W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä ei
W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä ei
Terve,
Auto E220cdi takana ilmajousituksella, aina tehnyt sitä että satunnaisesti joskus öisin laskee perän alas. Nyt huomannut että mitä kylmempi sää sitä useammin ja herkemmin perä laskee.
On käytetty veholla ja toisessa mersufirmassa, molemmista sanottu, että ei ole mitään vikaa.
Nyt sitten aamulla teki niin että perä alhaalla ei meinannut nostaa ollenkaan auto
Käynnissä, sitten ilmoitti viestin malfunction. Nosti kyllä perän ja käytin ad-huollossa tarkastuksessa. Mikään ei vuoda järjestelmässä heidänkään mielestä. Vikakoodeja sitten nollasivat ja tuli seuraavat:
-557200 joustintukien täyttövaihe, kytkentäaikasumma liian suuri.
-556884 takavasen tasoventtiili, signaali yli toleranssien.
-556684 takaoikea tasoventtiili, signaali yli toleranssien.
-C44700 keskuselektroniikan ohjainlaite, ilmoitus epäjohdonmukainen.
Miten tästä etenisi?
Auto E220cdi takana ilmajousituksella, aina tehnyt sitä että satunnaisesti joskus öisin laskee perän alas. Nyt huomannut että mitä kylmempi sää sitä useammin ja herkemmin perä laskee.
On käytetty veholla ja toisessa mersufirmassa, molemmista sanottu, että ei ole mitään vikaa.
Nyt sitten aamulla teki niin että perä alhaalla ei meinannut nostaa ollenkaan auto
Käynnissä, sitten ilmoitti viestin malfunction. Nosti kyllä perän ja käytin ad-huollossa tarkastuksessa. Mikään ei vuoda järjestelmässä heidänkään mielestä. Vikakoodeja sitten nollasivat ja tuli seuraavat:
-557200 joustintukien täyttövaihe, kytkentäaikasumma liian suuri.
-556884 takavasen tasoventtiili, signaali yli toleranssien.
-556684 takaoikea tasoventtiili, signaali yli toleranssien.
-C44700 keskuselektroniikan ohjainlaite, ilmoitus epäjohdonmukainen.
Miten tästä etenisi?
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Auto kun ajetaan lämpimään niin vuodot hidastuu ja vaikeampi löytää mutta vuotava jousi kai yleisin vika kuitenkin. Aina ei vikakoodeihinkaan voi luottaa enkä tiedä millä nuo on luettu mutta Starillla sitä kannattaa lukea. Laskeeko koko perä vai toinen puoli selkeästi enemmän?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Juu ES tronicilla oli luettu. Koko takaosa laskee samanverran.
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Nonii päivitetään vähän tietoja.
Eli kolme viikkoa sitten tuli malfunction ja kompura ei enää lähtenyt käymään ja perä alhaalla.
Korjaamolla huomattiin testata et kompura toimii mutta kompura ei saanut virtaa autosta.
Sulakerasia oli kaput ja 1300e korjaus
Sitten perä laski korjauksen jälkeen ja ilmajouset vaihtoon sekä sulkuventtiili.
Koko paskalle tuli hintaa 3kiloa.
Nyt viikon jälkeen laskee kuskinpuoli alas vähän heti, kun tulee autosta ulos. Sitten laskee yön yli mennessä sen aivan alas
toinen puoli näyttäs että on ihan normisti, ellei ehkä vähän alhaalla. Mistä
Johtuu että sen laskun näkee ihan silmin samantien autosta ulos tultaessa?
Edit: Kompura ei huuda kesken ajon ollenkaan
Kompura tuskin laskee vaan toista puolta jos se vuotais...
Eli kolme viikkoa sitten tuli malfunction ja kompura ei enää lähtenyt käymään ja perä alhaalla.
Korjaamolla huomattiin testata et kompura toimii mutta kompura ei saanut virtaa autosta.
Sulakerasia oli kaput ja 1300e korjaus

Sitten perä laski korjauksen jälkeen ja ilmajouset vaihtoon sekä sulkuventtiili.
Koko paskalle tuli hintaa 3kiloa.
Nyt viikon jälkeen laskee kuskinpuoli alas vähän heti, kun tulee autosta ulos. Sitten laskee yön yli mennessä sen aivan alas

Johtuu että sen laskun näkee ihan silmin samantien autosta ulos tultaessa?
