Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Terve,
Vito W639 -09 hukkasi ahtopaineensa, vika on varmaan jossain muualla mutta tuli nyt tarkisteltua ahtimen säätimen johto+liitin.
Kauhukseni huomasin että säädin ei olekaan se Hellan 6N... peruslaatikko vaan SiemensVDO.
4-napaiseen liittimeen tulee 3 johdinta, 12V (mitattu), GND ja signaali, eli näyttäis perus-PWM:ltä.
Netistä en kuitenkaan semmoista löytänyt, Hellaa kyllä on ja sen korjausohjeita joutope täynnä.
Ovatko Hella /VDO säätimet vaihtokelpoisia?
Liitin ei ainakaan sovi.
-T-
Vito W639 -09 hukkasi ahtopaineensa, vika on varmaan jossain muualla mutta tuli nyt tarkisteltua ahtimen säätimen johto+liitin.
Kauhukseni huomasin että säädin ei olekaan se Hellan 6N... peruslaatikko vaan SiemensVDO.
4-napaiseen liittimeen tulee 3 johdinta, 12V (mitattu), GND ja signaali, eli näyttäis perus-PWM:ltä.
Netistä en kuitenkaan semmoista löytänyt, Hellaa kyllä on ja sen korjausohjeita joutope täynnä.
Ovatko Hella /VDO säätimet vaihtokelpoisia?
Liitin ei ainakaan sovi.
-T-
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
jaha...ei ole toimilaitespesialisteja kuulolla.
Noh, Vito nyt toimii tai ei toimi, säätövarsi ei liiku sähköllä, käsin liikkuu kyllä, ahtopaine nousee 120kPa..
Ei vikakoodeja.
Kysymys:
Onko noissa sähköisissä säätimissä joku kalibrointitemppu?
Laite on toiminut aikaisemmin ja säätövarsi ei ole ollut välillä irti.
Ja vehjes on SiemensVDO 3-johdinliitynnällä.
Noh, Vito nyt toimii tai ei toimi, säätövarsi ei liiku sähköllä, käsin liikkuu kyllä, ahtopaine nousee 120kPa..
Ei vikakoodeja.
Kysymys:
Onko noissa sähköisissä säätimissä joku kalibrointitemppu?
Laite on toiminut aikaisemmin ja säätövarsi ei ole ollut välillä irti.
Ja vehjes on SiemensVDO 3-johdinliitynnällä.
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Tuomiopäivä!
(Irroittelin säätimen ja koestettiin sitä pulssigeneraattorilla+skoopilla....toivoton tapaus:
surisee hiljaa kuin venäläinen perseenpäristin ja yrittää välillä nytkäyttää säätövartta.)
Edit: Säätimessä ei ollut lopulta mitään vikaa, koestin vääriä nastoja.
Lobotomian aika:
Avaaminen on vaikeaa, sisällä moottorin liittimet jotka panevat hanttiin .
Siellä ei myöskään ole itse huollettavia osia, elektroniika on muoviin valetussa tyynyssä, ei piirileyä yms.
Täytyy hankkia jostain korvaava tuote.
Mutta dokumentoidaan nyt tähän seuraavaa poloista vito-korjaajaa varten:
IHI VDO A2C53166097 ahtopaineen säädin
Käytössä ainakin W639 Vito 115 cdi 06-->
140 Hz PWM ohjaus, maadoittavaa mallia: säädin tekee ohjausnastaan jännitteen jota ECU pätkii maihin.
Liittimessä 4 nastaa joista 3 kytketty; PWM, 12V, GND. Katso nastat sähkökuvasta joka on tässä ketjussa vähän myöhempänä!
-T-
(Irroittelin säätimen ja koestettiin sitä pulssigeneraattorilla+skoopilla....toivoton tapaus:
surisee hiljaa kuin venäläinen perseenpäristin ja yrittää välillä nytkäyttää säätövartta.)
Edit: Säätimessä ei ollut lopulta mitään vikaa, koestin vääriä nastoja.
Lobotomian aika:
Avaaminen on vaikeaa, sisällä moottorin liittimet jotka panevat hanttiin .
Siellä ei myöskään ole itse huollettavia osia, elektroniika on muoviin valetussa tyynyssä, ei piirileyä yms.
Täytyy hankkia jostain korvaava tuote.
