Suhtkoht uutena käyttäjänä täällä kirjoittelen ja nyt tuli innostus kirjoitella omasta harrastekäyttiksestä ja siihen liittyvistä korjaustöistä ja ongelmista.
Ostin/Vaihdoin entisen autoni (W124 CE230) vuoden 2018 tammikuun loppupuolella tähän väyrysmersuun, auto on vuosimallia -97 ja varustettu 3.2 litraisella bensa V6 M112.941 moottorilla jonka jatkeena automaattilaatikko.
Vaihdon syynä oli , että piti saada perheeseen käytännöllisempi ja tilavampi auto jossa kuitenkin on jotakin tekemistä.


Autossa oli ostettaessa mittarissa reilu 360tkm, ikäisekseen yllättävän hyväpeltinen ja lähes täydellisellä huoltohistorialla. Väykky on alunperin tuotu Saksasta Suomeen vuonna 2006.
Reilun kuukauden autolla tuli tyytyväisenä ajeltua jonka jälkeen huonojen keliolosuhteiden ja huonojen talvirenkaiden vuoksi (sekä väärän tilannenopeuden takia) ajoin autolla pienehkön kolarin pieneen liikennetolppaan.
Kolarissa autosta hajosi etupäästä kattavasti kaikkea mm. puskuri+pari parkkitutkaa, syylärin alla oleva tukitolppa/poikkirauta, viskon ympärysmuovi, ilmastoinnin lauhdutin+siihen menevät letkut sekä lämmityslaitteen kenno jonka vuoksi auto tiputti jäähdytinnestettä noin 1L/600km. Ikkunoinen huurtuminen oli melkeinpä v*ttumaisin ongelma tuossa talven aikana ja että puhallin lopetti toimintansa, kesällä tämä ongelma ei haitannut mutta vian olemassaolo harmitti niin vietävästi.
Läheltä olevalta hyvämaineiselta korjaamolta kävin korjausarviota pyytämässä tuosta lämmityslaitteen kennon ja ilmastoinnin lauduttimen vaihdosta niin korjausarvio oli n. 3000€.
Eipä lähihoitajan palkoilla tuota lähdetä noin vain tekemään niin mitäs muuta, kun kiinnostusta löytyy ja uuden opettelu pyörii mielessä niin päätinpä itse yrittää laittaa autoa kuntoon kun katsastuskin olisi suoritettava syyskuun lopussa eli reilun kuukauden päästä.
Elokuussa aloitin tuon lämmityslaitteen kennon sekä ilmastoinnin lauhduttimen+muiden oheistuotteiden vaihdon eli kojelauta purkuun ja rikkinäiset osat pois ja uudet tilalle.








Raitisilmasuodattimetkin vaihdoin uusiin kun toinen suodattimista oli ulos vedettäessä jo valmiiksi rikki. Samalla puhaltimen moottorin etuvastus tuli uusittua kun lueskelin internetin syövereistä että on ilmeisesti aika tyypillinen vika puhaltimen toimimattomuudelle, pari alan harrastajaa sanoi myös samaa. Sen vaihdoin niin johan rupesi taas toimimaan.

Kun auto oli saatu jälleen koottua niin pari lisävikaa ilmeni heti ensikäynnistyksen jälkeen.
Mittaristossa ei mikään viisari liikkunut mihinkään ja kaikki mahdolliset vikavalot yms. paloivat. Kaikki kytkennät ja johdotukset olivat oikein enkä keksinyt mitään, mikä voisi aiheuttaa kyseisen vian.
Mersuforumin facebook - sivulla tuli muutamia hyviä ehdotuksia asiaan liittyen, mutta mikään niistä ei johtanut vian ratkaisuun.
Lopulta päätin uudestaan purkaa koko kojelaudan ja käydä kaikki kaapelit ja johdotukset läpi, ei mitään vieläkään. Seuraavaksi ja viimeiseksi päätin käyttää kaikki maattojohdot kojelaudan alta irti, hioin niitä aavistuksen verran vesihiomapaperilla kontaktipinnan parantamiseksi ja laitoin väliin vielä CRC:tä niin johan mittari heräsi. Meinasi tulla onnenkyynel kun reilu 4vk remontin aloittamisesta mersulla oli jo toivoa päästä taas tienpäälle. Kaikki takaisin paikalleen, auto käyntiin ja jäähdytysjärjestelmän ilmaus ja väyrynen oli taas käyttökunnossa.
Pari valoa jäi vielä palamaan joista tuo airbagin valo häiritsi eniten, myös katsastuksen kannalta.

