Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mikke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 20.03.2020 15:34

Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Mikke12 »

Auto on vm.1999 Vito 2.2 CDI -koneella, manuaalivaihteilla. Vääntää todella huonosti, moottoritielle liityttäessa saa juuri kelattua 60km/h mittariin, sataseen kestää sitten minuutin verran päästä. Vitosvaihteella ei jaksa vääntää ollenkaan. Pienemmillä vaihteilla talla pohjassa kiertää ehkä sinne 3700 asti.

Käytin autoa autosähköliikeessä, Starilla ei löytynyt kuulemma tuohon liittyviä vikakoodeja. Ainoa vikakoodi liittyi moottorin flektiin jonka ei pitäisi kuulemma tuohon vaikuttaa. Turbolle tulevan alipaineen olivat mitanneet että normaali. Kuulemma näkyi että vikaa koetettu aiemminkin selvittää, ilmamassamittari oli vaihdettu. Lisäksi termostaatti papereiden mukaan vaihdettu. Vika ei kuitenkaan selvinnyt. Autoon on vaihdettu joskus virtalukko.

Mitä olen nyt lueskellut niin aika paljon kaikkia mahdollisuuksia voisi olla: anturivika, paineletkujen vuoto, pakosarja tukossa, egr, turbon siivet jumissa, virtalukko koodattu väärin ym.

Itsellä ei ole osaamista tai välineitä tuota selvittää, olisiko kellään suosituksia minne kannattaisi viedä Tampereen lähiseudulla jossa olisi sen verran osaava ukko että ei tarvitsisi montaa kertaa eri pajoilla käyttää. Auton itsensä arvo on sen verran pieni että pian nämä vilkaisut tulevat kalliimaksi kuin itse auto...

Yhden irtonaisen letkun bongasin tuolta jonka merkitystä mietin, tosin luulisin että olisivat tuolla korjaamolla sen huomanneet jos olisi oleellinen. Laitoin kuitenkin kuvan, nuolen suunnassa oleva pää ei ole missään kiinni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5932
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Mikke12 kirjoitti:Auto on vm.1999 Vito 2.2 CDI -koneella, manuaalivaihteilla. Vääntää todella huonosti, moottoritielle liityttäessa saa juuri kelattua 60km/h mittariin, sataseen kestää sitten minuutin verran päästä. Vitosvaihteella ei jaksa vääntää ollenkaan. Pienemmillä vaihteilla talla pohjassa kiertää ehkä sinne 3700 asti.

Käytin autoa autosähköliikeessä, Starilla ei löytynyt kuulemma tuohon liittyviä vikakoodeja. Ainoa vikakoodi liittyi moottorin flektiin jonka ei pitäisi kuulemma tuohon vaikuttaa. Turbolle tulevan alipaineen olivat mitanneet että normaali. Kuulemma näkyi että vikaa koetettu aiemminkin selvittää, ilmamassamittari oli vaihdettu. Lisäksi termostaatti papereiden mukaan vaihdettu. Vika ei kuitenkaan selvinnyt. Autoon on vaihdettu joskus virtalukko.

Mitä olen nyt lueskellut niin aika paljon kaikkia mahdollisuuksia voisi olla: anturivika, paineletkujen vuoto, pakosarja tukossa, egr, turbon siivet jumissa, virtalukko koodattu väärin ym.

Itsellä ei ole osaamista tai välineitä tuota selvittää, olisiko kellään suosituksia minne kannattaisi viedä Tampereen lähiseudulla jossa olisi sen verran osaava ukko että ei tarvitsisi montaa kertaa eri pajoilla käyttää. Auton itsensä arvo on sen verran pieni että pian nämä vilkaisut tulevat kalliimaksi kuin itse auto...

