Potilas on vm. 2012 MB E 250 CDI 4Matic T A.
Auto oli justiinsa huollossa ja varmaan ihan sattuman kauppaa, että juuri nyt huomasin, ettei start Stop systeemi enää toimi. Tuskin se siellä huollossa särkyi. Moottorin sammuessa koko auto myös jotenkin heilahtaa niin, että sen huomaa. Luulisin, että nuo asiat liittyvät toisiinsa, mutta onko se mahdollista ? Ja voiko toimimattomuuden syy olla pikkuakun alhainen varaus ? Autoon ei ole nyt sattuneesta syystä juurikaan tullut kilometrejä muutamaan viikkoon. Normaalisti tulee n. 2500 km kuukaudessa, nyt maaliskuussa tuli vajaaa 300 km Miten muilla on oireillut pikkuakun ikääntyminen ? Vai voisiko tähän olla jokin muu syy ?
------------------------------
MB E 250 CDI 4Matic T A '12
Olikos se sillai, että mittaristossa oleva merkki E pitää olla vihreä jos starstopin on mahdollista toimia. Keltainen E jos kaikki ei ole kunnossa.
Varma en oo tästä
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T
Kojelaudan ECO teksti on keltaisena valmiustilassa ja vihreänä, kun järjestelmä on aktiivinen ja käytössä. Nappulasta painamalla teksti sammuu ja nappulaan syttyy punainen valo, kun järjestelmä on itse kytketty pois päältä. Noin se siis toimii normaalisti. Nyt ECO teksti näkyy keltaisena, kun panee virrat päälle, mutta poistuu näkyvistä, kun auto käynnistyy. Nappulassa ei pala punainen valo eikä sen painelu vaikuta mitään. Vaikuttaa siis siltä, että koko systeemi on poissa pelistä. Tämä ei sinällään häiritse, koska usein kytken sen nappulasta muutenkin pois päältä. Mutta moottorin heilahtelu sammuttaessa häiritsee. Sitä en tiedä onko tässä nyt kaksi täysin erillsitä asiaa vai ovatko ne kytkyssä toisiinsa. Yhtä aikaa ne ilmenivät ensimmäisen kerran.
------------------------------
MB E 250 CDI 4Matic T A '12
Jos se Eco häviää mittaristosta niin vikaa on enemmänkin. Veikkaisjn että moottori on vikatilassa tms. Oma teki samaa kun läpät jumittelivat, uusi imusarja korjasi tuon.
Vikavalo paloi satunnaisesti. Star:illa katsomaan mitä vikoja siellä on päällä, ei tuo muuten selviä.
Pahimmillaan menee hitupönttötukkoon jos on vikatilassa pitkään.
Jos se olisi vaan pysynyt keltaisena niin silloin mahdollisesti akut ( jompikumpi tai molemmat) olisivat olleet väsähtäneet.
@x_ismo: olet oikeassa. Eilen ei vikavalo palanut, mutta tänään se syttyi palamaan. ECO jäi myös keltaisena näkyviin. Auto kuitenkin tuntui toimivan ihan normaalisti, otti kierroksia jne. iCarSoftilla sain irti vikakoodit P0123, P2112 ja P211271. Vikavalokin sammui ainakin toistaiseksi parin kolmen uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Mitähän kaikkea joudutaan uusimaan ja mitä se mahtaa kustantaa ?
------------------------------
MB E 250 CDI 4Matic T A '12
Ensin start/stop lakkasi toimimasta eikä ECO valo palanut (myöskään häiriövalo ei palanut). Ajoin kotiin ja huomasin lisäksi, että moottori sammui epätavallisesti (vaikea kuvata, mutta silleen karkeasti). Seuraavana päivänä startatessa häiriövalo syttyi (ja ECO valo paloi koko ajan keltaisena). Nythän se häiriövalo sammui muutaman startin jälkeen ja jos se ei syty uudelleen, niin oletettavasti start/stop toimii normaalisti. Tarttis ajaa jokin lenkki, että saisi varmuuden siitä.
------------------------------
MB E 250 CDI 4Matic T A '12
Päivitys tähän: kaasuläppäkotelo vaihtoon, koska läppä jumitteli. Karkeasti tonnin kustansi kaikkineen, 40% osiin ja 60% töihin merkkiliikkeessä. Nyt tuntuis taas pelaavan hyvin.
------------------------------
MB E 250 CDI 4Matic T A '12
Mulla teki s204 (om651 ) ihan saman. Se kyllä näkyi star:illa selkeänä vikakoodia ja vikavalokin paloi koko ajan. Vikavalon pystyi kuittaamaan pois mutta se palasi aika pian uudesti.
Mulla taisi olla ihan jumissa se läppä, en muista kun tuttu korjaamo sen teki kohta 5v sitten.
Samantyyppistä vikaa pukkaa täälläkin.Auto 205 C200 BlueTec, 2015,D.
star-stop toimintaa osoittava merkkivalo mittaristossa on aina keltainen,
moottori ei ole sammunut missään pysähdyksissä? (En ole kyllä kaivannutkaan)
Tässä mallissa ei ole ilmeisesti läppiä eikä toista akkua (tai jos on, hyvin on piilotettu)
Asiaa tutkiessa eri foorumeilta monen asian pitäisi olla kunnossa että tämä toiminto pelaa.
Itse epäilisin suurimmaksi syyksi akun kuntoa,jännite n.12v nippa nappa yli.
seereeii kirjoitti:Samantyyppistä vikaa pukkaa täälläkin.Auto 205 C200 BlueTec, 2015,D.
star-stop toimintaa osoittava merkkivalo mittaristossa on aina keltainen,
moottori ei ole sammunut missään pysähdyksissä? (En ole kyllä kaivannutkaan)
Tässä mallissa ei ole ilmeisesti läppiä eikä toista akkua (tai jos on, hyvin on piilotettu)
Asiaa tutkiessa eri foorumeilta monen asian pitäisi olla kunnossa että tämä toiminto pelaa.
Itse epäilisin suurimmaksi syyksi akun kuntoa,jännite n.12v nippa nappa yli.
ainkin akku vaikutta joka tapausessa vaihto kuntoiselta
Riippuu tilanteesta tuo jännite, monesti jos vaikka pitempään tutkii autoa ja ei ole laturissa kiinni, niin jännite tippuu 11V puolelle vaikka akku olisi ihan ok.
Mutta jos tuo aiemmin mainittu nippa nappa yli 12 on käynnissä ollessa niin varmaan saa kohta laturikauppaankin lähteä.
Sama vika, start-stop ei toimi.
Auto MB B-klass 250 211 hv, vm 2015
Kun valitin, niin Veholla vaihtoivat jonkun pikkuakun pari vuotta sitten. Ei vaikuttanut enkä vienyt takaisin.
Ei paljoakaan ole häirinnyt, mutta jos löytyy jokin vinkki millä helposti saisi toimimaan, olisihan se kiva.
Siinäs hassua luetavaa kun vähän aikaa sitten vielä
suuri osa star/stop kirjoituksista koski aihetta että
miten sen saa niin että auto ei sammu kokoajan
ja nyt on juttu kääntynyt juuri toisinpäin
FinlandMerceds kirjoitti: ↑Ma 30.11.2020 21:17
Siinäs hassua luetavaa kun vähän aikaa sitten vielä
suuri osa star/stop kirjoituksista koski aihetta että
miten sen saa niin että auto ei sammu kokoajan
ja nyt on juttu kääntynyt juuri toisinpäin
. .
Puhaviherajatus lyö itteänsä läpi myös mersukuskeihin . Minuunkin, siksi vaihtelen veekasit pienempiin...