Kysyisin ihan mielenkiinnosta heiltä joilla on kokemusta M271 EVO moottorista. Nyt kyseessä E200 CGI W212. Koskee siis myös E250 CGI:tä.
Onko 271 evossa normaalisti/ominaisuutena hieman hörisevä (muistuttaa hieman kurlausta) dieselmäinen ääni varsinkin liikkeelle lähtiessä, lähinnä matalammilla kierroksilla?
Ääni ei ole paha eikä terävä mutta erittäin selkeä, ikäänkuin läpi tunkeva imuääni.
Ketjuongelmaa ei siis ole.
Autoon on vaihdettu ketju, kaikkine osineen. Koneesta ei kuulu minkäänlaisia mekaanisia ketjuun liittviä ääniä tai rallatusta.
M271 EVO hörisevä ääni (ei ketju)
Re: M271 EVO hörisevä ääni (ei ketju)
Ei välttämättä vastaa ollenkaan kysymykseesi, mutta rouvan entinen M271 (tosin ei evo vaan kompressori) piti sellaista outoa "honottavaa" ääntä. Auto lähti vaihtoon 113tkm ajettuna ja minusta se ääni oli siinä aina.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Re: M271 EVO hörisevä ääni (ei ketju)
Saattaa kyllä olla juuri tuo "honottava" ääni kyseessä.
Eikä se sinänsä haittaa. Pointtina oli lähinnä se että miksi ihmeessä neloskone kuuluu 2010-luvun autossa sisälle dieselmäisesti, kun nelosbensat ovat olleet sisälle hiljaisia jo 90-luvulla
Tulee hieman D5 volvon ääni mieleen, tosin ei yhtä kovaa ja selkeästi.
Alla olevat ääninäytteet ei ehkä kuulu älylaitteilla, kuten puhelimella oikein.
Volvo D5 (Diesel)
https://www.youtube.com/watch?v=WVZP5jtRrv4
E200 CGI (Bensa)
https://www.dropbox.com/s/8uqyrzllcbz0v ... 6.mp4?dl=0
Eikä se sinänsä haittaa. Pointtina oli lähinnä se että miksi ihmeessä neloskone kuuluu 2010-luvun autossa sisälle dieselmäisesti, kun nelosbensat ovat olleet sisälle hiljaisia jo 90-luvulla

Tulee hieman D5 volvon ääni mieleen, tosin ei yhtä kovaa ja selkeästi.
Alla olevat ääninäytteet ei ehkä kuulu älylaitteilla, kuten puhelimella oikein.
Volvo D5 (Diesel)
https://www.youtube.com/watch?v=WVZP5jtRrv4
E200 CGI (Bensa)
https://www.dropbox.com/s/8uqyrzllcbz0v ... 6.mp4?dl=0
Re: M271 EVO hörisevä ääni (ei ketju)
Joo, samantapainen ääni kuului rouvankin autosta. Tuli mieleen tyhjän muoviämpärin honottava/hörisevä ääni. Ehkä se on imuääni joka niissä muovisuojissa ja pöntöissä kaikuu ja soi?
Minusta meillä ääni oli talvisin liikkeellelähtiessä vielä kovempi ekan minuutin tai kaksi jonka jälkeen se aina kerrasta asettui "normaalille" tasolleen. Ihan tuli mieleen, että joku läppä muuttaa jonkin kumisevan muoviastian tilavuutta kylmästä startatessa.
Mutta voin olla aivan pihalla näissä arveluissani, joten saa vapaasti nauraa. Ääni kuitenkin kuului aina ekasta päivästä lähtien.
Minusta meillä ääni oli talvisin liikkeellelähtiessä vielä kovempi ekan minuutin tai kaksi jonka jälkeen se aina kerrasta asettui "normaalille" tasolleen. Ihan tuli mieleen, että joku läppä muuttaa jonkin kumisevan muoviastian tilavuutta kylmästä startatessa.
Mutta voin olla aivan pihalla näissä arveluissani, joten saa vapaasti nauraa. Ääni kuitenkin kuului aina ekasta päivästä lähtien.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Re: M271 EVO hörisevä ääni (ei ketju)
Nimenomaan juurikin vaikuttaa vanhempien kaasarikoneiden imuääneltä.
Kylmänä se kuuluu myös täällä paljon selkeämmin.
Kierrokset kun nousee, ääni häviää kokonaan.
