Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17266
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Viesti Kirjoittaja dealer »

amatoori kirjoitti:AGM akuissa mitä nykyään tunnutaan joka puolelle tuputtavan jopa ilman syytä (eli ei ole start-stop tekniikkaa), on useiden eri akkuvalmistajien mukaan alhaisempi kylmäkäynnistysvirta kuin ns perusakuilla. Eli jos tuota viheliäistä ominaisuutta ei ole, niin kannattaa ostaa 100Ah ja 900A kylmäkäynnistysvirralla oleva tavallinen "merkkiakku", esim Exide EA1000. Kun on kunnon akku niin ei ne pitkät kaapelitkaan niin paljoa haittaa. W204 on melkonen virtarohmu ja ainakin omassa edesmenneessä joutu välillä ylläpitolataamaan jos ei pidempää matka-ajoa tullut.
Tiedätkö mitä tarkoittaa esim. "varauksen vastaanottokyky" ja millaiset erot siinä on tavallisen ja AGM-akun välillä ? Miten ero varauksen vastaanottokyvyssä voisi vaikuttaa tarpeeseen ladata akkua välillä erillisellä laturilla ?
Akun kyljessä oleva CCA-arvo ei suoraan kerro miten akku selviää pakkasissa. Sitä voi vertailla erimerkkisten samantyyppisten akkujen välillä, vaikkei siinäkään taida ihan totuutta saada esille.
wiimax.fi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

dealer kirjoitti: Tiedätkö mitä tarkoittaa esim. "varauksen vastaanottokyky" ja millaiset erot siinä on tavallisen ja AGM-akun välillä ? Miten ero varauksen vastaanottokyvyssä voisi vaikuttaa tarpeeseen ladata akkua välillä erillisellä laturilla ?
Akun kyljessä oleva CCA-arvo ei suoraan kerro miten akku selviää pakkasissa. Sitä voi vertailla erimerkkisten samantyyppisten akkujen välillä, vaikkei siinäkään taida ihan totuutta saada esille.
Kirjoitin hölmösti tuon edellisen viestin niinkuin yleensä kaiken, anteeksi tästä.

Minulla oli pari vuotta tuossa W204:ssa "ZAP" merkkinen 95Ah AGM akku (CCA muistaakseni hieman alle 800A, kauppamies sellaisen myi ja kehui), se oli aivan onneton ja sitä piti kesälläkin välillä latailla jos oli pelkkää lyhyttä kyläajoa, eli ei se kyllä oikeen vastaanottanut, samaten se moottori pyöri laiskasti vaikka oli ladannut sen manuaalisesti. Vaihdoin tuohon Exideen, sitä lähinnä lämmityslatailin kovilla pakkasilla jotta sen jääkylmän koneen sai käymään (kun ei ollu sitä lämppäriä).

AGM akkuhan taitaa vaatia hieman korkeampaa latausjännitettä? Jos auto ei ole tälle koodattu/säädetty, niin voiskohan sekin ehkä selittää miksi se ZAP oli niin paljon huonompi?

Mutta se pointti. AGM akku ei ole sen lasikuitumaton vuoksi niin tiheä kuin "normaali" akku, joten normaalilla samaan ulkomittaan saa pikkasen enemmän varauskykyä ja myös pikkasen enemmän CCA (pätee myös saman valmistajan akkujen spekseillä). Isommalla akulla on myös isompi vastaanottokyky kylmänä ja näissä "perinteisissä" on nykyään noita kalsium lisäaineita jotka nekin parantaa kylmän vastaanottokykyä. Eli kaula AGM akkuun ei olekkaan ihan niin iso kuin markkinointimiehet sanoo. Ja sitten kun otetaan huomioon se hinta. Ei kannata ostaa huonoa AGM akkua hintaan 160-200€ jos saa samaan ulkomittaan merkkivalmistajan hieman isomman normaalin akun hintaan 140€. Tod näk se normaali on parempi kaikessa. Tämä siis jos ei ole sitä start-stoppia ja ainoo syy olisi se että kauppamies yrittää AGM:ää myydä.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17266
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kauppamiehelle taitaa jäädä pienempi kate siitä AGM-akusta, ettei ainakaan sen takia kannattaisi sellaista myydä. Useamminkin tulee vastaan tilanne jossa vaikkapa W211 omistajalle on myyty tavallinen akku vaikkei kyseisen akkumerkinkään valmistaja edes sellaista suosittele, vaan AGM-akkua.
Sitten autoilija ihmettelee toistuvaa ilmoitusta pois kytketyistä mukavuusvarusteista ja myöhemmin tulee kitkaa akunmyyjän kanssa kun toisaalta on saatu tieto siitä että oikeantyyppisen akun asentaminen vähentäisi ongelmaa.
Start-stopeista ei ollut juuri tietoakaan silloin kun 211 tehtiin.

