Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Yllättävän monessa moottorissa tuo ettei suuttimet riitä, m111k moottoriseen eivät edes suostu myymään settiä jos alkuperäiset suuttimet.
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Hei ! Palstalaiset jäi vain ihmetyttämään miten tuon toisen sarjan toiminta jossa ei ole polttoaineen tunnistus anturia. Tietokoneko se arpoo lottoarvonnalla mitä polttoainetta on milloinkin tankissa ja millä suhteella sitä tulee ruiskutussuuttimiin. Ei oikein tunnu luotettavalta tuo selitys taitaa olla parempi osta tuo 100 € kalliimpi sarja ?
Meseillään
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Tuli tänään pakerrettua Flexfuel S-mersuun,kolmisen tuntia meni.Täytyi alkuperäinen metallipunottu bensaletku tuhota, ottaa siitä vain liittimet jatkokäyttöön ja laittaa kumiletkua entisen tilalle. Näyttäisi onnistuneen asennus,kun vihdoin sain laitteeseen kännykkäsovelluksella yhteyden: 10%etanolipitoisuutta näytti,kun 95 bensaa tankissa.
Asennus ei ole vaikeaa,jos onnistuu kaltaiseltani harrastelijalta,niin varmasti useimmilta muiltakin.
Kritiikkiä kyllä täytyy hieman esittää.Hieman harmittavia tällaiset "ostajan omalla vastuulla"-tuotteet,ja ennenkaikkea se rahastuksen maku,että erikseen myydään letkua liittimineen.Itse jätin sen 35e pussin ostamatta ja ostin vain kiepin etanoliletkua ja kiinnitin etanolianturiin ilman valmistajan peräämiä liittimiä.
Asennus ei ole vaikeaa,jos onnistuu kaltaiseltani harrastelijalta,niin varmasti useimmilta muiltakin.
Kritiikkiä kyllä täytyy hieman esittää.Hieman harmittavia tällaiset "ostajan omalla vastuulla"-tuotteet,ja ennenkaikkea se rahastuksen maku,että erikseen myydään letkua liittimineen.Itse jätin sen 35e pussin ostamatta ja ostin vain kiepin etanoliletkua ja kiinnitin etanolianturiin ilman valmistajan peräämiä liittimiä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
En ymmärrrä kun näissä uudemmissa on itse oppivat ruiskut ja se säätää sitä lambdan avulla ...sitä kautta se tunnistaa mitä litkua on tankissa ja säätää sen seoksen.Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Palstalaiset jäi vain ihmetyttämään miten tuon toisen sarjan toiminta jossa ei ole polttoaineen tunnistus anturia. Tietokoneko se arpoo lottoarvonnalla mitä polttoainetta on milloinkin tankissa ja millä suhteella sitä tulee ruiskutussuuttimiin. Ei oikein tunnu luotettavalta tuo selitys taitaa olla parempi osta tuo 100 € kalliimpi sarja ?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Kun alat tankkaamaan RE85:sta niin seuraa samalla auton seossäätöä niin että voi varmistua Flexfuelin toimivan. Jos se ei säädä niin auto käy oman suihkutussysteemimsä säätörajoissa joka ei oikein riitä.Ari kirjoitti:Tuli tänään pakerrettua Flexfuel S-mersuun,kolmisen tuntia meni.Täytyi alkuperäinen metallipunottu bensaletku tuhota, ottaa siitä vain liittimet jatkokäyttöön ja laittaa kumiletkua entisen tilalle. Näyttäisi onnistuneen asennus,kun vihdoin sain laitteeseen kännykkäsovelluksella yhteyden: 10%etanolipitoisuutta näytti,kun 95 bensaa tankissa.
Asennus ei ole vaikeaa,jos onnistuu kaltaiseltani harrastelijalta,niin varmasti useimmilta muiltakin.
Kritiikkiä kyllä täytyy hieman esittää.Hieman harmittavia tällaiset "ostajan omalla vastuulla"-tuotteet,ja ennenkaikkea se rahastuksen maku,että erikseen myydään letkua liittimineen.Itse jätin sen 35e pussin ostamatta ja ostin vain kiepin etanoliletkua ja kiinnitin etanolianturiin ilman valmistajan peräämiä liittimiä.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Semmoine juttu kun noita erilaisa muutos sarjoja harkitsee niin lambdan haistelee jo palanuttu eli säätö on aina enemän tai vähemmän myöhässä ja pitoisuus anturi letkussa taas etukäteen siitä sitten mitä on tulossa poltettavaksi
Molemat niin parempi siihen vielä yhdistetynä kaasunasento, imusarjan paine, sisään menevän ilman määrä
Molemat niin parempi siihen vielä yhdistetynä kaasunasento, imusarjan paine, sisään menevän ilman määrä
Mökkillä
'
'
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Ohjelamssa on myös rajat sille itse oppimiselle,atlas kirjoitti:En ymmärrrä kun näissä uudemmissa on itse oppivat ruiskut ja se säätää sitä lambdan avulla ...sitä kautta se tunnistaa mitä litkua on tankissa ja säätää sen seoksen.Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Palstalaiset jäi vain ihmetyttämään miten tuon toisen sarjan toiminta jossa ei ole polttoaineen tunnistus anturia. Tietokoneko se arpoo lottoarvonnalla mitä polttoainetta on milloinkin tankissa ja millä suhteella sitä tulee ruiskutussuuttimiin. Ei oikein tunnu luotettavalta tuo selitys taitaa olla parempi osta tuo 100 € kalliimpi sarja ?
