W212 250CDI 4Matic tehoa uupuu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tuke260
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 10.10.2010 21:04

W212 250CDI 4Matic tehoa uupuu

Viesti Kirjoittaja Tuke260 »

Moro,

auto 2012 W212 250CDI 4Matic 7G plus

Hieman historiaa: Autoon vaihdettu moottori. lohko, kantta ja venttilikoppaa myöten. Kaikki muu tekniikka vanhasta moottorista. Uusi turbo, uusi pakosarja, uusi vesipumppu, uusi nokkaketjunkiristin.

Auto kiihtyy 0-100 nopeimmillaan 10,7s. ohituskiihtyvyys 80-120 7s hyvillä vauhdeilla. Eli todella hidas vs. vakio. Auto Penkitetty jossa todettiin vääntöä uupuvan noin 60nm ja tehoa 20-30hp.

Moottorissa uusin ohjelmapäivitys, vaihdelaatikon adaptioarvot nollattu (tämän jälkeen ajettu jo 2500km) . Auto käytä läpi Starilla mersun valtuutetussa huoltoliikkeessä, jossa kaikki koneen arvot olivat oikein. Heidän mukaansa autossa ei ole mitään vikaa, eikä löydy mitään onglemaa.

Ongelmana on myös polttoaineen kulutus. 87km/h keskinopeudella 7,0l/100km.. todella maltillisella ajolla. testattu monella eri tiellä, eri matkoilla.. ei tipu.

Auto toimii muuten todella hyvin, ei mitään ylimääräistä mutta vetoja ei ole. Mysteeriä lisää se että ennen koneen vaihtoa auto oli huomattavasti ripeämpi. Mutta edelleenkin mersun huollon mukaan kaikki on niinkuin pitääkin :evil:

Onko jollain ollut mitään vastaavaa tai ajatuksia asiaan? Auto on menossa pariviikon päästä toiseen paikkaa tutkimuksiin.

kiitos ja kumarrus

- Tuukka
Viimeksi muokannut Tuke260, To 29.08.2019 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 250CDI 4Matic -12
ex. W204 220cdi -11
ex. W211 E500 -02
ex. 260E -88
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6529
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W212 250CDI 4Matic tehoa uupuu

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mitä hajosi alun perin, miksi moinen remppa? Siis mitä vaihdettu, koko moottori siis vai luenko jotenkin väärin?

Pakoputki tukkeessa vanhoista rojuista? Pitäisi vaan tietää paljonko kunnossa olevana on vastapaine... tietty jos irroittaa putken ja koeajaa...

Mitä on ruiskutusarvot ja ahdot täyskaasulla, joku (esim. Tuikku) tietää varmaan mitä vakiona pitäisi kyseisessä motissa olla arvot.
W219 320CDI -07

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4727
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 250CDI 4Matic tehoa uupuu

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jako oikein?
Tuke260
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 10.10.2010 21:04

Re: W212 250CDI 4Matic tehoa uupuu

Viesti Kirjoittaja Tuke260 »

Edellinen kone vinkui. Vika lopulta selvisi kampiakselin linjauksesta joka oli hieman pielessä. Aiheutti mm. jakopään rattaiden pohjaamisen mistä ääni syntyi. Elkää kysykö miten on mahdollista, huollon mukaan tehtaalta asti ollut, kuitenkaan tehdas ei tätä lähtenyt kustantamaan.

koko moottori vaihdettiin, ilman oheislaitteita. Mm. suuttimet ovat vanhasta jne.. Niinkun kirjoitin, kaikki suuttimien, polttoainepumpun, arvot on mitattu ja ovat oikeassa. ahtopaineet jne.. mitään siltä puolelta ei löydy.

Tämä koko toimenpide tehtiin Mersun huollossa. Jako pielessä, voisiko toimia täysin normaalisti? uusi kone tuli luotettavasta paikasta ja täysin toimivana, johon annettiin myös 10tkm takuu.
W212 250CDI 4Matic -12
ex. W204 220cdi -11
ex. W211 E500 -02
ex. 260E -88
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4727
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 250CDI 4Matic tehoa uupuu

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

On se mahdollista, jako hampaalla pielessä ja varmasti puuttuu vetoja ja menee lientä liikaa.
Ja jos kaikki muu on katsottu niin alkaa olemaan vaihtoehdot loppu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W212 250CDI 4Matic tehoa uupuu

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tämä, tehon rajoittumis ongelma, on nyt tätäpäivää.
Tulee esiin kohti uusissa 220/250 - malleissa.

Vaivaan on selvinnyt ainakinkaksi syytä.
Tarvikevesipumppu/-termostaatti.
Alkuperäisessä on alipaineohjattu kanava, jota tarvikkeessa ei ole.
Tämä aiheuttaa moottorin lämpenemisen yli 90 asteen, reilustikkin => tehonrajoitus.
Auton mittari ei näytä oikein, pitää katsoa xentryllä.

