Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
CLKW208
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 27.10.2019 16:41

Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja CLKW208 »

Näin autonrenkaiden ympärillä vain vanteet pultit tietävälle voisiko joku kertoa mistä löytyy aurauskulmien säätöpultti? Ja miten sitä säädetään? Löysätäänkö pulttia ja sitten laitetaan pyörät oikeaan asentoon vai kääntyykö renkaat pultin kierrosten mukaan? Auto on suoraan kulkeva w168 eli a mersu jossa on haritusta.

Pitääkö renkaat olla ilmassa? Riittääkö että on yksi rengas ylhäällä tunkilla? Mitään mittauksia en tarvitse nyt sillä haluam vain päästä silmiin pistövösä ja renkaita kuluttavasta haritulsesta
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1768
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tuolla tieto/taitomäärällä suosittelisin lämpimästi, että viet auton johonkin liikkeeseen joka tekee tuon aurauskulman säädön muutamalla kympillä. Tulee kerralla kuntoon eikä ala syömään renkaita toiselta sivulta eikä ole ratti vinossa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 792
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Suosittelen myös viemään jonnekkin säädettäväksi, yleensä siitä kuitenkin selviää alle satasella. Itse säätäen ilman tietoa/taitoa ja mittalaitteita siitä tuskin tulee parempi, luultavasti vain huonompi
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04

ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Youtube on ystävä.

https://www.youtube.com/watch?v=awOMTYDptfk" onclick="window.open(this.href);return false;
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1768
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tuossakin videossa alku on jo perseellään, kaveri peruutta etuvetoisen auton pahvien päälle jolloin kaikki välykset on juuri kiristetty väärinpäin ja säätö menee pieleen. Etuvetoinen ja takavetoinen ajetaan tuontyylin mittaukseen aina eteenpäin. Yleensähän autolla tuolla tieliikenteesä ajetaan eteenpäin.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 792
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja Nippe »

amatoori kirjoitti:Youtube on ystävä.

https://www.youtube.com/watch?v=awOMTYDptfk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan ok ohje, kulmien säädön idea selviää. Mutta, tuota narukikkaa ei voi käyttää autossa jossa on etu- ja taka-akseleilla eri raideleveys, muuten naru ei ole auton keskilinjan suuntaisesti suorassa ja taas on liikaa haritusta/aurausta. Myöskään tuollainen rispaantunut paksu naru ja tuuman tarkkuudella mittaaminen ei ehkä ole suositeltavaa :lol: Siimalla tjsp saisi jo suht tarkan mittatuloksen.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04

ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Nippe kirjoitti: Ihan ok ohje, kulmien säädön idea selviää. Mutta, tuota narukikkaa ei voi käyttää autossa jossa on etu- ja taka-akseleilla eri raideleveys, muuten naru ei ole auton keskilinjan suuntaisesti suorassa ja taas on liikaa haritusta/aurausta. Myöskään tuollainen rispaantunut paksu naru ja tuuman tarkkuudella mittaaminen ei ehkä ole suositeltavaa :lol: Siimalla tjsp saisi jo suht tarkan mittatuloksen.
No mutta saa mitalla kohdilleen, vaikka etu ja taka-akselit olisikin erilevyiset. Tarkistaa leveyden etu- ja takapäästä että on samat.

Ja mitä tulee noihin firmoihin niin erään paikkakunnan eräs suuren ketjun rengasliike ei saanu edes 5mm sisään etuaurauksia ja rattikin oli vinossa, taakse ne onneks ei koskenu. Metrimitalla ja muutamalla koeajolla sit kohdallee, ei huvittanu enää mennä siihen lafkaan edes reklamoimaan. Ei ne laseritkaan niin tarkkoja ole jos käyttäjät on mitä sattuu ja niitä ei kiinnosta pistää kameroita kohdilleen ja keskittää ja lukita rattia kunnolla.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1768
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja sompio »

No tekaseppa sitten videon mukaan kun neuvot ei kelpaa ja ole tyytyväinen.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

itse välttelisin jotain tusina ketjuja, joissa voi olla joku harjoitellija. Miksi maksaisi saman rahan jollekkin, kun samalla saa alaan erikoistuneen palvelun.
isoilla ketjuilla on kyllä hyvät vehkeet mutta monesti ymmärtäminen niiden päälle jääkin sitten vajaaksi. useita kertoja tuttu säädätti norilla ja aina vaan kuluu renkaat, vasta alaan erikoistunut ja vain niitä tekevä löysi sen ongelman.

