M111 230K tyhjäkäynti
M111 230K tyhjäkäynti
Heissan foorumilaiset (piiitkästä aikaa). SLK 230K -99, moottori 111.973, ajettu reilu 200tkm on talven seisonnan jälkeen ilmaantunut tyhjäkäyntiongelma. Ehkä saattoi pientä yksimistä olla edelliselläkin ajokaudella mutta tänä keväänä tilanne on eskaloitunut. Ongelmana siis tyhjäkäynti joka meinaa hieman hikottaa/nikottaa/hytkyttää/rytkyttää. Oire alkaa ilmaantua lämpimällä koneella muutaman hetken sen jälkeen kun kompura on lopettanut ahtamasta lisäilmaa kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Kylmänä käy siis nätisti. Koneen ei tarvitse mennä aivan kuumaksi asti mutta on jo melko lämpöinen kun alkaa nytkähdellä, ehkä n. 60 astetta, mitä kuumempi sitä enemmän. Vaihde päällä paikoillaan (automaatti) nytkyttely hieman laantuu mutta ilmenee myös tällöin. Muulla kierrosalueella motti toimii moitteetta. Vetää hyvin, kiertää hyvin, eikä pienintäkään nykimistä eikä uuvahtelua kierroksilla, kompressori toimii normaalisti. Laatikkokin vaihtaa hyvin. Vika siis vain tyhjäkäynnillä lämpimänä. Testerillä (oisko ollu autocom) tutkittiin ja vikoina tuli sytytyshäiriötä jokaiselle sylinterille enemmän tai vähemmän. Muuta selvää koodia ei tullut.
Tähän mennessä kokeiltua / vaihdettua / poissuljettua:
-sytytystulpat vaihdettu, kokeiltu kahta eri sarjaa
-tulpanjohdot vaihdettu, myös ne lyhyet kumitököt puolien alle
-sytytyspuolat vaihdettu
-imusarjan tiivisteet vaihdettu / tiivistepinnat putsattu
-kampikammion huohottimelta tulevat kovettuneet kumiletkut vaihdettu
-imusarjan rintapellin puoleiset pienet alipaineletkuliittimet 2kpl tulpattu
-jarrutehostimen / yläkerran huohottimen alipaineletkuliitin tulpattu (letku kiinni jarrua pumppaamalla käynti huononee, normaalia?)
-bensahöyryjentakaisinkierrätystsydeemin letku kaasuläpän kyljestä tulpattu
-imusarjaa suihkuteltu niin vedellä kuin syttyvilläkin sumutteilla
-imusarja (muovinen) näyttää päällisin puolin ehjältä
-suuttimien tiivisteet vaihdettu
-suuttimet pesty tunkemalla IPAa paineella läpi (ei ole vielä pesty ultraäänellä eikä ole mitattu tuottoa/vuotoa), suihkut kuitenkin suht samanlaiset
-uutta ysikasia tankki täynnä + motonetin injector cleaner lientä (ajettu ehkä n.100km)
-bensanpaine 3,5bar
-polttoainesuodatin vaihdettu
-moottorin ilmansaanti varmistettu
-kaasuläppä putsattu niin mekaniikan kuin elektroniikankin puolelta
-uusi MAF-anturi (Bosch)
-annettu 'happea' koeajolla
-imunokan säätimen sähkömagneetin 'manuaaliajo' huonontaa tyhjäkäyntiä eli nokan ajoitin toimii ainakin jollain muotoa
EDIT
-kaasuläpän, imukaulan ja imusarjan väliset liitokset tiiviitä
-toinenkin sytkäpuola uusittu
-antaa sytytyskatkoa pienissä määrin myös kierroksilla tasakaasulla
-moottorin kuormitus vaikuttaa tyhjäkäyntiin, keppi D:llä paikoillaan käy paremmin kuin vapaalla ja ilmastoinnin poiskytkentä huonontaa käyntiä
Kysymyksiä:
-helppoja DIY savutesti-/muita kikkoja imujärjestelmän tiiviyden testaamiseen?
-aiheuttaako suuttimen kuseminen kyseistä ongelmaa?
-voiko imunokan säädin jäädä jumiin niin että se jää jonnekkin säätöalueensa välille? eli ajoitus olisi pielessä
-voiko jakoketju olla noilla kilometreillä jo niin venynyt että ajoitus on viturallaan?
