Alle 7 litraa / 100 km kulutus w123 300 dieselillä
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Alle 7 litraa / 100 km kulutus w123 300 dieselillä
Tietokoneen karttaohjelman mukaan tuli ajettua 499 km:n siivu ikälopulla koriltaan vuodelta 1977 olevalla diisselilläni. Kone puolestaan 1981 alussa käyttöönotetusta ambulanssista. Lähtiessä tankkasin tankin täyteen ja samaten tullessa. Tullessa meni tankkiin 34,25 litraa. Se tekee n. 6,86 litraa sataa kilsaa kohti.
Ajoin kutakuinkin nopeusrajoitusten mukaan turhia hötkyilemäti ja ohittelemati kun ei ollut paras mahdollinen ajokeli. Mitään erityisen ihmeellisiä teknisiä ratkaisuita ei autossani ole, mutta perävälitys nelivaihteisen manuaalin kanssa on 3,07.
Kuinka pienellä muut keskustelijat on saanut menemään w123:sensa?
Ajoin kutakuinkin nopeusrajoitusten mukaan turhia hötkyilemäti ja ohittelemati kun ei ollut paras mahdollinen ajokeli. Mitään erityisen ihmeellisiä teknisiä ratkaisuita ei autossani ole, mutta perävälitys nelivaihteisen manuaalin kanssa on 3,07.
Kuinka pienellä muut keskustelijat on saanut menemään w123:sensa?
Re: Alle 7 litraa / 100 km kulutus w123 300 dieselillä
Aikanaan W123 300D:ni kanssa pääsin minäkin 6,9 litraan, tosin jäi yhteen ainoaan kertaan tuon seiskan rajan rikkominenJori Ravantti kirjoitti:Tietokoneen karttaohjelman mukaan tuli ajettua 499 km:n siivu ikälopulla koriltaan vuodelta 1977 olevalla diisselilläni. Kone puolestaan 1981 alussa käyttöönotetusta ambulanssista. Lähtiessä tankkasin tankin täyteen ja samaten tullessa. Tullessa meni tankkiin 34,25 litraa. Se tekee n. 6,86 litraa sataa kilsaa kohti.

VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Pystylamppu 240D turbolla on myös saavutettu maantiellä (noin satasen keskituntivauhdissa) se maaginen 6,9 litraa / 100 km -raja.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
pisaralla pisimmälle
Jos mullakin ois tossa koneessa turbo, niin voisi lisääntyneen väännön ansiosta olla jotain hyötyä viisivaihteisesta vaihteistosta moottoritienopeuksia silmälläpitäen.
Nykyisellä välityksellä saa nelivaihteisella vaihteistolla hyödynnettyä vapaastihengittävän koneen voimavarat.
Kiinnostaisi tietää minkä verta veis soppaa jos ois viisivaihteinen ja joku esim. Sprinter 312:sen suoraruiskutuspata.
Pääsisköhän johki 5 litralla alkavaan kulutukseen...
Nykyisellä välityksellä saa nelivaihteisella vaihteistolla hyödynnettyä vapaastihengittävän koneen voimavarat.
Kiinnostaisi tietää minkä verta veis soppaa jos ois viisivaihteinen ja joku esim. Sprinter 312:sen suoraruiskutuspata.

Pääsisköhän johki 5 litralla alkavaan kulutukseen...
Kympissä pyöri
Nyt jo entinen (siis myyty), avatarissa näkyvä -79 300D hörppi semosta kympin kahta puolta kesät talvet, maantiellä ja taajamassa. Ei varmaankaan ollu pumppu/suuttimet enää parhaassa säädössä, mutta semmonen tuntuma siitä jäi että ajotyylillä ei ollut juurikaan merkitystä kulutuslukemiin. Yritin kyllä pariinkin otteseen ajaa todella sievästi ja taloudellisesti mutta aina sille maistui menovesi.
Välityssuhteita en tullut koskaan tarkemmin tutkineeksi mutta kovasti se kone kiersi 100:sta ajettaessa.
