320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja atlas »

jos lambdan liitin ei käy omaan autoon mutta johdot ja värit täsmää niin missään tapauksessa niitä ei saa juottaa lyhyeen johdon pätkään eikä toiseen johtoon joka ei ole lambdasta..muutenkin sen pituutta ei saisi muutella paljon .
Johto on vastus itsessään ja juottaminen heikentää ja tuhoaa sen toimintaa eli abiko liittimillä AINA erilaine pistoke liitos.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Mese 320 TE kirjoitti: On mitattu se on tosiaan yksi valtelun aiheuttaja.
Miltäpä vakutti, vaihteleeko lambdasignaalin arvo tasaisesti noi väliä 0,1-0,9 V? Ajan mittaan signaalivaihtelu pienenee ja lopulta häviää kokonaan eli signaali jää "seisomaan". Jos vaihtelu on selvästi pienempää kuin tuo 0,8 V on se jonkinlainen merkki siitä, että komponentti alkaa olemaan ehtoopuolella.
Mese 320 TE kirjoitti:Olen kokeillut eri valmistajien Lamda antureita jotkut kestävät useampia vuosia toiset ei kestä vuottakaan. Onko kokemusta mikä kestää pitimpään?
Kaksilambdaisissa autoissa on erittäin tärkeää käyttää täsmälleen oikeanlaista lambdaa ensisijaisena lambdana. Sama koskee myös yksilambdaisia menopelejä. Hieman vääränlainen (uusi lambda, mutta on sähköisiltä ulostuloarvoiltaan erilainen kuin alkuperäinen) signaali lambdalta moottorinohjaukselle saa ecun säätelemään seoksia toisin, kuin ruiskutuksen suunnittelija on aikanaan ne ruiskukartoille piirrellyt. Toisin sanoen. On joitain paikkoja, missä en itse poikkea alkuperäisosasta ellen "vasen kives vetoa" -varmuudella voi sanoa, että komponentti on alkuperäisen kanssa samanlainen. Tällaisiin lukeutuu myös primäärilambda. Alkuperäinen voi olla hieman arvokkaampi kuin Motonetin "zirkonit", mutta se ainakin tekee tehtävänsä, oikein.

Jonkun olen kuullut mainitsevan, että Bosch tekisi joihinkin Mercedeksiinkin alkuperäislambaadoja, mutta en pysty sitä itse allekirjoittamaan. Ei ole tietoa.
Mese 320 TE kirjoitti:Vaihde päällä se tyhjä käynti ontui.
Jaa tämä oli automaatti Käykö kone häiriötöntä tyhjää P-asennossa? Vaihde päällähän tuo koneelle hieman kuormaa joka häiriöisessä tyhjäkäynnissä hankaloittaa säätörutiineja entisestään.
Mese 320 TE kirjoitti:Yksi anturi on vielä myös vaihtamatta, se kampiakselin anturi siellä koneen turbiini kopan vieressä. Sekin kuulemma aiheuttaa ontumista, kun se lämpiää tarpeeksi sen ehjä vastusarvo on 1100 ohmia. Täytyy mitata tuo moottori ohjauksen antamaa jännitettä kunhan saan uuden solenoidin ja pääsen taas talliin vaihtamaan sen. Palaillaan asiaan :thumbup:
Mahtaakos kone käydä laisinkaan, jos kampuran asentotunnistin olisi särki?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

En muista Lamda mittauksen arvoja. Täytyy ostaa seuraavaksi MB oma Lamda anturi. Tyhjä käynti on vapaalla OK. Tuo kampiakselin asentotunnistin luultavasti tekee myös tempun, kun sen vastus arvo muuttuu muuksi kuin se ehjä 1100 ohmia. Väärä tieto poksille säätää seokset pieleen. No oli ihan unohtua, että kyseessähän on 19 vuotta vanha auto jossa on vielä vaihtamattomia antureita. :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

