Nimenomaan siis ei monoblockit, jotka ovat nimensä mukaisesti yksiosaiset. Nuo vanhat ovat sellaiset.E38 kirjoitti:Moniosaiset, 10-tuumaset AMG-huuli-monoblockit.juusmo kirjoitti:Kiitos! Nimimerkki E38 on mut ystävällisesti aivopessyt näiden kiekkojen parhaudesta, joten olihan ne sitten lopulta pakko hankkia kun tuli "kohtuulliseen" hintaan vastaan maailmalla nämä...
juusmon R129 SL600 -97
Re: juusmon R129 SL600 -97
Re: juusmon R129 SL600 -97
Totta (mutta taitaa olla mennyt kansankieli jo totuuden edelle ja lempilapsella on monta nimeä). Millä hakusanoilla sinulla oli hakuvahti päällä kun näitä hait?juusmo kirjoitti:Nimenomaan siis ei monoblockit, jotka ovat nimensä mukaisesti yksiosaiset. Nuo vanhat ovat sellaiset.E38 kirjoitti:Moniosaiset, 10-tuumaset AMG-huuli-monoblockit.juusmo kirjoitti:Kiitos! Nimimerkki E38 on mut ystävällisesti aivopessyt näiden kiekkojen parhaudesta, joten olihan ne sitten lopulta pakko hankkia kun tuli "kohtuulliseen" hintaan vastaan maailmalla nämä...
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe de Ville
Re: juusmon R129 SL600 -97
Aika monellakin, mutta eBaysta ei tärpännyt. Sitten sain vinkin eräässä Facebookin R129-ryhmässä, jossa mainitsin että etsiskelen näitä, että eBay Kleinanzeigenissä oli asiallinen satsi myynnissä. Kyseinen palveluhan on siis sanomalehtien osto/myyntipalstoja vastaava tuote, jossa kauppapaikka ei osallistu mitenkään kaupantekoon, toisin kuin eBayssa, vaan pointtina on vain laittaa ilmoitus ja saada sitä kautta yhteys myyjän ja ostajan välille. Vähän isompi riski kun kauppapaikka ei tarjoa mitään turvaa, mutta toisaalta myyjä kelpuutti Paypal-maksun, ja Paypalissa ostajan suoja on suhteellisen vahva.
Periaatteessa tuon palvelun idea on kai olla enemmänkin saksalaisten lähikauppapaikka, mutta lähetystenseurannan kautta paljastui että tämäkin myyjä (tai ainakin tavara) oli itse asiassa Espanjassa...
Periaatteessa tuon palvelun idea on kai olla enemmänkin saksalaisten lähikauppapaikka, mutta lähetystenseurannan kautta paljastui että tämäkin myyjä (tai ainakin tavara) oli itse asiassa Espanjassa...
Re: juusmon R129 SL600 -97
Mitkä renkaat sulla on?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: juusmon R129 SL600 -97
General Tiren Altimax Sportit, 245/40/18 ja 275/35/18 tosiaan. Edellisen omistajan hankkimat ja ostohetkellä käytännössä ajamattomat.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Tänään ajoin ensimmäistä kertaa uusilla vanteilla 120km/h ja huomasin, että yli satasen ei pysy vakionopeudensäädin päällä. Vähän vaikea kuvitella, että liittyisi tähän asiaan mitenkään, koska rengaskoko ei muuttunut. Liian iso ero etu- ja takapyörien kehän välillä tietysti aiheuttaisi vakkarin kiukuttelua, mutta mistähän muusta voisi johtua?
Re: juusmon R129 SL600 -97
Takaset hieman pienemmät renkaat lähtiissä ja nyt venyvät matalemmaksi uusilla takavanteilla. Ainut mikä tuli mieleen, mutta eipä varmaan voi noin tarkkaa olla.juusmo kirjoitti:Tänään ajoin ensimmäistä kertaa uusilla vanteilla 120km/h ja huomasin, että yli satasen ei pysy vakionopeudensäädin päällä. Vähän vaikea kuvitella, että liittyisi tähän asiaan mitenkään, koska rengaskoko ei muuttunut. Liian iso ero etu- ja takapyörien kehän välillä tietysti aiheuttaisi vakkarin kiukuttelua, mutta mistähän muusta voisi johtua?
Re: juusmon R129 SL600 -97
On niin pieni halkaisija ero noissa, ettei voi kyllä mitenkään siitä tulla. 245/40=65,3cm ja 275/35=65cm eli 3mm ero. Its.ellä kokemus on, että noin 10mm halkaisija eron järjestelmä vielä sietää, mutta sitä suuremmilla alkaa valittaa. Vanteet ei myöskään ole niin leveät, että tollainen jättinakki venyisi kovinkaan paljoa, joten epäilen senkin vaikutusta. Yksi mahdollisuus on, että SL:n järjestelmä on säädetty todella tarkaksi.. mutta ei siinäkään ole mitään järkeä, kun pelkkä kulutuspinnan ero tekee jo enemmän. Ehkä se kannattaa poissulkea samankokoisella sarjalla ja jos tilanne ei muutu niin sitten vikaa hakemaan jostain muualta.juusmo kirjoitti:Tänään ajoin ensimmäistä kertaa uusilla vanteilla 120km/h ja huomasin, että yli satasen ei pysy vakionopeudensäädin päällä. Vähän vaikea kuvitella, että liittyisi tähän asiaan mitenkään, koska rengaskoko ei muuttunut. Liian iso ero etu- ja takapyörien kehän välillä tietysti aiheuttaisi vakkarin kiukuttelua, mutta mistähän muusta voisi johtua?
