kaukovalot
kaukovalot
Kun en ole vielä perehtynyt saksankieliseen manuaaliin, niin olenko kuitenkin ymmärtänyt oikein, kun valokatkaisin on asennossa A niin minun ei tarvitse tehdä valoille mitään kun pimeässä tulee auto vastaan? Ja jos haluan perinteisesti vaihdella kauko/lähi niin väännän katkaisimen kohtaan missä ison valon symboli? Minulle täysin uutta tekniikkaa....
W212 M-B E 200 CGI Käyttöönottovuosi 2009
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.
Re: kaukovalot
Taas pikkuisen tarkempaa tietoa olis hyväksi, kyseessä allekirjoituksen auto? Onko se W211/W212 kun pelkää 'suomivuosimalli' ei sitä kerro korimallin vaihdevuosissa? Datacard/SA koodilista kertoo onko autossa ILS varuste....
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: kaukovalot
w212
W212 M-B E 200 CGI Käyttöönottovuosi 2009
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.
Re: kaukovalot
lainattua jostain aikasemmasta keskustelusta :
Seuraavat tiedot koskevat siis pre-facelift mallia. Jos autossa on pyöreät valot alhaalla (sumuvalo ja päiväajovalo) ei autossa ole xenoneja. Elegancessa ei xenoneita vakiona, paitsi Premium Business malleissa on aina Xenonit (ILS). Avantgardessa on aina xenonit ja Saksassa on vuoteen 2011 asti kuulunut ILS vakiona Avantgardeen. ILS:n tuli kaukovaloassitentti vakioksi kesällä 2010, sitä ennen lisävaruste. Jos autossa on ne bumerangin muotoiset kulmikkaat ledit olleet tehtaalta lähtiessä niin autossa on xenonit, toki onhan ne ledit voinut jälkiasentaakin. Jos autossa on taasen suorat ledit voi autossa olla myös halogeenit, tämä koskee lähinnä tuontiautoja. Ja siis näiden led päiväajovalojen yhteydessä ei autossa luonnolisesti ole etusumuvaloja, vaan laitettaessa takasumuvalo päälle menee ILS "sumumoodiin" jossa valokeila levenee ja lyhentyy. Mitään "puolixenoneita" näissä ei ole vaan jos autossa on xenonit niin pitkät ja lyhyet on samalla polttimolla ilman apuhalogeenia. Xenoneiden kantamaa säädetään varjostimella. Esim. autossa jossa on kaukovaloassistentti niin sen ollessa päällä valojen kantama säätyy portaattomasti pitkien ja lyhyiden välillä.
eli toisinsanoen pitää olla ILS xenonit sekä lisävaruste kaukovalo assistentti
Seuraavat tiedot koskevat siis pre-facelift mallia. Jos autossa on pyöreät valot alhaalla (sumuvalo ja päiväajovalo) ei autossa ole xenoneja. Elegancessa ei xenoneita vakiona, paitsi Premium Business malleissa on aina Xenonit (ILS). Avantgardessa on aina xenonit ja Saksassa on vuoteen 2011 asti kuulunut ILS vakiona Avantgardeen. ILS:n tuli kaukovaloassitentti vakioksi kesällä 2010, sitä ennen lisävaruste. Jos autossa on ne bumerangin muotoiset kulmikkaat ledit olleet tehtaalta lähtiessä niin autossa on xenonit, toki onhan ne ledit voinut jälkiasentaakin. Jos autossa on taasen suorat ledit voi autossa olla myös halogeenit, tämä koskee lähinnä tuontiautoja. Ja siis näiden led päiväajovalojen yhteydessä ei autossa luonnolisesti ole etusumuvaloja, vaan laitettaessa takasumuvalo päälle menee ILS "sumumoodiin" jossa valokeila levenee ja lyhentyy. Mitään "puolixenoneita" näissä ei ole vaan jos autossa on xenonit niin pitkät ja lyhyet on samalla polttimolla ilman apuhalogeenia. Xenoneiden kantamaa säädetään varjostimella. Esim. autossa jossa on kaukovaloassistentti niin sen ollessa päällä valojen kantama säätyy portaattomasti pitkien ja lyhyiden välillä.
eli toisinsanoen pitää olla ILS xenonit sekä lisävaruste kaukovalo assistentti
Re: kaukovalot
Autossa on ne bumerangin näköiset ledit ja laudassa lukee Avantgarde. Lähdenkö siitä, että vastaus on kyllä? Vai vaihdanko kytkimen asentoon, jossa osaan vaihtaa valoja niinkuin olen koko ikäni tehnyt? Tuosta saksankielisestä manuaalista ei osaa kaikkea päätellä kun se on tarkoitettu niin monelle malliversiolle.
W212 M-B E 200 CGI Käyttöönottovuosi 2009
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.
