
Vikakoodi katsastuksessa.
Vikakoodi katsastuksessa.
Kaverin Mersu hylättiin leimalla koska vikakoodi oli muistissa. Omalla noin 120€ maksaneella laitteella se ei näkynyt. Onko niin ,että katsastuksen laite lukee syvemmältä muisteja kuin ns. normaali obd lukija? Onko Motonetin huoltopisteen lukija sellainen joka näyttää nämä koodit?Tämä koodi oli joku saastepuoleen liittyvä,päästöt olivat kuitenkin ok. 

ex.MB 200D -82. MB 180C-02
ex.MB 190E -88.
ex.MB 230E -87.
ex.MB C280 -95.
exMB E230 -96.
ex.MB E200T -93.
exMB C240T -98.
ex.MB 190E -88.
ex.MB 230E -87.
ex.MB C280 -95.
exMB E230 -96.
ex.MB E200T -93.
exMB C240T -98.
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Mikähän oli kaverin mersun malli? Vaikuttaa aika paljon...
Varmasti pimpelipompelilukijoista toiset ovat mersussa heikompia kuin toiset, mutta aika 'yleiskoodi' se katsastuksenkin koodi varmaan on. Motonetin koodi voi olla P03224b. Sitten sitä kysellään täällä mitä se tarkoittaa, tai löytyy joku yleisteksti 'päästöjärjestelmän raja-arvo ylittynyt'. Ota siitä sitten selvää mitä pitää tehdä. Jos haluaa nopeasti korjata auton niin kannattaa mennä stariin kiinni, niin löytyy nopeammin vika ja vähemmillä osien vaihdoilla.
Varmasti pimpelipompelilukijoista toiset ovat mersussa heikompia kuin toiset, mutta aika 'yleiskoodi' se katsastuksenkin koodi varmaan on. Motonetin koodi voi olla P03224b. Sitten sitä kysellään täällä mitä se tarkoittaa, tai löytyy joku yleisteksti 'päästöjärjestelmän raja-arvo ylittynyt'. Ota siitä sitten selvää mitä pitää tehdä. Jos haluaa nopeasti korjata auton niin kannattaa mennä stariin kiinni, niin löytyy nopeammin vika ja vähemmillä osien vaihdoilla.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Auto on MB S 350. 2006.Moottori käyttäytyy normaalisti ja tarkoituksena olisi siis saada ( kokeiltua) kuitata koodi pois.MiHe kirjoitti:Mikähän oli kaverin mersun malli? Vaikuttaa aika paljon...
Varmasti pimpelipompelilukijoista toiset ovat mersussa heikompia kuin toiset, mutta aika 'yleiskoodi' se katsastuksenkin koodi varmaan on. Motonetin koodi voi olla P03224b. Sitten sitä kysellään täällä mitä se tarkoittaa, tai löytyy joku yleisteksti 'päästöjärjestelmän raja-arvo ylittynyt'. Ota siitä sitten selvää mitä pitää tehdä. Jos haluaa nopeasti korjata auton niin kannattaa mennä stariin kiinni, niin löytyy nopeammin vika ja vähemmillä osien vaihdoilla.
ex.MB 200D -82. MB 180C-02
ex.MB 190E -88.
ex.MB 230E -87.
ex.MB C280 -95.
exMB E230 -96.
ex.MB E200T -93.
exMB C240T -98.
ex.MB 190E -88.
ex.MB 230E -87.
ex.MB C280 -95.
exMB E230 -96.
ex.MB E200T -93.
exMB C240T -98.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Tuon ikäisen MB S 350 katsatukseen vaikutavat koodit lukee/kuittaa lähes mikä tahansa yleiskoneoas kirjoitti: Auto on MB S 350. 2006.Moottori käyttäytyy normaalisti ja tarkoituksena olisi siis saada ( kokeiltua) kuitata koodi pois.
testerin hinta ei siihen vaikuta
Mökkillä
'
'
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Kyllä juttu on niin ettähiioppiheikki kirjoitti:Kyllä juttu on niin, että aikanaan on joutunut Starin ostamaan kun on S-Mersun hommannut. Ei Boschit, Launcit, autocom -laitteilla pääse käsiksi S-Mersun kaikkiin ohjainlaitteisiin se on niin sata varma juttu se. Eli ei pääse kaikkia vikakoodeja deletoimaan.FinlandMerceds kirjoitti:Tuon ikäisen MB S 350 katsatukseen vaikutavat koodit lukee/kuittaa lähes mikä tahansa yleiskoneoas kirjoitti: Auto on MB S 350. 2006.Moottori käyttäytyy normaalisti ja tarkoituksena olisi siis saada ( kokeiltua) kuitata koodi pois.
