Airmatic ongelmat (yleisesti)
Airmatic ongelmat (yleisesti)
Ajattelin aloittaa tälläisen yleiskeskustelun aiheesta.
Rolle tähtihuollosta ehdotti airmatic ongelmien karsimiseen, kompuran ilmanoton modifointia niin, että imuilma otetaan matkustamosta/kontista, niin että vedetään kompurasta kumiputki/letku sisälle, porataan reikä sopivaan paikkaan ja suojataan, ettei mitään ylimääräistä mujua pääse imuilmaan.
Tämähän maallikolle kuulostaa lähes järkevälle, toki kompuraan tiivistynee vettä myös lämpötilanmuutosten johdostakin???
Tietääkö kukaan paikkaa/tyyppiä, joka huoltaa airmatic kompressoreita (tiivisteet, ryynit)?
Rolle tähtihuollosta ehdotti airmatic ongelmien karsimiseen, kompuran ilmanoton modifointia niin, että imuilma otetaan matkustamosta/kontista, niin että vedetään kompurasta kumiputki/letku sisälle, porataan reikä sopivaan paikkaan ja suojataan, ettei mitään ylimääräistä mujua pääse imuilmaan.
Tämähän maallikolle kuulostaa lähes järkevälle, toki kompuraan tiivistynee vettä myös lämpötilanmuutosten johdostakin???
Tietääkö kukaan paikkaa/tyyppiä, joka huoltaa airmatic kompressoreita (tiivisteet, ryynit)?
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Kyllä ilmassa on aina kosteutta. Ei auta, vaikka mistä ilman ottaa.
Siis se vesi on ongelmien pääsyy. Imuilman saanti menee pikkuhiljaa tukkoon. Rele saattaa palaa kiinni, joten aikakatkaisu ei toimi. Kompura palaa totaallisesti
Vesi myös ruostuttaa venttiilit. Ne ei sitten enään aukea tai sulkeudu kunnolla. Tai jäätyvät talvella.
Mittasin kerran kompuran painoa ennen ja jälkeen silikoiden kuivaamisen. Liki 100g keveni paino. Luulen, että niiden normaali veden sitomiskyky on n. 20g. Kuivain ryynit muistutti lähinnä riisivelliä.
Auto oli 2013 , S212 takapusseilla varustettu ja n.70tkm ajettu.
Ennakoiva huoltaminen on ongelma, kun kukaan ei tunnu sitä tekevän. Muistelen lukeneeni, että viron pojat tekisivät huoltoa Espoossa Kivenlahdessa
Siis se vesi on ongelmien pääsyy. Imuilman saanti menee pikkuhiljaa tukkoon. Rele saattaa palaa kiinni, joten aikakatkaisu ei toimi. Kompura palaa totaallisesti
Vesi myös ruostuttaa venttiilit. Ne ei sitten enään aukea tai sulkeudu kunnolla. Tai jäätyvät talvella.
Mittasin kerran kompuran painoa ennen ja jälkeen silikoiden kuivaamisen. Liki 100g keveni paino. Luulen, että niiden normaali veden sitomiskyky on n. 20g. Kuivain ryynit muistutti lähinnä riisivelliä.
Auto oli 2013 , S212 takapusseilla varustettu ja n.70tkm ajettu.
Ennakoiva huoltaminen on ongelma, kun kukaan ei tunnu sitä tekevän. Muistelen lukeneeni, että viron pojat tekisivät huoltoa Espoossa Kivenlahdessa
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Pitäneee googletella joku video toimenpiteestä ja koittaa tehdä itse.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Ilman otto matkustamon puolesta ei ratkaise ainakaan kosteusongelmaa... ennemminkin talvella se jopa pahentaa sitä.
Matkustamossa kun on ihmisiä joiden hengityksestä ja ihan iholtakin haihtuu kosteutta joka nostaa sisäilmassa olevan kosteuden määrää...
