w124 sammuu tyhjäkäynnillä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
toca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 06.11.2004 18:01

w124 sammuu tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja toca »

Olen yrittäny haulla hakea vian selvitystä enkä ole oikeen löytänyt. Eli kysees on tollain 2,6. Kun ajaessa painaa kytkimen pohjaan niin ei edes yritä pysyä tyhjäkäynnillä vaan sammuu HETI kierrosten laskiessa. Vika on pahempi mitä lämpöisempi kone on. Mut jos auton saa pysymää tyhjäkäynnillä niin pysyy käynnissä tosi tasasest. Ja jos auto sammuu ajossa niin saa sahata kauan käyntii. Muuten kone toimii melko hyvin, tosin välillä tuntuu, että kiihdyttäes kiihtyis vähä pätkien. Lisäksi ABS valo syttyy aina sillointällöin en tiedä onko violla mitään yhteistä??
Tähän mennes on vaihdettu Tulpat, Tulpanjohdot, Virranjakajan kansi ja pyörijä, Ylijännitesuoja, Laturin hiilet ja säätäjä, Bensan suodatin, Imusarjan tiiviste, Akku, Annettu Forte käsittely ja lisäksi tarkastettu maadotus kontaktit ja liittimet sekä etsitty mahd. imuilmavuotoja sekä tyhjäkäynti moottori putsattu. Lisäksi avasin ECU boksin eikä sieltäkään löytynyt mitään ihmeempää. :cry:
Eli alkaa olee ideat aika vähis. Mikä vois olla vialla?
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

ylivirtasuoja, joko liittimet löysät taikka itse rele........ on kai tuossakin siellä akun takana....
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

hups... olikin jo vaihdettu :roll: no itellä oli sytkän boksilta siitä pyöreästä moninapaliittimestä yksi karva irti juotoksestaan. lähti kans käymään kun tykkäs ja sammuili satunnaisesti, jopa suoraan ajosta.... sulakerasia myös voi sekottaa jos sulakkeen päät hapantunu tai löysät..... määrän jakajan kyljes myös paineen säädin jonka toimimattomuus voi aiheuttaa nuon ...liitin kunnossa ja kontakti....... no ..nääny tokana tuli mieleen....
toca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 06.11.2004 18:01

Viesti Kirjoittaja toca »

Oon ite kans ajatellu tota paineen säädintä. Mut voisko sen toimintaa mitenkää tarkastaa vai onko vaan hommatava uusi tilalle?

Jäi muuten tosta vaihdettujen osien listasta mainitsematta lambda anturi.
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

ja muljahtipa vielä mieleen.... ecu ja abs saavat virran samasta paikkaa eli ylivirtasuojalta... ja se abs valo vilkku ja auto sammuili.... ja jos se oli vaiihdettu
tuli mieleen että virta sinne tulee virtalukolta........ nin vois olla myös virtalukon pohja. lambda ei oikein vaikiuta sopivan oireeseen..... ja se paineensäädin, liitin kunnossa?.....
toca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 06.11.2004 18:01

Viesti Kirjoittaja toca »

Voishan se tietysti olla virtalukko, mut ihmetyttää vaa, kun auto on tyhjäkäynnil ja sit kaasutteelee nii ei yleensä sammu.
Mut täytyy katsastaa virtalukko...
toca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 06.11.2004 18:01

Viesti Kirjoittaja toca »

Löytyiskö keneltäkään mitään muuta ideaa :?:
Ei kyl ite enää keksi mitää :cry:
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

En tiedä noista bensamersuista paljon mitään, mutta eikö tuossa ruiskussa ole mitään manuaalista tyhjäkäynninsäätöruuvia?