Yhden irtonaisen letkun bongasin tuolta jonka merkitystä mietin, tosin luulisin että olisivat tuolla korjaamolla sen huomanneet jos olisi oleellinen. Laitoin kuitenkin kuvan, nuolen suunnassa oleva pää ei ole missään kiinni.
Turbon säätösiivet ei voi olla jumissa,
on hukka portilla paineita säätelevä
ja taas jos varsinaiset painetta tekevät siivet olisi jumissa
vika tulis melko heti,
virtalukko on rauta avimella siinä ei ole mitään koodailtavaa mikä vaikutaisi jos siis kääntyy,
ajonestosa on kodailtavaa mutta jos lähtee käyntiin niin sitten ei siinäkään,
sitä vastoin ecu on voitu koodata monelakin tapaa väärin että mitkä voisi noin vaikuttaa
mutta ensimäisenä etsiä sille letkulle paikka, kuva oli sen verran pieni että ei okeen nänhytty kumasta päästä irti
mutta arvaus että on egrän menevä letku, ja joka tapukesessa ali painen letku eli jos pää on avoimen irti niin ei toimi,
jos testerillä ei näy vika koodeja niin mittaus arvoja tutkiman ajossa, esimerkiksi kytkin polkimen katkasin rajoitta kieroksia ja vika koodia ei tule jos se vielä yhtään toimii

vaikapa johonkin noista
väntinen, vetmäki, malliauto
Mökkillä
'
KKS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 17.03.2013 20:48

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja KKS »

irtonainen letku aiheuttaa ilmeisesti ongelmia,aikaisemmin oli vastaavanlainen tapaus.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6507
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Pitäis sen irtoletkunkin vikakoodi laukaista jostain...

Noista mökkikiläisen listaamista suosittelen Venetmäkeä...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, jos vaikka tarkistaisi, että onko hukkaportin alipainekellolle menevä alipaineletku paikoillaan. Ja jos ei ole, niin laittaa paikoilleen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Mikke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 20.03.2020 15:34

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Mikke12 »

Nyt on auto käytetty Venetmäellä. Tuo irtoletku oli ihan vain joku ylivuotoletku eli ei liittynyt tähän. Sen sijaan testeri antoi ahtopaineiden vikakoodin. Vasemman lampun korkeussäädön alipaineletku oli poikki joka ilmeisesti aiheuti tuon. Vääntöä tuli heti lisää tuon vaihdon jälkeen.

Sen sijaan uusi vika ilmestyi. Nyt auto on pari kertaa mennyt johonkin rajoitustilaan, jossa kierrokset ei pääse nousemaan yli 2500rpm. Uudelleenkäynnistys nollaa tilanteen. Eli tämä on ilmeisesti se "limp mode".

Miten muuten tuossa -99 Vitossa muuten akun irroituksen kanssa, voiko akun irroittaa ja tuoda sisälle lataukseen vai meneekö elekroniikka sekaisin?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5932
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Mikke12 kirjoitti:Nyt on auto käytetty Venetmäellä. Tuo irtoletku oli ihan vain joku ylivuotoletku eli ei liittynyt tähän. Sen sijaan testeri antoi ahtopaineiden vikakoodin. Vasemman lampun korkeussäädön alipaineletku oli poikki joka ilmeisesti aiheuti tuon. Vääntöä tuli heti lisää tuon vaihdon jälkeen.

Sen sijaan uusi vika ilmestyi. Nyt auto on pari kertaa mennyt johonkin rajoitustilaan, jossa kierrokset ei pääse nousemaan yli 2500rpm. Uudelleenkäynnistys nollaa tilanteen. Eli tämä on ilmeisesti se "limp mode".