Se kun imetään takasin kylmään ulkoilmaan niin se tiivistyy entistä enemmän. Lämmin ilma kun sitoo kosteutta enemmän kuin kuiva.
Itse uskoisin että sitä vettä ei tavipakkasilla sinne käytännössä kerry koska ulkoilma on pakkasella melko kuivaa jo valmiiksi ja se ongelman syy on se kesäkautena kertynyt kosteus.
Toki kesällä sisä ilma voi olla jopa kuivempaa kun ilmastointi kuivattaa lämmintä ulkoilmaa.
Ainakin omasta mielestä se ainut ja oikea asia olisi kuivattaa vai taihtaa ryynit parin vuoden välein niin ei tarvi tuskailla.
Ja jos haluaa parantaa kuivatusta niin pitäisi ennemmin lisätä imuletkuun reilumman kokoinen aukastava pönikka täynnä ryynejä pitämään imuilma kuivana.
Se olisi helppo huoltaa koskematta itse kompuraan.
Matkustamossa kun on ihmisiä joiden hengityksestä ja ihan iholtakin haihtuu kosteutta joka nostaa sisäilmassa olevan kosteuden määrää...
Se kun imetään takasin kylmään ulkoilmaan niin se tiivistyy entistä enemmän. Lämmin ilma kun sitoo kosteutta enemmän kuin kuiva.
Itse uskoisin että sitä vettä ei tavipakkasilla sinne käytännössä kerry koska ulkoilma on pakkasella melko kuivaa jo valmiiksi ja se ongelman syy on se kesäkautena kertynyt kosteus.
Toki kesällä sisä ilma voi olla jopa kuivempaa kun ilmastointi kuivattaa lämmintä ulkoilmaa.
Ainakin omasta mielestä se ainut ja oikea asia olisi kuivattaa vai taihtaa ryynit parin vuoden välein niin ei tarvi tuskailla.
Ja jos haluaa parantaa kuivatusta niin pitäisi ennemmin lisätä imuletkuun reilumman kokoinen aukastava pönikka täynnä ryynejä pitämään imuilma kuivana.
Se olisi helppo huoltaa koskematta itse kompuraan.
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
J&M tech huoltaa airmaticin kompurat ja typettää tarvittaessa järjestelmän.
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Kiitos tästä!Jukkahep kirjoitti:J&M tech huoltaa airmaticin kompurat ja typettää tarvittaessa järjestelmän.

S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Itse olen ajatellut että järjestelmää kannattaisi ehkä muuttaa sen verran että suodattimen saisi vaihdettua konetilan puolelta. Tulisi vaihdettua säännöllisesti.
wiimax.fi
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
tuo kuivaimen eriyttäminen ulkoiseksi vaikka siihen suodattimeen olisi loistava idea, ja kyllähän tuossa sisätilasta imuilman otossa olisi sellainen pointti että syyskosteilla (miksei nykyään 'talvellakin') imee varmasti kosteampaa ilmaa ihan tiivistyneen veden mudossa siellä lokasuojan paikkeilla missä rengas ja muu liikenne tekee lisäksi sumua ilmaan. Toki lämmin ilma jääähtyessään... ongelma varmaan se että kompura ei ole mikään imuihme ja kavitoi herkästi jos imua kuristellaan liikaa, onko se toisaalta ilmapumpulle mikään ongelma...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Aiemminkin on tästä keskusteltu monessakin topicissa mutta itse olen miettinyt asian tiimoilta että pääsyy airmaticin temppuiluun on se että se alkaa vanhemmiten vuotaa jostain ja silloin kuivaavaa paluuilmaa ei tulekaan kompuran läpi niin kuin tiiviissä järjestelmässä. Kun kompura joutuu pumppaamaan lisää ilmaa aina useammin ja useammin niin kostean ilman sisään meno ja täten veden määrä järjestelmässä lisääntyy ja silloin alkaa tulla ongelmia. Toinen seikka jota olen miettinyt on se että kun kuivausrakeet imee itseensä kosteutta niin sen mukana kulkeutuu epäpuhtauksia jolloin ryynit täyttyy myös epäpuhtauksista hiljalleen ja niiden kosteudensitomiskyky heikkenee hiljalleen.
