
W 126 YLÄTUKIVARREN VAIHTO?
W 126 YLÄTUKIVARREN VAIHTO?
Kokemuksia?Onko miten digitaalinen homma?Näyttäis olevan edessä läjä ilmastoinnin putkia,piuhoja ja muuta rojua.Ponnistaako kallistuksenvaimennin tekarit nieluun ja peruukin tallin seinälle kun irrottaa?Joutuuko vänkäämään vakaajaa liikennemerkillä että saa uuden tukivarren paikoillen?Onko pultti yleensä ruostunut puslaan kiinni?Huomenna pitäis purkaa.T:Puusilmä. 

Re: W 126 YLÄTUKIVARREN VAIHTO?
En nyt muista mihin topicciin tästä kirjoitin, se viisti aihetta, mutta kuitenkin vuosi sitten tein operaation kun oli yläpallot todettu katsastuksessa väljiksi.vesa kirjoitti:Kokemuksia?Onko miten digitaalinen homma?Näyttäis olevan edessä läjä ilmastoinnin putkia,piuhoja ja muuta rojua.Ponnistaako kallistuksenvaimennin tekarit nieluun ja peruukin tallin seinälle kun irrottaa?Joutuuko vänkäämään vakaajaa liikennemerkillä että saa uuden tukivarren paikoillen?Onko pultti yleensä ruostunut puslaan kiinni?Huomenna pitäis purkaa.T:Puusilmä.
Kannattaa vaihtaa ne kallistuksenvakaajan kumit, niitä menee 1 pari per puoli. Muuten homma menee tavallisella autotallivarustuksella, eli lähinnä hallitunkki, apuna voi olla pikkuinen pullotunkki tms sekä normaalit avaimet ja hylsysarja.
Proseduuria en nyt tarkalleen muista, mutta homma ei ollut vaikeaa. Ne isot pultit lähti hyvin auki sekä irti, mutterihan sekä pultin kanta on siellä konehuoneen puolella. Pultti oli ulosvedettäessa aivan ruosteeton, eli taattua MB-laatua - ei siis ollut jämähtänyt tukivarren kumipuslan sisäholkkiinkaan. Itse tukivarsikin irtosi sieltä kolostaan mukavasti. Yläpallon kartio irtosi normaalisti kun mutteria löysättyäni taoin vasaralla siihen kartion kohdalle - sivusuunnasta tietenkin ja toiselta puolella moskalla tukien.
Onnea remontiin - sitä ei paljoa tässä tarvinne. Aikaa meni kahdelta ukolta noin kolmisen tuntia.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vaimentimen kumi on vissiin kaivettava sulakerasian alta,vai kuinka?Voiskohan vika olla siinä(kin) kun kuuluu kuopissa kolinaa vasemmalta edestä?alapallo ja reaktiotangon pallonivel+helat vaihdettu.Väljää ei löydy puistelemalla mistään.Simpukan kojaussarja odottaa hyllyssä,mutta en usko simpukassa olevan vikaa koska kolina ei tunnu ratissa.Jos kolina loppuu tukivarren vaihdolla olis joutavana 1kpl simpukan korjaussarja(avaamaton) ja reaktiotangon pallonivel runkoineen.(uus melko huokea 400 eur)
Nyt täytyy tunnustaa että en ymmärrä mitä vaimentimen kumia tarkoitat. Kallistuksenvaimennin joustaa sen verran että sitä ei tarvitse irroittaa tukivarren vaihdon yhteydessä. Oheisessa topicissa Pasi M kirjoitti joidenkin kumien vaihdosta ja samaan syssyyn taisin oman remonttikertomuksenikin lykätä. En kylläkään löytänyt tarinaa, mutta juuri nyt nettini tökkii pahasti (GPRS + kannettava).vesa kirjoitti:Vaimentimen kumi on vissiin kaivettava sulakerasian alta,vai kuinka?Voiskohan vika olla siinä(kin) kun kuuluu kuopissa kolinaa vasemmalta edestä?alapallo ja reaktiotangon pallonivel+helat vaihdettu.Väljää ei löydy puistelemalla mistään.Simpukan kojaussarja odottaa hyllyssä,mutta en usko simpukassa olevan vikaa koska kolina ei tunnu ratissa.Jos kolina loppuu tukivarren vaihdolla olis joutavana 1kpl simpukan korjaussarja(avaamaton) ja reaktiotangon pallonivel runkoineen.(uus melko huokea 400 eur)
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
Minulla oli kolinaa etupäässä, ja vaihe vaiheelta korjasin seuraavaa: ensin yksi väljä raidepää, sitten ylätukivarret ja lopuksi simpukan kiristys, tämä poisti ratissa tuntuneen kolinan. Asensin varmuuden vuoksi apusimpukan korjaussarjankin koska apusimpukassa oli aivan aavistus välystä.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Tarkoitin kiinnikekumeja joilla vakaaja tulee kiinni koriin(pannat tulipellissä joidenka läpi vakaaja menee).Itekin oon jo laittanu apusimpukan hilut uusiks ja simpukaakin on kiristetty.Raidepäät on vielä vaihtamatta mutta niistä luulis välysten löytyvän kyllä melko helposti pölistelemällä,tiukat tuntuvat olevan.Saa nähdä loppuuko kolina huomenna.
