W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
W221 S 320Cdi 4Matic käyttöautona
(Sivulla 6 äRRä vaihtuu äSSään...)
Morjesta pöytään taas...
Satalankut saivat seurakseen vähän isompaa ja uudempaa kehonliikutinta kun pari viikkoa sitten hankin tuollaisen 2006 valmistuneen R-sarjalaisen. Koska omat tietoni näistä "uudemmista" (vain 14 vuotta vanha ) ovat toistaiseksi vähäisiä, päätin kirjoitella omistamisesta myös tänne. Eipä näitä R-topikkeja taida muutenkaan täällä montaa olla.
Auto on siis kuusipaikkainen W251 R 320 CDI Lang, OM642 3.0 litraisella V6 dieselillä ja 7-portaisella 722.9 automaattilaatikolla. Auto tuli hankittua hyvien matkustustilojen ja nelivedon takia. W124:ssa alkoi olla jo ahdasta koko perheen voimin matkustaa ja viimeinen osio mökkimatkasta käsittää noin 20km vaihtelevakuntoista hiekkatietä. Tämä kyseinen auto oli toinen mitä kävin katsomassa ja vaikka kilometrejä olikin jo kertynyt, oli auto suht siisti ja kaikki tuntui toimivan. Ulkokuoressa oli havaittavissa pientä kulumaa, kiveniskemiä konepellissä ja takaluukussa pieni ruostetäplä. Sisältä kuskin penkki oli hieman kulunut ja keskikonsolin säilytyslokerot takkuilivat. Kaikki varusteet tuntuivat toimivan, huoltokirja löytyi ja kuitteja viimeiseltä viideltä vuodelta oli melko kattavasti. Ennen koeajoa yritin netin kautta tutustua mahdollisiin ongelmakohtiin ja silmään osui OM642 koneen öljyvuodot sekä jakoketjun venyminen. Öljyvuotoa en havainnut mutta öljyntäyttökorkista näkyi hyvinkin ulostuontynyt ketjunkiristäjä. Hinta saatiin molempia tyydyttäväksi niin kaupat syntyivät.
Ihan aluksi tein sisustalle kunnon pesun. Imuroin kaikki hiekat pois ja pesin lattia -ja istuinverhoilut tekstiilipesurilla. Keskikonsolin lokeron käytin irti ja siivosin lokeroiden väleistä parkkilippuja, mustekyniä yms sinne kuulumatonta. Luukujen palautinjouset olivat kuitenkin irronneet, enkä saanut niitä takaisin paikoilleen, joten en vielä saanut lokeroita toimimaan suunnitellulla tavalla . Vein auton jakoketjun ja kiristimen vaihtoon ja huomenna pitäisi saada R takaisin ajoon.
Jotain kysymyksiä herännyt mm. nelivedon suhteen. Sen verran sain selville että vaihteiston perässä on jakolaatikko joka jakaa voiman etuperälle ja takaperälle. Millä jakolaatikko välittää voiman eteen ja onko voimanvälitys jatkuva vai tarpeen tullessa?? Onko siellä ketju, joku kytkin, tasauspyörästö vaiko mitä? Miten perien luistonesto on toteutettu? Ajattelin vaihtaa/vaihdattaa öljyt näihin kaikkiin (jakolaatikko, perät) kun en havainnut huoltodokumenteista että olisi tehty. Vaihteistoöljyistä löytyi huoltokuitteja , mutta nekin olisi syytä vaihtaa kohtapuoliin.