Huomionarvoisena voi pitää sitä, että yleensä tämmöisiä itse säätöjä kysyy vain se joka ei juuri tiedä, koska hän uskoo voivansa säätää ne käsin. Kun taas monet erittäin kokeneetkin kotiasentajat tekevät kaiken muun, mutta tuohon hommaan eivät lähde. Koska tietävät, että se ei onnistu. ja sillä ei pääse tuntipalkalle itse, kun se on niin halpa liikkeessä.

kuitenkin jos haluaa itse säätää tietäen tämän, niin jossain auton manuaalissa(nissan) neuvotaan käsin säätö. Siinä autoa työnnetään edes takaisin tasaisella alustalla ensin varmistaen että ohjaus on suorassa. Sitten renkaaseen laitetaan nuppineula siten että voi mitata renkaan edestä mahdollisimman korkealta aurauksen, sitten auto työnnetään puoli renkaan kierrosta taakse ja mitataan sama väli renkaan takapuolelta. jos renkaassa on suora keskiura niin sekin toimii mittauspisteenä. näiden perusteella voi sitten yrittää lueskella sitä mitä se pitäisi olla ja tehdä jotain omia laskemiaan asiasta. sitten vain ajamaan ja kun huomaa, että vetelee ja renkaat kuluu, niin sitten vaan liikkeeseen. ja ostaa samalla uudet renkaat.
W212 E350cdi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Nurmituomas kirjoitti:itse välttelisin jotain tusina ketjuja, joissa voi olla joku harjoitellija. Miksi maksaisi saman rahan jollekkin, kun samalla saa alaan erikoistuneen palvelun.
isoilla ketjuilla on kyllä hyvät vehkeet mutta monesti ymmärtäminen niiden päälle jääkin sitten vajaaksi. useita kertoja tuttu säädätti norilla ja aina vaan kuluu renkaat, vasta alaan erikoistunut ja vain niitä tekevä löysi sen ongelman.

Huomionarvoisena voi pitää sitä, että yleensä tämmöisiä itse säätöjä kysyy vain se joka ei juuri tiedä, koska hän uskoo voivansa säätää ne käsin. Kun taas monet erittäin kokeneetkin kotiasentajat tekevät kaiken muun, mutta tuohon hommaan eivät lähde. Koska tietävät, että se ei onnistu. ja sillä ei pääse tuntipalkalle itse, kun se on niin halpa liikkeessä.
Samaa mieltä. On vain niin pirun vaikee löytää sitä oikeeta paikkaa ja kaveria tekemään. Valkeakoskella oli ainakin yhdessä vaiheessa Vianorilla hyvä sälli joka teki tarkkasti ja pyydettäessä vieläpä autocomin kanssa katsoi ratin kulman diagnostiikan kautta niin ei sekään jäänyt silmämääräiseksi. Mutta kyllä se itsellä on mennyt siihen että jos jotain alatukivartta tjsp vaihtanu ni mittanauhalla mä oon ne kulmat katsonut ja hienosäätäny, pari kertaa siinä yleensä pitää rengas irrottaa ja välillä käy koelenkillä. "Close enough". Aikaa menee jonninverran mutta menis siihenkin että varailee ajat ja vie autoo keskellä työpäivää korjaamolle.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja AK47 »

CLKW208 kirjoitti:Näin autonrenkaiden ympärillä vain vanteet pultit tietävälle voisiko joku kertoa mistä löytyy aurauskulmien säätöpultti? Ja miten sitä säädetään? Löysätäänkö pulttia ja sitten laitetaan pyörät oikeaan asentoon vai kääntyykö renkaat pultin kierrosten mukaan? Auto on suoraan kulkeva w168 eli a mersu jossa on haritusta.