-voiko kampiakselin- ja nokka-akselinanturi pätkiä nuin vai meneekö ne kertalaakista?
-muita hyviä ideoita?
Tähän mennessä kokeiltua / vaihdettua / poissuljettua:
-sytytystulpat vaihdettu, kokeiltu kahta eri sarjaa
-tulpanjohdot vaihdettu, myös ne lyhyet kumitököt puolien alle
-sytytyspuolat vaihdettu
-imusarjan tiivisteet vaihdettu / tiivistepinnat putsattu
-kampikammion huohottimelta tulevat kovettuneet kumiletkut vaihdettu
-imusarjan rintapellin puoleiset pienet alipaineletkuliittimet 2kpl tulpattu
-jarrutehostimen / yläkerran huohottimen alipaineletkuliitin tulpattu (letku kiinni jarrua pumppaamalla käynti huononee, normaalia?)
-bensahöyryjentakaisinkierrätystsydeemin letku kaasuläpän kyljestä tulpattu
-imusarjaa suihkuteltu niin vedellä kuin syttyvilläkin sumutteilla
-imusarja (muovinen) näyttää päällisin puolin ehjältä
-suuttimien tiivisteet vaihdettu
-suuttimet pesty tunkemalla IPAa paineella läpi (ei ole vielä pesty ultraäänellä eikä ole mitattu tuottoa/vuotoa), suihkut kuitenkin suht samanlaiset
-uutta ysikasia tankki täynnä + motonetin injector cleaner lientä (ajettu ehkä n.100km)
-bensanpaine 3,5bar
-polttoainesuodatin vaihdettu
-moottorin ilmansaanti varmistettu
-kaasuläppä putsattu niin mekaniikan kuin elektroniikankin puolelta
-uusi MAF-anturi (Bosch)
-annettu 'happea' koeajolla
-imunokan säätimen sähkömagneetin 'manuaaliajo' huonontaa tyhjäkäyntiä eli nokan ajoitin toimii ainakin jollain muotoa
EDIT
-kaasuläpän, imukaulan ja imusarjan väliset liitokset tiiviitä
-toinenkin sytkäpuola uusittu
-antaa sytytyskatkoa pienissä määrin myös kierroksilla tasakaasulla
-moottorin kuormitus vaikuttaa tyhjäkäyntiin, keppi D:llä paikoillaan käy paremmin kuin vapaalla ja ilmastoinnin poiskytkentä huonontaa käyntiä
Kysymyksiä:
-helppoja DIY savutesti-/muita kikkoja imujärjestelmän tiiviyden testaamiseen?
-aiheuttaako suuttimen kuseminen kyseistä ongelmaa?
-voiko imunokan säädin jäädä jumiin niin että se jää jonnekkin säätöalueensa välille? eli ajoitus olisi pielessä
-voiko jakoketju olla noilla kilometreillä jo niin venynyt että ajoitus on viturallaan?
-voiko kampiakselin- ja nokka-akselinanturi pätkiä nuin vai meneekö ne kertalaakista?
-muita hyviä ideoita?
Viimeksi muokannut Ripehoo, Ke 10.06.2020 16:42. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: M111 230K tyhjäkäynti
Onko tämä M111.973 uudempaa EVO-mallia? Ainakin vanhemmissa M111-koneissa imunokka on aikaisemmalla alueella 1200-4300 rpm ja muulloin perusasennossa eli myöhemmällä. Säätimen johdon irrottamisen ei pitäisi vaikuttaa tyhjäkäyntiin lainkaan vanhemmissa koneissa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: M111 230K tyhjäkäynti
Tämä ilmeisestikin on sitä vanhaa mallia. Mitä nuo evomoottorit on mallimerkinnöiltään? Onko uudemmissa eritavalla toimiva imunokan säädin?
Tarkennuksena: Kokeilin säätimen toimintaa/mahdollista jumiin jäämistä tyhjäkäynnillä syöttämällä säätimen sähkömagneetille virtaa. Tyhjäkäynti huononi joten päätelmä oli että ajoitin ei ole ainakaan täysin jumissa.
Tarkennuksena: Kokeilin säätimen toimintaa/mahdollista jumiin jäämistä tyhjäkäynnillä syöttämällä säätimen sähkömagneetille virtaa. Tyhjäkäynti huononi joten päätelmä oli että ajoitin ei ole ainakaan täysin jumissa.
