w204 om651 DPF poltto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
SilverS212
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 08.10.2017 17:33

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja SilverS212 »

Ei normaalia että polton jälkeen taso jo yli 40% ja nousee nopeasti yli 70%. Omassa om651:ssä teki samaa aikoinaan, eli polttoväli lyhentyi lyhentymistään eikä muita vikoja ollut. Lopulta kyllä tuli vikakoodi eropaine-anturilta.

Eropaine-anturin nolla kohta liukuu vanhenmuuttaan ja siksi taso on pielessä heti polton jälkeen ja nousee myös liian nopeasti.

Huomioitavaa oli myös uudella anturilla tarkastettu täyttöaste joka oli n. 40% pakkopolton jälkeen. Tämä korjaantui nollaan vasta täyttöasteen perusmäärityksellä (sinnepäin) löytyy Starista. Tämän määrityksen jälkeen polttoväli palautui normaaliksi.

Voi olla että määritystä ei tarvi tehdä aina anturin vaihdon jälkeen, mutta joskus voi sen vaatia. Ecu saattaa sen osata huomioida itsekin ajan kuluessa.

Näillä perusteilla ongelmaratkaisuksi ehdottaisin sen anturin vaihtoa tai ainakin sen tutkimista. Voinhan olla väärässäkin, mistä näistä aina tietää...
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5794
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

FinlandMerceds kirjoitti:
rawpower kirjoitti:Moro

Autona om651 220 cdi blueefficiency vm 2010 5g laatikolla. Olen kiinnittänyt huomion nyt kohtuullisen tiheään dpf polttoon noin. 160-200km välein. Normaali ajosuoritus on 10-20 minuutin mittainen riippuen vähän päivästä ja pitääkö tyttöä viedä hoitoon. Keskinopeus pyörii siell 45km/h ja todellinen keskikulutus 7.1l/100km tuolle lyhyelle ajosuoritteelle. Matka-ajossa mennyt alimmillaan todellista 5.1km/100 ja ajotietokoneen mukaan 5-5.3l/100km talvirajoituksilla körötellen. Olen pyrkinyt ajamaan auton 2-3 viikon välein kunnolal lämpimäksi moottorin hyvinvoinnin ja juurikin dpf polton vuoksi. Nyt kuitenkin viimeisin poltto tuli 170km jälkeen edellisestä ja muutama muukin poltto noin 200km kohdilla tullut. Johtuuko sitten lyhyestä ajosuoritteesta. Polton huomatessa olen aina kun voinut niin käynyt lenkin ajamassa polton loppuun ja ongelmia ei ole tullut.

Vikakoodeja ei ole
Auto toimii normaalisti
Ei savuta. heinäkuussa katsastuksessa 0.1 k arvo polkasutestissä


Hommasin tänään sitten icarsoft 2.0 mb testerin ja laitoin sitten kiinni autoon ~20km siitä kun oli tehnyt edellisen polton. Poltto oli onnistunut ja laitan tähän nyt testeristä kuvia eri antureista yms. jos joku viisaampi voisi vähän kommentoida.

Tuo fill level of diesel particulate filter mitähän se niinkuin käytännössä tarkoittaa? Se oli polton jälkeen 44% ja nousi kuvan lukemaan kohtuu nopeasti. Kävin sitten vielä toisen lenkin ajamassa niin nousi jo 73% nopeasti. soot ja ash arvot taitaa olla ihan ok?

Tsekkailin sitten vielä myös mitä muuta dataa saa testerillä autosta irti. Onko smooth operation of cylinder 1 2 3 4 suuttimen korjausarvot vai jotain ihan muuta? kuuluuko niiden olla täysin samat kokoajan vai saako ne vaihdella joka hetki? Ainakin tuossa icarsoftissa ainakin joka sylinterin arvo muuttuu kokoajan. välillä käy 2-2.3 arvoja mutta nekin näkyy vain hetken eikä jää päälle. Otin videoo testeristä ja yritän saada sen liitettyä tähän. Tuossa nyt kuitenkin yksi kuvakaappaus. Mites railpaine kuuluuko tyhjäkäynnillä vaihdella vai pitäisikö pysyä samassa?


