W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Huomenta Forumilaiset
Jatketaans tuon 250E cdi -12 ajettu 4matic 278tkm kipuilu kertomuksia. Pari viikko sittenhän tuosta autosta meni ilmapussit ja nyt on takapäässä uudet pussit, mutta tämä ei ole nyt se fokus.
Eli autossa ollut jo pidemmän aikaa mystistä vikaa joka aina toistuu samanlaisin oirein. Auto menee epäsäännöllisen säännöllisesti "Limp Mode"-tilaan. Vaikuttaa siltä, että vika ilmenee varsinkin silloin, jos ajetaan lyhyempää väliä esim. kaupasta kauppaan kaupungin keskustan alueella, vaikuttaa siltä, että tuo useampi sammutus/käynnistys viimeistään laukaisee tuon moottorin menemisen "Limp Modeen" (tehot rajoittuvat 3000rpm ja auto liikkuu kuin täi tervassa). Aina ei edes syty koetauluun moottorinvikavaloa vaan ainoana oireena on tuo tehojen rajoittuminen tuohon max 3000rpm. Tehot ovat rajoittuneet vedossa kuin myös tyhjäkäynnillä (paikallaan ollessa kaasuttaessa). Moottorin uudelleen käynnistäminen saattaa välillä kuitenkin nollata tuon vian?
Tätä vikaa tutkittiin jo ensimmäisen kerran reilu vuosi sitten 19.3.2019. Tuolloin vikakoodit (Bosch-testeri) olivat:
- P047128 Pakokaasun vastapaineanturi 1 --Siirrosvirta ylittä toleranssit
- P245414 Hiukkassuodattimen paine-erotunn. syl.riv 1 -Katkos/maavuoto
Korjaamo tuskaili tuolloin tuon paine-eroanturin vikakoodin nollaamisen kanssa, kun eivät meinanneet saada nollatuksi (käsittääkseni herjasi tuota virta herjaa, mikä ei meinannut poistua). Välistä jo sanoivat, että auto on vietävä marmorille nollaukseen (arvelivat että on sellainen kohde, jotteivat saa omalla Boschilla nollattua). Tuolloin itse ehdotin, että jospa kokeillaan vaihtaa tuo paine-eroanturi (sieltä ohjausboksin läheltä). Vaihtoivat tuon anturin ja saivat nollattua viat pois. Tästä eteenpäin auto toimi jonkin aikaa, kunnes taas alkoi satunnaisesti heittämään moottoria "Limp Modeen".
Sitten heti (29.7.2019) teki samaa ja tuolloin Bosch:n testeri antoi vikakoodiksi mm. seuraavat:
- P047128 Pakokaasum vastapaineantri 1 --Siirrosvirta ylittää toleranssit
- P246309 Hiukkassuodattimen nokipitoisuus --Arvo liian suuri/komp. virheellinen
- P246309 Hiukkassuodattimen paine-erotunn. syl. rivi 1 --Sisäinen vika
Korjaamo tällöin 29.7. Nollasi vikakoodit ja puhdisti EGR:n putken. Tuo epäsäännöllisen säännöllisesti ilmaantuva "Limp Mode" ilmaantui jälleen viime vuoden lopulla. Mutta poistuu kyllä itsekseen ajan kanssa - ei tarvitse testeriä?
Moottorin vikavalo ei yleensä edes syty vaan nuo tehot vain tippuvat tuohon max. 3000rpm. Yleensä ilmenee, kun ajaa tuota kauppareissua eli n. 14 km keskustaan ja siellä sit lyhyttä ajoa kaupasta toiseen, niin herkästi menee tuohon "Limp Modeen" ei toki aina. Esiintyvyys tuntuu olevan myös herkempää, jos auto on seissyt ajamatta päivän tai kaksi.
Nyt reilu viikko sitten noiden ilmapussien yhteydessä vaihdettu myös tuo pakoanturi EGR:n juuresta (tällöin tämän toisen korjaamon mielestä aiempi korjaamo on vaihtanut väärän osan (vaihtaneet ohjausyksikön vieressä olevan paine-erotunnistimen) - samat viat ilmestyivät nyt vajaan viikon ajolla lauantaina. Vaikuttaa samalta vialta, kun alkoi taas ilman moottorin vikavaloa (Limp Mode - tehot max 3000rpm). Uudelleen käynnistys palauttaa tehot. Ja sitten taas ajon aikana Limp Mode ja seuraavan sammutuksen jälkeen syttyi jo moottorinvikavalo. Mutta taas vaikka moottorinvikavalo paloi, niin välillä moottorin kierrokset palasivat uudelleen käynnistyksen jälkeen, kunnes taas kohta meni tuohon tuttuun "Limp Modeen". Aiemmin kun on tehtynyt tätä niin tuo moottorinvikavalo voi sammua myös itsekseen ilman testerinollausta ja auto toimii taas muutamia päiviä jopa viikon tai kaksi ilman tuota tehon rajoittumista (Limp Mode).
Mistä nyt lähdettäisiin etsimään vikaa, jos edelleen antaa herjaa tuosta paine-ero anturista?
