Jonkinlainen subbari pelkääjän penkin alle?
Jonkinlainen subbari pelkääjän penkin alle?
Olen nyt viikonloppuna veivaamassa tuohon -86 200 D:iin parempaa äänentoistoa.
Siinä on jo ennestään jotkut varsin diskantti-pitoiset kaiuttimet edessä, omilla paikoillaan ja joku Panasonic- cd-radio. Takaa ei ainakaan kuulu mitään ääniä, joten selvinnee kaiken keskellä onko siellä mitään kajareita...
Seuraavaa on tarkoitus tehdä:
- vaihtaa se soitin MP3-kelpoiseen soittimeen
- kokeilla, josko muutaman vuoden kotioloissa viihtynyt koteloitu 10"(?) subbari ja Jensenin 2x150W vahvistin vielä toimisivat.
Kuitenkin olen vähän epäilevä jaksaako moinen yhdistelmä tuottaa tarpeeksi ääniä takakontista ohjaamon puolelle, kun noissa autoissa on se polttoainetankki siinä välissä.
Jatkossa vois miettiä subbarin tuomista matkustamoon, mutta olen sangen haluton tekemään mitään raivaustöitä autossa.
Olen sieltä täältä lukenut, että pelkääjänpenkin alle sais jonkun subbarin aseteltua. Mieleen juolahtaa joku 6-8"-elementti, mutta millailsessa kotelossa tuon sinne sais laitetua. Edelleen mahd pienellä vaivalla...
Osaisko joku kertoa tästä yhtään tarkemmin?
Siinä on jo ennestään jotkut varsin diskantti-pitoiset kaiuttimet edessä, omilla paikoillaan ja joku Panasonic- cd-radio. Takaa ei ainakaan kuulu mitään ääniä, joten selvinnee kaiken keskellä onko siellä mitään kajareita...
Seuraavaa on tarkoitus tehdä:
- vaihtaa se soitin MP3-kelpoiseen soittimeen
- kokeilla, josko muutaman vuoden kotioloissa viihtynyt koteloitu 10"(?) subbari ja Jensenin 2x150W vahvistin vielä toimisivat.
Kuitenkin olen vähän epäilevä jaksaako moinen yhdistelmä tuottaa tarpeeksi ääniä takakontista ohjaamon puolelle, kun noissa autoissa on se polttoainetankki siinä välissä.
Jatkossa vois miettiä subbarin tuomista matkustamoon, mutta olen sangen haluton tekemään mitään raivaustöitä autossa.
Olen sieltä täältä lukenut, että pelkääjänpenkin alle sais jonkun subbarin aseteltua. Mieleen juolahtaa joku 6-8"-elementti, mutta millailsessa kotelossa tuon sinne sais laitetua. Edelleen mahd pienellä vaivalla...
Osaisko joku kertoa tästä yhtään tarkemmin?
Toisina päivinä harmittaa, kun ei ole mitään tarvetta lähteä tien päälle:)
Itselläni myös etusubiprojekti meneillään.
Mun tapauksessa subi tulee pelkääjän jalkotilaan, sinne kojelaudan alle.
Syö hiukan jalkotilaa, mut ei merkittävästi. Voisin melkein suositella sullekin tuota jalkotilaa, kuin penkin alle laittamista. Enemmän tilaakin käytettävissä.
Mulla sinne tulee JL Audio 10W0-4 n. 14 litran suljettuun koteloon.
Elementti on hankittu, mutta kotelo pitäis rakentaa seuraavaksi. Kotelon suunnittelu pitäis alottaa nyt vkoloppuna. Materiaalit löytynee omastatakaa tuohon koteloon, joten kun sais vaan aikaseks alkaa väsäämään.
Laitan varmaan jotain projektin edistyessä tännekin jahka kerkiän.
Yläpään toistosta mulla huolehtii SPL Dynamicsin S-6.3 ja S-4.2 -erillissarjat ja hankintalistalla on seuraavaksi 5-kanavainen vahvistin ajamaan koko settiä.
Tällähetkellä noita erillissarjoja soittaa Zachryn 4-kanavainen, joka jää täten ylimääräiseksi tuosta setistä.
Mun tapauksessa subi tulee pelkääjän jalkotilaan, sinne kojelaudan alle.
Syö hiukan jalkotilaa, mut ei merkittävästi. Voisin melkein suositella sullekin tuota jalkotilaa, kuin penkin alle laittamista. Enemmän tilaakin käytettävissä.
Mulla sinne tulee JL Audio 10W0-4 n. 14 litran suljettuun koteloon.
Elementti on hankittu, mutta kotelo pitäis rakentaa seuraavaksi. Kotelon suunnittelu pitäis alottaa nyt vkoloppuna. Materiaalit löytynee omastatakaa tuohon koteloon, joten kun sais vaan aikaseks alkaa väsäämään.
Laitan varmaan jotain projektin edistyessä tännekin jahka kerkiän.