Tuossapa nyt sekavahko kirjoitus, mutta jos joku viisaampi joka näistä ymmärtää kehtaa kommentoida niin olen kiitollinen.
Smooth operation on arvoista päätellen juuri ne korjaus arvot ja monesti hiukan vaihtelevat

Tuo fill level of diesel particulate filter tarkoitta toden näköisesti sen suodatimen kuormitumist/täytö astetta(joskus näkee että testeri ilmoitta sen olevan 400% täynnä) laskenalinen arvo kuten noki määrä ja muutkin sitä pönikään kuntoa näytävät
Smooth operation on arvoista kun ei tiedä että mitä yksiköitä edustavat
usein ko ikäisisä niiden raja on luokka 68µ
Mökkillä
'
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Noniin

Ajelin semmoisen 40km lenkin ja seurasin livedataa:

dpf paine-eroanturi antoin tasakaasulla 80km/h vauhdissa suoralla tiellä 0.03-0.05 bar arvoja. ylämäessä nousi kuormituksen mukaan. Samoin kun kiihdytti reippaasti nousi kuormituksen mukaan jopa 1.2bar jos nyt katsoin oikein ja tipahti heti normitasolle kun jatkoi normaalia ajoa.

Exhaust back pressure sensor näytti tasakaasulla jotain 1.35 arvoja ja nousi ja laski kuormituksen mukaan.

Dpf fill level vaihteli 75-82% välillä tuolla matkalla jääden 75% kun lopetin ajamisen.

Nyt on 107km ajettu eilisestä poltosta. Eli jos sama kaava jatkuu seuraava poltto tulee 70-110km päästä. Jos tuo paine-eroanturi on viallinen nouseeko se arvo sitten korkealle ja pönttö luulee dpf olevan tukossa ja aloittaa polton? Vai nouseeko fill level tietylle tasolle ja poltto käynnistyy?

Exhaust gas recirculation on vissiin juurikin EGR venttiili ja kuuluu olla kovassa kiihdytyksessä täysin kiinni samoin tyhjäkäynnillä. Sitten tasakaasulla ajaessa taisi olla siinä 35-45 % tietämillä auki. Lie normaalia?


Finlandmercedeksen viimeiseen kommenttiin niin testerissä nuo smooth operation of cylinder arvot on RPM mittayksiköllä miten lie sitten verrattavissa tuohon 68ug arvoon. Arvot vaihtelee kokoajan ja missään sylinterissä ei tule peräkkäin samat arvot esim ei jää koholle. yksittäisiä 2.5-2.7 tai miinusmerkkisiä arvoja tulee jokaiselta sylinteriltä kun tarpeeksi kauan seuraa. Rupesin noita arvoja seurailee kun mietin, että savuttaako auto vaikka se ei sitä näytäkään ja silti dpf täyttyy.

Pitäneepä nyt seurailla tilannetta ja vaikka yrittää kytkee testeri kiinni kun seuraavan kerran poltto käynnistyy tai jopa ennakoivasti seurata tuota livedataa miten fill% käyttäytyy ja nuo barit.

Voisihan tuo anturinn tilata vaikka autodocilta varalle jos nyt vikatilaan heittäytyy ja viimeistään vaihtaa seuraavassa huollossa 5300km päästä. Ajattelin silloin viedä lintoselle ylivieskaan kun muutakin vähän isompaa hommaa olisi tarkoitus tehdä niin siellä varmasti starilla saavat selville jos jotain ongelmaa on.

uutenavuotena tulee pitempi reissu kuopioon niin pitää seurailla koko matka livedataa, että näkee poltteleeko silloin.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1265
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

On siinä nyt jotain outoa. Tyhjäkäynti ja tasakaasu 80 on ihan kuosissa mutta oliko tosiaan 1.2 bar vedolla? Johan se sitten eropaine käynnistää polton jos noin. Mutta kun noi lukemat ei ole linjassa. Olisko sittenkin anturi?
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

TPLtre kirjoitti:On siinä nyt jotain outoa. Tyhjäkäynti ja tasakaasu 80 on ihan kuosissa mutta oliko tosiaan 1.2 bar vedolla? Johan se sitten eropaine käynnistää polton jos noin. Mutta kun noi lukemat ei ole linjassa. Olisko sittenkin anturi?
En oo nyt ihan varma oliko se 1.2bar vai 0.12 pittää testata huomenna uusiks... Mitä sen pitäis täys veto päällä näyttää?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1265
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No mulla se näyttää jotain 350-400 hPa kun alkaa olla jo tukossa, sitä ennen vähemmän. Mutta tosiaan ruiskutusta on vähän lisätty vakiosta.