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: juusmon R129 SL600 -97
Muistelisin lukeneeni että 2% ero on vielä hyväksyttävä. Pitää varmaan lykätä star kiinni tässä joku päivä kun ehtii ja seurailla ajossa mitä nopeusanturit näyttävät. Voihan se olla, että joku anturi häröilee, mutta kuitenkin sen verran vähän että ESP/ABS eivät ota siitä vielä itseensä.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Tänään iskin Starin kiinni ja kävin ajelemassa. Etupyörien anturit, varsinkin vasemman, tuntuvat heittävän alaspäin enemmän kuin renkaiden koon takia olisi syytä. Pitää putsata anturit paremmalla ajalla.
Lisäksi ESP:n vikakoodeihin tuntuu kerta toisensa jälkeen ilmaantuvan C1120 eli ESP:n kääntymisnopeusanturi (yaw rate sensor). Käytettynä eivät maksa montaa kymppiä (A0005426518) joten pistin sellaisen tilaukseen. Varoitusvaloa ei tästä ole ainakaan vielä syttynyt. En tiedä olisiko mahdollista, että pyörien nopeusanturien ja kääntymisnopeusanturin välinen ristiriita voisi myös aiheuttaa tämän koodin. Tiedä häntä, tilasin nyt kuitenkin kun halvalla saa.
Lisäksi ESP:n vikakoodeihin tuntuu kerta toisensa jälkeen ilmaantuvan C1120 eli ESP:n kääntymisnopeusanturi (yaw rate sensor). Käytettynä eivät maksa montaa kymppiä (A0005426518) joten pistin sellaisen tilaukseen. Varoitusvaloa ei tästä ole ainakaan vielä syttynyt. En tiedä olisiko mahdollista, että pyörien nopeusanturien ja kääntymisnopeusanturin välinen ristiriita voisi myös aiheuttaa tämän koodin. Tiedä häntä, tilasin nyt kuitenkin kun halvalla saa.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Putsasin etupään pyörimisnopeusanturit, ei vaikutusta. Myös uusi ESP-anturi tuli viime viikolla ja vaihdoin sen eilen. Vikakoodia ei enää lyhyen koeajon perusteella tule, mutta valitettavasti vakionopeudensäätimen toimintaan tämä ei vaikuttanut mitenkään. Seuraavaksi varmaan pitää jahdata sitä teoriaa, että renkaat olisivat eri kokoiset kuin pitäisi, ja leveämmälle vanteelle asennettuna toleranssi ylittyy juuri. Kulutuspinnan eroa ei juuri ole. Mittasin ne tässä eräänä päivänä, ja kaikissa renkaissa oli tasaiset 6mm (vai olikohan 5), paitsi takarenkaissa sisintä uraa oli millin vähemmän. Maailmalta olen lukenut, että tällainen takarenkaan kuluminen on näissä tyypillistä, kun takacamber ei ole säädettävä.
Etupään absianturien putsaaminen onnistui nostamatta autoa. Jonkun verran ryönää siellä oli, mutta putsaus ei vaikuttanut mitenkään. Lienee tietysti mahdollista, että myös itse kehä on likainen.
ESP-anturin vaihto oli helppoa. Se sijaisee penkkien takana olevan hyllyn takana kardaanitunnelin päällä. Takapenkittömässä autossani siihen pääsee käsiksi kun avaa matkustajan istuimen takana olevan tavaralokeron ja poistaa alla olevan muovikannen. Sen kannen, jonka alla rättikaton ohjausboksi on. Anturi on kiinni kolmella pultilla, joista kahta ei kunnolla näe, mutta jotka on käsikopelolla helppo löytää.
Uusi käytetty osa, myyjän mukaan vuoden 97 CL420:sta kotoisin. Samaa anturia oli eBay-otannan perusteella kaikissa näissä ensimmäisen polven ESP-vehkeissä A-sarjaa myöten. Uusi maksaa yli tonnin, mutta eBay on pullollaan muutaman kympin käytettyjä.
Anturin lisäksi huomasin yhden sille menevän johdon ottaneen vähän kipeää litistymisen muodossa. Oli varmaanin puristunut sen tavaralokeron muovikannen ja auton rungon väliin joskus, kun kansi on ollut auki. Korjasin sen samalla, ja laitoin nipun ympärille kunnolla johtosarjateippiä suojaksi. Vähän hämmästyttää miten vähän johtosarjateippiä on alun perin käytetty ympäri autoa monessa johtonipussa, jota on tullut tutkittua. Liian kallista?
Alkuperäinen osa oli vähän erinäköinen. Paitsi että osanumero oli tarrassa eikä metallissa, alapuoli oli kovasti erilainen. Vanhassa oli kohollaan oleva keskiosa tuollaisen silikoni- tms massan ympäröimänä.
Etupään absianturien putsaaminen onnistui nostamatta autoa. Jonkun verran ryönää siellä oli, mutta putsaus ei vaikuttanut mitenkään. Lienee tietysti mahdollista, että myös itse kehä on likainen.
