Pitääkö laatikkoa adaptoida
Pitääkö laatikkoa adaptoida
Oliko asia niin että jos 722.6 laatikkoon vaihtaa johdinlevy ja solenoidit niin pitääs tämän jotenkin myös adaptoida? Ja jos näin on niin kuinka sen tekee?
Re: Pitääkö laatikkoa adaptoida
Ajamalla testerin kanssa adaptaatiot läpi. Aloitetaan kylmällä moottorilla/vaihteistolla opettamaan momentinmuunninta ja sen jälkeen ylös ja alasvaihdot. Ei välttämättä tarvitse tehdä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Pitääkö laatikkoa adaptoida
Yhdessä kun vikatilassa oli aski piti vaan nollata se...vai onko se oikea oppisesti sanottu poistaa vikakoodit...adaptointi taitaa olla opettamista.
Nollaus on mielestäni että mennään tehdas asetukseen silloin kun aski on oppinut pahoille tavoille.
Nollaus on mielestäni että mennään tehdas asetukseen silloin kun aski on oppinut pahoille tavoille.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Pitääkö laatikkoa adaptoida
Nollaus tehdäään yleensä kun star'in omistaja haluaa vähällä vaivalla korvauksen työstä. Hyvin harvoin se laatikko oppii pahoille tavoille eikä siitä adaptoidu sille tasolle mitä kuluneet osat edellyttävät. Adaptointi pitäisi tehdä niin kuin S202 kuvaa mutta se on usein liian työläs pikavoittoa havittelevalle star-harrastajalle. Pelkkä nollaus osuu lähimmäksi oikeata jos laatikko on uutta vastaava. Jos purkissa on vanhoja osia, nollaus todennäköisesti huonontaa tilannetta. Toki ajan myötä adaptoituu lähemmäs todellisuutta. Kompromissina aloittajan tilanteessa varmaan parempi kuin jatkaa vanhoilla arvoilla.
Re: Pitääkö laatikkoa adaptoida
kahta eri opetusversiotahan tuolla on olemassa, riippuen laatikkomallista, se vielä yksinkertaisempi adaptaatio tehdään muistaakseni vain käyntilämpöisenä. Minulle ei kyllä koskaan ole selvinnyt mistä saan selville kumpi laatikkomalli kyseessä. No eipä noita ole paljoa tarvinnut opettaa, pelkkä nollaus on pariin valitukseen auttanut (eikä ole 'perästä' kuulunut että olisi ainakaan heti muuttunut entiselleen)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Pitääkö laatikkoa adaptoida
Mä joskus pelkästään nollasin ne adaptaatiot ja kyllä sen huomas että huonompaan suuntaan meni vaihdot. Siinä adaptaatiossa tosiaan menee ainakin tunti, mutta huuhteluöljynvaihdon jälkeen tuli kyllä niin hyvä kuin 450tkm ajettu voi olla. Ohjelmoinnin jälkeen tein vielä uudestaan, ja tuntui että momentinmuuntimen toiminnasta tuli parempi. Ehkä se oli tarpeen kun vääntö kasvoi noin 50%
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Pitääkö laatikkoa adaptoida
outoa, mä olen tehnyt pelkän nollauksen 3-4 kertaa ja kaikki sanoivat homman jälkeen että parantui vaihdot (kun kyselin perään), eikä einakaan tietoa tullut että olisi takaisin huonontunut. Adaptaatiot olen opettanut varmaan vain kahteen, enkä kyllä hirvesti huomannut eroa vänkärin penkillä istuessani että olisi paremmaksi tullut verrattuna siihen kun ensin ajettiin opetukseen soveltuvalle tieosuudelle.
Edit: tähän muuten löysästi liittyen täytyy kehua Tuikun 7G laatikon vaihto-ohjelmaa, on se meinaan ihan eri eläin ohjemoinnin jälkeen!
Edit: tähän muuten löysästi liittyen täytyy kehua Tuikun 7G laatikon vaihto-ohjelmaa, on se meinaan ihan eri eläin ohjemoinnin jälkeen!
Viimeksi muokannut MiHe, Su 08.12.2019 08:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5841
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Pitääkö laatikkoa adaptoida
Ohjeiden mukaan nollaus/adaptointi mekanisten osien vaihdon jälkeen,MiHe kirjoitti:kahta eri opetusversiotahan tuolla on olemassa, riippuen laatikkomallista, se vielä yksinkertaisempi adaptaatio tehdään muistaakseni vain käyntilämpöisenä. Minulle ei kyllä koskaan ole selvinnyt mistä saan selville kumpi laatikkomalli kyseessä. No eipä noita ole paljoa tarvinnut opettaa, pelkkä nollaus on pariin valitukseen auttanut (eikä ole 'perästä' kuulunut että olisi ainakaan heti muuttunut entiselleen)
Tosin(käytänössä todettu) usein sen voi jättää tekemättä tai vain 722.6XX voi nollatta
"oppi" itsekssen sitten ~tankilinen sekalista ajoa
722.9XX on eri juttu käytönössä todettu jos nolla=myös
opettaa tai jos vaivaa vain yhdessä vaihdossa voi opettaa sitä vaihtoa
eri lämpöisinä(kylmästä kuumaan)
sitten on vielä semoinenkin juttu nollausta/adaptointia(opettamista) voi käyttää diagnosin tekoon
Mökkillä
'
'
Re: Pitääkö laatikkoa adaptoida
Mun 9G (725.018) vaihtaa kyllä tosi nätisti (uusin ohjelma sisällä), mutta onko kohta liikkeelle lähdön jälkeen tuntuva kevyt nykäys tai välillä vain kierroslukuviisarissa näkyvä "pysähdys" momentinmuuntimen lukon aktivoituminen?