Edit: Kompura ei huuda kesken ajon ollenkaan
Kompura tuskin laskee vaan toista puolta jos se vuotais...
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Onko kompuran vedenpoisto ryynit kuivattu tai vaihdettu? Vesi kun jäätyy, venttiilit jumittuu. Aamulla taas toimii
Veho on kädetön kuivaimen kanssa.
Vettä kertyy ilman kosteuden takia, niin tarvii huoltaa n.2-4v välein. Siellä on Silica rakeita hoitamassa homman.
Veho on kädetön kuivaimen kanssa.
Vettä kertyy ilman kosteuden takia, niin tarvii huoltaa n.2-4v välein. Siellä on Silica rakeita hoitamassa homman.
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Onko korkeusanturit tarkistettu? Niiden tankojen pallonivelet paskottuu ruostuu ja jumittuu ja sen anturin kiinnitys antaa perisi, jolloin tason kalibrointi on persiillään. Irrotus,puhdistus ja voitelu ja sitten kalibrointi.
Ei sen kompuran ääni kuulu ajossa, melko vaimea ääni kunnossa olevassa kompurassa.
Ei sen kompuran ääni kuulu ajossa, melko vaimea ääni kunnossa olevassa kompurassa.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Samaa mietin kun vikakoodeissakin oli antureiden alueen ylitys. Vai tuleeko tuo vikakoodi jo siitä että alusta laskee tonttiin vaikka pussien vuodosta johtuen? Ei ole omaa kokemusta.tahtoomersun kirjoitti:Onko korkeusanturit tarkistettu? Niiden tankojen pallonivelet paskottuu ruostuu ja jumittuu ja sen anturin kiinnitys antaa perisi, jolloin tason kalibrointi on persiillään. Irrotus,puhdistus ja voitelu ja sitten kalibrointi.
Ei sen kompuran ääni kuulu ajossa, melko vaimea ääni kunnossa olevassa kompurassa.
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
On kuivattu ja oli paljon kosteutta.EemeliErkki kirjoitti:Onko kompuran vedenpoisto ryynit kuivattu tai vaihdettu? Vesi kun jäätyy, venttiilit jumittuu. Aamulla taas toimii
Veho on kädetön kuivaimen kanssa.
Vettä kertyy ilman kosteuden takia, niin tarvii huoltaa n.2-4v välein. Siellä on Silica rakeita hoitamassa homman.
Myös letkut oli vaihdettu korjauksen yhteydessä.
Antureita ei ole mitenkään tarkistettu, ne kait sit seuraavaksi vaihtoon, eivät taida olla niin kalliit.
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Onko koodeja tullut "sulkuventiilin" vaihdon jälkeen? (=Venttiiliblokki?)Sp33d kirjoitti:Vikakoodeja sitten nollasivat ja tuli seuraavat:
-557200 joustintukien täyttövaihe, kytkentäaikasumma liian suuri.
-556884 takavasen tasoventtiili, signaali yli toleranssien.
-556684 takaoikea tasoventtiili, signaali yli toleranssien.
-C44700 keskuselektroniikan ohjainlaite, ilmoitus epäjohdonmukainen.
Noi voisivat sopia venttiilien hapettumiseen eli tahmaantumiseen, jos vettä on ollut kauan järjestelmässä. Venttiili syönee virtaa enemmän liikkumisen aikana. Ja jos ei tavoita päätepistettä, se voisi selittää "signaali yli toleranssin" ilmoituksen.
Tukossa ollut vedenkuivain selittäisi liian pitkän täyttöajan.
Vesi voi myös vahingoittaa paineantureiden toimintaa. Se voi selittää viimeistä vikakoodia
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Ei ole tullut vikakoodeja tuon jälkeen.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Tarkastappa sen venttiilin johdot,josta lähtee pusseille putket.on siinä kompiran vieressä.olen ainakin 4autoon korjannut johdot,kuori halkeaa siitä suojaputken kohtaa ja johto hapettuu poikki.
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Ennen käytettiin maatuvia eristeitä ja nykyisin maatuvia johtoja... Varsinkin jatkuvasti liikkeessä olevat johdot saisi olla vähän laadukkaampia.St bertils kirjoitti:Tarkastappa sen venttiilin johdot,josta lähtee pusseille putket.on siinä kompiran vieressä.olen ainakin 4autoon korjannut johdot,kuori halkeaa siitä suojaputken kohtaa ja johto hapettuu poikki.
