hako-rsa kirjoitti:jusi kirjoitti:Ei taida Euro 6 -rajat mennä läpi ilman urealaitteita. Vanhemmat OM651:t, joissa mallinimessä on BlueEfficiency, ovat Euro 5 ja uudemmat BlueTecit Euro 6. Näkyy kyllä VIN-decooderilla. Onkohan vuosimallirajana mallista riippuen 2013-2014? Aloittajan auto melko saletisti Euro 6.wee124 kirjoitti: Jos ei ole urealaitteistoa niin voiko silti olla euro6, aloittajan autossahan sitä ei ole. Vanhempien 2014 mallin 220CDI GLK:lle on tullut kaksi kutsua ohjelmistopäivitykseen, molemmat ovat tulleet maahantuojalta, trafia ei noissa kutsuissa ole mainittu. Auto katsastettiin heinäkuulla noiden kutsujen välissä eikä konttorilla asiasta puhuttu mitään, mitä pakkoon tulee olen myös ymmärtänyt että tuossa euro5 saastemallissa päivitys on vapaaehtoinen.
Soitin Trafille nyt ja sieltä vahvistettiin että minulla on Euro6.
Vaadin heitä laittamaan minulle sähköpostiin lausunnon jossa todetaan onko päivitys pakottava vaiko ei. Eli tämän jälkeen asia on varma kun saan tuon kirjallisena. Sitä odotellessa.
Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Noniin hyvä, että selvisi. Hako-rsa sulla ei siis ole ureaa vaikka euro 6? Tosiaan tuolla trafin sivuilla on w205 ohjelmistopäivitys takaisinkutsukampanjana. w204 ei vielä toistaiseksi ole, mutta tänään bongasin tämmöisen uutisen...
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/dai ... iautoissa/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ton mukaan sprintterit euro 5 päästöilläkin vaaditaan päivitykseen. eli voi olla, että tämä tulee koskemaan myös kaikkia henkilöautoja jossa on om651 blue-efficiency euro5 luokituksella.
On kyllä hurjaa touhua tämä nykyaika. Tästähän pitäisi jo vahingonkorvauksia saada, jos auton ominaisuudet heikkenee tuon päivityksen myötä. Jenkeissähän vw: joutu ostamaan autot takaisin hyvään hintaan. Suomessa taisi saada vaan turvaliivin ja jonkinlaisen huomiovalon päivityksen lisänä. Varmaan maahantuoja ajatteli, että koneet levii tienpääälle niin tarvitsee em. lisävarusteet
:D
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/dai ... iautoissa/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ton mukaan sprintterit euro 5 päästöilläkin vaaditaan päivitykseen. eli voi olla, että tämä tulee koskemaan myös kaikkia henkilöautoja jossa on om651 blue-efficiency euro5 luokituksella.
On kyllä hurjaa touhua tämä nykyaika. Tästähän pitäisi jo vahingonkorvauksia saada, jos auton ominaisuudet heikkenee tuon päivityksen myötä. Jenkeissähän vw: joutu ostamaan autot takaisin hyvään hintaan. Suomessa taisi saada vaan turvaliivin ja jonkinlaisen huomiovalon päivityksen lisänä. Varmaan maahantuoja ajatteli, että koneet levii tienpääälle niin tarvitsee em. lisävarusteet

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
hako-rsa kirjoitti:jusi kirjoitti:Ei taida Euro 6 -rajat mennä läpi ilman urealaitteita. Vanhemmat OM651:t, joissa mallinimessä on BlueEfficiency, ovat Euro 5 ja uudemmat BlueTecit Euro 6. Näkyy kyllä VIN-decooderilla. Onkohan vuosimallirajana mallista riippuen 2013-2014? Aloittajan auto melko saletisti Euro 6.wee124 kirjoitti: Jos ei ole urealaitteistoa niin voiko silti olla euro6, aloittajan autossahan sitä ei ole. Vanhempien 2014 mallin 220CDI GLK:lle on tullut kaksi kutsua ohjelmistopäivitykseen, molemmat ovat tulleet maahantuojalta, trafia ei noissa kutsuissa ole mainittu. Auto katsastettiin heinäkuulla noiden kutsujen välissä eikä konttorilla asiasta puhuttu mitään, mitä pakkoon tulee olen myös ymmärtänyt että tuossa euro5 saastemallissa päivitys on vapaaehtoinen.
