W202 -97 220D

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Loppis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 16.05.2008 11:02
Paikkakunta: Roi

W202 -97 220D

Viesti Kirjoittaja Loppis »

Nyt se sen teki. Meidän perintömese alkoi temppuilla ja oireet viittaa surullisen kuuluisaan Lucakseen. Pitää vielä vaihtaa suodattimelta kirkkaat PA putket, mutta ikävältä vaikuttaa.
Vinkkejä, ideoita vai onko niitä? Auto on erittäin hyvä koriltaan ja ajettu vain 285tkm. Olisi siis käyttöarvoa vielä pitkään. Vaihtaakko bossin pumppu vai kunnostettu lucas, vai työntää paaliin? Kukas ois Rovaniemellä hyvä näiden kanssa, sillai järkevästi, ei marmorin meiningillä?

Ei löytynyt tuoretta säiettä näiden kanssa, vissiin kaikki jo kuopattu ja unhoitettu, siksi uusi avaus :)

Kiitos ja anteeksi
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: W202 -97 220D

Viesti Kirjoittaja toozi »

Käytettyjä ehjiä pumppuja saattaa saada hyvin edullisesti nykyään. Jos siinä pumpussa se vika oikeesti on.
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: W202 -97 220D

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Oliko mikä vikakoodi pumpusta vai vuotaako se ? Minulla jäi hyvä pumppu Lapin metallikierrätykseen vai mikä se oli, kun riisipuuronvärinen Väykkä sanoi Rovaniemellä sopimuksen irti. Niinno, kaks kertaa se pumppu elpy kakstahtiöljyllä epc-viasta, vaikkei sitä saakaan laittaa tankkiin laittaa muuta ku dieseliä. Harmi, kun en enää muista sitä vikakoodia, mikä siitä tuli.

Siellon Roin lähellä kuulemma semmonen paikka, jossa on muutama Mersu.. Paikan nimiä en tiiä, ku ennoo paikkakuntalainen, mutta googlemapsistä sen näkkee. :) Luulis löytyvän varaosaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W202 -97 220D

Viesti Kirjoittaja atlas »

Päätöstä voi helpottaa että vain manuaali askilla olevaan voi laittaa boschin pumpun....toki automaattiinkin mutta ei ole helppo ja vain yksi täällä on tehnyt sen ja sitten menee jo eletroniikka hommiksi myös.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Loppis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 16.05.2008 11:02
Paikkakunta: Roi

Re: W202 -97 220D

Viesti Kirjoittaja Loppis »

Vikakoodeja ei ole vielä luettu. Kirkkaissa pa letkuissa suodattimelta näkyy ilmaa. Kävin KL varaosista uudet putket ja vaihdan net nyt ensin. Jos ongelmat jatkuu niin pitänee kääntyä PR Dieselin suuntaan. Paluuputket on vaihdettu keväällä, ne tuskin on vaihdon tarpeessa vielä?
Manuaalihan tuo on, eli sen puolesta bossilainen onnistus.
Loppis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 16.05.2008 11:02
Paikkakunta: Roi

Re: W202 -97 220D

Viesti Kirjoittaja Loppis »

Enempi tässä on tämmöstä spekulaatiota, halusta en tiedä tai ehkä hiukan innostais koska jos tuohon vaikka laittais 2000€ niin siinähän olis autoa pitkäksi aikaa. Täysin ruosteeton peli kun on kyseessä ja aika priima kunnossa muutenkin. 2k€ ei taida saada markkinoilta kummosta kakkosautoa pihaan, huonolla tuurilla joutuu tonnin laittaan senki remonttiin. Toisaalta mutta taasen toisaalta...
Onko noista tankilta lähtevistä letkuista kokemusta, että voi repiä ilmaa sieltäkin?
Loppis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 16.05.2008 11:02
Paikkakunta: Roi

Re: W202 -97 220D

Viesti Kirjoittaja Loppis »

Kirkkaat PA letkut vaihdettu ja heitti ilma huilaamasta putkissa. Ainakin eilisen testien perusteella. Illan ajelut toimi moitteettomasti. Voisiko tästä tai uskaltaisiko tästä vetää johtopäätöksiä?
Samalla mietin kun tuosta 2t öljystä on puhuttu, niin olisiko sen ns huoltokäyttämisellä mitään vaikutusta? Tai uskaltaako oikeasti käyttää? Tankkiinko sitä vaan laitetaan? Vai olisko joku muu lisäaine hyväksi pumpulle huoltomielessä?
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: W202 -97 220D

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Minä oon käyttäny sitä kakstahtiöljyä nuisa vanahoisa dieseleisä siinä vaiheesa, kun on käynnissä ollut jottain häiriötä. 740 Volvon vagin 6 dieselissä hirtti suutin ja ääni oli kuin kiertokangenlaakerit olisivat olleet kaput. Öljyä tankkiin ja matka jatkui Raahesta ittään ja Vihannista eteläänpäin..