Omaa päätelmää: Onko oireiden alkulähde mahdollisesti DPF vai onko nyt moottorin johtosarjassa jokin kosketushäiriö (välillä anturit toimivat ja sitten kun tulee kytkentähäiriö niin antaa herjaa, joka poistuu omia aikojaan)? DPF:stä testeri näyttää kyllä, että tuhkautumisaste ei olisi vielä niin suuri, että pitäisi olla tukossa - mutta olisiko sittenkin. Tänään korjaamolle aikaa varattaessa korjaamo ehdotti aluksi DPF:n pakkopolttoa, mutta sehän ei käsittääkseni auta tuohon tuhkan määrään se vain lisää sitä, kun DPF:n nokea poltetaan pakkopoltolla. Pakkopoltto ei nyt tunnu mielestäni oikealta ratkaisulta tähän vaivaan?
Ps. Alusta alkaen, kun olen omistanut tämän auton (alk. 6.10.2018), tyhjäkäynnillä paikoillaan ollessa moottorin kierrokset hummaavat (seilaa noin 750 - 9000rpm: välillä). Kierroslukumittarin neula heiluu kuin ongen koho laineiden liplatuksessa. Tuo kierrosten seilaaminen voi olla kylmällä moottorilla hieman maltillisempaa kuin lämpimällä moottorilla. Moottori tekee tätä jatkuvasti paikoillaan tyhjäkäynnillä ollessaan ja välistä ilmenee tähän liittyen vielä sellaista, että hummaamisen seurauksena moottori heilahtaa niin voimakkaasti, että tuntuu penkeissä asti (moottorin voimakas äkillinen käyntihäiriö. Aivan kun jättäisi jonkin iskun väliin). Esim. tasaista maantienopeutta ajaessa kierrokset eivät hummaa tai seilaa. Toistaiseksi testerit eivät ole tästä käyntihäiriöstä antaneet vikakoodia, mutta liekkö tällä syy-yhteyttä tuohon aika-ajoin ilmaantuvaan "Limp Modeen"?
Tässäpä on taas pähkinää purtavaksi.
Jatketaans tuon 250E cdi -12 ajettu 4matic 278tkm kipuilu kertomuksia. Pari viikko sittenhän tuosta autosta meni ilmapussit ja nyt on takapäässä uudet pussit, mutta tämä ei ole nyt se fokus.
Eli autossa ollut jo pidemmän aikaa mystistä vikaa joka aina toistuu samanlaisin oirein. Auto menee epäsäännöllisen säännöllisesti "Limp Mode"-tilaan. Vaikuttaa siltä, että vika ilmenee varsinkin silloin, jos ajetaan lyhyempää väliä esim. kaupasta kauppaan kaupungin keskustan alueella, vaikuttaa siltä, että tuo useampi sammutus/käynnistys viimeistään laukaisee tuon moottorin menemisen "Limp Modeen" (tehot rajoittuvat 3000rpm ja auto liikkuu kuin täi tervassa). Aina ei edes syty koetauluun moottorinvikavaloa vaan ainoana oireena on tuo tehojen rajoittuminen tuohon max 3000rpm. Tehot ovat rajoittuneet vedossa kuin myös tyhjäkäynnillä (paikallaan ollessa kaasuttaessa). Moottorin uudelleen käynnistäminen saattaa välillä kuitenkin nollata tuon vian?
Tätä vikaa tutkittiin jo ensimmäisen kerran reilu vuosi sitten 19.3.2019. Tuolloin vikakoodit (Bosch-testeri) olivat:
- P047128 Pakokaasun vastapaineanturi 1 --Siirrosvirta ylittä toleranssit
- P245414 Hiukkassuodattimen paine-erotunn. syl.riv 1 -Katkos/maavuoto
Korjaamo tuskaili tuolloin tuon paine-eroanturin vikakoodin nollaamisen kanssa, kun eivät meinanneet saada nollatuksi (käsittääkseni herjasi tuota virta herjaa, mikä ei meinannut poistua). Välistä jo sanoivat, että auto on vietävä marmorille nollaukseen (arvelivat että on sellainen kohde, jotteivat saa omalla Boschilla nollattua). Tuolloin itse ehdotin, että jospa kokeillaan vaihtaa tuo paine-eroanturi (sieltä ohjausboksin läheltä). Vaihtoivat tuon anturin ja saivat nollattua viat pois. Tästä eteenpäin auto toimi jonkin aikaa, kunnes taas alkoi satunnaisesti heittämään moottoria "Limp Modeen".
Sitten heti (29.7.2019) teki samaa ja tuolloin Bosch:n testeri antoi vikakoodiksi mm. seuraavat:
- P047128 Pakokaasum vastapaineantri 1 --Siirrosvirta ylittää toleranssit
- P246309 Hiukkassuodattimen nokipitoisuus --Arvo liian suuri/komp. virheellinen
- P246309 Hiukkassuodattimen paine-erotunn. syl. rivi 1 --Sisäinen vika
Korjaamo tällöin 29.7. Nollasi vikakoodit ja puhdisti EGR:n putken. Tuo epäsäännöllisen säännöllisesti ilmaantuva "Limp Mode" ilmaantui jälleen viime vuoden lopulla. Mutta poistuu kyllä itsekseen ajan kanssa - ei tarvitse testeriä?