Mutta dokumentoidaan nyt tähän seuraavaa poloista vito-korjaajaa varten:
IHI VDO A2C53166097 ahtopaineen säädin
Käytössä ainakin W639 Vito 115 cdi 06-->
140 Hz PWM ohjaus, maadoittavaa mallia: säädin tekee ohjausnastaan jännitteen jota ECU pätkii maihin.
Liittimessä 4 nastaa joista 3 kytketty; PWM, 12V, GND. Katso nastat sähkökuvasta joka on tässä ketjussa vähän myöhempänä!
-T-
Viimeksi muokannut Vitomiini, Ma 06.07.2020 19:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Taidat olla ensimmäinen kenellä on vdo purkissa ollut ongelmaa, ei ainakaan ole tullut vastaan. Noi Hellan purkit on hajonnut tämän tästä.
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Olet oikeassa, vika ei taida olla tässäkään tapauksessa VDO:n purkissa!
Käytin vekottimen EcuTestingissä korjattavana ja he sanovat että siinä ei ole mitään vikaa!!
En ole vielä ehtinyt asentaa sitä takaisin mutta vika siis lienee kjossain muualla.
ECUN pääte-FETtti tai johdotus?
-T-
Käytin vekottimen EcuTestingissä korjattavana ja he sanovat että siinä ei ole mitään vikaa!!
En ole vielä ehtinyt asentaa sitä takaisin mutta vika siis lienee kjossain muualla.
ECUN pääte-FETtti tai johdotus?
-T-
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Ei liikkunut kuitenkaan signaaligeneraattorin kanssa kunnolla?
Olisiko kuitenkin servo syyllinen, moottorin hiilet lopussa? Vai oliko harjaton moottori?
Olisiko kuitenkin servo syyllinen, moottorin hiilet lopussa? Vai oliko harjaton moottori?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Mitenkäs ne mitä se likkuttaa joskus on kulunut jonkin moinen pykälä mikä sitten tekee kiusaaVitomiini kirjoitti:Olet oikeassa, vika ei taida olla tässäkään tapauksessa VDO:n purkissa!
Käytin vekottimen EcuTestingissä korjattavana ja he sanovat että siinä ei ole mitään vikaa!!
En ole vielä ehtinyt asentaa sitä takaisin mutta vika siis lienee kjossain muualla.
ECUN pääte-FETtti tai johdotus?
-T-
Mökkillä
'
'
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Nonii...ahtovaiva kiusaa edelleen.
Vito on ollut kausilevolla, kun on ajeltu talvi- ja välikausiautoilla. (muu merkki)
EGR-jynssäys auttoi P0401-vikakoodiin, iCarsoft ja AutoCom sanovat 'Clean!'.
Lopulta rohkenin ajaa katsastukseeen: kaikki hyvin, savutestikin ok, hieno sana: 'Hyväksytty'!
Mutta voimattomuus vaivaa: MAP nousee 2000-300 rpm n. 170kPa:liin (=0.7 bar ahto) ja autolla pysyy hyvin liikenteen virrassa.
Alle 2000 rpm paineet keikkuu 100-120kPa välillä (0-0.2 bar ahtoa)....ei pysy ylämeässä mukana.
--> päätelmä= ahdin pyörii mutta johtosiivet nollassa.
Ja se kirottu VDO:n ohjain kävi UK:ssa korjattavana, ei kuulemma mitään vikaa!
********************
KYSYMYS:
Mistä löydän ECUn liittimen pinnijärjetyskuvan että voin piipata säätimen johdon Flukella?
******************
Tack
-Timo-
Vito on ollut kausilevolla, kun on ajeltu talvi- ja välikausiautoilla. (muu merkki)
EGR-jynssäys auttoi P0401-vikakoodiin, iCarsoft ja AutoCom sanovat 'Clean!'.
Lopulta rohkenin ajaa katsastukseeen: kaikki hyvin, savutestikin ok, hieno sana: 'Hyväksytty'!
Mutta voimattomuus vaivaa: MAP nousee 2000-300 rpm n. 170kPa:liin (=0.7 bar ahto) ja autolla pysyy hyvin liikenteen virrassa.
Alle 2000 rpm paineet keikkuu 100-120kPa välillä (0-0.2 bar ahtoa)....ei pysy ylämeässä mukana.
--> päätelmä= ahdin pyörii mutta johtosiivet nollassa.
Ja se kirottu VDO:n ohjain kävi UK:ssa korjattavana, ei kuulemma mitään vikaa!