Faijan työkaverilta löytyi harraste star - vikakoodinlukija jolla tuo SRS valo saatiin sammutettua pitkän tutkimisen jälkeen. Mutta ABS ja ESP/BAS valo jäivät vielä palamaan kun niitä ei tämä henkilö osannut sammuttaa/tutkia, missä vika on.
Katsastuksessa hylky tulikin noista ABS ja ESP/BAS valoista sekä korjauskehoitukset yhdestä ruostereijästä pohjassa sekä tuosta katkenneesta tukitolpasta/poikkipalkista syylärin alapuolella. Huomasin kuitenkin, että nuo valot mittaristoon eivät kolmen ensikäynnistyksen (jotka tapahtuvat samana päivänä) aikana syttyneet kojetauluun jolloin vein auton viikon päästä uudelleen katsastettavaksi heti aamusta. Tällöin auto meni läpi samantien parin korjauskehoituksen kanssa. Seuraavaksi lähdin katsastusaseman pihalta motonetissä käymään ja ostin uuden jarruvalokatkaisimen, jota epäilin vian aiheuttajaksi.
Uuden jarruvalokatkaisimen pistin kiinni ja parin viikon jälkeen valot kojetaulusta sammuivat eivätkä ole enää palanneet.

Nyt tässä keväällä tuli yhdeltä brittisivustolta hommattua tulevaisuutta ajatellen harraste MB Star C4 läppäreineen niin kävin tuon väykyn vikakoodit läpi ja nollasin ne, vikamuistiin oli myös jäänyt muutama koodi kun tuon lämmityslaitteen kennon vaihdon yhteydessä akun irroitin sekä kun pari vuotta aiemmin entinen omistaja oli tähän jonkinlaista sähköremonttia teettänyt mm. takaovien sähkölasien moottorit vaihdattanut niin niistä oli jäänyt vikamuistiin ilmoitus. Nekin nyt nollattu ja auto sähköjen osalta täysin kunnossa, toki pientä siistimistä ja paremminasettelua on vielä luvassa.
Tässä pientä kertomusta väykystä minun omistuksen ajalta

Mutta nyt muutamia kysymyksiä minulla olisi liittyen hitsaamiseen. Reilu puoli tuntia lueskelin täällä enkä löytänyt mitään selkokielistä ohjetta ns. oikeaoppiseen alustan hitsaamiseen niin nyt kyselen täällä.
Aikasemmassa katsastuksessa katsuri löysi yhden reijän pohjasta tunkin nostokohdasta ja nyt tässä keväällä löysin kaksi uutta reikää helmoista.
1. Käsittääkseni helmakotelon sisällä on alustamassaa tai jotain vastavaa kotelonsuoja ainetta, ilmeisesti se on herkkä syttymään?
2. Miten tuon hitsaamisen voin tuossa suorittaa? Eli pitääkö ensin tuota kotelonsuoja-ainetta saada kaavittua pois helmakotelon sisältä ettei hitsaamisen yhdeydessä koko auto syty palamaan?
Olen kakkosautostani (VW Polo 9N vm. -03) hitsannut oikean takahelmakotelon eikä siellä mitään kotelonsuoja-ainetta näkynyt niin pystyin sen ihan normaalisti hitsaamaan migillä.
3. Jos kotelonsuoja-ainetta ei voi/saa kaavittua pois niin olenko märän rätin kanssa viilentämässä hitsauskohtaa ja pidän aina pienen tauon, ettei liikaa tule kuumennettua hitsauskohtaa?
4. Ilmeisesti osa sisustasta kannattaa irroittaa hitsauksen ajaksi autosta? Näin ainakin tein varotoimenpiteenä tuon Polosen kanssa.
Olkoot tässä ensimmäinen pitkä postaukseni. Toivottavasti nuo isot kuvat eivät pilaa lukumukavuutta ja toivottavasti ei riko hirveästi foorumin sääntöjä.
Kiitos ja seuraavaan kertaan

-Tomi