Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Eli oma auto kunnossa mut Puskaradion kautta kuullu et ois mahdollista ni onks kellää tästä kokemusta ja onko isoki projekti? Ainaki W211 mallii myydää se muutossarja suunnillee samaa hintaa mitä yks ilmapussi maksais..
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
ei farmariin voi ainakaan suositella. Ilmajouset farmarissa on melko pakolliset, jotta se toimisi tyhjänä/täydellä kuormalla.
W212 E350cdi
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Totakin oon kuullu ja käsittääksein siel takapäässä on korkeusanturit mitkä säätelee myös ajovaloja
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Ilmajouset nyt muutenkin on parasta mitä on keksitty viipaloidun leivän jälkeen.
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Ja sitten kun ne ei toimi, ne korjataan. Ihan niin kuin kaikki muukin. Ei se ole niin kallista kuin kirjoituksista voi päätellä (ainakaan jos ei mene marmorille). Lisäksi minun kokemukseni mukaan muita alustan osia kuluu hyvin vähän, joten pitkässä juoksussa se ilmajousitus ei välttämättä tule (juurikaan) kalliimmaksi kuin rautajousituskaan. 212:ssa kaikki ilmajousituksen osat tuntuvat kestävät ainakin paljon paremmin kuin 211:ssä.ville86 kirjoitti:Onhan ne hyvät niin kauan ku toimii
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Ja näitäkin kannattaa huollattaa. Itse vaihdatin kompuran ryynit, suodattimen ja venttiilin, vaikka minkäänlaisia oireita/vikoja ei ollut. Auto kuitenkin jo 5v ikäinen ja 150tkm ajettu. Huoltopaikkana JM Tech, jota voin kyllä suositella.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Aika sama rautajousissa. Tai toimiihan ne usein jotenkin katkettuaankin. Vähän vaan halvempaa korjailla rautajousia kuin ilmajousia. Sama kuin viipaloimaton leipä viipaloituun verrattuna.ville86 kirjoitti:Onhan ne hyvät niin kauan ku toimii

Totta kyllä että nuo henkilöautojen ilmapussit voisi olla edes vähän lähempänä isojen kestävyyttä.
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Komppaan edellisiä, ei ole ilmapussit iso ongelma tai menoerä 212-korissa. Meillä takapussit kesti 7 vuotta/215 tkm. Kompuran ryyni- ja suodatinjumppaa teen joka vuosi. S212:ssa on valtava kontti, joten rautajousilla kuormankantokyky on kysymysmerkki.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Tosin otteessa oleva kokonaismassa on silti rajallinen (kuormaa n. 600kg muistaakseni). Eli vaikka konttiin mahtuisi, ei silti voi laillisesti laittaa.jusi kirjoitti:S212:ssa on valtava kontti, joten rautajousilla kuormankantokyky on kysymysmerkki.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 115
- Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Mulla kun on rautajouset tuossa omassa W212 taksissa niin tuntuu perä kulkevan aika matalalla vaikka ei ole kuin 4-henkinen perhe kyydissä ja normaalit viikonloppukamat (reilusti alle 100 kg) kontissa. Viime talvena suksilomalta palatessa tukevan lumipyryn läpi pakkasi takalokarit umpeen lunta/jäätä ja sitten narskui kivasti joka routaheitossa kun baarumi raapi itselleen tilaa... Se huopainen sisälokari meinasi hieman repsottaa parista kiinnikkeestä, kun taas oli fiksumpi antanut periksi.jusi kirjoitti:Komppaan edellisiä, ei ole ilmapussit iso ongelma tai menoerä 212-korissa. Meillä takapussit kesti 7 vuotta/215 tkm. Kompuran ryyni- ja suodatinjumppaa teen joka vuosi. S212:ssa on valtava kontti, joten rautajousilla kuormankantokyky on kysymysmerkki.
W218 sitten kulkee aina oikeassa asennossa kun airmatic pitää siitä huolen.
Rossin dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12 | W212 E 220 CDI -11 | W204 C 200 CDI -11
Ja harrastuslaite
W201 190E M111 turbo -93
C218 CLS 350 CDI 4matic -12 | W212 E 220 CDI -11 | W204 C 200 CDI -11
Ja harrastuslaite
W201 190E M111 turbo -93
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Ajovalojen korkeudensäätöanturi on farmariW212:ssa oikean etupyörän yhteydessä. Taka-akselilla keskellä on vain perän korkeussäätöanturi.ville86 kirjoitti:Totakin oon kuullu ja käsittääksein siel takapäässä on korkeusanturit mitkä säätelee myös ajovaloja
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Farkussa rautajouset takana aiheuttavat hylkimisreaktion
jos katsastuksessa huomaavat.
Ei siis kannata ainakaan turmella mitään ilmajousituksen osia autosta, ettei tule myöhemmin kohtuuttoman kalliiksi palauttaa liikennekäyttöön.
Ja juu, varmasti hra X on katsastanut farkkunsa jo 10 kertaa rautajousilla, mutta se ei sitten lohduta yhtään jos katsuri hoksaa.