Mökkillä
'
'
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Se anturiton säätää kuulema tosiaan sumeasti. Vähän sama kun keität mannapuuroa -> Puuro on enempi laihaa velliä kun puuroa - lisään mannasuurimoita. Puuro meni liian paksuksi, lisätään maitoa..... jne
En asiaa tiedä varmaksi mutta epäilen että alkuperäisessä moottorinohjauksessa on jo sumea ohjaus jossain määrin itsessään niinkuin varmaan automaattilootassakin ja vaikkapa ilmastoinnin säädössä. Sumeaa ohjausta käytetään vähän jokapaikassa nykyään.
Anturittomassa varmaan laskenta on tähän tyyliin: Katsellaan kierrosluku suihkutusten tiheydestä ja verrataan suihkutusaikoihin. Moottorihan itse pitää lambdan avulla oman ruiskutuksensa noin lamda 1.00 tietämissä ja korjailee ruiskuaikoja ja sytytyshetkeä yms. Muutos-sarjan boksi sitten laskee että mikä etanolipitoisuus tai pitemminkin lisäruiskutustarve tällä hetkellä on. Etanolipitoisuuden tietämistä ei välttämättä tarvita jos systeemi toimii moottorin oman ohjauksen suhteen ja anturiton softa pelaa. Tankkauksen jälkeen anturiton lähtee korjaamaan tankkausta edeltävästä tilanteesta. Mikä lienee aikaikkuna että on taas kartalla?
Se että jos onkin kaksi päällekkäistä sumeaa säätöä saattaa olla huono juttu...
Anturin hyvä puoli on että voidaan aloittaa säätö hyväksi todetusta tilanteeseen sopivasta säätöarvosta. Huono puoli on se että veden määrä kuulema vaikuttaa anturin antamaan etanolipitoisuuteen ja se on sitten sen verran pielessä koko ajan kunnes vesiongelma poistuu. Se kuinka paljon tuolla on vaikutusta on toinen juttu.
Ehkä nyt edestakaisen pähkäilyn jälkeen laittaisin anturiversion..... Ehkä. Mutta motonetin myymissä sarjoissa todetaan ettei takuuta ole jos asentaa itse... Noi boksit on varmaan molemmat halvalla teetetty joten takuu on tärkeä. Anturiversion asennuksia tehnyt eräs heppu on kertonut ettei tee takuuongelmien takia niitä enää kun toiminta meni tappiolliseksi. Riippunee siitä minkälainen sopimus valmistajan kanssa on ollut.
Kiva olisi valmistajien avautua enempi boksiensa tekniikasta ja varsinkin sekvenssin nopeudesta... Mutta tuskimpa kiinostaa muu kuin rahan ja markkinaosuuden kasvatus kuten kaikessa bisneksessä.
Ennenvanhaan jossain TM tyylisessä julkaisussa boksit olisi vertailussa jossa niiden koko toiminta verrattaisiin labratasolla eikä vain asennettaisi autoon ja ajettaisi hesasta porvooseen ja takasin.
En asiaa tiedä varmaksi mutta epäilen että alkuperäisessä moottorinohjauksessa on jo sumea ohjaus jossain määrin itsessään niinkuin varmaan automaattilootassakin ja vaikkapa ilmastoinnin säädössä. Sumeaa ohjausta käytetään vähän jokapaikassa nykyään.
Anturittomassa varmaan laskenta on tähän tyyliin: Katsellaan kierrosluku suihkutusten tiheydestä ja verrataan suihkutusaikoihin. Moottorihan itse pitää lambdan avulla oman ruiskutuksensa noin lamda 1.00 tietämissä ja korjailee ruiskuaikoja ja sytytyshetkeä yms. Muutos-sarjan boksi sitten laskee että mikä etanolipitoisuus tai pitemminkin lisäruiskutustarve tällä hetkellä on. Etanolipitoisuuden tietämistä ei välttämättä tarvita jos systeemi toimii moottorin oman ohjauksen suhteen ja anturiton softa pelaa. Tankkauksen jälkeen anturiton lähtee korjaamaan tankkausta edeltävästä tilanteesta. Mikä lienee aikaikkuna että on taas kartalla?
Se että jos onkin kaksi päällekkäistä sumeaa säätöä saattaa olla huono juttu...
Anturin hyvä puoli on että voidaan aloittaa säätö hyväksi todetusta tilanteeseen sopivasta säätöarvosta. Huono puoli on se että veden määrä kuulema vaikuttaa anturin antamaan etanolipitoisuuteen ja se on sitten sen verran pielessä koko ajan kunnes vesiongelma poistuu. Se kuinka paljon tuolla on vaikutusta on toinen juttu.
Ehkä nyt edestakaisen pähkäilyn jälkeen laittaisin anturiversion..... Ehkä. Mutta motonetin myymissä sarjoissa todetaan ettei takuuta ole jos asentaa itse... Noi boksit on varmaan molemmat halvalla teetetty joten takuu on tärkeä. Anturiversion asennuksia tehnyt eräs heppu on kertonut ettei tee takuuongelmien takia niitä enää kun toiminta meni tappiolliseksi. Riippunee siitä minkälainen sopimus valmistajan kanssa on ollut.
Kiva olisi valmistajien avautua enempi boksiensa tekniikasta ja varsinkin sekvenssin nopeudesta... Mutta tuskimpa kiinostaa muu kuin rahan ja markkinaosuuden kasvatus kuten kaikessa bisneksessä.
Ennenvanhaan jossain TM tyylisessä julkaisussa boksit olisi vertailussa jossa niiden koko toiminta verrattaisiin labratasolla eikä vain asennettaisi autoon ja ajettaisi hesasta porvooseen ja takasin.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Hei ! Palstalaiset tuossa edellä AK47 kirjottaa polttoaineen seassa olevan veden sotkevan anturin arvoja. Mitähän se pottoaineanturi tuumaa, kun jäänestoa laitetaan tankkiin ?
Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Tai mansikkahilloa...?Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Palstalaiset tuossa edellä AK47 kirjottaa polttoaineen seassa olevan veden sotkevan anturin arvoja. Mitähän se pottoaineanturi tuumaa, kun jäänestoa laitetaan tankkiin ?
Miksi etanolin joukkoon (joka itsessään sitoo vettä) pitäisi laittaa lisää etanolia vettä sitomaan (Masinol tms)?
Eihän noita aineita enää ole käytetty vuosiin kun polttoaineensuihkutuksella olevat autot yleistyivät.
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Siksihän se sitä vettä sinne reilummin imeekin kun etanolia on reippaammin.... Re85 tankilliseen saa liukenemaan huimasti enempi vettä kuin e10/e5 tankilliseen. Mutta eihän sinne vettä mene muuta kuin lumituiskussa tankatessa ja se mitä siinä polttoaineessa on itsessään tankkaushetkellä. Ilmasta imeytyvä vesi on käsittääkseni hidas prosessi. Tankkihan tyhjenee viikossa parissa yleensä jos autolle on tarvetta.
Veden mukanaolon ja sen vaikutuksen anturiin nosti esiin anturittoman laitteen edustaja, kuinkas ollakkaan. Onhan tuossa tosiaan se että se on systemaattinen mittausvirhe jos vesi vääristää. Mutta miksei anturillisessa olisi myös sumeaa laskentaa sen suhteen mitä määrää ruiskutetaan.
Vähän kuin tekisi talvirenkaan laittamalla kesärenkaaseen nastat, kyllä se talvirenkaan kumi on yhtä hyvää ellei parempaa (sen tulee pystyä pitämään nastasta kiinni kun voimaa siirretään) kuin kitkassa vaikka nastat onkin lisänä. Miksei anturillisessa boksissa olisi softassa älyä myös? Vai onko sitä oikeasti kummassakaan?
Mutta kun laitteista ei ole kunnon tietoa saatavilla niin arvailua ja päättelyä ja varmaan kokeilua vaatii.
Nyt kun näitä on asenneltu niin kysympä että näyttääkö se sovellus etanoliprosentin lisäksi esim oktaanilukua?
Sekin muuttuu sen mukaan mikä on re85/95E10/98E5 suhdeluku. Oktaanilukua ei voikkaan käsittääkseni tostavaan mitata, paitsi nakutukseen asti menemällä, mutta kun etanoliboksi on varsinaisen moottoriohjauksen isännän renki niin se ei voi sitä tehdä.
Diesel softaajia on kyllä, muttei ihan helpolla löydy bensasoftaajia joka tekis flexfuel muutoksen. Ymmärrettävistä syistä toki.
Veden mukanaolon ja sen vaikutuksen anturiin nosti esiin anturittoman laitteen edustaja, kuinkas ollakkaan. Onhan tuossa tosiaan se että se on systemaattinen mittausvirhe jos vesi vääristää. Mutta miksei anturillisessa olisi myös sumeaa laskentaa sen suhteen mitä määrää ruiskutetaan.
Vähän kuin tekisi talvirenkaan laittamalla kesärenkaaseen nastat, kyllä se talvirenkaan kumi on yhtä hyvää ellei parempaa (sen tulee pystyä pitämään nastasta kiinni kun voimaa siirretään) kuin kitkassa vaikka nastat onkin lisänä. Miksei anturillisessa boksissa olisi softassa älyä myös? Vai onko sitä oikeasti kummassakaan?
Mutta kun laitteista ei ole kunnon tietoa saatavilla niin arvailua ja päättelyä ja varmaan kokeilua vaatii.
Nyt kun näitä on asenneltu niin kysympä että näyttääkö se sovellus etanoliprosentin lisäksi esim oktaanilukua?
Sekin muuttuu sen mukaan mikä on re85/95E10/98E5 suhdeluku. Oktaanilukua ei voikkaan käsittääkseni tostavaan mitata, paitsi nakutukseen asti menemällä, mutta kun etanoliboksi on varsinaisen moottoriohjauksen isännän renki niin se ei voi sitä tehdä.
Diesel softaajia on kyllä, muttei ihan helpolla löydy bensasoftaajia joka tekis flexfuel muutoksen. Ymmärrettävistä syistä toki.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Hei ! Kyllä niitä on pitänyt käyttää katalysaatorille käyviä jäänestoaineita talvella, eipä ole oikutellut ruiskut kelin ollessa välilä plussalla ja taas pakkasella.
Meseillään
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Kyllä niitä on pitänyt käyttää katalysaatorille käyviä jäänestoaineita talvella, eipä ole oikutellut ruiskut kelin ollessa välilä plussalla ja taas pakkasella.
Omasta kokemuksesta oikkuilut jäivät siihen hetkeen kun EFI-moottorilla oleva auto tuli taloon, joskus 1990 -luvulla. Kaasarikoneissa oli joka talvi ongelmia käynnin suhteen.Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Kyllä niitä on pitänyt käyttää katalysaatorille käyviä jäänestoaineita talvella, eipä ole oikutellut ruiskut kelin ollessa välilä plussalla ja taas pakkasella.
Koskaan en ole laittanut sen jälkeen minkäänlaista jäänestoa bensakoneeseen enkä dieseleihin. Diesel -polttonestesuodattimissahan on usein vedenpoistoventtiili pohjassa jos epäilee vettä olevan syteemissä.
