Ongelmana on että takapään jarruja ei tunnu saavan ilmattua. Täydellinen jarruremontti tehty taakse ja aivan kaikki vaihdettu satuloita myöten. Jarruremontin yhteydessä tuli varmaankin usealle tuttu ilmiö "veltto jarrupoljin". Uusi poljinsylinterikin on vaihdettu mutta sekään vika ei kadonnut sillä. Jarruja ilmattu enemmän ko tarpeeksi mutta ilmaa ei vain tule ja silti ne jäävät hieman kantamaan. Levyt ja palat ei ole liian paksutkaan koska uudet satulat paloineen mahtui heittämällä uusiin levyihin. ABS pumpuakin härnätty ja ilmattu jään päällä ja sekin tuntuisi pelaavan. ABS pumpun ja satuloiden välillä ei ole mitään venttiileitä mihin voisi ilmalukko jäädä.
Mitä tälle enää keksii tehdä, lyönkö tuleen vai soitanko kuusankoskelle
ABS hydrauliyksikkö on niin kallis että sitä ei enää viitsi kokeilumielessä alkaa vaihtamaan ja se on käynyt korjauksessa vuosi sitten edellisen omistajan toimesta.
Vanhemmissa ainakin mutta täytikö nestesäiliön piri pintaan ja tällöin täyttyy takapiirin säiliö...toki kerroit että neste tulee ilmaus nipoista.
Sitten ilmasitko etimmäisen pisteen ensin ja siitä lähimpään ja varsin ilmasit koko piiriä jos poljin oli veltto?
Yksi olisi ilmanpaineella ilmaus eli ei käytetä jarrupoljinta ollenkaan...tämä estää ainakin ilma ongelmat...eli säiliön korkista ..useimmiten siinä on pieni reikä...siitä ilmaa pienellä paineella sisään ja aukoo nippoja....lisäten nestettä kokajan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Edittiä:
Abs hydrauliyksikön otin irti ja käytin auki. Hiilet priimat, yli puolet jäljellä. Hiilipölyä oli hieman mutta putsasin pois. Muutapa tuolle ei äkkisältään osaa kotikonstein tehdä.
Jarrunestesäiliö on tosiaan pidetty reilusti yli max rajan ilmatessa eli ei pitäisi siitä olla homma kiinni. Kummallistahan tässä on se että etujarrut pelaa niiko pitääki eikä jää kantamaan ajaessa. Takapää jää kantamaan hieman ja kuumentaa levyjä.
Täytyy varmaan seuraavana tulpata takapään linjat ja kulkea etujarrujen varassa
Pyykkönen kirjoitti:Edittiä:
Abs hydrauliyksikön otin irti ja käytin auki. Hiilet priimat, yli puolet jäljellä. Hiilipölyä oli hieman mutta putsasin pois. Muutapa tuolle ei äkkisältään osaa kotikonstein tehdä.
Jarrunestesäiliö on tosiaan pidetty reilusti yli max rajan ilmatessa eli ei pitäisi siitä olla homma kiinni. Kummallistahan tässä on se että etujarrut pelaa niiko pitääki eikä jää kantamaan ajaessa. Takapää jää kantamaan hieman ja kuumentaa levyjä.
Täytyy varmaan seuraavana tulpata takapään linjat ja kulkea etujarrujen varassa
Varmistitko, että ne uudet jarrusatulat ovat samalla männänhalkaisijalla?
Vuosi sitten taistelin pitkään erään toisen auton samanlaisen ongelman kanssa kunnes huomasin, että ne uudet satulat olivat 38mm männillä ja vanhat alkuperäiset 36mm männillä. Tuosta aiheutui suuremman jarrunestemäärän tarve jolloin poljin meni aina puoleenväliin ennenkuin jarrut ottivat kiinni.
Puhdistin vanhat jarrusatulat, asennus ja samantien poljin ylhäällä.
Mikä mahtaisi olla sprintterissä ku kerää ilmaa oikeeseen etupyörän jarruihin. Aina kun ilmaa niin menee hetken mutta sitten taas jarrupoljin ihan löysä ja ilmaa tulee vain oikeesta etupyörästä. Mistään ei vuoda ulospäin nestettä. Voiko abs yksiköstä jostain imeä ilmaa ? Jarrupääsylinterikin on vaihdettu uuteen.
Sprinter99 kirjoitti: ↑Ma 28.12.2020 23:38
Onko nyt kyse W903 ? Eihän nois tarvi kun valuttaa nestettä kauimmaisesta satulasta lähimpään ja säiliön pitää täynnä.