Välityssuhteita en tullut koskaan tarkemmin tutkineeksi mutta kovasti se kone kiersi 100:sta ajettaessa.
ex-300D 1979
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Re: Kympissä pyöri
Jos siinä sattu olee esim. 3,92 välitys, ni sekin saattaa saada aikaan tarpeetonta kulutusta maantienopeuksissa.
Mulla oli ensin kulunut 55 hevosvoiman 200 D kone ja 3,92 välitys. Eipä ollut kovin taloudellinen yhdistelmä reippaammissa nopeuksissa, mutta hitaampaan etenemiseen sekin ihan ok. Voimavarat oli niin aneemiset, että välityksen pidentämisestäkään tuskin olisi ollut ihmeempää apua.
Mulla oli ensin kulunut 55 hevosvoiman 200 D kone ja 3,92 välitys. Eipä ollut kovin taloudellinen yhdistelmä reippaammissa nopeuksissa, mutta hitaampaan etenemiseen sekin ihan ok. Voimavarat oli niin aneemiset, että välityksen pidentämisestäkään tuskin olisi ollut ihmeempää apua.
Mä olen päässyt lapin matkoillani alimmillaan 6,5 l/100km Ja toisella kerralla 6,9 l/100km. Auto 300 D (-83) 5-vaihteinen ja alkuperäinen perä on tässä 3,46. Kesällä vähänkin pidemmällä matkalla kulutus alkaa aina 7:lla. Muttei koskaan 8:lla. Nyt talvella sekalaisessa ajossa kulutus on 8-9 litraa riippuen siitä kuinka paljon webastoa käytän.
Huomioitavaa on että mittarivirhettä ei ole huomioitu kulutusta laskettaessa. Eli todelinen kulutus lienee muutaman desin suurempi. 123:lla pääsee pienellä kulutuksella, jos ei nosta nopeutta yli sadan. Ilmanvastus rupee syömään suuremmissa nopeuksissa taloudellisuutta.
5-vaihteisen 300 D:n tehtaan ilmoittama kulutus ajettaessa 90km/h on 7 litraa. 240 D:n 6,4 litraa.
Huomioitavaa on että mittarivirhettä ei ole huomioitu kulutusta laskettaessa. Eli todelinen kulutus lienee muutaman desin suurempi. 123:lla pääsee pienellä kulutuksella, jos ei nosta nopeutta yli sadan. Ilmanvastus rupee syömään suuremmissa nopeuksissa taloudellisuutta.
5-vaihteisen 300 D:n tehtaan ilmoittama kulutus ajettaessa 90km/h on 7 litraa. 240 D:n 6,4 litraa.
Kyllä on taas pieniä kulutuksia varsinkin vanhoilla 300 D mersuilla.
Minulla on ollu kolme 300 w123 mersua, -79, -81 ja -84 turbo 5-vaihteinen. Yksikään mersu EI ole menny alle 9l / 100km. Ihan sama miten ajaa. Kilometrejä on kertynyt n. 350 000. Joten ihmettelen suuresti
mutta ei kai sen niin väliä, hienoa jos menee vähällä polttoaineella






S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Samoilla linjoilla ollaan...Vesqju kirjoitti:Kyllä on taas pieniä kulutuksia varsinkin vanhoilla 300 D mersuilla.Minulla on ollu kolme 300 w123 mersua, -79, -81 ja -84 turbo 5-vaihteinen. Yksikään mersu EI ole menny alle 9l / 100km. Ihan sama miten ajaa. Kilometrejä on kertynyt n. 350 000. Joten ihmettelen suuresti
![]()
mutta ei kai sen niin väliä, hienoa jos menee vähällä polttoaineella
![]()
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Mahtaako tippuaHaisuli kirjoitti:Maantiellä en ole päässyt kokeilemaan. Mutta w123 200D -81:
Kaupunki pyörittely vie n.9 litraa / 100 km. Ei paha sinänsä, kun on massaa
liikuteltavana.![]()
Ja pikkukoneella saa polkea...