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
No, sano että ostat sen vapariin tai että on isommat suuttimet Eipä ole iso vaiva laittaa sitä sarjaa ja ajella vaikka 50/50 seoksella. Eiköhän suuttimissa ole se tarvittava 12.5-15% varaa autossa kuin autossa.Risto113 kirjoitti:Yllättävän monessa moottorissa tuo ettei suuttimet riitä, m111k moottoriseen eivät edes suostu myymään settiä jos alkuperäiset suuttimet.
Vai onko suuttimet mitoitettu ihan muutaman prosentin päähän maksimista?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Hei ! Palstalaiset eiköhän nuo suuttimien koot riitä tavalliseen ja normaaliin ajoon ? Huipputehoilla ja nopeuksissa voi suutinkoko vasta tulla ongelmaksi.AK47 kirjoitti:No, sano että ostat sen vapariin tai että on isommat suuttimet Eipä ole iso vaiva laittaa sitä sarjaa ja ajella vaikka 50/50 seoksella. Eiköhän suuttimissa ole se tarvittava 12.5-15% varaa autossa kuin autossa.Risto113 kirjoitti:Yllättävän monessa moottorissa tuo ettei suuttimet riitä, m111k moottoriseen eivät edes suostu myymään settiä jos alkuperäiset suuttimet.
Vai onko suuttimet mitoitettu ihan muutaman prosentin päähän maksimista?
Meseillään
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Kun alat tankkaamaan RE85:sta niin seuraa samalla auton seossäätöä niin että voi varmistua Flexfuelin toimivan. Jos se ei säädä niin auto käy oman suihkutussysteemimsä säätörajoissa joka ei oikein riitä.[/quote]
Kiitos vinkistä! Itseasiassa tämä onkin suurin kritiikkini flexfueliin liittyen,ja juuri tuota olen yrittänyt tehdä.Latasin luuriin sovelluksen,jolla voisi seurata että kaikki toimii.Eilen onnistui lopulta yhteys,mutta tänään ei.Vain kerran yhteys onnistui mutta samantien katkesi.
Bluetooth tunnistaa flexfuelin,mutta yhteys kiven takana,jotta voisi varmistua laitteen toimivuudesta.
Ulkomaan foorumeilta etsinyt tietoa etanolin käytöstä,ja tulokset Englanti/Usa lähes olemattomat.Sen sijaan Ranska näyttää olevan etanolimaa.Kieltä en osaa,mutta Google-kääntäjällä saa jotakuinkin järjellistä tekstiä.Ilmeisesti ilman eri härpäkkeitökin,ovat monet ajalleet menestyksellä etanolilla.Saattaa päteä Saksaankin.Oma autoni Saksan tuliainen,ja etukatalysaattorit olivat aivan virattomat.Olisiko ajeltu etanolilla,jotka tuhonneet katit?
E200:ssani on myös Flexfuel,ja vanhempi ohjelmisto tabletissani toimii.Kun nyt saisi tähän ässänkin laitteesen edes kerran yhteyden,jotta näkisi että kaikki ok..tai ei.
Kiitos vinkistä! Itseasiassa tämä onkin suurin kritiikkini flexfueliin liittyen,ja juuri tuota olen yrittänyt tehdä.Latasin luuriin sovelluksen,jolla voisi seurata että kaikki toimii.Eilen onnistui lopulta yhteys,mutta tänään ei.Vain kerran yhteys onnistui mutta samantien katkesi.
Bluetooth tunnistaa flexfuelin,mutta yhteys kiven takana,jotta voisi varmistua laitteen toimivuudesta.
Ulkomaan foorumeilta etsinyt tietoa etanolin käytöstä,ja tulokset Englanti/Usa lähes olemattomat.Sen sijaan Ranska näyttää olevan etanolimaa.Kieltä en osaa,mutta Google-kääntäjällä saa jotakuinkin järjellistä tekstiä.Ilmeisesti ilman eri härpäkkeitökin,ovat monet ajalleet menestyksellä etanolilla.Saattaa päteä Saksaankin.Oma autoni Saksan tuliainen,ja etukatalysaattorit olivat aivan virattomat.Olisiko ajeltu etanolilla,jotka tuhonneet katit?
E200:ssani on myös Flexfuel,ja vanhempi ohjelmisto tabletissani toimii.Kun nyt saisi tähän ässänkin laitteesen edes kerran yhteyden,jotta näkisi että kaikki ok..tai ei.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Ari kirjoitti:Kun alat tankkaamaan RE85:sta niin seuraa samalla auton seossäätöä niin että voi varmistua Flexfuelin toimivan. Jos se ei säädä niin auto käy oman suihkutussysteemimsä säätörajoissa joka ei oikein riitä.
Kumpiko laite sulla onkaan, anturlla vai ilman?Ari kirjoitti: Kiitos vinkistä! Itseasiassa tämä onkin suurin kritiikkini flexfueliin liittyen,ja juuri tuota olen yrittänyt tehdä.Latasin luuriin sovelluksen,jolla voisi seurata että kaikki toimii.Eilen onnistui lopulta yhteys,mutta tänään ei.Vain kerran yhteys onnistui mutta samantien katkesi.
Bluetooth tunnistaa flexfuelin,mutta yhteys kiven takana,jotta voisi varmistua laitteen toimivuudesta.
Ulkomaan foorumeilta etsinyt tietoa etanolin käytöstä,ja tulokset Englanti/Usa lähes olemattomat.Sen sijaan Ranska näyttää olevan etanolimaa.Kieltä en osaa,mutta Google-kääntäjällä saa jotakuinkin järjellistä tekstiä.Ilmeisesti ilman eri härpäkkeitökin,ovat monet ajalleet menestyksellä etanolilla.Saattaa päteä Saksaankin.Oma autoni Saksan tuliainen,ja etukatalysaattorit olivat aivan virattomat.Olisiko ajeltu etanolilla,jotka tuhonneet katit?
