Heräteostos Ruotsista... (no ei oikeasti heräteostos mutta nopeat kaupat lähes sokkona):
W212 350CDI vm. 2009
Parameter Value
030 ELECTR. REGULATED DIESEL FUEL PUMP
108 CONTROL CODE MARKETING
110 FUEL AMOUNT FOR COLLECTION BY CUSTOMER
141 MEASURE PACKAGE 2
16P ME VEHICLE
197U OBSIDIAN BLACK
1U2 SNOW GRID
1U4 VEHICLE WAXING WITH ADDITIONAL SCOPE
200A LEATHER
201A LEATHER - BLACK/ANTHRACITE
210B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - SWEDISH
213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING
22P TRACK PACKAGE
230 PARKING GUIDANCE
234 BLIND SPOT ASSISTANT
236 ADAPTIVE REAR INTERIOR LIGHT
249 INTERIOR AND EXTERIOR MIRROR,AUTOMATICALLY DIMMING
255B No code designation available
267B AIRBAGLABLE - SWEDISH/ENGLISH
275 MEMORY PACKAGE (DRIVER SEAT, STRG. COL., MIRROR)
279 ELECTRONIC GEAR RANGE SELECTION
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
294 KNEE AIRBAG
309 CUP HOLDER
310B HEAD UNIT LANGUAGE - SWEDISH
340B INSTRUMENT CLUSTER/HU LANGUAGE - SWEDISH
427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED
428 STEER.WHEEL GEARSHIFT BUTTONS/SHIFT PADDLE PAINTED
474 DIESEL PARTICULATE FILTER
476 AUTOMATIC LANE RECOGNITION
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
512 COMAND APS WITH DVD CHANGER
518 UNIVERSAL COMMUNICATIONS INTERFACE (UCI)
524 VEHICLE PROTECTIVE COVER (FULL BODY COVER)
550 TRAILER COUPLING
569L SWEDEN
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
59N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
5XXL EUROPE
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
619 CORNERING ILLUMINATION
622 HEADLAMP WITH ILS, RIGHT-HAND TRAFFIC
65N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
666 PRODUCT PROT.F.TRANSPORT VEH. W/O TIE-DOWN HOOKS
670 RESIDUAL ENGINE HEAT UTILIZATION (MRA)
677 AVANTGARDE/STANDARD SUSPENSION
800 AEJ 09/1
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
915 FUEL TANK WITH GREATER CAPACITY - VOLUME 2
928 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 5 TECHNOLOGY
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
966 COC PAPER EURO 5 TECH. W/O REGIST. CERT. PART 2
989 IDENTIFICATION LABEL UNDER WINDSHIELD
99N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
A21 SHIFT BY WIRE
A22 NEW CONVERTER GENERATION
A24 JOINT FLANGE, 4-ARM 120
A36 TORQUE CONVERTER HOUSING AGA
A49 CONVERTER WITH 3 FRICTION DISKS
A52 R- VALVE BODY ASSEMBLY WITH VGS 3
F212 MODEL SERIES 212
FW LIMOUSINE
G902 TRANSMISSION CODE VERSION 02
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
H76 TRIM PIECES - ALUMINUM FACET LOOK
HA REAR AXLE
J1A NAT2 WITH OPTIMIZED DSM
J52 ADDITIONAL CODE FOR DAMPING MAT
K10 SOFTWARE CONTROL FOR STATIC CURVE ILLUMINATION
K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING
K13 CONTROL CODE FOR SERVICE INTERVAL 25000 KM
K22 SOFTWARE CONTROL F. LOW BEAMS WITHOUT NIGHT DESIGN
L LEFT-HAND STEERING
M019 SERVICE REPOSITIONED
M30 DISPLACEMENT 3.0 LITER
M642 V6 DIESEL ENGINE OM642
N9V STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ
R01 SUMMER TIRES
R11 N/A
U01 REAR BELT STATUS INDICATION
U12 FLOOR MATS - VELOUR
U18 AUTOMATIC CHILD SEAT RECOGNITATION (AKSE)
U60 PEDESTRIAN PROTECTION - ACTIVE ENGINE HOOD
U72 DVD PLAYER WITH REGIONAL CODE 2, EUROPE, JAPAN
V06 SPEED- + LOADINDEX 95W
VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT
Tälläkin foorumilla taannoin itkin kun ei suomalaiset ole raaskineet ruksittaa muistepenkkejä eemeleihinsä. Lisäksi kun halusi distronc plussan (no sitä ei kuitenkaan nyt saatu), kuolleenkulma tunnistimen (lahiavine tutkineen), vetokoukun, ILS valot (saiko tätä edes ilman?), nahkajakkarat lämmityksellä, ilman airmaticcia ja nelivetoo, niin hiljaista oli. Samoin kyllä ruotsissakin, muistipenkit tuntuivat olevan harvinaista vaikka varusteita muutoin oli. 4matic tuntui olevan hyvin yleinen varuste molemmissa maissa. Calixin lämmittimet oli autoon asennettu, led bar lisäpitkiksi, valitettavasti vain yhdet renkaat. Toisaalta eipä tarvitse myidä noita vanhoja W211:n vanteita renkaineen, ne taitavat käydä tähänkin.
No tuo yllämainittu kulkine ilmestyi viime viikolla myyntiin Östersundissa, ei sinänsä heti iskenyt kun Kaisa Mäkäräinenkin oli sieltä jo pois tulossa ja matkaa Uumajaankin kertyisi, sekä lautta kulkee vain aamuisin Vaasaan. No perjantaina lakkoon valmistautuessani alkoi ajatus itää että mullahan on kuitenkin kolme päivää loppuaikaa, mitä sitä tekis? Laitoin viestiä että mitenkäs onnistuis auton kuskaaminen tukholmaan (liikkeellä on 9 toimipistettä joista kaksi tukholmassa)? No kuulemma onnistuu maanantai-illaksi. Kyselin kaikenlaista autosta mitä nyt mieleen juolahti ja kun ei edelleenkään pahalta kuulostanut (tsekkasin carfaxista auton omistus/huolto/katsastushistorian), sovin että maksan varausmaksun ja tulen tiistaina hakemaan auton Tukholmasta, jos mitään ihmeellistä ei koeajossa ja tsekkauksessa ilmene.
Varaamaan lentoja Tukholmaan. On aivan stanan turha Lentoyhtiöiden, Finnavian vai kuka ihme näitä nyt hallinnoikaan valittaa, että miksi Tampereelta ei matkustajamäärät lisäänny. A. Jos suoria lentoja ei ole kuin kouralliseen kohteita B. Jos liityntälento esim Helsinkiin maksaa 100-200 välillä. C. "sama" lento Tukholmaan maksaa 300€ kun helsingistä pääsi 90€:lla. Pirkkalan pysäköintiin menevä rahasumma kompensoituu junalipulla Helsikiin. Lisäksi ei tarvinnut rotuuttaa meluavalla ATR:llä vaan pääsi sivistyneesti Airbussilla jossa oli ehkä 50 matkustajaa, reilusti alle puolillaan siis.
Lautan varaus Tukholmasta Turkuun hinta autoineen 24€ kun pikkuisen käytti pisteitä. Käyttöönottoilmot, vakuutukset voimaan ja tarrakilvet konttorilta.
Olin jo tiistaina lentokentällä kun auton myyjä soittaa että auto on muuten vielä Östersundissa... tilattu autorekka maanantaiksi ei koskaan tullutkaan, ja siirto oli tekemättä. No nopeasti auton myyjä ehdotti että hän voi lähteä ajamaan auton Tukholmaan (tämä innokkuus selittyi osaltaan ehkäsillä että kyseessä oli parikymppinen nuori jantteri joka varmaan ihan ilokseen lähti tekemään keikan pääkaupunkiin). No asia sovittiin kun summailtiin että kyllä aika riittää moiseen.
Sitten olikin vuorossa tylsin osuus, ajantappoa Arlandassa (olen varmasti viettänyt siellä enemmän aikaan kuin muilla maailman kentillä yhteensä), maailman kallein taksi 5km päähän lentokentästä autoliikkeeseen (en tiedä olisiko sitä pitänyt tinkiä?), ajantappoa liikkeessä kahvia kitaten niin että mahaan jo sattui. Kello alkoi jo olemaan sitä vaille paljon että soitin myyjälle missä mies viipyy, no ihan kulmilla tuolloin jo oli.
Pimeään pihaan kurvaa maailman paskaisin auto (tästä lisää myöhemmin), siinä oli hieman hankalaa päällisin puolin kuntoa tutkailla (yksi ruostepaikka löytyi kotona pesun jälkeen), koeajossa ei mitään ihmeellistä ollut. Jakoketju on tulossa vaihtopituuteen (reikä pilkistää), tästä ei kuitenkaan pojoja saanut putoamaan. No kaupat tehtiin ja jäi vielä vajaa tunti hyvääkin ehtiä lautalle (yhden liittymän missannenakin). Satamaan kun pääsi niin 'Active bonnet malfunction' pasahti näyttöön. Tuon koodin kotona luin, ilmoittaa oikosulkua maahan toisessa konepellin pompsauttimessa. Pitää irroitella kun ehtii ja katsoa onko piuhavika vai menikö koko laitos mykäksi. En tiedä onko mitään mahdollisuuksia tästäkään valittaa... osahan ei sinänsä taida kallis olla, satasen päältä oli katsovinani.
Lautta oli myös aivan tyhjä, silti aamuyöstä pussihousukansa möykkäsi keskenään 'älä valehtele minun päälle - tapellaanko - mennään syömään - minä en valehtele...'

No lyhyehköillä yöunilla selvittiin satamaan ja kovaa ajoo peuravaaratielle. ABCilla aamukahvipysähdyksen jälkeen auto ilmoitti takapenkinturvavyön kytemättömyydestä. Ajattelin jo että tämän takiako auto on myynnissä, sähköt sekaisin kuin seinäkello... no ilmoitus poistui eikä vikakoodejakaan takepenkin hiluihin liittyen ollut, en tiedä minkä haamun tunnisti takapenkille... ameriikassa se olis kuitenkin ollut joku joka on tapettu sinne ja jääny kummittelemaan...
Kotiin päästyäni totesin että en ala itse autoa pesemään, niin sairaan likainen se oli. Menin arvalla erääseen pesulafirmaan joka mainosti käsinpesuja ajanvarauksella, johon sain ajan puolen tunnin päähän. Äijä totesi että onpas autossa suolaa pinnassa, koko auto kattoa myöden ihan karhea. Vaati kahteen kertaan täyden pienpoisto aineella hankauksen että kaikki kaspa saatiin pois, ja pesulan mies totesikin että ei ole koskaan aiemmin NOIN likaista autoa nähnyt. Nyt lähti kyllä kaikki pienikin vaha mitä autossa ehkä? on ollut, täytynee viedä kovavahaukseen pikapuoliin.
Vikakoodeja oli tallennettuna vielä yksi; sisäilman laatutunnistimen vika. Esiintynyt muutaman kerran. Pitää seurailla, eikös tuo ole yleensä sen 'imurin' vika? Ja sitten niitä kuollenkuman tutkien vikoja seuraavaksi odottelemaan...
Kaistavahti kun on niin pitää tutkia saako starilla liikennemerkkitunnistimen ja/tai IHC:n koodattua vai vaatiiko vediamon. Kamera käsittääkseni on sama.