Maantiellä varmasti pari litraa tippuu tosta.![]()



Mun -83 200D, jolla on nyt ajettu vajaa 350tkm on osoittanut yli 100tkm:n ajetun kilometrin perusteella, että kulutus ei maantiellä putoa, melkein päinvastoin.
Aikanaan Turussa asuessani "sekapäinen" kaupunkiajelu osoitti kulutuslukemiksi sellaset kanssa 9/100.
Nykyinen asuinympäristö maaseudulla on osoittanut, että kaikkein pienimmällä kulutuksella auto menee sekalaisessa pikkukaupunki-/maaseutupyörityksessä. kulutus voi olla jopa vähän alle 8/100, mutta aika tarkkaan siinä kasissa pyörii.
Kun lähtee tosissaan siirtämään itseään maantiellä tarkoituksena päästä myös perille, olen havainnut, että kulutus mieluummin hiukan nousee, sinne 8,5-9 litran korville.
Vähän skeptisesti myös suhtaudun noihin 6, jotakin lukemiin moisella autolla.
Joskus muisteltiin yhden kaverin kanssa, jonka isällä oli 80-luvulla parikin uudehkoa W123 300D:tä peräjälkeen, että kuinka juoppoja autoja tuon ajan nk. tehokkaat dieselautot oli nykypeleihin verrattuna. Hänellä oli vahva intuitio siitä, että ei niillä oikein koskaan päässyt alle 10 kulutuksen.
Kehitys oli tuolla kulutuspuolella muuten huima, kun W124 esiteltiin. Tuollaisen vanhan 200D:n omistajana vähän aikaa olleena näyttää nimittäin siltä, että paljon yli 6:n litran ei kulutus nouse, vaikka miten survoisi.

Kyllä niillä kolmesatasilla pääsee yksilöstä riippuen keposeen alle 9 l kulutuksiin varsinkin jos on 5-vaihteinen laatikko. Noi allekirjoituksen 300D:t automaatilla, kullanväriselle mittaillut 8-10 litran kulutuksia, viime kesältä pienin tulos taisi olla 8,1 l ja mitä toi valkoinen on nyt ollut tässä sekalaisessa talvihenkisessä pyörittelyssä niin noin 9 litraa on keskimäärin hörpännyt, no ehkä vielä muutama desi päälle, nostaa tempomaatin aktiivinen käyttö kevyesti lukemaa. Nelipyttysethän tuppaa viemään käytännössä enemmän maan- ja moottoritieajossa.
Tosin luokan 6,5 l lukemat kuulostavat jo aika mahdottomilta keskikulutuksilta oli käyttöolosuhteet mitkä tahansa...
Tosin luokan 6,5 l lukemat kuulostavat jo aika mahdottomilta keskikulutuksilta oli käyttöolosuhteet mitkä tahansa...
W123 tehtaan ilmoittama kulutus 5-vaihteiselle 300 D:lle 7,0 litraa/100 km, jos ajaa 90 km/h ja 4-vaihteiselle 7,8 l / 100 km. Eli 5-vaihteinen vie 0,8 litraa vähemmän. Jos mä ajan kesällä normaalia maantieajoa enkä ylitä 100 km/h, niin tää 5-vaihteisen(300 d) kulutus alkaa varmasti 7:lla. 8:lla ei tuossa ajossa koskaan! Mut niinku mä kerroin jo ekassa viestissä, niin mittarivirhettä ei ole laskennoissa otettu huomioon!
JA HUOM! 240 D:n (5-vaiht.)kulutus sataa kohti on 6,4 l, jos ajetaan 90 km/h. Eli tehtaan ilmoittama. Ja jotkut väittää, että mikään 123 diesel ei mene millään ajotavalla alle 8 litraa. Olen varmasti erimieltä, koska se on nähty 450 tkm. kokemuksella eri 123-malleilla.