ESP-anturin vaihto oli helppoa. Se sijaisee penkkien takana olevan hyllyn takana kardaanitunnelin päällä. Takapenkittömässä autossani siihen pääsee käsiksi kun avaa matkustajan istuimen takana olevan tavaralokeron ja poistaa alla olevan muovikannen. Sen kannen, jonka alla rättikaton ohjausboksi on. Anturi on kiinni kolmella pultilla, joista kahta ei kunnolla näe, mutta jotka on käsikopelolla helppo löytää.
Uusi käytetty osa, myyjän mukaan vuoden 97 CL420:sta kotoisin. Samaa anturia oli eBay-otannan perusteella kaikissa näissä ensimmäisen polven ESP-vehkeissä A-sarjaa myöten. Uusi maksaa yli tonnin, mutta eBay on pullollaan muutaman kympin käytettyjä.
Anturin lisäksi huomasin yhden sille menevän johdon ottaneen vähän kipeää litistymisen muodossa. Oli varmaanin puristunut sen tavaralokeron muovikannen ja auton rungon väliin joskus, kun kansi on ollut auki. Korjasin sen samalla, ja laitoin nipun ympärille kunnolla johtosarjateippiä suojaksi. Vähän hämmästyttää miten vähän johtosarjateippiä on alun perin käytetty ympäri autoa monessa johtonipussa, jota on tullut tutkittua. Liian kallista?
Alkuperäinen osa oli vähän erinäköinen. Paitsi että osanumero oli tarrassa eikä metallissa, alapuoli oli kovasti erilainen. Vanhassa oli kohollaan oleva keskiosa tuollaisen silikoni- tms massan ympäröimänä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Okei, mysteeri alkaa ratketa. Olisi pitänyt heti mitata renkaat. Kävin ottamassa karkeat mitat rullamitalla ja tältä näytti (perässä paistoleima):
Tv 62,9 0118
Ev 64,2 0317
Eo 63,7 2517
To 62,9 0118
Takarenkaat siis samalta viikolta ja mitaltaan samat. Eturenkaat puolestaan ihan eri erästä, ja nopeusanturien lukemia melko hyvin selittää että vasen etupyörä on "suurin". Jossain väitettiin, että vakionopeudensäädin kyttää juuri etuvasemman ja takaoikean pyörän nopeuseroa. Tämän mittauksen perusteella kylmänä auton seistessä takaoikea on n. 2% pienempi kuin etuvasen, ja nopeusanturien lukemia katsellen takapyörän nopeus on n. 3% suurempi. Tuo prosentin ero varmaankin selittyy helposti ajonaikaisten olosuhteiden vaikutuksella (vetävä pyörä, lämpötila).
Pitää kokeilla vielä isompaa paine-eroa etu- ja takapään välillä. Muistaakseni nyt on 2,3 ja 2,6, mutta seuraavaksi voisi testata vaikka 2,2 ja 2,8. En tiedä kannattaako näin isolla erolla ja takapaineilla pidempään ajella, mutta jospa saisi ainakin eristettyä ongelman varmuudella. Ehkä sitten ensi keväänä rengaskaupoille.
Tv 62,9 0118
Ev 64,2 0317
Eo 63,7 2517
To 62,9 0118
Takarenkaat siis samalta viikolta ja mitaltaan samat. Eturenkaat puolestaan ihan eri erästä, ja nopeusanturien lukemia melko hyvin selittää että vasen etupyörä on "suurin". Jossain väitettiin, että vakionopeudensäädin kyttää juuri etuvasemman ja takaoikean pyörän nopeuseroa. Tämän mittauksen perusteella kylmänä auton seistessä takaoikea on n. 2% pienempi kuin etuvasen, ja nopeusanturien lukemia katsellen takapyörän nopeus on n. 3% suurempi. Tuo prosentin ero varmaankin selittyy helposti ajonaikaisten olosuhteiden vaikutuksella (vetävä pyörä, lämpötila).
Pitää kokeilla vielä isompaa paine-eroa etu- ja takapään välillä. Muistaakseni nyt on 2,3 ja 2,6, mutta seuraavaksi voisi testata vaikka 2,2 ja 2,8. En tiedä kannattaako näin isolla erolla ja takapaineilla pidempään ajella, mutta jospa saisi ainakin eristettyä ongelman varmuudella. Ehkä sitten ensi keväänä rengaskaupoille.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Sijoita sitten laaturenkaisiin.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: juusmon R129 SL600 -97
Joo todellakin. Ei sillä, ei mulla näistä Generaleista muuten mitään pahaa sanottavaa ole. Mutta monesti sitä toitotetaan, että renkaiden on syytä olla samasta tuotantoerästä, ja kaipa tämä sitten sen todistaa.
Edit: Tuli muuten vasta nyt mieleen, että pitääpä kokeilla vielä vaihtaa noi etupyörät päikseen. Jos etuvasen ja takaoikea on ne mitä vakkari seuraa, niin tämähän sen selittäisi miksi ongelma alkoi nimenomaan vanteenvaihdon jälkeen.
