W211 Ilmajousien tasonsäätö
W211 Ilmajousien tasonsäätö
Moro,
Tiedän että tätä asiaa liipaten on montakin keskustelua, mutta tässä ei ole tarkoituksena pohtia miksi se perä putoaa tai muuta.
Vaan ihan selkeä kysymys.
Auto: W211 E 220 cdi -04. Ilmajouset takana, ei airmatic.
Oikean puolen perä tipahteli. Kompura nosti aina ylös.
Vaihdettiin palje. Toimi normaalisti. Huomattiin että se palje meni huonoon asentoon koska se päällysmuovi ei ollut kunnolla kiinni.
Purettiin uudestaan. Tätä varten piti tietysti tyhjentää toimiva palje. Laitettiin rosvoliittimillä virtaa siihen palkeen sähköjohtoihin (idiootit) ja perä tippui.
Kasattiin. Auto ei nouse. Sulakkeet (15a, 40a ja rele) kunnossa. Startatessa kompurä hörähtää ja sammuu heti. Tulee "visit workshop" kuvake.
Käytin autoa tuossa naapurin korjaamossa jossa bosch vikakoodinlukulaite. Ensin näytti kaikki mahdolliset vikakoodit tähän aiheeseen liittyen.
Nollattiin ja starttailtiin autoa uudestaan. Tehtiin sillä se testi joka testaa kaikki komponentit. Nyt antaa siis vain ja ainoastaan tekstin: "Tasonsäädön ilmaventtiili (maavuoto)".
Eli voiko tuo pelkästään tehdä sen että auto ei nouse eikä laske / kompura ei käy. Itse venttiili kyllä toimii kun siihen pistokkeeseen syöttää suoran virran.
Mistä vikaa voisi etsiä? Voiko vika silti olla ohjausmoduulissa?
Kiitokset jo nyt. Ha rmi kun sitä staria ei ole lähempänä ja veholle jonoa.
Tiedän että tätä asiaa liipaten on montakin keskustelua, mutta tässä ei ole tarkoituksena pohtia miksi se perä putoaa tai muuta.
Vaan ihan selkeä kysymys.
Auto: W211 E 220 cdi -04. Ilmajouset takana, ei airmatic.
Oikean puolen perä tipahteli. Kompura nosti aina ylös.
Vaihdettiin palje. Toimi normaalisti. Huomattiin että se palje meni huonoon asentoon koska se päällysmuovi ei ollut kunnolla kiinni.
Purettiin uudestaan. Tätä varten piti tietysti tyhjentää toimiva palje. Laitettiin rosvoliittimillä virtaa siihen palkeen sähköjohtoihin (idiootit) ja perä tippui.
Kasattiin. Auto ei nouse. Sulakkeet (15a, 40a ja rele) kunnossa. Startatessa kompurä hörähtää ja sammuu heti. Tulee "visit workshop" kuvake.
Käytin autoa tuossa naapurin korjaamossa jossa bosch vikakoodinlukulaite. Ensin näytti kaikki mahdolliset vikakoodit tähän aiheeseen liittyen.
Nollattiin ja starttailtiin autoa uudestaan. Tehtiin sillä se testi joka testaa kaikki komponentit. Nyt antaa siis vain ja ainoastaan tekstin: "Tasonsäädön ilmaventtiili (maavuoto)".
Eli voiko tuo pelkästään tehdä sen että auto ei nouse eikä laske / kompura ei käy. Itse venttiili kyllä toimii kun siihen pistokkeeseen syöttää suoran virran.
Mistä vikaa voisi etsiä? Voiko vika silti olla ohjausmoduulissa?
Kiitokset jo nyt. Ha rmi kun sitä staria ei ole lähempänä ja veholle jonoa.