W123 dieselmoottorit ovat itseasiassa melko taloudellisia. W123 koppasen ilmanvastuskerroin lienee selvästi W124 suurempi. Tietääkö joku muuten W123 sedanin ilmanvastuskertoimen? Pitäs laittaa joskus 123:sen 300 D 124:sen nokalle ja katsoa mitä tapahtuu kulutukselle
JA HUOM! 240 D:n (5-vaiht.)kulutus sataa kohti on 6,4 l, jos ajetaan 90 km/h. Eli tehtaan ilmoittama. Ja jotkut väittää, että mikään 123 diesel ei mene millään ajotavalla alle 8 litraa. Olen varmasti erimieltä, koska se on nähty 450 tkm. kokemuksella eri 123-malleilla.
W123 dieselmoottorit ovat itseasiassa melko taloudellisia. W123 koppasen ilmanvastuskerroin lienee selvästi W124 suurempi. Tietääkö joku muuten W123 sedanin ilmanvastuskertoimen? Pitäs laittaa joskus 123:sen 300 D 124:sen nokalle ja katsoa mitä tapahtuu kulutukselle

300D kulutuksesta
Minulla on sellainen käsitys, että oma 300D:ni (5-vaiht.) kulutus on kesällä tasaisessa maantieajossa noin 7-8litraa/100km. Kaupunkiajossa nousee kasin kieppeille. Suurin mittaamani kulutus on ollut 9,3litraa/100km, tällöin ajoin koko tankillisen kaupunkiajoa kovilla pakkasilla. Muutaman kerran olen onnistunut saamaan aivan inan alle 7 lukemat.
Edellinen omistaja on rakentanut joskus tähän yksilöön polttoaineen esilämmittimen ja kertoi sen pienentävän myös kulutusta. Siitä en tiedä, mutta ei ole ikinä vielä pakkasen tähden hyytynyt
Nelivaihteiset tiheämmällä perällä olevat W115 ja W123 autot vievät kyllä aivan varmasti enemmän polttoainetta. Minunkin 220D W115 ei ole vielä kertaakaan mennyt alle 9l/100km.
Edellinen omistaja on rakentanut joskus tähän yksilöön polttoaineen esilämmittimen ja kertoi sen pienentävän myös kulutusta. Siitä en tiedä, mutta ei ole ikinä vielä pakkasen tähden hyytynyt

Nelivaihteiset tiheämmällä perällä olevat W115 ja W123 autot vievät kyllä aivan varmasti enemmän polttoainetta. Minunkin 220D W115 ei ole vielä kertaakaan mennyt alle 9l/100km.
Itse laitoin aikanaan 123 koriin 124:n moottorin, molemmat 200D. Kulutus tippui noin litralla. Lähti kylmästä huomattavasti paremmin käyntiin ja oli ajossa hiljaisempi.kardaani kirjoitti:Pitäs laittaa joskus 123:sen 300 D 124:sen nokalle ja katsoa mitä tapahtuu kulutukselle

MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Kuten todettua, seiskalla alkaviin maantieajon kulutuslukemiin pääsee varmasti etenkin 5-vaihteisella askilla. Niin jos matikillakin pääsee 8 litran pintaan. Nuo tehtaan ilmoittamat lukemat ovat tasaisen ajon lukemia eivätkä tietty suoranaisesti vastaa käytännön olosuhteita. Tietty jos lähdetään jollekin ultimate ecodriving-linjalle, saadaan kulutuksia vielä tiputettua jonkun verran.kardaani kirjoitti:W123 tehtaan ilmoittama kulutus 5-vaihteiselle 300 D:lle 7,0 litraa/100 km, jos ajaa 90 km/h ja 4-vaihteiselle 7,8 l / 100 km. Eli 5-vaihteinen vie 0,8 litraa vähemmän. Jos mä ajan kesällä normaalia maantieajoa enkä ylitä 100 km/h, niin tää 5-vaihteisen(300 d) kulutus alkaa varmasti 7:lla. 8:lla ei tuossa ajossa koskaan! Mut niinku mä kerroin jo ekassa viestissä, niin mittarivirhettä ei ole laskennoissa otettu huomioon!
