M103, 3,0 käyntihäiriöitä
M103, 3,0 käyntihäiriöitä
Ongelma on seuraava, tyhjäkäynti on todella epävakaa, tärisee ja pätkii, kylmänä sammuilee ja käynnistyy kunnolla n. 5 yrityksellä. Lämmetessään kierrokset nousee hiljalleen n. 1200 rpm asti. Epäilen imuvuotoa tai alipaineletkujen väärää asennusta, mutta mistään ei löydy alipainekaaviota. Auto tuli kansivikasena, joten sen aiemmasta toiminnasta ei ole mitään käsitystä. Tähän mennessä tehty kansiremontti, KE-Jettiin vaihdettu kumikaukalo ja kaikki huohotusletkut, sytytyspuolella on kaikki kamat uutta paitsi puola. Seosruuvia säätämällä tyhjäkäynti saatu tiputettua n. 800 rpm mutta on siinä ja siinä rajalla että jaksaa käydä.
Hyviä ideoita tai vinkkejä tästä eteenpäin?
Hyviä ideoita tai vinkkejä tästä eteenpäin?
Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
Ei seos ruuvilla saa säätää tyhjä käyntiä...se säätyy eculla kun kaikki on ok.
Ennemmin potentiometrillä kun sen ensin puhdistaa niin voi hieman petrata tyhjäkäyntiä mutta ei paljoa.
Kuullostaa yj-rele vialta toi etttä ei lähde käyntiin kerralla eli tinaile kaikki kontaktit siitä tai uusi rele.
Olikos nokka-akseli misdsä kunnossa?
Sitten jakajan sisään kurkkaapas...siellä ykleensä on aina vikaa.
Ennemmin potentiometrillä kun sen ensin puhdistaa niin voi hieman petrata tyhjäkäyntiä mutta ei paljoa.
Kuullostaa yj-rele vialta toi etttä ei lähde käyntiin kerralla eli tinaile kaikki kontaktit siitä tai uusi rele.
Olikos nokka-akseli misdsä kunnossa?
Sitten jakajan sisään kurkkaapas...siellä ykleensä on aina vikaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
Ja jos tarvit syttö osia, olisi tarvike johdot, jakajan kansi ja pyörijä jäänyt jouten. Käyttämättömät.
Yv:llä tavoittaa jos kiinnostaa.
Yv:llä tavoittaa jos kiinnostaa.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
Yj-rele siinä näyttäisi olevan ihan uusi mutta joo kokeillaan toisella. Nokka oli kuin pakasta vedetty, ei minkäänlaista kulumaa. Toi KE-Jetti on mulle ihan uusi tuttavuus niin missä se potikka sijaitsee? Seosruuviin kajosin lähinnä sen takia kun alkoi ideat jo loppumaan ja auton mukana tulleissa korjaamon lapuissa ilmeisesti sitä oli yritetty jo aikaisemminkin.. Mahtaako tolle ruiskulle löytyä jostain jotkin hyvät huolto ja säätöohjeet?atlas kirjoitti:Ei seos ruuvilla saa säätää tyhjä käyntiä...se säätyy eculla kun kaikki on ok.
Ennemmin potentiometrillä kun sen ensin puhdistaa niin voi hieman petrata tyhjäkäyntiä mutta ei paljoa.
Kuullostaa yj-rele vialta toi etttä ei lähde käyntiin kerralla eli tinaile kaikki kontaktit siitä tai uusi rele.
Olikos nokka-akseli misdsä kunnossa?
Sitten jakajan sisään kurkkaapas...siellä ykleensä on aina vikaa.
Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
Nyt on YJ-rele vaihdettu ja ei ollut mitään vaikutusta. Lambdasta nappasin johdot irti eikä silläkään ollut vaikutusta käyntiin. Muita antureita en vielä ole ehtinyt mittailemaan mutta mieleen tuli, että miten tuo laite käyttäytyy kun se on toiminnassa vain mekaanisesti? Mietin vain jos se sattuisi olemaan sähkötön jostain syystä ja se aiheuttaisi näitä ongelmia 

Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
Ota lisäilma luistin pistoke tai ja potentiometrin pistoke irti käydessä niin muuttuuko silloin käynti...yj-releen sulakkeen poistollakin pitäis muuttua käynti ja jos ei niin jossakin sähkökomponentissa on vikaa...muistaakseni toi lambdan irroitus ei tainnut muuttaa mitään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
Vaikuttaisi KE-jetin potikkavialta, vastuspinta kulunut puhki. Silloin KE-jet ei pysty säätämään tyhjäkäyntiä.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
Ensimmäinen moka on sattunut, kun aletaan "korjaamaan" vikaa sotkemalla muita säätöjä, kuten seoksia. Se ei ikinä onnistu kunnolla. Kuvailun perusteella ensimmäisenä tulee mieleen, että moottori saa pysyvästi liikaa ilmaa. Sitä voi tietysti auttavasti paikata rikastamalla seosta määränjakajalta, mutta sen jälkeen kaikki onkin sekaisin. Ne ruuvien takana olevat säädöt eivät olennaisesti muutu ajan kanssa.
