No niin, huolto tehty – aiempiin kysymyksiini viitaten vaihdoin akun noin kuin tuossa itse suunnittelin. Se onnistui ihan ok ja tuntuu toimivan. Jännite tuossa näyttäisi jäävän korkeammaksi kuin vanhassa, eli nyt se on muutama tunti käytön jälkeen vielä 12,9V tasolla, kun vanhassa se olisi tuossa vaiheessa varmaan pudonnut jo 12,7V tasoon. Edellinen akku on melko varmasti ollut tuossa uudesta asti.
Jäähdytysnesteen osalta etsiskelin mielenkiinnosta tyhjennystulppaa lohkosta, kun sellainen yhden jenkkiläisen foorumikeskustelun perusteella piti siellä olla. En löytänyt, joten jos sellainen siellä onkin, niin ainakin paikka on niin hankala, että en sitä viitsisi avaamaan ruveta. Tyhjensin vain jäähdyttimen hanasta sen, mitä sieltä tuli ulos, ja se oli noin 6,7 litraa, eli yli puolet nyt kuitenkin. Ohjekirjan mukaan kokonaistilavuus on 10,2 litraa ja tässä jälkiasenteinen Eberspächer letkuineen lisännee siihen jokusen desilitran. Pesu- ja huuhteluhommia touhuillaan jäähdytysjärjestelmälle sitten joku toinen kerta. Poistunut neste näytti ihan siistiltä kyllä.
Muuten innostuinkin kovasti huoltamaan, ja vaihdoin öljyt ja öljynsuodattimen, ilmansuodattimen, raitisilmasuodattimen, polttoainesuodattimen, peräöljyt, jarrunesteet ja ohjaustehostimen nesteet. Jousituksen kompressorin olin purkanut ja uunittanut kuivausrakeet syksyllä, joten se ei nyt ollut ajankohtaista.
Kirjoitin itselleni muistiin vinkit tehostinnesteen vaihtamiseksi, ja voi kai ne tähänkin laittaa. Löytää ne itsekin täältä sitten myöhemmin ja ehkä joku muukin voi niitä tiirailla. Tiiä sitten, onko tuo kuinka oikea tapa, mutta ainakin sieltä sai tummaa nestettä pois ja puhdasta tilalle. Viimeksi vaihdoin pari vuotta sitten ne (eikä enää ollut millään tavalla tarkempaa muistikuvaa suoritustavasta...

).
Tarvikkeet:
- 18mm hylsy, räikkä, lyhyt jatkovarsi
- noin 4mm tappi (esim. kuusiokoloavain)
- 7mm pitkä hylsy ja räikkä letkuklemmarille
- Läpinäkyvä tai vaalea purkki öljyn valutukseen
- Öljyimuri
- 10mm sisähalkaisijainen letku, noin 15cm
- Tehostinöljyä, Pentosin CHF 11S noin 1 litra (luokitus 345.0)
- Suppilo
- Akkupora ja sopiva kärki (esim. Torx T55, tarkalleen oikea olisi luultavasti 9mm kuusiokolo, mutta työkalusarjoista se usein puuttuu)
- Talouspaperia, rättejä tms.
Työvaiheet:
- Käännä moniurahihnankiristin 18mm hylsyllä löysäksi, lukitse 4mm tapilla, siirrä hihna sivuun
- Imuroi säilö täyttöaukon läpi tyhjäksi
- Ota valmiiksi valutusastia ja 10mm letku
- Irrota tehostimen paluuletku jäähdyttimen puoleisesta päästä
- Valuta letkun neste valutusastiaan
- Laita 10mm letku putkeen, josta äsken irrotettiin letku, sieltäkin valuu öljyä.
- Kun paluuletku on tyhjä, nosta sen pää ylös, esim. paisuntasäilön vierelle
- Täytä suppilolla uutta öljyä säiliö täyteen
- Pyöritä pumppua akkuporalla myötäpäivään (onnistuu painamalla Torx akselin päähän, vaikka ei se siihen tarkalleen sovi)
- Öljyä ei lähde heti tulemaan, pumppua pitää pyörittää suht kovalla vauhdilla, jotta rupeaa toimimaan ja kun neste lähtee liikkeelle, vastuksen huomaa pumpussa
- Aja vähän öljyä läpi, täytä lisää öljyä
- Lopeta, kun valutusastiaan tulee uutta kirkasta (vihreää) öljyä
- Ota valutusletku pois ja laita ripeästi oikea paluuletku kiinni, kiristä klemmari
- Pyöritä pumppua jonkin aikaa, jotta mahdollinen ilma tulee pois
- Säädä nestepinta kohdalleen (mittatikku korkissa)
- Laita moniurahihna paikalleen ja vapauta kiristin
- Pidä moottori käynnissä jonkin aikaa, tarkkaile vuotoja ja tarkista nestepinta käyttämisen jälkeen
Se muuten on mielenkiintoinen juttu, kun olen noita nesteluokituksia ollut innostunut ihmettelemään, niin
tässä bevolistassa ei kyllä ollenkaan käsketä laittaa tuota 345.0 -luokitettua öljyä vaan sen sijaan luokituksen 236.3 mukaista, eli jotain
näistä.
No kuitenkin kun katsoo ton
data sheet 345.0:n, niin kyllä siellä sitten mainitaan käyttökohteeksi myös mallisarja 211, mutta silloin, kun ajetaan kylmemmässä kuin -25 astetta C. Alun perin olen tuota mainittua Pentosin CHF 11 S:ää ostanut muistaakseni juuri tältä foorumilta lukemani suosituksen perusteella. Kaipa sitä sopii käyttää, vaikka ei olisikaan pakkasta yli 25.