Järjestelmä kun hiljalleen vuotaa niin sitä ei edes huomaa mistään päivittäisessä käytössä, mutta kun auto seisoo muutaman päivän niin joku nurkka onkin yllättäen maassa.
Mitään muutostöitä on varmaan turha suunnitella, eli ei muutakun järjestelmä tiiviiksi.
Järjestelmä kun hiljalleen vuotaa niin sitä ei edes huomaa mistään päivittäisessä käytössä, mutta kun auto seisoo muutaman päivän niin joku nurkka onkin yllättäen maassa.
Mitään muutostöitä on varmaan turha suunnitella, eli ei muutakun järjestelmä tiiviiksi.

M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
komppaan edellistä, toimiva, kunnossa pidetty systeemi ei mielestäni tarvitse lisäkikkailuja. Toiminta kunto pysyy hyvänä jopa suomen oloissa kun kerran 2-3 vuoteen kuivaa ryynit ja huolehtii ettei tosiaan järjestelmä ime paskaa esim. ohi ulkoilmasuodattimen tms.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 63
- Liittynyt: La 04.08.2018 11:52
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Heip
Itse olen kiitollinen kaikille aiheesta vuosia sitten kirjoittaneille kun kerroitte siitä halkeavasta imuputkesta. Sehän menee siitä kompuran
vierestä poikki, tarkistin ja lähes poikki seitsemän vuoden iässä eli toivois tarkoituksellisempaa matskua siihen putkeen. Ajattelin kompuran
vaihtaa nyt syksyllä niin on sitten aikaa harrastaa ja korjailla vanha kompura varoiksi, näin mulla, kuis muilla airmatic kulkee?
Itse olen kiitollinen kaikille aiheesta vuosia sitten kirjoittaneille kun kerroitte siitä halkeavasta imuputkesta. Sehän menee siitä kompuran
vierestä poikki, tarkistin ja lähes poikki seitsemän vuoden iässä eli toivois tarkoituksellisempaa matskua siihen putkeen. Ajattelin kompuran
vaihtaa nyt syksyllä niin on sitten aikaa harrastaa ja korjailla vanha kompura varoiksi, näin mulla, kuis muilla airmatic kulkee?
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
epk kirjoitti:komppaan edellistä, toimiva, kunnossa pidetty systeemi ei mielestäni tarvitse lisäkikkailuja. Toiminta kunto pysyy hyvänä jopa suomen oloissa kun kerran 2-3 vuoteen kuivaa ryynit ja huolehtii ettei tosiaan järjestelmä ime paskaa esim. ohi ulkoilmasuodattimen tms.
Tuo unohtuikin mainita tosiaan että se suodattimelta lähtevä putki on syytä tarkistaa, omassa entisessä w211 farkussa se oli murtunut monesta kohtaa ja varmaan oli ehtinyt imeä aika paljon ilmaa ohi filtterin. Vaohdoin siihen uuden letkun ja kompuraan ryynit sekä suodatin tietysti ja sen jälkeen ei kertaakaan airmatic herjannut puolentoista vuoden aikana mitä auto mulla vielä oli.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Alkuperäiset imuletkut on turhan hentoja. Itse laitoin tilalle paksuseinämäistä polttoaineletkua. Toimii.GL 420 CDI kirjoitti:Heip
Itse olen kiitollinen kaikille aiheesta vuosia sitten kirjoittaneille kun kerroitte siitä halkeavasta imuputkesta. Sehän menee siitä kompuran
vierestä poikki, tarkistin ja lähes poikki seitsemän vuoden iässä eli toivois tarkoituksellisempaa matskua siihen putkeen. Ajattelin kompuran
vaihtaa nyt syksyllä niin on sitten aikaa harrastaa ja korjailla vanha kompura varoiksi, näin mulla, kuis muilla airmatic kulkee?