Miten muuten tuossa -99 Vitossa muuten akun irroituksen kanssa, voiko akun irroittaa ja tuoda sisälle lataukseen vai meneekö elekroniikka sekaisin?
Akkun irrotelun suhteen... herkää on,
avaimet pois lukosta
kannatta tarkistella ahto letkut,
nyt kun ahtaa niin voi vuotaa,

Suuntaa tuohon saa kyllä hyvin testerillä
Mökkillä
'
Mikke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 20.03.2020 15:34

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Mikke12 »

Jep, pitää käyttää vielä uudestaan pajalla tutkimassa mistä tuo vikatila nyt johtuu.
Eli on herkkää vai ei ole kunhan ei ole virrat päällä? Tuolla varoitellaan että voi mennä elektroniikka hajalle CDI -koneissa: https://www.benzworld.org/threads/batte ... e.1475990/" onclick="window.open(this.href);return false;
Meinaan joka tapauksessa hommata autoon 100ah vapaa-ajan akun, jos tuon kytkisi rinnan sähköjärjestelmään niin tällöin kai tuon käynnistysakun voisi huoletta irroittaa?
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Magneettiventtiillillä kun ohjataan alipainetta, niin pitäähän sen venttiilin saada ilmaa toimiakseen, mutta jos irtoletku on konehuoneessa, niin siinä kuuluu olla päässä suodatin, ettei tuki itse alipainejärjestelmän sihtejä. Sprintteris yksi alipaineen "irtoletku" menee ohjaamoon, kun ajateltu että siellä puhtaampaa ilmaa ja ei ole suodatinta päässä.

Egr voi tehdä vikatilaa, jos sinne on laitettu sokea tiiviste. Kannattais tutkia kaikki alipaineletkut kunnolla ja egr toimivuus.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5932
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Mikke12 kirjoitti:Jep, pitää käyttää vielä uudestaan pajalla tutkimassa mistä tuo vikatila nyt johtuu.
Eli on herkkää vai ei ole kunhan ei ole virrat päällä? Tuolla varoitellaan että voi mennä elektroniikka hajalle CDI -koneissa: https://www.benzworld.org/threads/batte ... e.1475990/" onclick="window.open(this.href);return false;
Meinaan joka tapauksessa hommata autoon 100ah vapaa-ajan akun, jos tuon kytkisi rinnan sähköjärjestelmään niin tällöin kai tuon käynnistysakun voisi huoletta irroittaa?
Kuten sanottu Herkää on, siltikin vaikka avain on pois,
mutta jos avain on lukossa niin on lähes sama kuin mursakaisi boxseja vasaralla

ja on siitä akun irrotelusta täälläkin varoiteltu loputoman monta kertaa

tuossa rinnan kutkenässä on sitten semmoinen että sen on syytä olla hyvä koska jos kytkentä pätkii siinä kohdin,
niin se on veilä pahemi kuin yksi pätkäisy
usein noissa on käynnyt että juuri kriitisellä hetkellä räiskii ja se oli sitten x määrä boxseja siinä
Mökkillä
'
Mikke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 20.03.2020 15:34

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Mikke12 »

Taas yksi reissu korjaamolla käyty eilen. Vikakoodiksi tuli korkeat ahtopaineet. Vaihtoivat ahtopaineensäätimen. Aluksi tuntui että toimii eikä hypännyt vikatilaan. Mutta tänään ajoon lähtiessä taas vikatila päälle ja kierrokset rajoittui 2500rpm. Auton sammutus nollaa tilanteen. 1-3 vaihteilla pystyy hyvin ajamaan ja nostamaan kierroksia, mutta aikalailla pian sen jälkeen kun alkaa ajamaan 4. tai 5 vaihteella tulee vikatila päälle jonka jälkeen ei enää kierrokset pienilläkään vaihteilla nouse tuon 2500 yli. Olisiko kellään ideoita mitä seuraavaksi, alkaa pian usko ja rahat loppumaan...