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Itse asiassa on kalliit, ei kannata vaihtaa jos herkistelemällä saa toimimaan.Sp33d kirjoitti:
Antureita ei ole mitenkään tarkistettu, ne kait sit seuraavaksi vaihtoon, eivät taida olla niin kalliit.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Tässä ei nyt ollut tarkkaa tietoa autosta mutta ei nuo vikakoodit vastaa lainkaan Xentryn listaa vikakoodeista. Varmaan AD-huollossa käytetty jotain yleislukijaa. Eihän se ohjainlaite voi tietää onko venttiiliblokin venttiili äärilaidassa vai vajaa eikä Xentryn vikakoodilistassa olekaan mitään venttiilin signaalivikoja. Tuon täytyy tarkoittaa tasoanturin signaalia.EemeliErkki kirjoitti:
Onko koodeja tullut "sulkuventiilin" vaihdon jälkeen? (=Venttiiliblokki?)
Noi voisivat sopia venttiilien hapettumiseen eli tahmaantumiseen, jos vettä on ollut kauan järjestelmässä. Venttiili syönee virtaa enemmän liikkumisen aikana. Ja jos ei tavoita päätepistettä, se voisi selittää "signaali yli toleranssin" ilmoituksen.
Tukossa ollut vedenkuivain selittäisi liian pitkän täyttöajan.
Vesi voi myös vahingoittaa paineantureiden toimintaa. Se voi selittää viimeistä vikakoodia
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Minulla ei ole varmaa tietoa. Mutta onnistuu se ilman "rajakytkintä"DBFI kirjoitti:Eihän se ohjainlaite voi tietää onko venttiiliblokin venttiili äärilaidassa vai vajaa.EemeliErkki kirjoitti:
Onko koodeja tullut "sulkuventiilin" vaihdon jälkeen? (=Venttiiliblokki?)
Noi voisivat sopia venttiilien hapettumiseen eli tahmaantumiseen, jos vettä on ollut kauan järjestelmässä. Venttiili syönee virtaa enemmän liikkumisen aikana. Ja jos ei tavoita päätepistettä, se voisi selittää "signaali yli toleranssin" ilmoituksen.
Tukossa ollut vedenkuivain selittäisi liian pitkän täyttöajan.
Vesi voi myös vahingoittaa paineantureiden toimintaa. Se voi selittää viimeistä vikakoodia
Olen joskus itse törmännyt venttiiliin, josta oli kela palanut jäätyneenä. Eli virta-arvo on eri, kuin jos on "lepotilassa" pito päällä vs. veto-tilaan. (vrt: Lamppujen valvonta)
Pieni lainaus netin syövereitä googelin kääntämänä:
"Suurimmat virrat avaamisen aikana: Virran (huippuvirta) männän nostamiseksi on oltava paljon korkeampi kuin virta (pitovirta), joka tarvitaan männän pitämiseksi vasteen vasteessa avoimessa asennossa."
En pysty vahvistamaan, toimiiko Airmatic näin, mutta se on kait mahdollista
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Noniin auto oli pajalla takuukorjauksessa. Vaihtoivat o-renkaat venttiileistä. Sähkömies tarkasti sähköpuolen ja siinä ei ollut mitään häikkää. Pääsipä ilmaisella korjauksella.
Olivat mitanneet korkeuden nosturin päällä 67 risat oli kummatkin ja kaksi milliä laskenut 24h aikana. Ei kuulemma hälyttävää, rajaarvoissa menisi... katotaan kauan pelaa enneku johtotähdessä taas perse laskee.
Olivat mitanneet korkeuden nosturin päällä 67 risat oli kummatkin ja kaksi milliä laskenut 24h aikana. Ei kuulemma hälyttävää, rajaarvoissa menisi... katotaan kauan pelaa enneku johtotähdessä taas perse laskee.
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Enpä muista onko toimintakuvauksissa mitään mainintaa mutta ihan mahdollista että kuvaamiasi dynaamisia virtatietoja valvotaan, en osaa ottaa kantaa kuinka todennäköistä.EemeliErkki kirjoitti:
Minulla ei ole varmaa tietoa. Mutta onnistuu se ilman "rajakytkintä"
Olen joskus itse törmännyt venttiiliin, josta oli kela palanut jäätyneenä. Eli virta-arvo on eri, kuin jos on "lepotilassa" pito päällä vs. veto-tilaan. (vrt: Lamppujen valvonta)
Pieni lainaus netin syövereitä googelin kääntämänä:
"Suurimmat virrat avaamisen aikana: Virran (huippuvirta) männän nostamiseksi on oltava paljon korkeampi kuin virta (pitovirta), joka tarvitaan männän pitämiseksi vasteen vasteessa avoimessa asennossa."