Re: kaukovalot
Joo noin se toimii. Itselle turha systeemi kun ei se toimi oliko alle 60kmh nopeudessa.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: kaukovalot
Ei muuten pidä tämä paikkansa W212 kanssa. Veljellä oli Avantgarde halogeeneillashade_z kirjoitti: Avantgardessa on aina xenonit

Jos kysyjän autossa on kaukovaloavustin niin viiksestä pitää laittaa pitkät päälle ja valokatkaisin A-asennossa jotta toiminto aktivoituu. Mittaristoon syttyy A ja kaukovalon näköinen symboli. Ja normaali sininen pitkien merkkivalo syttyy silloin kun automatiikka laittaa ne päälle.
Jos haluaa käyttää pitkiä perinteisesti niin valokatkaisijasta valot päälle.
Näin siis ainakin vm2012 W212:ssa
230 C 1978
Re: kaukovalot
Eli kun A asennossa työntää viiksen eteen, niin näytössä näkyy VÄRITÖN valosymboli? Ja se pitää olla koko ajan päällä jotta se muuttuu kaukovalon siniseksi kun tie on edessä vapaa ja pimeä?
W212 M-B E 200 CGI Käyttöönottovuosi 2009
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.
Fiilistelyyn Mazda MX-5, museoikä lähellä.
Re: kaukovalot
KylläiMacInen kirjoitti:Eli kun A asennossa työntää viiksen eteen, niin näytössä näkyy VÄRITÖN valosymboli? Ja se pitää olla koko ajan päällä jotta se muuttuu kaukovalon siniseksi kun tie on edessä vapaa ja pimeä?

230 C 1978
Re: kaukovalot
Liippaa hieman tätä aihetta...
Oletteko perhetyneet, että saako esim starilla säädettyä niin, että adaptiivisisten xenoneiden rinnalla saisi palamaan myös auton "lisäpitkät". Kun nythän normaaliasetus on se että valokatkaisimen asennossa A, toimii kaukovaloavustin niin, että muuttaa vain xenonin "varjoa". valokatkasijasta kun laittaa valot päälle niin kaukovalot toimii viiksestä ja silloin lisäpitkät + xenonit palaa.
Ymmärrettävästi selitetty....
Oletteko perhetyneet, että saako esim starilla säädettyä niin, että adaptiivisisten xenoneiden rinnalla saisi palamaan myös auton "lisäpitkät". Kun nythän normaaliasetus on se että valokatkaisimen asennossa A, toimii kaukovaloavustin niin, että muuttaa vain xenonin "varjoa". valokatkasijasta kun laittaa valot päälle niin kaukovalot toimii viiksestä ja silloin lisäpitkät + xenonit palaa.
Ymmärrettävästi selitetty....

Re: kaukovalot
Ja siinä värittömässä/valkoisessa valosymbolissa on kirjain A, joka kertoo, että kaukovaloautomatiikka on päällä.Marko M kirjoitti:KylläiMacInen kirjoitti:Eli kun A asennossa työntää viiksen eteen, niin näytössä näkyy VÄRITÖN valosymboli? Ja se pitää olla koko ajan päällä jotta se muuttuu kaukovalon siniseksi kun tie on edessä vapaa ja pimeä?
Yhteenvetona siis:
valokatkaisija auto - viiksi normaaliasennossa: auto päättää itse koska ajovalot (lyhyet) on päällä, pitkät eivät ole päällä
valokatkaisija auto - viiksi eteentyönnettynä: auto päättää itse koska ajovalot (lyhyet) tai pitkät on päällä
valokatkaisija ajovalot - viiksi normaaliasennossa: ajovalot (lyhyet) päällä, pitkät ei päällä
valokatkaisija ajovalot - viiksi eteentyönnettynä: pitkät päällä
Ja tämä sillä oletuksella, että autossa on tuo varuste.
Ja automaattipitkät menee tosiaan päälle vasta 60km/h vauhdissa, ja pois päältä 50km/h vauhdissa
Re: kaukovalot
Threadin otsikossa ei ole korimallirajausta mutta keskustelu taitaa rajautua 212-koriseen. Varustus ja vuosimalli olisi silti hyvä tietää.Jaate kirjoitti:Liippaa hieman tätä aihetta...
Oletteko perhetyneet, että saako esim starilla säädettyä niin, että adaptiivisisten xenoneiden rinnalla saisi palamaan myös auton "lisäpitkät". Kun nythän normaaliasetus on se että valokatkaisimen asennossa A, toimii kaukovaloavustin niin, että muuttaa vain xenonin "varjoa". valokatkasijasta kun laittaa valot päälle niin kaukovalot toimii viiksestä ja silloin lisäpitkät + xenonit palaa.
Ymmärrettävästi selitetty....
Esim. tuo kaukovaloassistentin toiminta alkaa jo n. 30 km/h nopeudella uudemmissa korimalleissa.
