Auto siis W210 korinen Vm. -97 E290 Väyrynen.
Eli siis olin ajamassa noin 15km päässä kotoa soratiellä jonka viimeisellä kilometrillä huomasin että auto tuntuu todella kummalliselta ajaa. Viimeisellä sadalla metrillä tulin siihen tulokseen että takarengas on tyhjä ja ASR:n valo vilkkui myös sen merkiksi että vanne ja rengas eivät pyöri samaa nopeutta. Auton löysän oloinen perä vaihtui muutaman hyvin pienen töyssyn kohdalla kuitenkin kovaksi toiseen suuntaan vetäväksi ja epämääräistä pauketta pitäväksi, josta pääsin viime metrit asfalttitielle tien varteen pysähtymään. Rengas oli aivan riekaleina sisäsyrjältä ja muutama repeämä oli ulkosyrjälläkin. Vararenkaalla olin ajelemassa kotia kohti auton sisätilat täynnä hyttysiä ja avasin ikkunat tuulettakseni. Hetken ajeltuani aloin kuuntelemaan lähinnä kaiteiden kohdalla heijastunutta ääntä joka kuulosti aivan vanhan dieselmoottorin käyntiääneltä. Ääni ei voimistunut eikä muuttunut ennen matkan viimeistä kahta kilometriä jolloin ääni muuttui lähinnä vaimeaksi "kihnutukseksi" joka välillä hävisi kokonaan. 500 metriä ennen kotia pysähdyin vielä tarkastelemaan äänen lähdettä ja tunkkasin auton ylös ja irroitin renkaan. Pyörän navan tienoilta lähti hankaava ääni kun jarrulevyä pyöritti oikeaan suuntaan ja taakse päin pyöritettäessä metallinen kirskuva ääni.
Aikani tutkiskeltuani tulin siihen tulokseen ettei se vaikuttanut laakerivialta kun minkäänlaista välystä ei tuntunut.
Kotipihaan ajaessani ääni voimistui kymmenkertaiseksi kirkunaksi ja metallin hankausääneksi parin "tumps"-äänen saattelemana, jotka vaimeni juuri ennen kuin pysähdyin ja peruutin auton parkkiin.
Miten ja mitäköhän sieltä siis todennäköisimmin on tällä kertaa mennyt hajalle renkaan ja mahdollisesti vanteen lisäksi?? Eikös se ole tässä sama seisontajarru kuin W124 korissa?

Paljon kiitoksia vastauksista jo etukäteen jos joku osaa kertoa aiheesta.