Jos kerran ahtopaineet on korkeat niin ilmeisesti ei ainakaan pitäisi olla mitään huonokuntoisia tai vuotavia letkuja? Mietin voisiko turbon vnt-siivet kuitenkin olla jumissa jolloin paineet nousisivat ja se laukaisisi tuon vikatilan? Ajattelin kokeilla tuota mr muscle -käsittelyä eli pakoputki irti ja sitä kautta musclea sisään ellei jollain ole muita ideioita?
Viimeksi muokannut Mikke12, La 04.04.2020 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

Mikke12 kirjoitti:Taas yksi reissu korjaamolla käyty eilen. Vikakoodiksi tuli korkeat ahtopaineet. Vaihtoivat ahtopaineanturin. Aluksi tuntui että toimii eikä hypännyt vikatilaan. Mutta tänään ajoon lähtiessä taas vikatila päälle ja kierrokset rajoittui 2500rpm. Auton sammutus nollaa tilanteen. 1-3 vaihteilla pystyy hyvin ajamaan ja nostamaan kierroksia, mutta aikalailla pian sen jälkeen kun alkaa ajamaan 4. tai 5 vaihteella tulee vikatila päälle jonka jälkeen ei enää kierrokset pienilläkään vaihteilla nouse tuon 2500 yli. Olisiko kellään ideoita mitä seuraavaksi, alkaa pian usko ja rahat loppumaan...

Jos kerran ahtopaineet on korkeat niin ilmeisesti ei ainakaan pitäisi olla mitään huonokuntoisia tai vuotavia letkuja? Mietin voisiko turbon vnt-siivet kuitenkin olla jumissa jolloin paineet nousisivat ja se laukaisisi tuon vikatilan? Ajattelin kokeilla tuota mr muscle -käsittelyä eli pakoputki irti ja sitä kautta musclea sisään ellei jollain ole muita ideioita?
Jos tuon Viton turbo on alkuperäinen, niin siinä ei ole VNT-ahdinta. Kyseessä alipaineohjattu hukkaportillinen ahdin. Tarkista, että se alipaineputki on ehjä. Ja toiseksi, liikkuko vipu alipaineella (vaikkapa imulla). Lisäksi moottorin takan on alipaineen ohjausventtiili.

Kurkkaapa vaikka tuota ketjua: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=200296" onclick="window.open(this.href);return false;
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Mikke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 20.03.2020 15:34

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Mikke12 »

Sen verran pitää korjata, että ahtopaineensäädin siis vaihdettiin. Tarkoittaakohan tuo samaa osaa joka tuolla toisessa ketjussa mainittu paineenmuuntimena/alipainesäätimenä. Luulisi että samalla on nuo letkut tarkisteltu... No näyttää siltä että pitää hommata ajorampit niin pääsee itsekin tutkailemaan alapuolelta, konetilan kautta ei noita oiken pääse näkemään.

Kävin pienen testilenkin tekemässä ja tuntuu että jos ajaa pienemmillä vaihteilla ja pitää korkeampia kierroksia yllä niin ei mene tuohon vikatilaan niin herkästi. Esim. nelosvaihteella jos ajaa 2500rpm tuntumassa 100km/h ei mene vikatilaan mutta jos ajaa nelosella 2000rpm tasaista 80km/h niin menee alle minuutissa.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6507
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Tässä ihan sivuajatuksena tuli mieleen onko inusarjan läppien toiminta tsekattu, sopis siihenkin tuollainen 'satunnainen' vikatilaan meno (EI tosin liity mitenkään siihen että vain 4-5 vaihteella, jos se on must ehto vikatilalle), läppiä ohjataan samalaisella mutikalla kun sitä turboo... (olihan alipainelinjat jo varmuudella testattu tiiviksi?)
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5932
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Mikke12 kirjoitti:Sen verran pitää korjata, että ahtopaineensäädin siis vaihdettiin. Tarkoittaakohan tuo samaa osaa joka tuolla toisessa ketjussa mainittu paineenmuuntimena/alipainesäätimenä. Luulisi että samalla on nuo letkut tarkisteltu... No näyttää siltä että pitää hommata ajorampit niin pääsee itsekin tutkailemaan alapuolelta, konetilan kautta ei noita oiken pääse näkemään.