Eli liikkeelle lähdön jälkeen oli sitten 1 tai 2 vaihde päällä reilusti ennen kuin vaihtaa isommalle.
Eli liikkeelle lähdön jälkeen oli sitten 1 tai 2 vaihde päällä reilusti ennen kuin vaihtaa isommalle.
Re: Pitääkö laatikkoa adaptoida
Kerro lisääMiHe kirjoitti:Edit: tähän muuten löysästi liittyen täytyy kehua Tuikun 7G laatikon vaihto-ohjelmaa, on se meinaan ihan eri eläin ohjemoinnin jälkeen!

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Pitääkö laatikkoa adaptoida
Jaa onko tuikku alkanut tekemään lootan päivityksiä? Toi onkin vähän viheliäisempi loota kun tcu on askissa sisällä.
Ei ihan kaikilla työkaluilla saa luettua.
Ei ihan kaikilla työkaluilla saa luettua.
Re: Pitääkö laatikkoa adaptoida
Samalla se tehdään kun moottorin ECUn softa muutetaan, en minä tiedä mitä siinä varsinaisesti tehdään tai miten laatikon vaihtoja edes yleisesti pyydetään.
Ja täytyy ottaa sen verran takaisinvetoa sanoille että enhän minä tiedä millaiset vaihdot ovat pelkällä tehonnosto-ohjelmalla (muutosta kohonneesta pyynnistä varmasti tulee), nyt kun vaihtoihinkin mentiin kajoamaan samalla. Muttamutta siinä loota ei mieti turhia, vaihdot tapahtuvat nopeammin, veto tuntuu olevan koko ajan 'kunnolla' päällä ilman venymisiä, kierroksia ei nosteta turhan korkealle jne.
Ja täytyy ottaa sen verran takaisinvetoa sanoille että enhän minä tiedä millaiset vaihdot ovat pelkällä tehonnosto-ohjelmalla (muutosta kohonneesta pyynnistä varmasti tulee), nyt kun vaihtoihinkin mentiin kajoamaan samalla. Muttamutta siinä loota ei mieti turhia, vaihdot tapahtuvat nopeammin, veto tuntuu olevan koko ajan 'kunnolla' päällä ilman venymisiä, kierroksia ei nosteta turhan korkealle jne.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Pitääkö laatikkoa adaptoida
Kyllähän hyvä ohjelmantekijä aina saa laatikon myös toimimaan paremmin sekä muuntimen lukitusta pystyy ohjelmasta jotenkin muuttamaan. Oma 7g+642 ei ole alakierroksilla niin miellyttävä mitä edellinen 5g ja om651 yhdistelmä oli. Tämä ei oikein herää ja miettimisen jälkeen heittää pykälän pienemmälle, liekö ominaisuus vai voisko ohjelmalla saada paremmaksi?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Pitääkö laatikkoa adaptoida
Varmaan kannataa kysyä Tuikulta suoraan, mutta väittäisin että muuttuu.S202 kirjoitti:Kyllähän hyvä ohjelmantekijä aina saa laatikon myös toimimaan paremmin sekä muuntimen lukitusta pystyy ohjelmasta jotenkin muuttamaan. Oma 7g+642 ei ole alakierroksilla niin miellyttävä mitä edellinen 5g ja om651 yhdistelmä oli. Tämä ei oikein herää ja miettimisen jälkeen heittää pykälän pienemmälle, liekö ominaisuus vai voisko ohjelmalla saada paremmaksi?
Yksi paha paikka on missä uusikaan ohjelma ei ole tuonut reilua parannusta, motariramppi lähtee hitaassa 90 loivasta alamäkikännöksestä ja muuttuu samoin tein ylämäeksi; kone alkaa varmaan helpotuksessa vaihtamaan isompaa ja kun siihen saumaan pyydetäänkin vetoa niin miettii todella kauan ennekuin saa kalkuloitua mikä lovi pitää ottaa käyttöön. Tämä on siis ollut kaikilla omistamillani autoilla samaisessa risteyksessä. Se ero on että uusi versio hoitaa kyllä siitä eteenpäin homman kunnolla kotiin eikä vinguta tyhmänä punarajalla niinkuin vanhat joskut onnistuivat tekemään. Homma toimii kaikilla kun antaa vähän kaasua vedon ylläpitämiseksi jo alamäessä, siinä tullaan vaan sen verran kovaa että talvikelillä ei onnistu. Tai sitten tulee matelemalla kahtakymppiä kääntöön ja antaa vasta sitten kenkää.
Meneepäs offtopiciksi tämä, sori...

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01