********************
KYSYMYS:
Mistä löydän ECUn liittimen pinnijärjetyskuvan että voin piipata säätimen johdon Flukella?
******************
Tack
-Timo-
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Ainakin testeristä ja wisVitomiini kirjoitti:Nonii...ahtovaiva kiusaa edelleen.
Vito on ollut kausilevolla, kun on ajeltu talvi- ja välikausiautoilla. (muu merkki)
EGR-jynssäys auttoi P0401-vikakoodiin, iCarsoft ja AutoCom sanovat 'Clean!'.
Lopulta rohkenin ajaa katsastukseeen: kaikki hyvin, savutestikin ok, hieno sana: 'Hyväksytty'!
Mutta voimattomuus vaivaa: MAP nousee 2000-300 rpm n. 170kPa:liin (=0.7 bar ahto) ja autolla pysyy hyvin liikenteen virrassa.
Alle 2000 rpm paineet keikkuu 100-120kPa välillä (0-0.2 bar ahtoa)....ei pysy ylämeässä mukana.
--> päätelmä= ahdin pyörii mutta johtosiivet nollassa.
Ja se kirottu VDO:n ohjain kävi UK:ssa korjattavana, ei kuulemma mitään vikaa!
********************
KYSYMYS:
Mistä löydän ECUn liittimen pinnijärjetyskuvan että voin piipata säätimen johdon Flukella?
******************
Tack
-Timo-
löydät autokohtaiseta kuvat/järjestyksen
-
Mökkillä
'
'
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
.
Muistaakseni ei ole ollut yhtäkään, jossa olisi lopulta vika ollut säätömoottorissa.
Sen ahtimen sähköliittimen sai jonkun toisen kanssa menemään ristiin, kun oikein luovuutta käytti.
Katseleppa samalla mappianturia ja ympäristöä, ettei vika vaan olisi siellä.
Muistaakseni ei ole ollut yhtäkään, jossa olisi lopulta vika ollut säätömoottorissa.
Sen ahtimen sähköliittimen sai jonkun toisen kanssa menemään ristiin, kun oikein luovuutta käytti.
Katseleppa samalla mappianturia ja ympäristöä, ettei vika vaan olisi siellä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Jos om646 niin,ei saa muita johtoja väärin kuin öljyntasoanturin ja ahtopaine anturin kuulerin jälkeen.kauanko se egr on siellä kiusannut ja jumitellut?.ettei olisi hippipönttö tukkeessa,näin itselle kävi joskus.ja koita nyt katsoa ja vaihtaa ahtopaine tunnistin.on varmasti hyvin öljyinen..
niin ja tarkasta johtosarja sieltä moottorin takakulmasta egr vierestä,kun on niin helpossa paikassa:).sieltä nousee kaikki vasemman puolen johdot ylös,niin sanottuun rintapeltiin.se on monessa vitossa ollut ainakin jos on ja kun on kone ollut joskus pois niin johdot jääneet huonosti
niin ja tarkasta johtosarja sieltä moottorin takakulmasta egr vierestä,kun on niin helpossa paikassa:).sieltä nousee kaikki vasemman puolen johdot ylös,niin sanottuun rintapeltiin.se on monessa vitossa ollut ainakin jos on ja kun on kone ollut joskus pois niin johdot jääneet huonosti
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Juu kiitos vinkeistä.
On OM646, kone ei ole ollut pois mutta paljonhan tuo on rullannut ja johtojaan nytkytellyt
Kattelin ittekin tuota johtosarjan nousua rinta/kattopeltiin, killuu siinä EGR:n nurkilla yhden muovisiteen varassa.
Täytyy raottaa ja kattella tarkemmin.
Mittaussessio jatkuu viikonloppuna, nyt löysin liittimen maajohtimen pään ECUn liittimestä, yhteys on olemassa.
Kun virta on päällä , tukeva 12V löytyy liittimestä ja signaalijohdossa n.10 VDC, varsin stabiili sekin.
Käytin Viton myös star C4:n perässä, ei muita vikakoodeja kuin se EGR flow ja matala ahtopaine.
Ajettiin ahtosäätimen testi, star onnellinen mutta vipu ei liikahtanutkaan.
Starin korjausohjeen mukaan skoopilla pitäisi näkyä sign.johdossa 0-->12 V puhdas PWM-kanttiaalto, 140Hz.
Yritän vikonloppuna metsästää tuota.