E200:ssani on myös Flexfuel,ja vanhempi ohjelmisto tabletissani toimii.Kun nyt saisi tähän ässänkin laitteesen edes kerran yhteyden,jotta näkisi että kaikki ok..tai ei.
Miten etanoli tuhoaa katit? Eikös rikas seos ole kateille hankalampi kuin laiha?
Toivottavasti korjasin lainausta oikein.
Jostain syystä lainaukset on päin peppua ollut monessa topikissa...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Liekös katien tuhoutumisen kanssa lämpötilalla joku yhteysAK47 kirjoitti:Ari kirjoitti:Kun alat tankkaamaan RE85:sta niin seuraa samalla auton seossäätöä niin että voi varmistua Flexfuelin toimivan. Jos se ei säädä niin auto käy oman suihkutussysteemimsä säätörajoissa joka ei oikein riitä.Kumpiko laite sulla onkaan, anturlla vai ilman?Ari kirjoitti: Kiitos vinkistä! Itseasiassa tämä onkin suurin kritiikkini flexfueliin liittyen,ja juuri tuota olen yrittänyt tehdä.Latasin luuriin sovelluksen,jolla voisi seurata että kaikki toimii.Eilen onnistui lopulta yhteys,mutta tänään ei.Vain kerran yhteys onnistui mutta samantien katkesi.
Bluetooth tunnistaa flexfuelin,mutta yhteys kiven takana,jotta voisi varmistua laitteen toimivuudesta.
Ulkomaan foorumeilta etsinyt tietoa etanolin käytöstä,ja tulokset Englanti/Usa lähes olemattomat.Sen sijaan Ranska näyttää olevan etanolimaa.Kieltä en osaa,mutta Google-kääntäjällä saa jotakuinkin järjellistä tekstiä.Ilmeisesti ilman eri härpäkkeitökin,ovat monet ajalleet menestyksellä etanolilla.Saattaa päteä Saksaankin.Oma autoni Saksan tuliainen,ja etukatalysaattorit olivat aivan virattomat.Olisiko ajeltu etanolilla,jotka tuhonneet katit?
E200:ssani on myös Flexfuel,ja vanhempi ohjelmisto tabletissani toimii.Kun nyt saisi tähän ässänkin laitteesen edes kerran yhteyden,jotta näkisi että kaikki ok..tai ei.
Miten etanoli tuhoaa katit? Eikös rikas seos ole kateille hankalampi kuin laiha?
Toivottavasti korjasin lainausta oikein.
Jostain syystä lainaukset on päin peppua ollut monessa topikissa...
ainakin palotilan lämpöjä e85 laskee
Mökkillä
'
'
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Ainkin yleisesti suositus on suutimia vaihdelessa on suotava että antaisivat tarvitan määrän jo 80% sykilläAK47 kirjoitti:No, sano että ostat sen vapariin tai että on isommat suuttimet Eipä ole iso vaiva laittaa sitä sarjaa ja ajella vaikka 50/50 seoksella. Eiköhän suuttimissa ole se tarvittava 12.5-15% varaa autossa kuin autossa.Risto113 kirjoitti:Yllättävän monessa moottorissa tuo ettei suuttimet riitä, m111k moottoriseen eivät edes suostu myymään settiä jos alkuperäiset suuttimet.
Vai onko suuttimet mitoitettu ihan muutaman prosentin päähän maksimista?
(eikä missän tapuksesssa ylitetäissi ainkaan 90%)
ja siitä voisi johtaa että vakiot ei ihan täysille tehoille riittä
kun tuota e85 pitäsi saada se ainakin 30% (usein käytänössä enemän) enemän meneään mitä
bensaa että saa saman tehon
(ja tunetusti tehtaat enemin ali mitoittaa kuin kovin paljoa yli mitoittaa
muuta kuin sen mitä on pakko että luotettavuus on takuu ajan)
Mökkillä
'
'
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Semmoinen juttu myös kun tuolla aiemmin juttua on tuosta vedestä polttoaineen seassaFinlandMerceds kirjoitti:Ainkin yleisesti suositus on suutimia vaihdelessa on suotava että antaisivat tarvitan määrän jo 80% sykilläAK47 kirjoitti:No, sano että ostat sen vapariin tai että on isommat suuttimet Eipä ole iso vaiva laittaa sitä sarjaa ja ajella vaikka 50/50 seoksella. Eiköhän suuttimissa ole se tarvittava 12.5-15% varaa autossa kuin autossa.Risto113 kirjoitti:Yllättävän monessa moottorissa tuo ettei suuttimet riitä, m111k moottoriseen eivät edes suostu myymään settiä jos alkuperäiset suuttimet.
Vai onko suuttimet mitoitettu ihan muutaman prosentin päähän maksimista?