Jos kaikki letkut ym. ovat ehjät, onko askelmoottori/tyhjäkäyntimoottori tutkittu? Koko tyhjäkäyntihän on sen varassa. Jos on jumittunut auki asentoon, niin voi oireilla juuri tuolla tavalla. KE on konstikas systeemi, mutta harvoin siihenkään yhtä vikaa enempää kerralla tulee. Paitsi sitten kaiken maailman rakennelmat ja viritelmät, joista ei tule kunnollista ikinä.
Yritä saada sotkemasi seokset takaisin tehdasasetuksiin, ja kokeile sen jälkeen vaikka supistaa tyhjäkäyntimoottorin ilmanvirtausta, ja /tai ota se auki ja tutki toimiiko. Pitkään seisseissä moottoreissa nuo alkavat helposti jumittaa.
Ne alkuperäiset potentiometrit ovat erittäin luotettavia ja pitkäikäisiä. Sen jälkeen kun niitä aletaan korjailemaan ja uusimaan halvoilla tarvikeosilla, siitä tuleekin jokakeväinen harrasteautomainen savotta ja virittelyleikki.
Jos kaikki letkut ym. ovat ehjät, onko askelmoottori/tyhjäkäyntimoottori tutkittu? Koko tyhjäkäyntihän on sen varassa. Jos on jumittunut auki asentoon, niin voi oireilla juuri tuolla tavalla. KE on konstikas systeemi, mutta harvoin siihenkään yhtä vikaa enempää kerralla tulee. Paitsi sitten kaiken maailman rakennelmat ja viritelmät, joista ei tule kunnollista ikinä.
Yritä saada sotkemasi seokset takaisin tehdasasetuksiin, ja kokeile sen jälkeen vaikka supistaa tyhjäkäyntimoottorin ilmanvirtausta, ja /tai ota se auki ja tutki toimiiko. Pitkään seisseissä moottoreissa nuo alkavat helposti jumittaa.
Ne alkuperäiset potentiometrit ovat erittäin luotettavia ja pitkäikäisiä. Sen jälkeen kun niitä aletaan korjailemaan ja uusimaan halvoilla tarvikeosilla, siitä tuleekin jokakeväinen harrasteautomainen savotta ja virittelyleikki.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
Potikat kyllä kuluu jo ja onhan näillä ikääkin...vaikka liukupinta kalvo on puhki ei se älyttömästi vaikuta käyttäytymiseen mutta likaisuus vaikuttaa.
on tarvkike osaakin joka antaa 5v takuun ja oli muistaakseni taannoin hollannista kun oli liittynyt remmiin joku euro inssi joka teki oikeat pinnoitteet...muut olleet aivan paskaa.
toki alkuperäinen olisi paras mutta hintakin paras....ei sitä jatkuvasti tartte nykiä mutta kiinalaisilla paskoilla tosiaan saa.
Lisäilmaluistin putsaus ja pika kokeilu 12v näkee sen toimivuuden.
on tarvkike osaakin joka antaa 5v takuun ja oli muistaakseni taannoin hollannista kun oli liittynyt remmiin joku euro inssi joka teki oikeat pinnoitteet...muut olleet aivan paskaa.
toki alkuperäinen olisi paras mutta hintakin paras....ei sitä jatkuvasti tartte nykiä mutta kiinalaisilla paskoilla tosiaan saa.
Lisäilmaluistin putsaus ja pika kokeilu 12v näkee sen toimivuuden.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
Potikkahan kuluu siitä kohtaa, mistä hinkkaa eniten. Meidän liikenteessä siis jossain 1500-2500 r/min välillä olevasta asennosta. KE:ssä systeemi menee tyhjäkäynnillä/käynnistettäessä eri moodiin, jossa aktivoituu nimenomaan se lisäilmamoottori. KE:n tyhjäkäynti ja käynnistyvyys on pienestä kiinni, ja harvoin se potikka siihen vaikuttaa, ellei ole aivan sökö, ja silloin pahimmat oireet yleensä ajossa juuri tuolla alemmilla kierroksilla ajon aikana.
Meillä tällä hetkellä kolme W126 M103:sta ympärivuotisessa ajossa. 401tkm, 452tkm ja 570 tkm. Ja kaikissa alkuperäiset potikat. Enkä ihan ymmärrä tuota täällä toistuvaa meuhkaamista tuosta ylijännitereleestäkään syynä milloin mihinkäkin vikaan. Näihin meidän autoihin ei ole vielä kertakaan jouduttu niitä vaihtamaan. Toki se rikkoutuessaan aiheutta paljon harmia, mutta meillä on sitten ilmeisesti ollut sikahyvä tuuri, eikä olla hölmöilemällä aihetettu sen vikaantumista.
Ja kaikki muut ovat ilmeisesti sitten vaihtaneet paskat releet tilalle ensimmäisten ongelmien sattuessa, tai tinailleet niitä päin helvettiä tms. Ja sen jälkeen ongelmia onkin riittänyt...?
