Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Tuossa on siihen kuivaajaan ryynit ja huovat. Lisäksi männänrengas ja o-rengas kanteen. Mukana tulee ohjeet.
http://www.ebay.de/itm/Mercedes-Air-Sus ... 19f335bf42" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/itm/Mercedes-Air-Sus ... 19f335bf42" onclick="window.open(this.href);return false;
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Suodattimen vaihdon yhteydessä ajattelin koettaa toimiiko nämä:
http://www.ebay.co.uk/itm/200g-BAG-SILI ... 1365609796" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.co.uk/itm/200g-BAG-SILI ... 1365609796" onclick="window.open(this.href);return false;
W220 S320
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Niin ja voihan sen filtterin vaihtaa ennenkun mitään oireita oliskaan, vaihdetaanhan öljy suodinkin ilman oireita..yleensäBasso-73 kirjoitti:Tuohon aikasempaan viestittelyyni hiukan lisää infoa aiheseen...
Paukkupakkasia ollut jo useamman viikon ja enää ei ole ollut mitään ongelmia ilmajousituksen kanssa. Syy ongelmiin löytyi ja se syyllinen kurkistaa joka aamu peilistä tukka pystyssä
Tiettävästi autooni ei ole koskaan vaihdettu tuota 15 eur hintaista suodatinta ja kun nuo pakkaset alkoivat niin siitähän se riemu alkoi. Lopulta kompuran sulake paloi ja perä ei noussut enää laisinkaan ylös. Eräs pätevä mersumies tutkiskeli siis autoani ja kompuran suodattimessa oli vettä ja kun se vesi jäätyi, niin eihän se kompura saanut ilmaa laisinkaan (ja siksi siis sulakekin paloi aikansa moottorin hurruutettua tyhjää).
Siispä tästä lähtien taidan ottaa huolto-ohjelmaan joka syksy tuon kompuran filtterin samalla kun vaihdan pa-suodattimen.
Tuolla aiemmin keskustelussa jollain toisella korjaantui myöskin tämä "vika" filtterin vaiholla ja suosittelen muillekin vastaavanlaisten ongelmien ilmetessä vaihtamaan ensin tuon filsun. EI tuo 15 eur paljon pussin pohjalla tunnu, siihen nähden että tukkeutunut filsu hajottaa koko kompuran. Minulle ei ihan niin ehtinyt käydä.

Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Se suodatin kyllä kannattaa vaihtaa mutta usein sen merkitystä kuvitellaan liian suureksi. Tuo on selvä jos suodatin on tukossa niin auto ei nouse kun kompura ei saa ilmaa. Itse kun olen suodattimia vaihtanut niin ne on kyllä olleet ihan uudenveroisia (kilometrejä vähän päälle 50 tkm), varmaan riippuu automallista ja suodattimen sijainnista ja varmaan jostain muustakin.
Jos esisuodattimessa on reippaasti vettä niin aika todennäköistä että sitä on reippaasti mennyt myös kuivaimeen ja voisi odottaa venttiilien jäätymisongelmia ennemmin tai myöhemmin. Toivottavasti kuitenkin yllä olevassa esimerkissä huomattiin ajoissa.
Yleisin ongelma kai ilmajousituksissa on se perän tai keulan putoaminen parkissa eli ilmat vuotaa syystä tai toisesta jousista pois eikä tukossa oleva esisuodatin vaikuta tähän ongelmaan millään tavalla.
Jos esisuodattimessa on reippaasti vettä niin aika todennäköistä että sitä on reippaasti mennyt myös kuivaimeen ja voisi odottaa venttiilien jäätymisongelmia ennemmin tai myöhemmin. Toivottavasti kuitenkin yllä olevassa esimerkissä huomattiin ajoissa.
Yleisin ongelma kai ilmajousituksissa on se perän tai keulan putoaminen parkissa eli ilmat vuotaa syystä tai toisesta jousista pois eikä tukossa oleva esisuodatin vaikuta tähän ongelmaan millään tavalla.
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Hei
Laitetaampa päivitystä omasta airmatic kulineesta eli 2006 320 V6 cdi 4matic. n. 355 tkm oli mittarissa ennen joulua kun vasemmasta etutolpasta meni tasonsäätöventtiili 2 oikosulkuun. 4maticissa tämä venttiili on hitsattu tolppaan kiinni eli tolppa meni vaihtoon. Tuon venttiilin hajoaminen aiheutti sen, että iskunvaimennus loppui ja autosta tuli kova-alustainen. Korkeuden säädöt toimi normaalisti.
Tolppa tilattiin Arnoldilta ennen joulua, mutta se saapui vasta viime viikolla. Eilen tolppa vaihdettiin Varkauden mesehuolto gyntherillä, jotka myös tilasi tolpan Arnoldilta (mesen alkuperäinen tolppa olisi maksanut 1750€, arnoldin tolppa oli n.500e + pantti 200€ jonka saa takasin kun palauttaa sinne vanhan tolpan). 2 vuoden takuu arnoldinkin tolpassa.