Sittemmin kuuntelin tuossa W124 200D:ssä suuttimia. Aattelin vaihdon olevan lähellä, kun mittarissa oli yli 600tkm. Ei tarttenut suuttimia vaihtaa. Öljy paransi äänimaailmaa. Ainaki niin kuvittelin. Mittarissa oli 814tkm, kun lopetin ajamisen ja laitoin varaosiksi.

Seuraava öljyn tarve tuli siinä alunperin valkoisessa loppuunkäyttöautossa. Siinä sytty epc lämpinä ja se käydä rymisteli miten sattuun, eikä ottanut kierroksia. Luetin viat, enkä muista mikä se tarkalleen oli, mutta se liitty jotenkin Lucaksen määränsäätöön tai johonkin sellaiseen venttiiliin, mikä löytyy pumpun sisältä. Käsitin sen olevan jotenkin jumissa. Kuvittelin sen johtuvan nykyisistä kuivista polttoaineista. Laitoin 2t-öljyä puoli litraa tankkiin yleisön pyynnöistä huolimatta ja tankkasin täyteen dieseliä. Vika hävisi pitkäksi aikaa. Toki uusiutui myöhemmin pari kertaa, mutta puolikas litra öljyä tankkiin auttoi jälleen.

Varmaan oikeat lisäaineetkin auttaisivat noissa tilanteissa, mitä minulle on sattunut. Oikein tietenkin pitäisi jumiutuneet osat vaihtaa, mutta normaalia köyhempi rakentaja joutuu venyttämään senttejä ja ajamaan autot ja osat loppuun. Jokkainen laittaa tankkiin mitä haluaa, paitsi sitä punasta ei kannata dieseliin laittaa..
Loppis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 16.05.2008 11:02
Paikkakunta: Roi

Re: W202 -97 220D

Viesti Kirjoittaja Loppis »

Kyllä tämä taisi olla vain väliaikainen ilo, tosin useemman kuukauden mittainen. Taas on ilmaa kirkkaissa putkissa ja eilen kävi ryskäämällä. Uudelleen käynnistyksen yhteydessä EPC valo syttyi ja moottori sammui. No uudelleen pitkä startti ja ajelin kotiin ilman ongelmia. Aamulla starttas vähän pidempään, toki lähti ja ajelin töihin tyytyväisenä. Totta tuo pitää paaliin laittaa, Miten sen sen pumpun vuodon voi paikallistaa, mihin siis vuotaa?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W202 -97 220D

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jospa se nyt kuitenkin imupuolelta vuotaa eli ilma menee jostain o-renkaan vierestä polttoaine putkeen ja varmasti kone köhii.
Yksi keino olisi laittaa sähköinen siirto pumpppu polttoaine linjaas..itse laitoin kaasari koneisen pumpun mutta nyky cdi moottorisissa taitaa olla jo isommat paineet joita pumppu tuottaa..ruisku bensa moottorisen pumppu tuottaa noin 3bar ainakin jos linjastossa on paineensäätö venttiili...voisiko se sitten lykätä niin paljon että letkut lentää tai pumppu alkaa vuotamaan ulospäin..ehkä parempi toi kaasari mallin pumppu.
Toinen olisi että vaihdat o-renkaat joka putken päähän ja klemmari siihen takaatulevan metalliputken joka muuttuu konehuoneessa kumiputketki niin se prässi liitos pois ja siihen klemu...ne on yleensä löysiä liitoksia.
Eli siirto pumppuhan sieltä hyytyy ekana lucasin systeemistä ja ongelmat alkaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
toozi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Su 15.01.2006 14:10

Re: W202 -97 220D

Viesti Kirjoittaja toozi »

Jos siellä putkissa koneen käydessä edelleen kulkee ilmaa, niin eiköhän siellä jossain oo vaan ilmavuoto vielä. Tuleeko ennen vai jälkeen suodattimen? Joskus voi vuotaa suodattimenkin tiivisteistä. Atlaksen jo mainitsemista kumiletku/metalliputki liitoksista tosiaan voi vuotaa myös. Ilmavuodot ensin kuntoon ja sitten vasta ihmettelemään pumppua.
Loppis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 16.05.2008 11:02
Paikkakunta: Roi

Re: W202 -97 220D

Viesti Kirjoittaja Loppis »

Sinällään lohdullista, jos se vaikka tosiaan olisikin vain ilmavuotoa. Toukokuussa uusin putket ja samalla sinne on mennyt uudet o renkaat tietty mukana. Ilma kulkee lyhemmässä kirkkaassa pukessa, eli olettaisin tuon olevan suodattimen jälkeinen putki. Pitänee uusia suodatin ja vaikka siihen yläpäähän o renkaat noihin pa putkiin. Ja tuo PA letkun klemmari pitää kaivella esille ja vaihtaa. Lyhytikäisiä on tiivisteet jos näin nopeasti alkavat tulla tiensä päähän...
Vastaa Viestiin