testerin hinta ei siihen vaikuta
Missäs tässä jutussa niin luki että kaikkin yksiköihin pääsee tai että pitäisi päästä ?
kyse oli katsatukseen vaikutavista ja ne kyllä lukke lähes mikä vaan
viimeksi eilen ne nähtiin luetava autocomila samanlaisesta autosta
vaan tämpä tästä.
Mökkillä
'
'
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Ei muute joka laite lue/kuittaa Mersun vikoja, muut kuin. Star...FinlandMerceds kirjoitti:Tuon ikäisen MB S 350 katsatukseen vaikutavat koodit lukee/kuittaa lähes mikä tahansa yleiskoneoas kirjoitti: Auto on MB S 350. 2006.Moottori käyttäytyy normaalisti ja tarkoituksena olisi siis saada ( kokeiltua) kuitata koodi pois.
testerin hinta ei siihen vaikuta
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Juuri näin...hiioppiheikki kirjoitti:Kyllä juttu on niin, että aikanaan on joutunut Starin ostamaan kun on S-Mersun hommannut. Ei Boschit, Launcit, autocom -laitteilla pääse käsiksi S-Mersun kaikkiin ohjainlaitteisiin se on niin sata varma juttu se. Eli ei pääse kaikkia vikakoodeja deletoimaan.FinlandMerceds kirjoitti:Tuon ikäisen MB S 350 katsatukseen vaikutavat koodit lukee/kuittaa lähes mikä tahansa yleiskoneoas kirjoitti: Auto on MB S 350. 2006.Moottori käyttäytyy normaalisti ja tarkoituksena olisi siis saada ( kokeiltua) kuitata koodi pois.
testerin hinta ei siihen vaikuta
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
-
- Mersumies
- Viestit: 669
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Ei niillä siellä katsastuksessakaan ole staria! Kyllä star on tarpeen kun pitemmälle menee, mutta ei S-mersu nyt peruslaiteiden osalta poikkea mistään muustakaan samanikäisestä laitteesta...
2007 R 320cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 669
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
rumiluksen tai samaa sukua olevien kanssa ei kannata olla samaa mieltä vaikka olisi oikeassa, kaivaa vaa nverta nenästään..kari v kirjoitti:Juuri näin...hiioppiheikki kirjoitti:Kyllä juttu on niin, että aikanaan on joutunut Starin ostamaan kun on S-Mersun hommannut. Ei Boschit, Launcit, autocom -laitteilla pääse käsiksi S-Mersun kaikkiin ohjainlaitteisiin se on niin sata varma juttu se. Eli ei pääse kaikkia vikakoodeja deletoimaan.FinlandMerceds kirjoitti:Tuon ikäisen MB S 350 katsatukseen vaikutavat koodit lukee/kuittaa lähes mikä tahansa yleiskoneoas kirjoitti: Auto on MB S 350. 2006.Moottori käyttäytyy normaalisti ja tarkoituksena olisi siis saada ( kokeiltua) kuitata koodi pois.
testerin hinta ei siihen vaikuta
2007 R 320cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 669
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Saatanan mulkku taas sotket joka ketjua, ONKO NIILLÄ KATSASTUKSESSA STAR JOLLA LUKÉVAT KOODIT, KUN NE NÄKYY? No ei ole ei. Painu helvettiin taas lässyttämästä täältä. hermo palaa noiden 80 viestin jälkeen taas lopullisesti. SAUL saatana herätys! Siinävaiheessa kun sulta rupeaa tulemaan myynti-ilmoituksia tänne, niin on ylitetty joku kynnys sun pois potkimiselle!hiioppiheikki kirjoitti:Näin on ja se on fakta.kari v kirjoitti:Ei muute joka laite lue/kuittaa Mersun vikoja, muut kuin. Star...FinlandMerceds kirjoitti:Tuon ikäisen MB S 350 katsatukseen vaikutavat koodit lukee/kuittaa lähes mikä tahansa yleiskoneoas kirjoitti: Auto on MB S 350. 2006.Moottori käyttäytyy normaalisti ja tarkoituksena olisi siis saada ( kokeiltua) kuitata koodi pois.
testerin hinta ei siihen vaikuta
Aivan turha täällä lässytellä asiasta, kun tietoa ja kokemusta on näitten laitteden osalta riittävästi.