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Oliko akun kenkä irti jossain välissä, kun tuota rempaa tehtiin. Starilla tuon voisi normittaa jostain syystä ehkä hukannut asetukset. Jos antaa kompuralle suoraan sähköä, niin lähteekö kompura pyörimään
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Moro,
Mistä voisi johtua että W211 farkun perä ei kestä balanssissa, kummallakin puolella on ihan uudet arnott:n pussit ja uudet pussit laitettaessa perä säädettiin balanssiin starilla
Apukuskin puoli kestää säädetyssä mitassa mutta kuskinpuoli on noin 1,5cm korkeammalla
Mitä avuksi??
Mistä voisi johtua että W211 farkun perä ei kestä balanssissa, kummallakin puolella on ihan uudet arnott:n pussit ja uudet pussit laitettaessa perä säädettiin balanssiin starilla
Apukuskin puoli kestää säädetyssä mitassa mutta kuskinpuoli on noin 1,5cm korkeammalla
Mitä avuksi??

Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Onko nuo normitettu starilla ja suoralla alustalla.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Normituksesta en oo aivan varma, mutta starilla säädetty kuitenkin. Alustassa on voinut olla kyllä heittoa kun se säädettiin kivikkoisessa kotipihassa,arska10 kirjoitti:Onko nuo normitettu starilla ja suoralla alustalla.
mutta säädön jälkeen mitat olivat kuitenkin samat kummallakin puolen. Päivän ajelun jälkeen apukuskin puoli oli kestänyt mitassaan, mutta kuskin puoli noussut 1,5cm korkeammalle.. Otettiin mitat rullamitalla maasta kaaren keskelle..
Taitaa seuraava vaihtoehto olla laittaa rautajouset taakse

Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Ei kun viet staarin piuhan päähän ja suoralla alustalla normitat nuo iskarit, niin hyvä tulee.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
niin ja etupään iskarit pitää olla myös tasan säädetty (keskenään) jos joskus vaihdettu.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Kyseessä ei ole siis airmatic, ilmajouset ovat vain takana
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
mutta kun ne etuiskarit voi olla erikorkeudelle säädetty puoleensa, ihan rautajousilla olevat. Sokkasäätö iskarissa jousen korkeudelle jossain iskareissa.
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Mutta eikös se tarkoita sitä että auto pitäisi olla sillon edestäkin ihan kallellaan toiselle puolelle? Jos sokka ei olisi toisella puolella samalla kohtaa,epk kirjoitti:mutta kun ne etuiskarit voi olla erikorkeudelle säädetty puoleensa, ihan rautajousilla olevat. Sokkasäätö iskarissa jousen korkeudelle jossain iskareissa.
perä oli ihan nätisti säädöissään ja tasassa ennenkun vaihdettiin ilmapussit taakse, koska toinen vuoti
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Starilla voisi koittaa laskea auton tonttiin ja sen jälkeen täyttää pussit ja tehdä tason säätö.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Jahas...miulla toisella puolen Arnott ja toisella puolen lie originaali? Eroa tuntuis olevan jatkuvasti n. 15mm (Arnott alempana). Auto-Sunilla eivät saaneet kalibroitua tasaan molempia puolia (??). Mikä lie vika? Magnettiventtiilin induktanssikin on säädetty niin, ettei mitään herjaa ole? Eipä tuo kyllä haittaakaan, ihmetyttää vain, onko muilla kokemuksia? Auto siis 320 cdi A stw -04, ilmapussit vain takana.
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Kuten täällä moneen kertaan todettu, että arnott:it on vaihdettava kummallekkin puolelle.
Taitaa jopa valmistajan omilla sivuilla niin lukea
Taitaa jopa valmistajan omilla sivuilla niin lukea

Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Mutta kun korjaamolla vaihtoivat Bilsteinin vaikka Arnotteja molemmat? Enkä ehtinyt asiaan vaikuttamaan/kertomaan. Mistähän nuo magneettiventtiilien johtojen "yläpäät löytyisivät, ettei tarvitsisi nuppineulaviritystä taas tehdä pussin viereen, olis vähän sivistyneempää (tuo 2Mohmin vastuksen rinnalle-kytkeminen)?
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
ei muutakuin viet korjaamolle takas kerran ovat sinne "väärän" pussin vaihtaneet.
