Ratin suoristus
Ratin suoristus
Heip.Neuvoja arvostaisin asiaa tuntevilta.
Vaihtelin hiljattain S320(w220)etupään alustan osia,minkä jälkeen teetätin ohjauskulmien säädöt.Hyvä tuli,ratti oli suorassa ja suoraan kulki. Sitten virhe:en malttanut lopulta olla vaihtamatta myös alatukivarsien palloniveliä,arvelin ettei kulmat siitä muutu.
Jotain vasemmalla puolen muuttui,koska ratti on nyt hieman vasemmalle kallellaan suoraan ajettaessa(ja kulkee hyvin,suoraan edelleen.) Oikean puoleisen osan vaihto ei oikaissut ratin asentoa.
En toistaiseksi aio viedä uudestaan suuntaukseen,ja tämmöisiä nyt pähkäilen:
1)Suoristanko ratin säätämällä raidetankoa molemmin puolin saman verran,vai aiheuttaako sekin lisää muutoksia kulmiin?
2)Säädänkö vain vasenta puolta,koska siellä vaiva syntyi?
3Kuulostaako tämä kaksiseltakaan vaivalta,liekö uusi suuntaus kiireellinen?
Vaihtelin hiljattain S320(w220)etupään alustan osia,minkä jälkeen teetätin ohjauskulmien säädöt.Hyvä tuli,ratti oli suorassa ja suoraan kulki. Sitten virhe:en malttanut lopulta olla vaihtamatta myös alatukivarsien palloniveliä,arvelin ettei kulmat siitä muutu.
Jotain vasemmalla puolen muuttui,koska ratti on nyt hieman vasemmalle kallellaan suoraan ajettaessa(ja kulkee hyvin,suoraan edelleen.) Oikean puoleisen osan vaihto ei oikaissut ratin asentoa.
En toistaiseksi aio viedä uudestaan suuntaukseen,ja tämmöisiä nyt pähkäilen:
1)Suoristanko ratin säätämällä raidetankoa molemmin puolin saman verran,vai aiheuttaako sekin lisää muutoksia kulmiin?
2)Säädänkö vain vasenta puolta,koska siellä vaiva syntyi?
3Kuulostaako tämä kaksiseltakaan vaivalta,liekö uusi suuntaus kiireellinen?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5804
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Ratin suoristus
Jos haluat että suuntaus pysyy siinä mikä se nyt on mutta ratin asento muttuuAri kirjoitti:Heip.Neuvoja arvostaisin asiaa tuntevilta.
Vaihtelin hiljattain S320(w220)etupään alustan osia,minkä jälkeen teetätin ohjauskulmien säädöt.Hyvä tuli,ratti oli suorassa ja suoraan kulki. Sitten virhe:en malttanut lopulta olla vaihtamatta myös alatukivarsien palloniveliä,arvelin ettei kulmat siitä muutu.
Jotain vasemmalla puolen muuttui,koska ratti on nyt hieman vasemmalle kallellaan suoraan ajettaessa(ja kulkee hyvin,suoraan edelleen.) Oikean puoleisen osan vaihto ei oikaissut ratin asentoa.
En toistaiseksi aio viedä uudestaan suuntaukseen,ja tämmöisiä nyt pähkäilen:
1)Suoristanko ratin säätämällä raidetankoa molemmin puolin saman verran,vai aiheuttaako sekin lisää muutoksia kulmiin?
2)Säädänkö vain vasenta puolta,koska siellä vaiva syntyi?
3Kuulostaako tämä kaksiseltakaan vaivalta,liekö uusi suuntaus kiireellinen?
niin 1
(toista toiseen suuntaan ja tosiaan saman verran)
Mökkillä
'
'
Re: Ratin suoristus
Ei aiheuta muutoksia, mutta alapallon vaihdosta tulleet muutokset säilyvät.Ari kirjoitti: 1)Suoristanko ratin säätämällä raidetankoa molemmin puolin saman verran,vai aiheuttaako sekin lisää muutoksia kulmiin?
Jos ainoastaan vasemman puolen vaihdosta syntyi muutosta, niin säätäisin itse pelkästään sillä ratin suoraan.Ari kirjoitti:2)Säädänkö vain vasenta puolta,koska siellä vaiva syntyi?
Sul on nyt siellä liikaa aurausta, joten kannattaa korjata.Ari kirjoitti:3Kuulostaako tämä kaksiseltakaan vaivalta,liekö uusi suuntaus kiireellinen?
Re: Ratin suoristus
Paljon kiitoksia näistä.Jos oppipojan aivoni on oikein tulkinnut asioita,niin vasenta tankoa aavistuksen lyhentämällä saattaisi korjaantua sekä ratti että auraus?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: Ratin suoristus
Jep. Saattaa riittää n. varttikierros.Ari kirjoitti:Paljon kiitoksia näistä.Jos oppipojan aivoni on oikein tulkinnut asioita,niin vasenta tankoa aavistuksen lyhentämällä saattaisi korjaantua sekä ratti että auraus?