Loppuun muutama kuva ja varustelistaus: Code Description
182 CONVERTER WITH DEV. CHARACTERISTIC
204B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - FINNISH
213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING
214 ADAPTIVE DAMPING SYSTEM
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
244 SPORTS SEATS, FRONT
249 INTERIOR AND EXTERIOR MIRROR,AUTOMATICALLY DIMMING
250B MOBILO LIFE/EUROPE SERVICE PACKAGE
268B AIRBAGLABLE - FINNISH/ENGLISH
280 MULTIFUNCTION STEERING WHEEL
293 SIDEBAG IN REAR LEFT AND RIGHT
427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED
438 NECK-PRO luxury head restraint
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
481 UNDERSHIELDS
489 AIRMATIC DUAL CONTROL / AIR SUSPENSION SEMI-ACTIVE
500 ELECTRIC FOLDING OUTSIDE MIRROR
524 VEHICLE PROTECTIVE COVER (FULL BODY COVER)
527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION
529L FINLAND
550 TRAILER COUPLING with ESP® trailer stabilisation
551 BASIC ANTITHEFT ALARM SYSTEM (ATA)
560 ELECTRIC. ADJUSTABLE DRIVER SEAT L. AND R.
575 CENTER CONSOLE FOR 2ND SEAT ROW
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL (THERMOTRONIC)
582 AIR CONDITIONER IN THE REAR
5XXL EUROPE
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
615 BI-XENON HEADLICHT W.ACTVIE CURVELIGHT RIGHT-DRIVE
619 CORNERING ILLUMINATION
669 SPARE WHEEL / FOLDING WHEEL
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
682 FIRE EXTINGUISHER
691 PRODUCT PROTECTION - BUMPER
723 TRUNK COVERING
739 TRIM PIECES - ALUMINUM
775U IRIDIUM SILVER - METALLIC FINISH
806 YEAR OF MODIFICATION
810 PREMIUM SOUND SYSTEM Harman Kardon® Logic 7® surround sound system
819 CD CHANGER
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
876 INTERIOR LIGHT ASSEMBLY
890 AUTOMATIC REAR-END DOOR
900A MICROFIBER
901A MICROFIBER - BLACK/ANTHRACITE
952 SPORTS PACKAGE
982 VEHICLES FOR FINLAND, ADDITIONAL PARTS
983 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W/O REG. CERT. PART II
987 BATTERY ISOLATION SWITCH FOR SHIPMENT VEHICLES
989 IDENTIFICATION LABEL UNDER WINDSHIELD
A05 TRANSMISSION ALL-WHEEL CAPABLE
A21 SHIFT BY WIRE
A22 NEW CONVERTER GENERATION
A28 J - VALVE BODY ASSEMBLY VGS 2 (550 NM)
F251 SERIES 251
FV SEDAN ELONGATED
G902 TRANSMISSION CODE VERSION 02
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
L LEFT-HAND STEERING
M30 DISPLACEMENT 3.0 LITER
M642 V6 DIESEL ENGINE OM642
R39 LIGHT ALLOY WHEEL 5-SPOKE DESIGN 19" ALL-ROUND
Morjesta pöytään taas...
Satalankut saivat seurakseen vähän isompaa ja uudempaa kehonliikutinta kun pari viikkoa sitten hankin tuollaisen 2006 valmistuneen R-sarjalaisen. Koska omat tietoni näistä "uudemmista" (vain 14 vuotta vanha ) ovat toistaiseksi vähäisiä, päätin kirjoitella omistamisesta myös tänne. Eipä näitä R-topikkeja taida muutenkaan täällä montaa olla.
Auto on siis kuusipaikkainen W251 R 320 CDI Lang, OM642 3.0 litraisella V6 dieselillä ja 7-portaisella 722.9 automaattilaatikolla. Auto tuli hankittua hyvien matkustustilojen ja nelivedon takia. W124:ssa alkoi olla jo ahdasta koko perheen voimin matkustaa ja viimeinen osio mökkimatkasta käsittää noin 20km vaihtelevakuntoista hiekkatietä. Tämä kyseinen auto oli toinen mitä kävin katsomassa ja vaikka kilometrejä olikin jo kertynyt, oli auto suht siisti ja kaikki tuntui toimivan. Ulkokuoressa oli havaittavissa pientä kulumaa, kiveniskemiä konepellissä ja takaluukussa pieni ruostetäplä. Sisältä kuskin penkki oli hieman kulunut ja keskikonsolin säilytyslokerot takkuilivat. Kaikki varusteet tuntuivat toimivan, huoltokirja löytyi ja kuitteja viimeiseltä viideltä vuodelta oli melko kattavasti. Ennen koeajoa yritin netin kautta tutustua mahdollisiin ongelmakohtiin ja silmään osui OM642 koneen öljyvuodot sekä jakoketjun venyminen. Öljyvuotoa en havainnut mutta öljyntäyttökorkista näkyi hyvinkin ulostuontynyt ketjunkiristäjä. Hinta saatiin molempia tyydyttäväksi niin kaupat syntyivät.
Ihan aluksi tein sisustalle kunnon pesun. Imuroin kaikki hiekat pois ja pesin lattia -ja istuinverhoilut tekstiilipesurilla. Keskikonsolin lokeron käytin irti ja siivosin lokeroiden väleistä parkkilippuja, mustekyniä yms sinne kuulumatonta. Luukujen palautinjouset olivat kuitenkin irronneet, enkä saanut niitä takaisin paikoilleen, joten en vielä saanut lokeroita toimimaan suunnitellulla tavalla . Vein auton jakoketjun ja kiristimen vaihtoon ja huomenna pitäisi saada R takaisin ajoon.
Jotain kysymyksiä herännyt mm. nelivedon suhteen. Sen verran sain selville että vaihteiston perässä on jakolaatikko joka jakaa voiman etuperälle ja takaperälle. Millä jakolaatikko välittää voiman eteen ja onko voimanvälitys jatkuva vai tarpeen tullessa?? Onko siellä ketju, joku kytkin, tasauspyörästö vaiko mitä? Miten perien luistonesto on toteutettu? Ajattelin vaihtaa/vaihdattaa öljyt näihin kaikkiin (jakolaatikko, perät) kun en havainnut huoltodokumenteista että olisi tehty. Vaihteistoöljyistä löytyi huoltokuitteja , mutta nekin olisi syytä vaihtaa kohtapuoliin.