Yläpään toistosta mulla huolehtii SPL Dynamicsin S-6.3 ja S-4.2 -erillissarjat ja hankintalistalla on seuraavaksi 5-kanavainen vahvistin ajamaan koko settiä.
Tällähetkellä noita erillissarjoja soittaa Zachryn 4-kanavainen, joka jää täten ylimääräiseksi tuosta setistä.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Subbari pelkääjä puolen jalkotilaan?
Olisin kiinnostunut millaisesta kotelosta on kyse tässä tapauksessa? Kuvia ?FosgateT kirjoitti:kotelo pitäis rakentaa seuraavaksi. Kotelon suunnittelu pitäis alottaa nyt vkoloppuna. Materiaalit löytynee omastatakaa tuohon koteloon, joten kun sais vaan aikaseks alkaa väsäämään.
Toisina päivinä harmittaa, kun ei ole mitään tarvetta lähteä tien päälle:)
Kuten sanottu, kotelo on suunnitteilla.
Laitan infoa heti kun on parempi hahmotelma lopputuloksesta.
Jokatapauksessa kotelo pyrkii hyödyntämään kaiken mahdollisen tilan sieltä hansikaslokeron alta jalkotilasta. Elementti tulee kalvo taaksepäin, eli vasten apukuskin munaskuukkeleita
Pyrkimys olisi että jalkotila pienenee syvyydeltään max 15 cm.
Tällöin apukuskin penkkiä voi ottaa sen verran taaksepäin että takapenkilläkin voi normaalipituinen ihminen istua. Huomenna varmaan loihdin jotain piirrustuksia, joten katsotaan nyt...
Laitan infoa heti kun on parempi hahmotelma lopputuloksesta.
Jokatapauksessa kotelo pyrkii hyödyntämään kaiken mahdollisen tilan sieltä hansikaslokeron alta jalkotilasta. Elementti tulee kalvo taaksepäin, eli vasten apukuskin munaskuukkeleita

Pyrkimys olisi että jalkotila pienenee syvyydeltään max 15 cm.
Tällöin apukuskin penkkiä voi ottaa sen verran taaksepäin että takapenkilläkin voi normaalipituinen ihminen istua. Huomenna varmaan loihdin jotain piirrustuksia, joten katsotaan nyt...
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
tutustukaas vaikka Focal:in 13KS suppariin...
5 1/4" (130mm) tehonkesto 80/160w 175€ kpl
Pieni, pippurinen, Suppari joka toimii myös jykevämpänä midinä ja riittää taatusti etupää bassontoistoon. Menee 5-8 litran suljettuun koteloon, joten näitä saa vaikka kaks per etuovi..
stereostereo myy näitä pks, josta voi kysellä lisää ihme pikku bassosta.
5 1/4" (130mm) tehonkesto 80/160w 175€ kpl
Pieni, pippurinen, Suppari joka toimii myös jykevämpänä midinä ja riittää taatusti etupää bassontoistoon. Menee 5-8 litran suljettuun koteloon, joten näitä saa vaikka kaks per etuovi..
stereostereo myy näitä pks, josta voi kysellä lisää ihme pikku bassosta.
Laitappa projektikuvia, jos ja kun saat kotelon tehtyä.JuhaE kirjoitti:Tilasin powersetistä 2kpl hetrz es165 subbareita, menevät 10-11l boksiin, eikä hintakaan paha 67€/kpl-alennukset.
Tarkoitus olisi laittaa hanskalokeron alle viikonlopun aikana, jos vaan tämäkorvatulehdus hellittää.
Itselläni oli alkuun suunnitelmissa tehdä kotelo yhdelle ES165:lle tuonne hanskalokeron alle, mutta päädyin kuitenkin tekemään kopan vänkärin penkin eteen ja rumahan siitä tuli..