Meillä tällä hetkellä kolme W126 M103:sta ympärivuotisessa ajossa. 401tkm, 452tkm ja 570 tkm. Ja kaikissa alkuperäiset potikat. Enkä ihan ymmärrä tuota täällä toistuvaa meuhkaamista tuosta ylijännitereleestäkään syynä milloin mihinkäkin vikaan. Näihin meidän autoihin ei ole vielä kertakaan jouduttu niitä vaihtamaan. Toki se rikkoutuessaan aiheutta paljon harmia, mutta meillä on sitten ilmeisesti ollut sikahyvä tuuri, eikä olla hölmöilemällä aihetettu sen vikaantumista.
Ja kaikki muut ovat ilmeisesti sitten vaihtaneet paskat releet tilalle ensimmäisten ongelmien sattuessa, tai tinailleet niitä päin helvettiä tms. Ja sen jälkeen ongelmia onkin riittänyt...?
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
Kiitos paljon neuvoista tähän mennessä! Tutkin tänään edellämainitut paikat ja katsotaan miten siinä käy 

Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
No nyt on jotain mittailuja tehty. En saanut potikasta millään tavalla järkeviä mittaustuloksia, jännitteet seilasi tai mittari näytti nollaa koko ajan (löysin netistä ohjearvoja joihin vertasin) ja se näytti ihan uudelta sisältä, ei käytännössä minkäänlaista kulumaa joten tuli mieleen, että voiko olla ettei ne liikkuvat nastat ollenkaan ota kiinni siihen liukupintaan? Jotain säätöruuveja siellä näytti myös olevan, saako niillä kenties säädettyä sitä miten hyvin ne nastat ottaa kiinni liukupintoihin?
Mittasin myös lämpötila-anturia ja vaikuttaa siltä, että se antaa kylmänä lämpöisen koneen arvoja, tämä varmaan sekoittaa käyntiä myös jonkin verran? Täytyy se vielä mittailla varuiksi uudestaan.
Jostain syystä myös näyttää siltä, että jännitteet on aika alhaiset vaikka akku on täydessä latauksessa, kokeilen ainakin uusia kaikki sulakkeet sekä käydä maadoituspisteet läpi hapettumien varalta.
Mittasin myös lämpötila-anturia ja vaikuttaa siltä, että se antaa kylmänä lämpöisen koneen arvoja, tämä varmaan sekoittaa käyntiä myös jonkin verran? Täytyy se vielä mittailla varuiksi uudestaan.
Jostain syystä myös näyttää siltä, että jännitteet on aika alhaiset vaikka akku on täydessä latauksessa, kokeilen ainakin uusia kaikki sulakkeet sekä käydä maadoituspisteet läpi hapettumien varalta.
Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
No niin, vikapaikka taisi selvitä! Tässä autossahan on melkoisen hyvin huoltokirjaa täytetty ja dokumentteja säilytetty, niin vaikuttaisi siltä, että jollain korjaajalla on käynyt joskus pieni moka. Nimittäin potikan johto ja kaasuläpän johto oli ristissä. Tutkin huoltohistoriaa ja toi käyntivika on ollut jo noin 80tkm ajan ja sitä ei ole saatu selville. Enivei, vaihdoin johdot toisin päin ja käynti muuttui heti, mittausarvotkin muuttui järkeviksi ja sain sen potikan säädettyä haluttuihin arvoihin. Tuli samalla vaihdettua kaikki sulakkeet uusiin, putsattua kaikki liitokset ja maadoitukset myös.
Siitä seosruuvin säädöstä oli jo kommenttia, että se pitäisi saada takaisin tehdassäätöihin, onko se tehtävä pakokaasumittarin kanssa vai onko sille olemassa jokin muu oletussäätöarvo?
Siitä seosruuvin säädöstä oli jo kommenttia, että se pitäisi saada takaisin tehdassäätöihin, onko se tehtävä pakokaasumittarin kanssa vai onko sille olemassa jokin muu oletussäätöarvo?
Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
Hyvä että vika löytyi.
C107 350 SLC -72 242tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
W123 300D -76 497tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S123 300TDT autom -82 665tkm viewtopic.php?t=165053 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 02#p792302
Fiat 600D -64 64tkm (MR) http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Neckar Autobianchi Panorama -65 95 tkm https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?t=43903
Monark Monarped -61 9tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?f=140&t=66144
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
Koeajo suoritettu ja muuten kävi ja kulki oikein mainiosti, mutta tyhjäkäynti tipahti kuumalla koneella 500 rpm tietämille. Käy kyllä ihan nätisti ja ei yritäkään sammua mutta eikö sen pitäisi olla lähempänä 700-800 rpm?
Re: M103, 3,0 käyntihäiriöitä
Potikan säädöllä saa ton käynnin korjattua...oikeastihan se olisi se 0.70 volttia mutta joskus joutunut säätämään korva kuulolla että tyhjäkäynti olisi hyvä eli kaikkien kuluma muuttaa täten sen arvon lukemaa ja korvakuullolla mennään tällöin parempaan suuntaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-