Moottorin vikavalo ei yleensä edes syty vaan nuo tehot vain tippuvat tuohon max. 3000rpm. Yleensä ilmenee, kun ajaa tuota kauppareissua eli n. 14 km keskustaan ja siellä sit lyhyttä ajoa kaupasta toiseen, niin herkästi menee tuohon "Limp Modeen" ei toki aina. Esiintyvyys tuntuu olevan myös herkempää, jos auto on seissyt ajamatta päivän tai kaksi.
Nyt reilu viikko sitten noiden ilmapussien yhteydessä vaihdettu myös tuo pakoanturi EGR:n juuresta (tällöin tämän toisen korjaamon mielestä aiempi korjaamo on vaihtanut väärän osan (vaihtaneet ohjausyksikön vieressä olevan paine-erotunnistimen) - samat viat ilmestyivät nyt vajaan viikon ajolla lauantaina. Vaikuttaa samalta vialta, kun alkoi taas ilman moottorin vikavaloa (Limp Mode - tehot max 3000rpm). Uudelleen käynnistys palauttaa tehot. Ja sitten taas ajon aikana Limp Mode ja seuraavan sammutuksen jälkeen syttyi jo moottorinvikavalo. Mutta taas vaikka moottorinvikavalo paloi, niin välillä moottorin kierrokset palasivat uudelleen käynnistyksen jälkeen, kunnes taas kohta meni tuohon tuttuun "Limp Modeen". Aiemmin kun on tehtynyt tätä niin tuo moottorinvikavalo voi sammua myös itsekseen ilman testerinollausta ja auto toimii taas muutamia päiviä jopa viikon tai kaksi ilman tuota tehon rajoittumista (Limp Mode).
Mistä nyt lähdettäisiin etsimään vikaa, jos edelleen antaa herjaa tuosta paine-ero anturista?
Omaa päätelmää: Onko oireiden alkulähde mahdollisesti DPF vai onko nyt moottorin johtosarjassa jokin kosketushäiriö (välillä anturit toimivat ja sitten kun tulee kytkentähäiriö niin antaa herjaa, joka poistuu omia aikojaan)? DPF:stä testeri näyttää kyllä, että tuhkautumisaste ei olisi vielä niin suuri, että pitäisi olla tukossa - mutta olisiko sittenkin. Tänään korjaamolle aikaa varattaessa korjaamo ehdotti aluksi DPF:n pakkopolttoa, mutta sehän ei käsittääkseni auta tuohon tuhkan määrään se vain lisää sitä, kun DPF:n nokea poltetaan pakkopoltolla. Pakkopoltto ei nyt tunnu mielestäni oikealta ratkaisulta tähän vaivaan?
Ps. Alusta alkaen, kun olen omistanut tämän auton (alk. 6.10.2018), tyhjäkäynnillä paikoillaan ollessa moottorin kierrokset hummaavat (seilaa noin 750 - 9000rpm: välillä). Kierroslukumittarin neula heiluu kuin ongen koho laineiden liplatuksessa. Tuo kierrosten seilaaminen voi olla kylmällä moottorilla hieman maltillisempaa kuin lämpimällä moottorilla. Moottori tekee tätä jatkuvasti paikoillaan tyhjäkäynnillä ollessaan ja välistä ilmenee tähän liittyen vielä sellaista, että hummaamisen seurauksena moottori heilahtaa niin voimakkaasti, että tuntuu penkeissä asti (moottorin voimakas äkillinen käyntihäiriö. Aivan kun jättäisi jonkin iskun väliin). Esim. tasaista maantienopeutta ajaessa kierrokset eivät hummaa tai seilaa. Toistaiseksi testerit eivät ole tästä käyntihäiriöstä antaneet vikakoodia, mutta liekkö tällä syy-yhteyttä tuohon aika-ajoin ilmaantuvaan "Limp Modeen"?
Tässäpä on taas pähkinää purtavaksi.
Re: W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Se itse dpf eropaineanturi voi olla viallinen. Nollataso ryömii anturissa ajan mittaan ylöspäin ja alkaa tekemään herjaa. Kunnon testerillä tuosta voi katsoa livedataa ja tehdä tarvittavat testit. Anturi muutenkin on melko edullinen vaihtaa vielä ennen dpf:n vaihtoa.
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92
Respect is not given it is taken!
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Onkos anturien vaihdon jälkeen myös perusasetukset tehty ?MESE250E kirjoitti:Huomenta Forumilaiset
Jatketaans tuon 250E cdi -12 ajettu 4matic 278tkm kipuilu kertomuksia. Pari viikko sittenhän tuosta autosta meni ilmapussit ja nyt on takapäässä uudet pussit, mutta tämä ei ole nyt se fokus.