Edit: Tuli muuten vasta nyt mieleen, että pitääpä kokeilla vielä vaihtaa noi etupyörät päikseen. Jos etuvasen ja takaoikea on ne mitä vakkari seuraa, niin tämähän sen selittäisi miksi ongelma alkoi nimenomaan vanteenvaihdon jälkeen.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Onko se alla oleva rengaskoko alkuperäinen, vai onko siinä muutoksia. Mietin vain olisiko sentin leveämpi pyörä lähempänä oikeata kokoa ja näin ollen vakkarikin alkaisi toimimaan. Mulla oli tuohon omaan SL:ään hivenen hankala hakea rengasta, kun koko on takana 285/30-19 ja sitten kun vielä halusin siihen ns "Mercedes Original" renkaat. Mutta kyllä toi mun rengaskauppias sai sellaiset jostain hommattua, eikä olleet edes kalliit.juusmo kirjoitti:Joo todellakin. Ei sillä, ei mulla näistä Generaleista muuten mitään pahaa sanottavaa ole. Mutta monesti sitä toitotetaan, että renkaiden on syytä olla samasta tuotantoerästä, ja kaipa tämä sitten sen todistaa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Re: juusmon R129 SL600 -97
Joo, alkuperäinen koko on. Tai siis, ei tämän yksilön koska tämä on tullut tehtaalta 16" vanteilla, mutta kaikki kolme erilaista 18" AMG-vannesatsia joita näihin vuosien varrella sai olivat tällä samalla 245/40 & 275/35 rengastuksella. Ja siis tosiaan tasan samat renkaat edelleen alla kuin vanhoillakin vanteilla.
285/35 käy myös, tuolloin kokoero etupyöriin on +0,8% kun tällä nykyisellä on -0,4%. Tai olisi, jos renkaat olisivat oikeasti sen kokoiset kuin on ilmoitettu. Nimimerkillä E38 sellaiset leveämmät takarenkaat onkin, mutta sillä erolla että hänen autossaan kaaret on mankeloitu koko matkalta jo tehtaalta tullessa, koska 18" vanteet oli rastittu lisävarusteeksi. 16" pyörillä myydyisssä mankelointi on tehty vain osalta matkaa, enkä ole ihan varma miten käy leveämmillä nakeilla, jos ADS päästää joskus paineet pihalle. Tekee jo nyt tiukkaa.
Mahtaisikohan muuten tuo puolen sentin ero etupyörien halkaisijassa olla yksi syypää siihen, että useammasta suuntausyrityksestä huolimatta auto edelleen vähän puoltaa?
285/35 käy myös, tuolloin kokoero etupyöriin on +0,8% kun tällä nykyisellä on -0,4%. Tai olisi, jos renkaat olisivat oikeasti sen kokoiset kuin on ilmoitettu. Nimimerkillä E38 sellaiset leveämmät takarenkaat onkin, mutta sillä erolla että hänen autossaan kaaret on mankeloitu koko matkalta jo tehtaalta tullessa, koska 18" vanteet oli rastittu lisävarusteeksi. 16" pyörillä myydyisssä mankelointi on tehty vain osalta matkaa, enkä ole ihan varma miten käy leveämmillä nakeilla, jos ADS päästää joskus paineet pihalle. Tekee jo nyt tiukkaa.
Mahtaisikohan muuten tuo puolen sentin ero etupyörien halkaisijassa olla yksi syypää siihen, että useammasta suuntausyrityksestä huolimatta auto edelleen vähän puoltaa?
Re: juusmon R129 SL600 -97
Uskoisin tuon eron vaikuttavan jo erittäin voimakkaasti, sillä mulla joskus aikanaan lähes uutena hajos pakusta toinen etupyörä ja se uusittiin, niin niissä oli halkaisija eroa juurikin tuo 5 mm ja se ei enään menny suoraan ennen seuraavaa rengaskertaa.juusmo kirjoitti:Mahtaisikohan muuten tuo puolen sentin ero etupyörien halkaisijassa olla yksi syypää siihen, että useammasta suuntausyrityksestä huolimatta auto edelleen vähän puoltaa?
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Re: juusmon R129 SL600 -97
Vaihdoin aamulla etupyörät päikseen ja kävin iltapäivästä testaamassa. Vakkari toimii nyt normaalisti.
Päänsisäinen perfektionisti haluaisi heittää kumeilla vesilintua, mutta viherpiiperö tappelee vastaan koska olisihan se nyt älytöntä haaskausta. Ehkä pari ratapäivää saisi molemmat hahmot tyytyväisiksi...
Päänsisäinen perfektionisti haluaisi heittää kumeilla vesilintua, mutta viherpiiperö tappelee vastaan koska olisihan se nyt älytöntä haaskausta. Ehkä pari ratapäivää saisi molemmat hahmot tyytyväisiksi...
Re: juusmon R129 SL600 -97
Eilen tultiin takaisin 9 päivän kevytroadtripiltä Virosta. Reilut 1200km, keskikulutus 12,19l/100km. Yllättäen hieman enemmän kuin kesän reissulla, odotin jotain muuta. Tasainen, suurempikin nopeus moottoriteillä on ilmeisesti parempi kuin maantiet, joilla nopeus vaihtelee enemmän erinäisistä syistä. Yhtenä syynä mainittakoon ohitustilanteet, joissa hengitys kiihtyy ja kämmenet hieman hikoavat kun V12 potkaisee hanuriin - ei tähän ihan ole vieläkään tottunut ja hyvä niin. Hymy oli herkässä. Kuskin paikalla ainakin...