En pysty vahvistamaan, toimiiko Airmatic näin, mutta se on kait mahdollista
Mutta kyse oli siitä tunnistetaanko onko venttiili ääriasennossa (pysähdyksissä) vaiko jumittanut ennen ääriasentoa. Vai meinaatko että solenoidin ottamasta virrasta tunnistaa onko pysähdyksissä ääriasentoon vaiko vähän vaille?
Sen palaneen kelan tunnistaa varmasti jo lepotilassakin.
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Noniin autosta laski koko perä alas viikko sitten ja taas mentiin huoltoon. Koputtivat kompuraan ja se lähti täyttään pusseja. Eli kompura meni sit hyvällä tuurilla samalla vaihtoon. Tarkkaan ne mersulla laskenut et joka osa ilmajousituksesta menee samoihin aikoihin
Nyt sit takas kompuranvaihdon jälkeen ja ei voi kuulemma laskea enää perä kun kaikki osat on vaihdettu. 4kiloa meni sitten korjauksiin on tää halpaa
Mietin sitä vielä että kuuluuko perän laskea hitusen kun autosta astuu ulos, kuuluu suhina hetken ja laskee muutaman sentin? Sitten aina käynnistäessä laittaa kompuran käymään hetkeksi...

Nyt sit takas kompuranvaihdon jälkeen ja ei voi kuulemma laskea enää perä kun kaikki osat on vaihdettu. 4kiloa meni sitten korjauksiin on tää halpaa

Mietin sitä vielä että kuuluuko perän laskea hitusen kun autosta astuu ulos, kuuluu suhina hetken ja laskee muutaman sentin? Sitten aina käynnistäessä laittaa kompuran käymään hetkeksi...
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Ei sitä virtaa pakko ole nostaa (eikä se ainkaan sanottavasti nouse jos vakio jännitteellä ajetaan) mutta yleensä boostataan liikkellelähtöä (korkeammalla jännitteellä) jotta kara saadaan kiihdytettyä, ja sitten pudotetaan pitovirralle.
Jos solenoidia ajetaan vakiojännitteellä karan liike nähdään yleensä virran hetkellisenä putoamisena. Virtahan muodostuu siitä millainen vastus )induktannssi) kelalla on, ja se muuttu hieman riippuen magneettikentän muutoksesta mihn se karan liikkuminen siellä kelan sisällä vaikuttaa.
https://e2e.ti.com/resized-image/__size ... D00_59.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Käytännössä tuon havainnointi on aika vaikeaa, eikä sen perusteella karan tarkkaa asemaa pysty oikein mitenkään sanomaan
Jos solenoidia ajetaan vakiojännitteellä karan liike nähdään yleensä virran hetkellisenä putoamisena. Virtahan muodostuu siitä millainen vastus )induktannssi) kelalla on, ja se muuttu hieman riippuen magneettikentän muutoksesta mihn se karan liikkuminen siellä kelan sisällä vaikuttaa.
https://e2e.ti.com/resized-image/__size ... D00_59.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Käytännössä tuon havainnointi on aika vaikeaa, eikä sen perusteella karan tarkkaa asemaa pysty oikein mitenkään sanomaan
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Noinko harvoin? Itse ajatellut 1-2krt vuodessa vaihtaa ryynit ja suodattimenEemeliErkki kirjoitti:Onko kompuran vedenpoisto ryynit kuivattu tai vaihdettu? Vesi kun jäätyy, venttiilit jumittuu. Aamulla taas toimii
Veho on kädetön kuivaimen kanssa.
Vettä kertyy ilman kosteuden takia, niin tarvii huoltaa n.2-4v välein. Siellä on Silica rakeita hoitamassa homman.