Juu on kyse w903. Siis ollaan kyllä saatu ilmattua järjestelmä. On ilmattu kauimmasta lähempään , lähemmästä kauimpana ja Starin kanssa tehty poikkeustila ilmaus. Aina se ilmaantuu ja jarrut toimii noin päivän jonka jälkeen taas jarrupoljin löysä ja kuskin etupyörän jarru ottaa ainoastaan kiinni. Sitten kun ilmaa uudestaan niin ilmaa ei tule muualta kuin apukuskin etupyörästä oikein suhauttamalla. Mistään ei näy että valuisi nestettä, eikä se myös häviä yhtään säiliöstä. Ilmaus on tehty nyt jo 5 kertaa ja aina tekee saman.
Sprinter99 kirjoitti: ↑Ma 28.12.2020 23:38
Onko nyt kyse W903 ? Eihän nois tarvi kun valuttaa nestettä kauimmaisesta satulasta lähimpään ja säiliön pitää täynnä.
Juu on kyse w903. Siis ollaan kyllä saatu ilmattua järjestelmä. On ilmattu kauimmasta lähempään , lähemmästä kauimpana ja Starin kanssa tehty poikkeustila ilmaus. Aina se ilmaantuu ja jarrut toimii noin päivän jonka jälkeen taas jarrupoljin löysä ja kuskin etupyörän jarru ottaa ainoastaan kiinni. Sitten kun ilmaa uudestaan niin ilmaa ei tule muualta kuin apukuskin etupyörästä oikein suhauttamalla. Mistään ei näy että valuisi nestettä, eikä se myös häviä yhtään säiliöstä. Ilmaus on tehty nyt jo 5 kertaa ja aina tekee saman.
Ei tarvitse vuotta ulos rittä että ilmaa menee sisään,
onko letku, putki uudet onko sylinterin kumit, mäntä kunnossa,
onko abs yksikköä sen moottoria availtu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
Sprinter99 kirjoitti: ↑Ma 28.12.2020 23:38
Onko nyt kyse W903 ? Eihän nois tarvi kun valuttaa nestettä kauimmaisesta satulasta lähimpään ja säiliön pitää täynnä.
Juu on kyse w903. Siis ollaan kyllä saatu ilmattua järjestelmä. On ilmattu kauimmasta lähempään , lähemmästä kauimpana ja Starin kanssa tehty poikkeustila ilmaus. Aina se ilmaantuu ja jarrut toimii noin päivän jonka jälkeen taas jarrupoljin löysä ja kuskin etupyörän jarru ottaa ainoastaan kiinni. Sitten kun ilmaa uudestaan niin ilmaa ei tule muualta kuin apukuskin etupyörästä oikein suhauttamalla. Mistään ei näy että valuisi nestettä, eikä se myös häviä yhtään säiliöstä. Ilmaus on tehty nyt jo 5 kertaa ja aina tekee saman.
Ei tarvitse vuotta ulos rittä että ilmaa menee sisään,
onko letku, putki uudet onko sylinterin kumit, mäntä kunnossa,
onko abs yksikköä sen moottoria availtu
Abs yksikköön on vaihdettu moottorin hiilet joku 4 kuukautta sitten. Voisiko siellä olla joku semmonen mistä imisi ilmaa ?
Tuli sellainen mieleen, että täytyykö se itse moottorin päälle tuleva musta koppa joka on kahdella pitkällä ruuvilla kiinni niin kasata liimalla takaisin ? Muistelisin että siinä oli jonkin sortin liima välissä. Itse en kasannut sitä liiman kanssa takaisin. Onko mahdollista että imisi sieltä jostain ilmaa järjestelmään ?
mikzaa kirjoitti: ↑Ti 29.12.2020 22:19
Tuli sellainen mieleen, että täytyykö se itse moottorin päälle tuleva musta koppa joka on kahdella pitkällä ruuvilla kiinni niin kasata liimalla takaisin ? Muistelisin että siinä oli jonkin sortin liima välissä. Itse en kasannut sitä liiman kanssa takaisin. Onko mahdollista että imisi sieltä jostain ilmaa järjestelmään ?
Musta pyöreä koppa(eli toinen puolikas sähkömoottoria missä mangneti) mikä muutamalla ruuvilla kiinni?
niin ei ole alkujaankan ilam tiivis mutta siitä lohkoon päin voi olla vuotoa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4 MA-PE 17-21 EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
mikzaa kirjoitti: ↑Ti 29.12.2020 22:19
Tuli sellainen mieleen, että täytyykö se itse moottorin päälle tuleva musta koppa joka on kahdella pitkällä ruuvilla kiinni niin kasata liimalla takaisin ? Muistelisin että siinä oli jonkin sortin liima välissä. Itse en kasannut sitä liiman kanssa takaisin. Onko mahdollista että imisi sieltä jostain ilmaa järjestelmään ?