(eikä missän tapuksesssa ylitetäissi ainkaan 90%)
ja siitä voisi johtaa että vakiot ei ihan täysille tehoille riittä
kun tuota e85 pitäsi saada se ainakin 30% (usein käytänössä enemän) enemän meneään mitä
bensaa että saa saman tehon
(ja tunetusti tehtaat enemin ali mitoittaa kuin kovin paljoa yli mitoittaa
muuta kuin sen mitä on pakko että luotettavuus on takuu ajan)
niin hyvä pitää mielessä e85 lisää myös huolto tarvetta
Mökkillä
'
'
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Huoltoväliä hyvä tihentää. Oon nähny kuvan yhdestä muun merkkisestä autosta millä ajettu jonkun aikaa etanolilla, oli hyvin huuhtonu karstoja koneesta. Oli imusihti metkan näkönen
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Tuosta säätövarasta Flexifuelin kohdalta on omakohtainen kokemus lähipiiristä kun täyskaasulla menee laihaksi ja reilusti yli 80%, käytännössä kaikki mitä suuttimista tulee jolloin suihkutus menee epävakaaksi eikä ole enää tarkka.FinlandMerceds kirjoitti:Semmoinen juttu myös kun tuolla aiemmin juttua on tuosta vedestä polttoaineen seassaFinlandMerceds kirjoitti:Ainkin yleisesti suositus on suutimia vaihdelessa on suotava että antaisivat tarvitan määrän jo 80% sykilläAK47 kirjoitti:No, sano että ostat sen vapariin tai että on isommat suuttimet Eipä ole iso vaiva laittaa sitä sarjaa ja ajella vaikka 50/50 seoksella. Eiköhän suuttimissa ole se tarvittava 12.5-15% varaa autossa kuin autossa.Risto113 kirjoitti:Yllättävän monessa moottorissa tuo ettei suuttimet riitä, m111k moottoriseen eivät edes suostu myymään settiä jos alkuperäiset suuttimet.
Vai onko suuttimet mitoitettu ihan muutaman prosentin päähän maksimista?
(eikä missän tapuksesssa ylitetäissi ainkaan 90%)
ja siitä voisi johtaa että vakiot ei ihan täysille tehoille riittä
kun tuota e85 pitäsi saada se ainakin 30% (usein käytänössä enemän) enemän meneään mitä
bensaa että saa saman tehon
(ja tunetusti tehtaat enemin ali mitoittaa kuin kovin paljoa yli mitoittaa
muuta kuin sen mitä on pakko että luotettavuus on takuu ajan)
niin hyvä pitää mielessä e85 lisää myös huolto tarvetta
Öljynvaihtoväli on puolitettu, ajosta riippuen max. 5000km - 7500km.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5471
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Ja kun tuota yli 80% tilanetta jatkuu tarpeeksi pitkään jotain hajoaa,E200kompressor kirjoitti:Tuosta säätövarasta Flexifuelin kohdalta on omakohtainen kokemus lähipiiristä kun täyskaasulla menee laihaksi ja reilusti yli 80%, käytännössä kaikki mitä suuttimista tulee jolloin suihkutus menee epävakaaksi eikä ole enää tarkka.FinlandMerceds kirjoitti:Semmoinen juttu myös kun tuolla aiemmin juttua on tuosta vedestä polttoaineen seassaFinlandMerceds kirjoitti:Ainkin yleisesti suositus on suutimia vaihdelessa on suotava että antaisivat tarvitan määrän jo 80% sykilläAK47 kirjoitti:No, sano että ostat sen vapariin tai että on isommat suuttimet Eipä ole iso vaiva laittaa sitä sarjaa ja ajella vaikka 50/50 seoksella. Eiköhän suuttimissa ole se tarvittava 12.5-15% varaa autossa kuin autossa.Risto113 kirjoitti:Yllättävän monessa moottorissa tuo ettei suuttimet riitä, m111k moottoriseen eivät edes suostu myymään settiä jos alkuperäiset suuttimet.
Vai onko suuttimet mitoitettu ihan muutaman prosentin päähän maksimista?
(eikä missän tapuksesssa ylitetäissi ainkaan 90%)
ja siitä voisi johtaa että vakiot ei ihan täysille tehoille riittä
kun tuota e85 pitäsi saada se ainakin 30% (usein käytänössä enemän) enemän meneään mitä
bensaa että saa saman tehon
(ja tunetusti tehtaat enemin ali mitoittaa kuin kovin paljoa yli mitoittaa
muuta kuin sen mitä on pakko että luotettavuus on takuu ajan)
niin hyvä pitää mielessä e85 lisää myös huolto tarvetta
Öljynvaihtoväli on puolitettu, ajosta riippuen max. 5000km - 7500km.
Tiheämpi huolto väli, suurempi kulutus, sarjan osto ja
mahdoliset asenus kulut niin mikä mahtaa olla kuoletus aika/saavutettu hyöty ?
lisäksi vielä sen pesevästä vaikutukseta johtuva nopempi kuluminen
Mökkillä
'
'
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Juu, en ole perehtynyt mitä suuttimet nyt on ja mitkä vaihtaisi. Pumppu on sama/vastaavat numerot kuin E55 eli se antaa ainakin 15% enemmälle sopalle kapasiteettia ja eiköhän se riitä vaikka sen 30% menis enempi kun on siinä joku vara oltava E55 kanssa kanssa myös.FinlandMerceds kirjoitti:Semmoinen juttu myös kun tuolla aiemmin juttua on tuosta vedestä polttoaineen seassaFinlandMerceds kirjoitti:Ainkin yleisesti suositus on suutimia vaihdelessa on suotava että antaisivat tarvitan määrän jo 80% sykilläAK47 kirjoitti:No, sano että ostat sen vapariin tai että on isommat suuttimet Eipä ole iso vaiva laittaa sitä sarjaa ja ajella vaikka 50/50 seoksella. Eiköhän suuttimissa ole se tarvittava 12.5-15% varaa autossa kuin autossa.Risto113 kirjoitti:Yllättävän monessa moottorissa tuo ettei suuttimet riitä, m111k moottoriseen eivät edes suostu myymään settiä jos alkuperäiset suuttimet.
