MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmässä.
MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmässä.
Minulla on W204 220 CDI 2008, joka työntää painetta paisuntasäiliöön ja korkki vuotaa vähän ajaessa. Muualta ei ole vuotoja löydetty. Painetta on järjestelmässä seuraavanakin päivänä kun korkin avaa. Pidemmän ajon jälkeen letkut ovat aika kovat. Noin 1000 km välein lisään 1 -2 dl jäähdytysnestettä. Jäähdytysneste on pysynyt koko ajan puhtaana, eikä sinne tule kuplia moottorin käydessä. Lämpötila on ollut mun käytössä (3 v) ollut aina normaali. Öljyä ei ole lisääntynyt ja öljynvaihdon yhteydessä ei ole ollut mitään poikkeavaa. Moottorin öljynkulutus on noin 1 l/20 000 km. Tämä ilmiö on pysynyt samana jo 60 000 km, nyt ajettu 265 000 km. Paikallinen Tähtihuolto Jyväskylässä ei osannut sanoa mistä johtuu, eikä löytänyt vuotokohtia. Auto on siellä huollettu useamman kerran ja tästä on heille mainittu. Mooottori käy hyvin ja dieselkulutus on kaikki erilaiset ajot huomioon ottaen ja tarkan kirjanpidon mukaan ollut 5,58 l - 6,77 l/100 km, ei ajotietokoneen mukaan, joka valehtelee noin 0,5 l/100 km. Itse olisin kuitenkin sitä mieltä, että kansitiiviste vuotaa, mutta onko se pysynyt samassa tilassa näin pitkään? Auto on saksantuonti noin 6 v sitten ja termostaatti on vaihdettu. Käytän myös nokkamaskia talvella. Minusta tämä on hieman kummallinen ja outo ilmiö. Onko teillä ollut vastaavanlaisia ongelmia?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5806
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
1000km väleinMaikkl kirjoitti:Minulla on W204 220 CDI 2008, joka työntää painetta paisuntasäiliöön ja korkki vuotaa vähän ajaessa. Muualta ei ole vuotoja löydetty. Painetta on järjestelmässä seuraavanakin päivänä kun korkin avaa. Pidemmän ajon jälkeen letkut ovat aika kovat. Noin 1000 km välein lisään 1 -2 dl jäähdytysnestettä. Jäähdytysneste on pysynyt koko ajan puhtaana, eikä sinne tule kuplia moottorin käydessä. Lämpötila on ollut mun käytössä (3 v) ollut aina normaali. Öljyä ei ole lisääntynyt ja öljynvaihdon yhteydessä ei ole ollut mitään poikkeavaa. Moottorin öljynkulutus on noin 1 l/20 000 km. Tämä ilmiö on pysynyt samana jo 60 000 km, nyt ajettu 265 000 km. Paikallinen Tähtihuolto Jyväskylässä ei osannut sanoa mistä johtuu, eikä löytänyt vuotokohtia. Auto on siellä huollettu useamman kerran ja tästä on heille mainittu. Mooottori käy hyvin ja dieselkulutus on kaikki erilaiset ajot huomioon ottaen ja tarkan kirjanpidon mukaan ollut 5,58 l - 6,77 l/100 km, ei ajotietokoneen mukaan, joka valehtelee noin 0,5 l/100 km. Itse olisin kuitenkin sitä mieltä, että kansitiiviste vuotaa, mutta onko se pysynyt samassa tilassa näin pitkään? Auto on saksantuonti noin 6 v sitten ja termostaatti on vaihdettu. Käytän myös nokkamaskia talvella. Minusta tämä on hieman kummallinen ja outo ilmiö. Onko teillä ollut vastaavanlaisia ongelmia?