Vähän alkaa näyttää ECU.n pääte-FET-vialta. Voisiko semmoine tulla niin että ecu ei tee asiaan liittyviä vikakoodeja tai harhatoimintoja?
Löysin internietistä A-numeroltaan vastaavan ECUN sopuhintaan.
Mitenkäs ohjelmansiirto käytännösä tehdään?
On OM646, kone ei ole ollut pois mutta paljonhan tuo on rullannut ja johtojaan nytkytellyt
Kattelin ittekin tuota johtosarjan nousua rinta/kattopeltiin, killuu siinä EGR:n nurkilla yhden muovisiteen varassa.
Täytyy raottaa ja kattella tarkemmin.
Mittaussessio jatkuu viikonloppuna, nyt löysin liittimen maajohtimen pään ECUn liittimestä, yhteys on olemassa.
Kun virta on päällä , tukeva 12V löytyy liittimestä ja signaalijohdossa n.10 VDC, varsin stabiili sekin.
Käytin Viton myös star C4:n perässä, ei muita vikakoodeja kuin se EGR flow ja matala ahtopaine.
Ajettiin ahtosäätimen testi, star onnellinen mutta vipu ei liikahtanutkaan.
Starin korjausohjeen mukaan skoopilla pitäisi näkyä sign.johdossa 0-->12 V puhdas PWM-kanttiaalto, 140Hz.
Yritän vikonloppuna metsästää tuota.
Vähän alkaa näyttää ECU.n pääte-FET-vialta. Voisiko semmoine tulla niin että ecu ei tee asiaan liittyviä vikakoodeja tai harhatoimintoja?
Löysin internietistä A-numeroltaan vastaavan ECUN sopuhintaan.
Mitenkäs ohjelmansiirto käytännösä tehdään?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Star antaa poistaa vika koodit?,vai onko vika pysyvä.ei niissä kyllä ole ecu vikoja juuri ollut.kyl sulla on se egr säätömoottori kyrvähtäny.kävikö auto säädin testissä?
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Niin..täsä ei ole pohjimmiltaan kyse EGR:stä vaan siitä ahtamattomuudesta.
Star (ja iCarsoft) antavat poistaa vikakoodit, molemmat pysyvät poissa jonkin aikaa.
Tyhjäkäynti tuo sen 'low EGR flow' koodin ja täyspoljenta motarin rampissa nostaa 'ahtopaineen asetusarvoa ei ole saavutettu' vian.
Sitä ahtosäädintestiä ajettiin starilla ja ahtimen vipu ei liikkunut yhtään.
Liikkuu kyllä sormalla ja silloin ahtimesta kuuluu tyhjäkäynilläkin terve hentoinen vihellys.
Hiukkaspönttöa ei autossa ole, on 2 kattia.
Ottaa kierroiksia ihan punarajalle, mutta tietty aika voimattomasti kun vnt-siivet on kiinni.
-Timo-
Star (ja iCarsoft) antavat poistaa vikakoodit, molemmat pysyvät poissa jonkin aikaa.
Tyhjäkäynti tuo sen 'low EGR flow' koodin ja täyspoljenta motarin rampissa nostaa 'ahtopaineen asetusarvoa ei ole saavutettu' vian.
Sitä ahtosäädintestiä ajettiin starilla ja ahtimen vipu ei liikkunut yhtään.
Liikkuu kyllä sormalla ja silloin ahtimesta kuuluu tyhjäkäynilläkin terve hentoinen vihellys.
Hiukkaspönttöa ei autossa ole, on 2 kattia.
Ottaa kierroiksia ihan punarajalle, mutta tietty aika voimattomasti kun vnt-siivet on kiinni.
-Timo-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
On siinä loukku,ensimmäinen on katalysaattori ja sitten hiukkasloukku,mihin menee paine-eron putket,siellä auton alla.egr sulla kiusaa ja ahdot ei toteudu.
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Jatkoraporttia:
Johdinsarja on nyt mitattu, siis ahtosäätimen liittimeltä eculle
- maajohdin menee ECUn isomman liittimen yhteen pinniin, jatkuvuus bueno.
- 12 V syöttö tulee ECUn pikkuliittimen isoista syöttöjännitenastoista, johtimen jatkuvuus kunnossa
Mutta se kolmas veijari, ahto-ohjauksen signaalijohdin: ei löydy ECUn liittimeltä!