Re: M111 230K tyhjäkäynti
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: M111 230K tyhjäkäynti
Aika karstaisia kaasuläppä koteloita nähnyt ja ilman virtausta rajoittaa varmasti...sehän on helppo putsata...kokeile sitäkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: M111 230K tyhjäkäynti
Nyt on toinenkin puola saatu vaihdettua eli sytytyskamat on kaikki uusia. Totesin myös että sytkäkatkoksia tulee pienissä määrin myös kierroksilla tasakaasulla. Myös moottorin kuormitus vaikuttaa käyntiin. Keppi D:llä paikoillaan ollessa käynti on parempaa kuin vapaalla. Myös ilmastoinnin poiskytkentä huonontaa tyhjäkäyntiä. Kaasuläppä on putsattu. Voiko kampiakselin- ja nokka-akselin asentotunnistimet aiheuttaa pientä pätkimistä vai meneekö nuo yleensä kerrasta?
Re: M111 230K tyhjäkäynti
Noi anturit on keloja ja vanhemmiten alkavat pettämään tai kelan lanka pituuus ja vastus muuttuu jos lakkoja sulaa käämeiltä...ikä tekee tehtävänsä.
Eli kuumentuessaa alkaa vastus asvo kasvaa liikaa ja siksi pimenee toiminta kun raja arvot ylittyy ja ecu suojaa itsensä.
Kylmänä noi yleensä pelaa ja kuumana hyyttyy...on ollut että viimeisestä sammutuksesta ei ole enää pelannut eli on kerta kuolemiakin.
Toi että se olisi raja alueella että ecu jos alkaisi pätkimään ...voi se olla mahdollista mutta sen voi mitata vastus arvon tai laitat suoraan uuden jos epäilet toimivuutta ja sekin on sitten sillä selvä...yleensä ne menee vaihtoon ainakin kerran moottorin iässä.
Eli kuumentuessaa alkaa vastus asvo kasvaa liikaa ja siksi pimenee toiminta kun raja arvot ylittyy ja ecu suojaa itsensä.
Kylmänä noi yleensä pelaa ja kuumana hyyttyy...on ollut että viimeisestä sammutuksesta ei ole enää pelannut eli on kerta kuolemiakin.
Toi että se olisi raja alueella että ecu jos alkaisi pätkimään ...voi se olla mahdollista mutta sen voi mitata vastus arvon tai laitat suoraan uuden jos epäilet toimivuutta ja sekin on sitten sillä selvä...yleensä ne menee vaihtoon ainakin kerran moottorin iässä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 2580
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Edit
Väärä kohta, vaihdettu oikeaan viestiin viittaus
Viimeksi muokannut E200kompressor, Pe 12.06.2020 11:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2580
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: M111 230K tyhjäkäynti
Ainakin joissakin muissa voi. Vaihdoin muutama viikko sitten commonrail-dieseliin nokka-akselin anturin kun pariin kertaan esiintyi hetkellistä pätkimistä. Ensin 50km/h nopea pätkäisy ja viikkoa myöhemmin muutaman kilometrin mittainen epätasainen käynti.Ripehoo kirjoitti:Nyt on toinenkin puola saatu vaihdettua eli sytytyskamat on kaikki uusia. Totesin myös että sytkäkatkoksia tulee pienissä määrin myös kierroksilla tasakaasulla. Myös moottorin kuormitus vaikuttaa käyntiin. Keppi D:llä paikoillaan ollessa käynti on parempaa kuin vapaalla. Myös ilmastoinnin poiskytkentä huonontaa tyhjäkäyntiä. Kaasuläppä on putsattu. Voiko kampiakselin- ja nokka-akselin asentotunnistimet aiheuttaa pientä pätkimistä vai meneekö nuo yleensä kerrasta?
Ko. dieselissä on eräs tunnettu vika alkuperäinen nokka-anturi ja sen korvaavaksi varaosaksi vaihtunut toisenvärinen Delphi-anturi. Vikakoodeja ei pätkiminen aiheuttanut ja käynti on ollut tasaista nyt parisen tuhatta kilometriä joten ei se ainakaan huonompaan suuntaan mennyt.