Eli kerran viikossa 1-2dl lisäystä siis ? joskus pieni tihkuminen kuivuu niin että ei valu jää vain pikkusen valkoista töhnää
Vaike huomat. voisi olla myös EGR(sen jjähdytys/läämitys systeemi)
Mökkillä
'
'
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Nesteeseen voi laittaa sellasta vuodonilmaisulisäainetta, ulkoinen vuoto (kuivanutkin) näkyy UV-valolla.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Minne se vuotaa sieltä EGR;n jäähdyttimeltä. Näkyykö päällepäin??FinlandMerceds kirjoitti: . voisi olla myös EGR(sen jjähdytys/läämitys systeemi)
Ja nostaako sieltä painetta paisuntasäiliöön??
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
¨juhaoh kirjoitti:Minne se vuotaa sieltä EGR;n jäähdyttimeltä. Näkyykö päällepäin??FinlandMerceds kirjoitti: . voisi olla myös EGR(sen jjähdytys/läämitys systeemi)
Ja nostaako sieltä painetta paisuntasäiliöön??
Voi vuotaa myös pakokaasun sekaan, eli imusarjaanhan se päätyy.
Imusarjassa taas ahtopaine, joten voi tehdä painetta jäähdytysjärjestelmään.
En tiedä, mikä näissä on tyypillinen rikkoutumistapa tuolle, jos mikään..
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Niin, ja onhan siinä pakopuolellakin pakopaine.
Mikä näissä 651 koneissa on ahtopaine ja mikä pakopaine??
Paisariin tulee nimittäin kaasua painaessa välittömästi noin yhden barin paine, joka poistuu heti kun nostaa kaasupoljinta.
Mikä näissä 651 koneissa on ahtopaine ja mikä pakopaine??
Paisariin tulee nimittäin kaasua painaessa välittömästi noin yhden barin paine, joka poistuu heti kun nostaa kaasupoljinta.
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
lienee om646 eikä 651.
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
...varma merkki siitä, että vika on kannentiivisteessä tai EGR:ssä, eikös?juhaoh kirjoitti: Paisariin tulee nimittäin kaasua painaessa välittömästi noin yhden barin paine, joka poistuu heti kun nostaa kaasupoljinta.
Ainakin minun maalaisjärjen mukaan.
Katso nyt se EGR ensin, melko nopea kannentiivisteeseen verrattuna!
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Papereissa 651.955epk kirjoitti:lienee om646 eikä 651.
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
juu mutta eikös aloittajan kone liene se. Ei kannata montaa eri konetta sekoittaa saman kysymyksen alle kerran eroavat toisistaan aika paljonkin.
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Oisko se kannessa kuitenkaan kun on ollut jo puolikymmentä vuotta.Risto113 kirjoitti: ...varma merkki siitä, että vika on kannentiivisteessä tai EGR:ssä,
!
Tuo EGR joutas kyllä kokonaan pois, mutta ei ilmeisesti riitä ohjelmasta poisto, kun jää kuitenkin toinen pää yhteyteen imusarjaan. pitäs tulpata sekin.
Missähän hinnoissa tuo jäähdytin mahtaa olla?
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Olisiko mahdollista että toi nestesäiliön korkki olisi viallinen?
Ainakin nestevuotoja on tuon osalta ollut ja säiliö rikkoutumisia ..tosin vanhemmissa mutta että toi paine ei enää purkaantuisi normaalisti vaan sen raja on noussut?
Ainakin nestevuotoja on tuon osalta ollut ja säiliö rikkoutumisia ..tosin vanhemmissa mutta että toi paine ei enää purkaantuisi normaalisti vaan sen raja on noussut?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
On kokeiltu myös uudella korkilla. Lisäksi on uuden ja vanhan korkin paineenrajoitusventtiilin avautumispaine tarkastettu. Oli jossain 1,4-1,5 bar.atlas kirjoitti:Olisiko mahdollista että toi nestesäiliön korkki olisi viallinen?
Ainakin nestevuotoja on tuon osalta ollut ja säiliö rikkoutumisia ..tosin vanhemmissa mutta että toi paine ei enää purkaantuisi normaalisti vaan sen raja on noussut?
