W116 350 se seokset rikkaammalle?
W116 350 se seokset rikkaammalle?
Nyt päässy rempan jälkeen vähän ajelee, mutta tuntuu että kävis laihalla. Tutkin tulpat kun luulin että joku pytty ois poissa pelistä, mutta kaikki olivat kyllä menossa mukana. Olivat jopa aivan valkoset, tuli vaan mieleen että tarttee varmaan säätää hieman rikkaammalle. Ennakot on nyt noin 10° ja n 3000 kierroksella n 35°, eli ne pitäs olla jotakuinkin reilassa. Eli onkos tollasessa mitään muuta säätöä seoksille ja käynnille kuin "lisäilma" ilmanputsarin etupään luona, ja säädettävä potentiometri apukuskin jalkatilassa ohjainyksikössä?
Re: W116 350 se seokset rikkaammalle?
Hei,
D-jetronic ruiskuissa on MAP-anturi, joka mittaa imusarjan alipainetta ja antaa viestiä ECU:lle, joka sitten säätää seosta(=ruiskutusmäärää).
Anturin toiminta kannattaa varmistaa mittaamalla vastusarvot anturin navoilta ja testata anturin sisällä olevan alipainekalvon (=ohut kupari kalvo) kunto, ohessa linkki, jossa anturin sielunelämää avataan: https://members.rennlist.com/pbanders/m ... troduction" onclick="window.open(this.href);return false;.
Anturia pystyy kyllä säätämään, mutta vaatii asiantuntemusta, kuten em. sivustolla on esitetty.
Itsellä oli ko. alipaine kalvo rikki (yleinen vika), edellinen omistaja oli yrittänyt korjata sitä tinaamalla, mutta huonolla menestyksellä. Lähetin anturin Bosch:lle Saksaan kunnostettavaksi ja nyt auto pelaa hyvin.
Minulla on vielä pari kunnostettua anturia Bosch nro 0280 100 012, jos on vastaava ja tulee tarvetta, niin laita yv:tä
D-jetronic ruiskuissa on MAP-anturi, joka mittaa imusarjan alipainetta ja antaa viestiä ECU:lle, joka sitten säätää seosta(=ruiskutusmäärää).
Anturin toiminta kannattaa varmistaa mittaamalla vastusarvot anturin navoilta ja testata anturin sisällä olevan alipainekalvon (=ohut kupari kalvo) kunto, ohessa linkki, jossa anturin sielunelämää avataan: https://members.rennlist.com/pbanders/m ... troduction" onclick="window.open(this.href);return false;.
Anturia pystyy kyllä säätämään, mutta vaatii asiantuntemusta, kuten em. sivustolla on esitetty.
Itsellä oli ko. alipaine kalvo rikki (yleinen vika), edellinen omistaja oli yrittänyt korjata sitä tinaamalla, mutta huonolla menestyksellä. Lähetin anturin Bosch:lle Saksaan kunnostettavaksi ja nyt auto pelaa hyvin.
Minulla on vielä pari kunnostettua anturia Bosch nro 0280 100 012, jos on vastaava ja tulee tarvetta, niin laita yv:tä
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W116 350 se seokset rikkaammalle?
Pukkasin yyveetä....
Re: W116 350 se seokset rikkaammalle?
No niin, homma etenee.... bensapaineet nostettu oikealle tasolle, map-anturi myös tarkastettu, siinä vastusarvot ok, mutta alipaineessa saattaa olla sanomista. Kone toimii nyt hyvin paikallaan, co pyörii 2 ja neljän välillä, mutta kun lähtee ajamaan, voimaa ei ole. Autolla pystyy kyllä ajamaan mutta ei ole pirteä...
Tuli tuossa mieleen että onkohan ne ennakot kuitenkaan oikein? Onko nuo 116.983 moottorit kuinka nuukia ennakoista... samoin tps-anturin toiminnan vois tarkistaa vielä... tänään ruuvailin kanssa jalkatilassa olevaa ecun säätönuppia, sillä ei tuntunut olevan vaikutusta pakokaasujen co-arvoon...liekkö siinäkin jotain
Tuli tuossa mieleen että onkohan ne ennakot kuitenkaan oikein? Onko nuo 116.983 moottorit kuinka nuukia ennakoista... samoin tps-anturin toiminnan vois tarkistaa vielä... tänään ruuvailin kanssa jalkatilassa olevaa ecun säätönuppia, sillä ei tuntunut olevan vaikutusta pakokaasujen co-arvoon...liekkö siinäkin jotain

Re: W116 350 se seokset rikkaammalle?
Jos alipaineessa sanomista niin ensin se kuntoon. Toiminta perustuu alipaineeseen eli kaikki vuodot saatava kuriin. Se ecun säätönappula on vaan hienosäätöön eli se ei ratkaise ongelmaa.
Toimiiko kylmänä hyvin, kun on rikastus päällä? Itsellä oli imusarjassa ne kumirenkaat kovettuneet eli veti ilmaa reilusti ja meni laihalle eli puutui ...kesti tosin käynnissä mutta ei sietänyt kaasun painallusta eikä kuormitusta.
Toimiiko kylmänä hyvin, kun on rikastus päällä? Itsellä oli imusarjassa ne kumirenkaat kovettuneet eli veti ilmaa reilusti ja meni laihalle eli puutui ...kesti tosin käynnissä mutta ei sietänyt kaasun painallusta eikä kuormitusta.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W116 350 se seokset rikkaammalle?
Kyllä se toimii sekä kylmänä että lämpimänä. Lähtee hyvin käyntiin, käy tasasesti ja vastaa kaasuun.... mutta jotakin puuttuu...
Tää kone oli mulla osina talvella ja siihen tuli tehtyä täysremppa, joten sillä puolella en usko olevan vikaa...tänään vielä tarkistin puristuspainemittarilla, jospa vaikka joku pakoventtiili kantais. Mutta ei, kuudessa pytyssä oli 11 bar ja kahdessa 10 bar puristuksia. Eli kunnossa on...
Mutta tutkinta jatkuu huomenna
Tää kone oli mulla osina talvella ja siihen tuli tehtyä täysremppa, joten sillä puolella en usko olevan vikaa...tänään vielä tarkistin puristuspainemittarilla, jospa vaikka joku pakoventtiili kantais. Mutta ei, kuudessa pytyssä oli 11 bar ja kahdessa 10 bar puristuksia. Eli kunnossa on...
Mutta tutkinta jatkuu huomenna

Re: W116 350 se seokset rikkaammalle?
Moi,
Oletko tarkistanut kaasuläpän yhteydessä olevan kytkimen toiminnan, joka antaa kaasua painattaessa lisäpolttoainetta ( about 20 lisäsuihkausta, jos kaasuläppä vautuu kokonaan):
https://oldtimer.tips/index.php/en/d-je ... ttleswitch" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos ei toimi kunnolla, auto tuntuu laiskalta. Omassa tämä ei toiminut, mutta puhdistus auttoi.
Oletko tarkistanut kaasuläpän yhteydessä olevan kytkimen toiminnan, joka antaa kaasua painattaessa lisäpolttoainetta ( about 20 lisäsuihkausta, jos kaasuläppä vautuu kokonaan):
https://oldtimer.tips/index.php/en/d-je ... ttleswitch" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos ei toimi kunnolla, auto tuntuu laiskalta. Omassa tämä ei toiminut, mutta puhdistus auttoi.