Vai onko suuttimet mitoitettu ihan muutaman prosentin päähän maksimista?
(eikä missän tapuksesssa ylitetäissi ainkaan 90%)
ja siitä voisi johtaa että vakiot ei ihan täysille tehoille riittä
kun tuota e85 pitäsi saada se ainakin 30% (usein käytänössä enemän) enemän meneään mitä
bensaa että saa saman tehon
(ja tunetusti tehtaat enemin ali mitoittaa kuin kovin paljoa yli mitoittaa
muuta kuin sen mitä on pakko että luotettavuus on takuu ajan)
niin hyvä pitää mielessä e85 lisää myös huolto tarvetta
Mylly M113 -03 japsituonti. Oli rajoitettu 210 joten jarrutkin on pienet. Liekkö suuttimetkin pikkiriikkiset verrattuna euromalliin...
Mites se jos vaihtaa isommat suuttimet, tarviiko tehdä muuta? Onko isoimmissa pienen tarpeen anto sama kuin pikkusuuttimissa ja vasta isomman pään tarpeessa antaa enempi? Vai rupeeko isommalla suuttimella antamaan kautta linjan enempi... ?
Riittääkös moottorin oma säätö kompensoimaan isomman suuttimen vaihdon bensalla ajettaessa vai mites tää nyt menee...
Etanoli kyllä laskee lämpöjä, se on selvää. Moottorille ehkä hyvä, katti ehkä tosiaan ei. Pitäis varmaan ihan mitata käytännössä lämmöt.
Mun ajot on pääosin kerta päivässä lyhyt kauppareissu ja sit matka-ajot n puoli tuntia suuntaansa ja loput pitempää ajoa. Eli aika vähän lyhyttä ja valmiiksi lämpimällä koneella usein. Lyhyt ajohan saa öljyt vetisiksi maitokahvin värisiksi. Kuumana käynti haihduttelee etanolit ja vedet pois öljystä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Mersumies
- Viestit: 2446
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Tuota samaa olen ihmetellyt useita kertoja kun vakiokuntoisten autojenkin pitäminen liikenteessä on riittävän hankalaa sekin. Nuoriso tahtoo olla eri mieltä (muttei kuitenkaan korjaa niitä risoja autoja).FinlandMerceds kirjoitti:Ja kun tuota yli 80% tilanetta jatkuu tarpeeksi pitkään jotain hajoaa,E200kompressor kirjoitti:Tuosta säätövarasta Flexifuelin kohdalta on omakohtainen kokemus lähipiiristä kun täyskaasulla menee laihaksi ja reilusti yli 80%, käytännössä kaikki mitä suuttimista tulee jolloin suihkutus menee epävakaaksi eikä ole enää tarkka.FinlandMerceds kirjoitti:Semmoinen juttu myös kun tuolla aiemmin juttua on tuosta vedestä polttoaineen seassaFinlandMerceds kirjoitti:Ainkin yleisesti suositus on suutimia vaihdelessa on suotava että antaisivat tarvitan määrän jo 80% sykilläAK47 kirjoitti:No, sano että ostat sen vapariin tai että on isommat suuttimet Eipä ole iso vaiva laittaa sitä sarjaa ja ajella vaikka 50/50 seoksella. Eiköhän suuttimissa ole se tarvittava 12.5-15% varaa autossa kuin autossa.Risto113 kirjoitti:Yllättävän monessa moottorissa tuo ettei suuttimet riitä, m111k moottoriseen eivät edes suostu myymään settiä jos alkuperäiset suuttimet.
Vai onko suuttimet mitoitettu ihan muutaman prosentin päähän maksimista?
(eikä missän tapuksesssa ylitetäissi ainkaan 90%)
ja siitä voisi johtaa että vakiot ei ihan täysille tehoille riittä
kun tuota e85 pitäsi saada se ainakin 30% (usein käytänössä enemän) enemän meneään mitä
bensaa että saa saman tehon
(ja tunetusti tehtaat enemin ali mitoittaa kuin kovin paljoa yli mitoittaa
muuta kuin sen mitä on pakko että luotettavuus on takuu ajan)
niin hyvä pitää mielessä e85 lisää myös huolto tarvetta
Öljynvaihtoväli on puolitettu, ajosta riippuen max. 5000km - 7500km.
Tiheämpi huolto väli, suurempi kulutus, sarjan osto ja
mahdoliset asenus kulut niin mikä mahtaa olla kuoletus aika/saavutettu hyöty ?
lisäksi vielä sen pesevästä vaikutukseta johtuva nopempi kuluminen
Jos nyt jotakin plussaa pitää etsiä niin sarjan hinta itse asennettuna noin 280€ johon lisää katsastuksen yhteydessä tehty muutosilmoitus (noin 50€) ja lopuksi valtiolta saatu muuntotuki +200€ jolloin nettona sarjan hinta noin 130€.
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Motonetin asikaspalvelija sanoi että takuun menettäminen jos asentaa itse, johtuu valmistajan vaatimuksesta.
Katselin sitten että valmistajan ehdoissa ja ohjeissa on rivien välissä selvästi että rahat tänne ja koeta pärjätä ongelmiesi kanssa. Ostohalukkuus väheni kummasti ainakin tämän sarjan osalta.
Tosin hinta ois kasikoneelle motonetissä 299 ja valmistajan kautta 349. Asennuspisteen myyntihintaa en ole kysynyt, mutta eiköhän se ole enempi kuin motonetissä tai valmistajalla. Asennuspiste ei välttämättä asenna Motonetista ostettua laitetta.