Vito W638 112CDI 2003, XC70 D4 2.4 2014
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Kun autosta noustaan pois, niin perä tietysti nousee hieman ja järjestelmä tasaa korkeuden oikeaksi, eli noin kuuluukin toimia.Sp33d kirjoitti:Noniin autosta laski koko perä alas viikko sitten ja taas mentiin huoltoon. Koputtivat kompuraan ja se lähti täyttään pusseja. Eli kompura meni sit hyvällä tuurilla samalla vaihtoon. Tarkkaan ne mersulla laskenut et joka osa ilmajousituksesta menee samoihin aikoihin![]()
Nyt sit takas kompuranvaihdon jälkeen ja ei voi kuulemma laskea enää perä kun kaikki osat on vaihdettu. 4kiloa meni sitten korjauksiin on tää halpaa![]()
Mietin sitä vielä että kuuluuko perän laskea hitusen kun autosta astuu ulos, kuuluu suhina hetken ja laskee muutaman sentin? Sitten aina käynnistäessä laittaa kompuran käymään hetkeksi...
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Kerrotaanpa omastakin W212 250E -12 farkun ilmapusseista...
Eli viime viikolla vaihdettu oikealle taakse (apukuljettajan puoli) ilmapussi (Miessler Automotive:n valmistama pussi. "Mercedes E-class S212 Air spring airsuspension rear right"). Oireena oli, että oikea puoli lasketutui alas yön aikana verrattuna vasempaan (kuljettajan puoli) takakulmaan.
Tuon pussin vaihdon jälkeen vaikuttaa siltä, että oikea puoli vajuu jopa vieläkin nopeammin ja perä laskee, kuin mitä ennen tuota vaihtoa. Eilen auto kävi jälleen korjaamolla (sama korjaamo missä asentivat tuon ilmapussin ja olivat kalibroineet korkeuden testerillä (tosin ei "STAR"), jossa herkistelivät nuo tasonsäätimet (kuulemma olivat jumissa) -> Ei vaikutusta. Edelleen oikea takakulma laskee voimakkaasti varsinkin pitempään seisoessa (yön yli) ja jopa muutamassa tunnissa. Tänä aamuna oli lokasuojan kaaren yläkohdasta vanteen yläreunaan vasemmalla 8cm ja oikealla vastaavasti 3,5cm. Eli puoliero on 4,5cm ja auto on pihassa kallellaan sekä perä lähellä maata
.
Auto menossa nyt kolmannen kerran pajalle ensi viikon tiistaina ja korjaamon asentaja tuumi, että jos nyt lyhentäisi hieman tuota pussiin menevää ilmaletkun päätä ja laittaisi uuden nipan. Tjaa-a en tiedä. Tuskinpa tulee tuollakaan kuntoon. Itselleni tulee vaan mieleen, että voisiko tuo uusi ilmapussi itsessään vuotaa vai onko nyt vika sitten tuossa letkussa, kompressorin päässä vai missä?
Auton käynnistäessä kompressori nostaa kyllä molemmat puolet vastaavalla tavalla mitattuna 9cm (lokasuojan yläkohdasta vanteiden yläreunaan).
Onko ehdotuksia? Mitä tulisi tarkastaa/vaihtaa ja kuinka pystyisi toteamaan sen onko tuo ilmapussi ehjä?
Eli viime viikolla vaihdettu oikealle taakse (apukuljettajan puoli) ilmapussi (Miessler Automotive:n valmistama pussi. "Mercedes E-class S212 Air spring airsuspension rear right"). Oireena oli, että oikea puoli lasketutui alas yön aikana verrattuna vasempaan (kuljettajan puoli) takakulmaan.
Tuon pussin vaihdon jälkeen vaikuttaa siltä, että oikea puoli vajuu jopa vieläkin nopeammin ja perä laskee, kuin mitä ennen tuota vaihtoa. Eilen auto kävi jälleen korjaamolla (sama korjaamo missä asentivat tuon ilmapussin ja olivat kalibroineet korkeuden testerillä (tosin ei "STAR"), jossa herkistelivät nuo tasonsäätimet (kuulemma olivat jumissa) -> Ei vaikutusta. Edelleen oikea takakulma laskee voimakkaasti varsinkin pitempään seisoessa (yön yli) ja jopa muutamassa tunnissa. Tänä aamuna oli lokasuojan kaaren yläkohdasta vanteen yläreunaan vasemmalla 8cm ja oikealla vastaavasti 3,5cm. Eli puoliero on 4,5cm ja auto on pihassa kallellaan sekä perä lähellä maata

Auto menossa nyt kolmannen kerran pajalle ensi viikon tiistaina ja korjaamon asentaja tuumi, että jos nyt lyhentäisi hieman tuota pussiin menevää ilmaletkun päätä ja laittaisi uuden nipan. Tjaa-a en tiedä. Tuskinpa tulee tuollakaan kuntoon. Itselleni tulee vaan mieleen, että voisiko tuo uusi ilmapussi itsessään vuotaa vai onko nyt vika sitten tuossa letkussa, kompressorin päässä vai missä?