Soitin Trafille nyt ja sieltä vahvistettiin että minulla on Euro6.
Vaadin heitä laittamaan minulle sähköpostiin lausunnon jossa todetaan onko päivitys pakottava vaiko ei. Eli tämän jälkeen asia on varma kun saan tuon kirjallisena. Sitä odotellessa.
Kävi ilmi tänään kun pyysin Trafilta kirjallisen lausunnon siitä että onko päivitys pakollinen vai ei, niin lausunnon mukaan päivitys ei ollut minun autossani pakollinen. Jännä juttu että Suomen Autohuolto ja Trafin autotekniikan asiantuntija väitti aiemmin ihan muuta. Nyt tämän turhan/ paskan päivityksen takia autoni on hajoamassa. Vehon lisäksi alan kohdistamaan riita-asiaa huoltoliikettä ja Trafia kohtaan. Tiedoksi kaikille, että älkää ikinä menkö päivittämään autojanne Vehon kampanjoiden toimesta ja jos on pakko niin vanha softa ensin talteen jotta sen voi myöhemmin palauttaa jollain pajalla takaisin!
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Voi perhana kun huonoa tuuria. Mielestäni tuossa on selkeä syy/seuraus kun auto kerta toiminut ongelmitta ennen päivitystä. Eli veho/huoltoliike ja jopa trafi on velvollisa korjaamaan auton alkuperäiseen kuntoon. Varsinkin kun on väitetty, että pakollinen päivitys. Pitkä tiehän tuossa varmasti tulee olemaan, että pystyt näyttämään vian aihetuvan juuri päivitykestä. Kuluttajansuojaan yhteyttä vaikka suomessa se on aika hampaaton...
-
- Mersumies
- Viestit: 669
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Mitä ongelmaa autossa nyt oikeasti on, suurempi kulutus? PAljonko on kilometrejä missäkin olosuhteissa takana, että voi vertailua tehdä? Tankistahan nämä on mitattu ja samankokoisilla renkailla?
Tuon ahtopaineentunnistin nyt voi mennä ja vaikea yhdistää mitenkään ohjelmaan. Olihan se mennyt ennen ohjelmaakin.
Voithan käydä ottamassa autoon viriohjelman ja kaikki on sen jälkeen kunnossa? Näen lähinnä itsensä kiusaamiseksi tapella trafin, vehon ym kanssa asiasta jostain kulutuksen noususta, mutta saahan siihenkin tietysti aikaansa kuluttaa.
Tuon ahtopaineentunnistin nyt voi mennä ja vaikea yhdistää mitenkään ohjelmaan. Olihan se mennyt ennen ohjelmaakin.
Voithan käydä ottamassa autoon viriohjelman ja kaikki on sen jälkeen kunnossa? Näen lähinnä itsensä kiusaamiseksi tapella trafin, vehon ym kanssa asiasta jostain kulutuksen noususta, mutta saahan siihenkin tietysti aikaansa kuluttaa.
2007 R 320cdi
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Miten tämä kuulostaa niinkovin VW miehen jutuilta ja tutulta Vagarenasta että kaikki mahdollinen johtuu "päästöpäivityksestä" ei millään pahalla. Se on totta että kaikki viat tulee jonkun korjauksen/huollon/ jne jälkeen eikä se automaattisesti tarkoita että johtuu siitä. Jos maahantuoja on tehnyt virallisen testin 4.8 ja todennäköisesti tankkausmittauksella tai muulla luotettavalla tavalla niin miten ihmeessä sinä saat sen menemään 7litraan?Ajotietokoneen mukaan vai ihan todellista laskettua kulutusta tankkaamalla?