Pitääkö renkaat olla ilmassa? Riittääkö että on yksi rengas ylhäällä tunkilla? Mitään mittauksia en tarvitse nyt sillä haluam vain päästä silmiin pistövösä ja renkaita kuluttavasta haritulsesta
Mistä tiedät että on haritusta? Kuulostaa että on jotain vialla enempi jos sellainen tilanne. Tuon kun selvittäis ihan ensin.

Googlellahan löytyy asiasta tosi hyvin ihan suomen kielelläkin sikäli kun kiinostaa.

Suosittelen että mukana hommassa on joku joka perehtynyt asiaan eikä arvaile. Tai säädättää jossain ja kyselee siinä samalla perusjutuista.

Aurauksen kyllä säätelee kohdilleen kuka vain joka pystyy tänne kirjoittamaan eli osaa lukea ja kirjoittaa ja käyttää nettiä. Siinä ei tarvitse kun rullamitan ja pari suoraa lattaa tai lautaa. Jos haluaa kulmatiedon niin sitten pitää osata ratkaista suorakulmainen kolmio. Oikea tapa esittää auraus on asteet eikä millimetrit.

Jostainhan se aloittelijakin aloittaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2379
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Nurmituomas kirjoitti:itse välttelisin jotain tusina ketjuja, joissa voi olla joku harjoitellija. Miksi maksaisi saman rahan jollekkin, kun samalla saa alaan erikoistuneen palvelun.
isoilla ketjuilla on kyllä hyvät vehkeet mutta monesti ymmärtäminen niiden päälle jääkin sitten vajaaksi. useita kertoja tuttu säädätti norilla ja aina vaan kuluu renkaat, vasta alaan erikoistunut ja vain niitä tekevä löysi sen ongelman.

Huomionarvoisena voi pitää sitä, että yleensä tämmöisiä itse säätöjä kysyy vain se joka ei juuri tiedä, koska hän uskoo voivansa säätää ne käsin. Kun taas monet erittäin kokeneetkin kotiasentajat tekevät kaiken muun, mutta tuohon hommaan eivät lähde. Koska tietävät, että se ei onnistu. ja sillä ei pääse tuntipalkalle itse, kun se on niin halpa liikkeessä.

kuitenkin jos haluaa itse säätää tietäen tämän, niin jossain auton manuaalissa(nissan) neuvotaan käsin säätö. Siinä autoa työnnetään edes takaisin tasaisella alustalla ensin varmistaen että ohjaus on suorassa. Sitten renkaaseen laitetaan nuppineula siten että voi mitata renkaan edestä mahdollisimman korkealta aurauksen, sitten auto työnnetään puoli renkaan kierrosta taakse ja mitataan sama väli renkaan takapuolelta. jos renkaassa on suora keskiura niin sekin toimii mittauspisteenä. näiden perusteella voi sitten yrittää lueskella sitä mitä se pitäisi olla ja tehdä jotain omia laskemiaan asiasta. sitten vain ajamaan ja kun huomaa, että vetelee ja renkaat kuluu, niin sitten vaan liikkeeseen. ja ostaa samalla uudet renkaat.
Sama juttu, en epäile korjaamoiden laitteita mutta sitä ammattitaidottomuutta on erittäin paljon liikkeellä ja aina pitää varmistaa mitä on tehty
kun puhuttuun ei kokemuksesta voi luottaa.
Siksi edelleen teen itse aurauksen säädöt ihan keula ylhäällä ja alakautta vanteen sisäreunoista useammasta kohdasta mitaten ja välillä pyöräyttäen.
Tavallisella rullamitalla se on hankalaa mutta Talmeter -nimisellä rullamitalla saa sisäpuoliset päittäismittaukset alle 1 millimetrin tarkkuudella varsin helposti.

https://www.ikh.fi/fi/rullamitta-3m---1 ... gKl6_D_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Pari apuvälinettä suuntaa antamaan ostin viime vuonna, Aurauskulman - ja Camber -mittalaitteen, joilla saa jonkinlaista osviittaa pyöräkulmista.