Reitille osuneet yöpymispaikat olivat Narva, Tartto, Saarenmaa (vanhempieni loma-asumus keskellä ei mitään), Hiidenmaa (Kärdla) ja Haapsalu. Narvasta lähtiessä sunnuntaiaamun hiljaisuudessa ja katto auki huomasin, että talojen ohi ajaessa heijastuu takaisin takaoikealta kuuluva pieni vingahdus, jonka taajuus on nopeuden funktio. Tajusin että olin huomannut saman äänen jo aiemmin Helsingissä parkkihallissa, mutta oletin että se johtui märistä renkaista tms.
Seurailin tilannetta ja Peipsijärvelle saavuttaessa kitinä oli pahentunut jo aika ikäväksi. Lopulta otin pyörän irti ja katsoin onko mitään päällepäin näkyvää vikaa. Ei ollut, ja auton oman tunkin varassa en uskaltanut laittaa vapaalle pyörittääkseni pyörää. Matka jatkui. Pian kuulunut pieni kolahdus paljastui noin 50km jälkeen auki unohtuneeksi tunkinreiän suojakanneksi, joka makaa nyt jossain matkan varrella. Päivä sen kuin parani. No, uusi suojus odottaa jo Veholla. Pääsenpähän opettelemaan pohjaväriin maalatun lärpäkkeen kilikalimaalausta - vinkkejä ja linkkejä hyviin oppaisiin otetaan vastaan.
Takaisin asiaan eli ääntelyyn, tältä se kuulosti: https://youtu.be/J-1FeIoJF5o. Jatkoimme silti Tarttoon asti. Kyselin sosiaalisemman meedian puolella arvauksia ja niitähän sateli. Lopulta paras kohdistui itse vanteeseen, joten singahdin heti maanantaiaamuna läheiselle rengaspajalle, jossa näytin videon. Ääni oli äijille uusi, mutta he kokeilivat ensimmäisenä kiristää 2-osaisen vanteen ulkokehän pultit. Ja vot, ongelma ratkaistu. Kaikenlaisia kauhuskenaarioita varsinkin haljenneen vanteen tiimoilta tuli jo pyöriteltyä, joten helpotus oli suuri. Harmi että reissun ainoa avopäivä meni tähän, ja lisäksi tuli mokattua sen suojuksenkin kanssa.
Muuten matka oli erinomainen. Eri puolilla Viroa on tullut reissattua aika paljon, mutta Saarenmaata lukuun ottamatta kaikki tämän reissun paikat ovat aiemmin jääneet vieraiksi, vaikka on niissäkin tullut pikaisesti käytyä ennenkin. Reissun erityisiä kohokohtia olivat Tartto ja Haapsalu, jotka ovat molemmat mielettömän kivoja kesäkaupunkeja. Haapsaluun satuttiin osumaan Nostalgiapäivien aikaan. Lauantaina siellä oli autoparaati, jossa oli paljon hienoon kuntoon laitettuja neukkuautoja, ja aika monta länsiautoakin. Muutama hieno Mersu myös. Paraati kesti yli tunnin ja autoja täytyi olla useampi sata. Muutamia kuvia räpsin myös, ehkä laitan myöhemmin jos muistan/jaksan/ehdin.
Reitille osuneet yöpymispaikat olivat Narva, Tartto, Saarenmaa (vanhempieni loma-asumus keskellä ei mitään), Hiidenmaa (Kärdla) ja Haapsalu. Narvasta lähtiessä sunnuntaiaamun hiljaisuudessa ja katto auki huomasin, että talojen ohi ajaessa heijastuu takaisin takaoikealta kuuluva pieni vingahdus, jonka taajuus on nopeuden funktio. Tajusin että olin huomannut saman äänen jo aiemmin Helsingissä parkkihallissa, mutta oletin että se johtui märistä renkaista tms.
Seurailin tilannetta ja Peipsijärvelle saavuttaessa kitinä oli pahentunut jo aika ikäväksi. Lopulta otin pyörän irti ja katsoin onko mitään päällepäin näkyvää vikaa. Ei ollut, ja auton oman tunkin varassa en uskaltanut laittaa vapaalle pyörittääkseni pyörää. Matka jatkui. Pian kuulunut pieni kolahdus paljastui noin 50km jälkeen auki unohtuneeksi tunkinreiän suojakanneksi, joka makaa nyt jossain matkan varrella. Päivä sen kuin parani. No, uusi suojus odottaa jo Veholla. Pääsenpähän opettelemaan pohjaväriin maalatun lärpäkkeen kilikalimaalausta - vinkkejä ja linkkejä hyviin oppaisiin otetaan vastaan.
Takaisin asiaan eli ääntelyyn, tältä se kuulosti: https://youtu.be/J-1FeIoJF5o. Jatkoimme silti Tarttoon asti. Kyselin sosiaalisemman meedian puolella arvauksia ja niitähän sateli. Lopulta paras kohdistui itse vanteeseen, joten singahdin heti maanantaiaamuna läheiselle rengaspajalle, jossa näytin videon. Ääni oli äijille uusi, mutta he kokeilivat ensimmäisenä kiristää 2-osaisen vanteen ulkokehän pultit. Ja vot, ongelma ratkaistu. Kaikenlaisia kauhuskenaarioita varsinkin haljenneen vanteen tiimoilta tuli jo pyöriteltyä, joten helpotus oli suuri. Harmi että reissun ainoa avopäivä meni tähän, ja lisäksi tuli mokattua sen suojuksenkin kanssa.