S-Mersuihin ei vaan pääse kaikkiin ohjainlaitteisiin käsiksi muulla kuin Starilla. Jos Mersua on yritetty ronkkia muulla kuin Starilla, jäljet haisee mitä on yritetty. S-Mersu on ainut merkkisarjan autoista joissa on ihan omat jutskansa.
Hangosta Kuusaamoon sillä välillä on pari katsastusaseman päällikköä (tuttavaa), ja niiden tietojen pohjalta S-Mersujen päästöisyyshälytykset eivät lähde tietokasta pois muulla kuin Starilla. Niitä voipi kokeilla edellämainitsemillani laitteilla, mutta huonolla menestyksellä Jäljet haisee ja jää ja näkyy katsastustoimessa olevissa laitteistoissa.
Ja siksitoiseksi noilla haistapaskan laitteilla ei ole mahdollista päästä tiettyjen ohjainlaitteisiin käsiksi, saati kuittailla ja resetoida vikakoodeja.
2007 R 320cdi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5794
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Missä tuossa sanottin että joka laite lukee ? suurin osa yleislaiteista(esim autocom, bosch)kari v kirjoitti:Ei muute joka laite lue/kuittaa Mersun vikoja, muut kuin. Star...FinlandMerceds kirjoitti:Tuon ikäisen MB S 350 katsatukseen vaikutavat koodit lukee/kuittaa lähes mikä tahansa yleiskoneoas kirjoitti: Auto on MB S 350. 2006.Moottori käyttäytyy normaalisti ja tarkoituksena olisi siis saada ( kokeiltua) kuitata koodi pois.
testerin hinta ei siihen vaikuta
luke ne mitä tässä jutussa käsitelty
Kyse ei ole mersun kaikista viosta/yksiköistä vain ainostaan niistä mitkä vaikuttaa katsatukseen
kokeiltu on kymmeniä erilaisa S maleja vanhoja 221 ja uudempia 222
Mökkillä
'
'
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Mahtavaa tuntea katsastusaseman pääliköitä välillä Hanko-Kuusamo...
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Kiitos kaikille. Keskustelun perusteella vaikuttaa siltä, että katsastuksessa on yleismalliia parempi laite. Täytyy kai sitten koittaa kuitata vikakoodi Starilla (jossain).
ex.MB 200D -82. MB 180C-02
ex.MB 190E -88.
ex.MB 230E -87.
ex.MB C280 -95.
exMB E230 -96.
ex.MB E200T -93.
exMB C240T -98.
ex.MB 190E -88.
ex.MB 230E -87.
ex.MB C280 -95.
exMB E230 -96.
ex.MB E200T -93.
exMB C240T -98.
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Nyt voisi jo lopettaa tuollaisen torveilun. Aika selvää kumpaa yllä olevista täällä uskotaan, nekin harvat jotka ei itse ymmärrä katsastusmittauksista. Juuri ne katsastuksessa suoritettavat mittaukset on standardoitu tietenkin siksi että kuka tahansa pystyisi niitä katsastusaseman testereitä valmistamaan ja samasta syystä juuri nuo mittaukset hoituu parhaiten kaikenlaisilla testeririmpuloilla(kin).hiioppiheikki kirjoitti:Niin ollaan kokeiltu satoja, tuhansia ja kymmeniätuhansista on kuultu.FinlandMerceds kirjoitti:
kokeiltu on kymmeniä erilaisa S maleja vanhoja 221 ja uudempia 222
Oletan että moottorin vikavalo ei palanut joten ongelmana saattaakin olla se testerin käyttäminen "vikakoodien nollaamiseen". Tuo rumiluksen huutelu star'illa nollaamisen perään vie helposti vikasuuntaan. Ne ecun tekemät itsevalvontajutut saattaa olla kesken aiemmin tehdyn nollauksen perästä eikä siinä sitten vikakoodien nollaaminen starilla tai muilla auta. Pitäisi olla joku CDI203:n kaltainen moottoriasiantuntija joka tietää noista jotain eikä joku joka vaan kuvittelee jotain moottoreista osaavansa ja värähtelee sitten äänihuulillaan ja ties millä mitä sattuu.