atlas kirjoitti:jos lambdan liitin ei käy omaan autoon mutta johdot ja värit täsmää niin missään tapauksessa niitä ei saa juottaa lyhyeen johdon pätkään eikä toiseen johtoon joka ei ole lambdasta..muutenkin sen pituutta ei saisi muutella paljon .
Johto on vastus itsessään ja juottaminen heikentää ja tuhoaa sen toimintaa eli abiko liittimillä AINA erilaine pistoke liitos.
Olet oikeassa poksin ohjaus vaatii oikeat vastus arvot. :thumbup: Tuo kampuran asento tunnnistimen särki juttua en tiedä, mutta onkohan poksissa olemassa " Häiriötilan hätäkäyttöasetusta " ? Joissain pokseissa sellainen on olemassa kone ei ota täysiä kierroksia autolla pystyy ajamaan "Noin 70 km/h ihmisten ilmoille. Onko kellään tietoa tästä asiasta? :?: :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Solenoidi löytyi KL - Varaosasta hintaan 96, 30 € MB nro 104 050 0177 huomenna on postissa perillä. Mertelillä hinta 118 € toimitusaika 2 viikkoa. Palailen asiaan kun saan vaihdettua tuon uuden solenoidin. :thumbup:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

No niin mötikkä on nyt saatu postista. Se on tuolla uudella varaosa numerolla A 119 051 00 77 MB Original-Teile/Geprufte Qualität binder
Made in Germany Stuttgard. KL -jäsen hintaan postikul. 105,57 €. Soledoidin vastus arvo on 7,4 Ohmia. Vanhan solenoidin vastus 4,7 Ohmia eli 2,7 Ohmia pienempi. Noin prosenteissa kela on 36,4 % menettänyt vastus arvostaan. Huomenna pääsen sen vaihtamaan katsotaan mitä se sitten vaikutti. :thumbup:
Meseillään
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Mukavia pusseja kun on Mercedeksen merkki varaosatarrassakin! :D Pistähän solenoidi sitten tasotiivisteaineella huolella putsatuille pinnoille kiinni. :thumbup:
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

No niin, kyllä lähtee ! :clap: On Mese herännyt henkiin taas. Tuo vanha solenoidi toimi vielä jotenkin kovemmilla kieroksilla, kun vastus oli pari vuotta sitten se 5.8 Ohmia koneen ollessa lämmin ja öljyt notkeat. Nyt sen vastus arvon ollessa vain 4,7 Ohmia se ei toiminut enää oikeastaan milloinkaan millään kierrosalueella oli kone lämmin tai ei. Tuo vikatesteri ei näytä näköjään viellä tuollakaan 4,7 Ohmin vastus arvolla vikaa. Voishan sitä kokeilla tuleeko vika ilmoitus vasta, kun pistoke on irti solenoidista ja käy ajamassa pienen lenkin.
Ja pistää testerin kiinni onko vikailmoitus tullut. :think: Joka tapuksessa Mese on kunnossa ja toivotaan, että tästä jutusta on apua teille palstalaisille. :thumbup:
Meseillään
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Mese 320 TE kirjoitti:No niin, kyllä lähtee ! :clap: On Mese herännyt henkiin taas. Tuo vanha solenoidi toimi vielä jotenkin kovemmilla kieroksilla, kun vastus oli pari vuotta sitten se 5.8 Ohmia koneen ollessa lämmin ja öljyt notkeat. Nyt sen vastus arvon ollessa vain 4,7 Ohmia se ei toiminut enää oikeastaan milloinkaan millään kierrosalueella oli kone lämmin tai ei. Tuo vikatesteri ei näytä näköjään viellä tuollakaan 4,7 Ohmin vastus arvolla vikaa. Voishan sitä kokeilla tuleeko vika ilmoitus vasta, kun pistoke on irti solenoidista ja käy ajamassa pienen lenkin.
Ja pistää testerin kiinni onko vikailmoitus tullut. :think: Joka tapuksessa Mese on kunnossa ja toivotaan, että tästä jutusta on apua teille palstalaisille. :thumbup:
No niin... on se hyvä että joku viitti nähdä vaivaa noinkin pienen asian kanssa... :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Taitaa mennä sitten itselläkkin toi solenoidi vaihtoon... vastusarvo on nimittäin 5,15 Ohmia... ja kylmällä koneella esiintyy tehottomuutta...