ZAPeista en tiedä miten laadukas merkki on, mutta vuosia sitten myytiin silloiselta työpaikaltani jotain AGM halpamerkkiä eli Sznajder muistaakseni 5-10 akkua ja jokaikinen vaihdettiin pakkasten tultua takuuseen, Aivan p*skoja, mutta kun oli niin paljon niitä halvan akun kyselijöitä niin maahantuoja oli ottanut nuo valikoimaan.
Jouduttiin sovittelemaan sitten asiaa kun tilalle vaihdettiin erimerkkisiä akkuja. Ei mukava.

Eli kaula AGM akkuun ei olekkaan ihan niin iso kuin markkinointimiehet sanoo.
Se on ehkä vähän sama juttu kuin metsästyskiikareissa, Zeiss on peijoonin kallis eikä sillä kuitenkaan näe iltapassissa kuin viisi minuuttia pitempään.
Se vaan kun peura tulee juuri sen viiden minuutin aikana.

Mutta kyllä vaan, jos autoon X suositellaan vaihtoehdoksi sitä perinteistäkin akkua niin pitäisi sen kanssa pärjätä.
wiimax.fi
Metusalem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 04.12.2014 18:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Viesti Kirjoittaja Metusalem »

Olen hankimassa tälläistä autoa kakkosautoksi, mutta haluan , että koneena on OM646, eli pitänee katella vm- 06-08 autoja?
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Metusalem kirjoitti:Olen hankimassa tälläistä autoa kakkosautoksi, mutta haluan , että koneena on OM646, eli pitänee katella vm- 06-08 autoja?
2008 vuodestahan noita w204:ia on vasta saanu. Mulla oli 4/2009. Se oli kait vimonen kuukausi kun noita om646:ia tehtiin. Se DPF on perse, mutta toimii paremmin kun käy "optimoimassa" jossain sitä softaa...
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 648
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

amatoori kirjoitti:W204:ssa on pitkät kaapelit akulle koska akku sijaitsee takakontissa. Oma vastaava (tosin OM646) oli kanssa laiska starttaamaan. Asiaan autto kunnon akun hommaaminen.
Itsellä oli ennen samanlainen ja kyllä sen starttiäänestä kuuli selvästi onko ulkona -30 vai +30 astetta.
amatoori kirjoitti:AGM akuissa mitä nykyään tunnutaan joka puolelle tuputtavan jopa ilman syytä (eli ei ole start-stop tekniikkaa), on useiden eri akkuvalmistajien mukaan alhaisempi kylmäkäynnistysvirta kuin ns perusakuilla. Eli jos tuota viheliäistä ominaisuutta ei ole, niin kannattaa ostaa 100Ah ja 900A kylmäkäynnistysvirralla oleva tavallinen "merkkiakku", esim Exide EA1000.
Hyvän AGM akun purkausvirta on silti niin suuri, että +30 ja -30 käynnistys kuulostaa suunnilleen samanlaiselta. Se on sitten toinen juttu, että OM651 kylmäkäynti heti käynnistyksen jälkeen kuulostaa raa'alta, vaikkei ketju helisekään. Omassa autossani kuusivuotiaana vaihtoon lähteneen akun kirjaimellisesti viimeinen startti puolilämpimällä moottorilla työpaikalta kesken päivän Akkutaloon lähtiessä käytti jännitteen niin alhaisena, että jouduin nollaamaan kasan vikakoodeja akun vaihdon jälkeen vaikka jännitteet päällä vaihdettiinkin. Startin äänessä en erottanut mitään erikoista silloinkaan. Näin sen AGM akun pitäisi parhaimmillaan toimia, eli täysi purkausvirta loppuun saakka.

Jos Start-stop tuntuu viheliäiseltä, siihenkin on saatavana kontrolleri, joka painaa S-S nappia puolestasi jokaisen käynnistyksen jälkeen.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 648
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

amatoori kirjoitti:AGM akkuhan taitaa vaatia hieman korkeampaa latausjännitettä?
Kyllä. Ja siksi AGM:n ei kuulukaan toimia hyvin perinneakun latausjännitteellä.
amatoori kirjoitti:Mutta se pointti. AGM akku ei ole sen lasikuitumaton vuoksi niin tiheä kuin "normaali" akku, joten normaalilla samaan ulkomittaan saa pikkasen enemmän varauskykyä
Periaatteessa kyllä, mutta jos akun sisäinen vastus on pienempi, se antaa suuremman purkausvirran pienemmästäkin maksimikapasiteetista.
amatoori kirjoitti:Isommalla akulla on myös isompi vastaanottokyky kylmänä ja näissä "perinteisissä" on nykyään noita kalsium lisäaineita jotka nekin parantaa kylmän vastaanottokykyä. Eli kaula AGM akkuun ei olekkaan ihan niin iso kuin markkinointimiehet sanoo.
Jos sanotaan että AGM akun vaihdolla perinteisen tilalle ei saa etua, niin uskon kyllä kokeilemattakin.

Kylmän akun latauksen osalta en voi kommentoida, kun omassani on sähkölämmityksen yhteydessä myös ylläpitolaturi, joten ongelmia ei ole.