Eli autossa ollut jo pidemmän aikaa mystistä vikaa joka aina toistuu samanlaisin oirein. Auto menee epäsäännöllisen säännöllisesti "Limp Mode"-tilaan. Vaikuttaa siltä, että vika ilmenee varsinkin silloin, jos ajetaan lyhyempää väliä esim. kaupasta kauppaan kaupungin keskustan alueella, vaikuttaa siltä, että tuo useampi sammutus/käynnistys viimeistään laukaisee tuon moottorin menemisen "Limp Modeen" (tehot rajoittuvat 3000rpm ja auto liikkuu kuin täi tervassa). Aina ei edes syty koetauluun moottorinvikavaloa vaan ainoana oireena on tuo tehojen rajoittuminen tuohon max 3000rpm. Tehot ovat rajoittuneet vedossa kuin myös tyhjäkäynnillä (paikallaan ollessa kaasuttaessa). Moottorin uudelleen käynnistäminen saattaa välillä kuitenkin nollata tuon vian?
Tätä vikaa tutkittiin jo ensimmäisen kerran reilu vuosi sitten 19.3.2019. Tuolloin vikakoodit (Bosch-testeri) olivat:
- P047128 Pakokaasun vastapaineanturi 1 --Siirrosvirta ylittä toleranssit
- P245414 Hiukkassuodattimen paine-erotunn. syl.riv 1 -Katkos/maavuoto
Korjaamo tuskaili tuolloin tuon paine-eroanturin vikakoodin nollaamisen kanssa, kun eivät meinanneet saada nollatuksi (käsittääkseni herjasi tuota virta herjaa, mikä ei meinannut poistua). Välistä jo sanoivat, että auto on vietävä marmorille nollaukseen (arvelivat että on sellainen kohde, jotteivat saa omalla Boschilla nollattua). Tuolloin itse ehdotin, että jospa kokeillaan vaihtaa tuo paine-eroanturi (sieltä ohjausboksin läheltä). Vaihtoivat tuon anturin ja saivat nollattua viat pois. Tästä eteenpäin auto toimi jonkin aikaa, kunnes taas alkoi satunnaisesti heittämään moottoria "Limp Modeen".
Sitten heti (29.7.2019) teki samaa ja tuolloin Bosch:n testeri antoi vikakoodiksi mm. seuraavat:
- P047128 Pakokaasum vastapaineantri 1 --Siirrosvirta ylittää toleranssit
- P246309 Hiukkassuodattimen nokipitoisuus --Arvo liian suuri/komp. virheellinen
- P246309 Hiukkassuodattimen paine-erotunn. syl. rivi 1 --Sisäinen vika
Korjaamo tällöin 29.7. Nollasi vikakoodit ja puhdisti EGR:n putken. Tuo epäsäännöllisen säännöllisesti ilmaantuva "Limp Mode" ilmaantui jälleen viime vuoden lopulla. Mutta poistuu kyllä itsekseen ajan kanssa - ei tarvitse testeriä?
Moottorin vikavalo ei yleensä edes syty vaan nuo tehot vain tippuvat tuohon max. 3000rpm. Yleensä ilmenee, kun ajaa tuota kauppareissua eli n. 14 km keskustaan ja siellä sit lyhyttä ajoa kaupasta toiseen, niin herkästi menee tuohon "Limp Modeen" ei toki aina. Esiintyvyys tuntuu olevan myös herkempää, jos auto on seissyt ajamatta päivän tai kaksi.
Nyt reilu viikko sitten noiden ilmapussien yhteydessä vaihdettu myös tuo pakoanturi EGR:n juuresta (tällöin tämän toisen korjaamon mielestä aiempi korjaamo on vaihtanut väärän osan (vaihtaneet ohjausyksikön vieressä olevan paine-erotunnistimen) - samat viat ilmestyivät nyt vajaan viikon ajolla lauantaina. Vaikuttaa samalta vialta, kun alkoi taas ilman moottorin vikavaloa (Limp Mode - tehot max 3000rpm). Uudelleen käynnistys palauttaa tehot. Ja sitten taas ajon aikana Limp Mode ja seuraavan sammutuksen jälkeen syttyi jo moottorinvikavalo. Mutta taas vaikka moottorinvikavalo paloi, niin välillä moottorin kierrokset palasivat uudelleen käynnistyksen jälkeen, kunnes taas kohta meni tuohon tuttuun "Limp Modeen". Aiemmin kun on tehtynyt tätä niin tuo moottorinvikavalo voi sammua myös itsekseen ilman testerinollausta ja auto toimii taas muutamia päiviä jopa viikon tai kaksi ilman tuota tehon rajoittumista (Limp Mode).
Mistä nyt lähdettäisiin etsimään vikaa, jos edelleen antaa herjaa tuosta paine-ero anturista?
Omaa päätelmää: Onko oireiden alkulähde mahdollisesti DPF vai onko nyt moottorin johtosarjassa jokin kosketushäiriö (välillä anturit toimivat ja sitten kun tulee kytkentähäiriö niin antaa herjaa, joka poistuu omia aikojaan)? DPF:stä testeri näyttää kyllä, että tuhkautumisaste ei olisi vielä niin suuri, että pitäisi olla tukossa - mutta olisiko sittenkin. Tänään korjaamolle aikaa varattaessa korjaamo ehdotti aluksi DPF:n pakkopolttoa, mutta sehän ei käsittääkseni auta tuohon tuhkan määrään se vain lisää sitä, kun DPF:n nokea poltetaan pakkopoltolla. Pakkopoltto ei nyt tunnu mielestäni oikealta ratkaisulta tähän vaivaan?