Auton käynnistäessä kompressori nostaa kyllä molemmat puolet vastaavalla tavalla mitattuna 9cm (lokasuojan yläkohdasta vanteiden yläreunaan).
Onko ehdotuksia? Mitä tulisi tarkastaa/vaihtaa ja kuinka pystyisi toteamaan sen onko tuo ilmapussi ehjä?
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
tuosta ylhäällä lainasin itseäni.EemeliErkki kirjoitti:Onko kompuran vedenpoisto ryynit kuivattu tai vaihdettu? Vesi kun jäätyy, venttiilit jumittuu. Aamulla taas toimii
Veho on kädetön kuivaimen kanssa.
Vettä kertyy ilman kosteuden takia, niin tarvii huoltaa n.2-4v välein. Siellä on Silica rakeita hoitamassa homman.
Oma korjaus järjestys:
Kompuran huolto ekana.
Vesi rikkoo (hapettaa) venttiili blokin. Vuotaa sillon myös lämpösillä keleillä
Joillakin on letkut hapertuneet. Eivät ole kalliit metritavarana.
Vasta sitten pusseja vaihtoon.
Pusseja ei pysty testaamaan, kun paineet on 10bar luokkaa
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Lämpösuojat pois auton pohjasta,että saa ilmaputket näkyviin.fairy vedellä sumuttelee putket läpi.putkiin tulee pituussuuntaisia halkeamia ja lopulta rupeavat vuotamaan.....ei kannata pelästyä sitten jarruputkien kuntoa kun ottaa pellit pois,en tiedä mistä ovat niin huonoa putkea löytäneet..MESE250E kirjoitti:Kerrotaanpa omastakin W212 250E -12 farkun ilmapusseista...
Eli viime viikolla vaihdettu oikealle taakse (apukuljettajan puoli) ilmapussi (Miessler Automotive:n valmistama pussi. "Mercedes E-class S212 Air spring airsuspension rear right"). Oireena oli, että oikea puoli lasketutui alas yön aikana verrattuna vasempaan (kuljettajan puoli) takakulmaan.
Tuon pussin vaihdon jälkeen vaikuttaa siltä, että oikea puoli vajuu jopa vieläkin nopeammin ja perä laskee, kuin mitä ennen tuota vaihtoa. Eilen auto kävi jälleen korjaamolla (sama korjaamo missä asentivat tuon ilmapussin ja olivat kalibroineet korkeuden testerillä (tosin ei "STAR"), jossa herkistelivät nuo tasonsäätimet (kuulemma olivat jumissa) -> Ei vaikutusta. Edelleen oikea takakulma laskee voimakkaasti varsinkin pitempään seisoessa (yön yli) ja jopa muutamassa tunnissa. Tänä aamuna oli lokasuojan kaaren yläkohdasta vanteen yläreunaan vasemmalla 8cm ja oikealla vastaavasti 3,5cm. Eli puoliero on 4,5cm ja auto on pihassa kallellaan sekä perä lähellä maata.
Auto menossa nyt kolmannen kerran pajalle ensi viikon tiistaina ja korjaamon asentaja tuumi, että jos nyt lyhentäisi hieman tuota pussiin menevää ilmaletkun päätä ja laittaisi uuden nipan. Tjaa-a en tiedä. Tuskinpa tulee tuollakaan kuntoon. Itselleni tulee vaan mieleen, että voisiko tuo uusi ilmapussi itsessään vuotaa vai onko nyt vika sitten tuossa letkussa, kompressorin päässä vai missä?
Auton käynnistäessä kompressori nostaa kyllä molemmat puolet vastaavalla tavalla mitattuna 9cm (lokasuojan yläkohdasta vanteiden yläreunaan).
Onko ehdotuksia? Mitä tulisi tarkastaa/vaihtaa ja kuinka pystyisi toteamaan sen onko tuo ilmapussi ehjä?
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Kiitos jo alkuun vastauksistanne.
Tuossa ehdotettiin seuraavaa korjaus järjestystä:
Kompuran huolto ekana.
Vesi rikkoo (hapettaa) venttiili blokin. Vuotaa sillon myös lämpösillä keleillä
Joillakin on letkut hapertuneet. Eivät ole kalliit metritavarana.