Purimme johtosarjan, St bertils:n veikkaus osui lähelle, EGR:n vierestä sukka rikki ja nipussa santaa, mutta johtimet kuitenkin ok. Signaaliohdin päättyy sähköboxiin erilliselle 1-pinniselle irtoliittimelle, josta se sukeltaa laatikon pohjalle.
mutta ei siis löydy ecun pinneiltä.
Tuosta sähköboxin irtoliittimestä on hyvä yhteys ahtimen liittimeen.
Kysymys:
Mitä ihmettä ECUn ja tuon johdissarjaan sukeltavan johtimen välillä on , siis siellä boxissa?
Sulake tms turvatekniikkaa??
-Timo-
Johdinsarja on nyt mitattu, siis ahtosäätimen liittimeltä eculle
- maajohdin menee ECUn isomman liittimen yhteen pinniin, jatkuvuus bueno.
- 12 V syöttö tulee ECUn pikkuliittimen isoista syöttöjännitenastoista, johtimen jatkuvuus kunnossa
Mutta se kolmas veijari, ahto-ohjauksen signaalijohdin: ei löydy ECUn liittimeltä!
Purimme johtosarjan, St bertils:n veikkaus osui lähelle, EGR:n vierestä sukka rikki ja nipussa santaa, mutta johtimet kuitenkin ok. Signaaliohdin päättyy sähköboxiin erilliselle 1-pinniselle irtoliittimelle, josta se sukeltaa laatikon pohjalle.
mutta ei siis löydy ecun pinneiltä.
Tuosta sähköboxin irtoliittimestä on hyvä yhteys ahtimen liittimeen.
Kysymys:
Mitä ihmettä ECUn ja tuon johdissarjaan sukeltavan johtimen välillä on , siis siellä boxissa?
Sulake tms turvatekniikkaa??
-Timo-
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
äkiselttän kuulostaa oudolta onhan kytkentä kuva oikea siihen autoon,Vitomiini kirjoitti:Jatkoraporttia:
Johdinsarja on nyt mitattu, siis ahtosäätimen liittimeltä eculle
- maajohdin menee ECUn isomman liittimen yhteen pinniin, jatkuvuus bueno.
- 12 V syöttö tulee ECUn pikkuliittimen isoista syöttöjännitenastoista, johtimen jatkuvuus kunnossa
Mutta se kolmas veijari, ahto-ohjauksen signaalijohdin: ei löydy ECUn liittimeltä!
Purimme johtosarjan, St bertils:n veikkaus osui lähelle, EGR:n vierestä sukka rikki ja nipussa santaa, mutta johtimet kuitenkin ok. Signaaliohdin päättyy sähköboxiin erilliselle 1-pinniselle irtoliittimelle, josta se sukeltaa laatikon pohjalle.
mutta ei siis löydy ecun pinneiltä.
Tuosta sähköboxin irtoliittimestä on hyvä yhteys ahtimen liittimeen.
Kysymys:
Mitä ihmettä ECUn ja tuon johdissarjaan sukeltavan johtimen välillä on , siis siellä boxissa?
Sulake tms turvatekniikkaa??
-Timo-
yleensä ohjailtaivien säätimien ja anturien singnalijohdot
tulee suorran eculta, + ja - voi sitten jakautua tai risteillä vaikka mistä minne,
oletettan että kyentä kuva on ok niin sitten siinä välissä on sam eli eculta tuelee piuha samiin sitten se "kulkee sieltä piirilevyä pitkin läpi" ja jatkuu säätimelle, siellä minne se johto sukeltaa voi myös olla liitos missä johdon väri vaihtuu,
sam ulos kolostaan ja katsomaan meneköö se siihen ja jos menee ehjän siihen asti niin välissä on vialinen sam hapetunut samin liitin
Mökkillä
'
'
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Juu tuolta SAM-hommelilta se näyttää.
Minullahan EI ole mitään sähkökuvaa kyseisestä vekottimesta, kaikki yllä todetut asiat on mittailtu yleismittarilla tai avattu johdinnippu ja seurailtu piuhaa käsin hivelemällä.
Mutta sähkölaatikkoon saavuttuaan turbotoimilaitteen johto erkanee nipusta omille teilleen SAM:n alle.
Puhdistin kaikki SAM:n yläpuoliset sulake ja releliittimet, ei vaikutusta.
Vito on niin ihanasti suunniteltu että SAM ei mahu ulos ilman tuulilasin alla olevaa pyyhkimen koteloa irroittamatta.