Eipä ole koko tankoa tullut vaihdettua, mutta ne kumit ja pannat kylläkin. Pasi M:n selostukset aiheesta ovat kattavat. Tuossa kuva hänen pannastaan:
http://medlem.spray.se/pmhifi/260SE/Pur ... %20024.jpg
Tukivartta saa nostettua hieman pyöräkotelosta tunkin ja jatkovarren avulla nostamalla, jolloin kumin mahtuu ujuttamaan pois paikoiltaan. Vanhassa autossa pannat ja niiden kiinnityspisteet ovat todennäköisesti aivan mädät ja kumit kivikovat. Omassa autossa kiinnikkeet piti uusia ja ympäristö ruostekorjata, kun leimaa ei enää tippunut. Auto puolsi voimakkaasti jarruttaessa, koska oikeanpuoleinen panta oli ruostunut poikki ja tanko pääsi vapaasti liikkumaan eteen-taakse suunnassa. Kolinoihin tuolla ei kyllä ollut mitään vaikutusta.
http://medlem.spray.se/pmhifi/260SE/Pur ... %20024.jpg
Tukivartta saa nostettua hieman pyöräkotelosta tunkin ja jatkovarren avulla nostamalla, jolloin kumin mahtuu ujuttamaan pois paikoiltaan. Vanhassa autossa pannat ja niiden kiinnityspisteet ovat todennäköisesti aivan mädät ja kumit kivikovat. Omassa autossa kiinnikkeet piti uusia ja ympäristö ruostekorjata, kun leimaa ei enää tippunut. Auto puolsi voimakkaasti jarruttaessa, koska oikeanpuoleinen panta oli ruostunut poikki ja tanko pääsi vapaasti liikkumaan eteen-taakse suunnassa. Kolinoihin tuolla ei kyllä ollut mitään vaikutusta.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
ruostekorjausta
Olikos tuota pannan kiinnityskohtaa vaikea hitsailla ?
Meneekös se vakaaja akun takana ?
Meneekös se vakaaja akun takana ?
Ex monta W-kirjainta.
Ei tarvinnut hitsailla, vain puhaltaa ja maalata. Pannat olivat aivan rapeat. Tukivarsi kulkee tulipellin takana akun alta varokerasian alle. Turhan paljon joutuu purkamaan, jos koko varren meinaa vaihtaa. Ei paljon maksa vaivaa, jos vanhassa on vielä tarpeeksi rautaa jäljellä.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Vehosta tuli hankittua ja kumit myös. Ne olivat sen verran nomaalihintaisia tuotteita, että uskalsi vertailematta ottaa sieltä. Hintaa en muista enää, mutta kohtuullinen joka tapauksessa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
homma selvä
Ok, kiitti paljon vastauksistasi. Itsellä jarruttaessa vetää oikealle, pitää tarkistaa nuo pannat..ettei vaan olisi samaa tautia....
Mveee

Mveee
Ex monta W-kirjainta.
Joku 40€ ja rapiat päälle oli koko satsi toveri saksalaisella, siinä vertailupohjaa tinkaamiselle. 
Varaosanrot: rauta A1263230140 kumi A1263230185

Varaosanrot: rauta A1263230140 kumi A1263230185
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
[quote="vesa"]Tarkoitin kiinnikekumeja joilla vakaaja tulee kiinni koriin(pannat tulipellissä joidenka läpi vakaaja menee).Itekin oon jo laittanu apusimpukan hilut uusiks ja simpukaakin on kiristetty.Raidepäät on vielä vaihtamatta mutta niistä luulis välysten löytyvän kyllä melko helposti pölistelemällä,tiukat tuntuvat olevan.Saa nähdä loppuuko kolina huomenna.[/quote]
Moi !
En tierä onko tuota 126:ssa, mutta 124:ssa yksi kolisija on se ohjausiskari.....
Kantsii tarkistaa ennen suurempia offensiivejä.
t jone
Moi !
En tierä onko tuota 126:ssa, mutta 124:ssa yksi kolisija on se ohjausiskari.....