Loppuun muutama kuva ja varustelistaus: Code Description
182 CONVERTER WITH DEV. CHARACTERISTIC
204B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - FINNISH
213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING
214 ADAPTIVE DAMPING SYSTEM
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
244 SPORTS SEATS, FRONT
249 INTERIOR AND EXTERIOR MIRROR,AUTOMATICALLY DIMMING
250B MOBILO LIFE/EUROPE SERVICE PACKAGE
268B AIRBAGLABLE - FINNISH/ENGLISH
280 MULTIFUNCTION STEERING WHEEL
293 SIDEBAG IN REAR LEFT AND RIGHT
427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED
438 NECK-PRO luxury head restraint
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
481 UNDERSHIELDS
489 AIRMATIC DUAL CONTROL / AIR SUSPENSION SEMI-ACTIVE
500 ELECTRIC FOLDING OUTSIDE MIRROR
524 VEHICLE PROTECTIVE COVER (FULL BODY COVER)
527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION
529L FINLAND
550 TRAILER COUPLING with ESP® trailer stabilisation
551 BASIC ANTITHEFT ALARM SYSTEM (ATA)
560 ELECTRIC. ADJUSTABLE DRIVER SEAT L. AND R.
575 CENTER CONSOLE FOR 2ND SEAT ROW
581 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL (THERMOTRONIC)
582 AIR CONDITIONER IN THE REAR
5XXL EUROPE
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
615 BI-XENON HEADLICHT W.ACTVIE CURVELIGHT RIGHT-DRIVE
619 CORNERING ILLUMINATION
669 SPARE WHEEL / FOLDING WHEEL
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
682 FIRE EXTINGUISHER
691 PRODUCT PROTECTION - BUMPER
723 TRUNK COVERING
739 TRIM PIECES - ALUMINUM
775U IRIDIUM SILVER - METALLIC FINISH
806 YEAR OF MODIFICATION
810 PREMIUM SOUND SYSTEM Harman Kardon® Logic 7® surround sound system
819 CD CHANGER
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
876 INTERIOR LIGHT ASSEMBLY
890 AUTOMATIC REAR-END DOOR
900A MICROFIBER
901A MICROFIBER - BLACK/ANTHRACITE
952 SPORTS PACKAGE
982 VEHICLES FOR FINLAND, ADDITIONAL PARTS
983 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W/O REG. CERT. PART II
987 BATTERY ISOLATION SWITCH FOR SHIPMENT VEHICLES
989 IDENTIFICATION LABEL UNDER WINDSHIELD
A05 TRANSMISSION ALL-WHEEL CAPABLE
A21 SHIFT BY WIRE
A22 NEW CONVERTER GENERATION
A28 J - VALVE BODY ASSEMBLY VGS 2 (550 NM)
F251 SERIES 251
FV SEDAN ELONGATED
G902 TRANSMISSION CODE VERSION 02
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
L LEFT-HAND STEERING
M30 DISPLACEMENT 3.0 LITER
M642 V6 DIESEL ENGINE OM642
R39 LIGHT ALLOY WHEEL 5-SPOKE DESIGN 19" ALL-ROUND
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JanneW124, Su 29.09.2024 21:12. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Jakoketju on vaihdettu ja muutamasata kilometriä ajelua takana. Ölykorkista tiirailtu pikadiagnoosi osui kohdallen, kiristin oli jo lähes kaikkensa antanut. Kaikki tuntuu edelleen toimivan. Airmatic on todella mukava alusta, Comfort-asetuksella epätasaisen tien töyssyt vaimenevat pehmeiksi keinahduksiksi ja Sportilla saa sitten jämäkkyyttä tasaisella ja kovemmassa vauhdissa. Moottori vääntää hyvin kuljettaen isoa autoa ja sen kuormaa huomaamatta. Auto on myös todella hiljainen, niin hiljainen että kaksi asiaa häiritsee; natiseva takakeskikonsoli (keskirivin penkkien välissä oleva) ja hiekkatiellä rämisevä kattovalokonsoli. Pystyn elämään näiden kanssa
Jakoketjun vaihdon yhteydessä korjaamon asentaja huomasi, että hehkun merkkivalo syttyi palamaan kylmällä koneella. Yksi hehkuista siis pimeänä (6.) ja varasin sille vaihdon. Samalla vaihdatan vaihteiston ja jakolaatikon öljyt sekä molempien tasauspyörästöjen öljyt.
Pesin auton ja yritin tutustua maalipintaan tarkemmin. Aika paljon kiveniskemää, naarmua yms pientä sanomista. Etolokasuojien alakulmassa on pintaruostetta. Renkaasta lentävä hiekkasuihku on vienyt maalin muutaman sentin alueelta ja siitä ruostunut. Täytyy näitä fiksailla pikkuhiljaa kuntoon.
