Mercedes-Benz 5D KOMBI 200TE-124081/2800 moottorin jäähdytyspuhallin ei käynnisty --> moottori keittää.
Missä lämmössä puhaltimen pitäisi kytkeytyä päälle? Miten voi testata? Toimintaperiaate kun ei ole ns 'normaali' viskokytkin? Voiko olla sähkövika?
Mercedes-Benz 200TE 1990 moottorin jäähdytyspuhallin
Re: Mercedes-Benz 200TE 1990 moottorin jäähdytyspuhallin
Jos Löydät puhaltimen pistokkeen niin siihen syöttämällä virtaa ja maata pystyy puhaltimen testaamaan. Sulake kannattaa katsoa onko siinä hapettumaa/vikaa. Puhaltimen rele löytynee myös konehuoneen sulakerasiasta kun irrottaa ruuveilla koko kannen.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Mercedes-Benz 200TE 1990 moottorin jäähdytyspuhallin
http://www.mersuforum.net/forum/downloa ... &mode=view" onclick="window.open(this.href);return false;
Linkin kuvassa punaisella ympyröity anturi ohjaa flektin kytkeytymistä. Voi olla eri näköinen esim. 2 napainen mutta tuosta kohdin löytynee. Puhallin toimii siis magneettikytkimellä ja ohjauslämpötila on noin 100 astetta, tarkka arvo riippuu tuosta anturista. Anturiin tulevan liittimen johdot yhteen kytkemällä pitäisi kuulua selvä naksahdus kun flekti kytkeytyy. Jos näin, anturi on rikki.
Linkin kuvassa punaisella ympyröity anturi ohjaa flektin kytkeytymistä. Voi olla eri näköinen esim. 2 napainen mutta tuosta kohdin löytynee. Puhallin toimii siis magneettikytkimellä ja ohjauslämpötila on noin 100 astetta, tarkka arvo riippuu tuosta anturista. Anturiin tulevan liittimen johdot yhteen kytkemällä pitäisi kuulua selvä naksahdus kun flekti kytkeytyy. Jos näin, anturi on rikki.
Re: Mercedes-Benz 200TE 1990 moottorin jäähdytyspuhallin
Kiitos vastauksista
Tarkastin sulakkeen nro 7 (+muut kun olivat pikkusen hapettuneita)
Relekotelon rele 'C' on ilmeisesti puhallinta kytkevä. Irroitin puhdistin ja mittasin toiminnan. Helppo juttu kun releessä on kytkentäkaavio.
Puhallin käynnistyi (magneettikytkin toimi) kun oikosuljin lämpötilakytkimen pistokkeen navat.
Jos lämmöt edelleen nousee yli 100C ja puhallin ei käynnisty niin sitten pitänee hommata uusi lämpötilakytkin.
No tuossa rassatessa huomasin, että jäähdytysnesteen seassa on öljyä
Voi olla, että pitää vaihtaa / vaihdattaa kannentiiviste.
Millä ja miten olis hyvä huuhdella jäähdytysjärjestelmä?

Tarkastin sulakkeen nro 7 (+muut kun olivat pikkusen hapettuneita)
Relekotelon rele 'C' on ilmeisesti puhallinta kytkevä. Irroitin puhdistin ja mittasin toiminnan. Helppo juttu kun releessä on kytkentäkaavio.
Puhallin käynnistyi (magneettikytkin toimi) kun oikosuljin lämpötilakytkimen pistokkeen navat.
Jos lämmöt edelleen nousee yli 100C ja puhallin ei käynnisty niin sitten pitänee hommata uusi lämpötilakytkin.
No tuossa rassatessa huomasin, että jäähdytysnesteen seassa on öljyä

Voi olla, että pitää vaihtaa / vaihdattaa kannentiiviste.
Millä ja miten olis hyvä huuhdella jäähdytysjärjestelmä?
Re: Mercedes-Benz 200TE 1990 moottorin jäähdytyspuhallin
Vaikka tuolla. Onhan noita useita eri merkkejä.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/608191/ ... aine-500ml" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.motonet.fi/fi/tuote/608191/ ... aine-500ml" onclick="window.open(this.href);return false;