JA HUOM! 240 D:n (5-vaiht.)kulutus sataa kohti on 6,4 l, jos ajetaan 90 km/h. Eli tehtaan ilmoittama. Ja jotkut väittää, että mikään 123 diesel ei mene millään ajotavalla alle 8 litraa. Olen varmasti erimieltä, koska se on nähty 450 tkm. kokemuksella eri 123-malleilla.
W123 dieselmoottorit ovat itseasiassa melko taloudellisia. W123 koppasen ilmanvastuskerroin lienee selvästi W124 suurempi. Tietääkö joku muuten W123 sedanin ilmanvastuskertoimen? Pitäs laittaa joskus 123:sen 300 D 124:sen nokalle ja katsoa mitä tapahtuu kulutukselle
Ja W123 sedanin ilmanvastuskerroin on 0,42.
Taas näitä ajoin Helsinki-Oulu välin w123 300d:llä ja kulutus 4,9 l/100km. Auton kulutusta ei voi mitata luotettavasti millään yhdellä tankkauksella. Kotikonstein tehty kulutusmittaus on luotettava jos mitattu matka on vähintään 10000km, auto tankattu aina tankki täyteen ja vielä mielellään samasta mittaristakin.
Omassa ex 123 300d:ssä on exel:in mukaan keskikulutus 8,23 l/100 km. Maantie taajama 60/40.
Vaimo ajeli 3 vuotta työmatkoja Pori rauma väliä, ja viimeiset vuodet Pori Nakkila väliä.
Tankattu aina tankki täyteen n.60% samalla asemalla ja samasta pumpusta.
mitattu matka n.190th/km.
Autossa oli 4- lovinen laatikko ja vakioperä. Näillä speckseillä voi olettaa, että mitatulla kulutuksella on jonkinlaista tilastollista luotettavuutta.
Kyllä talvella matka-ajossa voi kulutus olla alhainen, mutta onko sillä merkitystä. kun todellisuudessa autolla ei voi ajaa 100%:sta matkaa aamusta iltaan.
Tuo kulutus oli yksi syy miksi vaihdoin pois 300D:stä. nyt w124 200d ja kulutus tipahti melkein 1,6/100km.
Omassa ex 123 300d:ssä on exel:in mukaan keskikulutus 8,23 l/100 km. Maantie taajama 60/40.
Vaimo ajeli 3 vuotta työmatkoja Pori rauma väliä, ja viimeiset vuodet Pori Nakkila väliä.
Tankattu aina tankki täyteen n.60% samalla asemalla ja samasta pumpusta.
mitattu matka n.190th/km.
Autossa oli 4- lovinen laatikko ja vakioperä. Näillä speckseillä voi olettaa, että mitatulla kulutuksella on jonkinlaista tilastollista luotettavuutta.
Kyllä talvella matka-ajossa voi kulutus olla alhainen, mutta onko sillä merkitystä. kun todellisuudessa autolla ei voi ajaa 100%:sta matkaa aamusta iltaan.
Tuo kulutus oli yksi syy miksi vaihdoin pois 300D:stä. nyt w124 200d ja kulutus tipahti melkein 1,6/100km.
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Eli 5-vaihteisella askilla(300 d w123) kulutus ois yllä olevassa tapauksessa ollut 7,5 litraa/100 km. Eli nää lukemat vastaa mun kokemuksia.
By the way:
Jos ajaa matka ajoa, niin 124:sen 200 D 4-vaiht. ei ole yhtään 124:sen 300 d:tä taloudellisempi!! Näin papereiden ja kokemustenkin mukaan. Millaisia kokemuksia muilla on
By the way:
Jos ajaa matka ajoa, niin 124:sen 200 D 4-vaiht. ei ole yhtään 124:sen 300 d:tä taloudellisempi!! Näin papereiden ja kokemustenkin mukaan. Millaisia kokemuksia muilla on
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Ei pakettiauton kulutuksia
Ei kunnossaolevan henkilöauto diesel Mersun pitäisi viedä pakettiautoluokan n. 10 litraa / 100 km kulutuksia.