Mittariston asetusten palautus alkutilaan suositellaan päivitystenjälkeen tehtäväksi mikäli näyttää vääriä lukemia.
Oliko alkuperäisessä kirjeessä maininta että vapaaehtoinen kampanja vai takaisinkutsu? Saitko todistuksen jossa mainitaan että huollon vapaaehtoinen kampanja vai takaisinkutsu ?
Mittariston asetusten palautus alkutilaan suositellaan päivitystenjälkeen tehtäväksi mikäli näyttää vääriä lukemia.
Oliko alkuperäisessä kirjeessä maininta että vapaaehtoinen kampanja vai takaisinkutsu? Saitko todistuksen jossa mainitaan että huollon vapaaehtoinen kampanja vai takaisinkutsu ?
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Itselläni tuo päivitys ei vaikuttanut kulutukseen mitenkään. Samaa 5.3 litraa menee täällä pk-sudun pyörittelyissä. Kirjeessä mainittiin päivityksen vaikuttavan mahdollisesti vain AB-urean lisääntyneeseen kulutukseen, mutta ei ainakaan tässä muutaman tuhannen kilsan jälkeen ole vielä loppunut. Säiliö täytetty viimeksi helmikuussa ja kilsoja tullut noin 13tkm sen jälkeen.
S205 C 180 d Bluetec
ex: W205 C 200 d, S212 220, S204 180, X204 220 + 2 x A3, 3 x A4, A6 ja muutama VW
ex: W205 C 200 d, S212 220, S204 180, X204 220 + 2 x A3, 3 x A4, A6 ja muutama VW
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Itselle laittoivat maahantuonnista kirjeen. Onko sinulla kirje talllessa. Jos on, laitatko kuvan siitä? Siinä kerrotaan, onko päivitys pakollinen.
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Huttiainen kirjoitti:Mitä ongelmaa autossa nyt oikeasti on, suurempi kulutus? PAljonko on kilometrejä missäkin olosuhteissa takana, että voi vertailua tehdä? Tankistahan nämä on mitattu ja samankokoisilla renkailla?
Tuon ahtopaineentunnistin nyt voi mennä ja vaikea yhdistää mitenkään ohjelmaan. Olihan se mennyt ennen ohjelmaakin.
Voithan käydä ottamassa autoon viriohjelman ja kaikki on sen jälkeen kunnossa? Näen lähinnä itsensä kiusaamiseksi tapella trafin, vehon ym kanssa asiasta jostain kulutuksen noususta, mutta saahan siihenkin tietysti aikaansa kuluttaa.
DPF alkanut tekemään poltot muutaman päivän välein nyt tuon jälkeen. Eli ennen oli polttoväli 500-600 km , nyt viimeisin oli 284 km. Että taitaa kuormittua tuo dpf nyt liikaa, kun egr:n aukioloa on lisätty liikaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
siinä sen näkee, että pelastuuko siinä mikään käryltä jos auto käryttää tuplasti useammin.
en tiedä onko vaikutus siitä, että enemmän egr:ää tarkoittaa vähemmän raitista ilmaa koneelle, ja sitä myöten enemmän nokea suodattimeen.

en tiedä onko vaikutus siitä, että enemmän egr:ää tarkoittaa vähemmän raitista ilmaa koneelle, ja sitä myöten enemmän nokea suodattimeen.