Kantsii tarkistaa ennen suurempia offensiivejä.
t jone
Ohjausiskari tarkistettu,vaihdettu pitkittäistukivarren pallonivel,raidetangon keskitanko vaihdettu,alapallo vaihdettu,ylätukivarsi kaikkine romuineen uusittu,pyöränlaakeri kiristetty,iskari uusittu.Jarruttaminen ei vaikuta asiaan,kolina jatkuu.Seuraava vaihe simpukan korjaussarjan asennus.Onneks on lehmän hermot,on nimittäin tullu pariin otteeseen irrotettua etupyörä.Jos mersu alottaa joskus nascarissa täältä löytyis äijä joka vaihtaa rillan kahteen sekuntiin.Huutaa tosin ...ttu...kele joka kerta kun sen tekee.Kuuntelisin mielelläni jonkun gurun mielipiteen asiasta.Niin,kolina kuuluu selvästi kun pyörää nytkyttää hissukseen eestaas,ei ole kuitenkaan laakeri eikä jarrusatula.Nimim.Ajanko rekan keulaan vai satama-altaaseen?
Kaverilla kolisi vastaavasti ajettaessa, oli tuo em. kallistuksenvakaaja ruostunut irti.vesa kirjoitti:Ohjausiskari tarkistettu,vaihdettu pitkittäistukivarren pallonivel,raidetangon keskitanko vaihdettu,alapallo vaihdettu,ylätukivarsi kaikkine romuineen uusittu,pyöränlaakeri kiristetty,iskari uusittu.Jarruttaminen ei vaikuta asiaan,kolina jatkuu.Seuraava vaihe simpukan korjaussarjan asennus.Onneks on lehmän hermot,on nimittäin tullu pariin otteeseen irrotettua etupyörä.Jos mersu alottaa joskus nascarissa täältä löytyis äijä joka vaihtaa rillan kahteen sekuntiin.Huutaa tosin ...ttu...kele joka kerta kun sen tekee.Kuuntelisin mielelläni jonkun gurun mielipiteen asiasta.Niin,kolina kuuluu selvästi kun pyörää nytkyttää hissukseen eestaas,ei ole kuitenkaan laakeri eikä jarrusatula.Nimim.Ajanko rekan keulaan vai satama-altaaseen?
[quote="vesa"]Ohjausiskari tarkistettu,vaihdettu pitkittäistukivarren pallonivel,raidetangon keskitanko vaihdettu,alapallo vaihdettu,ylätukivarsi kaikkine romuineen uusittu,pyöränlaakeri kiristetty,iskari uusittu.Jarruttaminen ei vaikuta asiaan,kolina jatkuu.Seuraava vaihe simpukan korjaussarjan asennus.Onneks on lehmän hermot,on nimittäin tullu pariin otteeseen irrotettua etupyörä.Jos mersu alottaa joskus nascarissa täältä löytyis äijä joka vaihtaa rillan kahteen sekuntiin.Huutaa tosin ...ttu...kele joka kerta kun sen tekee.Kuuntelisin mielelläni jonkun gurun mielipiteen asiasta.Niin,kolina kuuluu selvästi kun pyörää nytkyttää hissukseen eestaas,ei ole kuitenkaan laakeri eikä jarrusatula.Nimim.Ajanko rekan keulaan vai satama-altaaseen?[/quote]
Moi !
Missä suunnassa nytkyttelet, sivusuunnassako eli samoin kuin rattia käänettäessä renkaat kääntyy ? Mulla oli joskus se apusimpukka sökö, sen tunsi kun piti kädellä siitä apusimpukasta kiinni sen klapin kun kaveri nytkytti rattaasta sivusuunnassa eestaas, keula tietysti ylhäällä.
t jone
Moi !
Missä suunnassa nytkyttelet, sivusuunnassako eli samoin kuin rattia käänettäessä renkaat kääntyy ? Mulla oli joskus se apusimpukka sökö, sen tunsi kun piti kädellä siitä apusimpukasta kiinni sen klapin kun kaveri nytkytti rattaasta sivusuunnassa eestaas, keula tietysti ylhäällä.
t jone
Vaihdatin aikoinaan Rollella kaikki etupään ripustuksen kuluvat osat kuopissa oikealta edestä kuuluneen kolahtelun takia. Viasta pääsi eroon vasta, kun koko alatuennan vaihtoi tuoreemmasta pelistä.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Moi!Nytkyttelen pituussuunnassa,tai siis kun pyörittelen pyörää hiljaa edestakaisin navasta ylätukivarteen menevässä tangossa tuntuu käteen pieni välys.En ole nyt kerennyt paneutua siihen lisää,mutta kaikki muu liikkuvahan sinne on jo uusittu paitsi alatukivarren puslat.Apusimpukkakin on uusi.Kummastuttaa.
Mystistä. Älä nyt kuitenkaan vielä sitä satama-altaan pohjaan upota.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990