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Korkki vaan ei voi tehdä tuota, että painetta tulee heti kaasua painaessa ja poistuu löysättäessä (eli menee ahtopaineen mukaan).
-
- Mersumies
- Viestit: 2595
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Samaa mieltä, jossakin on yhteys vesitilaan johon paine karkaa. Eikä ihan pienikään yhteys...Risto113 kirjoitti:Korkki vaan ei voi tehdä tuota, että painetta tulee heti kaasua painaessa ja poistuu löysättäessä (eli menee ahtopaineen mukaan).
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Olen vaihtanut paisarin korkin viime vuoden puolella. Ainut vuoto, jonka olen toistaiseski löytänyt on korkin kierteiden välistä, eli tuo 2 barin paine paisarissa yllittyy, jos ymmärrän oikein.atlas kirjoitti:Olisiko mahdollista että toi nestesäiliön korkki olisi viallinen?
Ainakin nestevuotoja on tuon osalta ollut ja säiliö rikkoutumisia ..tosin vanhemmissa mutta että toi paine ei enää purkaantuisi normaalisti vaan sen raja on noussut?
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Pojalla on samanlainen Mese samalla moottorilla moottoreiden ollessa lämpiminä on mun autossa letkuissa selvästi enemmän painetta.Maikkl kirjoitti:Olen vaihtanut paisarin korkin viime vuoden puolella. Ainut vuoto, jonka olen toistaiseski löytänyt on korkin kierteiden välistä, eli tuo 2 barin paine paisarissa yllittyy, jos ymmärrän oikein.atlas kirjoitti:Olisiko mahdollista että toi nestesäiliön korkki olisi viallinen?
Ainakin nestevuotoja on tuon osalta ollut ja säiliö rikkoutumisia ..tosin vanhemmissa mutta että toi paine ei enää purkaantuisi normaalisti vaan sen raja on noussut?
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Juu minun (aloittajan) kone on om646.epk kirjoitti:juu mutta eikös aloittajan kone liene se. Ei kannata montaa eri konetta sekoittaa saman kysymyksen alle kerran eroavat toisistaan aika paljonkin.
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Kiitos vinkistä. Minä yritän selvittää tuon EGR:n vaikutuksen ilmiöön.juhaoh kirjoitti:Oisko se kannessa kuitenkaan kun on ollut jo puolikymmentä vuotta.Risto113 kirjoitti: ...varma merkki siitä, että vika on kannentiivisteessä tai EGR:ssä,
!
Tuo EGR joutas kyllä kokonaan pois, mutta ei ilmeisesti riitä ohjelmasta poisto, kun jää kuitenkin toinen pää yhteyteen imusarjaan. pitäs tulpata sekin.
Missähän hinnoissa tuo jäähdytin mahtaa olla?
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Tos funtsin tota juttua. Jos EGR jäähys olis reikä, pitäis kai sen olla aika iso, koska se paine ei siellä oo niin valtava verrattuna esimerkiksi sylinteriin. Jos nuo paineet auton sammuttua jäävät, niin eihän se reikä sillon voi kovin iso olla koska paine ei sitten vapaudu toiseen suuntaan sitä samaa reikää pitkin. Omasta kokemuksesta tollaset viat ollu aina kansipahvissa jossa aivan pienen pieni vuoto josta se korkea paine saa siitä virtaamaan kohti jäähdytysjärjestelmää mutta ei juurikaan toiseen suuntaan koneen ollessa sammuksissa. Mut ei kai näistä mersuista kansipahvit mene, ainakaan samalla tavalla kun jostain pösöistä eli vakio 300tkm huoltoon piti vaihtaa kansipahvi jos ei ollu jo hajonnu.E200kompressor kirjoitti: Samaa mieltä, jossakin on yhteys vesitilaan johon paine karkaa. Eikä ihan pienikään yhteys...