Kaivoin tuossa muutaman videon netistä jossa koeajettiin
samalla koneella olevia yksilöitä, ja tosiaan, samanlainen "hölöhölö" niistäkin kuului.
Kyseessä siis ominaisuus. Kiitos vastauksesta.
Kylmänä se kuuluu myös täällä paljon selkeämmin.
Kierrokset kun nousee, ääni häviää kokonaan.
Kaivoin tuossa muutaman videon netistä jossa koeajettiin
samalla koneella olevia yksilöitä, ja tosiaan, samanlainen "hölöhölö" niistäkin kuului.
Kyseessä siis ominaisuus. Kiitos vastauksesta.
Re: M271 EVO hörisevä ääni (ei ketju)
OT:
Istuin eilen kaverin uutukaisen hybridi-XC60:n kyydissä ja ihmettelin moottoriäänen perusteella, että en ennen ole Volvolta dieselhybridiä nähnytkään. Ei se sitten mikään diesel ollut mutta kiihdyttäessä aika kova ja karkean kuuloinen oli ääni.
t.
Risto
Istuin eilen kaverin uutukaisen hybridi-XC60:n kyydissä ja ihmettelin moottoriäänen perusteella, että en ennen ole Volvolta dieselhybridiä nähnytkään. Ei se sitten mikään diesel ollut mutta kiihdyttäessä aika kova ja karkean kuuloinen oli ääni.

t.
Risto
E500 – 211.070
Re: M271 EVO hörisevä ääni (ei ketju)
Omassa M111 E20 EVOssa (C180 -01) kuuluu samanlainen kurlaus, kun ajaa pintakaasulla kaupunkinopeuksilla. Kun kaasua painaa hieman ja sitten taas nostaa moottorijarrutuksella, kuuluu outoa hörinää. Minulle ääni toi mieleen Aku Ankan naurun piirretyissä leffoissa ,-) Oletan sen tulevan sähköisesestä kaasulapän ohjauksesta (värinää tms.)Gnek kirjoitti:...Onko 271 evossa normaalisti/ominaisuutena hieman hörisevä (muistuttaa hieman kurlausta) dieselmäinen ääni varsinkin liikkeelle lähtiessä, lähinnä matalammilla kierroksilla?
Ääni ei ole paha eikä terävä mutta erittäin selkeä, ikäänkuin läpi tunkeva imuääni...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: M271 EVO hörisevä ääni (ei ketju)
Joo, monet hybridi-bensat käy karkeasti; johtuu atkinson-työkierrosta.Roisto kirjoitti:OT:
Istuin eilen kaverin uutukaisen hybridi-XC60:n kyydissä ja ihmettelin moottoriäänen perusteella, että en ennen ole Volvolta dieselhybridiä nähnytkään. Ei se sitten mikään diesel ollut mutta kiihdyttäessä aika kova ja karkean kuuloinen oli ääni.
t.
Risto
Tässä Wikipediasta:
Atkinsonmoottori on James Atkinsonin keksimä polttomoottori, jossa puristustilavuus on pienempi kuin paisuntatilavuus. Ottomoottorissa ja dieselmoottorissa puristus- ja työtahdit ovat yhtä pitkät, joten vastaavat tilavuudet ovat niissä yhtä suuret. Atkinson oivalsi, että kun työtahdista tehdään pitempi kuin puristustahdista, polttoaineen palamisen energia saadaan paremmin hyödynnettyä ja moottorin hyötysuhde siten suuremmaksi. Atkinsonmoottorissa suuri osa puristustilavuudesta jätetään tahallaan hyödyntämättä, ja tästä syystä atkinsonmoottorin teho/paino-suhde on matalampi kuin muilta osin vastaavan ottomoottorin tai dieselmoottorin. Nykyaikaisissa atkinsonmoottorin sovelluksissa ei hyödynnetä James Atkinsonin patenttien mukaisia mutkikkaita mäntien varsien vipumekanismeja vaan imuventtiilien myöhäisellä sulkeutumisella lyhennetään puristustahtia. Tästä syystä näennäinen puristussuhde voi olla hyvinkin korkea, ellei imuventtiilien ajoitusta huomioida. Hybridiautoissa polttomoottorin mitoitus ei vastaa ajoittaista ajoneuvon maksimitehon tarvetta vaan arvioitua keskitehoa. Tästä syystä atkinsonmoottoria hyödynnetäänkin hybridiautoissa.