulee varmaankin jatkossa lisää kun saan leimattua Mersun, eli sitten voi vähän miettiä mistä päin lähteä huoltamaan.
Tänään käytiin kokeilemassa leiman saantia ja kaikin puolin oli kunnossa paitsi korjauskehotus tuli siitä että molemmat takajarrulevyt on ruostuneet
.
Ruostumiset näkyi pikkureiästä altapäin katsottaessa.
Pitoa jarruissa kyllä oli hyvinkin sallituissa rajoissa mutta kun on ruostetta...
- Jarmo -
Sitten ammattimiehelle hakemaan apua ongelmiin. Kerroin laihasta % vol CO 0.14 arvosta ja korkeasta % vol 02 2.8:tä. Tuli heti vastaus että laiha CO arvo vaikuttaa myös % vol 02:seen.
Sitten säätämään eli putki pakoputkeen ja kone käyntiin. Säätö ei onnistunut oikopäätä ilmanputsarissa olevaa ruuvista koska ruuvissa oli ns. 'securing plug', varmaankin suojana tee se itse mies asennuksille?
No sitten asentaja nappasi ilmaputsarin pois ja otti 'tee se itse esto' tulpan pois ja alkoi säätämään. Mitään ei tapahtunut mutta ennen kuin olin ennättänyt kertoa että pitää painaa ruuvia niin homma oli jo hanskassa.
Mitä sitten tapahtui oli se että % vol CO asettui arvoon 1.54 ja samalla % vol 02 putosi 0.98 tasolle. Mitä muuta tapahtui oli se että koneen kierrokset nousi ja niitä piti laskea.
Aikaa tähän ei mennyt kuin vartti tunti ja siinä oli vielä automaatin öljyn tarkistus
opastusta, kommenttia automaatin öljyn vaihdosta ja paljon muutakin mitä siinä ennätin kysellä.
Kiitokset neuvoista kyllä tässä vähän oikeilla jäljillä oltiin ja itse ainakin vähän
viisastuin kuinka noita pakollisia pakokaasutestin arvoja tulkitaan. Itse asiassa eihän tämä 'pakokaasutesti' mikään höpö testi ole siinä mielessä kun siitä voi päätellä aika paljon moottorin kunnosta ja säädöistä.
Kysymyksiä tulee varmaankin jatkossa lisää kun saan leimattua Mersun, eli sitten voi vähän miettiä mistä päin lähteä huoltamaan.
Tänään käytiin kokeilemassa leiman saantia ja kaikin puolin oli kunnossa paitsi korjauskehotus tuli siitä että molemmat takajarrulevyt on ruostuneet

Ruostumiset näkyi pikkureiästä altapäin katsottaessa.
Pitoa jarruissa kyllä oli hyvinkin sallituissa rajoissa mutta kun on ruostetta...
- Jarmo -
Ei muuta kun pari kertaa kunnolla jarrutat satasesta niin eiköhän ole kirkastusta tapahtunut...fellu kirjoitti: Pitoa jarruissa kyllä oli hyvinkin sallituissa rajoissa mutta kun on ruostetta...-

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
niin
tai jos ei jarruttelu auta, käytä palat poissa ja herkistele sylinterit. Tahtovat jumittua vanhemmiten, varsinkin jos autolla jarrutellaan kevyesti tai se seisoo pitkiä aikoja.
Helmutissa oli kuskin puolen takalevy kanssa ruosteessa, ja syy oli jumissa oleva sisempi jarrusylinteri.
Helmutissa oli kuskin puolen takalevy kanssa ruosteessa, ja syy oli jumissa oleva sisempi jarrusylinteri.
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Jep, ensi viikolla tutkitaan tilanne ja vaihdetaan osia mihin on tarvetta. Auton mukana tulleista korjaamokuiteista näkyy että on sinne vaihdettu osia mikä
nyt täysin luonnollista onkin. Jarrulevyjen kunnon näkee sitten kun ne on esillä.
Jarrulevyissä on w123 76-85 vuosimalleissa paksuus takana uudella levyllä 10 mm ja minimissään suositus 8,3 mm.
Suurin syy ruosteisiin lienee käytön puute ja sylinteritkin varmaan vaativat herkistelyä.
- Jarmo -
nyt täysin luonnollista onkin. Jarrulevyjen kunnon näkee sitten kun ne on esillä.
Jarrulevyissä on w123 76-85 vuosimalleissa paksuus takana uudella levyllä 10 mm ja minimissään suositus 8,3 mm.
Suurin syy ruosteisiin lienee käytön puute ja sylinteritkin varmaan vaativat herkistelyä.
- Jarmo -