Nelivetoon olen yrittänyt googlen avulla tutustua ja ilmeisesti jakolaatikossa on jonkinlainen tasauspyörästö (planeettavaihde ainakin jossain malleissa mutta onko juuri R:ssä?) jonka jälkeen ketjuvedolla etuperän kardaanille. Näin ollen neliveto olisi ns. jatkuva eli etu-ja taka-akseli vetävät koko ajan. Tuosta jakolaatikon ketjusta löytyi paljonkin tietoa ja kuvia, mutta differentiaalista huonosti. Etu -ja takatasauspyörästöt ovat ilmeisesti avoimet ja pitoa tasataan jarrulla. Korjatkaa jos olen väärässä!
Jakoketjun vaihdon yhteydessä korjaamon asentaja huomasi, että hehkun merkkivalo syttyi palamaan kylmällä koneella. Yksi hehkuista siis pimeänä (6.) ja varasin sille vaihdon. Samalla vaihdatan vaihteiston ja jakolaatikon öljyt sekä molempien tasauspyörästöjen öljyt.
Pesin auton ja yritin tutustua maalipintaan tarkemmin. Aika paljon kiveniskemää, naarmua yms pientä sanomista. Etolokasuojien alakulmassa on pintaruostetta. Renkaasta lentävä hiekkasuihku on vienyt maalin muutaman sentin alueelta ja siitä ruostunut. Täytyy näitä fiksailla pikkuhiljaa kuntoon.
Nelivetoon olen yrittänyt googlen avulla tutustua ja ilmeisesti jakolaatikossa on jonkinlainen tasauspyörästö (planeettavaihde ainakin jossain malleissa mutta onko juuri R:ssä?) jonka jälkeen ketjuvedolla etuperän kardaanille. Näin ollen neliveto olisi ns. jatkuva eli etu-ja taka-akseli vetävät koko ajan. Tuosta jakolaatikon ketjusta löytyi paljonkin tietoa ja kuvia, mutta differentiaalista huonosti. Etu -ja takatasauspyörästöt ovat ilmeisesti avoimet ja pitoa tasataan jarrulla. Korjatkaa jos olen väärässä!
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Moi
Tervetuloa keRhoon . Mun ymmärtääkseni jakolaatikko on kuten avoin tasauspyörästö. Voima välittyy tasan eteen ja taakse kun pyörillä pitävä ote alustassa. Eli neliveto on jatkuva. Kun sitten liukkaalla yksi pyörä menettää pidon, estetään vedon "karkaaminen" sille pyörälle jarruttamalla. ML ja GL löytyy sitten jakiksia of road paketilla varustelluista jossa jakolaatikko on 2 nopeuksinen ja lukolla varustettu.
TJ
Tervetuloa keRhoon . Mun ymmärtääkseni jakolaatikko on kuten avoin tasauspyörästö. Voima välittyy tasan eteen ja taakse kun pyörillä pitävä ote alustassa. Eli neliveto on jatkuva. Kun sitten liukkaalla yksi pyörä menettää pidon, estetään vedon "karkaaminen" sille pyörälle jarruttamalla. ML ja GL löytyy sitten jakiksia of road paketilla varustelluista jossa jakolaatikko on 2 nopeuksinen ja lukolla varustettu.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Jannen W251 R 320 CDI
KiitosMaastis kirjoitti:Moi
Tervetuloa keRhoon . Mun ymmärtääkseni jakolaatikko on kuten avoin tasauspyörästö. Voima välittyy tasan eteen ja taakse kun pyörillä pitävä ote alustassa. Eli neliveto on jatkuva. Kun sitten liukkaalla yksi pyörä menettää pidon, estetään vedon "karkaaminen" sille pyörälle jarruttamalla. ML ja GL löytyy sitten jakiksia of road paketilla varustelluista jossa jakolaatikko on 2 nopeuksinen ja lukolla varustettu.
TJ
Näin minäkin nelivedon toiminnan pohdiskelin. Ei ole vaan sattunut selkeää kuvaa vielä vastaan, missä näkyisi jakolaatikon tasauspyörästön rattaat.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Hei
Sielä taitaa olla ihan perus tasauspyörästön näköinen rakenne:
https://www.ebay.co.uk/itm/Verteilerget ... 2587507513
https://www.benzworld.org/threads/help- ... e.2042225/
https://mbworld.org/forums/m-class-w164 ... -case.html
ML & GL 2 nopeuksisessa offroad jakolaatikossa on sitten planeettavaihde jos otetaan ulos hidas alue. Lisäksi kitkalevypakka jolla lukitaan veto etu ja takapään välille.