Kävin pienen testilenkin tekemässä ja tuntuu että jos ajaa pienemmillä vaihteilla ja pitää korkeampia kierroksia yllä niin ei mene tuohon vikatilaan niin herkästi. Esim. nelosvaihteella jos ajaa 2500rpm tuntumassa 100km/h ei mene vikatilaan mutta jos ajaa nelosella 2000rpm tasaista 80km/h niin menee alle minuutissa.
Tasaa nopeus/kuormitus ja pienet kierokset haiskahtaa egr/ilmamassa mittari vialta,
kannatta ajella jonekkin testerin piuhan päähään niin saa tarkempaa suuntaa minepäin auton alle ryömii
voi jopa säätyä vallan ryöminältä
Mökkillä
'
Mikke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 20.03.2020 15:34

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Mikke12 »

FinlandMerceds kirjoitti: Tasaa nopeus/kuormitus ja pienet kierokset haiskahtaa egr/ilmamassa mittari vialta,
kannatta ajella jonekkin testerin piuhan päähään niin saa tarkempaa suuntaa minepäin auton alle ryömii
voi jopa säätyä vallan ryöminältä
Kolme kertaa tosiaan jo käyty Starin päässä ja ahtopaineiden vikakoodi tuloksena. 2000e auton vian selvittelyyn mennyt jo +500e eikä vieläkään kunnossa. Pakko tässä on alkaa itse käymään tuota läpi ennen konkurssia vaikka ei tietotaitoa mahdottomasti ole. Toivottavasti täältä saisi apuja asiaan.

Lähdin nyt siitä liikkeelle, että katson nuo alipaineletkut läpi. Toisenkin valon korkeussäädön letku oli hapertunut, vaihdoin sen mutta ei muutosta. Seuraavaksi putsaan MAF ja MAP -sensorit niille tarkoitetulla aineella vaikka koodi ei tosiaan niiden suuntaan viitannutkaan.

Tuohon egr:n paineenmuuntimen alipaineletkuun (nro 2) puhaltaessa ei tapahdu mitään, imiessä tulee ilmaa läpi ja kuuluu röpöttävä ääni. Voikohan tuosta päätellä, onko tuo toimintakunnossa?

EGR:n y-liitoksesta lähtee yksi letku, joka oli alunperin irroitettu ja tukittu. Ensimmäinen korjaamo kiinnitti tuon takaisin paikoillee, mutta mitään muutosta ei tapahtunut. Mikähän laite tuo on johon letku menee, tuossa on ilmeisesti jokin alipaineella toimiva säätövarsi. Tuota letkua kun imee voimakkaasti niin säätövarren saa liikkumaan. Voisiko tuo liittyä jotenkin imusarjan läppien säätöön? Ja miksiköhän ihmeessä tuo olisi irroitettu ja tukittu?

Merkkasin kuvaan numeroilla nuo osat ja mitä luulisin niiden olevan:

1.EGR
2. EGR säädin osanumero A0005450427
3. Alunperin tukittu letku
4. ?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Mikke12, Su 05.04.2020 16:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 20.03.2020 15:34

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Mikke12 »

Irrotin tuon EGR:n. Oli tulpattu tuollaisella levyllä. Aika karstainen on, mutta nyt kun tuosta putkesta imee niin näkee, että kyllä tuo mäntä lähtee nousemaan ylös ja pysyy ylhäällä. Eli tuon toiminta siltä osin normaali. Todennäköisesti tuo egr on tulpattu jo aikaa sitten, kannattaako tuo jättää paikalleen? Imusarja myös oli aika kostea/karstainen. Aiemmin en ole tuollaista avannut niin en tiedä miltä kuuluu näyttää?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5932
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Mikke12 kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti: Tasaa nopeus/kuormitus ja pienet kierokset haiskahtaa egr/ilmamassa mittari vialta,
kannatta ajella jonekkin testerin piuhan päähään niin saa tarkempaa suuntaa minepäin auton alle ryömii
voi jopa säätyä vallan ryöminältä
Kolme kertaa tosiaan jo käyty Starin päässä ja ahtopaineiden vikakoodi tuloksena. 2000e auton vian selvittelyyn mennyt jo +500e eikä vieläkään kunnossa. Pakko tässä on alkaa itse käymään tuota läpi ennen konkurssia vaikka ei tietotaitoa mahdottomasti ole. Toivottavasti täältä saisi apuja asiaan.