Vasta sitten pusseja vaihtoon.
Missä tuo mainittu venttiili bloki sijaitsee? Olen tänään testannut Wurthin vuodonilmaisin vaahdolla: pussin pään liitoksen -> ei vuotoa, kompressorin lähdön -> ei vuotoa, jakotukin eli kompressorin yhden letkun lähtö siihen ns. jakotukkiin josta lähtee ne ohuemmat ilmaletkut ilmapusseille -> ei vuotoa.
Ainut kohta josta sain tulemaan ilmakuplia oli kun ruiskutin vuotovaahtoa siihen ilmajousen liittimen luo (ilmapussin yläpuoli) ja sitten painoin sitä ruttukumia alaspäin (mikä suojaa varsinaista ilmajousta) niin tällöin teki ilmakuplia tuohon yläpuolen kovamuovin ja tämän ruttukumin väliin. Johtuuko ilmakuplat siitä et tuo ilmapussi vuotaa helposti tuonne ruttukumin sisään, vai siitä että kun ruttukumia painaa alaspäin niin tilavuus pienenee tuon varsinaisen jousen ja ruttukumin välillä aiheuttaen nuo ilmakuplat?
Onko auton yläpäässä mihin ilmapussin yläkohta asettui mitään venttiiliä mikä voisi jäädä raolleen eli vuotaisi hiljakseen? Vai miten tämä järjestelmä laskee noita paineita pois? Autohan tosiaan ajon jälkeen laskee itseään n. 1cm alaspäin ja tuolloin kuuluu selvä suhina. Mutta lopullisen linttaan painumisen aikana mitään vuotoääntä ei kuulu.
Jotenkin tuntuu et näillä tutkimuksilla on vika joko tuossa venttiilissä (missä ikinä sijaitseekaan) tai sitten tuo uusi vaihdettu Miesslerin ilmapussi vuotaa uutuutta antaa jostakin hiljakseen. Vai voiko tasonsäätö anturin vika laskea vain toisen puolen maahan? Kun auton käydessä perä on molemmin puolin ylhäällä (lokasuojan ja vanteen yläreunan väli n. 10cm) eikä kompura käy kokoaikaisesti.
Ikäviä vikoja
Tuossa ehdotettiin seuraavaa korjaus järjestystä:
Kompuran huolto ekana.
Vesi rikkoo (hapettaa) venttiili blokin. Vuotaa sillon myös lämpösillä keleillä
Joillakin on letkut hapertuneet. Eivät ole kalliit metritavarana.
Vasta sitten pusseja vaihtoon.
Missä tuo mainittu venttiili bloki sijaitsee? Olen tänään testannut Wurthin vuodonilmaisin vaahdolla: pussin pään liitoksen -> ei vuotoa, kompressorin lähdön -> ei vuotoa, jakotukin eli kompressorin yhden letkun lähtö siihen ns. jakotukkiin josta lähtee ne ohuemmat ilmaletkut ilmapusseille -> ei vuotoa.
Ainut kohta josta sain tulemaan ilmakuplia oli kun ruiskutin vuotovaahtoa siihen ilmajousen liittimen luo (ilmapussin yläpuoli) ja sitten painoin sitä ruttukumia alaspäin (mikä suojaa varsinaista ilmajousta) niin tällöin teki ilmakuplia tuohon yläpuolen kovamuovin ja tämän ruttukumin väliin. Johtuuko ilmakuplat siitä et tuo ilmapussi vuotaa helposti tuonne ruttukumin sisään, vai siitä että kun ruttukumia painaa alaspäin niin tilavuus pienenee tuon varsinaisen jousen ja ruttukumin välillä aiheuttaen nuo ilmakuplat?
Onko auton yläpäässä mihin ilmapussin yläkohta asettui mitään venttiiliä mikä voisi jäädä raolleen eli vuotaisi hiljakseen? Vai miten tämä järjestelmä laskee noita paineita pois? Autohan tosiaan ajon jälkeen laskee itseään n. 1cm alaspäin ja tuolloin kuuluu selvä suhina. Mutta lopullisen linttaan painumisen aikana mitään vuotoääntä ei kuulu.
Jotenkin tuntuu et näillä tutkimuksilla on vika joko tuossa venttiilissä (missä ikinä sijaitseekaan) tai sitten tuo uusi vaihdettu Miesslerin ilmapussi vuotaa uutuutta antaa jostakin hiljakseen. Vai voiko tasonsäätö anturin vika laskea vain toisen puolen maahan? Kun auton käydessä perä on molemmin puolin ylhäällä (lokasuojan ja vanteen yläreunan väli n. 10cm) eikä kompura käy kokoaikaisesti.