Muuten matka oli erinomainen. Eri puolilla Viroa on tullut reissattua aika paljon, mutta Saarenmaata lukuun ottamatta kaikki tämän reissun paikat ovat aiemmin jääneet vieraiksi, vaikka on niissäkin tullut pikaisesti käytyä ennenkin. Reissun erityisiä kohokohtia olivat Tartto ja Haapsalu, jotka ovat molemmat mielettömän kivoja kesäkaupunkeja. Haapsaluun satuttiin osumaan Nostalgiapäivien aikaan. Lauantaina siellä oli autoparaati, jossa oli paljon hienoon kuntoon laitettuja neukkuautoja, ja aika monta länsiautoakin. Muutama hieno Mersu myös. Paraati kesti yli tunnin ja autoja täytyi olla useampi sata. Muutamia kuvia räpsin myös, ehkä laitan myöhemmin jos muistan/jaksan/ehdin.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Itsekin tuli tehtyä SECillä roadtrip Viroon heinäkuussa. Yöpymiset Tallinna, Kuressaare, Pärnu ja Tartto. Tuli käytyä myös Paldiskissa ja Haapsalussa, hienoja paikkoja kaikki. Mittariin tuli 1100 km. Virossa on kiva ajella kun etäisyydet ei ole niin pitkiä, 200 km jonnekin suuntaan olet jo melkein toisella puolella maata. Isoimmat kaupungit on oikeasti vanhoja ja historia näkyy.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: juusmon R129 SL600 -97
Samalla kun hain marmorilta tunkinreiän suojamuovin, ostin sieltä pienen spraypullon maalia. Autojen maalaaminen on mulle aivan täysi mysteeri, ja ensiapuna tähän olen lueskellut ohjeita ja katsellut youtube-videoita. Yksi kysymys kuitenkin heräsi: Tarvitseeko/kannattaako päälle laittaa lakka ja jos, niin minkälainen? Jossain sanottiin että ei tarvitse, jos ei ole metalliväri. Autohan on 149 eli polar white.
Tuon suojuksen lisäksi pitää maalata rekisterikilven teline joka on odottanut huomiota jo kai vuoden päivät. Molemmat ovat aika hyviä harjoituskohteita, kun eivät ole ihan näkyvimpiä palikoita.
Tuon suojuksen lisäksi pitää maalata rekisterikilven teline joka on odottanut huomiota jo kai vuoden päivät. Molemmat ovat aika hyviä harjoituskohteita, kun eivät ole ihan näkyvimpiä palikoita.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Varmaankin muovia kilven teline. Hanki siis muovin pohjamaali, notta pysyy paremmin. Jos on kiiltävää muovia, niin itse koittaisin hioa mataksi esim. 800p vesihiomapaperilla alkuunsa. Itse olen harrastellut metallivärien parissa, mutta kunnolla kiiltävää et varmaan saa ilman kirkasta lakkaa. Tosin sinun maalauskohteet eivät taida olle sille arkoja, että hyvä/huomaamaton tulee varmaan myös ilman lakkaa.juusmo kirjoitti:Samalla kun hain marmorilta tunkinreiän suojamuovin, ostin sieltä pienen spraypullon maalia. Autojen maalaaminen on mulle aivan täysi mysteeri, ja ensiapuna tähän olen lueskellut ohjeita ja katsellut youtube-videoita. Yksi kysymys kuitenkin heräsi: Tarvitseeko/kannattaako päälle laittaa lakka ja jos, niin minkälainen? Jossain sanottiin että ei tarvitse, jos ei ole metalliväri. Autohan on 149 eli polar white.
Tuon suojuksen lisäksi pitää maalata rekisterikilven teline joka on odottanut huomiota jo kai vuoden päivät. Molemmat ovat aika hyviä harjoituskohteita, kun eivät ole ihan näkyvimpiä palikoita.
Rasvanpoisto ennen maalausta ja annetaan liuottimen haihtua. Aluksi voi suihkauttaa ihan ohuen kiiltämättömän hunnun maalia. Sitten perään kiiltävä kerros, ja maalia on heti riittävästi, kun kiiltää. Vähän odottelua ja toinen kiiltävä maalikerros. Vähän taas kuivattelua ja lakalle sama 2-3 kertaa. Tavallinen kilikali 1K lakka käy, mutta jos haluaa alkuperäistä vastaavan bensankestävän pinnan, pitää lakata lopuksi 2K-lakalla. Itse en ole 2K:ta käyttänyt, mutta sitä saa kuitenkin spray-pulloon pakattuna.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Kiitos! Kutakuinkin tuollaiseen ratkaisuun päädyin sitten omin neuvoin. 2K-lakan ostin. Tässä nyt aamun mittaan askartelin ja ihann odotetunn hirveätä jälkeähän siitä sitten tuli. Tai se rekkariteline onnistui ainakin näkyviltä osiltaan välttävästi ja saa nyt kelvata, mutta tunkinreiän suojus pitää kyllä tehdä alusta asti uudestaan, kunhan saan hankittua uuden maalin. 150ml pullo pääsi loppumaan jo. Itse maalaus meni yllättävän hyvin, mutta lakkavaiheessa pintaan pääsi ties mitä koirankarvaa ja muuta hötöä, ja yritys irrottaa niitä päätyi katastrofiin. Kerrostalo ja autoharrastus eivät kyllä sovi yhtään mitenkään yhteen, varsinkin kun asuu 10 kerrosta maanpinnasta ja yrittää tuulisella parvekkeella kikkailla.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Toinen yritys meni vähän paremmin. Kävin hakemassa uuden purkin väriä Alppilan Decoväristä, jossa sekoittivat purkillisen odottaessa. Kaveri siellä sanoi että purkissa on lakka valmiina joten ei tartte laittaa, mutta laitoin silti. Olikohan tuo virhe tai teinkö jotain muuta väärin, kun näytti että lakka kellasti väriä? Lakka on Car-Rep kirkas 2K. Nyt en pääse vertailemaan kunnolla koska auto on reissun jäljiltä likainen, enkä ehdi sitä ennen ensi viikkoa pesemään.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Oli oikeastaan mielessä kirjottaa lisää omia vinkkejä, mutta jaksaminen loppui kesken
Pieniä virheitä taikka karvaa ei juuri kannata yrittää märästä pinnasta korjata. Täydellisen viimeistelyn voi yleensä tehdä kuivaneelle pikkuroskista huolimatta kevyellä 2000p vesihionnalla ja tahnakiillotuksella.