Ps. Alusta alkaen, kun olen omistanut tämän auton (alk. 6.10.2018), tyhjäkäynnillä paikoillaan ollessa moottorin kierrokset hummaavat (seilaa noin 750 - 9000rpm: välillä). Kierroslukumittarin neula heiluu kuin ongen koho laineiden liplatuksessa. Tuo kierrosten seilaaminen voi olla kylmällä moottorilla hieman maltillisempaa kuin lämpimällä moottorilla. Moottori tekee tätä jatkuvasti paikoillaan tyhjäkäynnillä ollessaan ja välistä ilmenee tähän liittyen vielä sellaista, että hummaamisen seurauksena moottori heilahtaa niin voimakkaasti, että tuntuu penkeissä asti (moottorin voimakas äkillinen käyntihäiriö. Aivan kun jättäisi jonkin iskun väliin). Esim. tasaista maantienopeutta ajaessa kierrokset eivät hummaa tai seilaa. Toistaiseksi testerit eivät ole tästä käyntihäiriöstä antaneet vikakoodia, mutta liekkö tällä syy-yhteyttä tuohon aika-ajoin ilmaantuvaan "Limp Modeen"?
Tässäpä on taas pähkinää purtavaksi.
sattaa myös olla jotain ihan muuta mitä se yleiskone ei löydä/näytä
harvoin siis todella harvoin itse hitupönikkä on rikki ylensä joku anturi niiden johdot tai jos pönikkä täytty niin taustaal joku muu vika vaikapa suutin
kannatta käyddä vaikka siellä marmorilla koodit lukemassa ei se niin paljon maksa tai sitten hakeuttu jonnekkin muualle
autoon sopivaan testeriin niitähän on vaikka missä
.
Mökkillä
'
'
Re: W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Älä käytä kyseisen korjaamon palveluja enää.Korjaamo tuskaili tuolloin tuon paine-eroanturin vikakoodin nollaamisen kanssa, kun eivät meinanneet saada nollatuksi (käsittääkseni herjasi tuota virta herjaa, mikä ei meinannut poistua). Välistä jo sanoivat, että auto on vietävä marmorille nollaukseen (arvelivat että on sellainen kohde, jotteivat saa omalla Boschilla nollattua). Tuolloin itse ehdotin, että jospa kokeillaan vaihtaa tuo paine-eroanturi (sieltä ohjausboksin läheltä). Vaihtoivat tuon anturin ja saivat nollattua viat pois.
Jos ihan oikeasti korjaamo on vain vikamuistia nollaamalla yrittänyt vikaa poistaa, ja epäonnistuttuaan epäillyt että ongelma olisi heidän testerissä ja vasta asiakkaan ehdotettua auton korjaamista alkaneet sitä tehdä, niin siellä ei kyllä ymmärretä autoista yhtään mitään.
Tosiaan, nyt tarvitset avuksi korjaamon jossa on Star-testeri ja osaava käyttäjä. Kaikilla korjaamoilla ei löydy osaamista vaikka Star on, ja pelkkä vikakoodien lukeminen ei vikaa korjaa eikä välttämättä edes selvitä...
wiimax.fi
Re: W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Kyllähän se on sitä, että kenties tuo STAR on se ainut ja oikea työväline tarkkaan vikadiagnoosiin tässä tapauksessa. Kuitenkin paikalliseen merkkikorjaamoon on kyllä mennyt jo luotto, vaikka kuinka siellä olisi tuo STAR.fmmb kirjoitti:Foorumilaisena varmaan tiedät, että Mersuja ei testata millään yleistestereillä, jos aikoo paikallistaa ja korjata Mersustaan vian.
Star testeri on ainut, jolla viat Mersuista selviää.
Eli hakeudu alan osaavan käyttäjän ja Starin omistajan pakeille, niin saat autosi kuntoon.
Hieman nyt päivitystä tuohon kuvattuun ongelmaan.
Tänään moottorinvikavalo sammui jälleen ja auto toimi normaalisti, kun hain jälkikasvun hoidosta (ajomatkaa yhteensä n. 6km). Tämän jälkeen auto seisoi pihassa n. puolituntia ennen kuin lähdin käymään Motonetissa (matkaa n. 14km). Auto toimi normaalisti menomatkan. Motonetiltä lähdettyä jätin päälle tuo Start/stop ominaisuuden ja ensimmäisen kilometrin aikana kahdet liikennevalot (=kaksi moottorin stop/start kombinaatiota) ja kappas kun toisten liikennevalojen jälkeen laskeuduin isommalle tielle ja lähdin kiihdyttämään, niin auto onkin jälleen Limp Mode. Tästä ajoa pakkovaihteella 4 n. 96km/h n. 6km ja rampista ylös ja pysähtyminen risteykseen (start/stop sammutti auton risteykseen) - ei vaikutusta Limp Mode tilaan. Tästä ajoa n. 2km ja pysähtyminen levähdyspaikalle ja siinä auton sammuttaminen avaimella ja n. 5s odottaminen ennen uutta käynnistystä. Ja kappas taas moottori toimii normaalisti (ottaa yli 3000rpm). Tästä ajelin jälleen n. 4km ja tarkoituksella pysähtelin linja-auto pysäkeille, jotta start/stop sammuttaa auton. Kolmannen kerran (uudelleen käynnistys start/stop automatiikalla) käynnistyttyä pysäkiltä lähtiessä jälleen moottori Limp Modeen (rajoittaa kierrokset max 3000rpm). Moottorinvikavalo ei kuitenkaan syttynyt koetauluun.