Koppa on hiukan alle 8 litrainen refleksi..
Kuvia pitänee laittaa joskus nähtäville, kunhan tuon kopan saa verhoiltua.
Vahvistimena on 4-kanavainen µ-dimension Pro 3.4 X.
Kahdella kanavalla soittelen etupään DLS PS4 erkkasarjaa ja toiset 2 kanavaa sillattuna subille.
Luvatut tehot on 35W x4 RMS 4 Ω ja 105W x2 RMS 4 Ω, mutta antaa hiukan enemmän, mitattu 4x46W 4 Ω.
BTW, JuhaE, aika myöhään/aikaiseen olet viestisi kirjoittanu
Kahdella kanavalla soittelen etupään DLS PS4 erkkasarjaa ja toiset 2 kanavaa sillattuna subille.
Luvatut tehot on 35W x4 RMS 4 Ω ja 105W x2 RMS 4 Ω, mutta antaa hiukan enemmän, mitattu 4x46W 4 Ω.
BTW, JuhaE, aika myöhään/aikaiseen olet viestisi kirjoittanu

Viimeksi muokannut MiQu, La 04.12.2004 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DLS 4"
Noniin... pääsen taas kirjoittelemaan tänne...
Nyt on viime sunnuntaina ja tänä keskiviikkona uhrattu illat äänentoistoa parantamaan ja se kyllä kuulukin...
Sunnuntaina laitettiin sen Jensenin 2x 150 W ja 12":seksi osoittautunut Jensenin subbari omassa kotelossaan takapaksiin. Lisäksi vaihdettiin se Panasonikin soitin mun JVC KRC 9000 (muistanko oikein?) mp3 soittimeen.
Huomattiin seuraavaa, soittimen vaihtuminen paransi osaltaan äänentoistoa, mutta 5 vuotta käyttämättä nurkassa seisoneet vahvari ja subbari eivät enää alkuunkaan riittäneet. Niin ja alkuperäiset etukajarit alko särisemään välittömästi kun vähänkin yritti luukuttaa....
No sitten keskiviikkona kävin Powerset oy:stä hakemassa pois ne DLS SSP(?) 4":set ja ne laitettiin kiinni silloin illalla..
Ja voin sanoa, että OIKEIN ihmettelen kuin voi noin paljon paremmin soida noin pienet kaiuttimet....
Äänet on täyteläisemmät, kirkkaammat ja jonkinlaista alkua on myös bassotoistossa..... ihan eri luokan kajarit kuin ekat. NIIN ja näitä en ole saanut särisemään vieläkään
Samana ilta tehtiin vielä sellaiset pienet 8-10 cm leveät reiät hattuhyllyyn. Siis ei mitään refleksiputkia eikä muita ilmanohjaimia vaan pelkät pienet reiät joista se ilma kulkee myös ohjaamon puolelle. Ja siksi näin pienet, ettei haluttu leikata peltiin reikiä vaan mentiin kankaasta läpi pellissä jo olevien reikien kautta.
Samaan syssyyn kaverilla oli ylimääräiset SPL dynamicsin 600 W subbari täysin suljetussa boksissa kotonansa ja jostain kumman syystä ne sitten ilmestyi mun takaboksiini.... ja sointi on sitten ihan eri maailmasta... nyt olen tyytyväinen
Rahaa on mennyt kokonaista 160 € tähän ja aikaa... no aikaahan näissä menee...
Tosin nälkä kasvaa syödessä ja sikäli olen ajatellut miettimään midbassokaiuttimien hommaamista ja asentamista autoon...
Tälläistä tällä kertaa
Niin ja jos joku haluaa näitä nähdä niin olen huomenna tampereella pidettävässä Lahdesjärven miitissä mukana.
Nyt on viime sunnuntaina ja tänä keskiviikkona uhrattu illat äänentoistoa parantamaan ja se kyllä kuulukin...