TJ
Sielä taitaa olla ihan perus tasauspyörästön näköinen rakenne:
https://www.ebay.co.uk/itm/Verteilerget ... 2587507513
https://www.benzworld.org/threads/help- ... e.2042225/
https://mbworld.org/forums/m-class-w164 ... -case.html
ML & GL 2 nopeuksisessa offroad jakolaatikossa on sitten planeettavaihde jos otetaan ulos hidas alue. Lisäksi kitkalevypakka jolla lukitaan veto etu ja takapään välille.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Jannen W251 R 320 CDI
No niin taitaa olla. Kiitos. Ei parane katsastuksessa päästää inssiä jarrudynolle (ellei ole nelivedolle kaksia rullia) jos yrittää.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Juu, ainakaan mun R mallia ei ole katsuri koskaan edes ehdottanut rullille, koska nelivetoa ei saa kytketyksi pois... GL ei saa myöskään kytkettyä pois, mutta sitä ei ole vielä kertaakaan suomessa katsastettu. Olettaisin kuitenkin jotta eivät ehdotakaan rullille. EX jeeppiä katsastettaessa ajettiin rullille, koska nelivedon saa konkreettisesti vivusta pois päältä.
TJ
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Käytin leimalla ja jarrut testasivat koeajolla. Kun katsuri otti auton työn alle, kysyin että miten aikoi jarrut testata. Kävi tarkastamassa ohjeistuksesta, eikä vienyt jarrudynoon. Leima tuli ilman huomautuksia.Maastis kirjoitti:Juu, ainakaan mun R mallia ei ole katsuri koskaan edes ehdottanut rullille, koska nelivetoa ei saa kytketyksi pois... GL ei saa myöskään kytkettyä pois, mutta sitä ei ole vielä kertaakaan suomessa katsastettu. Olettaisin kuitenkin jotta eivät ehdotakaan rullille. EX jeeppiä katsastettaessa ajettiin rullille, koska nelivedon saa konkreettisesti vivusta pois päältä.
TJ
Ärrä kävi myös korjaamolla tänään. Vaihdatin siihen palaneen hehkun ja voimansiirron öljyt. Huollosta katsastukseen ajaessa syttyi mittaristoon Airmaticin kuva ja teksti "Visit workshop". Viesti katosi kun auton sammutti, mutta ilmestyi katsastuksesta kotiin ajaessa uudestaan. Mielestäni järjestelmä toimi normaalisti, korkeutta pystyi nostamaan ja jäykkyyssäätö toimii. Täytynee käyttää jossain testerillä...?
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Tuossa mun GL:ssä tuli kans tuota airmatic maulfunctionia pikkuhiljaa useammin ja useammin. Jos toimii muuten kohtuu normaalin tuntuisesti niin todennäköisin kompura ei tavoita haluttua painetta asetetun ajan sisällä. Joko imufiltteri niin tukkoinen että ei saa ilmaa mitä paineistaa tai kompura niin väljä jotta ei jaksa tehdä painetta. Mulla oli molemmat kun kompura äänestäkin päätellen kalkatti ja filtteri oli visuaalisesti ihan hirvittävä. Kannattaa aloittaa filtteristä. Maksaa muutaman euron. Googlettamalla löytää numeron. Samalla kun vaihtaa niin tutki imuletkun kunto. Monesti murtunut kompuran liitoksen juuresta.
TJ
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Juu samaa oli mun cls:ssä... uudella (ite korjatulla ässän) kompuralla lakkasi hejaamasta...
Mutta kannattas tehdä airmatic testit starilla
Mutta kannattas tehdä airmatic testit starilla
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Mulla oli niin että paikoillaan ollessa (kylmä auto) testit meni läpi. Mutta sitten ajaessa käyntiaika aina silloin tällöin ylittyi. Laitoin sitten Mieslerin kompuran ja otin sieltä uuden imuletkunkin. Sittemmin tuli kylläkin ostettua (tuli muun kaupan mukana) ajamaton OE kompura jonka ehkä vielä vaihdan mieslerin tilalle. Miesler toimii muuten hyvin, mutta kun järjestelmä haluaa vähentää ilman määrää niin se aivastaa häiritsevän voimakkaasti. Ja epäilen sen liittyvän kompuran venttiiliin. Tuskin vika vaan sisäänrakennettu ominaisuus
TJ
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Kiitokset herroille!! Toivottavasti vika olisi pienimmästä päästä, touhutonni on tuhlattu heti ensimetreillä Aloitan tuosta filtterin vaihdosta ja imuputken tarkastuksesta. EPC tarjoaa imuetkua ja filtteriä pakettina numerolla A2513200269, ei filtteriä erikseen. Googlettamalla löytyi pelkkää filtteriä, numeroksi tarjotaan A2513200069. Tuolla ei ainakaan KL tarjoa mitään, eBay kylläkin. Sitten löytyi myös tällainen tieto: Airmatic Compressor Filter assembly: MB 251 320 00 69 / filter only: Mann WK32/7 /
MANN 32/7 on ilma/polttoainesuodatin: https://catalog.mann-filter.com/EU/eng/ ... /WK%2032~7 Linkin mukaan tuo käy moneen Mersuun muttei R-sarjaan... Sen mersunumero on A2123200169 ja KL tarjoaa sillä https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-91651-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Taidanpa käydä KLstä tuollaisen hakemassa heti alkuviikosta.