Re: Ratin suoristus
Älkää summa mutikassa säädelkö aurauksia arvauksella kun pienikin ero muuttaa aurausta paljon...ihan jos heittää 1/8 osakin niin pielessä on.
No kumpi on halvempaa ...vaihtaa molemmat renkaat vai käydä auraus mittauttamassa.
Itsellä on simppeli tanko jolla säädän aina auraukset ja tarkistan mutta summassa en ja en suosittele kenenkään tekemään.
Järkevä pyörä suuntaaja ei ala edes suuntaamaan pyöriä jos välystä jossakin nivelessä...toki kokeileeko se sen ensin vai paskat välittää välyksistä kunhan säätää ja laskuttaa.
No kumpi on halvempaa ...vaihtaa molemmat renkaat vai käydä auraus mittauttamassa.
Itsellä on simppeli tanko jolla säädän aina auraukset ja tarkistan mutta summassa en ja en suosittele kenenkään tekemään.
Järkevä pyörä suuntaaja ei ala edes suuntaamaan pyöriä jos välystä jossakin nivelessä...toki kokeileeko se sen ensin vai paskat välittää välyksistä kunhan säätää ja laskuttaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Ratin suoristus
No jos tosiaan on niin, että ainoastaan toinen puoli muutti ratin asentoa, niin säätämällä siltä puolelta ratin suoraksi pitäisi aurauksen palata aika tarkasti alkuperäisiin arvoihin. Totta on et 1/8 kierrostakin on jo melko paljon. Ehkä sillä on hyvä lähteä liikkeelle tässäkin.
Jos sitten itse tehdyllä mittatangolla säätää, niin pitää muistaa mitata aina samasta kohdasta vannetta. Eli pyöräyttää mittauskohta aina 180°.
Jos sitten itse tehdyllä mittatangolla säätää, niin pitää muistaa mitata aina samasta kohdasta vannetta. Eli pyöräyttää mittauskohta aina 180°.
Re: Ratin suoristus
Ei vasemman puolen lyhentäminen oikein vaikuttanut.Säädin pariin otteeseen,lopulta kaikkiaan 3/4 kierrosta.Ratti alkoi asettumaan suoraan kun lyhensin myös oikeaa puolta 1/2 kierrosta.Kaipa oli molemmat puolet sitten muuttuneet,vaikka oikean pallonivelen vaihto ei rattin asentoon lisämuutoksia tuonutkaan.Parempi toki suuntauttaa uudestaan jossain vaiheessa.Alatukivartta lukuunottamatta on kaikki vaihdettu eteen.Mokani oli,että vaihdoin suuntauksen jälkeen vielä nuo nivelet joiden en arvellut vaikuttavan mihinkään.No,oppirahoja joutuu makselemaan aina välillä. Suosittelen toki itsekin suuntauksen teettämistä liikkeessä omien kikkailujen sijaan,ei pitäisi olla hinnasta kiinni kenellekään.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: Ratin suoristus
Ei tarvitse olla paljoa pielessä, kun jo vaikuttaa renkaiden kulumiseen.atlas kirjoitti:Älkää summa mutikassa säädelkö aurauksia arvauksella kun pienikin ero muuttaa aurausta paljon...ihan jos heittää 1/8 osakin niin pielessä on.
No kumpi on halvempaa ...vaihtaa molemmat renkaat vai käydä auraus mittauttamassa.
Itsellä on simppeli tanko jolla säädän aina auraukset ja tarkistan mutta summassa en ja en suosittele kenenkään tekemään.
Järkevä pyörä suuntaaja ei ala edes suuntaamaan pyöriä jos välystä jossakin nivelessä...toki kokeileeko se sen ensin vai paskat välittää välyksistä kunhan säätää ja laskuttaa.
Vito oli pienessä yleiskorjaamossa ohjauskulmien säädössä, mutta ilmeisesti jonkin epätarkkuuden vuoksi uudenkarheat Hakka C2 eturenkaat kuluivat pilalle (n.1000 km ajoa). Kulmat säädettiin rengasliikkeessä uudelleen, aurausta oli liikaa reilun asteen verran.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Re: Ratin suoristus
Aiheeseen ei liity kuin todella löyhästi..
Just tässä taannoin suuntasin kuorma-auton jossa aurausta oli ~20 astetta. Tarkkaa ei tiedä kun ei osunut enää laserin tauluihinkaan. Renkaat oli slicksit, kuulemma kahessa viikossa meni. Kuorma-autoissa kulutuspinnatkin hiukan paksummat
Raidetanko oli katkennut ja uusi heitetty siinä mitassa paikalleen kuin sattui olemaan.
Just tässä taannoin suuntasin kuorma-auton jossa aurausta oli ~20 astetta. Tarkkaa ei tiedä kun ei osunut enää laserin tauluihinkaan. Renkaat oli slicksit, kuulemma kahessa viikossa meni. Kuorma-autoissa kulutuspinnatkin hiukan paksummat
Raidetanko oli katkennut ja uusi heitetty siinä mitassa paikalleen kuin sattui olemaan.