Olen sattunut seuraamaan sitä aika paljon kun pitkää matkaa ajaessa ei just muutakaan tekemistä ole... :D

Polttoväli pitkässä ajossa noin 1200 km. Saa sen nopeamminkin tukkoon polkemalla, mutta ei kauhean isoa eroa ole.
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

TPLtre kirjoitti:No mulla se näyttää jotain 350-400 hPa kun alkaa olla jo tukossa, sitä ennen vähemmän. Mutta tosiaan ruiskutusta on vähän lisätty vakiosta.

Olen sattunut seuraamaan sitä aika paljon kun pitkää matkaa ajaessa ei just muutakaan tekemistä ole... :D

Polttoväli pitkässä ajossa noin 1200 km. Saa sen nopeamminkin tukkoon polkemalla, mutta ei kauhean isoa eroa ole.
Okei eli 0,35-0,4 bariahan tuo on. Jääkö se sulla siihen tasolle siitten eikä laske enää vaikka kuormitus laskee? Mulla tosiaan vaihteli kuormituksen mukaan ja sit tasakaasulla palas siihen 0.03-0.05 välille. Eli viittaisi anturivikaan?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1265
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Vaihtelee kuorman mukaan ihan loogisesti. Jos jää, sitten on vikaa.

Mutta siis nythän sulla palaa sinne 30 - 50 hPa lukemiin? Normaalia. Onko se nyt 10 vai 30 hPa, aika sama. Pieni paine se on. Millibaareista puhutaan, ilmanpainekin vaihtelee enemmän säätilan mukaan.
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

TPLtre kirjoitti:Vaihtelee kuorman mukaan ihan loogisesti. Jos jää, sitten on vikaa.

Mutta siis nythän sulla palaa sinne 30 - 50 hPa lukemiin? Normaalia. Onko se nyt 10 vai 30 hPa, aika sama. Pieni paine se on. Millibaareista puhutaan, ilmanpainekin vaihtelee enemmän säätilan mukaan.
Kyllä palautuu vedon ja esim. ylämäkikuormitusken jälkeen takaisin sinne 0.03-0.05 bar lukemaan. Suurimman osan ajasta tasakaasulla se pysyi siinä 0.03 bar eli 30hPa. Pitää vielä huomenna tarkistaa tuo täysvedon lukema kun en oo ihan varma missä se kävi kun siinä alapuolella pyöri se exhaust back pressure sensorin lukema ja se oli jotain 1.2-1.35 bar luokkaa tosin kuormituksessa nousi aika reilusti ja vissiin kuuluukin.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1265
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Joo kyllä se vastapaine voi nousta jonnekin 3 barin lukemiin.

Ja sehän on siis absoluuttista painetta, ei ylipainetta. Normaalipaineenkin sieltä anturitiedon mukaan näkee, mutta ei ne anturit ihan ilmatieteenlaitoksen luokkaa ole.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5794
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kone ei käy kaikki paine anturit näytää suunillen normalia painetta viaka raja jotain 30hpa eroja keskenään
ja eropainen ei juuri mitään kun sama paine on molemin puolin pönikää siis kun ei käy
Mökkillä
'
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Noniin nyt otin lisää livedataa kauppakeikalla.

Ihmetys oli suuri kun dpf fill% oli jo 100 ja lämmöt oli 600 eli poltto käynnistymässä. Kokeilin sitten täyskaasukiihdytyksen ja 0.42 oli isoin luku mitä dpf paine-eroanturi antoi. (eli se eilinen ei ole ollu 1.2bar vaan todennäköisesti se 0.12, voinut olla enemmänkin kun nyt aloin oppia seuraamaan oikeaa lukemaa) Ajoin sitten polton loppuun ja kun huomasin, että lämmöt laski normaalille tasolle niin DPF FILL % oli 16 eli sen alemmaksi ei mennyt. Siitä sitten ajelin takaisin kotia ja kävin vielä isolla tiellä kokeilee tuon dpf paine-eroanturin lukeman täyskuormituksessa. Antoi kaasupohjassa 0.27 bar vaikka poltto oli ihan vasta tehty. 30 km tuli mittariin polton jälkeen ja Fill kiipesi jo 54% eli nopeasti tuntuisi täyttyvän. Olisiko se siis tuo paine-ero anturi ehtoopuolella? Tasakaasulla tosiaankin pysyy siinä 0.03 bar kokoajan.