W212 E350cdi
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Päivitän tänne vähän autoni tämänhetkistä tilannetta;
Auton sain viikko sitten huollosta takaisin. Huoltoon se otettiin sen vuoksi, koska se savutti mustaa savupilveä viime polton yhteydessä. Ja polttovälit tiheät. Huollossa autosta tutkittiin ahtoputki-> ei öljyvuotoja. Tutkittiin DPF -> ei ongelmia. Tutkittu EGR :n toimivuutta testerillä -> havaittu vika matalapaine puolen läppävika ( pakoputken puolen). Auton sain huollosta alle viikko sitten ja taas teki polton , polttoväli nyt 308 km. Liian tiheä väli edelleen. Mitäs arvailuja olisi teillä tähän. Mitä kannattaa tehdä nyt?
Auton sain viikko sitten huollosta takaisin. Huoltoon se otettiin sen vuoksi, koska se savutti mustaa savupilveä viime polton yhteydessä. Ja polttovälit tiheät. Huollossa autosta tutkittiin ahtoputki-> ei öljyvuotoja. Tutkittiin DPF -> ei ongelmia. Tutkittu EGR :n toimivuutta testerillä -> havaittu vika matalapaine puolen läppävika ( pakoputken puolen). Auton sain huollosta alle viikko sitten ja taas teki polton , polttoväli nyt 308 km. Liian tiheä väli edelleen. Mitäs arvailuja olisi teillä tähän. Mitä kannattaa tehdä nyt?
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Tilanne päivitystä... Viimeksi autosta vaihdettiin egr läppä. Nyt auto taas savuttanut, kierroslukumittari heittelee, tukkoisuutta, star&stop ei toimi ja poltot reilun 200 km välein. Tänään auto meni taas huoltoon jossa löydettiin ainakin egr venttiilivika. Vielä ei ole tutkittu EGR:n matalapaine puolta.. sieltäkin voi taas yllätyksiä löytyä. Että tämmöistä tämä maapallon pelastaminen saa yksittäiselle ihmiselle aikaan...
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Ajatelkaa positiivisesti. Kyllä me Suomalaiset tämän pallon voimme pelastaa kun vain riittävästi tahdomme. Syödään heinää ja sirkkoja ja liikutaan pyhällä hengellä, niin kyllä se siitä. 

Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Moro. Inhottava kohtalo autolla kyllä. Jospa saat sen kuntoon. Onko savu ihan näkyvää ja savutus jatkuvaa? Vai tuleeko tietyissä tilanteissa esille. Miten diagnosoitte tuon egr läpän ja egr venttiilin toimimattomuuden? Antoiko vikakoodia vai jotenkin muuten?hako-rsa kirjoitti:Tilanne päivitystä... Viimeksi autosta vaihdettiin egr läppä. Nyt auto taas savuttanut, kierroslukumittari heittelee, tukkoisuutta, star&stop ei toimi ja poltot reilun 200 km välein. Tänään auto meni taas huoltoon jossa löydettiin ainakin egr venttiilivika. Vielä ei ole tutkittu EGR:n matalapaine puolta.. sieltäkin voi taas yllätyksiä löytyä. Että tämmöistä tämä maapallon pelastaminen saa yksittäiselle ihmiselle aikaan...
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Moro. Inhottava kohtalo autolla kyllä. Jospa saat sen kuntoon. Onko savu ihan näkyvää ja savutus jatkuvaa? Vai tuleeko tietyissä tilanteissa esille. Miten diagnosoitte tuon egr läpän ja egr venttiilin toimimattomuuden? Antoiko vikakoodia vai jotenkin muuten?[/quote]
No nyt on valmistajalta tullut jo ohjeita mitä ja miten tutkitaan. Saavutus oli polttojen yhteydessä tapahtuvaa, mutta erittäin runsasta saavutusta. ( Normaalista poikkeavaa ). En oikein kyllä osaa sanoa tuohon mitään, että miten egr:n viat löydettiin. Egr:ään kaikki oireet kuitenkin viittasivat. Ilmeisesti ensi viikolla avataan egr ja tutkitaan vielä matalapaine puolen osat ( pakoputken puolen) . Jos tämä egr saadaan kuntoon, niin toivon totisesti, että poltot lähtevät harvenemaan myös.