Sunnuntaina laitettiin sen Jensenin 2x 150 W ja 12":seksi osoittautunut Jensenin subbari omassa kotelossaan takapaksiin. Lisäksi vaihdettiin se Panasonikin soitin mun JVC KRC 9000 (muistanko oikein?) mp3 soittimeen.
Huomattiin seuraavaa, soittimen vaihtuminen paransi osaltaan äänentoistoa, mutta 5 vuotta käyttämättä nurkassa seisoneet vahvari ja subbari eivät enää alkuunkaan riittäneet. Niin ja alkuperäiset etukajarit alko särisemään välittömästi kun vähänkin yritti luukuttaa....

No sitten keskiviikkona kävin Powerset oy:stä hakemassa pois ne DLS SSP(?) 4":set ja ne laitettiin kiinni silloin illalla..
Ja voin sanoa, että OIKEIN ihmettelen kuin voi noin paljon paremmin soida noin pienet kaiuttimet....

Äänet on täyteläisemmät, kirkkaammat ja jonkinlaista alkua on myös bassotoistossa..... ihan eri luokan kajarit kuin ekat. NIIN ja näitä en ole saanut särisemään vieläkään

Samana ilta tehtiin vielä sellaiset pienet 8-10 cm leveät reiät hattuhyllyyn. Siis ei mitään refleksiputkia eikä muita ilmanohjaimia vaan pelkät pienet reiät joista se ilma kulkee myös ohjaamon puolelle. Ja siksi näin pienet, ettei haluttu leikata peltiin reikiä vaan mentiin kankaasta läpi pellissä jo olevien reikien kautta.
Samaan syssyyn kaverilla oli ylimääräiset SPL dynamicsin 600 W subbari täysin suljetussa boksissa kotonansa ja jostain kumman syystä ne sitten ilmestyi mun takaboksiini.... ja sointi on sitten ihan eri maailmasta... nyt olen tyytyväinen

Rahaa on mennyt kokonaista 160 € tähän ja aikaa... no aikaahan näissä menee...
Tosin nälkä kasvaa syödessä ja sikäli olen ajatellut miettimään midbassokaiuttimien hommaamista ja asentamista autoon...

Tälläistä tällä kertaa
Niin ja jos joku haluaa näitä nähdä niin olen huomenna tampereella pidettävässä Lahdesjärven miitissä mukana.
Toisina päivinä harmittaa, kun ei ole mitään tarvetta lähteä tien päälle:)
Re: DLS 4"
Joo, pitää näköjään itekki tilata noi DLS:sät..!
Niinku alunperin oli aikomuski.
Oikeassa se pasi (powersetiltä) taisi olla kun kehu dls:sää laatumerkiksi.
Niinku alunperin oli aikomuski.
Oikeassa se pasi (powersetiltä) taisi olla kun kehu dls:sää laatumerkiksi.
MB W124 200D ´88
Re: DLS 4"
Ei turhaan kehunut.... mä en tiedä oikein auto tai muitten hifien komponenteistä ja ominaisuuksista paljoa, mut kyllä mulla on sävelkorva. Ja nämä on varsin mainiot kaiuttimet... turhaa niitä en kehuisi...!!!karppa_87 kirjoitti:Joo, pitää näköjään itekki tilata noi DLS:sät..!
Niinku alunperin oli aikomuski.
Oikeassa se pasi (powersetiltä) taisi olla kun kehu dls:sää laatumerkiksi.

Toisina päivinä harmittaa, kun ei ole mitään tarvetta lähteä tien päälle:)