Ikäviä vikoja
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Vielä kuva tuosta kohdasta mistä jonkin verran tuli ilmakuplia (kun tuota ruttukumia painoi sormella alaspäin). Tuolloin tuo nippaliitoskin paljastui kunnolla, mutta tuosta liitoksesta ei tullut ilmakuplia (eli liitos ei vuoda).
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Eikös tuo ole sitten selvä, että jousi vuotaa? Minulla on Miesslerit kestänyt vuoden 212:n takana. Ei ole kuukaudessakaan perä laskenut yhtään (auto on parhaillaan seisonnassa kun ei ole koronan takia ajoa).
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Kyllä. Tähän päätelmään olen kyllä itsekin nyt tullut ja asentaneen korjaamon kautta on nyt uusi ilmapussi tilattu. Pitää yrittää laittaa tuo viallinen takaisin Miesslerille (reklamaatio).
Harmillinen "maanantai kappale".
Harmillinen "maanantai kappale".
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
No niin. Nyt olisi hyvät foorumilaiset hyvät neuvot kalliit!
Nostan käden ylös virheen merkiksi, koska yritin ajaa tuolla viallisella ilmapussilla Kouvola - Kitee välin. No tulos olikin se, että puolessa välin matkaa tulee ilmoitus mailfunction ja herjaa jousitusta mittaristossa. Tarkastelin kulkinetta ja kovin oli nyt molemmat puolet alhaalla, joten ei kun Lappeenrannan Auto-Suniin (en muutakaan paikkaa siihen hätään LPR:sta keksinyt).
Nyt tosin tuo oikean takajousen korjaus aika ensi viikon keskiviikolle, mutta yhden jousen hinta tuolla Auto-Sunila n. 1000€!!! Olisiko halvempaa korjaamoa Lappeenrannassa tiedossa, joka saisi tuon perän ilmajousituksen kuntoon?
Millaisia kokemuksia tuosta ATOY autohuolto Myllymäki korjaamosta? Tuon nopealla Googletuksella löysin.
Nostan käden ylös virheen merkiksi, koska yritin ajaa tuolla viallisella ilmapussilla Kouvola - Kitee välin. No tulos olikin se, että puolessa välin matkaa tulee ilmoitus mailfunction ja herjaa jousitusta mittaristossa. Tarkastelin kulkinetta ja kovin oli nyt molemmat puolet alhaalla, joten ei kun Lappeenrannan Auto-Suniin (en muutakaan paikkaa siihen hätään LPR:sta keksinyt).
Nyt tosin tuo oikean takajousen korjaus aika ensi viikon keskiviikolle, mutta yhden jousen hinta tuolla Auto-Sunila n. 1000€!!! Olisiko halvempaa korjaamoa Lappeenrannassa tiedossa, joka saisi tuon perän ilmajousituksen kuntoon?
Millaisia kokemuksia tuosta ATOY autohuolto Myllymäki korjaamosta? Tuon nopealla Googletuksella löysin.
Re: W212 mystinen perän laskeminen välillä öisin ja välillä
Tervehdys,
w212cdi -12 4maticin perä täysin alhaalla molemmin puolin. Auton perä on lintassa molemmin puolin. Kompura yrittää täyttää, mutta nousee ylöspäin jonkin verran, mutta samalla kun olet siellä vasemmassa takakulmassa (missä kompressori sijaitsee), niin kuuluu nyt (uutena oireena aiempaan) aika voimakasta suhinaa. Vaikuttaa siltä, että nyt laskee jostain ilmat pois?
Tähän liittyen uskaltaako autolla ajaa varovasti, vaikka perä olisikin aivan lintassa?
w212cdi -12 4maticin perä täysin alhaalla molemmin puolin. Auton perä on lintassa molemmin puolin. Kompura yrittää täyttää, mutta nousee ylöspäin jonkin verran, mutta samalla kun olet siellä vasemmassa takakulmassa (missä kompressori sijaitsee), niin kuuluu nyt (uutena oireena aiempaan) aika voimakasta suhinaa. Vaikuttaa siltä, että nyt laskee jostain ilmat pois?
Tähän liittyen uskaltaako autolla ajaa varovasti, vaikka perä olisikin aivan lintassa?