MANN 32/7 on ilma/polttoainesuodatin: https://catalog.mann-filter.com/EU/eng/ ... /WK%2032~7 Linkin mukaan tuo käy moneen Mersuun muttei R-sarjaan... Sen mersunumero on A2123200169 ja KL tarjoaa sillä https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-91651-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Taidanpa käydä KLstä tuollaisen hakemassa heti alkuviikosta.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Noniin...
Suodatin on tosiaan tuo wk32/7,löytyi KL:ltä hyllystä. Hommasin myös sopivaa kumiletkua metrin pätkän. Vänkärin eturenkaan takaa löytyi kompura. Imuletku oli murtunut liitoksestaan kompressoriin ja haljennut parista muustakin kohtaa. Suodatin oli vaihtokunnossa mutta ilma kulki läpi. Vaihdoin uuden suodattimen ja uusin koko imuletkun. Muutoin en huomannut mitään silmiinpistävää kompuran tai venttiiliblokin tienoilla.
Ei kuitenkaan auttanut vikailmoitukseen, en kyllä uskonutkaan. Visit wokshop ilmoitus tulee tauluun 2-9min ajon jälkeen, mitä olen sitä nyt seuraillut. Täytyy käyttää jossain testerillä.
Sellainen vika on myös ilmaantunut, että kuskinpuolen lämmönsäätö ei halua muuttaa pyydettyä lämpötilaa. Rullasta kun pyörittää myötäpäivään, eli astelukua suuremmaksi, niin merkkivalo siirtyy seuraavaan astelukuun palatakseen samantien takaisin. Alaspäin säätö toimi, mutta ylös ei. Vänkärin ja takatilan säätimet toimivat normaalisti. Onko kukaan törmännyt tällaiseen?
Suodatin on tosiaan tuo wk32/7,löytyi KL:ltä hyllystä. Hommasin myös sopivaa kumiletkua metrin pätkän. Vänkärin eturenkaan takaa löytyi kompura. Imuletku oli murtunut liitoksestaan kompressoriin ja haljennut parista muustakin kohtaa. Suodatin oli vaihtokunnossa mutta ilma kulki läpi. Vaihdoin uuden suodattimen ja uusin koko imuletkun. Muutoin en huomannut mitään silmiinpistävää kompuran tai venttiiliblokin tienoilla.
Ei kuitenkaan auttanut vikailmoitukseen, en kyllä uskonutkaan. Visit wokshop ilmoitus tulee tauluun 2-9min ajon jälkeen, mitä olen sitä nyt seuraillut. Täytyy käyttää jossain testerillä.
Sellainen vika on myös ilmaantunut, että kuskinpuolen lämmönsäätö ei halua muuttaa pyydettyä lämpötilaa. Rullasta kun pyörittää myötäpäivään, eli astelukua suuremmaksi, niin merkkivalo siirtyy seuraavaan astelukuun palatakseen samantien takaisin. Alaspäin säätö toimi, mutta ylös ei. Vänkärin ja takatilan säätimet toimivat normaalisti. Onko kukaan törmännyt tällaiseen?
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Mulla on sama vika vänkärin puolen säätörullassa, mutta ei haittaa kun käyttää "MONO"-asennossa kuskin puoleisesta säätimestä
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Mulla teki ex w164 lämppärin samaa. Sai kikkailulla aina säädettyä, eli se suunta joka ei toiminut --> älä päästä rullaa napsahtamaan vaan käytät sen puolivälissä jolloin se säätyy jo ja käännät takaisin siihen kohtaan missä se oli alkaessa. Tämä siis ainakin mulla toimi... jos tuosta selostuksesta saa tolkkua ensinkään.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Ymmärsin täysin, mitä tarkoitat
Onkohan kukaan korjannut kyseistä ominaisuutta vai tarkoittaako korjaus koko ohjauspaleelin vaihtoa?
Kulutus oli ensimmäisellä tankilla lakettuna 8,78l/100km. Ajotietokoneen kulutusmitari kertoo hieman pidemmälle (n. 2000km) matkalle 8,7l/100km
Onkohan kukaan korjannut kyseistä ominaisuutta vai tarkoittaako korjaus koko ohjauspaleelin vaihtoa?
Kulutus oli ensimmäisellä tankilla lakettuna 8,78l/100km. Ajotietokoneen kulutusmitari kertoo hieman pidemmälle (n. 2000km) matkalle 8,7l/100km
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Suurella todennäköisyydellä Kompura vaihtoon... imenyt lijaa/hiekkapölyä ja kuluttanut. Ei nosta enää vaadittua painetta vaaditussa ajassa.Imuletku oli murtunut liitoksestaan kompressoriin ja haljennut parista muustakin kohtaa. Suodatin oli vaihtokunnossa mutta ilma kulki läpi.
Ei kuitenkaan auttanut vikailmoitukseen, en kyllä uskonutkaan. Visit wokshop ilmoitus tulee tauluun 2-9min ajon jälkeen, mitä olen sitä nyt seuraillut. Täytyy käyttää jossain testerillä.