Edit: Onkohan tämä oikea osanumero ja onko se alkuperäinenkin boschin anturi? Onko väliä ottaako tarvikkeen vai oem?

https://www.autodoc.fi/bosch/8449965" onclick="window.open(this.href);return false;
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1265
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ei se nyt oikein sovi anturivikaan kun sen lukemat on ihan normitasolla. En osaa arvailla syytä tuohon laskurin nopeaan lisääntymiseen. Mulla se on polton jälkeen 1% ja siitä kertyy 12 km välein prosentti lisää. Kun tulee 101%, alkaa poltto. Onkos tuohon tehty jotain saastepäivitystä ecun softaan? Näitä tuoreita päivityskutsuja tai onko käynyt sellaisessa huollossa jossa se olisi tehty ihan kysymättä ja ehkä myös kertomatta? On kuulemma polttovälit menneet ihan älyttömiksi noiden jälkeen.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5794
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Mikäs se varsinainen ongelam on ?
menekö auto vikatilan vai mikä ?
Mökkillä
'
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

TPLtre kirjoitti:Ei se nyt oikein sovi anturivikaan kun sen lukemat on ihan normitasolla. En osaa arvailla syytä tuohon laskurin nopeaan lisääntymiseen. Mulla se on polton jälkeen 1% ja siitä kertyy 12 km välein prosentti lisää. Kun tulee 101%, alkaa poltto. Onkos tuohon tehty jotain saastepäivitystä ecun softaan? Näitä tuoreita päivityskutsuja tai onko käynyt sellaisessa huollossa jossa se olisi tehty ihan kysymättä ja ehkä myös kertomatta? On kuulemma polttovälit menneet ihan älyttömiksi noiden jälkeen.
Elokuussa käytin paikallisella marmorilla hartikaisella ketjun kiristimen vaihdossa + jäähynesteiden pakkaskestävyyden tarkastuksessa ja samalla tarjosivat juurikin tuota päästöpäivitystä. Kieltäydyin siitä silloin ja kuittiin laittoivat, että asiakas ei halua päivitystä.

Asioin tuossa marraskuun alussa uudelleen siellä kun oli ohjauskulmat pielessä ja säätivät ne kohdilleen. Oli tarkoitus aktivoida mercedes ME silloin kun tuli tuommonen lappu kotiin jossa 0eurolla sen sai. Kuitenkin kun auton hain niin asentaja oli jo lähteny kotiin 16 jälkeen eli ei asennettu sitten ME:Tä sillä kertaa. Tässä käynnillä eivät ees tarjonneet päästöpäivitystä.

Eikai ne olisi sitä kysymättä laittaneet? Aika hurjalta kuulostaisi..
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

FinlandMerceds kirjoitti:Mikäs se varsinainen ongelam on ?
menekö auto vikatilan vai mikä ?
Ei vikatilaa ei vikakoodeja. 150km välein tapahtuva poltto ihmetyttää... ainahan tuossa vähän dieseliä taitaa päästä öljyn sekaan niin ei tee voitelulle hyvää?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1265
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Kyllä se rassaa kattia ja dpf:ää jos koko ajan polttaa.

Huomio poltosta kun oli päällä enkä huomannutkaan. Pysähdyin huoltikselle ja autolle kävellessä huomasin tämän:

Kuva

Että jotain sieltä irronnee.
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

TPLtre kirjoitti:Kyllä se rassaa kattia ja dpf:ää jos koko ajan polttaa.

Huomio poltosta kun oli päällä enkä huomannutkaan. Pysähdyin huoltikselle ja autolle kävellessä huomasin tämän:

[ https://img.aijaa.com/b/00447/14760539.jpg ]

Että jotain sieltä irronnee.
Sulla taitaa olla euro 6 vehje jossa adblue käytössä? Mulla Euro5

Oireet sopisi kyllä juuri tuohon päästöpäivitysken tihentyneeseen polttoon. Toisaalta egr: kun seuraa testerillä niin täyskaasulla on kiinni samoin tyhjäkäynillä. Ilmeisesti tuossa päästöpäivityksessä se säädetään juuri niin, että se kierrätys on aina päällä?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1265
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Euro5, ei ole kusiruiskua.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5794
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

TPLtre kirjoitti:Kyllä se rassaa kattia ja dpf:ää jos koko ajan polttaa.