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
En ihan taida viedä, 12 vrk kesti alatukivarren, iskarin ja ilmapussin vaihto, näin siis Porissa, kun rikoin varren kesken työmatkan hidasteeseen.
Mutta jonnekinhan nuo ilmapussin piuhat menevät, kun vain tietäisi minne? Joku varmaan tietää?
Mutta jonnekinhan nuo ilmapussin piuhat menevät, kun vain tietäisi minne? Joku varmaan tietää?
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Saattavat olla nihkeitä, kun näyttää että yli 4 vuotta jo ollut pirssi kenollaan.epk kirjoitti:ei muutakuin viet korjaamolle takas kerran ovat sinne "väärän" pussin vaihtaneet.
Takapenkin alle vänkärin puolelle nousee pussien johdot peräkontin etulaidasta. Edelleen sieltä eteen boksille.
wiimax.fi
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
katos vaan 

Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
No, tää tapahtui kyllä lokakuussa 2019. Mikähän boxi? Liitinnro? Mistä löytyy? Tms . kaikki lisäinfo otetaan mielellään vastaan! Vaikka autolla vasta ajettu 640tkm, ei enää tuon "visit workshop" -herjan takia viitsisi investoida kovin paljoa, semminkin kun katsuri ei moisesta välittänyt.
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Wisit workshop tulee siitä kun kompura ei ole saanut työtään tehtyä tietyssä ajassa.
Esim. jos ryynit on märkinä niin toi tulee jokaisena pakkasaamuna, mutta ei plussakeleillä.
Esim. jos ryynit on märkinä niin toi tulee jokaisena pakkasaamuna, mutta ei plussakeleillä.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Eipä ole keleillä mitään merkitystä. Tuo valkoinen "visit workshop" tulee aina kun konje on käynnissä, juurikin tuosta pussien magneettiventtiilien induktanssien erosta, mikä on helppo (jaa...?) kompensoida Arnottin puolella laittamalla se vastus rinnan venttiilin piuhojen väliin. Mutta palataan alkuperäiseen kysymykseen, mihin menee venttiilin johdot? Mistä löytyy liitin auton sisäpuolelta?
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Tuo dealerin ohje ei riittänyt? Muuta liitintä ei kytkentäkaavion mukaan ole kuin itse ohjainlaitteessa ja sitten se lokasuojassa oleva läpivienti.J-PK kirjoitti:Mistä löytyy liitin auton sisäpuolelta?
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Kysynpä tässä, kun autossani on kuvan mukaiset taka palkeet. Kenen valmistamat nuo on vai onko kiinan ihmeet?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Niin, mikähän boxi sitten olis kyseessä? Edessä aikas monta boxia? Vänkärin jalkatilassa? Konehuoneessa?
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Minulta menikin ohi että ohjainlaitteen sijaintikin oli epäselvä. Se löytyy etumatkustajan jalkatilasta. Kytkentäkaavion pitäisi löytyä tästä linkistä:J-PK kirjoitti:Niin, mikähän boxi sitten olis kyseessä? Edessä aikas monta boxia? Vänkärin jalkatilassa? Konehuoneessa?
https://www.motor-talk.de/forum/aktion/ ... tId=767614" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
No hitsi, kiitos, tuolla mennään eteenpäin! Tiedä vaikka jollain muullakin olisi tarvetta tuohon kaavioon/ilmapussien selvittelyyn!
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Pitäisikö kuvassa olevan lukeman olla normaalisti 0, nyt tuntuu että perä olisi alkuperäistä alempana.
Autona tasonsäädöllinen s211
Autona tasonsäädöllinen s211
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Duel, Ti 26.05.2020 08:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Tasonsäädöllinen S211 vaiko W211 Airmatic? Keskimäärin tuossa pitäisi lukea nolla mutta toleranssien sisällä auto ei tee säätöä ja 4 mm mahtuu 211:llä hysteresiksen sisään.