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Esimerkiksi 211:ssa ilma otetaan puskurin poikittaisen "raudan" sisältä.MiHe kirjoitti:tuo kuivaimen eriyttäminen ulkoiseksi vaikka siihen suodattimeen olisi loistava idea, ja kyllähän tuossa sisätilasta imuilman otossa olisi sellainen pointti että syyskosteilla (miksei nykyään 'talvellakin') imee varmasti kosteampaa ilmaa ihan tiivistyneen veden mudossa siellä lokasuojan paikkeilla missä rengas ja muu liikenne tekee lisäksi sumua ilmaan. Toki lämmin ilma jääähtyessään... ongelma varmaan se että kompura ei ole mikään imuihme ja kavitoi herkästi jos imua kuristellaan liikaa, onko se toisaalta ilmapumpulle mikään ongelma...
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 187
- Liittynyt: Ma 19.10.2015 07:53
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Kyllä se on juurikin näin ässän mittarissa melkeen 700tkm ja airmatic toimii kuin kello. Ei laskeudu vaikka auto seisoo kesäisin kuukausi tolkulla ajamattomana. Viimeiset 4v ajettu vain syksy-talvi kausi ja toimii talvellakin pysyy vaikka viikon -20 ryhdissään parkissa. Tolpat on.kertaalleen vaihdettu uusiin Bilsteinjjk270cdi kirjoitti:Aiemminkin on tästä keskusteltu monessakin topicissa mutta itse olen miettinyt asian tiimoilta että pääsyy airmaticin temppuiluun on se että se alkaa vanhemmiten vuotaa jostain ja silloin kuivaavaa paluuilmaa ei tulekaan kompuran läpi niin kuin tiiviissä järjestelmässä. Kun kompura joutuu pumppaamaan lisää ilmaa aina useammin ja useammin niin kostean ilman sisään meno ja täten veden määrä järjestelmässä lisääntyy ja silloin alkaa tulla ongelmia. Toinen seikka jota olen miettinyt on se että kun kuivausrakeet imee itseensä kosteutta niin sen mukana kulkeutuu epäpuhtauksia jolloin ryynit täyttyy myös epäpuhtauksista hiljalleen ja niiden kosteudensitomiskyky heikkenee hiljalleen.
Järjestelmä kun hiljalleen vuotaa niin sitä ei edes huomaa mistään päivittäisessä käytössä, mutta kun auto seisoo muutaman päivän niin joku nurkka onkin yllättäen maassa.
Mitään muutostöitä on varmaan turha suunnitella, eli ei muutakun järjestelmä tiiviiksi.
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Ennakoivaa huoltoa siis pitäisi tehdä kompuralle, siellä ilmeisesti on jonkilainen suodatin, mikä pitää määräajoin vaihtaa ja jos oikein olen ymmärtänyt, niin kompuran sisällä on jotkut ryynit, mitkä pitää kuivattaa vai vaihdetaanko nekin uusiin?
Suodattimen saa varmasti vaikka mistä, mutta löytyykö ne ryynitkin ihan varaosaliikkeestä?
Suodattimen saa varmasti vaikka mistä, mutta löytyykö ne ryynitkin ihan varaosaliikkeestä?
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Suodatin löytyy esim. Kl-varaosat tai Merteil. Ryyniä saa vaikka Motonetistä ainaki pingi oli yks merkki. Vanhojen kuivaaminen tai uusiin vaihtaminen onkin ehkä makuasia mutta miksei laittaisi uusia kun ei maksa montaa euroa. Tuossa aimennin kerroinkin jo omaa teoriaani ryynien käyttäytymiseen vanhemmiten 

M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Typen idea lienee että se otetaan pullosta jossa kosteutta ei olisi. Kuitenkin kompura puskee ilmankosteuden systeemiin pian uudelleen.Jukkahep kirjoitti:J&M tech huoltaa airmaticin kompurat ja typettää tarvittaessa järjestelmän.