Huomio poltosta kun oli päällä enkä huomannutkaan. Pysähdyin huoltikselle ja autolle kävellessä huomasin tämän:

[ https://img.aijaa.com/b/00447/14760539.jpg ]

Että jotain sieltä irronnee.
Onkos jotenkin viritelty ?


smurfi pakoputkessa :)
Mökkillä
'
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1265
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No sitä smurffia on epäilty. Tuikun softa ja tuossa oli moottoritieajoa takana. Tiedän seurailtuani että lämmöt menee siinä jonnekin yli 700, 730 muistaakseni olen nähnyt.
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Voiskoahan se olla kuitenkin tuo silvers212 ehdottama eropaineanturi. Jos se nollakohta liukuu vanhemmuuttaana ja täyttyy nopeasti niinkuin mulla tekee. Eli polton jälkeen jäi 16% ja sitten 30km ajon jälkeen oli jo 54% eli nopeesti täyttyy. Eli nyt pitäis anturi vaihtaa ja starilla ajaa dpf:lle se uus 0 taso? Jos se nyt se anturivika olisi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1265
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Nuo paine-erolukemat on ihan linjassa siihen mitä mullakin, mutta voithan kokeilla. Ei tuo maltaita maksa. Vähän olen epäuskoinen mutta ei anneta sen haitata.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1265
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

rawpower kirjoitti:Eikai ne olisi sitä kysymättä laittaneet? Aika hurjalta kuulostaisi..
Tuli mieleen sellainenkin että taitaa tuolla marmorilla olla starit aina kiinni verkossa. Ja sitä kautta tehtaan serverillä. Oliskohan se mahdollista että eivät siellä huollossakaan tiedä minkälaisia bittijonoja sieltä valuu? Taitaa jo mennä vähän foliopuolelle mutta tulipa mieleen.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5794
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

TPLtre kirjoitti:
rawpower kirjoitti:Eikai ne olisi sitä kysymättä laittaneet? Aika hurjalta kuulostaisi..
Tuli mieleen sellainenkin että taitaa tuolla marmorilla olla starit aina kiinni verkossa. Ja sitä kautta tehtaan serverillä. Oliskohan se mahdollista että eivät siellä huollossakaan tiedä minkälaisia bittijonoja sieltä valuu? Taitaa jo mennä vähän foliopuolelle mutta tulipa mieleen.
Jos on tehty joku "actio" mihin kuullu päivitys niin ei kysel/kerro tai jos jotain takku/goodwil juttuja,
tai jos on vaikka joku lisävaruste asennettu niin päivitys tehdastietojen mukaiseksi ja jos ne tiedot on muttunut niin sitten tulee sitä uusinta
Mökkillä
'
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

FinlandMerceds kirjoitti:
TPLtre kirjoitti:
rawpower kirjoitti:Eikai ne olisi sitä kysymättä laittaneet? Aika hurjalta kuulostaisi..
Tuli mieleen sellainenkin että taitaa tuolla marmorilla olla starit aina kiinni verkossa. Ja sitä kautta tehtaan serverillä. Oliskohan se mahdollista että eivät siellä huollossakaan tiedä minkälaisia bittijonoja sieltä valuu? Taitaa jo mennä vähän foliopuolelle mutta tulipa mieleen.
Jos on tehty joku "actio" mihin kuullu päivitys niin ei kysel/kerro tai jos jotain takku/goodwil juttuja,
tai jos on vaikka joku lisävaruste asennettu niin päivitys tehdastietojen mukaiseksi ja jos ne tiedot on muttunut niin sitten tulee sitä uusinta
Kiitos tämä selvensi asiaa. Ja jutun punainen lanka alkaa löytyä. Olen tuossa aiemmin syksyllä kommentoinut tuonne päästöhuijaus ketjuun, että poltto tapahtunut silloin 400-800km välein. Jotain siis on muuttunut nyt marraskuun aikana kun huomasin tihentyneen polttovälin.