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Tilanne alkoi pari viikkoa ennen katsastusta. Moottori kävi lähtötilanteessa huonosti ( osa sylinteristä pimeänä ?). Uudelleen käynnistyksen jälkeen toimi normaalisti. Silloin ilmestyi koodi b0352 joka oli nyt katsastuksessa havaittu ja aiheutti hylkäämisen. 

ex.MB 200D -82. MB 180C-02
ex.MB 190E -88.
ex.MB 230E -87.
ex.MB C280 -95.
exMB E230 -96.
ex.MB E200T -93.
exMB C240T -98.
ex.MB 190E -88.
ex.MB 230E -87.
ex.MB C280 -95.
exMB E230 -96.
ex.MB E200T -93.
exMB C240T -98.
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Kampiakselin asentoanturiin viittaa tuo ja olisi aivan järkeenkäypä selitys ilman staariakin. Anturin voi mitata yleismittarilla, että onko se kunnossa.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Offtopic: Katsastustoiminnassa käytettävät laitteet on määritelty laissa "riittävällä tarkkuudella"
"14)ajoneuvon sähköiseen liitäntään yhdistettävä OBD-testauslaite, joka näyttää ja tallentaa tai tulostaa mittaustuloksen, katsastettaessa tällaisia ajoneuvoja;"
(Löytyy Flinlexistä avainsanoilla "Määräys Katsastustoimipaikan tilat ja laitteet")
"14)ajoneuvon sähköiseen liitäntään yhdistettävä OBD-testauslaite, joka näyttää ja tallentaa tai tulostaa mittaustuloksen, katsastettaessa tällaisia ajoneuvoja;"
(Löytyy Flinlexistä avainsanoilla "Määräys Katsastustoimipaikan tilat ja laitteet")
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Täytyy varmaan pikkasen ottaa pakkia rumiluksen suuntaan. Nyt kun OP sai sen vikakoodin mainittua niin katsoin DAS simulaattorista mitä star sille sanoo. Ei mersun vikalistassa olekaan tuollaista koodia niin eipä kai sitä välttämättä saa halpistesterillä nollattuakaan.
Näyttää siltä että se 0352 koodi on mersulla jaettu useammaksi koodiksi, esim. 0997-1000, 1031 ja 1032, sylinterin 2 sytytyspuolan pääteasteen vikoja. Jos päästöt on kunnossa niin vika on tuskin päällä mutta ECU:n pitää nähdä vian poissaolo riittävän pitkään/riittävän monta ajosykliä. En tarkempaa ohjetta jaksanut etsiä esim. vaatiiko ajoaikaa star'illa nollaamisen jälkeen.
Mistä moska sait tuon kampiakselin asentoanturin tiedon, googlellako?
Näyttää siltä että se 0352 koodi on mersulla jaettu useammaksi koodiksi, esim. 0997-1000, 1031 ja 1032, sylinterin 2 sytytyspuolan pääteasteen vikoja. Jos päästöt on kunnossa niin vika on tuskin päällä mutta ECU:n pitää nähdä vian poissaolo riittävän pitkään/riittävän monta ajosykliä. En tarkempaa ohjetta jaksanut etsiä esim. vaatiiko ajoaikaa star'illa nollaamisen jälkeen.
Mistä moska sait tuon kampiakselin asentoanturin tiedon, googlellako?