Tuosta Mastonin 2K-lakasta en ole oikein hyvää sanaa netistä löytänyt. Kunnollinen 2K-lakka pysyy vain jokusen tunnin käyttökelpoisena aktivoinnin jälkeen: https://www.automaalit.net/Mipa-2K-Kirk ... pray-400ml" onclick="window.open(this.href);return false;. Hengityssuojain taitaa olla erityisesti tarpeen 2K-maalien kanssa. Kympeissä taitaa kuitenkin maskin hinta suodattimineen pysyä.
Jos maaliliikkeessä sanovat, ettei tarvitse lakkaa, niin ehkä olisin kokeillut ensin ilman. Profiautolacken kilikalit on mielestäni hyviä, tosin 1K: https://www.ebay.com/itm/Spray-Mercedes ... SwzcNb9Y0R" onclick="window.open(this.href);return false;
Liitteissä 50/50-testailuja koepalana toimivalle ylimääräiselle tankinluukulle. Väri on metallimusta vihreällä hileellä. Kuvissa valotettu runsaasti.
Pieniä virheitä taikka karvaa ei juuri kannata yrittää märästä pinnasta korjata. Täydellisen viimeistelyn voi yleensä tehdä kuivaneelle pikkuroskista huolimatta kevyellä 2000p vesihionnalla ja tahnakiillotuksella.
Tuosta Mastonin 2K-lakasta en ole oikein hyvää sanaa netistä löytänyt. Kunnollinen 2K-lakka pysyy vain jokusen tunnin käyttökelpoisena aktivoinnin jälkeen: https://www.automaalit.net/Mipa-2K-Kirk ... pray-400ml" onclick="window.open(this.href);return false;. Hengityssuojain taitaa olla erityisesti tarpeen 2K-maalien kanssa. Kympeissä taitaa kuitenkin maskin hinta suodattimineen pysyä.
Jos maaliliikkeessä sanovat, ettei tarvitse lakkaa, niin ehkä olisin kokeillut ensin ilman. Profiautolacken kilikalit on mielestäni hyviä, tosin 1K: https://www.ebay.com/itm/Spray-Mercedes ... SwzcNb9Y0R" onclick="window.open(this.href);return false;
Liitteissä 50/50-testailuja koepalana toimivalle ylimääräiselle tankinluukulle. Väri on metallimusta vihreällä hileellä. Kuvissa valotettu runsaasti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Kiitos paljon, tosi hyödyllistä kuulla käytännön kokemuksia ja vinkkejä aiheesta. Ehkäpä kokeilen vielä hioa lakan pois ja suihkauttaa maalin uudestaan. Illalla ehtii vielä vähän näperrellä ennen kuin lähdetään pitkäksi viikonlopuksi reissuun. Ehtiipä sitten kuivua sen aikana.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Lakka voi aluksi olla samea, mutta kirkastuu kuivaessaan. Tuosta kellastumisesta en osaa sanoa muuttuuko.
Sen verran vielä, että pinnan viimeistelyt kiillotuksineen kannattaa tehdä vähintään viikon päästä maalauksesta, kun se pinta vielä muuttuu monta päivää maalauksen jälkeen. Näin ainakin tekee ainakin ilman lampulla kuivausta.
Sen verran vielä, että pinnan viimeistelyt kiillotuksineen kannattaa tehdä vähintään viikon päästä maalauksesta, kun se pinta vielä muuttuu monta päivää maalauksen jälkeen. Näin ainakin tekee ainakin ilman lampulla kuivausta.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Maalaus näyttäisi onnistuneen ihan kohtuullisesti. Tunkinreiän suojuksen vedin tosiaan sillä Decovärin sekoittamalla purkilla ja siitä tuli aika hyvä. Rekkaritelinettä en jaksanut alkaa aloittamaan alusta tässä kohtaa. Siitä tuli lakan takia vähän vääränsävyinen, mutta on se parempi kuin musta, jollaisena se on nyt vuoden päivät ehtinyt jo viettää. Lisäksi se ei erotu niin selvästi, koska on kulmassa toiseen maalattuun pintaan (puskuriin) nähden.