Ihan vaan funtsimista.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Auto kävi yhdessä korjaamossa ja kaikenlaisia testejä tehtiin, mutta syytä ei löydetty. Jäähdytysneste on likimain samantuntuinen ja kirkkaan näköinen kuin alkuperäinen. Mielestäni pakokaasutkaan ei haise paisarissa. Egr.ää ei ole vieläkään testattu ja vaikea on uskoa, että se olisi siellä. Paine säilyy pitkään ajon jälkeen, joten se ei purkaudu saamaa reittiä, jota pitkin se on tullut. Niin kait tapahtuisi EGR:nb ollessa rikki, vai mitä? Moottori käy edelleen tosi hyvin ja polttoainekulutus on ajotietokoneen mukaan 6,0, mutta todellinen on varmaan 6,4 - 6,5 l/100 km ja tässä on kaikki ajot noin 40 000 km. Halvempi on lisätä silloin tällöin hieman jäähdytysnestettä, mutta vaarana on tietenkin, että joku letku ennemmin tai myöhemmin räjähtää. Pitää kait jossain vaiheessa avata ja katsoa mitä sieltä löytyy, mutta vielä en siihen löydy motivaatiota :-/, eikä maksuhalukkuutta.
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Jos oma auto olisi niin käyttäisin EGR:n lauhduttimen irti ja katsoisin miltä näyttää sisältä->onko normaalisti nokinen vai kostea ja puhtaampi kuin normaalisti. Jos iso vuoto lauhduttimessa niin on monesti ihan silminnähtävästi märkä kenno jäähdytinnesteestä. Ei mersusta ole tarvinnut EGR:n lauhduttimia vaihdella mutta monessa volvossa on ollut samantyyppistä vikaa...voisi kuvitella että voisi jopa mersussakin olla samaa vikaa 

Diesel on puhtaampi.
S211 320 CDI Avantgarde -03 Käyttis
S210 320 CDI Avantgarde -01 Ruma, mutta oma
W210 320 CDI Avantgarde -01 Elinluovuttaja
W201 190D 2.5 -88 Luottopeli
W201 190D 2.5TD -93 Projekti...
W123 200D -82 TaksiMersu
W123 300D -78 Elinluovuttaja
S211 320 CDI Avantgarde -03 Käyttis
S210 320 CDI Avantgarde -01 Ruma, mutta oma

W210 320 CDI Avantgarde -01 Elinluovuttaja
W201 190D 2.5 -88 Luottopeli

W201 190D 2.5TD -93 Projekti...
W123 200D -82 TaksiMersu
W123 300D -78 Elinluovuttaja
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Enpä oikein usko että vika on EGR puolella.
Kansi halki...tai ehkä kannentiiviste, mutta se olisi todennäköisesti pahentunut ajan myötä nopeasti. Tai lohkossa halkeama, joka toki tuiki harvinaista.
Kansi halki...tai ehkä kannentiiviste, mutta se olisi todennäköisesti pahentunut ajan myötä nopeasti. Tai lohkossa halkeama, joka toki tuiki harvinaista.
wiimax.fi
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Sen paineenhan voisi paisuntasäiliöstä mitata, jos on sopiva adapterikorkki.
Korjaamoilla voisi olla sarjoja, jotka tarkoitettu ilmaamiseen.
Tai vertaa lämpimänä ja käydessä toisesta om646 koneisesta letkuja, ovatko yhtä kovia?
Meinaan vaan, että onko sitä painetta nyt oikeasti liikaa vai ei.
Painettahan siellä kuuluukin olla.
Korjaamoilla voisi olla sarjoja, jotka tarkoitettu ilmaamiseen.
Tai vertaa lämpimänä ja käydessä toisesta om646 koneisesta letkuja, ovatko yhtä kovia?
Meinaan vaan, että onko sitä painetta nyt oikeasti liikaa vai ei.
Painettahan siellä kuuluukin olla.