Tolppa näyttää laadukkaalta, meni paikoilleen heittämällä ja toimii hyvin. Ompa mukava taas ajella jousitetulla autolla.
Laitetaampa päivitystä omasta airmatic kulineesta eli 2006 320 V6 cdi 4matic. n. 355 tkm oli mittarissa ennen joulua kun vasemmasta etutolpasta meni tasonsäätöventtiili 2 oikosulkuun. 4maticissa tämä venttiili on hitsattu tolppaan kiinni eli tolppa meni vaihtoon. Tuon venttiilin hajoaminen aiheutti sen, että iskunvaimennus loppui ja autosta tuli kova-alustainen. Korkeuden säädöt toimi normaalisti.
Tolppa tilattiin Arnoldilta ennen joulua, mutta se saapui vasta viime viikolla. Eilen tolppa vaihdettiin Varkauden mesehuolto gyntherillä, jotka myös tilasi tolpan Arnoldilta (mesen alkuperäinen tolppa olisi maksanut 1750€, arnoldin tolppa oli n.500e + pantti 200€ jonka saa takasin kun palauttaa sinne vanhan tolpan). 2 vuoden takuu arnoldinkin tolpassa.
Tolppa näyttää laadukkaalta, meni paikoilleen heittämällä ja toimii hyvin. Ompa mukava taas ajella jousitetulla autolla.
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Tuo männänrenkaan vaihto toimii sellaisissa autoissa, missä suodattimen letkut ovat olleet ehjät.
Muutamia aukonut, missä letku poikki ja sylinteri ihan naarmuilla, eikä saa pitämään.
Normaali kulumisessa auttaa männänrengas.
Muutamia aukonut, missä letku poikki ja sylinteri ihan naarmuilla, eikä saa pitämään.
Normaali kulumisessa auttaa männänrengas.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Hyvät vinkit olisivat tarpeen; olen Puolassa tällä hetkellä ja autosta (CLS 320cdi '08) oikea etukulma tippui alas. Boschin huolto sanoi että pitää vaihtaa tolppa uuteen, tarjosi vain alkuperäistä osaa. Jäin vähän epäröimään koska hinta oli 5900ZL - 1500€. Miten tarvike / kunnostetut ilmajouset ovat kestäneet? Bilstein ja Arnott ovat puolet halvempia, Puolassa kunnostetun hinta 300€ (airmatic.pl).
Pitäisi valita mitä laittaa alle, hintalaatusuhde -kokemuksia haluaisin.
Pitäisi valita mitä laittaa alle, hintalaatusuhde -kokemuksia haluaisin.
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Moikka,
Omaani vaihdoin juuri Arnott.it ja vaikuttaa hyviltä. Tuskin ne amerikkalaisetkaan ihan p...aa leipovat kasaan. Tolla Puolassa korjatulla 300€:n tolpallahan sä varmaan pääset kuitenkin kotiin.
T.
Jyrki
Omaani vaihdoin juuri Arnott.it ja vaikuttaa hyviltä. Tuskin ne amerikkalaisetkaan ihan p...aa leipovat kasaan. Tolla Puolassa korjatulla 300€:n tolpallahan sä varmaan pääset kuitenkin kotiin.
T.
Jyrki
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Päivitystä omaan Airmatic-kokemukseen. E280cdi-08 kyseessä. 234tkm. Pari viikkoa sitten tuli ensimmäinen kunnon vika, eli pihassa autoa pestessä keula putosi tonttiin. Repsikan puoleinen ilmapussi puhki. En viitsinyt tehdä autosta toispuoleista, joten vaihdoin molemmat etutolpat(Arnott). Samalla tarkastin kompuran imusuodattimen ja uusin suodattimen ja kompuran välisen letkun, jossa oli alkavia murtumia. Letkusta tuli irrotettaessa tippa vettä. Vaihdoin myös kompuran uuteen, noin niin kuin ennakkohuoltona, koska ajattelin kuivausryynien näissä vuosissa olevan tiensä päässä.
Etutolppien vaihtaminen on helppo homma, Arnottilla on You-Tubessa selkeät asennusvideot eri malleihin. Kompuran vaihto on myös helppo. Molemmat onnistui ongelmitta ns. sorapiharemonttina tunkkien varassa. Staria ei hommassa tarvinnut. Auto osasi asettua samalle ajokorkeudelle kuin ennenkin. Uusien tolppien palkeissa on oltava painetta, silloin niitä ei tarvitse etukäteen mitenkään täytellä. Paineen olemassaolon pystyy kokeilemaan käsin puristelemalla.
Arnott:in tuotteet vaikuttaa laadukkailta, itse ilmapussi näytti olevan Continentalin valmistetta. Siinä mielessä parannusta alkup. tolppiin, että Arnottin tolppien ilmaliittimen kierre on alumiiniä vs. oem muovia.