Vaihdoin sytytystulpat, koska yritän metsästää pienen pientä lämpimänä tapahtuvaa tyhjäkäynnin heittelyä, joka aiheuttaa pientä epäsäännöllistä värähtelyä kabiinissa asti. Tästä on varmaan tullut joskus aiemmin mainittua. Tulpat hankin jo viime syksynä tehohukan syytä metsästäessäni, mutta jätin ne vaihtamatta kun syyksi paljastui kattien kehno kunto. Edellisen omistajan asennuttamat NGK:n BCP6ES -tulpat eivät kuulu Mersun suosittelemiin malleihin, joten tilalle tuli Boschin F8DC4:t, jotka kuuluvat. Vanhoilla ehdittiin rullata vain n. 16tkm.
M120:n ylläpidon hankaluudesta voi olla montaa mieltä, mutta tulppien (ja puolien) vaihto on suorastaan naurettavan helppoa. Koko hommaan meni alle tunti, ja työkaluja ei tarvitse muuhun kuin itse tulpan irrotukseen ja kiinnitykseen.
Vanhojen tulppien kierteissä oli jonkin verran öljyä. Sen alkuperää vähän ihmettelen, kun tulpanrei'issä ei päällepäin näkynyt öljyä. Voi tietysti olla, että venttiilikopan tiivisteet vuotavat ihan minimaalisen vähän. Vai olisikohan edellinen asentaja rasvannut kierteet? Osa tulpista oli melko löysällä ja muutama oli varsin tiukassa. Kiristin uudet 28Nm:iin.
Itse ongelma ei tästä kuitenkaan ratkennut. Seuraavana ehdokkaana pitäisin jotain lievää alipainevuotoa. Toinen mikä on käynyt mielessä on turbiinilukko. Siitä tulee jatkuvasti vikakoodeja joiden mukaan se lukkiutuu ajoittain omia aikojaan. Onko tässä ajatuksessa mitään järkeä? Tuosta viasta en ole huomannut yhtään mitään muita oireita, mutta joka kerta se sinne vikakoodien luvun välissä ilmestyy. Tuo tyhjäkäynnin heittely esiintyy riippumatta siitä onko auto vapaalla vai vaihteella tai onko ilmastointi päällä vai ei. Vapaalla heittelee toki vähän enemmän.
Vaihdoin sytytystulpat, koska yritän metsästää pienen pientä lämpimänä tapahtuvaa tyhjäkäynnin heittelyä, joka aiheuttaa pientä epäsäännöllistä värähtelyä kabiinissa asti. Tästä on varmaan tullut joskus aiemmin mainittua. Tulpat hankin jo viime syksynä tehohukan syytä metsästäessäni, mutta jätin ne vaihtamatta kun syyksi paljastui kattien kehno kunto. Edellisen omistajan asennuttamat NGK:n BCP6ES -tulpat eivät kuulu Mersun suosittelemiin malleihin, joten tilalle tuli Boschin F8DC4:t, jotka kuuluvat. Vanhoilla ehdittiin rullata vain n. 16tkm.
M120:n ylläpidon hankaluudesta voi olla montaa mieltä, mutta tulppien (ja puolien) vaihto on suorastaan naurettavan helppoa. Koko hommaan meni alle tunti, ja työkaluja ei tarvitse muuhun kuin itse tulpan irrotukseen ja kiinnitykseen.
Vanhojen tulppien kierteissä oli jonkin verran öljyä. Sen alkuperää vähän ihmettelen, kun tulpanrei'issä ei päällepäin näkynyt öljyä. Voi tietysti olla, että venttiilikopan tiivisteet vuotavat ihan minimaalisen vähän. Vai olisikohan edellinen asentaja rasvannut kierteet? Osa tulpista oli melko löysällä ja muutama oli varsin tiukassa. Kiristin uudet 28Nm:iin.
Itse ongelma ei tästä kuitenkaan ratkennut. Seuraavana ehdokkaana pitäisin jotain lievää alipainevuotoa. Toinen mikä on käynyt mielessä on turbiinilukko. Siitä tulee jatkuvasti vikakoodeja joiden mukaan se lukkiutuu ajoittain omia aikojaan. Onko tässä ajatuksessa mitään järkeä? Tuosta viasta en ole huomannut yhtään mitään muita oireita, mutta joka kerta se sinne vikakoodien luvun välissä ilmestyy. Tuo tyhjäkäynnin heittely esiintyy riippumatta siitä onko auto vapaalla vai vaihteella tai onko ilmastointi päällä vai ei. Vapaalla heittelee toki vähän enemmän.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Tässä video tyhjäkäynnistä. Viisari hädin tuskin värähtää, mutta jokainen värähdys kyllä tuntuu matkustamossa. Joskus harvoin kierrosluku elää vähän enemmänkin.
Nipotanko liikaa vanhalle autolle vai pitäisikö antaa olla? Olen kuitenkin ehtinyt tämän auton kanssa jo kokea sen, miltä tuntuu kun ei ole varma onko moottori edes käynnissä katsomatta mittaristoa, joten pientäkään värinää en haluaisi hyväksyä...
Nipotanko liikaa vanhalle autolle vai pitäisikö antaa olla? Olen kuitenkin ehtinyt tämän auton kanssa jo kokea sen, miltä tuntuu kun ei ole varma onko moottori edes käynnissä katsomatta mittaristoa, joten pientäkään värinää en haluaisi hyväksyä...
Re: juusmon R129 SL600 -97
Onko väliä tankkaako 95 vai 98 ja oliko tässä vielä sytytykselle säätörulla? Käykö tasaisesti, jossain nilkutusmoodissa, esim ilman lambdaa?