Suuttimien korjausarvo.
Delphin ohjelmassa suutinkartta ei ole vain suutinkartta, vaan samalla ennakkokartta.
Delphin järjestelmässä ruiskutushetkeä ei määritetä ennen yläkuolokohtaa,vaan ruiskutuksen alkamiskohta määräytyy jälkeen alakuolokohdan, eli samalla se toimii ennakkokartan kaltaisesti. Järjestelmä havaitsee suuttimien kulumisen tyhjäkäynnillä ja määrittää jokaiselle suuttimelle korjausarvon, siis kaventaa ruiskutusikkunaa, jotta päästönormi edelleen täyttyisi. Kun ruiskutusta rajataan tarpeeksi, ensin ei tule lastutuksessa lisätehoa, sitten ei tule vakiotehoakaan. Luulen, tai olen varma, että ko autossa jos olisi mahdollista uusia suuttimia kokeilla, niin tehotkin palautuisivat.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tuke260
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 10.10.2010 21:04

Re: W212 250CDI 4Matic tehoa uupuu

Viesti Kirjoittaja Tuke260 »

okei. Tämä suuttimien toiminta ja yleensäkin auton polttoaineen saanti on noussut eritahoilla esille.

Tehtaan suutinkampanja tässä autossa on tehty vuonna 2014, eli ymmärtääkseni suuttimet on tällöin vaihdettu, noin 100tkm sitten. Voiko olla jo vialliset?

voi perkele. Eli millään ohjelmoinnilla ei kannata lähtä pelleileen vaan uudet suuttimet olisi ratkaisu?
W212 250CDI 4Matic -12
ex. W204 220cdi -11
ex. W211 E500 -02
ex. 260E -88
Tuke260
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 10.10.2010 21:04

Re: W212 250CDI 4Matic tehoa uupuu

Viesti Kirjoittaja Tuke260 »

Moro.

Suuttimet vaihdettu uusiin alkuperäiset ja ohjelmoitu (ammattilaisella) Edelleen hidas ja kuluttaa. Vanhat suuttimet antoi läpi jännitettä, eikä niitä voinut edes testata loppuun testipenkissä. Jako vielä tarkistamatta, voisko?

alkaa keinot loppua. Dpf mittareiden mukaan ok, mutta voiko siltkin olla "möykky" vastassa...
W212 250CDI 4Matic -12
ex. W204 220cdi -11
ex. W211 E500 -02
ex. 260E -88
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2655
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W212 250CDI 4Matic tehoa uupuu

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Tuke260 kirjoitti:Moro.

Suuttimet vaihdettu uusiin alkuperäiset ja ohjelmoitu (ammattilaisella) Edelleen hidas ja kuluttaa. Vanhat suuttimet antoi läpi jännitettä, eikä niitä voinut edes testata loppuun testipenkissä. Jako vielä tarkistamatta, voisko?

alkaa keinot loppua. Dpf mittareiden mukaan ok, mutta voiko siltkin olla "möykky" vastassa...
Ethän vaan tankkaa ABC:n dieseliä....? Meillä on kahdessa dieselissä ollut ongelmia kalkattavan käyntiäänen ja selkeän tehottomuuden vuoksi kun on tankattu ABC -asemalla.

Pari tankillista Teboilin (Lukoil) dieseliä niin käyntiääni muuttui hiljaiseksi ja potkua on väännön muodossa selkeästi enemmän.
Tuke260
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 10.10.2010 21:04

Re: W212 250CDI 4Matic tehoa uupuu

Viesti Kirjoittaja Tuke260 »

En käytä abc:tä
W212 250CDI 4Matic -12
ex. W204 220cdi -11
ex. W211 E500 -02
ex. 260E -88
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4727
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 250CDI 4Matic tehoa uupuu

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tarkistitko tai tarkistutitko tuon tuikun mainitseman lämpenemis ongelman?
Ahtovuotoja? Ilmansuodin tukkeessa? Joskus on toverille käynyt niin mielenkiintoisesti et huitassut muovipussin imuaukosta suodatinkoteloon. Vikaa etsittiin tovi ennen kuin tajusi katsoa putsarin.
Tuke260
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 10.10.2010 21:04

Re: W212 250CDI 4Matic tehoa uupuu

Viesti Kirjoittaja Tuke260 »

Sen verran että vesipumppu on vaihdettu alkuperäiseen 651200770180. Ahtovuotoja ei ole, tarkistettu kahteen otteeseen. Ilmansuodatin vaihdettu aivan vasta, ei ollut ylimääräistä romua. Noo, tutkitaan. Kyllä se sieltä vielä löytyy..
W212 250CDI 4Matic -12
ex. W204 220cdi -11
ex. W211 E500 -02
ex. 260E -88
Vastaa Viestiin