Jotta systeemi olisi kokonaan kuiva se pitäisi ajaa alipaineeseen mitä en usko systeemin kestävän. Sitten täyttö typellä huomatakseen että ollaan samassa lähtötilantreessa vähän ajan päästä. Systeemi ei ole hermeettinen niin kosteutta on tekipä mitä vain.
Ryynejä varmaan kannattaa vaihdella tai kuivata. Ne ei maksa kuin euron per täyttö. Joku kauppasi ryynejä jollain 10eur+ hinnalla mutta sillä saa varmaan kilosta useampaan kiloon laadukkaita ryynejä.
Airmatic on systeemi jota en suosittele ainakaan suomen olosuhteissa kellekkään. Vaikka ilmajousi on ajogeometriseti kätevämpi niin näen enempi haittaa kuin hyötyä ilmasta. Mutta jos se airmatic on niin se kannattaa pitää tai ainakin yrittää pitää kunnossa.
Valitettavasti ABC alustoja ei ole ollut saatavissa kuin rajoitettuun määrään mersun malleja.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Taas samaa mieltä AK47:n kanssa typen eduista.
ABC-alusta on hieno, vanhoissa harrasteautoissa vähintään yhtä työllistävä kuin Airmatic. Rajaa vaan aika paljon mersumalleja (uusia ja vanhoja) jos ei noista kumpaakaan kelpuuta.
ABC-alusta on hieno, vanhoissa harrasteautoissa vähintään yhtä työllistävä kuin Airmatic. Rajaa vaan aika paljon mersumalleja (uusia ja vanhoja) jos ei noista kumpaakaan kelpuuta.
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
jjk270cdi kirjoitti:Suodatin löytyy esim. Kl-varaosat tai Merteil. Ryyniä saa vaikka Motonetistä ainaki pingi oli yks merkki. Vanhojen kuivaaminen tai uusiin vaihtaminen onkin ehkä makuasia mutta miksei laittaisi uusia kun ei maksa montaa euroa. Tuossa aimennin kerroinkin jo omaa teoriaani ryynien käyttäytymiseen vanhemmiten
Itse en kyllä äkkiseltään ryynejä motonetistä löytänyt, ilmeisesti jossain muulla osastolla, rekkarin alla varaosaluettelossa ei ollut.
Mikäs tuo typpitäyttö on, minkäs takia se pitää tehdä? Jos avaan kuivaimen ja vaihdan suodattimen, niin joutuuko typpitäytön tekemään?
Autooni on edellisen omistajan toimesta uusittu taakse palkeet ja kompura. Järjestelmän hinnakkuuden vuoksi, todellakin haluan pitää kunnossa, niin siksi kyselen tarkkaan.

Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
ABC:n huoltohan maksaa herkästi käytetyn pikkuauton verran
Joskus oli linkki foorumilla johonkin mestaan mikä myi säkkikaupalla noita ryynejä... näiden huoltofirmojen kompressorin huoltokitit ovat melko kalliita jos suhteutetaan siihen attä sillä saa pari o-rengasta, männän tiivisteen ja kourallisen ryynejä.

Joskus oli linkki foorumilla johonkin mestaan mikä myi säkkikaupalla noita ryynejä... näiden huoltofirmojen kompressorin huoltokitit ovat melko kalliita jos suhteutetaan siihen attä sillä saa pari o-rengasta, männän tiivisteen ja kourallisen ryynejä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Kysyin J&M tech:tä mikä toi typpitäyttö on, sanoivat kuivaavan järjestelmän hinta 50€. Heillä on tarjouskampanja Airmaticin kompuran ryynien vaihdosta ja ylipaineventtiilin tarkastus/vaihto, kompuran tuoton mittaus ja typpitäyttö
Käytän w221 Airmaticin huollossa heinäkuussa J&M techissä. Kerron kokemuksesta kun olen huollattanut kompuran.