Etutolppien vaihtaminen on helppo homma, Arnottilla on You-Tubessa selkeät asennusvideot eri malleihin. Kompuran vaihto on myös helppo. Molemmat onnistui ongelmitta ns. sorapiharemonttina tunkkien varassa. Staria ei hommassa tarvinnut. Auto osasi asettua samalle ajokorkeudelle kuin ennenkin. Uusien tolppien palkeissa on oltava painetta, silloin niitä ei tarvitse etukäteen mitenkään täytellä. Paineen olemassaolon pystyy kokeilemaan käsin puristelemalla.
Arnott:in tuotteet vaikuttaa laadukkailta, itse ilmapussi näytti olevan Continentalin valmistetta. Siinä mielessä parannusta alkup. tolppiin, että Arnottin tolppien ilmaliittimen kierre on alumiiniä vs. oem muovia.
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Vajaan puoli vuotta olin ajellut Arnott- etutolpilla, kun keula alkoi klopottaa kuopissa. Huoltokaveri tarkisteli nivelet ja pari vaihdettiinkin varmuuden vuoksi (vakaajan nivel+alapallo). Nivelissä ei väljää. Johtopäätelmänä oli, että 6000km ajetut Arnott-tolpat kolisee.
Klopottava ääni tulee pienissä kuopissa, ei isommissa heitoissa, ne menee nätisti. Katsastusmies ei löytänyt nivelistä väljää myöskään, joten kyllä ne tolpat taitaa kolista. Voi prkle... ei jaksais alkaa takuutaistelua, mutta kait se on pakko. Olinkin jo yhteydessä Arnott- Europeen, ja antoivat 2 vaihtoehtoa. 1. Tolpat heille tarkistukseen, jos vikaa löytyy, saa uudet tai samat korjattuna tilalle. Vaihtoehto 2.: Osta uudet tolpat ja lähetä edelliset tarkistukseen, jos vika löytyy, hyvittävät uusien ostohinnan. Että että......
Saattaa olla, että seuraavassa Mesessä on rautajouset. Airmatic on hieno sille, joka pitää autoa uudesta 3v.

Klopottava ääni tulee pienissä kuopissa, ei isommissa heitoissa, ne menee nätisti. Katsastusmies ei löytänyt nivelistä väljää myöskään, joten kyllä ne tolpat taitaa kolista. Voi prkle... ei jaksais alkaa takuutaistelua, mutta kait se on pakko. Olinkin jo yhteydessä Arnott- Europeen, ja antoivat 2 vaihtoehtoa. 1. Tolpat heille tarkistukseen, jos vikaa löytyy, saa uudet tai samat korjattuna tilalle. Vaihtoehto 2.: Osta uudet tolpat ja lähetä edelliset tarkistukseen, jos vika löytyy, hyvittävät uusien ostohinnan. Että että......
Saattaa olla, että seuraavassa Mesessä on rautajouset. Airmatic on hieno sille, joka pitää autoa uudesta 3v.
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Minulle ei ihan aukea tarina, mutta kysellään tarkennusta
Onko ns koiran luut vaihdettu?
Kuuluko ääni silloin, kun oikea ja vasen puoli ovat erillaisella pinnalla? Eli vain toisella puolella on pientä monttua tai kiharaa?
Onko ns koiran luut vaihdettu?
Kuuluko ääni silloin, kun oikea ja vasen puoli ovat erillaisella pinnalla? Eli vain toisella puolella on pientä monttua tai kiharaa?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Kiroiletko nyt Airmaticia vai Arnottin osia? Kunnostaako ne tolpista iskareita ollenkaan, kaiketi laittavat uuden kumipalkeen ja maalit päälle?Lade kirjoitti:Vajaan puoli vuotta olin ajellut Arnott- etutolpilla, kun keula alkoi klopottaa kuopissa. Huoltokaveri tarkisteli nivelet ja pari vaihdettiinkin varmuuden vuoksi (vakaajan nivel+alapallo). Nivelissä ei väljää. Johtopäätelmänä oli, että 6000km ajetut Arnott-tolpat kolisee.![]()
Klopottava ääni tulee pienissä kuopissa, ei isommissa heitoissa, ne menee nätisti. Katsastusmies ei löytänyt nivelistä väljää myöskään, joten kyllä ne tolpat taitaa kolista. Voi prkle... ei jaksais alkaa takuutaistelua, mutta kait se on pakko. Olinkin jo yhteydessä Arnott- Europeen, ja antoivat 2 vaihtoehtoa. 1. Tolpat heille tarkistukseen, jos vikaa löytyy, saa uudet tai samat korjattuna tilalle. Vaihtoehto 2.: Osta uudet tolpat ja lähetä edelliset tarkistukseen, jos vika löytyy, hyvittävät uusien ostohinnan. Että että......
Saattaa olla, että seuraavassa Mesessä on rautajouset. Airmatic on hieno sille, joka pitää autoa uudesta 3v.