No nyt on valmistajalta tullut jo ohjeita mitä ja miten tutkitaan. Saavutus oli polttojen yhteydessä tapahtuvaa, mutta erittäin runsasta saavutusta. ( Normaalista poikkeavaa ). En oikein kyllä osaa sanoa tuohon mitään, että miten egr:n viat löydettiin. Egr:ään kaikki oireet kuitenkin viittasivat. Ilmeisesti ensi viikolla avataan egr ja tutkitaan vielä matalapaine puolen osat ( pakoputken puolen) . Jos tämä egr saadaan kuntoon, niin toivon totisesti, että poltot lähtevät harvenemaan myös.
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Ajoin 100tkm hieman enemmän (400->500tkm) ajetulla om646:lla joka poltti dpf:ää 200km välein. Se oli sen ominaisuus. Riippuu hitosti ajoprofiilistakin. Jos pelkkää kaupunkii rassaa niin polttoväli voi olla tyylii 50km varsinkin jos se ei pääse tekee sitä loppuu. Tää oli siis ilman mitää saastepäivityksii.hako-rsa kirjoitti: No nyt on valmistajalta tullut jo ohjeita mitä ja miten tutkitaan. Saavutus oli polttojen yhteydessä tapahtuvaa, mutta erittäin runsasta saavutusta. ( Normaalista poikkeavaa ). En oikein kyllä osaa sanoa tuohon mitään, että miten egr:n viat löydettiin. Egr:ään kaikki oireet kuitenkin viittasivat. Ilmeisesti ensi viikolla avataan egr ja tutkitaan vielä matalapaine puolen osat ( pakoputken puolen) . Jos tämä egr saadaan kuntoon, niin toivon totisesti, että poltot lähtevät harvenemaan myös.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 619
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Miten tämä päättyi?
Tuliko auto lopulta kuntoon ja mitä/kuka maksoi?
Tuliko auto lopulta kuntoon ja mitä/kuka maksoi?
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Re: Päästöhuijaus/ Moottorinohjausjärjestelmänpäivitys
Käytin lopulta auton kesällä optimoinnissa.. hävisi ongelmat sitä myöten kokonaan.. optimoinnin jälkeen tosin ei lämmöt meinaa enää nousta koneessa. Itse maksoin optimoinnin. Veho ei korvaa mitään.
Ennen optimointia polttovälit olivat 200-300 km, kun nyt ne ovat palautunut 1000km väliin. Kulutuskin saatiin takaisin ennalleen, nyt 4,4-5,3 l/100km kulutus. Vehon ohjelman jälkeen oli jopa yli 7 litraa/100km.
Veho kyllä korvasi heidän ohjelmiston aiheuttamat muut selvät rikkoutumiset, kuten egr matala paine puolen läppävian, egr venttiilin ja osittain uuden dpf:n vaihdon. Menihän tuota rahaa itselläkin ja ei autokaan olisi tullut kuntoon jos en olisi käyttänyt optimoinnissa sitä. Egr:n sulku oli konkreettinen toimenpide.
Ennen optimointia polttovälit olivat 200-300 km, kun nyt ne ovat palautunut 1000km väliin. Kulutuskin saatiin takaisin ennalleen, nyt 4,4-5,3 l/100km kulutus. Vehon ohjelman jälkeen oli jopa yli 7 litraa/100km.
Veho kyllä korvasi heidän ohjelmiston aiheuttamat muut selvät rikkoutumiset, kuten egr matala paine puolen läppävian, egr venttiilin ja osittain uuden dpf:n vaihdon. Menihän tuota rahaa itselläkin ja ei autokaan olisi tullut kuntoon jos en olisi käyttänyt optimoinnissa sitä. Egr:n sulku oli konkreettinen toimenpide.