Käytän w221 Airmaticin huollossa heinäkuussa J&M techissä. Kerron kokemuksesta kun olen huollattanut kompuran.
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
^Mulla kanssa tarkoirus heinäkuun alkupuolella huollattaa oman s212 takapään järjestelmä.
Viimeksi muokannut Hesusnis, La 22.06.2019 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Beagle_ kirjoitti:jjk270cdi kirjoitti:Suodatin löytyy esim. Kl-varaosat tai Merteil. Ryyniä saa vaikka Motonetistä ainaki pingi oli yks merkki. Vanhojen kuivaaminen tai uusiin vaihtaminen onkin ehkä makuasia mutta miksei laittaisi uusia kun ei maksa montaa euroa. Tuossa aimennin kerroinkin jo omaa teoriaani ryynien käyttäytymiseen vanhemmiten
Itse en kyllä äkkiseltään ryynejä motonetistä löytänyt, ilmeisesti jossain muulla osastolla, rekkarin alla varaosaluettelossa ei ollut.
Mikäs tuo typpitäyttö on, minkäs takia se pitää tehdä? Jos avaan kuivaimen ja vaihdan suodattimen, niin joutuuko typpitäytön tekemään?
Autooni on edellisen omistajan toimesta uusittu taakse palkeet ja kompura. Järjestelmän hinnakkuuden vuoksi, todellakin haluan pitää kunnossa, niin siksi kyselen tarkkaan.
Ryyneissä on eroja ja kissanhiekat kannattaa unohtaa. Aiemmin ilmailukaupassa oli hyvää silicagel raetta halvalla. Nyt ei ole pariin kolmeen vuoteen ollut.
https://pulinajakso.ilmailuliitto.fi/vi ... php?t=1016" onclick="window.open(this.href);return false;
Kannattaa huomioida mahdollisten suolojen vaarat.
Tällainen löytyi:
http://www.hkavionics.com/muuttuotteet.php" onclick="window.open(this.href);return false; sivun alareunassa
Typpitäyttö on tosiaan turhaa hommaa ja tyhjällä rahastusta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
BMW kompura. Samanlainen Wabco. Märkien ryynien auheuttamaa korroosiota. Ryynien kuivaaminen uunissa. n. 120C 30min.
Kuvat lainattu BMW forumilta.
Kuvat lainattu BMW forumilta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Audin kompressorin kaavio. Samanlainen kuin S212 Airmatic. (S211 on venttiilit jousien yhteydessä)
3. on ilmankuivan kompuran sisällä.
3. on ilmankuivan kompuran sisällä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Tuossa "orginaali" kuivain silikaa, jota käytetään raskaassa kalustossa.
Kuivainpatruunan avaus . Mitä "hiekkaa" on siellä pohjalla?
https://m.youtube.com/watch?v=CeRge9Bj2no" onclick="window.open(this.href);return false;
YouTube
Kuivain patruuna Mahle AL12. Näillä on myös jokin kuivaimen korjaussarja, jossa on silikaa pussissa. En nyt löytänyt sitä haulla.
https://www.raskaankalustonvaraosat.fi/ ... ruuna.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ebay.de haku
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... ne&_sop=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuivainpatruunan avaus . Mitä "hiekkaa" on siellä pohjalla?
https://m.youtube.com/watch?v=CeRge9Bj2no" onclick="window.open(this.href);return false;
YouTube
Kuivain patruuna Mahle AL12. Näillä on myös jokin kuivaimen korjaussarja, jossa on silikaa pussissa. En nyt löytänyt sitä haulla.