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Joo, olen sinne soittanutkin ja selvittänyt OBD-lukijaa, sen kalibrointia ja sen käyttäjää koskeivat määräykset. Laitteen osalta ne ei tuosta lakitekstistä tarkentuneet siinä puhelussa yhtään.hiioppiheikki kirjoitti:Traficomin vastaavalta viranhaltijalta saa tarkemmat ohjeistukset ja määräykset asiassa.jysi kirjoitti:Offtopic: Katsastustoiminnassa käytettävät laitteet on määritelty laissa "riittävällä tarkkuudella"
"14)ajoneuvon sähköiseen liitäntään yhdistettävä OBD-testauslaite, joka näyttää ja tallentaa tai tulostaa mittaustuloksen, katsastettaessa tällaisia ajoneuvoja;"
(Löytyy Flinlexistä avainsanoilla "Määräys Katsastustoimipaikan tilat ja laitteet")
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
OBD-testinhän voi suorittaa muukin toimijai kun katsastusasema ja Traficomiin soitin eräässä organisaatiossa ko. toiminnasta vastaavana henkilönä joten saman tiedon olisin saanut minäkin jos OBD-lukijan vaatimuksia olisi salaa kiristetty (mihinkähän lakiin vedoten näin olisi tehty?)hiioppiheikki kirjoitti:Yleensä Traficomilta menee sisäistä tiedonkulkua katsatajille, eikä kaikkia saa tavan tallaaja tietoon mitä ohjeistuksia annetaan. Inspecta hoitelee kalibroinnit.jysi kirjoitti:Joo, olen sinne soittanutkin ja selvittänyt OBD-lukijaa, sen kalibrointia ja sen käyttäjää koskeivat määräykset. Laitteen osalta ne ei tuosta lakitekstistä tarkentuneet siinä puhelussa yhtään.hiioppiheikki kirjoitti:Traficomin vastaavalta viranhaltijalta saa tarkemmat ohjeistukset ja määräykset asiassa.jysi kirjoitti:Offtopic: Katsastustoiminnassa käytettävät laitteet on määritelty laissa "riittävällä tarkkuudella"
"14)ajoneuvon sähköiseen liitäntään yhdistettävä OBD-testauslaite, joka näyttää ja tallentaa tai tulostaa mittaustuloksen, katsastettaessa tällaisia ajoneuvoja;"
(Löytyy Flinlexistä avainsanoilla "Määräys Katsastustoimipaikan tilat ja laitteet")
OBD-lukijaa ei tarvitse kalibroida.
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Aika noloa kun itse en varsinkaan bensakoneista paljoa tiedä ja pitää ruveta rautalangasta vääntämään "moottoritohtorille". Ekana googlen tarjoama dokkari aiheesta, ei varmaan paras mahdollinen:hiioppiheikki kirjoitti:
Starilla kun deletoidaan niin se deletoituu siinä hetkessä kun painat nappulaa. Ei tarvitse odotella virheettömiä käynnistyksiä tai ajokertoja.
https://www.obdautodoctor.com/scantool- ... -explained" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa kun on monta riviä luettavaa niin rumiluksen kannattaa keskittyä vaikkapa kohtaan "Why is a monitor incomplete or not ready". Siitä pitäisi allekin keskivertokansalaisen ymmärtää että auto ei pääse katsastuksesta läpi pelkästään sillä että kaikki vikakoodit on nollattu. Ei riitä sekään että kaikki viat on lisäksi korjattu. Autolla pitää ajaa tietyt syklit jotta ECU on testannut emissiojärjestelmien toimivuuden ja sen jälkeen vaihtaa rediness tilan katsastusmiehelle kelvolliseen asentoon.
Re: Vikakoodi katsastuksessa.
Voidaan myös korjata vika, poistaa vikakoodit ja laatia todistus siitä että vika on korjattu jolloin katsastuksessa voidaan hyväksyä OBD-mittaus vaikkei ajosyklit ole täyttyneet (eli ei olisi edellytyksiä hyväksyä katsastuksessa).
Tarkoitan tietysti että me ammattilaiset voidaan, helppoheikeillä ei riitä paukut leimasimessa vaan heidän lapuilla konttorien päälliköt pyyhkivät p*rsettään kautta maan.
Toinen asia on sitten vikakoodit joita ei voi edes poistaa Starilla suoraan vaan vaaditaan lisäksi tietty määrä ajosyklejä ennenkuin vikavalo sammuu. Ei niistä enempää tässä, kun ei juuri tähän aiheeseen liity.
Tarkoitan tietysti että me ammattilaiset voidaan, helppoheikeillä ei riitä paukut leimasimessa vaan heidän lapuilla konttorien päälliköt pyyhkivät p*rsettään kautta maan.
Toinen asia on sitten vikakoodit joita ei voi edes poistaa Starilla suoraan vaan vaaditaan lisäksi tietty määrä ajosyklejä ennenkuin vikavalo sammuu. Ei niistä enempää tässä, kun ei juuri tähän aiheeseen liity.