Tai vaihtoestoisesti löysäämällä sähköboxin kiinnikkeitä pyöräkotelosta... ei riittänyt motivaatio viime istunnolla.
Mitä se SAM sillä turbosignaalilla tekee?
-Timo-
Minullahan EI ole mitään sähkökuvaa kyseisestä vekottimesta, kaikki yllä todetut asiat on mittailtu yleismittarilla tai avattu johdinnippu ja seurailtu piuhaa käsin hivelemällä.
Mutta sähkölaatikkoon saavuttuaan turbotoimilaitteen johto erkanee nipusta omille teilleen SAM:n alle.
Puhdistin kaikki SAM:n yläpuoliset sulake ja releliittimet, ei vaikutusta.
Vito on niin ihanasti suunniteltu että SAM ei mahu ulos ilman tuulilasin alla olevaa pyyhkimen koteloa irroittamatta.
Tai vaihtoestoisesti löysäämällä sähköboxin kiinnikkeitä pyöräkotelosta... ei riittänyt motivaatio viime istunnolla.
Mitä se SAM sillä turbosignaalilla tekee?
-Timo-
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
...otan vähän takaisin:
Tänään uusi ilta-askare, SAM nousi kolostaan, tai ainakin näyttäytyi kolonsa ovella vähän paremmin.
Sen siis saa ulos kun nostaa ensin ECUn ja etureunan sulakepaneelin pois, mutta johdot ovat lyhyet...
Ja liittimiä vallan perkeleesti.
Kaikki liittimet avattu, puhdistetty ja kevyesti PRF:tty. Ei vaikutusta.
Eikä ihme, sillä turbon signaalijohdin ei kättele SAMia, se siis tulee ahtimelta boxiin ja poistuu toisessa nipussa hytin puolelle, sinne apukuskin jalkoihin.
Hmph... oliskohan siellä joku päätevahvistin PWM:lle?
Volkkareissa kuulemma ECUN ja garret-VDO:n välissä on erillinen pääte-FET-kötöstelmä.
Ei ehdi purkamnaan lisää, joten ajellaan pappa-mallin ahtopaineilla , turvallisesti....
Olkoon voima kanssasi!
Tänään uusi ilta-askare, SAM nousi kolostaan, tai ainakin näyttäytyi kolonsa ovella vähän paremmin.
Sen siis saa ulos kun nostaa ensin ECUn ja etureunan sulakepaneelin pois, mutta johdot ovat lyhyet...
Ja liittimiä vallan perkeleesti.
Kaikki liittimet avattu, puhdistetty ja kevyesti PRF:tty. Ei vaikutusta.
Eikä ihme, sillä turbon signaalijohdin ei kättele SAMia, se siis tulee ahtimelta boxiin ja poistuu toisessa nipussa hytin puolelle, sinne apukuskin jalkoihin.
Hmph... oliskohan siellä joku päätevahvistin PWM:lle?
Volkkareissa kuulemma ECUN ja garret-VDO:n välissä on erillinen pääte-FET-kötöstelmä.
Ei ehdi purkamnaan lisää, joten ajellaan pappa-mallin ahtopaineilla , turvallisesti....
Olkoon voima kanssasi!
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Nyt alkaa olemaan sen verran syvälle suolistettua sähköjohtimien seurailua että jos laitat vaikk VIN koodin tännen niin ehkä joku ystävällinen sielu kaivaa se turbon säätimen sähkökaavion WISsistä...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: To 01.03.2018 18:34
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Piippasitko vain yleismittarilla johdon,jos eriste rikki?.koitas antaa sinne vähän virtaa ja vastusta jos kumminkin ois johdot syöpyny poikki...
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Oih, tuo WIS-kaavio olisi sata jänistä.
WDF639 603 134 733 87
Ja tosiaan, yleismittarin piipillähän tuo vain varmistettiin, tosin johtonippua samalla venyttelemällä.
Toi 'puolen amppeerin testi' olis varmaan hyvä tehdä.
Nyt kun löysin sen jatkoliittimen sieltä boksista niin siitä on hyvä mittailla skoopilla toimilaite kytkettynä.
Autolla on nyt viikon verran ajoa, joten mittauslabra siirtyy.
Arvostan tukeanne.
-Timo-
WDF639 603 134 733 87
Ja tosiaan, yleismittarin piipillähän tuo vain varmistettiin, tosin johtonippua samalla venyttelemällä.
Toi 'puolen amppeerin testi' olis varmaan hyvä tehdä.