Ei siis kannata ainakaan turmella mitään ilmajousituksen osia autosta, ettei tule myöhemmin kohtuuttoman kalliiksi palauttaa liikennekäyttöön.
Ja juu, varmasti hra X on katsastanut farkkunsa jo 10 kertaa rautajousilla, mutta se ei sitten lohduta yhtään jos katsuri hoksaa.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 3136
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Lainataas tätä vähän, eli omassa s212:ssa perä putoaa tonttiin muutamassa tunnissa ja molemmat puolet tasaisesti. Mikä tällöin on todennäköisin vuotokohta? vai putoaako tasaisesti vaikka vain toinen pussi vuotaisi? Ei ole siis airmatic, vaan pelkästään takana pussit.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Minulla oli samat oireet ja lääkkeeksi kävi molempien pussien vaihto.En tosin ole tutkinut vuotaako kumpikin ilmajousi varmasti. Kokeeksi ostin Miessler-merkkiset, saa nähdä miten kestää. Letkujen vuotojahan voi etsiä saippuavedellä mutta minulla ei vuotoa löytynyt muualta. Sellaisen vinkin annan vaihtoon, että WIS:n ohjeesta poiketen kannattaa irrottaa myös takajarrusatula ja koiranluun alapää, niin pussit sujahtaa paikoilleen helpommin ainakin amatöörin työskennellessä.tahtoomersun kirjoitti:Lainataas tätä vähän, eli omassa s212:ssa perä putoaa tonttiin muutamassa tunnissa ja molemmat puolet tasaisesti. Mikä tällöin on todennäköisin vuotokohta? vai putoaako tasaisesti vaikka vain toinen pussi vuotaisi? Ei ole siis airmatic, vaan pelkästään takana pussit.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
-
- Mersumies
- Viestit: 554
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Tuskin pussit alkaa vuotaa yhtäaikaa. Mutta muut yhteiset osat voivat aiheuttaa ongelmia. Tämmöinen syy-seurausketju:tahtoomersun kirjoitti:Lainataas tätä vähän, eli omassa s212:ssa perä putoaa tonttiin muutamassa tunnissa ja molemmat puolet tasaisesti. Mikä tällöin on todennäköisin vuotokohta? vai putoaako tasaisesti vaikka vain toinen pussi vuotaisi? Ei ole siis airmatic, vaan pelkästään takana pussit.
Kompressori on unohtunut huoltaa. Kompressorin ilmankuivain on tukossa vedestä. Vesi ruostuttaa venttiiliblokin. Ventiilit ei sulkeudu (aina) kunnolla. Alkavat vuotaa.
Tässä kuvia kompurasta, veden aiheuttamasta tuhosta.
https://mbworld.org/forums/e-class-w212 ... ost7458571" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli: Kuivaa kompura. Jos oli ilmankuivaimessa paljon vettä, niin vaihda ruostuneet osat. Vasta sitten pussit, jos ei noilla korjaannu.
Edit: Miten onkaan tuttua tekstiä esim täältä forumilta

Jos Lontoon murretta ei ole tullut opiskeltua, niin tässä linkki googelin avulla väännettynä "kapulakielelle"
https://translate.google.fi/translate?v ... ost7458571" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Mersumies
- Viestit: 3136
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
Onko tuo venttiilibloki kompuran yhteydessä vai erillinen osa?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
OT: Mistä amatööri saa nykyään WIS:n käyttöönsä?jusi kirjoitti:tahtoomersun kirjoitti:...Sellaisen vinkin annan vaihtoon, että WIS:n ohjeesta poiketen kannattaa irrottaa myös takajarrusatula ja koiranluun alapää, niin pussit sujahtaa paikoilleen helpommin ainakin amatöörin työskennellessä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212
EemeliErkki kuvasi asiat täsmällisesti.
Itselläni ei farkkua,vaan Airmatic sedan-auto.Ongelmat loppui kun vaihdoin tarvikekompressorin ja alkuperäisen venttiiliyksikön,yhteishinta alle 500e.
Näissä omani kaltaisissa ässissä ongelmat alkaa usein siitä,kun kompuran ilmanottoletku on mennyt rikki,ja kompuraan pääsee kosteata ilmaa..ja siten myös venttiiliyksikköön.Lopulta toinen tai molemmat ei enää toimi kuten kuuluu.Kompuran ilmanottoletkun päässä oleva suodatin on hyvä vaihtaa vaikka parin vuoden välein,on helppo homma kuin lampunvaihto.
Itselläni ei farkkua,vaan Airmatic sedan-auto.Ongelmat loppui kun vaihdoin tarvikekompressorin ja alkuperäisen venttiiliyksikön,yhteishinta alle 500e.
Näissä omani kaltaisissa ässissä ongelmat alkaa usein siitä,kun kompuran ilmanottoletku on mennyt rikki,ja kompuraan pääsee kosteata ilmaa..ja siten myös venttiiliyksikköön.Lopulta toinen tai molemmat ei enää toimi kuten kuuluu.Kompuran ilmanottoletkun päässä oleva suodatin on hyvä vaihtaa vaikka parin vuoden välein,on helppo homma kuin lampunvaihto.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)