Kilpailijan anturiton on 269 kasikoneiselle. Siinä takuu 3v ja ei rajata itseasennusta pois. Toisaalta ei taida olla sovellusta saatavissa että näkisi miksi se sumea logiikka arvioi etanolipitoisuuden. Jos se sen osaa arvioida edes 5-10% tuntumaan niin varmasti riittäisi. Tämä myyjä myös tuo esiin että talvella kulutus pompsahtaa reilustikin kylmällä koneella mikä on varmasti totta. Anturi ei etanolia saa höyrystymään yhtään paremmin.
Onkos joku ajellut anturittomalla? Onko kulutus sama kun ennen sarjan asennusta kuin vain bensaa tankkaa eli ei lisäile syötettyä määrää. Ja meneekö puhtaalla re85 se 25-30 % enempi kesäja matka-ajossa? Tostahan sen tietäis että pelaako se softalla päätelty etanolimäärä.
Katselin sitten että valmistajan ehdoissa ja ohjeissa on rivien välissä selvästi että rahat tänne ja koeta pärjätä ongelmiesi kanssa. Ostohalukkuus väheni kummasti ainakin tämän sarjan osalta.
Tosin hinta ois kasikoneelle motonetissä 299 ja valmistajan kautta 349. Asennuspisteen myyntihintaa en ole kysynyt, mutta eiköhän se ole enempi kuin motonetissä tai valmistajalla. Asennuspiste ei välttämättä asenna Motonetista ostettua laitetta.
Kilpailijan anturiton on 269 kasikoneiselle. Siinä takuu 3v ja ei rajata itseasennusta pois. Toisaalta ei taida olla sovellusta saatavissa että näkisi miksi se sumea logiikka arvioi etanolipitoisuuden. Jos se sen osaa arvioida edes 5-10% tuntumaan niin varmasti riittäisi. Tämä myyjä myös tuo esiin että talvella kulutus pompsahtaa reilustikin kylmällä koneella mikä on varmasti totta. Anturi ei etanolia saa höyrystymään yhtään paremmin.
Onkos joku ajellut anturittomalla? Onko kulutus sama kun ennen sarjan asennusta kuin vain bensaa tankkaa eli ei lisäile syötettyä määrää. Ja meneekö puhtaalla re85 se 25-30 % enempi kesäja matka-ajossa? Tostahan sen tietäis että pelaako se softalla päätelty etanolimäärä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 582
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Mulla oli aikanaan ässässä anturiton bioadapter, johon sai määrittää esim. 30%.
Kyllähän lambda-anturi säätää hienosäädön kohdalleen jos ajetaan aina esim. RE85.
Minä saatan tankata välillä bensaa, välillä etanolia, siinä on hyvä olla etanolianturi.
Kyllähän lambda-anturi säätää hienosäädön kohdalleen jos ajetaan aina esim. RE85.
Minä saatan tankata välillä bensaa, välillä etanolia, siinä on hyvä olla etanolianturi.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Minkä merkkinen? Tuo fuelflexin mokkula laskee ruiskutusajoista (valmistajan ilmoitus) ja todennäköisesti pyörimisnopeudesta (oma päätelmä) etanolipitoisuuden. Sillä pitäisi siis pystyä ajamaan 100% 98E5 tai 100% Re85 tai näiden sekoituksilla.Jari Nysten kirjoitti:Mulla oli aikanaan ässässä anturiton bioadapter, johon sai määrittää esim. 30%.
Kyllähän lambda-anturi säätää hienosäädön kohdalleen jos ajetaan aina esim. RE85.
Minä saatan tankata välillä bensaa, välillä etanolia, siinä on hyvä olla etanolianturi.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1401
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Kaasutinmoottoreissa ongelma oli kaasuttimen kurkun jäätymisessä, silkkaa fysiikkaa.E200kompressor kirjoitti:Omasta kokemuksesta oikkuilut jäivät siihen hetkeen kun EFI-moottorilla oleva auto tuli taloon, joskus 1990 -luvulla. Kaasarikoneissa oli joka talvi ongelmia käynnin suhteen.Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Kyllä niitä on pitänyt käyttää katalysaatorille käyviä jäänestoaineita talvella, eipä ole oikutellut ruiskut kelin ollessa välilä plussalla ja taas pakkasella.
Koskaan en ole laittanut sen jälkeen minkäänlaista jäänestoa bensakoneeseen enkä dieseleihin. Diesel -polttonestesuodattimissahan on usein vedenpoistoventtiili pohjassa jos epäilee vettä olevan syteemissä.
Kosteutta pääsee polttoaineeseen siitä, että tankkiin tulee korvausilmaa. Eikä sitä kuivata millään ihmelaitteella, siinä on ilman sen hetkinen kosteus mukana.
Mutta tuo normibensan 5-10% viinaa riittää siihen, että kosteus liukenee siihen, ja sitä kautta palaa pois. Yleensä.
Dieselissä puolestaan on suodattimessa tila veden kertymiselle.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Meseenkö e Flex Fuel E 85 muutossarja ?
Hei ! Palstalaiset tuosta veden kertymisestä polttoaineeseen, ei sitä kerry jos tankki on aina täynä. Vajaaseen tankkiin sitä kertyy kun ilman lämpötila sahaa pakkaselle ja plussalle. Talvella olen käyttänyt noin joka kolmannella tankauskerralla E 98 bensaa lähtee paremmin kylmästä käyntiin, kun aina ei ole mahdollisuutta pistää lohkolämmitintä päälle. Lämpötilan vaihdellessa olen laittanut katille sopivaa jäänestoa tankkauksen yhteydessä eikä siitä mitään vahinkoa ole ollut 17 vuoden aikana tässä mesessä.
Meseillään