Lähdin nyt siitä liikkeelle, että katson nuo alipaineletkut läpi. Toisenkin valon korkeussäädön letku oli hapertunut, vaihdoin sen mutta ei muutosta. Seuraavaksi putsaan MAF ja MAP -sensorit niille tarkoitetulla aineella vaikka koodi ei tosiaan niiden suuntaan viitannutkaan.

Voiko egr:n läppien toimintaa testata imemällä/puhaltamalla tuohon egr:n letkuun? Kun tuohon letkuun imee tai puhaltaa, se on tukossa eikä ilma liiku. Puhaltaessa ehkä kuuluu pieni napsahdus, mutta ilmaa ei mene läpi. Tuohon egr:n paineenmuuntimeen puhaltaessa ei tapahdu mitään, imiessä tulee ilmaa läpi ja kuuluu röpöttävä ääni.

EGR:n y-liitoksesta lähtee yksi letku, joka oli alunperin irroitettu ja tukittu. Ensimmäinen korjaamo kiinnitti tuon takaisin paikoillee, mutta mitään muutosta ei tapahtunut. Mikähän laite tuo on johon letku menee, tuossa on ilmeisesti jokin alipaineella toimiva säätövarsi. Tuota letkua kun imee voimakkaasti niin säätövarren saa liikkumaan. Voisiko tuo liittyä jotenkin imusarjan läppien säätöön? Ja miksiköhän ihmeessä tuo olisi irroitettu ja tukittu?

Merkkasin kuvaan numeroilla nuo osat ja mitä luulisin niiden olevan:

1.EGR
2. EGR säädin osanumero A0005450427
3. Alunperin tukittu letku
4. ?
Niin jossainhan se paalaus raja kulkee onko se 1/4 auton hankita hinasta
vai mikä on sitten jokaisen henk kohtainen ratkaisu,
vian selvitämiseesä on kuitenkin aivan sama työmäärä oli sitten kysessä
halvempi tai kalliimpi auto

se missä se varsi on ja imemällä liikkuu
niin lienee imusarjan läpän kääntelijä,
mutta jos imemällä liikkuu on ainkin kalvo kunnossa
sitten jos vielä se sisällä oleva läppä käänty akselin mukan,
samoin egr jos siitä imemällä tule sama,

niistä paineen muuntelijoista
pitääkin ilman mennä joistakin liitimistä läpi imemällä ja toista vin ajoittan virta päällä
(siinä mutikan letkujen missä on 2 letkua vierssä texti in/out)

Putsaaminen ei korjaa ilmamassamittaria se voi olla muutenkin rikki kuin vain likainen
mikä se vika koodi on mitä testeri on ilmoitellut, mitä niiden mukaisten ohjatujen testien tulos oli
kai ne tutkittu noin monen testeri kerran jälkeen eikä luettu vain vika koodeja?
Mökkillä
'
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5932
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Töhnän määrä näytää normalilta ja öljynkin
Mökkillä
'
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Eli siellä oli sokea tiiviste. Menee ohjelmointi hommiksi jos tuon haluaa jättää sinne, ettei mene vikatilaan.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5932
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Niin jos ei ole vielä tehty,
mutta sopii kohtalisesti oireen kuvailuun
korjailuun mennevä raha kun tuntuu lähestyvän max määränsä
niin onneksi pelkkä egr pois päältä ei kovin paljoa kustan
Mökkillä
'
Mikke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 20.03.2020 15:34

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Mikke12 »

Luulisin, että tuo on jo ohjelmoitu. Tuo on kuitenkin todennäköisesti laitettu jo aikaa sitten ja jos laiton jälkeen olisi tullut ongelmaa vikatilan kanssa, kaiken järjen mukaan tuo olisi otettu pois. Toisaalta autohommissa ei kyllä aina kaikkien logiikkaan kannata luottaa...

