Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
PYY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Su 17.10.2010 14:11
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaata

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja PYY »

Nythän tähän samaiseen yksilöön on sitten vaihdettu öljypohja syystä ”välilaakeri” pyörähti niin että öljypohjaan välys...

Se ois reilun vuoden sisään etukardaani, moottori ja nyt tämä öljypohja... tai no vielä ne pajalla säätää että saisivat kampuran stefan pitämään...

Oisko jo yhdelle autolle tarpeeksi? Tuulilasia ja routapatissa hajonnutta vannetta ei edes lasketa....
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Toi lamelli öljypumppu ei kyllä ole mielestäni sellainen pumppu mitä ei tulisi käyttää moottorissa kun öljynpainen vasta painaa lamellit ulos pesästään ja kun se pyörähtää ja painetta ei vielä ole niin lamellit menee sisään toisesta tai kahdesta reunastaan ja jos ne ei tule sieltä heti ulos ei painettakaan synny...en usko että keskipako voima tai jouset painaisivat ne ulos pesästään...hydrauliikassa noi toimii mutta jos verrataan auton moottorin elin ikään ne hydrauliikassa vaihdetaan jo monta kertaa...toisekseen kuumuus on aivan erilaisella tasolla moottorissa ja epäpuhtaisuus myös kun hyde puolella on suodatettu öljy tulee pumpulle ja sitten kiertoon ja autossa paskainen pumppuun ja sitten suodattimelle...kyllä nämä insinöörit yrittävät aina kaikkea paskaa kun toimivia ratkaisuja on tehty ja niitä ei ole muutettu kokemuksien myötä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13742
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

atlas kirjoitti:...kyllä nämä insinöörit yrittävät aina kaikkea paskaa kun toimivia ratkaisuja on tehty ja niitä ei ole muutettu kokemuksien myötä.
Siis ihan turhaa joku variable displacement pump. Ajettais vaan W123:lla, tai käytettäis ainakin niiden luotettavia moottoreita.

Ihan totta että suunnitteluvirheitä on nykyään ihan liikaa mutta olisko se paikallaan tallominenkaan oikea vaihtoehto.
Nurmituomas
Mersumies
Mersumies
Viestit: 507
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

suuri osa kehitysaskeleista ei ole tapahtunut syystä, että haluttaisiin luotettavuutta lisätä, vaan esim jonkun gramman co päästön säästön takia. säätyvät pumput yms.

tämän päivän teknisellä kokemuksella jos olisi vain päivitetty olemassaolevien moottorien vikoja korjaten, niin moottorit olisivat lähes 100% luotettavia. Suurin osahan niiden ongelmista painottuu näihin uusiin systeemeihin.

varmaan myös tuollaisessa lamellipumpussa. Long life ja vanhat öljyt ei ole ihan paras yhdistelmä sen kanssa.
W212 E350cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18095
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lähes ikuinen moottori kohtuullisilla voimavaroilla ja kulutuksella osattaisiin tehdä nykyosaamisella eikä olisi erityisen kalliskaan, mutta kun pakoputkesta ei saa tulla kuin kukkien kasteluvettä niin ei voida.
wiimax.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6497
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja MiHe »

dealer kirjoitti:Lähes ikuinen moottori kohtuullisilla voimavaroilla ja kulutuksella osattaisiin tehdä nykyosaamisella eikä olisi erityisen kalliskaan, mutta kun pakoputkesta ei saa tulla kuin kukkien kasteluvettä niin ei voida.
Tämä on niin totta... kun on seurannut työkoneiden Tier asetuksia niin kohta moottorin on kyettävä puhaltamaan ulos puhtaampaa ilmaa kuin se imee sisäänsä...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Ihan turhaa lässytystä.

2000 luvun alus Lommilan Vehon Hyötyajoneuvo puolella, mikä pätevin paikka Suomes, myönsivät että näistä raskaistakin on tullut kulutustavaraa.
Sittemmin ne lanseeras asiakkailleen leasing sopimukset.

Jos ei raskaatkaan kestä, niin kettu .
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja atlas »

DBFI kirjoitti:
atlas kirjoitti:...kyllä nämä insinöörit yrittävät aina kaikkea paskaa kun toimivia ratkaisuja on tehty ja niitä ei ole muutettu kokemuksien myötä.
Siis ihan turhaa joku variable displacement pump. Ajettais vaan W123:lla, tai käytettäis ainakin niiden luotettavia moottoreita.

Ihan totta että suunnitteluvirheitä on nykyään ihan liikaa mutta olisko se paikallaan tallominenkaan oikea vaihtoehto.
Eikun perinteistä hammaspyörä öljypumppua on käytetty sen yksinkertaisuuden ja toiminta varmuuden takia varmaan yli 100vuotta ja edelleen muutkin käyttää mutta tämä lamelli on vain sitten mersun tekeleitä viisaudessaan ja kuka tietää ton periaatteen ei varmasti sitä auton moottoriiin laittaisi.
Toki syy vaikka tokko tuo sen enmpää voimaa ja sitä kautta päästöjä tekisi on mahdollisimman vähän kitkaa ja sitä kautta päästöjä...ja miksei voisi käyttää hyviä ja kestäväksi havaittuja insinööri oivalluksia menneestä mutta ei toki kaikkea koska niillä taas ei päästä tavoitteisin päästöistä mutta jotkin perus jutut...jakoketjut,öljypumput...jne. toinen on varmaan nää uuden sukupolven insinöörit.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
PYY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Su 17.10.2010 14:11
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaata

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja PYY »

No niin no - E 300 de jos olettaa sopii tulee olemaan melkoinen pommi & korjaamoiden onni myös lähivuosina. Ikävän keskeneräiseltä viakutti auto. Se että onko tuo nyt itselle tuleva V60 T8 R yhtään sen parempi sähkömoottoreineen jää nähtäväksi... mutta ihan pakko myöntää että omaan makuun laatuvaikutelma, viimeistely, käytettävyys ja ajotuntuma olivat volvossa parempia... joka tapauksessa talossa tulee olemaan varmaankin ns loppuun saakka kaksi OM642sta ja niiden kanssa on nyt tultava toimeen :)
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."

Talli: BMW i4 M50, X253-350e-4MATIC, S205-220-CDI-4MATIC, W204-350-CDI-4MATIC
Pala tähellistä historiaa: W205/W211/W251….
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Onkos tämä OM 642 oikeasti näin heikko ?

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kyllä kaikissa mun purkamissani lamellipumpuissa on tähän mennessä kaksi vastakkaista lamellia olleet liikkeen puolesta sidottu toisiinsa yhdystangoilla ja on noita tuolla teollisuudessa 20 vuotta käytettyjäkin yhä voimissaan... Jos mersun tehdas on sitten käyttänyt jotain muuta rakennetta, niin pakko olla sitä mieltä minunkin, että alkeellista on ja paska firma.
Vastaa Viestiin