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Tuo joop79:n kuvaama kikka löytyy allaolevasta videosta. Kaverilla on W164-videoita aika paljon ja monet niistä käyvät sellaisenaan W251:een. Ohjauspaneelin korjaukseenkin löytyy video... jossa hän pyytää lähettämään paneelin itselleen ja lähettää $50 korjattuna takaisin (US only). Ei siis liene rakettitason korjauksesta kyse. Ehkä linkitettyjävideoita seuraamalla ja osanumerolla hakemalla jostain löytyy myös vastaus, mitä sieltä pitää korjata.JanneW124 kirjoitti:Ymmärsin täysin, mitä tarkoitat
Onkohan kukaan korjannut kyseistä ominaisuutta vai tarkoittaako korjaus koko ohjauspaleelin vaihtoa?
https://m.youtube.com/watch?v=aTPZJ6ZQ7tM" onclick="window.open(this.href);return false;
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Näin siinä varmaan on käynyt. Käytän kuitenkin piuhan päässä niin saa varmuutta missä vika.Maastis kirjoitti:Suurella todennäköisyydellä Kompura vaihtoon... imenyt lijaa/hiekkapölyä ja kuluttanut. Ei nosta enää vaadittua painetta vaaditussa ajassa.Imuletku oli murtunut liitoksestaan kompressoriin ja haljennut parista muustakin kohtaa. Suodatin oli vaihtokunnossa mutta ilma kulki läpi.
Ei kuitenkaan auttanut vikailmoitukseen, en kyllä uskonutkaan. Visit wokshop ilmoitus tulee tauluun 2-9min ajon jälkeen, mitä olen sitä nyt seuraillut. Täytyy käyttää jossain testerillä.
Joo tuolla kikalla sai lämpötilaa säädettyä ylös. Kiitti vinkistä.isk kirjoitti:Tuo joop79:n kuvaama kikka löytyy allaolevasta videosta. Kaverilla on W164-videoita aika paljon ja monet niistä käyvät sellaisenaan W251:een. Ohjauspaneelin korjaukseenkin löytyy video... jossa hän pyytää lähettämään paneelin itselleen ja lähettää $50 korjattuna takaisin (US only). Ei siis liene rakettitason korjauksesta kyse. Ehkä linkitettyjävideoita seuraamalla ja osanumerolla hakemalla jostain löytyy myös vastaus, mitä sieltä pitää korjata.
https://m.youtube.com/watch?v=aTPZJ6ZQ7tM" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Autosta luettiin vikakoodit ja herjaa juurikin tuota liian pitkää paineentuottoaikaa. Uutta kompuraa näyttäisi saavan eBaysta alle 200€ toimituskuluineen mallia tarvike ja OE-laatuista neljaänsadan molemmin puolin.
Silmiin osui myös korjaussarja. Onko se tuo männänrengas mikä sieltä ensimmäisenä kuluu väljäksi?
Silmiin osui myös korjaussarja. Onko se tuo männänrengas mikä sieltä ensimmäisenä kuluu väljäksi?
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Kyllä se varmaan on männän tiivisterenkaat jotka kuluu. Ehkä myös itse sylinteri. Saatavilla on myös korjaussarjoja joissa tulee myös uusi sylinteri. Jostain muistan lukeneeni, että tarvikesylintereistä puuttuisi pinnoite ja jutussa spekuloitiin sen kulutuskestävyyttä. Tiedä sitten... en purkanut tuon GL:n kompuraa, mutta se piti sellaista kalkatusta niin sielä vois olla tuo männänvarren laakeri sökönä... se herjasi kans huonosta tuotosta.
Itse lairoin Mieslerin kompuran. Se tekee ainakin hyvin ilmaa, mutta mielestäni kompuran ilmaventtiili tusauttelee aika äänekkäästi kun järjestelmä päästää ilmaa ulos.
TJ
Itse lairoin Mieslerin kompuran. Se tekee ainakin hyvin ilmaa, mutta mielestäni kompuran ilmaventtiili tusauttelee aika äänekkäästi kun järjestelmä päästää ilmaa ulos.
TJ
**********
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Tesla Y LR
X164 V8
W123 300CD
Niva 1.9TD 4x4
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Minä laitoin ässään kiinankompuran, ainakin pari vuotta pelasi, Ässän vanhan kompuran korjasin juuri vain uudella männänrenkaalla ja nyt se on ollut CLS:ssä puolisen vuotta. CLS:n vanha kompura teki juuri tuota malfunction ilmoitusta (oli myös ruotsista tuodessa ilmaputki rikki), vaihdoin juuri siihen männänrenkaan sekä uuden sylinterin. Vanhassa tuntui selvästi sormella yläkuolokohdan raja mitä vanhassa ässän kompurassa ei tuntunut. Pitää vielä vaihtaa moottorin liitin se kun oli sulanut huonossa kontaktissa, sitten on taas oma varaosa olemassa jos se ässän 20 vuottta vanha laitos lakkaa toimimasta...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Kiitokset taas vastauksista!