Marraskuun 11.11 käytin autoa siis hartikaisella kun ohjauskulmat oli pielessä. Samalla kotiin oli tullut lappu tuontitarkastus 0 euroa ja samalla me palvelun aktivointi 0 euroa. Ja oli ajatus, että haluan Me palvelun käyttöön Katoin nyt tuota lappua niin siinä näkkyy olevan mahdolliset tehtaan laadunparannuskutsut tarkistetaan. Olisiko ne saakeli sit ajaneet päivityksen kysymättä vaikka olen elokuussa kieltänyt päivityksen tekemisen. Siltähän tämä alkaa nyt vaikuttaa...

Toisaalta jos egr on aina auki päästöpäivityksen jälkeen niin pitäisikö sen olla sit täyskaasulla auki myös päivityksen jälkeen. Ainakin testeri näyttää, että menee nollaan kun happea koneelle antaa.

Asianhan voisin varmistaa vielä hartikaiselta onko tehty ja sit varmaan jos muutosta haluaa niin pitänee olla yhteydessä tuikkuun?

Tuo tihentynyt polttovälihän lisää riskiä dieselin joutumisesta öljyn sekaan ja se ei tiedä hyvää. Vai onko riski miten todellinen oikeasti?

Edit: Vaikka foliohattuiluksi meneekin niin olisi ollut mielestäni ystävällistä kertoa, että päivitys on autoon tehty kun se on kuitenkin asiakkaan omaisuutta... (jos nyt niin ovat menneet tekemään) informoin tänne kunhan selviää
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1265
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Se on mielenkiintoista kuulla mitä kertovat. Taitaa olla autotehtailla melkoinen paine päivittää vanhoja softia. Viherpiiperöt riehuneet siihen malliin.
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

tämä on nyt vähän väärä ketju kysellä asiaa, mutta miten tuo YV toimii kun olen 2 lähettänyt ja näkyvät lähtevät tilassa? Ei ole siis lähetetty tilassa. Onko vastaanottajat siis saaneet viestejä?
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1265
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Poistuvat lähtevistä kun vastaanottaja lukee.
rawpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ke 21.08.2019 18:48

Re: w204 om651 DPF poltto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Noniin otin taas vähän livedataa pidemmällä reissulla. 200km ajon jälkeen dpf täyttöaste oli 110% ja kun tankkasin täyteen arvasin, että poltto lähtee päälle.

Poltto onnistui ja dpf täyttöaste jäi polton jälkeen 29% Eli olisikohan sittenki tuo paine-eroanturi kaput kun 0 taso on noin pielessä. EIkö sen pitäisi mennä lähelle 0% polton jälkeen? Noh ajelin sitten vielä 70km maantieajoa polton jälkeen ja täyttyi tällä matkalla 73% tuo dpf fill% eli nopeasti täyttyy... Kuitenkin soot content oli 7.09g ja ash alle 3g

exhaust back pressure sensor antoi aika kovia lukemia kovassa kiihdytyksessä jopa 4.2 baria. Mikä lie normaalia? nämä om651 vissiin kehittää aikamoisen pakopaineen jo vakiona ainakin mitä olen lukenut tuota ohjelmointiketjua.

Mitäs lukemia noiden lämpötilantureiden kuuluu näyttää?
B19/9 temperature sensor upstream of diesel particulate filter on normiajossa siinä 300-400 tietämillä riippuen kuormituksesta. Poltto päällä kipuaa yli 600
B19/11 temperature sensor upstream of diesel particalute filter Tämä vaihtelee enemmän kuormituksen mukaan. moottorijarrutuksella tulee 100-150 arvoja. Kovassa pitköässä kiihdytyksessä tulee yli 500 liekkö normaalia?

Sitten tarkkailin pitkään egr venttiilin toimintaa. Tyhjäkäynnillä 20% auki. Moottorijarrutuksessa menee täysin kiinni 0% Tasakaasulla n. 40% auki. Täyskaasulla kiihdyttäessä menee kiinni eli 0% Puhuuko tämä vastaan sitä, että on huijauspäivitys tehty kun ainakin luin tuolta ohjelmointiketjusta, että päivityksen jälkeen kierrätys on aina päällä?

Käyn jokatapauksessa huomenna hartikaisella kysymyässä ovatko päivittäneet saas nähä mitä vastaavat. Kuitenkin vähän anturivialta vaikuttaa kun 0 taso on noin pielessä polton jälkeen kuten SilverS212 sanoikin tuossa aiemmin.
Vastaa Viestiin