Re: Ratin suoristus
Nyt on pyöränkulmat ehkä kohdallaan, tai todennäköisemmin pielessä, ja ,ahdollisesti niin paljon että renkailla ei montaa tuhatta kilometriä aja ennenkuin ne on pilalla.Säädin pariin otteeseen,lopulta kaikkiaan 3/4 kierrosta.Ratti alkoi asettumaan suoraan kun lyhensin myös oikeaa puolta 1/2 kierrosta.
Ei voi tietää...
wiimax.fi
Re: Ratin suoristus
Tosiaan ihan turha edes kuvitella että arvaamalla on mitään enempi kohdillaan. Se että verrataan johonkin lähtökohtaan mittaamatta mikä se lähtökohta on niin saahan sitä pyöritellä vaikka mistä.dealer kirjoitti:Nyt on pyöränkulmat ehkä kohdallaan, tai todennäköisemmin pielessä, ja ,ahdollisesti niin paljon että renkailla ei montaa tuhatta kilometriä aja ennenkuin ne on pilalla.Säädin pariin otteeseen,lopulta kaikkiaan 3/4 kierrosta.Ratti alkoi asettumaan suoraan kun lyhensin myös oikeaa puolta 1/2 kierrosta.
Ei voi tietää...
Etupyöristä saa kotikonsteilla mitattua aurauksen hyvinkin tarkasti jos osaa laskea suorakulmaisen kolmion. Camber onnistuu kun pistää jarrulevyyn pienen digikulmamitan (n 15 eur ylöspäin hinnat) caster sitten hankalampi, riippuu tapauksesta.
Mutta olipa väljää vähän, enempi tai ei ollenkaan niin aina voi säätää. Mieluiten kun väljät saatu ensin pois. Se että ratti on vinossa on lähinnä korvien välinen asia ja toisaalta asentoanturiin hyvinkin liittyvä asia eli ajonvakautukseen liittyvä asia. Joten kuntoonhan sekin laitettava.
Jostain syystä ratin suoraan saaminen on monelle ammattilaisena itseään mainostavalle paikalle lähes mahdottomuus... Kerran käytin mersua maahantuojan valtuuttamalla liikkeellä ja toisella kerralla kolarikorjaamossa. Molemmat jätti ratin vinoon - itse oli oikaistava ja säädettävä ratin suoruus. Kuitenkaan väljää eivät löytäneet. Säädin samalla sitten aurauksen itse

Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Ratin suoristus
Alussa auraus ja ratti olivat ok ja siten vaihdettiin alapallo raidetankoon ja muihin säätöihin koskematta, seurauksena ratin asennon muuttuminen. Tarkoittaa että alapallon vaihto vaikutti myös camber- ja/tai caster-kulmiin. Niitä ei voi kompensoida pelkästään raidetankoa muuttamalla.
Suosittelen kuten monet muut edellä, käyttämään auton osaavalla kulmamittaajalla.
Suosittelen kuten monet muut edellä, käyttämään auton osaavalla kulmamittaajalla.
Re: Ratin suoristus
Totta on että muuttuvat, mutta camberin ja casterin muutokset ovat tällaisessa tapauksessa merkityksettömän pieniä.
wiimax.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5804
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Ratin suoristus
Iso painno tuolla...Efraim kirjoitti:Alussa auraus ja ratti olivat ok ja siten vaihdettiin alapallo raidetankoon ja muihin säätöihin koskematta, seurauksena ratin asennon muuttuminen. Tarkoittaa että alapallon vaihto vaikutti myös camber- ja/tai caster-kulmiin. Niitä ei voi kompensoida pelkästään raidetankoa muuttamalla.
Suosittelen kuten monet muut edellä, käyttämään auton osaavalla kulmamittaajalla.
esim harvoin nykyisin näkee että ratti lukittaan tangolla suoraan saatika että lisäpainoja käytettäisiin
(juu varmaan ohjelmallinen kompensointi mikä sitten toimii jos toimmi autot kun on yksilöitä ja eri tavoin kulunut)
yhteen aikaan tuli paljonkin varsinkin taka veto vitoja jonkun verran myös muita
missä uudet eturenkaat pillalla sisä reunat loppu
suuntaus raporteja katsoessa haritusta ja vihreällä/arvojen sisällä
(monesta eri paikoista noita niin ilmeisesti joku virhellin tietokanta/päivitys tms) oli koneet merkkanut olevan...
pitäisi ymmärtää myös mitä on tekemässä näyttipä se kone vihreää/punaista tms mitä vaan ok merkkiä... katsoa myös että mitäs kulma lukemat kone näytää,
semmoinekin tuntui tulevan monelekin paikalle ylläytyksenä että se reunan nopampi kuluminen ei enään lopu vaikka
kulman laitta kohdalleen
.
Mökkillä
'
'