Päivitys: Edellinen tulos 5,15 oli puolilämpimällä koneella.... nyt kun kone ihan kylmä niin solenoidin vastus 4,45 :shock:
Viimeksi muokannut Sorsso, Pe 15.02.2013 23:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Lähden hiihtolomalle huomenna pohjoiseen tuolla pitkällä reisulla se näyttää varmaan paremmin mitä se vaikuuttaa. Tuota vika ilmoitusta on syytä tutkia eikö vika ilmoitusta tule boksiin muuten kuin käämin on oltava poikki. Tuossavaihdon yhteydessä kokeilin miten se jousi vetää sen käämisydän mötikän takaisin. Herkästi ja nopeasti se toimi kone oli lämmin ja tallissa sisällä ei mitään takertelua ilmennyt. Tämä vika on vaikea huomata, kun se käämin vetovoima pienenee hiitaasti ja se puutteelista toimintaa ei huomaa normaali ajossa. Se ilmenee vasta kunnon kiihdytyksissä. Minun tapauksessa oli viivettä ja laiskuutta koneen reakoinnissa kaasuun.
:thumbup: :D :wave:
Meseillään
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hiihtoloma reissu on heitetty ja kulutus oli koko reisulle 11.01 L / 100 km Webastolle osa kulutuksesta. Kone reakoi kaasuun hyvin ja vääntöä riitti ihan tarpeeksi liukkaille keleille, kun tuo "keltainen kolmio" vilkutteli herkästi. Tosin tuo kulutus on minusta hieman yläkanttiin
kun pääosa matkasta oli 80 kympin rajoitusta. Mittarivirheen huomioon ottaen ajelin viisarin paksuuden yli 90 kympin nopeutta. :thumbup:
Meseillään
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Tuli myös vaihdettua tuo solenoidi...
Pari tankkausväliä on nyt ajeltu, 98% maantieajoa kulutus 9,4 L/100KM, ennen ei alle 10:n päässyt.
Eli kannattaan varmaan muittenkin yleisesti tarkastaa toi käämi...
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Sorsso kirjoitti:Tuli myös vaihdettua tuo solenoidi...
Pari tankkausväliä on nyt ajeltu, 98% maantieajoa kulutus 9,4 L/100KM, ennen ei alle 10:n päässyt.
Eli kannattaan varmaan muittenkin yleisesti tarkastaa toi käämi...
Miltä tuntui tuo vääntö tuliko sitä lisää? :?: Nyt alan keskittyä tuohon ruiskutussuuttimein mahdolliseen vuotoon/häiriöihin/kulumiseen.
Noissa suutimissa olevat tiivisteet ovat varmasti kovettuneet ja ilma vuotoja voi olla imusarjaan. :thumbup:
Meseillään
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Kyllähän tuo kone paremmin vetää kuin ennen... ja moottorista kuuluva murina on vähäisempää...
Ennen kylmällä moottorilla kiihdytys oli sellasta kumilankamaista... nyt lähtee heti vetämään rivakammin...
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1636
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Sorsso kirjoitti:Kyllähän tuo kone paremmin vetää kuin ennen... ja moottorista kuuluva murina on vähäisempää...
Ennen kylmällä moottorilla kiihdytys oli sellasta kumilankamaista... nyt lähtee heti vetämään rivakammin...
Just niin kumilankamaista venyvää, nyt lähtee :thumbup: Sitkeesti vaan tutkitaan saadaan loputkin viat pois. Tuo kulutus ( 11 L) :thumbup: tuolla reissulla voi johtua myös siitä, kun oli mukava kiihdytellä ja testata konetta.
Meseillään
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Onko muilla vastaavia kokemuksia, voiko noin pieni kelan "vanheneminen" vaikuttaa radikaalisti vääntöön?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
OpaR6
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 13.08.2005 17:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 320 TE 1993 nokka-akselin mötikkä

Viesti Kirjoittaja OpaR6 »

Nostetaas vanhaa aihetta.

Mittailin kahdesta kelasta vastuksen ja kummassakin oli noin 4,7 ohmia vastus, eli olisikohan kummassakin tunnit täynnä??

Minulla ei ole käytössä tuota nokansäätöä kun se konetta säädettäessä (Hestec) lopetti toiminnan, niin nyt voisi laittaa uuden "magneetin", varata säätöajan ja sitten näkisi teho/vääntökäyristä, että paljonko tuolla on oikeasti vaikutusta.

Sitä vielä ihmettelin, että miksi aikaistaminen lopetetaan yläkierroksilla, eikös päinvastoin sillä tulisi parempi täyttö myös ylhäällä -> eli enemmän tehoa??

Mutta jos porukkaa kiinnostaa, niin voin tänne sitten penkkilappuja laitella.
Vastaa Viestiin