Löysin vielä toisen osan, jossa puuttui letku. Se paljastui koodin perusteella "alipainesäätöventtiili, pakokaasun uudelleenkierrätys". Eli kaaviota saatiin taas täydennettyä, tuon osan nro = 5. Tuo oikeaan yläkulmaan menevä letku puuttui kokonaan nro = 6 ja tuonne alas menevä johto oli liitoskohdaltaan haljennut = nro 7. Kun tuo EGR on pois pelistä niin onkohan noilla letkuilla merkitystä?

Suunnitelma jatkoon olisi seuraava:
1. EGR paikoilleen sulkuläppineen päivineen ja romppeet kasaan, jonka jälkeen auton ajo rampille että pääsee katsomaan nuo turbon alipaineletkut eli ilmeisesti hukkaportille menevä letku sekä turbon säätöletku joka kaaviossa aivan vasemmassa laidassa.
2. Jos tuolla ei erityistä niin alipainemittarin hankinta ja alipaineiden mittaus eri kohdista systeemiä
3. EGR sulkuläpän pois ottaminen ja tuo nro. 5 osan letkujen uusinta jolloin egr ehkä palaa toimintaan¨
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 20.03.2020 15:34

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Mikke12 »

Soitin korjaamolle ja kysyin tuosta koodista: vikakoodi oli "ahtopaineen säädin", tarkkaa koodinumeroa ei muistanut. Kuulemma tästä vanhemman mallisesta järjestelmästä ei tuon tarkempaa diagnoosia irtoa. Ehdottivat seuraavaksi turbon vaihtoa. Sen verta tyyris homma että ennen sitä tutkailen suosiolla itse kaiken mitä pystyn...

Hommasin rampit ja alipainemittarin. Alipaineletkut paikallaan. Turbon kellolle menevästä letkusta imemällä säätötanko liikkuu helposti, eli kalvo ehjä ja tuo toimii. Ohjaustehostimen haarasta alipaine -0.9. Turbon alipainesäätimelle tuleva paine -0,7bar. Tulppasin egr:n säätimelle menevän letkun jonka jälkeen turbon säätimelle tuleva alipaine 0,9bar.

Edit: Tuon EGR:n tulppauksen ja irroituksen jälkeen ei turbo pelittänyt enää ollenkaan. Kun tuon mötikän ja letkut laittoi taas paikalleen niin hukkaportin säätökin alkoi pelaamaan. Eli ilmeisesti ei tuosta kuitenkaan ollut kiinni. Näyttäisi, että sekä egr:n että turbon alipainesäätimistä vuotaa jonkinverran alipainetta pihalle kun silloin kun nuo molemmat ovat systeemissä niin kokonaispaine järjestelmässä on tuo -0,7bar.
Viimeksi muokannut Mikke12, La 11.04.2020 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kolme kertaa tosiaan jo käyty Starin päässä ja ahtopaineiden vikakoodi tuloksena.
Onko vikakoodi edelleen liian korkeasta ahtopaineesta, vai mikä ? Tarkka vikakoodi olisi olennainen tieto myös tällaisessa "etäselvittelyssä".
wiimax.fi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5932
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Mikke12 kirjoitti:Soitin korjaamolle ja kysyin tuosta koodista: vikakoodi oli "ahtopaineen säädin", tarkkaa koodinumeroa ei muistanut. Kuulemma tästä vanhemman mallisesta järjestelmästä ei tuon tarkempaa diagnoosia irtoa. Ehdottivat seuraavaksi turbon vaihtoa. Sen verta tyyris homma että ennen sitä tutkailen suosiolla itse kaiken mitä pystyn...

Hommasin rampit ja alipainemittarin. Alipaineletkut paikallaan. Turbon kellolle menevästä letkusta imemällä säätötanko liikkuu helposti, eli kalvo ehjä ja tuo toimii. Ohjaustehostimen haarasta alipaine -0.9. Turbon alipainesäätimelle tuleva paine -0,7bar. Tulppasin egr:n säätimelle menevän letkun jonka jälkeen turbon säätimelle tuleva alipaine 0,9bar.