Nyt kun löysin sen jatkoliittimen sieltä boksista niin siitä on hyvä mittailla skoopilla toimilaite kytkettynä.
Autolla on nyt viikon verran ajoa, joten mittauslabra siirtyy.
Arvostan tukeanne.
-Timo-
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Tossapa liitteenä oleellinen osa sähkökaaviota, josko siitä olisi apua? Joka tapauksessa johto pitäisi tulla suoraan eculta (N3/26) ahtopaineen/VNT-säätimelle (Y77/5) ja SAMmilta (K40/9) sitten virtapiuha, jos oikein katsoin. Koko pdf löytyy myös jos siitä on iloa, sitä ei vaan foorumille saa liitettyä helpolla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Kannatta tutkia erityisesti nuo Z markityt kohdatracer123 kirjoitti:Tossapa liitteenä oleellinen osa sähkökaaviota, josko siitä olisi apua? Joka tapauksessa johto pitäisi tulla suoraan eculta (N3/26) ahtopaineen/VNT-säätimelle (Y77/5) ja SAMmilta (K40/9) sitten virtapiuha, jos oikein katsoin. Koko pdf löytyy myös jos siitä on iloa, sitä ei vaan foorumille saa liitettyä helpolla.
. .
Mökkillä
'
'
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Noniin....Vito kulkee taas kuin riivattu!
Syynä oli katkennut säätimen maajohto.
Olin mittauksissani aivan kuutamolla, kytkennät ovat juuri niin kuin 'racer123' sanoo ja niin ne ovat kuvassakin.
Signaalijohdin ECUlta ok, ja ECu pitää sen jännitteen nollassa/tai melkein nollassa (current sink PWM) joten hälmönä luulin siitä maajohtimeksi ja virhepäättelin että ruskea on signaalijohdin kun siinä oli 10 V.
Ei ollut, vaan onkin maadoitus...ja johto poikki konehuoneen maakiskolla !
Maajohdin on tuo kuvan Brown BN -johdin joka katoaa kuvan ulkopuolelle käymättä ecun tai SAMin kautta
Tuskainen vaellus, vika talutti mittamiestä kuin litran mittaa.
Suuri kiitos kaikille tiedonjakajille, erityisesti 'racer123':lle sähkökuvasta.
-Timo-
Syynä oli katkennut säätimen maajohto.
Olin mittauksissani aivan kuutamolla, kytkennät ovat juuri niin kuin 'racer123' sanoo ja niin ne ovat kuvassakin.
Signaalijohdin ECUlta ok, ja ECu pitää sen jännitteen nollassa/tai melkein nollassa (current sink PWM) joten hälmönä luulin siitä maajohtimeksi ja virhepäättelin että ruskea on signaalijohdin kun siinä oli 10 V.
Ei ollut, vaan onkin maadoitus...ja johto poikki konehuoneen maakiskolla !
Maajohdin on tuo kuvan Brown BN -johdin joka katoaa kuvan ulkopuolelle käymättä ecun tai SAMin kautta
Tuskainen vaellus, vika talutti mittamiestä kuin litran mittaa.
Suuri kiitos kaikille tiedonjakajille, erityisesti 'racer123':lle sähkökuvasta.
-Timo-
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Ainakin vanhemmissa Mersuissa ruskea johto (Braun / brown) on aina maajohto ja se taitaa uudemmissakin olla niin.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Näin se yhä yleensä ontomant kirjoitti:Ainakin vanhemmissa Mersuissa ruskea johto (Braun / brown) on aina maajohto ja se taitaa uudemmissakin olla niin.
tomant
. .
Mökkillä
'
'
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Hyvä kun tuli kuntoon, eipä ollut iso vika mutta sitäkin vaikeampi varmaan löytää! 

Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: Vito W639 sähköinen VNT-säädin
Hienoa että vika lopulta löytyi! Ja hyvin kuvailtu mitä oli jo tehty, harvoin saa lukea yhtä perusteellista vian selvittelyä.
Yleensä on vain tää ei toimi ja ehkä ylimalkainen vikakoodi.
On aika yleinen saksalaisissa tuo ruskea maa johto. Muissakin käytössä kuin vain mersussa.
Yleensä on vain tää ei toimi ja ehkä ylimalkainen vikakoodi.
On aika yleinen saksalaisissa tuo ruskea maa johto. Muissakin käytössä kuin vain mersussa.