https://tinyurl.com/u7ogasr" onclick="window.open(this.href);return false;

https://tinyurl.com/uq9xmz5" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pyörät on oltava ehdottamasti maassa ja siksi ees,taas työntely että auton paino menee varmasti pyörille ja ne sijautuu ettei ne jää pelkästään lasketuksi kiilaamaan ja keula jää hieman ylös.
Niin on tossa videossa järkeäkin mutta naru pitää olla ohuempi ja naru laitettava leveämmän akselin leveyteen niin sitten tulee jees..toki ei sillä ihan tarkkaa saa mutta jo lähemmäs.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos etuaurausta mittailee usein kotioloissa, tai useammasta autosta, kannattaa ilman muuta tekaista hommaan työkalu.
Huonekaluputket jotka menee toistensa sisään, päällä olevan kylkeen lukkoruuvi. Molempien päihin hitsaa putkenpätkät niin että työkalun ollessa maassa / lattialla putkenpätkien yläpäät voi laittaa renkaan kylkiin ulkopuolille noin puolivälin korkeudelle, tai vanteen reunaan, ja lukita em. ruuvilla työkalun pituuden siihen. Helppo sitten mitata toiselta puolelta samalla lailla ja katsoa paljonko auraus / haritus on. Idioottivarma vehje, ei maksa juuri mitään ja helppo käyttää. Jos haluaa oikeinkin hienon vehkeen tekee toiseen päähän keinun joka kääntyy tapin varassa ja merkkailee asteikon putkeen millin välein. Tulee ehkä 50 senttiä kalliimmaksi, ellei laske omalle työlle arvoa.
wiimax.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minä olen tollasella perus putki systeemi ja säätelen sillä kuorma-autot ja henkilö autot..simppeli ja varma.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
CLKW208
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 27.10.2019 16:41

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja CLKW208 »

Loppujen lopuksi aika helppo homma. Sen ohjausvarren lyhentämiseen tarvitsi jakarin ja hammaspihdit. Molempia päitä sai kiertää varmaan neljä tai viisi kierrosta (kyllä niin pielessä oli kulmat). Sitten vain naru vanteen keskiöistä yhtä kauaksi ja mittaamaan 0-2 millin erotus (automallin, alustan kunnon tai mieltymyksen mukaan) vanteen etu ja takaosan välillä. Ei enään käyttäydy kun tikka taikka lentokone tuo W168, ennen tuntui kuin olisi mennyt sivuttain kaistaa vaihtaessa, nyt tuntuu keskipalautumistakin. Ratinkin suoraksi viritys pikkukorjauksilla oli naurettavan helppoa, eli jos ratti osoittaa oikealle on ohjausputki oikella liian lyhyt tai vasen liian pitkä.

noi kaksi linkkiä auttaa hyvin
http://racetrackdriving.com/car-setup/track-alignment/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.trackace.co.uk/Manual/Conversion%20Chart.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja BHN »

Mikäli aurauskulmien säätö maksaa jo lähes 100e niin kannattaa se itse säätää vanhat perusautot. Uudemmat autot on sitten eri juttu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mersuistahan täällä keskustellaan, kun pyöränkulmien säätöä ajatellaan niin "vanha perusauto" olisi ehkä 123-korimalli eli siellä pärjää etuaurauksen säädöllä kun ei paljon muuta ole säädettävissä.
Seuraava eli 124 on tullut tuotantoon noin 35 vuotta sitten ja sen kanssa ei enää omatoimisäätäjä pysty hyvään lopputulokseen ellei omista nelipyöräsuuntauslaitteita.
Säätöjä joita ei mittanauhojen, laudanpätkien ja vesivaakojen kanssa kokonaisuutena kunnollisiksi saa löytyy niin monta.
Eikä se auton iästä muutenkaan ole sikäli kiinni, että oli auto uusi tai vanha niin kurja sillä on ajaa jos kulmat on pielessä ja renkaat kuluu samalla lailla.