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
En ole vieläkään jaksanut mitään tehdä asialle kun tälläkin tavalla voi ajaa. Nyt en ole enää lisännyt nestettä ja yön yli seistyä ja aamulla ajoon lähtiessä se huutaa nestettä, mutta kun auto on lämmin niin herjavalo sammuu. Aamulla kylmänä kun löysää korkkia tulee painetta ulos ja nestettä paisuntasäiliöön ja silloinkin luonnollisesti merkkivalo sammuu ja silloin kun ajaa nestettä on anturin mukaan riittävästi paisuntasäiliössä. Pojalla on vastaavanlainen auto ja moottori ja siellä on paine ajon jälkeen selvästi pienempi. Katotaan jaksanko tämän Iisakin kirkon rakentaa joskus valmiiksi
.

-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5806
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Jos on toinen auto niin koita vaihtaa korkit ristiinMaikkl kirjoitti:En ole vieläkään jaksanut mitään tehdä asialle kun tälläkin tavalla voi ajaa. Nyt en ole enää lisännyt nestettä ja yön yli seistyä ja aamulla ajoon lähtiessä se huutaa nestettä, mutta kun auto on lämmin niin herjavalo sammuu. Aamulla kylmänä kun löysää korkkia tulee painetta ulos ja nestettä paisuntasäiliöön ja silloinkin luonnollisesti merkkivalo sammuu ja silloin kun ajaa nestettä on anturin mukaan riittävästi paisuntasäiliössä. Pojalla on vastaavanlainen auto ja moottori ja siellä on paine ajon jälkeen selvästi pienempi. Katotaan jaksanko tämän Iisakin kirkon rakentaa joskus valmiiksi.
Mökkillä
'
'
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmäss
Itselläni aivan tismalleen sama homma. Siis aivan täysin. Auto sama, samasta kohtaa vuotaa, saman verran. Tuliko tähän selvyyttä mistä johtui? Uutta korkkia ajattelin lähteä tilaamaan mutta onko avauspaine 2 vai 1,4? Orkkisnumero kääntelee kummallekkin. Ja jos ei ollut sulla korkista kiinni, niin löytyikö syytä?
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmässä.
Nyt on moottori kunnossa. Monen pohdiskelun ja vatuloinnen jälkeen vei auton Jyväskylän TMT-Proserviceen ja toivoin kädet ristissä, että se olisi vain kannen tiiviste, eikä halkeamaa kannessa tai muualla. Auto oli siellä noin 3 viikkoa koneistamon ruuhkan takia. Viaksi selvisi kannanentiivisteen pieni vuoto kakkosen ja kolmosen sylinterin välissä. Oli vuotanut jäähdytysjärjelmään ja firman mukaan vuotojäljet olivat selvät. Tässä moottorissa on kuulemma metallinen kannentiiviste ja sen vuoksi vuoto voi pitkään ilmetä tällä tavalla. Koneistamon hinta oli hieman yli 400 €. Samalla vaihdettiin moottoriöljyt ja jäähdytysnesteet, sekä ylivuotoletku joka maksoi liki 190 €. Auto oli valmis 20.11.2020 ja maksoin kaikkineensa 1750 €. Nyt on kyllä kaikki kunnossa. Olen ajanut yli 1000 km ja mistään ei ole mitään vuotanut. Letkuissa on painetta ajon jälkeen ja kun seisoo jonkin aikaa ovat letkut selvästi pehmeämmät niin kuin pitääkin. M-M vaihdoin korkkia heti alkuun eikä vaikuttanut yhtään mitään.
Re: MB C 220 CDI 2008 liikaa painetta jäähdytysjärjestelmässä.
Täällä kans -08 200cdi samaa vaivaa, painetta ja nesteen lisäilyä noin tuhannen km välein. Tota pelkäsinkin että tiivisteen vaihto maksaa oheisineen sen pari kiloa
. Taidan ajella menemään niin kauan kun kukkuu, sen verta alhaisissa hinnoissa nää jo pyörii. Toki käyttöarvo on olemassa ja muuten oon autoa huollattanu ja laitellu alustaa kuntoon ym niin on vähän kaksipiippuinen juttu.