Musta pyöreä koppa(eli toinen puolikas sähkömoottoria missä mangneti) mikä muutamalla ruuvilla kiinni?
niin ei ole alkujaankan ilam tiivis mutta siitä lohkoon päin voi olla vuotoa
Joo sitä tarkoitin. Osaatko sanoa onko siellä lohkon ja moottorin välissä tiivistettä jonka pystyy uusimaan ? Ja voisko se tehdä sen että se ajaa sen aina samalle jarrusatulalle ?
Tuosta tuli mieleen eräs vanhempi auto jossa kytkinnestesäiliön korkki ei päästänyt korvausilmaa systeemiin jolloin kytkin toimi ilmauksen jälkeen vajaan päivän ja taas vetelä.
Jospas se jarrunestesäiliön korvausilma ei toimi ja jarrupolkimen painalluksen jälkeen säiliöön palaavan nesteen työntämä ilma ei pääse pois vaan menee pääsylinterissä männän/tiivisteiden väärälle puolelle aiheuttaen ilmavaivan...?
Minkä vuoksi jarruremonttia on alunperin lähdetty tekemään?
Sprintteris jarrunestesäiliö on niin korkealla, että ilma tulee ulos satulasta, jos putket ja letkut alkuperäisilä paikoilla, lirun valuttamalla kauimmasta lähimpään ja loppu nousee säiliöön. Useita kertoja testattu, kun uusittu letkuja ja putkia ympäri autoa.
Kytkimestä ei tule koska siellä spraali putkes, minkä pitäis vaihtaa pitkään letkuun.
Uuden sylinterin saa rikottua jos on paljon paskaa säiliös
Sprinter99 kirjoitti: ↑Ke 30.12.2020 01:56
Minkä vuoksi jarruremonttia on alunperin lähdetty tekemään?
Sprintteris jarrunestesäiliö on niin korkealla, että ilma tulee ulos satulasta, jos putket ja letkut alkuperäisilä paikoilla, lirun valuttamalla kauimmasta lähimpään ja loppu nousee säiliöön. Useita kertoja testattu, kun uusittu letkuja ja putkia ympäri autoa.
Kytkimestä ei tule koska siellä spraali putkes, minkä pitäis vaihtaa pitkään letkuun.
Uuden sylinterin saa rikottua jos on paljon paskaa säiliös
Abs moottorin hiilet vaihdettiin kun palo abs valo jatkuvasti. Sen jälkeen auto toimi normaalisti pari kuukautta jonka jälkeen jarrut meni kesken ajon. Ajattelin heti että nyt meni putki puhki jostain kun tuntu polkimeen samanlaiselta. No auto nosturille, eikä mitään vuotoja löytynyt. Ilmattiin järjestelmä ja auto toimi taas joku 3 kuukautta kunnes teki saman. Mutta nyt kun ilmaa niin ei toimi kuin Max päivän.
E200kompressor kirjoitti: ↑Ke 30.12.2020 00:24
Tuosta tuli mieleen eräs vanhempi auto jossa kytkinnestesäiliön korkki ei päästänyt korvausilmaa systeemiin jolloin kytkin toimi ilmauksen jälkeen vajaan päivän ja taas vetelä.
Jospas se jarrunestesäiliön korvausilma ei toimi ja jarrupolkimen painalluksen jälkeen säiliöön palaavan nesteen työntämä ilma ei pääse pois vaan menee pääsylinterissä männän/tiivisteiden väärälle puolelle aiheuttaen ilmavaivan...?
E200kompressor kirjoitti: ↑Ke 30.12.2020 00:24
Tuosta tuli mieleen eräs vanhempi auto jossa kytkinnestesäiliön korkki ei päästänyt korvausilmaa systeemiin jolloin kytkin toimi ilmauksen jälkeen vajaan päivän ja taas vetelä.
Jospas se jarrunestesäiliön korvausilma ei toimi ja jarrupolkimen painalluksen jälkeen säiliöön palaavan nesteen työntämä ilma ei pääse pois vaan menee pääsylinterissä männän/tiivisteiden väärälle puolelle aiheuttaen ilmavaivan...?
Täytyy tarkastaa tämä
Helppo tapa tarkistaa tuo olisi löysätä korkkia jos se ei roisku yli tai sitten teippaa jonkun imukyisen konepyyhkeen tms. ympärille. Sillä tavalla se tuuletus toimii varmasti.