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: kaukovalot
Jos on A tilassa se kiertokytkin niin valot päällä, mutta pitkiin pitää vetää viiksestä niin mittariin tulee se lampun kuva jossa on A , siinä tilassa auto hoitaa pitkät. Mutta niillä ILS valoilla se porras ei ole mikään on off, vaan sellainen sulava, valot nousee ja laskee liikenteen mukaan. Eli välttämättä ei näy mitään räpsähdys päälle pois.
Ongelma tuossa viiksessä on se, että jos sitten käännät valot kiertokytkimestä valot päälle asentoon, niin pitkät menee päälle koska viiksi on siinä asennossa.
Ongelma tuossa viiksessä on se, että jos sitten käännät valot kiertokytkimestä valot päälle asentoon, niin pitkät menee päälle koska viiksi on siinä asennossa.
W212 E350cdi
Re: kaukovalot
Näin varmaan jossain uudemmassa. Jos kyse oli prefacelift 212:sta jossa xenonit, niinNurmituomas kirjoitti:Jos on A tilassa se kiertokytkin niin valot päällä, mutta pitkiin pitää vetää viiksestä niin mittariin tulee se lampun kuva jossa on A , siinä tilassa auto hoitaa pitkät. Mutta niillä ILS valoilla se porras ei ole mikään on off, vaan sellainen sulava, valot nousee ja laskee liikenteen mukaan. Eli välttämättä ei näy mitään räpsähdys päälle pois.
- viiksestä työnnetään, ei vedetä
- pitkät on nimenomaan on/off
Näin ainakin 212:ssa, jossa valoihin liittyvät varustekoodit 240, 600, 608, 619, 622
Re: kaukovalot
Nurmituomas taisi tarkoittaakin että viiksestä työnnetään pitkät päälle kun sanoi ongelmaksi sen että pitkät menee sitten päälle valokytkimestä manuaalille kiertäessä.
Meillä oli tuollainen 212 varusteilla 240, 600, 608, 619 ja 622 ja muistelisin että siinä valot säätyi tarpeen tullen asteittain edellä kulkevien tai vastaan tulevien mukaan mutta voin muistaa ihan väärin. Muutama vuosi aikaa tuosta enkä juuri itse sillä ajanut ja viikossakin jo tahtoo tuollaiset unohtua.
Meillä oli tuollainen 212 varusteilla 240, 600, 608, 619 ja 622 ja muistelisin että siinä valot säätyi tarpeen tullen asteittain edellä kulkevien tai vastaan tulevien mukaan mutta voin muistaa ihan väärin. Muutama vuosi aikaa tuosta enkä juuri itse sillä ajanut ja viikossakin jo tahtoo tuollaiset unohtua.
Re: kaukovalot
Joo 212:sta puhutaan tässä threadissa ilmeisemmin. Koitin välttää aloittamaata uutta threadia:)DBFI kirjoitti:Threadin otsikossa ei ole korimallirajausta mutta keskustelu taitaa rajautua 212-koriseen. Varustus ja vuosimalli olisi silti hyvä tietää.Jaate kirjoitti:Liippaa hieman tätä aihetta...
Oletteko perhetyneet, että saako esim starilla säädettyä niin, että adaptiivisisten xenoneiden rinnalla saisi palamaan myös auton "lisäpitkät". Kun nythän normaaliasetus on se että valokatkaisimen asennossa A, toimii kaukovaloavustin niin, että muuttaa vain xenonin "varjoa". valokatkasijasta kun laittaa valot päälle niin kaukovalot toimii viiksestä ja silloin lisäpitkät + xenonit palaa.
Ymmärrettävästi selitetty....
Esim. tuo kaukovaloassistentin toiminta alkaa jo n. 30 km/h nopeudella uudemmissa korimalleissa.
Mulla W221 facelift ja mietin sitä, että saako auton lisäpitkät, jossa hslogenit toimimaan yhtäaikaa xenonpitkien kanssa, kun käyttää kaukovaloavustinta(katkaisin asennossa A). Nyt ne toimii niin, että avustin käyttää vain xenoneita ja viiksestä saa päälle molemmat, kun ajovalokatkaisimesta on valot päällä(katkaisin ”valot päällä” asennossa)
Re: kaukovalot
Can-väylään saa sellaisen purkin joka osaa antaa lisäpitkien releelle ohjausvirran sen perusteella koska pitkien sininen merkkivalo syttyy.
Prefacelift w212 ils-valojen kaukovalot toimii kyllä portaattomasti eli ei oo on-off.
Prefacelift w212 ils-valojen kaukovalot toimii kyllä portaattomasti eli ei oo on-off.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: kaukovalot
No sitten vaatii jonkun muunkin koodin kuin nuo listaamani, koska noilla ei toiminut. Meni hyvin selkeästi päälle ja pois ilman mitään välimuotoja.S202 kirjoitti:Can-väylään saa sellaisen purkin joka osaa antaa lisäpitkien releelle ohjausvirran sen perusteella koska pitkien sininen merkkivalo syttyy.
Prefacelift w212 ils-valojen kaukovalot toimii kyllä portaattomasti eli ei oo on-off.