Näin vaihtelevaa moottorin käytöstä jälleen kerran.
Ja mitä tulee tuohon "fmmb":n kommenttiin tuosta STAR:sta tätä vikaa selvittäessä, niin sillä kyselen ennen piuhaan pääsyä kun luulisi, että tämä ei ole ainoa kappale, joka oireilisi tällä tavoin. Tai sitten allekirjoittaneelle on sattunut todella uniikki yksilö. Kun voihan jollain ollut vastaavanlaiset ongelmat, niin tietäisi jo hieman osviittaa mihin kaikkeen tässä olisi nyt syytä varautua.
Onko kenelläkään ehdottaa osaavaa STAR-käyttäjää Kouvolan läheltä. Kuten sanoin paikalliseen marmoriin en valitettavasti luota.
Ja toki jos tähän löytyy vastauksia, niin voihan tämä minun case auttaa jatkossa sitten muitakin mersumiehiä.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Mercedes StarDiagnostiMESE250E kirjoitti:
Kyllähän se on sitä, että kenties tuo STAR on se ainut ja oikea työväline tarkkaan vikadiagnoosiin tässä tapauksessa. Kuitenkin paikalliseen merkkikorjaamoon on kyllä mennyt jo luotto, vaikka kuinka siellä olisi tuo STAR.
Hieman nyt päivitystä tuohon kuvattuun ongelmaan.
Tänään moottorinvikavalo sammui jälleen ja auto toimi normaalisti, kun hain jälkikasvun hoidosta (ajomatkaa yhteensä n. 6km). Tämän jälkeen auto seisoi pihassa n. puolituntia ennen kuin lähdin käymään Motonetissa (matkaa n. 14km). Auto toimi normaalisti menomatkan. Motonetiltä lähdettyä jätin päälle tuo Start/stop ominaisuuden ja ensimmäisen kilometrin aikana kahdet liikennevalot (=kaksi moottorin stop/start kombinaatiota) ja kappas kun toisten liikennevalojen jälkeen laskeuduin isommalle tielle ja lähdin kiihdyttämään, niin auto onkin jälleen Limp Mode. Tästä ajoa pakkovaihteella 4 n. 96km/h n. 6km ja rampista ylös ja pysähtyminen risteykseen (start/stop sammutti auton risteykseen) - ei vaikutusta Limp Mode tilaan. Tästä ajoa n. 2km ja pysähtyminen levähdyspaikalle ja siinä auton sammuttaminen avaimella ja n. 5s odottaminen ennen uutta käynnistystä. Ja kappas taas moottori toimii normaalisti (ottaa yli 3000rpm). Tästä ajelin jälleen n. 4km ja tarkoituksella pysähtelin linja-auto pysäkeille, jotta start/stop sammuttaa auton. Kolmannen kerran (uudelleen käynnistys start/stop automatiikalla) käynnistyttyä pysäkiltä lähtiessä jälleen moottori Limp Modeen (rajoittaa kierrokset max 3000rpm). Moottorinvikavalo ei kuitenkaan syttynyt koetauluun.
Näin vaihtelevaa moottorin käytöstä jälleen kerran.
Ja mitä tulee tuohon "fmmb":n kommenttiin tuosta STAR:sta tätä vikaa selvittäessä, niin sillä kyselen ennen piuhaan pääsyä kun luulisi, että tämä ei ole ainoa kappale, joka oireilisi tällä tavoin. Tai sitten allekirjoittaneelle on sattunut todella uniikki yksilö. Kun voihan jollain ollut vastaavanlaiset ongelmat, niin tietäisi jo hieman osviittaa mihin kaikkeen tässä olisi nyt syytä varautua.
Onko kenelläkään ehdottaa osaavaa STAR-käyttäjää Kouvolan läheltä. Kuten sanoin paikalliseen marmoriin en valitettavasti luota.
Ja toki jos tähän löytyy vastauksia, niin voihan tämä minun case auttaa jatkossa sitten muitakin mersumiehiä.
testerillä/ohjelmistolla
ei tee ko auton kanssa mitään

siihen tarvitsee Xentry ohjelmiston.
. .
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Tiedän tapauksen, jossa (juuri ilman vikavaloa) teki samaa. Uudelleen käynnistyksen jälkeen toimi taas normaalisti. Veho ei löytänyt, kait kun vika tuli vain kylmänä.
Siinä vika oli jumittava EGR venttiili. Jarrukliinerillä saa venttiilin ja sen varren puhtaaksi. Ja sitten pari tippaa öljyä varteen.
Turbon säätövaren jumitus on myös joskus hankala paikallistaa.