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Kyseessä siis farkku, takana ilmajouset..DBFI kirjoitti:Tasonsäädöllinen S211 vaiko W211 Airmatic? Keskimäärin tuossa pitäisi lukea nolla mutta toleranssien sisällä auto ei tee säätöä ja 4 mm mahtuu 211:llä hysteresiksen sisään.
Re: W211 Ilmajousien tasonsäätö
Onko vinkkejä seuraavaan:
S211 takana tasonsäätö. Yhtäkkiä alkanut jauhattamaan kompuraa joka startissa maksimiajan ja takana naksuu ylipaineventtiili tms ja hakkaa sitä pari minuuttia. Testerillä näyttää vehicle level -40 mm ja koittaa jauhattaa aina startissa ylös. Palkeet uusittu 1,5 v sitten ja pelannut kuin junan vessa. Kurkkasin auton alle ja takana korkeusanturi näyttää ehyeltä, ei edes tangot ja kiinnitys kalllistuksenvakaajaan ole ruosteessa. Voitelin jne tangot. Koitettu kikkaa myös että perä ilmaan, kuskin ovi auki ja suhauttaa pois kun luulee että korkealla. Kun ajaa eri kaltevuuksiselle asfaltille tms nii anturin arvo muuttuu hieman esim -30 mm. Eli tuntuisi toimivan mutta ns. nollakohta on häipynyt? Saako tätä muulla kuin starilla järkiinsä vai? Pari viikkoa sitten oli vikamuistissa alustassa joku ”level sensor ei uskottava tms”. Nyt ei ole palannut kun sen nollasin, mutta säätö on sekaisin. Noin 360 mm kaaresta navan keskelle eli auto on suorassa. Avantgarde facelift jos merkitystä. Niin ja jännite näyttää Testerillä anturilta noin 3,05 V.
edit: carsoft CRMax -testerillä tehty tuo kompressoritesti ja hyrähtää nätisti käymään, käy 40 sekuntia testiajan, mutta painemittaus näyttää -30 bar. Ohjearvoa näyttää, että pitäisi olla 20-50. Suodatin vaihdettu, ei vaikutusta. Ja mitään suhinoita ei kuulu kompuralta päin, että vuotaisi pihalle.
S211 takana tasonsäätö. Yhtäkkiä alkanut jauhattamaan kompuraa joka startissa maksimiajan ja takana naksuu ylipaineventtiili tms ja hakkaa sitä pari minuuttia. Testerillä näyttää vehicle level -40 mm ja koittaa jauhattaa aina startissa ylös. Palkeet uusittu 1,5 v sitten ja pelannut kuin junan vessa. Kurkkasin auton alle ja takana korkeusanturi näyttää ehyeltä, ei edes tangot ja kiinnitys kalllistuksenvakaajaan ole ruosteessa. Voitelin jne tangot. Koitettu kikkaa myös että perä ilmaan, kuskin ovi auki ja suhauttaa pois kun luulee että korkealla. Kun ajaa eri kaltevuuksiselle asfaltille tms nii anturin arvo muuttuu hieman esim -30 mm. Eli tuntuisi toimivan mutta ns. nollakohta on häipynyt? Saako tätä muulla kuin starilla järkiinsä vai? Pari viikkoa sitten oli vikamuistissa alustassa joku ”level sensor ei uskottava tms”. Nyt ei ole palannut kun sen nollasin, mutta säätö on sekaisin. Noin 360 mm kaaresta navan keskelle eli auto on suorassa. Avantgarde facelift jos merkitystä. Niin ja jännite näyttää Testerillä anturilta noin 3,05 V.
edit: carsoft CRMax -testerillä tehty tuo kompressoritesti ja hyrähtää nätisti käymään, käy 40 sekuntia testiajan, mutta painemittaus näyttää -30 bar. Ohjearvoa näyttää, että pitäisi olla 20-50. Suodatin vaihdettu, ei vaikutusta. Ja mitään suhinoita ei kuulu kompuralta päin, että vuotaisi pihalle.
Viimeksi muokannut Behemoth, Ma 01.05.2023 09:47. Yhteensä muokattu 4 kertaa.