Se oli sinänsä jännä havainto, että edellinen AGM akku ei hiipuessaan osoittanut mitään erityisiä heikkenemisen merkkejä (ehkä juuri tuosta laturista johtuen?). Ainoa syy, jonka vuoksi lähdin akkua vaihtamaan oli Webaston lyhenevä käyttöjakso, jonka jälkeen kylmässä autossa oli harmittavan usein odottamassa akkuvahdin virheilmoitus taulussa. Myös se kylmä auto käynnistyi aina normaaliin tapaan, joten ilman Webston akkuvaroitusta en olisi tiennyt ajavani niin huonolla akulla, että toista yritystä ei kenties olisi enää ollut jäljellä jos sitä olisi joskus tarvittu.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 648
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

amatoori kirjoitti:
Metusalem kirjoitti:Olen hankimassa tälläistä autoa kakkosautoksi, mutta haluan , että koneena on OM646, eli pitänee katella vm- 06-08 autoja?
2008 vuodestahan noita w204:ia on vasta saanu. Mulla oli 4/2009. Se oli kait vimonen kuukausi kun noita om646:ia tehtiin. Se DPF on perse, mutta toimii paremmin kun käy "optimoimassa" jossain sitä softaa...
Ensimmäinen mallivuosi on 2008, mutta ensimmäiset W204 mallit rekisteröitiin 2007 kesällä. Eli Metusalemin kysymykseen hakuseulaan voi laittaa 2007 - 2009 ja viimeisistä kappaleista pitää vielä tarkistaa, että iskutilavuus on OM646:n 2148 eikä OM651:n 2143.

Mikä siinä DPF:ssa on vikana? Meiltä ehjä ja toimiva S204 lähti vaihtoon tilanpuutteen vuoksi ennenaikaisesti noin 230.000 km jälkeen, joten en tuolla ajomäärällä vielä ehtinyt havaita mitään DPF:sta johtuvia ongelmia?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17266
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Viesti Kirjoittaja dealer »

dealer kirjoitti:...............ZAPeista en tiedä miten laadukas merkki on, mutta vuosia sitten myytiin silloiselta työpaikaltani jotain AGM halpamerkkiä eli Sznajder muistaakseni 5-10 akkua ja jokaikinen vaihdettiin pakkasten tultua takuuseen, Aivan p*skoja, mutta kun oli niin paljon niitä halvan akun kyselijöitä niin maahantuoja oli ottanut nuo valikoimaan.
Jouduttiin sovittelemaan sitten asiaa kun tilalle vaihdettiin erimerkkisiä akkuja. Ei mukava.
Heh, kyseessähän muuten on nimenomaan ZAP Snajder, sama asia :D
wiimax.fi
Metusalem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 04.12.2014 18:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Viesti Kirjoittaja Metusalem »

Kiitos kaikille vastanneille avusta. Löysin nyt sopivan ja vähän ajetun ehdokkaan täältä kotikaupungista. Pitää käydä ajamassa, kun vain töiltä ehtii.

https://www.niemelanauto.fi/vaihtoautot ... z/c/101828" onclick="window.open(this.href);return false;
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 780
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Omasta mielestä hinta kyllä vähän yläkanttiin karvalakkivarusteisesta mallista.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Metusalem
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 213
Liittynyt: To 04.12.2014 18:38
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Viesti Kirjoittaja Metusalem »

Olen samaa mieltä, että suht kallis, mutta jos on ollut auto koko ajan Lapissa, niin on aika turvallinen ostos ainakin ruosteen suhteen. Hinta toki pitää tulla alemmas, kun on kuite suora osto puhtaalla rahalla, mutta toki automyyjät tieten myisi miellummin rahoituksella autot.
Vain Mersuilla since 2002
MB E200 Avantgarde 5g. aut. 722.699 CDI W211 Facelift -08 OM 646.821 Nyt ajettuna 260 tkm
ex MB E320 5g. aut. S210 -98 Avantgarde moottorina M112.941 Ajettu 378tkm. (hirvikolarista => lunareihin. Muuten olisi palvellut vielä pitkään ja hyvin.)
Hesusnis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57

Re: Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Viesti Kirjoittaja Hesusnis »

Metusalem kirjoitti:Olen samaa mieltä, että suht kallis, mutta jos on ollut auto koko ajan Lapissa, niin on aika turvallinen ostos ainakin ruosteen suhteen. Hinta toki pitää tulla alemmas, kun on kuite suora osto puhtaalla rahalla, mutta toki automyyjät tieten myisi miellummin rahoituksella autot.
Saavat rahoituksesta provikkaa.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
pirhonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 14.09.2004 02:56
Paikkakunta: lahti

Re: Vanha Mercedes C200 CDI W204 kokemukset 3 1/2 vuodelta

Viesti Kirjoittaja pirhonen »

Itellä S204 cdi 200 646 koneella ensirekisteröinti marraskuu 2007 ensimmäisiä farkkuja tähän korimalliin.
Silloin voi valita DPF vai ilman itsellä DPF ajettu 380tkm ei mitään ongelmia polton kuulee äänestä koska päällä alle 1000km polttaa.
Hyvä moottori hakusessa vähän ajettu samanlainen.
wallu
Vastaa Viestiin