Siinä vika oli jumittava EGR venttiili. Jarrukliinerillä saa venttiilin ja sen varren puhtaaksi. Ja sitten pari tippaa öljyä varteen.
Turbon säätövaren jumitus on myös joskus hankala paikallistaa.
Re: W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Kiitos EemeliErkki.
Liekkö nyt kyseessä jompi kumpi oireista. Tosin aina kovin yleisesti yleistesteri on paikallistanut tuota vikakoodia juurikin tuohon paine-eroanturiin.
Pitäänyt pyrkiä löytämään STAR+Xentry-ohjelman, niin jospa se vika alkaisi sitten viimeistään löytyä.
Itse epäillyt noiden kierrosten hummaamisen syyksi tuota määränsäädintä. Jossakin topicissa määränsäädin oli antanut kovin vastaavia oireita.
Liekkö nyt kyseessä jompi kumpi oireista. Tosin aina kovin yleisesti yleistesteri on paikallistanut tuota vikakoodia juurikin tuohon paine-eroanturiin.
Pitäänyt pyrkiä löytämään STAR+Xentry-ohjelman, niin jospa se vika alkaisi sitten viimeistään löytyä.
Itse epäillyt noiden kierrosten hummaamisen syyksi tuota määränsäädintä. Jossakin topicissa määränsäädin oli antanut kovin vastaavia oireita.
Re: W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Koska autolla ajettu paltiarallaa 278 tkm ja ei ole tietoa DPF-toimenpiteistä ennen 2018:sta niin
irrottaisin DPF:n ja pesisin sen joko itse (jos on halua/osaamista ja paikka tehdä sotkuista hommaa) tai lähettäisin pestäväksi
DPF pesua tarjoavaan yritykseen. Sen jälkeen yksi vikapaikka olisi eliminoitu ainakin 1-3 vuodeksi ajotavasta riippuen.
Lisäksi DPF putket ja niiden jatkojen letkut (en tiedä onko tässä moottorissa samanlainen kuin esim. OM642:ssa) kannattaa rassata tai liottaa & puhaltaa puhtaaksi ennen takaisinlaittoa.
Sen jälkeen partikkelisuodatinpönttö takaisin kiinni, kaikkien vikakoodien nollaus ja ajoa.
Kun vika tulee takaisin niin heti sitten STAR:n nokkaan kiinni ja osaavan STAR-käyttäjän & mekaanikon analyysi.
Vasta sen jälkeen osien tilaamista ja vaihtoa oikeassa järjestyksessä. Tyhjäkäynnin hummaus tuskin liittyy LIMP-modeen (eri vika kenties),mutta mistäs sitä tietää ennenkuin kunnolla tutkittu, Pakoputkistossa olevat anturit kannattaa ottaa laadukkaalta valmistajalta jos tarvii vaihtaa.
Oma veikkaus : DPF tukossa ja auton anturit herjaa vikaa vuorotellen kuormitustilanteesta riippuen (joko vastapaineanturi konetilassa tai DPF:n paine-ero-anturi auton alla . Joku yksittäinen anturi saattaa olla lisäksi sökönä. Se STAR osaa kyllä kertoa jos anturi aivan sökö. Jos toimii ajoittain niin sitten hankalampi.
DPF voi mennä tukkoon jopa alle 150 tkm:ssa .Ajotapa tai olosuhteet (kone koko ajan kylmänä, lyhyttä matkaa) vaikuttaa sekä esim. kesken jääneet nokipoltot. Oikein kunnolla tukossa niin heittää ihan kaupunkiajossa vikakoodin päälle (LIMP-mode).
Tietysti jos konetta ohjelmoitu niin kevät-kesäkeleillä kunnon syöttömäärän lisäys kaasupolkimella saa kyllä voimasavut näkyviin ja DPF tukkeutuu "silmissä" muutamassa viikossa. Tällöin vikakoodi voi iskeä vaikka matka-ajossa vakkaripäällä 80 km/h ilman mitään erityistä kuormitustilanetta (esim. raaka kick-down ohitustilanne). DPF:iä huonosti saatavilla alkuperäisenä enää tuon ikäisiin, jälkimarkkinoilta voi löytyä yksittäisiä valmistajia, niistä usein puuttuvat ne paine-eroanturille kumiputkinjatkoin menevät rosteriputket. Niitä sentään saa vielä original-osina. (vanhoissa DPF:ssa palaneet/ruostuneet kiinni pöntön ulostulokierteisiin-< ei ehjänä irti.)
irrottaisin DPF:n ja pesisin sen joko itse (jos on halua/osaamista ja paikka tehdä sotkuista hommaa) tai lähettäisin pestäväksi
DPF pesua tarjoavaan yritykseen. Sen jälkeen yksi vikapaikka olisi eliminoitu ainakin 1-3 vuodeksi ajotavasta riippuen.
Lisäksi DPF putket ja niiden jatkojen letkut (en tiedä onko tässä moottorissa samanlainen kuin esim. OM642:ssa) kannattaa rassata tai liottaa & puhaltaa puhtaaksi ennen takaisinlaittoa.
Sen jälkeen partikkelisuodatinpönttö takaisin kiinni, kaikkien vikakoodien nollaus ja ajoa.