Edit: Tuon EGR:n tulppauksen ja irroituksen jälkeen ei turbo pelittänyt enää ollenkaan. Kun tuon mötikän ja letkut laittoi taas paikalleen niin hukkaportin säätökin alkoi pelaamaan. Eli ilmeisesti ei tuosta kuitenkaan ollut kiinni. Näyttäisi, että sekä egr:n että turbon alipainesäätimistä vuotaa jonkinverran alipainetta pihalle kun silloin kun nuo molemmat ovat systeemissä niin kokonaispaine järjestelmässä on tuo -0,7bar.
Ohjaustehostimen haarasta ?
jos jotain alipainen letkuja on tosiaan siihen liitetty
niin se on ainakin väärä paikka, ettei kuitenkin jarrutehostimen ?

Kuvan letku jossa pun X merkki menee ulkoilmaan,
näillä tiedoin johtopäätös vaikutta oikealta
(ja siihen vittaa myös tuo tieto viasta"ahtopaineen säädin")
mille kyllä löytty tarkistus ohjeet noinkin vanhaa,
testeriä vain pitää osata käytää eli hht win ohjelmaa sekä wis niin löyttyy ohjeet
ihan kohta kohdalta mitä ja miten tarkistaa, toki se voi ola hidasta eli maksaa jotakin,

säätimelle ei ole sulkaetta johdot menee ecun ajatus pätkii niin
nyt ei muista mikä liitin/pinni siinä,

johtosarja monesti puhki hantin puolen etuiskarin yläpään läheltä

itse ahdin on hyvin harvoin rikki
Mökkillä
'
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Kannattais tutkia onko jarrutehostimen haaroituksessa sihti, ja jos on niin puhdistaa sen, vaikka alipainetta hyvin onkin.
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Tupla pois
Mikke12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 20.03.2020 15:34

Re: Apuja kaivataan, 2.2 CDI Vito väännön puute

Viesti Kirjoittaja Mikke12 »

Jep, jarrutehostimen haaraa meinasin.

Testasin nyt vielä niin, että tulppasin tuon EGR:n säätimelle menevän letkun kokonaan (samalla myös imusarjan säädin menee pois käytöstä koska se haarautuu tuosta egr:n haarasta, mutta ilmeisesti tuolla imusarjan säädölläkään ei juuri merkitystä ole). Sen sijaan jätin tuon EGR:n säätimen sähköt kiinni. Kävin n.30min lenkin heittämässä eikä mennyt kertaakaan vikatilaan :thumbup:

Vielä ei uskalla juhlia vikaa ratkaistuksi ennenkuin on käynyt ajamassa pidemmän matkan jotain mäkistä tietä, mutta selvä muutos on entiseen verrattuna.

Mittasin hukkaportin alipainekellolle tulevan alipaineen tyhjäkäynnillä: 0,55bar. EGR:n letkun tulppauksen jälkeen oli edelleen saman verran, eli tuohon ei vaikuttanut. Mutta tuohan voi olla säätimen rajoittama määrä, joka näyttäisi riittävän tuon hukkaportin sulkemiseen.

Voisikohan olla niin, että normaalitilanteessa alipaine riittää pitämään hukkaportin suljettuna, mutta jos ajaa juuri sellaisella tehoalueella että hukkaportti on välillä auki ja välillä kiinni -> menetetään järjestelmän alipainetta aina hukkaportin kellon liikkuessa. Ja jos alipainejärjestelmässä on pieni vuoto jossain kohtaa, ei ahtopaineensäädin saa riittävän nopeasti tarvitsemaansa alipainetta hukkaportin sulkua varten -> vikatila.

Pitää nyt testailla vielä pidemmällä matkalla tuota, raportoin kunhan asia varmistuu.
Vastaa Viestiin