Laitoin tilaukseen tuon korjaussarjan, missä pelkät tiivisteet. Toivottavasti sillä tokenee. Löysin korjaussatseja myös sylinterin ja männän kanssa, mutta kokeillaan nyt tuolla. Ei mielestäni kovin pahaääninen ole tuo kompressori.
Öljynvaihto täytyy tehdä seuraavaksi ja ostin myös moottorin ilmansuodattimet, jotka ajattelin vaihtaa samalla. Vaihto näyttää työläältä, mutta siitä selvitään. Lueskelin kuitenkin jostain topicista täältä, että joihinkin Mersun moottorimalleihin täytyy ilmansuodattimen vaihto "sopeuttaa". Ilmeisesti myös tähän koneeseen tuollainen pitäisi tehdä? Mitä tuo sopeutus tarkoittaa? Testerillä kuitataan suodatin vaihdetuksi?
Laitoin tilaukseen tuon korjaussarjan, missä pelkät tiivisteet. Toivottavasti sillä tokenee. Löysin korjaussatseja myös sylinterin ja männän kanssa, mutta kokeillaan nyt tuolla. Ei mielestäni kovin pahaääninen ole tuo kompressori.
Öljynvaihto täytyy tehdä seuraavaksi ja ostin myös moottorin ilmansuodattimet, jotka ajattelin vaihtaa samalla. Vaihto näyttää työläältä, mutta siitä selvitään. Lueskelin kuitenkin jostain topicista täältä, että joihinkin Mersun moottorimalleihin täytyy ilmansuodattimen vaihto "sopeuttaa". Ilmeisesti myös tähän koneeseen tuollainen pitäisi tehdä? Mitä tuo sopeutus tarkoittaa? Testerillä kuitataan suodatin vaihdetuksi?
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Juu siellä on adaptoituv(i)a arvoja, jotka resetoidaan. Menee muistaakseni 'yhdellä klikkauksella'.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Ok, multa puuttuu vaan se laite mitä klikata Onko tällaisesta mitään apua?MiHe kirjoitti:Juu siellä on adaptoituv(i)a arvoja, jotka resetoidaan. Menee muistaakseni 'yhdellä klikkauksella'.
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Ei voi tietää... USA ja UK foorumilla kehutaan Autelit ja icarsoftat maasta taivaaseen ihanmelkeinyhtähyvinä kuin star, sitten siellä kysellään vikakoodien perään kun pelkää koodi mikä ei edes välttämättä, oikein on luettu. Ja sitten itketään kun ei pääse kaikkiin moduleihin kiinni vaikka on 'MB yhteensopiva' kallis testeri.
Tuollainen nollaustoiminto on juuri sellainen mikä voi olla tai olla olematta noissa testereissä.
Laittamalla pari satkua lisää (pari koodinlukua marmoritiskillä) saa sen SDS:n...
Tuollainen nollaustoiminto on juuri sellainen mikä voi olla tai olla olematta noissa testereissä.
Laittamalla pari satkua lisää (pari koodinlukua marmoritiskillä) saa sen SDS:n...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Ilmansuodattimien vaihto on melko paskamainen homma mutta kannattaa tehdä aina öljynvaihdon yhteydessä. On täynnä moskaa jo 30tkm ajon jälkeen.
Enkä oo ikinä tehnyt mitään sopeuttamista...
Enkä oo ikinä tehnyt mitään sopeuttamista...
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Ei ole kovin moni muukaan...esukki kirjoitti: Enkä oo ikinä tehnyt mitään sopeuttamista...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Aivan...Mitäs se vaikuttaa kun sopeuttamisen tekee/jättää tekemättä?
Re: Jannen W251 R 320 CDI
Tusauttelu on feature. Se tuuttaa tarkoituksella exhaustit filtterin läpi jotta aivastus putsaa sitä ilmanoton filtteriä.Maastis kirjoitti:Itse lairoin Mieslerin kompuran. Se tekee ainakin hyvin ilmaa, mutta mielestäni kompuran ilmaventtiili tusauttelee aika äänekkäästi kun järjestelmä päästää ilmaa ulos.
TJ
Muovisen männänrenkaan vaihto on hyvin helppo ja halpa operaatio. Sylinterinkin vaihto on helppo. Sylinteri on lievästi pallon muotoinen koska sen kampiakselissa ei ole niveltä. Kuvittelisin että pieni määrä smäidää syö ensin sen muovisen männänrenkaan. Samalla voi nypätä pienen palan ilmaletkua pois jotta liitin saa tuoreen pinnan.
Mulla Miesslerin valve block ei halunnut ässässä toimia lainkaan. Noh rahat sain takaisin ja tulipahan vaihdettua ne liitosten o-renkaat.
Starissa on aika kattavat diagnoosit joilla selviää onko vika kompurasssa vai jossain muualla.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid