OM 642 V6 nokkaketju
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Koskisella juu, ja jos Ylivieskaan ajelet niin tervetuloa meille M-B Osalle. Ketjuja vaihdeltu puolenkymmentä taas viime viikkoina...
wiimax.fi
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Mitä tulee teillä hintaa yhteensä noihin allekirjoituksen ässään ja ärrään?dealer kirjoitti:Koskisella juu, ja jos Ylivieskaan ajelet niin tervetuloa meille M-B Osalle. Ketjuja vaihdeltu puolenkymmentä taas viime viikkoina...
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: OM 642 V6 nokkaketju
jjk270cdi kirjoitti:Käyttöautolta itsekin sain muunmuassa juuri tuon vastauksen. Pakkohan niiden on asiasta tietää mutta joku syy siihen on kun eivät ole muka tietoisiakaan että tälläistä ongelmaa on, vaikka koskee varmaan jokaista om642 moottoriaS202 kirjoitti:Koskisella vaihtavat, ei tarvi ajaa ylivieskaan. Onko se joku tehtaan ohjeistus noille vehoille ja käyttöautoille että vaikka kyseessä olis kuinka selvä tyyppivika niin vastaus on aina sama ei ole koskaan ollut tai vaihdettu tai korjattu?
Samoin tännekkin sanottiin Käyttöautolta, ettei oikein hintaa edes osaa sanoa kun ei koskaan ole kuulemma vaihdettu...
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Missäs kohden se tyyppi vika on ?S202 kirjoitti:Koskisella vaihtavat, ei tarvi ajaa ylivieskaan. Onko se joku tehtaan ohjeistus noille vehoille ja käyttöautoille että vaikka kyseessä olis kuinka selvä tyyppivika niin vastaus on aina sama ei ole koskaan ollut tai vaihdettu tai korjattu?
jos jakoketju venyy satoja tuhansia ajellessa
Mökkillä
'
'
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Eihän se 642 varsinainen tyyppivika ole, mutta vaihdellaan niitä kuitenkin.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Taitaa olla, eräältä Vehon huoltopäälliköltä kerran asiasta kysyin niin sanoi ettei ole yhteenkään 642 ketjua vaihdettu, liekkö sitten koko moottoriS202 kirjoitti:Koskisella vaihtavat, ei tarvi ajaa ylivieskaan. Onko se joku tehtaan ohjeistus noille vehoille ja käyttöautoille että vaikka kyseessä olis kuinka selvä tyyppivika niin vastaus on aina sama ei ole koskaan ollut tai vaihdettu tai korjattu?

Entiset:
W209 320CDI -09
W203 220CDI -03
W208 230K -00
Star C4 käyttäjä
W209 320CDI -09
W203 220CDI -03
W208 230K -00
Star C4 käyttäjä
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: OM 642 V6 nokkaketju
no ei olisi eka kerta kun joku huoltopäällikkö sanoo, että ei ole ikinä kuullut viasta, vaikka olisi yleinen mallivika. Voipi olla valikoivaa muistia.
toinen voi olla se, että se on Veho joten kukaan ei siellä ole sitä vaihdattanut.
sattuneista syistä.
toinen voi olla se, että se on Veho joten kukaan ei siellä ole sitä vaihdattanut.

W212 E350cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 2587
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Myös Toyota D-4D dieseleitä ei ole koskaan yhtään hajonnut Toyotan edustajan mukaan. Ne kasat siellä korjaamon takapihalla vaan muistuttavat niitä D-4D dieseleitä.Nurmituomas kirjoitti:no ei olisi eka kerta kun joku huoltopäällikkö sanoo, että ei ole ikinä kuullut viasta, vaikka olisi yleinen mallivika. Voipi olla valikoivaa muistia.
toinen voi olla se, että se on Veho joten kukaan ei siellä ole sitä vaihdattanut.sattuneista syistä.
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Samaten aikoinaan volkkarinliikkeessä ihmettelivät että miten voi olla AAZista kampiakselin päästä pultti poikki, koskaan ole kuultukaan että niin voisi käydä 

wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Mulla oli 2000 luvun alussa 18t Ategoja, joista yhdessä ei kestänyt etummainen kardaanin kannatinlaakeri. 3. Laakeri kun meni, niin Vehossa työnjojtaja kehui, että ikinä ennen ei ole tarvinnut vaihtaa 

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Pirkanmaan HYA-centerissä kysyin OM642 ketjun vaihdosta ja olivat lähellä nauraa mut ulos. Vehon aikoina ei ikinä vaihdettu kuin 3 ketjua (Siis tekijöiden tausta on sieltä). Siihen yhteen lanssiinkaan tarvinnut vaihtaa vaikka oli 600tkm mittarissa. Jotkut on näkevinään jotain siitä kiristimestä. Ja netissä liikkuu juttuja 7 cm venymistä, niitä voi uskoa joka haluaa...
Minkä takia sitä pitää jauhaa paskaa vaikka asiakas on valmis hommasta maksamaan ja merkin takuista ei firma ole missään vastuussa? Tarttunut liian lujaa siellä oppipajassa?
Minkä takia sitä pitää jauhaa paskaa vaikka asiakas on valmis hommasta maksamaan ja merkin takuista ei firma ole missään vastuussa? Tarttunut liian lujaa siellä oppipajassa?
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Se on nyt niillä mennyt valitettavaati vähän tuollaiseksi. Kysyppä venetmäeltä.TPLtre kirjoitti:Pirkanmaan HYA-centerissä kysyin OM642 ketjun vaihdosta ja olivat lähellä nauraa mut ulos. Vehon aikoina ei ikinä vaihdettu kuin 3 ketjua (Siis tekijöiden tausta on sieltä). Siihen yhteen lanssiinkaan tarvinnut vaihtaa vaikka oli 600tkm mittarissa. Jotkut on näkevinään jotain siitä kiristimestä. Ja netissä liikkuu juttuja 7 cm venymistä, niitä voi uskoa joka haluaa...
Minkä takia sitä pitää jauhaa paskaa vaikka asiakas on valmis hommasta maksamaan ja merkin takuista ei firma ole missään vastuussa? Tarttunut liian lujaa siellä oppipajassa?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Tuohan ei kuitenkaan kovin helposti visiin hajoa eikä jako hyppää kuten kohtalotoverit 4-koneet yksinkertaisilla ketjuilla? Sehän on nähty kuvista että ajoitus on pielessä jo asteita mutta tuleeko se kiristimen varsi sieltä lopulta ulos ja roikii sitten kotelossa kun jotain fataalia lopulta tapahtuu? Meneekö tuo silloin Veholla ja muilla kuluneen vetorattaan piikkiin tms. eikä kirjata ketjuongelmaksi?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Omassa 642 oli aj. 217 th/ km. kun ketju vaihdettiin. 11° oli koneen ajoitus pielessä. Kone vastasi herkemmin kaasuun ketjun vaihdon jälkeen.
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Ei nuo ole tainneet konerikkoja aiheuttaa, en ainakaan ole kuullut. Tuplarivinen ketju, mutta ei siitä mihinkään pääse, venyy mikä venyy. Kaihan sitä voi onnellisesti rallatella loppuun asti, mutta en minä työkalun kanssa riskeeraa. Se on jo vaihdettu, Lintosella Ylivieskassa. Mulle kätevintä kun osuu työmatkat seudulle, jos osuu.
Ajoitus siinä menee pieleen ja vielä eri määrän kansien välillä.
Ajoitus siinä menee pieleen ja vielä eri määrän kansien välillä.
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Omasta 350CDI OM642sesta ketju vaihtoon, kun lasissa 257tkm. Venymää oli todella reilusti, kiristin oli kaikkensa antanut. Auto rallatti kylmäkäynnistyksessä 1-2 sek verran, eli perusoire. Auto muuttui käytökseltään hyvin paljon remontin jäljiltä, reagoi kaasuun huomattavasti herkemmin ja koko kierrosalueen veto tasaista. Moottorin käytöstä kun nyt tunnustelee, niin varmasti on vaikutusta myös polttoainekulutukseen, mutta täytyy palata siihen sitten isommalla otannalla.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Kurkkailin öljykorkin alle ja tarkoitus oli tiirailla kiristintä ja ketjun venymää, mutta sitäpä ei näkynytkään. Joku suojapelti tms näkyi vaan kun yritin kurkistella. Onko muilla tullut tälläistä vastaan? Mistäs sitten tarkistan venymän? Autolla nyt mittarissa 165 tkm. Kulutus on noussut nyt viimeaikoina, toki kesärenkaat voinee vaikuttaa asiaan ja MAF:sta antaa vikakoodia.
Auto on w204 C300, moottori on OM642.832
-jnes
Auto on w204 C300, moottori on OM642.832
-jnes
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Uudemmissa moottorimalleissa sitä ei enää nää kun siirsivät öljyntäyttötuubin keskemmälle. En ole tuota OM642 osalta WISsistä katsonut miten tarkastus suoritetaan, kun omissa se kiristi näkyy... voisi jossain väälissä vilkaista jos muistaa kun on starikoneella.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Ahaa, eli Starista löytyy ohje kuinka tarkistaa näistä uudemmista se venymä.
Kiitokset!
Toki jos nopeasti joku osaa kertoa miten tarkistaa venymä niin voi vinkata
Kiitokset!
Toki jos nopeasti joku osaa kertoa miten tarkistaa venymä niin voi vinkata
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Jakoketju on ihan helppo vaihtaa itse. Oheisena kuva OM 642 jakoketjun vaihdosta.Jasu24 kirjoitti:Moro,
luulin että metallinen nokkaketju olisi lähes ikuinen mutta V6 Diesel on alkanut rallatella startin jälkeen 310 tkm myötä.
Kotitalliin ko. homma ei taida sopia, joten PK seudulle minne viedä? Eka tarjous Vartsikasta oli 1200€ eli hieman kookkaammasta hommasta on kyse. Mitä siis on edessä ja onko suosituksia?
Kiitän aktiivisuudesta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: OM 642 V6 nokkaketju
No ei se ketjuremontti mikään mahdottoman vaikea ole, mutta jää silti itse tekemättä, on sen verran monta muuttujaa, mikä voi mennä viduiks vaikka työkalut aika hyvin käsissä pysyykin.
Ehkä jos joku kunnon tutoriaalin alusta loppuun tekisi tänne tai youtubeen, niin ehkä sitten. Tulevan kesän aikana se on minunkin autoon vaihdettava. Liekö febi bilsteinin osat hyviä, vai mitä olette laittaneet? Tarviiko laahaimia yleensä vaihtaa? Purattaa hieman enemmän.
Ehkä jos joku kunnon tutoriaalin alusta loppuun tekisi tänne tai youtubeen, niin ehkä sitten. Tulevan kesän aikana se on minunkin autoon vaihdettava. Liekö febi bilsteinin osat hyviä, vai mitä olette laittaneet? Tarviiko laahaimia yleensä vaihtaa? Purattaa hieman enemmän.
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: OM 642 V6 nokkaketju
On vaikea sanoa mitään eri varaosavalmistajien laadusta. Sekaan mahtuu myös huonompaa laatua. Kun halusin kokonaisen varaosapaketin koko jakopään osista niin sitä ei tahtonut löytyä miltään kauppiaalta. Lopulta sain tarjouksen Ranskasta Biarrizissä toimivalta Euro 4x4 parts myyjältä jonka paketti oli kilpailukykyinen ja koko paketin hinta oli 650 euroa. Ostin osat sieltä. Laahaimien kuluminen on aika vähäistä ja niiden vaihtamiseksi joutuu purkamaan koneen etuosaa enemmän. Eniten kuluvan laahaimen eli sen johon ketjunkiristin vaikuttaa voi vaihtaa kun avaa jakopään luukun koneen etuosasta. Laahain pitää vaihtaa silloin kun jakoketju on vielä löysällä ennen sen liittämistä. Tärkein asia ketjun vaihdossa on se ettei päästä jakoa sekaisin koska muuten joutuu tekemään enemmän töitä.Beagle_ kirjoitti:No ei se ketjuremontti mikään mahdottoman vaikea ole, mutta jää silti itse tekemättä, on sen verran monta muuttujaa, mikä voi mennä viduiks vaikka työkalut aika hyvin käsissä pysyykin.
Ehkä jos joku kunnon tutoriaalin alusta loppuun tekisi tänne tai youtubeen, niin ehkä sitten. Tulevan kesän aikana se on minunkin autoon vaihdettava. Liekö febi bilsteinin osat hyviä, vai mitä olette laittaneet? Tarviiko laahaimia yleensä vaihtaa? Purattaa hieman enemmän.
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Joo, kun autodoccia kun selaa, sieltä saa paketin noin 200€ sisältäen ketjun, kiristimen ja laahaimet. Tosin ketju on kuvissa kokonainen, eli ei vissiin tule sitä liitospalaa mukana. Ketju erikseen ostettuna taas näkyy selvästi liitospalakin.go-on kirjoitti:On vaikea sanoa mitään eri varaosavalmistajien laadusta. Sekaan mahtuu myös huonompaa laatua. Kun halusin kokonaisen varaosapaketin koko jakopään osista niin sitä ei tahtonut löytyä miltään kauppiaalta. Lopulta sain tarjouksen Ranskasta Biarrizissä toimivalta Euro 4x4 parts myyjältä jonka paketti oli kilpailukykyinen ja koko paketin hinta oli 650 euroa. Ostin osat sieltä. Laahaimien kuluminen on aika vähäistä ja niiden vaihtamiseksi joutuu purkamaan koneen etuosaa enemmän. Eniten kuluvan laahaimen eli sen johon ketjunkiristin vaikuttaa voi vaihtaa kun avaa jakopään luukun koneen etuosasta. Laahain pitää vaihtaa silloin kun jakoketju on vielä löysällä ennen sen liittämistä. Tärkein asia ketjun vaihdossa on se ettei päästä jakoa sekaisin koska muuten joutuu tekemään enemmän töitä.Beagle_ kirjoitti:No ei se ketjuremontti mikään mahdottoman vaikea ole, mutta jää silti itse tekemättä, on sen verran monta muuttujaa, mikä voi mennä viduiks vaikka työkalut aika hyvin käsissä pysyykin.
Ehkä jos joku kunnon tutoriaalin alusta loppuun tekisi tänne tai youtubeen, niin ehkä sitten. Tulevan kesän aikana se on minunkin autoon vaihdettava. Liekö febi bilsteinin osat hyviä, vai mitä olette laittaneet? Tarviiko laahaimia yleensä vaihtaa? Purattaa hieman enemmän.
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Saisiko tämän ohjeen tänne. Kiitos.pikachu kirjoitti:Ahaa, eli Starista löytyy ohje kuinka tarkistaa näistä uudemmista se venymä.
Kiitokset!
Toki jos nopeasti joku osaa kertoa miten tarkistaa venymä niin voi vinkata
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Tänne ei mitään voi lisätä niin onneaan voi koittaa googlella dokumentissa AR05.10-P-7600SXI (ohje tuohon omaan, missä kiristimen näkeekin, mutta kaipa se rakenne samanlainen on vaikka öljyntäyttö ei kohdalle osukaan)akivege kirjoitti:Saisiko tämän ohjeen tänne. Kiitos.pikachu kirjoitti:Ahaa, eli Starista löytyy ohje kuinka tarkistaa näistä uudemmista se venymä.
Kiitokset!
Toki jos nopeasti joku osaa kertoa miten tarkistaa venymä niin voi vinkata
Proceduuri on irroittaa kiristin (AR05.10-P-7800SXI), fani (AR20.40-P-5050EW) ja mitata mersun omalla mittavälineellä 642 589 03 63 00 (näyttää hieman samalta kuin itse kiristin) samalla pyörittäen kampiakselia pyörimissuuntaan. Ketju vaihtoon jos mittari näyttää yli 82mm (ei siis varmaankaan tarkoita suoraan mitattua venymää vaan joku skaala anturissa on).
Toisaalta DIY miehelle ei mitään apua tästä ohjeesta...

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Jos löydän korjaamon, joka suostuisi ketjuremonttiin, niin onko muita osia näiden lisäksi, mitä hommata valmiiksi? Ketju lukolla, kiristin, alipainepumpun tiiviste ja suuuttimiin rikat ja pultit.
Oon viime viikolla yrittänyt soittaa Ylivieskaan ja Kuopioon, ei vaan haluta vastata saati soittaa takaisin. Oman kylän pajat käyn läpi huomenna.
Oon viime viikolla yrittänyt soittaa Ylivieskaan ja Kuopioon, ei vaan haluta vastata saati soittaa takaisin. Oman kylän pajat käyn läpi huomenna.
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Toivalan auto ainakin ennen ollut koko heinäkuun lomalla ja siis kiinni.Beagle_ kirjoitti:Jos löydän korjaamon, joka suostuisi ketjuremonttiin, niin onko muita osia näiden lisäksi, mitä hommata valmiiksi? Ketju lukolla, kiristin, alipainepumpun tiiviste ja suuuttimiin rikat ja pultit.
Oon viime viikolla yrittänyt soittaa Ylivieskaan ja Kuopioon, ei vaan haluta vastata saati soittaa takaisin. Oman kylän pajat käyn läpi huomenna.
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Hämeestä/Etelästä firmasuosituksia jotka vaihtavat? Kahdesta paikasta kysyin ja hinta siellä 1400e kantturoissa ja tuolla hinnalla kyllä ajelen vähän kauemmaskin tarvittaessa.
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Venetmäki Viialasf78 kirjoitti:Hämeestä/Etelästä firmasuosituksia jotka vaihtavat? Kahdesta paikasta kysyin ja hinta siellä 1400e kantturoissa ja tuolla hinnalla kyllä ajelen vähän kauemmaskin tarvittaessa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM 642 V6 nokkaketju
Kiitoksia nopeasta vastauksesta, kyselenpä sieltä.