Tokihan tähän moni vastaa - tai ainakin ajattelee - että tuollaisella autolla olen ajanut niin ja niin kauan ja aina itse säätänyt ja homma on onnistunut. No, siinä on vaan se että sillä autolla kun lähdetään ajamaan niin eipä se useinkaan kaksinen ole vaikka omistaja miten kehuu, mutta kun ei paremmasta tiedä niin hyvänähän sitä saattaa pitää. Voi olla välyksiäkin jossain, kun ei niitä osata tutkia ja luotetaan katsastuksessa tehtävään tarkastukseen.

Ei ole ihan vähissä ne kerrat kun olen jollain mersulla käynyt koeajolla jonkin alustaan liittymättömän korjauksen jälkeen ja ihmetellyt miten kukaan viitsii niin huonoa, joskus suorastaan hirveää ajettavuutta sietää päivittäisessä käyttöautossa. Joskus ollut oikein paha mieli itselläkin kun olen tiennyt että auton omistaja on juuri sen ostanut ja joudun kertomaan että olisi syytä tutkia alusta, mahdollisesti korjata ja ainakin nelipyöräsuunnata. Kenenkään tuoretta hankintaa kun ei ole kiva moittia, mutta toisaalta ei voi olla sanomatta asiasta ... no, sori, tämä karkasi taas aiheesta :oops: Omia mielipiteitä vaan, niitähän täällä jaellaan....
wiimax.fi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja amatoori »

dealer kirjoitti: Tokihan tähän moni vastaa - tai ainakin ajattelee - että tuollaisella autolla olen ajanut niin ja niin kauan ja aina itse säätänyt ja homma on onnistunut. No, siinä on vaan se että sillä autolla kun lähdetään ajamaan niin eipä se useinkaan kaksinen ole vaikka omistaja miten kehuu, mutta kun ei paremmasta tiedä niin hyvänähän sitä saattaa pitää. Voi olla välyksiäkin jossain, kun ei niitä osata tutkia ja luotetaan katsastuksessa tehtävään tarkastukseen.
Joo noinhan se useesti on, mutta uskon silti että tälläkin foorumilla on useita jotka säätävät itse juurikin siksi että liikkeistä ei riittävää laatua saa. Ei tää ainakaan halua ajaa rattivinossa ja että auto kampee jonnekkin. Niitä hyviä säätäjiä jotka jaksaa paneutua on pirun vaikee löytää kun kaikki vaa koittaa tarjota mahdollisimman halpaa. Sen halvan kyl osaa jo perusjamppakin mittanauhan kanssa ja tuskin kukaan oikee ammattimies alkaa alle 100€:n tekee yhtää mitää. Ja mieti sit ku alla on esim joku vm 2000 pirssi jonka hinta on 500€.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
enins
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ma 28.12.2015 17:02

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja enins »