Taitaa muuta nykyisillä Sprinttereillä ja Älttäreilläkin päästä kymppiin ja jopa allekin.
Omassa autossa oli ylimääräistä kulutusta kuluneen koneen ja lyhyen välityksen yhteydessä. Sellaiseen 300 diesel automaattiin törmäsin, jossa automaatti piti kierroksia turhan korkealla. Sekään ei ollut pieniruokainen.
Jos ajelen tuolla nykyisellä tekniikallani maantienopeutta n. 2400 kierroksella, niin ei vie paljoa ainetta.
Taitaa muuta nykyisillä Sprinttereillä ja Älttäreilläkin päästä kymppiin ja jopa allekin.
Omassa autossa oli ylimääräistä kulutusta kuluneen koneen ja lyhyen välityksen yhteydessä. Sellaiseen 300 diesel automaattiin törmäsin, jossa automaatti piti kierroksia turhan korkealla. Sekään ei ollut pieniruokainen.
Jos ajelen tuolla nykyisellä tekniikallani maantienopeutta n. 2400 kierroksella, niin ei vie paljoa ainetta.
"Auton kulutusta ei voi mitata luotettavasti millään yhdellä tankkauksella. Kotikonstein tehty kulutusmittaus on luotettava jos mitattu matka on vähintään 10000km, auto tankattu aina tankki täyteen ja vielä mielellään samasta mittaristakin. "
Riippuu miten tarkat lukemat halutaan saada.
Jos tankkaan Audini tankin täyteen, ajan 1000 km ja tankkaan sen samallalailla täyteen, ja sinne menee 55 litraa, keskikulutus on tietysti äkkiä laskien 5,5 l/100 km.
Mikäli tankkaan autoni "erilailla" niin, että tankki jääkin litraa vajaaksi jommallakummalla tankkauksella, keskikulutus poikkeaa lasketusta 0,1 litraa, eli suuruusluokka kulutukselle on aika hyvin selvillä vaikka jotenkin onnistuisi tuon litran heiton tupeltamaan.
Se on sitten aivan höpöhöpöä että tankkaus pitäisi joka kerta tehdä samasta mittarista ja aina tankki täyteen jos 10000 km matkalla mitataan kulutusta.
Ihan yhdentekevää vaikka välillä otat kympillä automaatista, kunhan kaikki litrat ovat merkittynä ajopäiväkirjaan.
Riittää että tankki on täynnä kun aloitusmittarinlukema on ylhäällä, ja lopuksi tankataan täyteen.
Riippuu miten tarkat lukemat halutaan saada.
Jos tankkaan Audini tankin täyteen, ajan 1000 km ja tankkaan sen samallalailla täyteen, ja sinne menee 55 litraa, keskikulutus on tietysti äkkiä laskien 5,5 l/100 km.
Mikäli tankkaan autoni "erilailla" niin, että tankki jääkin litraa vajaaksi jommallakummalla tankkauksella, keskikulutus poikkeaa lasketusta 0,1 litraa, eli suuruusluokka kulutukselle on aika hyvin selvillä vaikka jotenkin onnistuisi tuon litran heiton tupeltamaan.
Se on sitten aivan höpöhöpöä että tankkaus pitäisi joka kerta tehdä samasta mittarista ja aina tankki täyteen jos 10000 km matkalla mitataan kulutusta.
Ihan yhdentekevää vaikka välillä otat kympillä automaatista, kunhan kaikki litrat ovat merkittynä ajopäiväkirjaan.