Tuntuisi siltä, että kierrokset laskee liikaa ja kone ei enää jaksa pysyä käynnissä.
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

entäpä se putsattu tyhjäkäynti moottori..... toimiiko se...tuleeko sinne ohjaus .... ja se paineensäädin , ajotilanteesta riippuen virta joitainkymmeniä mA + TAI -.....tuleeko ohjaus..... myöskin ilmamäärä mittarin lautanen ...jos todella p......n voi jäädä auki ja sammuttaa koneen......
toca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 06.11.2004 18:01

Viesti Kirjoittaja toca »

Tuli tota paine-ero säädintä testailtua ja kun otin siitä piuhat irti niin käynti ehkä parani tai ainakin pysyi samanlaisena.
Lisäksi mittalin säädintä ja, kun mittasin piuhat irti säätimestä piuhojen päistä niin tuli jännitettä n.4,5V, joka ilmeisesti on ECU:n syöttöjännite? Ja kun laitoin piuhat kiinni säätimeen niin jännite ei ollut kuin n.0,5V.
Voisko tästä päätellä, että paine-ero säädin olisi rikki :?: :?:
Avatar
juhnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 10:18

Viesti Kirjoittaja juhnu »

no ainakin tuossa oman ohjeissa ilmoitettiin arvot vastaavalle tavaralle -40mA-+40mA tai sinnepäin riippuen ajotilanteesta,lapa lattiassa tai
moottorijarrutus...... ja tämä siis syöttö eculta eikä arvo paineensäätimeltä...
toca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 06.11.2004 18:01

Viesti Kirjoittaja toca »

Mistähän voisi päätellä että onko toi paineensäädin rikki?
Entä onko mitään konstia mitata bensan paineita? Tuli mieleen ettei ois vaa jäämäs bensa pumput eläkkeelle.
Noi virta-arvot pysy +- 40mA välis.

Ja jos tulee mielee jotaa muita ideoit nii kertokaa!!!!!!
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Hieman menee omien tietojen vierestä. Kun olen keskittynyt ihan oikealla polttoaineella kulkeviin autoihin Väittäisin, että tyhjäkäynnin säätöjärjestelmässä ei ole vikaa. Hakisin vikaa, niin kuin vehon miehetkin, kytkemällä mekaanisen painemittarin ruiskuun ja pistämällä sen tuulilasia vasten ja seuraisin paineita ajossa. Silloin homma yksinkertaistuu huomattavsti, eikä tarvitse arvailla. Tuossahan on Ke jetronic? Silloinhan Ecu säätää järjestelmän sisäistä painetta sillä määräjakajassa olevalla mustalla rasialla. Tällä on korvattu K-jetronicin kylmäkäynnin säädin, joka hoiti nimestään huolimatta paljon muutakin. Minä mittaisin ensin painetta pumpulta tulevassa linjassa ajon aikana, myös silloin kun vika iskee. Ihan varmuuden vuoksi. Sitten mittaisin tuota järjestelmän sisäistä painetta, joka vaikutta ilmamassamittarin mäntään. Luulisin vian olevan siinä.

Muistaakseni järjestelmä toimii niin, että Ecun on mahdollista rikastaa seosta mielensä mukaan, mutta ei juuri laihentaa sitä. Sitä se sitten tekee kiihdytyksissä ja kylmänä. Voin olla tuossa väärässäkin. Kuitenkin kevyellä kaasulla lämpimällä koneella ecu ei juuri seosta säädä. Moottorin pitäis kuitenkin toimia lämpimänä myös kun töpseli määränjakajasta on irti. Jos näin on sinunkin autossa. Sitä voisi käyttää vian rajaukseen. Jos auto toimii kohtuullisesti ilman töpseliä (hyvinhän se ei toimi, koska seokset ovat silloin vähän pielessä) ja sammuilu loppuu. Vika on jossain Ecun suunnalla.

Konsti paineen mittaukseen: Suunnista sellaiseen hydrauliikkaa/koneliikkeeseen, usein nimessä esiintyy sana Laakeri, jossa on pihalla muuma rekka tyhjäkäynnillä (hintataso on silloin kohdallaan). Näistä liikkeistä löytyy painemittareita ja hydrauli nippoja. Kannattaa tutkia moottoritilast mahdlliset paineen mittauskohdat ja ottaa vaikka liittimiä malliksi mukaan. Asiantuntijat osaavat sitten myydä sopivat liittimet, liittimeen sitten klemmarilla puolitoista metriä letkua väliin ja painemittari päähän. Sillä voi sitten mittailla paineita bensalinjoista. Hintaa tulee pari kolme kymppiä.