Teinpä itsekin jokunen vuosi siten tuollaisen putkisysteemin, mahdollisimman jämäkänkin pyrin siitä tekemään.
Kymmenkunta peräkkäistä mittausta samalle autolle ja aina sain eri tuloksen. Ero ei toki ollut mitään cm-luokkaa, mutta turha kuvitella pääsevänsä tuollaisella parempaan, kuin ±2 mm tulokseen. Tuo riittää siis oikealle alueelle pääsemiseksi ja ehkä joillekin ihan ajoon asti. Itse teetätän ohjauskulmien säädöt edelleen liikkeessä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos tuollaisella putkisysteemillä josta kerroin tulee parin millin heittoja mittauksessa niin ongelma on autossa tai mittaajassa. Mittalaite ei heitä yhtään.
tuskin kukaan oikee ammattimies alkaa alle 100€:n tekee yhtää mitää. Ja mieti sit ku alla on esim joku vm 2000 pirssi jonka hinta on 500€.
Niin no, en näe eroa sillä minkäarvoista autoa säädättää, kun ihan samalla tapaa ikävää on ajaa puoltavalla / epävakaalla autolla olkoon sen arvo 500 tai 15500 euroa tai mitä vaan. Satanen on satanen on satanen...
Itse olen ajellut paljon juuri viidensadan - tonnin romuilla ja sillä periaatteella että vian ilmetessä aina uutta osaa vaan eikä mitään rautalanka-teippi-virityksiä.
Meillä nelipyöräsuuntaus maksaa tällä hetkellä 85 euroa sisältäen säätötyön (mahdollinen säätöpulttien asennus yms toki erikseen)
Ei siinä mitään pahaa ole että haluaa säästää, en minä sillä.
säätävät itse juurikin siksi että liikkeistä ei riittävää laatua saa
Pitää muistaa että itsesäätäjistä äärimmäisen harva omaa osaamista ja tietoa sen verran kuin liikkeessä, ja liikkeellä tarkoitan tässä korjaamoa joka osaa mersut.
Heilläkään ei sitten ole työkaluja vaikkapa takapään aurauksen tarkistamiseen. Naru-vesivaaka-lauta-viritykset on aina sinnepäin, mutta kun se riittää niin mikäpä ettei.
wiimax.fi
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Alkuperäisen aiheen ulkopuolella jatketaan. ..
dealer kirjoitti:Mersuistahan täällä keskustellaan, kun pyöränkulmien säätöä ajatellaan niin "vanha perusauto" olisi ehkä 123-korimalli eli siellä pärjää etuaurauksen säädöllä kun ei paljon muuta ole säädettävissä.
Tästä olen erimieltä, sillä W123 on täydellisesti säädettävissä; auraus raidetangoista, camber alatukivarren puslasta ja caster pitkittäisestä tukivarresta. Kuulemma työläs säätää, koska säädöt vaikuttavat toisiinsa. Pitää tietää missä järjestyksessä tehdään. Vain harva ohjauskulmasäätäjä haluaa kajota koko systeemiin ja vielä harvempi saa säädöt kohdalleen, - ainakaan perushinnalla jolla firma lupasi homman tehdä ja siksi säädetään vain aurausta.
dealer kirjoitti:Eikä se auton iästä muutenkaan ole sikäli kiinni, että oli auto uusi tai vanha niin kurja sillä on ajaa jos kulmat on pielessä ja renkaat kuluu samalla lailla.
Täysin samaa mieltä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja dealer »

Efraim, kiitos oikaisusta. Itse asiassa mietinkin kirjoittaessani että onkos siellä säädöt, mutta kun en ole koskaan 123sta säätänyt muuta kuin omista autoistani aurausta niin eipä tiennyt :idea:
Samalla tapaa työläs on 124. Niitä on tullut säädettyä ja paljon .... Uudemmissa helppo kun asennettavalla säätöpultilla, ne laitetaan tiettyyn asentoon ja sen jälkeen säädetään auraus.
wiimax.fi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja amatoori »

dealer kirjoitti: Pitää muistaa että itsesäätäjistä äärimmäisen harva omaa osaamista ja tietoa sen verran kuin liikkeessä, ja liikkeellä tarkoitan tässä korjaamoa joka osaa mersut.
Heilläkään ei sitten ole työkaluja vaikkapa takapään aurauksen tarkistamiseen. Naru-vesivaaka-lauta-viritykset on aina sinnepäin, mutta kun se riittää niin mikäpä ettei.
Joo-o. Kyllä minäkin sinun kaltaiselle varmasti toisin säädettäväksi mutta olet liian kaukana. Niitä ketkä näihin oikeasti ovat vihkiytyneitä ja tekevät hommaa antaumuksella löytyy pirun vaikeasti. Nyt olis tulossa aiheelliseks tohon mun plugariin kun kuskin puolen taaimmaisessa alapallossa väljää ja pitäis siks varret vaihtaa. Ainakin nää Hämeenlinnan ketjulafkat on taputeltu. Oon valmis maksamaan vaikka 150€ jos vaan saa hyvin tehtynä. Mutta kuka tekis?
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Ohjauskulmien säätö aloittelija tee se itse miehelle

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

amatoori kirjoitti: tuskin kukaan oikee ammattimies alkaa alle 100€:n tekee yhtää mitää. Ja mieti sit ku alla on esim joku vm 2000 pirssi jonka hinta on 500€.
Tuolleen ajateltuna sitä 500€ pirssiä ei kannata tankatakaan, koska tankillinen bensaakin maksaa sen 100€.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Vastaa Viestiin