Riittää että tankki on täynnä kun aloitusmittarinlukema on ylhäällä, ja lopuksi tankataan täyteen.
wiimax.fi
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
suuriruokaisen huomaa mittaamattakin
Mulla oli ekana autona vuosimallin 1978 Chevrolet Caprise viritetyllä 5,7 litraisella V8. Se kulutti aika runsaasti ja runsaan kulutuksen huomasi sen kummempia mittailematikin.
Tämä koriltaan vuosimallin 1977 300 diesel Mersu on ehkä pienikulutuksisin auto mitä minulla on ollut. Toinen aika pienikulutuksinen oli dieselöimäni 1970 mallin Toyota Crown farmari 1980 luvun Toyotan 2,2 litraisella dieselillä ja 5 vaihteisella vaihteistolla.
Olisi kiva rakennella jostain w126 tai w116 SEL Mersusta oikea pihistin iskemällä siihen kiinni joku suoraruiskutusdiesel. Aivan unelmakone olisi Mersun 320 CDI, mutta sehän on varmaankin saamarin kallis. Käytännössä varmaankin jollain Sprintterin 2,9 litraisellakin pärjäisi ihan kivasti...
Tämä koriltaan vuosimallin 1977 300 diesel Mersu on ehkä pienikulutuksisin auto mitä minulla on ollut. Toinen aika pienikulutuksinen oli dieselöimäni 1970 mallin Toyota Crown farmari 1980 luvun Toyotan 2,2 litraisella dieselillä ja 5 vaihteisella vaihteistolla.
Olisi kiva rakennella jostain w126 tai w116 SEL Mersusta oikea pihistin iskemällä siihen kiinni joku suoraruiskutusdiesel. Aivan unelmakone olisi Mersun 320 CDI, mutta sehän on varmaankin saamarin kallis. Käytännössä varmaankin jollain Sprintterin 2,9 litraisellakin pärjäisi ihan kivasti...
lai kirjoitti:Taas näitä ajoin Helsinki-Oulu välin w123 300d:llä ja kulutus 4,9 l/100km. Auton kulutusta ei voi mitata luotettavasti millään yhdellä tankkauksella. Kotikonstein tehty kulutusmittaus on luotettava jos mitattu matka on vähintään 10000km, auto tankattu aina tankki täyteen ja vielä mielellään samasta mittaristakin.
Tuollainen ylipitkä tutkimusväli ei välttämättä ole fiksuin. Siinä 10.000:n aikana tulee jo niin paljon erilaisia ajotilanteita ja olosuhteita ettei mitään järkeä.
Saahan sillä tottakai auton pitkän ajan kulutuksen pidettyä mielessä, ja jatkaa laskemista aina vaikka 20 vuoden keskikulutukseen. Väitteet mittareista jätän omaan arvoonsa. Jos pilkkua halutaan viilata, niin eihän sitä tankkia kannata edes täyteen tankata mikäli haluaa mahdollisimman pieniä lukemia.
Tuo mitä Dealer sanoi yhden tankillisen kulutuksen mittauksesta on mielestäni fiksumpaa ja ilmoittaa täten auton ominaiskulutuksen mahdollisimman tarkasti. Lisäksi tuolla määrällä voi tarkemmin keskittyä siihen miten tulee ajettua jne.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
kulutuksesta
Jos autojen kulutusta vertaillaan esim. vuoden aikajänteellä, niin tällöin vaikuttaa auton lisäksi huomattavasti sen käyttö ja muut seikat. Jollain voi olla webasto ahkerassa käytössä, joku saattaa vetää asuntovaunua tai muuta katettua perävaunua, joku ajaa paljon kaupungissa jne, joku voi joutua ajelemaan paljon pikkuteitä pienellä vaihteella, saattaa olla tarvis vetää venettä jne.
Jos meidän autot olisi muuten todella pienikulutuksisia, niin entistä suurempi osa polttoaineesta kuluisi lämmön tuottamiseen ohjaamoon esim. webaston avulla...
Jos meidän autot olisi muuten todella pienikulutuksisia, niin entistä suurempi osa polttoaineesta kuluisi lämmön tuottamiseen ohjaamoon esim. webaston avulla...