Tämä neuvominen oli vähän sinne päin. Joten rassaile omalla vastuulla ja soveltaen. Itse en ole noihin kuutoskoneisiin tutustunut. V8:n kanssa olen joutunut ruiskuunkin tutustumaan.
toca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 06.11.2004 18:01

Viesti Kirjoittaja toca »

Perttu K kirjoitti:Muistaakseni järjestelmä toimii niin, että Ecun on mahdollista rikastaa seosta mielensä mukaan, mutta ei juuri laihentaa sitä. Sitä se sitten tekee kiihdytyksissä ja kylmänä. Voin olla tuossa väärässäkin. Kuitenkin kevyellä kaasulla lämpimällä koneella ecu ei juuri seosta säädä. Moottorin pitäis kuitenkin toimia lämpimänä myös kun töpseli määränjakajasta on irti.

Tarkoitat ilmeisesti paineensäädintä?? Kun siitä ottaa piuhat irti niin käynti ei paljon muutu ehkä käy epätasaisemmin mutta ei kyl sammukaan.

Katselin tossa ilmamäärämittarin anturia, joka oli ihan siistin näköinen mut, kun mittailin sitä niin vastus arvot oli 1100-8000 Ohm. Onko oikeita, kun olen jostain kuullut et pitäis olla 1000-3000 Ohm? Ohmi määrä kasvoi vähän epämääräisesti. Pitäiskö nousta tasasest? Sit kokeilin vähän eri asentoihin tota anturia, joka muutti tyhjäkäynti nopeutta ja jossain vaihees tyhjäkäynti muuttui tosi epätasaseksi.
Voisko tosta päätellä jotaa :?: :?:
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Voisihan siitä. Mutta mulle on vähän liian vieras malli. Kokeileppa etsiä kirjastosta sellaista kirjaa kuin Fuel injection systems. Jos minulla muisti pelaa edes huonosti niin tuon nimisessä kirjassa on käsitelty noita ruiskuja ihan mallikohtaisesti. Todella hyvä kirja. Itse lainasin sen Oulun kirjastosta ja kopioin tärkeimmiltä kohdiltaan. Ei tullut tietenkään juuri tuota mallia katsottua siitä.


Siinä siis on ihan sähköinen ilmamäärän mittarii? Usein ilmamäärämittarit aiheuttavat juuri mystisiä sammumisia siinä vaiheessa kun ne alkavat olla loppusuoralla.. Ne ovat todella yleisiä vikoja. Ilmamäärämittari on kuluva osa. Juuri tuollainen ajoittain reilusti liian suuri vastus johtuu yleensä kulumisesta. Sehän taas harhauttaa ecua ja loppunpa tiedätkin.

Ei ollut kyllä tarkoitus ruveta päättelemään, kun on vähän outo peli minulle, mutta vika saataa hyvinkin olla käsillä.
toca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 06.11.2004 18:01

Viesti Kirjoittaja toca »

Ilmamäärä mittarissa on asento anturi, joka kertoo ecu:lle mittarin asennon mut muutenhan toi on täysin mekaaninen. Ja ilmamäärämittari liikuttaa määräjakajassa olevaa mäntää.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

No siinä tapauksessa se on melko tuttu systeemi.

Tuon anturin kuluminen voi minusta vaikuttaa ihan niin kuin tuossa selitin pelkästään sähköisistä ilmamäärämittareista. Samalla tavallahan ecu saa väärää tietoa. Tosin näissä hommissa kaikki ei välttämättä ole niin yksinkertaista kuin miltä näyttää. :?
toca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 06.11.2004 18:01

Viesti Kirjoittaja toca »

Tulipa säädeltyä potikkaa lisää ja sainkin tyhjäkäynnin suht hyväks, mut kun olin taas ajellut vähän aikaa niin tyhjäkäynti loppu.
Mitenköhän toi pitäs "säätää/kalibroida" siis mitäköhän Ohmi määriä pitäs tulla kun auto ei ole käynnis??
Tiedustelin uuden hintaa, joka oli n.400€. Ei viittis ihan turhaa ostaa!!