Kun vika tulee takaisin niin heti sitten STAR:n nokkaan kiinni ja osaavan STAR-käyttäjän & mekaanikon analyysi.
Vasta sen jälkeen osien tilaamista ja vaihtoa oikeassa järjestyksessä. Tyhjäkäynnin hummaus tuskin liittyy LIMP-modeen (eri vika kenties),mutta mistäs sitä tietää ennenkuin kunnolla tutkittu, Pakoputkistossa olevat anturit kannattaa ottaa laadukkaalta valmistajalta jos tarvii vaihtaa.
Oma veikkaus : DPF tukossa ja auton anturit herjaa vikaa vuorotellen kuormitustilanteesta riippuen (joko vastapaineanturi konetilassa tai DPF:n paine-ero-anturi auton alla . Joku yksittäinen anturi saattaa olla lisäksi sökönä. Se STAR osaa kyllä kertoa jos anturi aivan sökö. Jos toimii ajoittain niin sitten hankalampi.
DPF voi mennä tukkoon jopa alle 150 tkm:ssa .Ajotapa tai olosuhteet (kone koko ajan kylmänä, lyhyttä matkaa) vaikuttaa sekä esim. kesken jääneet nokipoltot. Oikein kunnolla tukossa niin heittää ihan kaupunkiajossa vikakoodin päälle (LIMP-mode).
Tietysti jos konetta ohjelmoitu niin kevät-kesäkeleillä kunnon syöttömäärän lisäys kaasupolkimella saa kyllä voimasavut näkyviin ja DPF tukkeutuu "silmissä" muutamassa viikossa. Tällöin vikakoodi voi iskeä vaikka matka-ajossa vakkaripäällä 80 km/h ilman mitään erityistä kuormitustilanetta (esim. raaka kick-down ohitustilanne). DPF:iä huonosti saatavilla alkuperäisenä enää tuon ikäisiin, jälkimarkkinoilta voi löytyä yksittäisiä valmistajia, niistä usein puuttuvat ne paine-eroanturille kumiputkinjatkoin menevät rosteriputket. Niitä sentään saa vielä original-osina. (vanhoissa DPF:ssa palaneet/ruostuneet kiinni pöntön ulostulokierteisiin-< ei ehjänä irti.)
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su 02.09.2018 00:14
Re: W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Moro. Löytykö tähän oireiluun joku selitys? Nimittäin kuvaus vastaa täsmälleen oireita joita itellä on nyt ollu vuoden verran.
Autona s212 220cdi. 2011
Samallainen satunnainen humpaus hetken aikaa käynnistettäessä (ei aina), limp mode säännöllisen epäsäännöllisesti päällä. Joskus vikavalon kans, joskus ilman.
Vikakoodiksi antaa pakokaasun paine anturia ja paine-ero anturia. Vaihdoin ne molemmat. Eli sen mikä egr:ssä kiinni, ja sen joka vänkärin puolella rintapellissä ja tulee ne kumiletkut kiinni. Ei vaikutusta.
Ois kiva kuulla jos löyty joku selevä ratkasu
Autona s212 220cdi. 2011
Samallainen satunnainen humpaus hetken aikaa käynnistettäessä (ei aina), limp mode säännöllisen epäsäännöllisesti päällä. Joskus vikavalon kans, joskus ilman.
Vikakoodiksi antaa pakokaasun paine anturia ja paine-ero anturia. Vaihdoin ne molemmat. Eli sen mikä egr:ssä kiinni, ja sen joka vänkärin puolella rintapellissä ja tulee ne kumiletkut kiinni. Ei vaikutusta.
Ois kiva kuulla jos löyty joku selevä ratkasu
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Aika kauan viitsii jotkut katsella tuota oireilua, ihmetellä limp modeja ja vaihdella osia arvaamalla.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Starin nokkaan ja seuraa ohjeita, vaihtaa vasta sitten niitä osia.
Ne arvaukset on kalliita kokeiluja.
Ne arvaukset on kalliita kokeiluja.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su 02.09.2018 00:14
Re: W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Tarkennuksena vielä että näitä oireita ollut niin epäsäännöllisesti että aiemmin saatto mennä kuukausia ilman oireita ja sitten kun heitti limp modeen ja käynnisti uudelleen niin meni taas kuukausi kaupalla. Sen takia näitä oireita on sietäny näinki pitkään. Nyt viime aikoina oireet pahentunu selvästi.
Staarin nokassa käytetty ja sieltä anto nuo anturi viat.
Sen verran vielä että viimeisimmän anturin vaihdon jälkeen ei oo vikavaloa kuitattu. Kuittautuneeko itsestään vai pitääkö nollauttaa?
Staarin nokassa käytetty ja sieltä anto nuo anturi viat.
Sen verran vielä että viimeisimmän anturin vaihdon jälkeen ei oo vikavaloa kuitattu. Kuittautuneeko itsestään vai pitääkö nollauttaa?
Re: W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Pitää nollata ja perusasettaa anturin vaihdon jälkeen
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Re: W212 Moottori menee Limp Modeen vähän väliä - DPF?
Oma 320cdi oireili samaa pakoanturia, kun pakosarjat vuosivat.