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Mulla samallalailla ML:n etutolppa, kolisee siis sisäisesti, en ensin uskonut asiaa, mutta kun ei löytynyt mitään vikaa alustan osista niin niin sen täytyy olla.DBFI kirjoitti:Kiroiletko nyt Airmaticia vai Arnottin osia? Kunnostaako ne tolpista iskareita ollenkaan, kaiketi laittavat uuden kumipalkeen ja maalit päälle?Lade kirjoitti:Vajaan puoli vuotta olin ajellut Arnott- etutolpilla, kun keula alkoi klopottaa kuopissa. Huoltokaveri tarkisteli nivelet ja pari vaihdettiinkin varmuuden vuoksi (vakaajan nivel+alapallo). Nivelissä ei väljää. Johtopäätelmänä oli, että 6000km ajetut Arnott-tolpat kolisee.![]()
Klopottava ääni tulee pienissä kuopissa, ei isommissa heitoissa, ne menee nätisti. Katsastusmies ei löytänyt nivelistä väljää myöskään, joten kyllä ne tolpat taitaa kolista. Voi prkle... ei jaksais alkaa takuutaistelua, mutta kait se on pakko. Olinkin jo yhteydessä Arnott- Europeen, ja antoivat 2 vaihtoehtoa. 1. Tolpat heille tarkistukseen, jos vikaa löytyy, saa uudet tai samat korjattuna tilalle. Vaihtoehto 2.: Osta uudet tolpat ja lähetä edelliset tarkistukseen, jos vika löytyy, hyvittävät uusien ostohinnan. Että että......
Saattaa olla, että seuraavassa Mesessä on rautajouset. Airmatic on hieno sille, joka pitää autoa uudesta 3v.
Tämä on ebayn halpis iskari (420e) takuuta oli 2vuotta, mutta myyjä katosi ebaystä (ajettu muutama tuhat) . Ei ole oikein missään myynnissä pelkkiä iskareita, joten luulen että samanlainen tapaus, maalit päälle vanhaan tolppaan ja uutta pussukkaa kehiin.
Katsastettukkin on tuolla tolpalla ja läpi meni (oikein pyysin katsastus setää kaivamaan kolinan lähdettä, mutta ei se mitään väljää löytäny). Iskaritestissä arvo n. 20%, kun muissa 40-60%,eli joku vanha paska se tolppa on pohjimmiltaan.
Tässä tapauksessa halvalla sai sitä mitä kerjäsikin...
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Sama juttu, pyysin katsuria erityisesti hakemaan kolkotuksen lähdettä, ei löytynyt pientäkään väljää mistään. Eikä pitänytkään, koska pidän nivelet kunnossa, ja vähänkään epäilyttävät kolinan lähteet on vaihdettu. Iskariarvot edessä oli noin 60%.
Arnott sekä korjaa vanhoja tolppia, että valmistaa kokonaan uusia. Nämä on uudet, ei korjatut. Ostin ne "viralliselta" Arnott-maahantuojalta Suomesta. Ne on kyllä ulkoisesti laadukkaan oloiset, continentalin pussit, ja osia, jotka alkuperäisissä on muovia, on näissä alumiinia. Uskon edelleen Arnottin olevan pätevä valmistaja, minulle lienee sattunut vain huono tuuri.
Siihen kolinan laatuun ja milloin se ilmenee; eli, esim. kun ajetaan mukulakivellä, silloin kuuluu hyvin. Myös, jos on pientä jääpattia tiessä, kuuluu hyvin. Karkealla/kuoppaisella soratiellä kuuluu hyvin. Isommat heitot, esim. hidastepatit suojatiellä, menee ääneti. Eli pieni epätasaisuus tiessä saa äänen kuuluville. Jos on vaan toinen puoli autoa epätasaisella, kuuluu silti(siltä puolelta, missä epätasaisuus on). Ääni on sellainen, kuin naputtaisi rystysellä pöytää. Ääni kuuluu siis molemmilta puolilta.
Joku kyseli, kiroanko Airmaticia vai Arnottia... no en oikeastaan kumpaakaan. Olen vain sitä mieltä, että itseni kaltaiselle (tee se itse) henkilölle, joka pitää kauan autoa, eikä ole ensimmäinen omistaja, helpompi/halvempi ylläpidettävä on normi rautajousitus. Olen ajellut myös kavereitten rautajousieemeleillä, niin eipä se airmaticci mitenkään ylivertainen ole. Itse asiassa olen sitä mieltä, että suurin ero ilma/rauta- autoissa on hyvällä tiellä, silloin aimaticci "kelluu" hienosti. Huonolla tiellä...hmm.. eipä juuri eroa. Maavaran säätö tietenkin kiva lisäominaisuus.
Arnott sekä korjaa vanhoja tolppia, että valmistaa kokonaan uusia. Nämä on uudet, ei korjatut. Ostin ne "viralliselta" Arnott-maahantuojalta Suomesta. Ne on kyllä ulkoisesti laadukkaan oloiset, continentalin pussit, ja osia, jotka alkuperäisissä on muovia, on näissä alumiinia. Uskon edelleen Arnottin olevan pätevä valmistaja, minulle lienee sattunut vain huono tuuri.
Siihen kolinan laatuun ja milloin se ilmenee; eli, esim. kun ajetaan mukulakivellä, silloin kuuluu hyvin. Myös, jos on pientä jääpattia tiessä, kuuluu hyvin. Karkealla/kuoppaisella soratiellä kuuluu hyvin. Isommat heitot, esim. hidastepatit suojatiellä, menee ääneti. Eli pieni epätasaisuus tiessä saa äänen kuuluville. Jos on vaan toinen puoli autoa epätasaisella, kuuluu silti(siltä puolelta, missä epätasaisuus on). Ääni on sellainen, kuin naputtaisi rystysellä pöytää. Ääni kuuluu siis molemmilta puolilta.
Joku kyseli, kiroanko Airmaticia vai Arnottia... no en oikeastaan kumpaakaan. Olen vain sitä mieltä, että itseni kaltaiselle (tee se itse) henkilölle, joka pitää kauan autoa, eikä ole ensimmäinen omistaja, helpompi/halvempi ylläpidettävä on normi rautajousitus. Olen ajellut myös kavereitten rautajousieemeleillä, niin eipä se airmaticci mitenkään ylivertainen ole. Itse asiassa olen sitä mieltä, että suurin ero ilma/rauta- autoissa on hyvällä tiellä, silloin aimaticci "kelluu" hienosti. Huonolla tiellä...hmm.. eipä juuri eroa. Maavaran säätö tietenkin kiva lisäominaisuus.
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
@Lade
"Siihen kolinan laatuun ja milloin se ilmenee; eli, esim. kun ajetaan mukulakivellä, silloin kuuluu hyvin. Myös, jos on pientä jääpattia tiessä, kuuluu hyvin. Karkealla/kuoppaisella soratiellä kuuluu hyvin. Isommat heitot, esim. hidastepatit suojatiellä, menee ääneti. Eli pieni epätasaisuus tiessä saa äänen kuuluville. Jos on vaan toinen puoli autoa epätasaisella, kuuluu silti(siltä puolelta, missä epätasaisuus on). Ääni on sellainen, kuin naputtaisi rystysellä pöytää. Ääni kuuluu siis molemmilta puolilta."
Tuo oire sopii myös niihin koiranluihin. Taisin niistä kysyäkin. Ne on aika vaikea tutkia paikallaan autossa, kun kallistuksen vaimennin vääntää vastaan. Halpa ja helppo vaihtaa. Minulla ei ole kokemusta w211, joten vian yleisyydestä en osaa sanoa. Joissakin autoissa 10tkm riittää niiden vaihtoväliksi.
Tiedän monta tapausta, joissa iskaria on vaihdettu tämän kolinan takia.
Toinen juttu on sitten huono vaimennus, joka sitten on iskarin vika, siihen ei auta kuin vaihto.
"Siihen kolinan laatuun ja milloin se ilmenee; eli, esim. kun ajetaan mukulakivellä, silloin kuuluu hyvin. Myös, jos on pientä jääpattia tiessä, kuuluu hyvin. Karkealla/kuoppaisella soratiellä kuuluu hyvin. Isommat heitot, esim. hidastepatit suojatiellä, menee ääneti. Eli pieni epätasaisuus tiessä saa äänen kuuluville. Jos on vaan toinen puoli autoa epätasaisella, kuuluu silti(siltä puolelta, missä epätasaisuus on). Ääni on sellainen, kuin naputtaisi rystysellä pöytää. Ääni kuuluu siis molemmilta puolilta."
Tuo oire sopii myös niihin koiranluihin. Taisin niistä kysyäkin. Ne on aika vaikea tutkia paikallaan autossa, kun kallistuksen vaimennin vääntää vastaan. Halpa ja helppo vaihtaa. Minulla ei ole kokemusta w211, joten vian yleisyydestä en osaa sanoa. Joissakin autoissa 10tkm riittää niiden vaihtoväliksi.
Tiedän monta tapausta, joissa iskaria on vaihdettu tämän kolinan takia.
Toinen juttu on sitten huono vaimennus, joka sitten on iskarin vika, siihen ei auta kuin vaihto.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
"Koiranluilla" tarkoitetaan siis varsia, jotka yhdistää alatukivarren kallistuksenvakaajaan? Jos näin, niin niiden alimmaiset (ne tukivarsissa kiinni olevat) nivelet on uusittu. Voiko se toinenkin pää "kolista"? Ihmettelisin kyllä, jos ei kokenut mersuhuolto (tähtihuolto hämeenlinna) olisi tuota huomannut.simosami kirjoitti:@Lade
"Siihen kolinan laatuun ja milloin se ilmenee; eli, esim. kun ajetaan mukulakivellä, silloin kuuluu hyvin. Myös, jos on pientä jääpattia tiessä, kuuluu hyvin. Karkealla/kuoppaisella soratiellä kuuluu hyvin. Isommat heitot, esim. hidastepatit suojatiellä, menee ääneti. Eli pieni epätasaisuus tiessä saa äänen kuuluville. Jos on vaan toinen puoli autoa epätasaisella, kuuluu silti(siltä puolelta, missä epätasaisuus on). Ääni on sellainen, kuin naputtaisi rystysellä pöytää. Ääni kuuluu siis molemmilta puolilta."
Tuo oire sopii myös niihin koiranluihin. Taisin niistä kysyäkin. Ne on aika vaikea tutkia paikallaan autossa, kun kallistuksen vaimennin vääntää vastaan. Halpa ja helppo vaihtaa. Minulla ei ole kokemusta w211, joten vian yleisyydestä en osaa sanoa. Joissakin autoissa 10tkm riittää niiden vaihtoväliksi.
Tiedän monta tapausta, joissa iskaria on vaihdettu tämän kolinan takia.
Toinen juttu on sitten huono vaimennus, joka sitten on iskarin vika, siihen ei auta kuin vaihto.
Silloin kun viime syksynä vaihdoin etutolpat, huomasi kyllä sen, että alkuperäisten vaimennusteho oli jo kahdeksassa vuodessa heikentynyt. Lähinnä asian huomasi siten, että kun eteen tuli uudet, alkoi takapäähänkin kaipaamaan tehokkaampaa vaimennusta. Airmatic- takaiskaritarjontaa en ole vielä kuitenkaan edes tutkinut, että mitä on tarjolla. Takapäässähän jousipalje ja iskari on erikseen, toisin kuin edessä, eli voi vaihtaa pelkät iskarit.
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Tämmöisen löysin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 89&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 89&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
HannuS kirjoitti:Etupään kolina W211 korissa tulee tietääkseni kolmesta-neljästä mahdollisesta paikasta. Itsellä kokemuksia yhdestä, eli juuri tuosta alatukivarren ja kallistuksenvakaavan välisestä pallonivelestä, jonka ketjun aloittaja olikin jo vaihtanut, mutta tuloksetta.
1. em. alatukivarren pallonivel
2. Iskarin yläpää
3. kallistuksenvakaajatangon ja korin välinen kiinnityspusla (W211:n ei saa erikseen puslia vaan pitää soveltaa jostakin toisesta autosta sopiva kumi, en tiedä onnistuuko)
4. Yläpallonivel
Kohtuu heleppo testi millä kolinan aiheutaajaa voi paikallistaa vähän tarkemmin on se, että irroittaa molemmilta puolin sen koiranluun, joka yhdistää pallonivelen ja kallistuksenvakaajan ja käy ajamassa kiekan. Jos kolisee edelleen niin iskarin yläpää, tai iskari itse on syyllinen. Yläpallonivel kolisee tässä testissä kanssa, mutta se on helppo ja edullinen vaihtaa ja kokeilla.
Omassa alatukivarren pikkunivelen pallukkavarren kääntäminen yhden kulman verran toiseen asentoon poisti kolinan. Varmaankin ensi talven jälkeen sitten joutuu senkin kuitenkin vaihtamaan.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Tämä. Kallistuksenvakaajantangon puslien kolina on helppo testata niin, että hitaalla nopeudella kääntelee ohjausta suht. nopeasti puolelta toiselle niin, että auto ehtii juuri kallistua puolelta toiselle. Tällöin kallistuksenvakaajan puslat kolisee selvimmin.simosami kirjoitti:Tämmöisen löysin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 89&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
HannuS kirjoitti:Etupään kolina W211 korissa tulee tietääkseni kolmesta-neljästä mahdollisesta paikasta. Itsellä kokemuksia yhdestä, eli juuri tuosta alatukivarren ja kallistuksenvakaavan välisestä pallonivelestä, jonka ketjun aloittaja olikin jo vaihtanut, mutta tuloksetta.
1. em. alatukivarren pallonivel
2. Iskarin yläpää
3. kallistuksenvakaajatangon ja korin välinen kiinnityspusla (W211:n ei saa erikseen puslia vaan pitää soveltaa jostakin toisesta autosta sopiva kumi, en tiedä onnistuuko)
4. Yläpallonivel
Kohtuu heleppo testi millä kolinan aiheutaajaa voi paikallistaa vähän tarkemmin on se, että irroittaa molemmilta puolin sen koiranluun, joka yhdistää pallonivelen ja kallistuksenvakaajan ja käy ajamassa kiekan. Jos kolisee edelleen niin iskarin yläpää, tai iskari itse on syyllinen. Yläpallonivel kolisee tässä testissä kanssa, mutta se on helppo ja edullinen vaihtaa ja kokeilla.
Omassa alatukivarren pikkunivelen pallukkavarren kääntäminen yhden kulman verran toiseen asentoon poisti kolinan. Varmaankin ensi talven jälkeen sitten joutuu senkin kuitenkin vaihtamaan.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Jatketaas tätä stooria. Eli E280 cdi-08 airmaticilla. On nyt vuoden ollut alla ne Arnott-etutolpat. Klopina ilmaantui niihin noin puolen vuoden ajelun jälkeen. Missään nivelissä ei siis ole väljää, ja äänen lähde on jossain etutolppien sisällä. Ko. ääntä lukuunottamatta Arnott-tolpat on toimineet ok. Ääni on sen verran vaimea, ettei siihen autossa kyydissä olijat reagoi, vaikka sen itse huomaankin. Olen myös huomannut, että ääni on voimakkaampi kovalla pakkasella, kesälämpimällä lähes olematon. Klopiskoot perkele, en jaksa niitä nyt alkaa vaihtelemaankaan, luokitellaan ääni "ominaisuudeksi" eikä varsinaiseksi viaksi
Täyttäähän tämäkin meisseli kohta kympin, ei sen tarvi enää täydellinen ollakaan
Muuten onkin mennyt pitkään hyvin. Kerran kesällä meni vaihtelevasti vikatilaan, starin mukaan ahtopaineensäädin viallinen. Vaihdoin sen itse, toistaiseksi pelaa hyvin.
Kannattaa siis Arnotteja harkitessa pitää mieleessä, että niissä voi tulla mukana edelläkerrotun kaltainen "ominaisuus".


Muuten onkin mennyt pitkään hyvin. Kerran kesällä meni vaihtelevasti vikatilaan, starin mukaan ahtopaineensäädin viallinen. Vaihdoin sen itse, toistaiseksi pelaa hyvin.
Kannattaa siis Arnotteja harkitessa pitää mieleessä, että niissä voi tulla mukana edelläkerrotun kaltainen "ominaisuus".
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Jatkanpa "taas" omaa viestiketjuani, jonka aikanaan perustin Airmatic- kokemuksien ympärille. Kirjoittelin tuossa aiemmin kokemuksia kolkottavista Arnott -etutolpista. Ne ovat olleet autossani kiinni nyt yli 3 vuotta. Edelleen, ne toimivat muuten hyvin, mutta edelleen kolkottaa ja ehkä enenevässä määrin.
Huomasin tuollaisen toimittajan kuin Aerosus. He listaavat W211:seen pelkkää ilmapussia eteen.
https://aerosus.de/mercedes/e-klasse/w2 ... links.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmeisesti siis W211: sen etutolppaan voi vaihtaa pelkän pussin?
Huomasin tuollaisen toimittajan kuin Aerosus. He listaavat W211:seen pelkkää ilmapussia eteen.
https://aerosus.de/mercedes/e-klasse/w2 ... links.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmeisesti siis W211: sen etutolppaan voi vaihtaa pelkän pussin?
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Aerosusista on foorumilla juttua, takuiden kanssa vaikea tapaus...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Lähinnä kiinnostaisi tietää, pystyykö w211 Airmatic etutolppaan vaihtamaan pelkän pussin?
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Kaikkihan on mahdollista, ihmisen tekemiä laitteitahan nämä on. Se mikä sitten on järkevää onkin eri juttu. Yhden videon olen nähnyt w211 etupussin vaihdosta, vaatii rälläkkää ja hitsivehkeitä, helppoa sille joka osaa ja jaksaa. Itse vaihtaisin suosiolla koko tolpan.Lade kirjoitti:Lähinnä kiinnostaisi tietää, pystyykö w211 Airmatic etutolppaan vaihtamaan pelkän pussin?
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
W211 Airmatic etutolppa purkautuu aika helposti. Yläpään venttiilipaketti pyöräyttää irti, jonka alla on ihan normaalisti iskarin ylämutteri. Haitarikumista panta auki ja nostaa rojut pois. Tuo venttilipaketti voi olla nihkeä saada liikkeelle johtuen kuivista O-renkaista ja aika vaikea saada otetta jos ei tee siihen kunnollista avainta.
Iskarin ja yläpään välinen asento kannattaa huomioida kasatessa.
Näkisin tuon kiinapussin toimivan orkkisiskarin ympärillä parempana vaihtoehtona kuin kokonaisen kiinantolpan
Iskarin ja yläpään välinen asento kannattaa huomioida kasatessa.
Näkisin tuon kiinapussin toimivan orkkisiskarin ympärillä parempana vaihtoehtona kuin kokonaisen kiinantolpan
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Hei
Airmatic toiminnasta. Mikä tän toiminnan perus periaate on? Kuluttaako kokoajan (lähes kokoajan) ilmaa, eli säätelee pussien paineita ajon aikana? Eli kompura lataa säiliötä aina säiliöpaineen laskiessa alarajalle ja muuten järjestelmä ohjaa pussien paineita lähes jätkuvasti? Vai säätyykö paineet enemmänkin kertaalleen kuormaustilanteen mukaan. Tuossa GL on ymmärtääkseni ominaisuus, että laskee auton korkeutta nopeuden ylitettyä jonkin rajan, eli silloin tietysti ainakin pudottaa pussien painetta ja taas vastaavasti nostaa kun vauhti hidastuu...
TJ
Airmatic toiminnasta. Mikä tän toiminnan perus periaate on? Kuluttaako kokoajan (lähes kokoajan) ilmaa, eli säätelee pussien paineita ajon aikana? Eli kompura lataa säiliötä aina säiliöpaineen laskiessa alarajalle ja muuten järjestelmä ohjaa pussien paineita lähes jätkuvasti? Vai säätyykö paineet enemmänkin kertaalleen kuormaustilanteen mukaan. Tuossa GL on ymmärtääkseni ominaisuus, että laskee auton korkeutta nopeuden ylitettyä jonkin rajan, eli silloin tietysti ainakin pudottaa pussien painetta ja taas vastaavasti nostaa kun vauhti hidastuu...
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Jemmy kirjoitti:W211 Airmatic etutolppa purkautuu aika helposti. Yläpään venttiilipaketti pyöräyttää irti, jonka alla on ihan normaalisti iskarin ylämutteri. Haitarikumista panta auki ja nostaa rojut pois. Tuo venttilipaketti voi olla nihkeä saada liikkeelle johtuen kuivista O-renkaista ja aika vaikea saada otetta jos ei tee siihen kunnollista avainta.
Iskarin ja yläpään välinen asento kannattaa huomioida kasatessa.
Näkisin tuon kiinapussin toimivan orkkisiskarin ympärillä parempana vaihtoehtona kuin kokonaisen kiinantolpan
Tällaista infoa kaipasin, kiitos siitä. Tuli mieleen juurikin sellainen vaihtoehto, että orig. iskareiden ympärille Aerosus -pussit. Voisi olla jopa parempi vaihtoehto kuin kolisevat Arnott:it, joista jo kokemusta onkin.
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
lähinnä noin, ja paremminkin pudottaa ilmamäärää kuin painetta.Vai säätyykö paineet enemmänkin kertaalleen kuormaustilanteen mukaan. Tuossa GL on ymmärtääkseni ominaisuus, että laskee auton korkeutta nopeuden ylitettyä jonkin rajan, eli silloin tietysti ainakin pudottaa pussien painetta ja taas vastaavasti nostaa kun vauhti hidastuu...
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Paine ei muutu. Paine määräytyy auton painosta (voimasta minä tolppaan kohdistuu) sehän ei muutu kuin ehkä hitusen jos ajonopeus kasvaa. Korkeus säätyy ilmamäärällä. Piste.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Nippe kirjoitti:Kaikkihan on mahdollista, ihmisen tekemiä laitteitahan nämä on. Se mikä sitten on järkevää onkin eri juttu. Yhden videon olen nähnyt w211 etupussin vaihdosta, vaatii rälläkkää ja hitsivehkeitä, helppoa sille joka osaa ja jaksaa. Itse vaihtaisin suosiolla koko tolpan.Lade kirjoitti:Lähinnä kiinnostaisi tietää, pystyykö w211 Airmatic etutolppaan vaihtamaan pelkän pussin?
Olisiko kenelläkään laittaa linkki videoon, jossa w211 Airmatic etutolppa puretaan? En onnistunut moista löytämään. Räjäytyskuvat ja kaikki muukin purkamista helpottava info kiinnostaisi.
E220cdi-14
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
E280cdi-08, ex
C43Amg-98, ex
Clk 320-97,ex
300CEA-89,Ex
+liuta muunmerkkisiä
kehonsiirtimiä
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 38
- Liittynyt: Pe 06.12.2019 21:28
Re: Airmatic-kokemuksia omistajilta?
Eli Arnott kannattaa jättää kauppaan?Lade kirjoitti:Vajaan puoli vuotta olin ajellut Arnott- etutolpilla, kun keula alkoi klopottaa kuopissa. Huoltokaveri tarkisteli nivelet ja pari vaihdettiinkin varmuuden vuoksi (vakaajan nivel+alapallo). Nivelissä ei väljää. Johtopäätelmänä oli, että 6000km ajetut Arnott-tolpat kolisee.![]()
Klopottava ääni tulee pienissä kuopissa, ei isommissa heitoissa, ne menee nätisti. Katsastusmies ei löytänyt nivelistä väljää myöskään, joten kyllä ne tolpat taitaa kolista. Voi prkle... ei jaksais alkaa takuutaistelua, mutta kait se on pakko. Olinkin jo yhteydessä Arnott- Europeen, ja antoivat 2 vaihtoehtoa. 1. Tolpat heille tarkistukseen, jos vikaa löytyy, saa uudet tai samat korjattuna tilalle. Vaihtoehto 2.: Osta uudet tolpat ja lähetä edelliset tarkistukseen, jos vika löytyy, hyvittävät uusien ostohinnan. Että että......
Saattaa olla, että seuraavassa Mesessä on rautajouset. Airmatic on hieno sille, joka pitää autoa uudesta 3v.
Ex-Nastamuumio