Tosta tyhjäkänti mootorista et mitenkä tyhjäkäynnin pitäs muuttuu, kun siitä ottaa piuhat irti?
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Tuolla sitä joskus kalibroitiin http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... entiometri
Mutta jos se on puhkikulunut, niin ei siinä enää kalibroinnit auta.
Irrota se kokonaan ja katso miltä se näyttää toiselta puolelta.
toca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 06.11.2004 18:01

Viesti Kirjoittaja toca »

Ponton kirjoitti:Irrota se kokonaan ja katso miltä se näyttää toiselta puolelta.

No sehän näyttää ihan hyvältä, Vaikka onhan siinä pienet urat mut ei näytä mitenkää puhki kuluneelta. Tietyst jos jossaa ois kuva tollasest niin vois verrata.
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

No mittaa sen jännite, katkoksia ei saa olla koko matkalla.
Tässä linkkejä:
http://www.mercedesshop.com/shopforum/a ... ntid=14417
http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... meter+idle
toca
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 06.11.2004 18:01

Viesti Kirjoittaja toca »

Kyl toi potikka näyttäs ehjälle. Mut taas testailtuani autoa alkoi auto sammuilemaan tyhjäkäynnillä kaasuteltaessa, sekä tuntu aivan kun auto kävisi 5 sylinteril. Otin tulpat pois ja ne oli aivain karstaset, vaikka ne on vain pari viikkoa vanhat, saa varmaankii "vähä" liikaa pensaa.
Kokeilinpa ottaa ylijännite suojasta sulakkeet pois ja käynti tasottu, vaikka tyhjäkäynti olikin matalampi mut ei silti samunu. Eli oisko ECU kuitenkii rikki jos vaikka joku komponentti ei toimi koneen lämmettyä. Kai tolla ylijännitesuojallakin on joku maadotus piste kun kitenkii ABS valokin palaa joskus, nii voisko se välil pätkii? Ja mistähän tälläsen pisteen löytää?
Edellee otetaa muitakin vika ehdotuksia vastaa :!: :!:
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ei tuo mikään harvinainen tilanne ole. Minulla oli kerran saksantuonti 420 se, joka tuli minulle siinä tilassa. Että se töseli määränjakajasta oli irti ja moottori toimi hyvin muuten paitsi kylmänä, jolloin se oli armottoman laihalla. Ruiskua tutkiskeltuani tein seuraavat havainnot: Kun töpselin pisti määrän jakajaan kiinni kone meni niin rikkaalle, että se sammui lämpimänä, vaikka kaasu olisi ollut pohjassa, toinen havainto oli, että ruiskun lämpöanturin vastus oli ääretön. Selvittämättä jäi, oliko noilla mitään tekemistä toistensa kanssa, mutta luulisin niin.

Ilmeisesti tuolla ylijännitesuojan poistamisella on sama vaikutus kuin töspselin irroittamisella määränjakajasta, Ecu ei säädä enää seosta.

Eipä täsä tosin mitään apuakaan ollut, mutta jatkahan yrittämistä.
Tane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.08.2005 22:36
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tane »

Tässä on samaista ongelmaa myös MB420 :cry: löysitkö silloin mitään vikaa ja saitko homman pelaamaan
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Vika voisi olla

Viesti Kirjoittaja karjis »

Vika voisi olaa laturissa-> ei lataa riittävästi vaikka hiilet vaihettu. Itsellä oli yhdessä monista bensa autoista samanlainen vika ja ensin vaihdoin kaikki mahdolliset osat mitä mieleen juolahti ja en vain muuta enää keksinyt niin vaihdoin laaturin ja kas vika korjaantui. Yritin viimeiseen asti "säästää" ja kuin kävikään. Ei hiilten vaihto auttanut.
Lisäys: Lataus jännitteen tulisi olla 13,5 - 14,5 V.
Tane
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 18.08.2005 22:36
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tane »

Mistä muuten koko ecu boxi löytyy?
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Vänkärin jalkatilan oikeanpuoleisen verhouksen sisältä.
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Vastaa Viestiin