https://www.raskaankalustonvaraosat.fi/ ... ruuna.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ebay.de haku
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... ne&_sop=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Joo tuon typpitäytön uskon kyllä turhaksi.AK47 kirjoitti:Beagle_ kirjoitti:jjk270cdi kirjoitti:Suodatin löytyy esim. Kl-varaosat tai Merteil. Ryyniä saa vaikka Motonetistä ainaki pingi oli yks merkki. Vanhojen kuivaaminen tai uusiin vaihtaminen onkin ehkä makuasia mutta miksei laittaisi uusia kun ei maksa montaa euroa. Tuossa aimennin kerroinkin jo omaa teoriaani ryynien käyttäytymiseen vanhemmiten
Itse en kyllä äkkiseltään ryynejä motonetistä löytänyt, ilmeisesti jossain muulla osastolla, rekkarin alla varaosaluettelossa ei ollut.
Mikäs tuo typpitäyttö on, minkäs takia se pitää tehdä? Jos avaan kuivaimen ja vaihdan suodattimen, niin joutuuko typpitäytön tekemään?
Autooni on edellisen omistajan toimesta uusittu taakse palkeet ja kompura. Järjestelmän hinnakkuuden vuoksi, todellakin haluan pitää kunnossa, niin siksi kyselen tarkkaan.
Ryyneissä on eroja ja kissanhiekat kannattaa unohtaa. Aiemmin ilmailukaupassa oli hyvää silicagel raetta halvalla. Nyt ei ole pariin kolmeen vuoteen ollut.
https://pulinajakso.ilmailuliitto.fi/vi ... php?t=1016" onclick="window.open(this.href);return false;
Kannattaa huomioida mahdollisten suolojen vaarat.
Tällainen löytyi:
http://www.hkavionics.com/muuttuotteet.php" onclick="window.open(this.href);return false; sivun alareunassa
Typpitäyttö on tosiaan turhaa hommaa ja tyhjällä rahastusta.
Tätä raetta on suositeltu aikaisemmissa topiikeissa.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/605303/PI ... Auto-300-g" onclick="window.open(this.href);return false;
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Muuten, minulla on kompuroita ainakin 211 (oliko sama 220) - 164 - 251 - 212 käytettyjä myydä.
Osasta kuivattukin jo ryynit, toimivia, hinnat alkaen 50€ sellainen johon pitää tehdä kuivaus + männänrengas + tiivisteet vaihtaa ---> 100€
Helppoa kun kunnostaa valmiiksi, kun alkaa olla aika ei tarvitse kuin vaihtaa ja sitten on aikaa huoltaa entinen.
Osasta kuivattukin jo ryynit, toimivia, hinnat alkaen 50€ sellainen johon pitää tehdä kuivaus + männänrengas + tiivisteet vaihtaa ---> 100€
Helppoa kun kunnostaa valmiiksi, kun alkaa olla aika ei tarvitse kuin vaihtaa ja sitten on aikaa huoltaa entinen.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 669
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
ABC:kin perustuu ilmajousiin nykyään: GLSän UUSI AKTIIVIJOUSITUS nimeltään E-Active Body Control (E-ABC) esiteltiin jo GLE:n yhteydessä. Se on lisävaruste (verottomana 8 570 euroa) täydentämään vakioilmajousitusta. Aiempi ABC-jousitus perustui kokonaan hydrauliikkaan, mutta nyt perustana on vakiovarusteinen ilmajousitus.AK47 kirjoitti:Valitettavasti ABC alustoja ei ole ollut saatavissa kuin rajoitettuun määrään mersun malleja.Jukkahep kirjoitti:J&M tech huoltaa airmaticin kompurat ja typettää tarvittaessa järjestelmän.
Yksittäisten pyörien joustoliikettä voidaan hallita iskunvaimentimeen yhdistetyn hydraulipumpun avulla. Pumppu on sähkötoiminen, ja aktiivijousitetussa autossa on aina 48 voltin sähkötekniikka, sillä vaimentimien nopea täyttö vaatii paljon energiaa.
E-ABC-autossa ei ole lainkaan mekaanisia kallistuksenvaimentimia.
2007 R 320cdi